Karmannyi intelligent. Dostojevskin Karmazinov ja muut Riivaajien intellektuellit
Kun Dostojevski kirjoitti Riivaajat, hän tunsi aiheensa. Ne
intelligentsijan edustajat, jotka olivat laatineet Vallankumouksellisen katekismuksen, murhanneet toverinsa ankaran
suunnitelmallisesti ja jotka levittelivät omista yhteyksistään ja
taustavoimistaan fantastisia mystifikaatioita, olivat hänelle tuttuja hahmoja. Dostojevski
oli itsekin ollut riivaajien
villitsemä. Kirjan nimi tulee siitä Luukkaan evankeliumin kohdasta, jossa
Jeesus ajoi pahat henget sikoihin.
Edvard Radzinski on huomannut, että
Dostojevskin seinänaapureina hänen Kuznetšnyi pereulokin asunnossaan asui
tsaarinmurhaajia, narodovoltseja.
Radzinskin spekulaatioita siitä,
että kirjailija olisi tuntenut vallankumoukselliset naapurina ja juuri tämän
johdosta aikonut korjata suhtautumistaan heihin, ei tarvitse ottaa vakavasti.
Joka tapauksessa kirjailijan omat kokemukset Petraševskin piiristä jo tekivät
hänestä tämän alan asiantuntijan. Dostojevskin kirjeenvaihdosta käy myös ilmi,
että älymystö kannatti kritiikittömästi terroristeja, mikä kauhistutti häntä.
Toki Dostojevskin
henkilögallerialle, etenkin Riivaajissa,
on myös löydetty vastineensa todellisuudessa, mikä ei tietenkään tarkoita, että
kohteet olisi kuvattu tarkoin ja todellisuudelle uskollisina. Kyseessä olivat
ideaalityypit. Nerokkaan kirjailijan kynästä lähteneinä ne muodostuivat jo
sinänsä todellisiksi. Syyttä ei Nikolai Berdjajev Venäjän historiaa pohtiessaan
etsinyt avainta sen hahmojen ymmärtämiseen juuri Dostojevskin teoksista.
Riivaajissa ovat keskushahmoina
demoniset vallankumoukselliset. Sellainen oli Pjotr Stepanovitš Verhovenski, joka
muistuttaa Mihail Petraševskia tai Sergei Netšajevia. Toinen samanlainen on
Nikolai Stavrogin, joka myös kuuluu kyynisten nuorten vallankumouksellisten
aateliin. Tätä ryhmää kiehtoo rikos, joka todistaa sen oman ylivertaisuuden.
Vähemmän lahjakkaita älyllisesti
olivat Šigaljovilaiset ja itse Šigaljov, jonka lahjakkuutena oli viha kaikkea
itseään korkeampaa kohtaan ja kyky hävittävään toimintaan. ”Hän on Fourier,
mutta hurjempi kuin Fourier”, lausui hyväksyvästi Pjotr Verhovenski, jonka
mielestä tuollainen tyyppi oli tarpeen pitämään kansa aisoissa. Johtamiseen
sitä ei tarvittaisi, se tehtävä oli varattu Verhovenskeille.
Lahjakkuutensa puolesta
keskinkertainen oli myös Arina Virginskaja, joka omaksui ”kaikkein uusimmat
vakaumukset”. Hän oli koulutuksen saanut kätilö eli povituha, nihilisti ja feministi, jonka luotaantyöntävyys oli
poliittisesti motivoitua. Siis täysin moderni tyyppi ja tuohon aikaan uusi
maailmassa laatuaan.
Kiinnostavia ovat kuitenkin myös Riivaajien vähemmän keskeiset ja vähemmän
radikaalit tyypit. Stepan Trofimovitš Verhovenski oli Pjotrin isä.
Venäläisittäin olisi luontevaa sanoa, että tämä liberaali oli tuon demonisen
radikaalin synnyttäjä, roditel. Hän
oli 40-luvun liberaali, jonka mielestä kauneus oli pelastava maailman. Tälle
sanomalle nauroivat pilkallisesti niin hänen poikansa kuin tämän aatetoverit.
Stepan Trofimovitš oli
hyväntahtoinen, mutta hänen heikkotahtoisuutensa teki hänestä hirviön, joka ei
pystynyt olemaan vanhempi ja kasvattaja. Hän oli sentimentaalinen lallus, jonka
murheita lapset pakotettiin kantamaan. Eipä ihme että ”lasten” sukupolvi ei
voinut kunnioittaa tuollaisia isiä.
Stepan Trofimovitš puhui mielellään
ranskaa eikä oikein tuntenut venäläistä rahvasta, jonka puolesta hän kuitenkin
kärsi tai ainakin pelkäsi vielä joutuvansa kärsimään, sillä hän oli kyhännyt
jonkun salaperäisen vapaamielisen artikkelin ja pelkäsi voivansa koska tahansa
joutua sen johdosta kuka ties vaikka Siperiaan karkotetuksi tai peräti
ruoskittavaksi... Itse asiassa mikään ”vaarallinen” taho ei liene huomannut koko
artikkelia tai mikäli oli huomannut, ei kiinnittänyt siihen erikoisempaa
huomiota.
”…liberaali –idealisti.
Ruumiillistuneena syytöksenä
isänmaasi eessä seisoit sa.”
Näin siteeraa kirjailija aikakauden
runoilijaa ja asettaa tämän ylevän kielikuvan rinnalle kertomuksen siitä, miten
tuo liberaali loputtoman laiskottelun ja mukavuuden lomassa tuhertaa paperille
joitakin mitättömyyksiä, joita kukaan ei tule lukemaan. Siitä, että näin on
käyvä, hän syyttää isänmaansa sortojärjestelmää: ”Kuka on elämänurani
katkaissut ja tehnyt siitä jerelašin?
Menköön perikatoon koko Venäjänmaa! –ja arvokkaasti hän löi esille valttinsa –tietenkin
hertan.” Jerelaš –sekasotku oli muuan
korttipeli ja itse asiassa se saattoi olla Stepan Trofimovitšin merkittävin
toimiala.
Epäilemättä Stepan Trofimovitš oli
huono luonne, joskaan ei paha ja hän oli turhamainen, vaikka narsistinakin melko
keskinkertainen. Machiavellisti tai sadisti hän ei ollut lainkaan.
Intelligentsijan joukossa ei tällainen tyyppi ole pahimmasta päästä.
Koominen narsisti sen sijaan oli
Karmazinov, jonka hahmon arvellaan heijastavan Ivan Turgenjevia. Myös
Karmazinov kuului ”isien” sukupolveen ja oli liberaali. Hän oli oleskellut
paljon ulkomailla ja aikoi taaskin jättää Venäjän. Lähtiäisiksi hän oli
valmistautunut lukemaan tätä varten kirjoittamansa runon Merci, mistä tosin ensin kursaillen kieltäytyi. Tätä varten järjestettiin
kirjallinen matinea. Sen emäntä kertoi aikovansa kiinnittää salin seinään
marmoritaulun, jossa kerrottaisiin, mitä suuri eurooppalainen ja venäläinen
kirjailija oli täällä aikoinaan tehnyt.
Karmazinovin nimi muistuttaa
venäjän sanasta karman –tasku. Mahdollisesti tässä on viittaus ”kesytettyyn”
eli venäläisittän ”taskussa pidettävään” (karmannyi)
intelligenttiin.
Dostojevskin kertojanääni sanoo,
että Karmazinov oli epäilemättä nero, ”mutta minkä vuoksi täytyy meikäläisten
herrojen nerojen kunnioitettavan ikänsä lopulla käyttäytyä kuin poikanulikat?”
Karmazinovilla oli saliin
astuessaan ”viiden kamariherran ryhti yllään”, kuten Ida Pekarin käännös
kertoo. Hänellä oli ”hieman liian rämisevän kimakka ääni, hieman naismainen ja
samalla jalosyntyiseen aateliseen tapaan hieman teeskentelevä”.
Teeskentelevä oli myös Karmazinovin
puhe, jonka aluksi hän selitti, että runossa oli niin sydämestä laulautuvia säkeitä, ettei niitä voinut mitenkään
esittää yleisölle ja että hän aluksi olikin kieltäytynyt. Koska hän kuitenkin
oli vannonut, ettei koskaan enää kirjoittaisi mitään, niin hän nyt kuitenkin
pitäisi tämän viimeisen esityksensä.
Tämän jälkeen seurasi kaksi
painoarkillista ”mitä teeskentelevintä ja hyödyttömintä lörpöttelyä, joka vielä
esitettiin niin ylhäisen alentuvasti, että se suorastaan loukkasi yleisöä”.
Aiheesta ei oikein saanut selvää,
se oli jonkunlaista tilintekoa, Dostojevskin kertoja toteaa, ”mutta mitä ja
mistä –kukapa sen ymmärsi”. Dostojevski kuvasi myrkyllisesti iäkkään ja pullean
esitelmöitsijän itsekeskeistä tarinaa ensi suudelmastaan ja
syvämietteisyydestä, joka kiteytyi rakastetun ”riemuisaan” huudahdukseen: ”Rikosta
ei ole olemassa!!!” Tähän runoilija vastasi, ettei silloin ollut
vanhurskauttakaan jolloin molemmat alkoivat ääneen itkeä ja erosivat ainiaaksi.
Esitelmöitsijän jaaritus jatkui.
Sen mukaan Venäjä oli tehnyt henkisen vararikon, paitsi kirjailija itse, joka
oli sen yläpuolella, siellä olivat ateismit, darwinismit, moskovalaiset
kirkonkellot, byronilaista maailmantuskaa ja niin edelleen. Tarpeeksi
kestettyään yleisö alkoi äännellä ja joku jopa sanoi kovalla äänellä ”Herra
Jumala millaista roskaa!”
Karmazinov arveli tämän johdosta
retorisen pilkallisesti, että yleisö oli varmaankin häneen jo perin
kyllästynyt. Se pitikin paikkansa. Vastoin odotuksia suurin osa yleisöä alkoi
karkean venäläiseen tapaan rahvaanomaisesti kommentoida esitelmää, mikä
hämmästytti ja loukkasi eurooppalaistunutta kirjailijaa.
Koska eräät suurmieheen ihastuneet
naiset joka tapauksessa vaativat kirjailijaa jatkamaan, tämä luki vielä loppurivit,
joissa torjui lukijan pyynnöt vielä kerran kirjoittaa jotakin. Sitä suurmies ei
enää aikonut tehdä, vaikka lukija sitä polvillaan pyytäisi. Esitys loppui
kiitokseen: ”Merci, merci, merci!”.
Hullunkurisempaa päätöstä suurmiehen uralle ei olisi voinut keksiä. Karmazinov
ei enää ollut pelkästään naurettava.
Dostojevski halveksii Karmazinovin
kyynisyyttä. Ivan Verhovenskin hän antaa sanoa, että maaorjakin kunnioitti
itseään enemmän kuin tämä, joka ”oli kieltänyt Jumalansa”. Vallankumous, jota
hän oli valmistellut nimittäin pelotti häntä ja hän valmistautui sitä
pakenemaan ja ehkä myös ilmiantamaan. Tämä siitä huolimatta, että hän oli itse
siitä moraalisessa vastuussa. Karmazinov oli intelligentti sen roolin takia,
jonka se hänelle tarjosi ja jota hänen narsisminsa kaipasi. Moraalisena
tyyppinä hän oli vielä vanhempaa Verhovenskiäkin kurjempi.
1840-luvun liberaalit, jotka
Venäjän historiassa tunnetaan ”isien” sukupolven nimellä, ovat Riivaajissa kuitenkin lähinnä koomisia. ”Poikien”,
Verhovenskin ja Stavroginin hahmot ovat myös traagisia, mutta näitä seuraileva
intelligentsijan lauma pelkästään vastenmielinen. Riivaajat ovat menneet
sikoihin. ”Nuo tuollaiset ne ensimmäisinä tuntisivat olevansa hirvittävän
onnettomia, jos Venäjä yhtäkkiä todella muuttuisi perustuksiaan myöten,
vaikkapa erimerkiksi juuri heidän mielensä mukaiseksi, sekä tulisi äkkiä
rikkaaksi ja onnelliseksi…”
Joka tapauksessa, kaiken takana on
syvä intellektuaalinen murros. Uskonto on menettänyt merkityksensä. Ellei
Jumalaa ole, onko kaikki luvallista? Entä voisiko ihminen itse luoda Jumalan,
olla Jumala? Miksi sitten ei?
Kuten voi odottaakin, nämä
kysymykset ovat alati Dostojevskin intelligenttien mielessä, niin Riivaajissa kuin muissakin teoksissa. Ne
olivat eurooppalaisen älymystön piirissä olleet ajankohtaisia jo Ranskan vallankumouksesta
lähtien ja vaivaisivat nykyään myös suomalaista älymystöä, mikäli sen henkinen
liikkumavara ulottuisi niin syvälle.
Mitä sitten on läntinen ajattelu? Toisen maailmansodan jälkeen kehittynyttä läntistä älymystön ajattelua sanotaan eksistentialismiksi. Sitä edustivat mm. ranskalaiset nobelkirjailijat Jean Paul Sartre ja Albert Camus. Heidän ajatteluunsa oli puolestaan syvällisesti vaikuttanut pietarilainen Fedor Dostojevski, joka kirjoitti 1800-luvun puolivälin tienoilla mm. että ”todellinen venäläisyys tarkoittaa nimenomaan sitä, että on pyrittävä ratkaisemaan lopullisesti eurooppalaiset ristiriidat, pyrittävä löytämään ratkaisu meidän sielumme kaipuuseen kohti ihmisten yleismaailmallista yhdistymistä ja sisällytettävä siihen veljellisen rakkauden nimissä kaikki meidän veljemme, ja viimein on tuotava julki lopullinen aate kaikkien kansakuntien yhteisestä harmoniasta ja lopullisesta, veljellisestä sopusoinnusta kristillisen evankeliumin lain mukaisesti" (Kirjailijan päiväkirja, s.335)
VastaaPoistaNiinpä juuri. Puhe Pushkinin patsaalla on tämän ajattelun huipentuma. D:n tragedia oli, että hän oli niin paljon laumansa yläpuolella.
VastaaPoista”Riemuisa” huudahdus: ”Rikosta ei ole olemassa!!!”
VastaaPoista”Rikosta ei ole olemassa!!!” koska kaikki on sallittua, sillä Jumalaa ei ole olemassa.
Dostojevskin Riivaajat ilmestyi 1872, Rikos ja rangaistus vuonna 1866, joten Riivaajien ajatus ”Rikosta ei ole olemassa!!!" juontaa juurensa romaaniin Rikos ja rangaistus. Onko Rodion Raskolnikovin filosofia juuri siinä, että ”Rikosta ei ole olemassa!!!"?
Dunja syleili lujasti veljeään.
-- Etkö sinä jo sillä, että menet kärsimään, sovitat puolet rikoksestasi, hän huudahti puristaen Rodjaa syliinsä ja suudellen häntä.
-- Rikoksestani? Mistä rikoksesta? huusi Raskolnikov jonkinlaisen äkillisen raivonpuuskan vallassa. -- Oliko se, että tapoin iljettävän, vahingollisen täin, koronkiskurin, kaikille tarpeettoman ämmän, jonka tappamisesta voitaisiin antaa neljäkymmentä syntiä anteeksi ja joka imi köyhistä veren, sekö oli rikos! En ajattelekaan sovittaa sitä. Miksi minulle syötetään kaikilta tahoilta: "Rikos, rikos!" Vasta nyt näen selvästi pikkumaisuuteni koko tolkuttomuuden, nyt kun olen päättänyt ottaa kantaakseni tuon tarpeetoman häpeän! Vain mitättömyydessäni ja lahjattomuudessani minä olen päättänyt näin, lisäksi myös siitä edusta, jota tuo... Porfiri tarjosi.
-- Veli, veli, mitä sinä puhutkaan! Sinähän olet vuodattanut verta! huudahti Dunja epätoivoissaan.
-- Jota kaikki vuodattavat, jatkoi veli miltei vimmoissaan. -- Jota on aina valunut maailmassa ja valuu kuin koskesta, jota kaadetaan kuin sampanjaa ja josta seppelöidään Kapitoliumissa ja sen jälkeen aletaan sanoa ihmiskunnan ihmiskunnan hyväntekijäksi. Katso tarkemmin, katso! Minä tahdoin tehdä ihmisille hyvää ja olisin tehnyt satoja, tuhansia hyviä töitä yhden ainoan tyhmyyden asemesta, en ainoastaan tyhmyyden, vaan taitamattomuuden, koska itse tuo ajatus ei ollut lainkaan niin tyhmä kuin nyt sen epäonnistuttua näyttää. (Kaikki, mikä epäonnistuu, näyttää tyhmältä!) Tuon tyhmyyden avulla minä tahdoin päästä riippumattomaan asemaan, ottaa ensimmäisen askelen, hankkia varoja, ja sen jälkeen kaikki olisi tullut sovitetuksi mittaamattomalla hyödyllä... Mutta minä en kestänyt edes tuota ensimmäistä askelta sen vuoksi että olen -- hylkiö! Siinä koko juttu! Mutta joka tapauksessa en katsele asiaa teidän silmillänne -- jos minä olisin onnistunut, minut olisi seppelöity, nyt joudun satimeen!"
Mistä Dostojevski sai kuulla (tai salakuunnella) tällaisia raskolnikovien vuodatuksia? Jääköön salaisuudeksi. Rikoksen nihilistinen filosofia ei ole kuitenkaan salainen:
”Rikosta ei ole olemassa!!!” On lupa tappaa iljettäviä, vahingollisia täitä, luteita, kirppuja, rottia, konnia, kansan vihollisia, trotskilaisia, porvarillisia nationalisteja, kaikille tarpeettomia elementtejä, saadakseen neljäkymmentä syntiä anteeksi.
Toki Rikoksessa ja rangaistuksessa oli myös tämä teema. Se lienee ollut myös puheena Petrashevskin piirissä ja varmaankin Dostojevski tunsi myös de Saden, jonka innoittamaan seuraan nuorempi Verhovenski ja Stavrogin näyttävät kuuluneen.
VastaaPoistaMinusta Riivaajissa on kiinnostava ajatus intelligentsijan sukupolvista: isät olivat pelkästään huonoja, miutta raivasivat tien pahuudelle.
Minusta hauska piirre kirjassa on, että läänin rikkaimmat naiset kilpailevat sillä, kumpi on tiedostavampi eli kummalla on paremmat anarkistit. Kaikki ovat opportunisteja paitsi pari sekopäistä kiihkoilijaa, jotka hekin päätyvät anarkistien kelkkaan, ja joiden mieskohtaisilla vakaumuksilla ei juuri ole käytännön seurauksia yhtä itsemurhaa lukuunottamatta. Sekä anarkistit että heitä ihailevat sivistyneet naiset (varmaan samaa porukkaa, jota joku kutsui helmikanoiksi) ovat hämmästyttävän varmoja nurkan takana odottavasta vallankumouksesta, jonka syttyminen on kiinni vain omasta henkilökohtaisesta panostuksesta (yksityinen on poliittista.)
VastaaPoistaJotenkin tästä tulee mieleen nykypäivän sivistystoimen rouvat, jotka haluavat tukea räppiä ja parkouria (tasku- ja myymälävarkaiden tapa paeta poliisia) nuorten aitona äänenä.
Isä-Verhovenski taas on ennen kaikkea kauhea pelkuri ja siitä tyypillinen intellektuelli, ettei sano koko kirjan aikana yhtään mitään, missä olisi mitään järkeä vaan keskittyy vaikuttamaan siltä, että häntä häiritsee kun hän on niin paljon viisaampi kuin muut.
Poika-Verhovenskilla taas ei ole mitään halua astua näkyvästi johtoon kakkosmiehen asemasta. Hän on jo päättänyt, että umpihullu Stavrogin sopii parhaiten nokkakoristeeksi. Sekä isä että poika ottavat lopussa hatkat, mutta toinen heistä vain siksi, että haluaisi tulla löydetyksi ja noudetuksi takaisin.
Aivan mahtava kirja, yksi suosikeistani kautta aikojen.