Valloittajan taakka
Tuntemattoman sotilaan lopussa
Väinö Linna toteaa, että Suomelle lankesi sodassa voitetun kohtalo, mutta ei
kuitenkaan voittajan taakkaa. ”Viimeinen tykistökeskitys, johon suomalaiset
eivät enää saaneet vastata tuntui sanovan ”Voi voitetuita”. Mutta, sanoo
kirjailija ”heidän ei tarvinnut sentään pelätä sen kaiussa kuuluvaa ääntä: Voi
voittajia!”
Voittajan osa on epäkiitollinen,
mitä hyökkääjät kautta historian ovat harvoin ymmärtäneet. Kansa, joka
kukistetaan, vastaa vihalla. Sen kurissa pitäminen maksaa paljon ja saattaa
olla lopultakin toivoton tehtävä kuten venäläiset saivat huomata Puolassa.
Alueiden ja ihmisten saattaminen omaan valtapiiriin on erittäin riskialtis ja
todennäköisesti huonosti tuottava investointi.
Saksassa ja Japanissa unelmoitiin
imperiumista, herruudesta ja riiston tuottamasta vauraudesta. Vauraus tuli,
mutta vasta sitten kun nämä maat oli kukistettu ja pommitettu maan tasalle. Jos
valloitussuunnitelmat olisivat onnistuneet, olisivat ne saattaneet joutua
käyttämään kaiken energiansa oman suojatun ja taantuvan geschlossene Handelsstaatinsa ylläpitämiseen samaan aikaan kun
vapaa maailma ympärillä olisi nopein askelin kehittynyt. Näinhän
Neuvostoliitolle kävi.
Suomessa Neuvostoliitto ei enää
jatkosodan jälkeen ryhtynyt valloituspolitiikkaan. ”Äärimmäisen itsepäiset”
suomalaiset, kuten Molotov heitä luonnehti, olivat melko vakuuttavasti
osoittaneet, mitä väkeä he olivat.
Neuvostoliiton päätös oli Suomen
kohdalla varmasti yhtä viisas kuin se oli valloitettujen alueiden suhteen
typerä, mutta mitä muuta maa saattoi tehdä, jos se kärsi niin valtavia
ihmismenetyksiä? Kostollakin on oikeutuksensa ja logiikkansa ja näissä
yhteyksissä on yhä arvossaan muutoin haalistunut kunnian käsite.
Entä, jos Suomi olisikin voittanut
sodassa? Olisiko sitä pitänyt sen johdosta surkutella?
Tähän voi yrittää vastata
katsomalla, mitä tapahtui, kun Suomi oli vielä voittaja, hetken aikaa.
Suomen nuori älymystö oli jo heti
Venäjän vuonna 1917 romahdettua kiirehtinyt auttamaan veljeskansoiksi
miellettyjä itäkarjalaisia. Syystä tai toisesta apua ei aina haluttu ottaa
vastaan. Joskus itäkarjalaisten heimoveljien suhtautuminen vaikutti lähes yhtä
nuivalta kuin suomalaisten asenne Kuusiseen ja hänen Suur-Suomeensa sitten pari
vuosikymmentä myöhemmin.
Mutta toki karjalaisten joukossa
oli Suomeen myönteisesti suhtautuvia, niitäkin, jotka olivat valmiita siihen
liittymään. Lisäksi oli bolševikkien vallankaappauksen jälkeen yhä enemmän
niitä, jotka suhtautuivat vihamielisesti sikäläiseen tyranniaan ja olivat
kärsineet sen terrorista. Mutta vuosien 1918-22 retkikunnat eivät menestyneet
ja tekivätpä vielä hieman pahojaankin niille, joita piti auttaa.
Suomalaisista joukoista tuli
Itä-Karjalan miehittäjiä kohtalon oikusta. Kun Stalin vastoin kaikkea
todennäköisyyttä jätti aloittamansa talvisodan kesken ja kun Hitler vielä
vuoden 1940 lopulla kielsi Neuvostoliittoa laajentamasta Karjalais-Suomalaista
SNT:tä luonnollisille rajoilleen eli merelle, tuli Suomesta yllättäen osa
ekspansiivisen Saksan johtamaa itään hyökkäävää rintamaa.
Määräävänä tekijänä tämän uuden
asetelman syntymisessä oli nimenomaan sattuman leikki, jonka ennustaminen
etukäteen olisi ollut mahdotonta ja jonka johtaminen Suomen aiemmasta
historiasta olisi ajanhukkaa. Suomi ei ollut suurvalta, vaan moukka suurten
sakkilaudalla ja sen mahdolliset roolit määräytyivät niiden pelitilanteista
käsin
Valloittajat ja miehittäjät ovat
yleensä suurvaltoja. Sellainen rooli avautuu pienelle maalle yleensä vain vielä
heikompiin naapureihin nähden. Agendalla on usein ollut etninen puhdistus, joka
ei vieläkään ole tainnut menettää viehätystään tämän maailman nationalistien
silmissä. Se, että Suomi pääsi
miehittämään suurvallan aluetta, kuuluu historian paradokseihin ja on yksi
niistä tekijöistä, jotka myötävaikuttavat siihen, että meiltä niin usein
unohtuu suhteellisuuden taju omaa rooliamme ja merkitystämme arvioitaessa.
Suurvallat puolestaan ovat aivan
normaalisti olleet korskeita miehittäjiä, joiden harrastuksiin on kuulunut
alistetun maan ja kansan kunnian ja kulttuurin häpäiseminen. Hitlerin ei
tarvinnut itse keksiä miehitysvandalismia, sille oli pitkät perinteet jo ennen
muinaisia roomalaisia. Jopa valistuksen lipunkantaja Napoleon sortui järjettömään
hävitykseen ja häpäisyyn, joka jälkimaailman silmissä vaikuttaa lähinnä
säälittävältä, mikä sitten tarkoitus lieneekään ollut.
Joka tapauksessa myös suomalaiset
saivat kyseenalaisen kunnian astua eräänlaiseen suurvallan rooliin tullessaan
Itä-Karjalan miehittäjiksi. Mahdollisen kunnian ohella tähän rooliin sisältyy
aina myös vastuu. Tuhannet ihmiset joutuvat miehityksessä aina miehittäjän
armoille, joskus jopa näistä täysin riippuvaisiksi pelkän hengissä pysymisenkin
kannalta.
Karjalassa kävi juuri niin. Yli
kahdeksankymmentä tuhatta naapurimaan kansalaista, lähinnä naisia ja lapsia,
joutui miehittäjän armoille ilman oikeastaan mitään toimeentuloa tai varastoja.
Nehän perääntyjä oli parhaansa mukaan hävittänyt. Kun 3,8 miljoonan asukkaan
Suomi sai niskoilleen vielä 60000 sotavankia ja pian sitten vielä saman verran
inkeriläisiä, olikin elätettävien määrä talvisodan perinnön raunioittamassa
maassa kasvanut erittäin merkittäväksi. Siinä nyt oli vastuuta kannettavaksi.
Me tiedämme, miten vankien kanssa
kävi. Sekä heidän että leireille keskitetyn venäläisväestön keskuudessa heikko
ravinto ja nälkiintyneisiin iskeneet taudit koituivat aivan liian monen
kohtaloksi. Oli kovin harvinaista, että joku olisi tahallaan tapettu, mutta
nälkätalven 1941-1942 kuolleisuus nousi katastrofaalisen korkealle. Vangeilla
se oli jopa liki 30 prosenttia.
Nämä ihmiset olivat miehittäjän vastuulla,
mutta konkreettista vastuun kantajaa ei myöhemmin löydetty millään. Syitä tapahtuneeseen
löytyy toki etsivälle vaikka kuinka: perunapula, määrätyn ruokavalion
löytämisen mahdottomuus ja korvaavien annosten heikko taso. Tauditkin
vaivasivat ja viime kädessä juuri ne myös tappoivat. Mutta eivät tässä
selitykset päästä pälkähästä, kyllä vangit olisi pitänyt saada pysymään
hengissä tavalla tai toisella.
Ei ole ihme, että myöhemmissä
jälkipuinneissa suomalaisten rooli Itä-Karjalassa on nähty nimenomaan
vanginvartijoina ja etnisen puhdistuksen valmistelijoina. Toteutettiinhan valloitetulla
alueella jopa eräänlainen jako vuohiin ja lampaisiin, se asetti pois siirrettäviksi
määrätyt venäläiset karjalaisia ja muita ”heimokansoja” huonompaan asemaan.
No, epäilemättä paikallisista
venäläisistä suuri enemmistö oli saapunut sinne viimeksi kuluneen vuosikymmenen
aikana, joten neuvostojen maan kansallisuuspolitiikassa voitiin ounastella
olleen samanlaisia päämääriä kuin sittemmin Baltiassa: pikkukansojen muodostama
keskipakoinen vaara voitaisiin eliminoida muuttamalla alueen
kansallisuussuhteita. Entinen kansallinen enemmistö olikin jo kahdessa
vuosikymmenessä muuttunut pieneksi vähemmistöksi.
Siviiliväestön keskittäminen
leireihin ei sinänsä ollut perusteetonta. Sen oleskelu hajallaan laajalla
maaseudulla olisi pian synnyttänyt hallitsemattoman partisaaniongelman. Jopa
USA eristi japanilaiset kansalaisensa leireille, vaikka partisaaniuhka lienee
Amerikassa ollut kovin vähäinen.
Amerikkalaisten politiikka oli
tietenkin kaikkea muuta kuin esimerkiksi kelpaavaa. Omien kansalaisten
erotteleminen vuohiin ja lampaisiin etnisen taustan mukaan lienee myös rikkonut
kaikkia sivistyneen maailman lakeja ja periaatteita vastaan. Tässä suhteessa
suomalaisten politiikka, joka kohdistui vallatulla alueella oleskeleviin
ei-kansalaisiin oli paljon vankemmalla pohjalla.
Mutta miksi leireihin keskitettiin
vain venäläisväestö? Eikö tässäkin ollut määräävänä nimenomaan etninen
alkuperä, joten kysymys oli syrjivästä ja jopa sortavasta politiikasta?
Asia oli täsmälleen näin. Sen
taustana on helppo nähdä oletus siitä, että karjalaisiin nähden kyse oli
vapautuksesta eikä valloituksesta, kun taas venäläiset olivat vihollismaan
kansalaisia, joiden isänmaallinen velvollisuus oli vastustaa valloittajaa eli tässä
tapauksessa siis suomalaisia. Varmemmaksi vakuudeksi Stalin oli tätä asiaa
radiopuheessaan heinäkuussa 1941 vakavasti teroittanut.
Venäläisiä siis pidettiin
suomalaisten taholla prima facie
isänmaansa patriootteina, joita ei voinut velvoittaakaan uskollisuuteen vihollista
kohtaan. He eivät myöskään saaneet maata, sillä he olivat odottamassa siirtoa,
joka tapahtuisi sodan jälkeen. Karjalaisten kanssa oli toisin. Heidäthän oli
vapautettu.
On kummallista, että tämä perusasia
suomalaisten vapautusmissiosta ja sen seurauksista usein nykyään unohtuu, kun
Itä-Karjalan miehityksestä puhutaan. Se ei suinkaan unohtunut Neuvostoliiton
turvallisuuspalveluilta, jotka olivat aina ja kaikkialla loputtoman
kiinnostuneita valtion vastaisesta toiminnasta ja sopimattomista asenteista.
Karjalaiset, suomalaisista puhumattakaan, olivat tietenkin jo ryhmänä
epäilyttäviä.
Mannerheimin
miekantuppipäiväkäskyssä vuodelta 1941 puhuttiin Karjalan ”noususta” ja sen
”omista pataljoonista”, jotka jo marssivat suomalaisten riveissä. ”Nousu” oli
kuitenkin pelkkä floppi ja heimopataljoonien suosio jäi vähäpätöiseksi.
Neuvostoliiton kannalta miehitysvallan kannattajat kuitenkin olivat
maanpettureita. Sikäli kuin asia koski petturuuden sotilaallista
ilmenemismuotoa, oli sotalaki lakonisen yksioikoinen. Siitä sai Suomessakin
kuolemantuomion, mutta yllättävää kyllä, näin tapahtui heimosotureille
Neuvostoliitossa vain melko harvoin.
Joka tapauksessa Itä-Karjalan
siviiliväestö ei odottanut Puna-armeijan vapauttajia yleisen riemun
tunnelmissa. Suomeen evakuoitiin vajaa kolmetuhatta paikallista asukasta,
joista nelisensataa oli suomalaisia ja inkeriläisiä. Enempää ei kyytiin
mahtunutkaan.
Puna-armeijan saapumisesta
riemuitsivat ilmeisen vilpittömästi venäläiset, joiden kokemukset miehityksestä
olivat yleensä hyvin ikäviä, vaikka tilanne olikin ensimmäisen nälkätalven
jälkeen oleellisesti parantunut. Karjalaiset sen sijaan saivat havaita, että
heitä vanhan vallan palattua paheksuttiin ja pyrittiin jopa eri tavoin
rankaisemaan siitä, että he olivat jääneet miehittäjän valtaan ja ilmeisesti
viettäneet siellä hyvää elämää.
Tästä todistivat myös
turvallisuuselinten tiedot. Pelkästään Aunuksesta saatiin useita kymmeniä
tietoja, joiden mukaan elämää miehityksessä oli kehuttu. Työ oli ollut
kohtuullista, palkka normaali ja ostettavaa yllättävän paljon. Säästöillä
jotkut olivatkin hankkineet esimerkiksi uutta vaatetusta. Oma lehmä oli
turvannut hyvän ravinnon ja niin edelleen. Parempaa se oli ollut kuin
kolhooseissa.
Mitä tulee miehittäjiin, lähes
yksimielinen näkemys oli, että sotilaat olivat käyttäytyneet korrektisti,
naisia ei loukattu, ihmisiä ei pahoinpidelty, oltiin jopa ystävällisiä. Viisaasti
kyllä, suuri osa väestöä oli pitänyt välimatkaa miehittäjiin, mutta ei myöskään
näitä mitenkään vastustanut, mikä olisikin ollut kovin paljon pyydetty.
Niinpä puna-armeijan johdon
–kenraaliluutnantti Štykov- piirissä
haluttiin rangaista Karjalais-suomalaisen SNT:n karjalaista väestöä siirtämällä
koko porukka itään, ilmeisesti Kazakstaniin. Näinhän tehtiin jo sodan kestäessä
monille vihollisen kanssa liian hyvin viihtyneille kansoille, joista nykyisin
parhaiten muistetaan tšetšeenit, Volgan saksalaiset ja Krimin tataarit.
Stalinilla ei henkilökohtaisesti ollut mitään tämänlaatuista barbariaa vastaan
noin periaatteessa.
Karjalaisia ei kuitenkaan
siirretty. Paikallisen puoluejohtajan Gennadi Kuprijanovin mukaan tämä oli
hänen ansionsa. Karjalaisten puolesta puhuvia argumentteja oli muun muassa ”menestyksellinen”
partisaanitoiminta, jonka tuloksia kyseiset herrat itse villisti paisuttelivat.
Muutakin löytyi, Neuvostoliiton sankareita oli ja muita mallikelpoisia
suorituksia.
Kuprijanov ei keksinyt juttua
omasta päästään. On ilmeistä, että uhka koko kansan karkotuksesta oli olemassa.
Karjalaisten tapauksessa joukko olisi jopa ollut aivan sopivan kokoinenkin
moista deportaatiota varten. Miksi Stalin päätti toisin?
Kuprijanovin ansioita ja
argumentteja ei kannattane vähätellä. Itse hän nostaa ne keskeisiksi. Lisäksi
voidaan kuitenkin vielä muistaa yksi tekijä: Itä-Karjalan kohdalla kyseessä ei ollut
autonominen alue tai piirikunta, eipä edes autonominen tasavalta. Kyse oli
yhdestä Neuvostoliiton kuudestatoista liitontasavallasta ja sen
kantakansallisuudesta.
Karjalais-suomalainen SNT ei ollut
enempää eikä vähempää kuin karjalais-suomalainen valtio, joka oli
vapaaehtoisesti liittynyt Neuvostoliittoon. Se oli perustettu, kun joulukuun
1939 Suur-Suomi eli Kuusisen niin sanotusti johtama Suomen kansanvaltainen
tasavalta jouduttiin hylkäämään, että saataisiin nopeasti rauha Suomen kanssa
ennen brittien ja ranskalaisten ilmaantumista paikalle.
Marraskuussa 1940 Stalin
selvitytti, mitä mahdollisuuksia olisi liittää tuohon tasavaltaan loputkin
Suomesta. Kun uusi liitontasavalta perustettiin, sinne oli saatu entisten
lisäksi vain noin 200 suomalaista lähes neljän miljoonaa jäädessä ulkopuolelle.
Mahdollisuuksia enempään ei sitten kuitenkaan ollut. Hitler kielsi tämän hyvin
selkeästi.
Jatkosodan aikana K-S SNT:n rooli
jäi varsin vaisuksi. Sen ”hallituksesta” ei tullut Suomen varjohallitusta, joka
olisi odotellut pääsyä Helsinkiin. USA ja Englanti eivät olisi kannattaneet
tällaista vapautuskonseptia. Kaikkein vähiten sitä kannattivat suomalaiset,
joiden mielipiteellä oli sittenkin väliä, kuten oli yleisesti alettu ymmärtää.
Jonninjoutava Karjalais-suomalainen
tasavalta olisi ilmeisesti kuulunut likvidoida, eihän se asiallisesti kuulunut
muiden viidentoista joukkoon millään mittarilla. Niin tehtiinkin vuonna 1956.
Mutta miksi tämä tapahtui vasta silloin, eikä esimerkiksi vuonna 1944?
Meillä ei taida olla tähän ihan
varmaa vastausta. Sota-aika ei yleensä ole paras mahdollinen hetki tehdä
hallinnollisia reformeja, mutta ei se myöskään ole paras aika kärrätä miljoonia
ihmisiä tuhansien kilometrien päähän ilman järjellistä syytä. Silti tätäkin
tehtiin.
Ehkä kuitenkin, kun ajatellaan
karjalaisten kohtaloa, kannattaa muistaa myös Karjalais-suomalaisen SNT:n
olemassaolo. Tämä tasavalta oli mitä ilmeisin Stalinin luomus, tehty ex tempore ja ad hoc. Rauhan solmimista varten. Sen lopettaminen kunniattomasta
syystä olisi kuitenkin taas ollut yksi ideologinen epäonnistuminen suomalaisten
kanssa. Nämä jurpelot[1]
olivat jo kerran onnistuneet tekemään Stalinin kansallisuuspolitiikan naurunalaiseksi.
Ehkäpä kannatti olla liikaa pöyhimättä tätä asiaa.
Jotakin sentään tehtiin. Viipuri ja
Karjalan kannas liitettiin sodan päättyessä Leningradin alueeseen, siis
Venäjään. Lisäksi miltei kaikki alueen paikannimet muutettiin. Tämä, jos mikä
oli merkki siitä, ettei tätä aluetta koskaan liitettäisi muuhun Suomeen, eihän
se enää ollut Suomea, siis tuota Karjalais-suomalaista valtiota. Nyt kyseessä
oli vanha venäläinen kaupunki.
Mutta miten ne suomalaiset
valloittajat oikein käyttäytyivät Karjalassa? Suomalaisten muistelmia on
käytettävissä melko paljon, mutta suomeksi ei löydy paljoakaan materiaalia
siitä, miten paikalliset kantakansallisuudet miehityksen kokivat.
Venäjäksi materiaalia on paljonkin
ja siitä pitänee joku päivä kirjoittaa.
[1] Jurpelo
(sav.) tarkoittaa äärimmäisen ja myös demonstratiivisen itsepäistä henkilöä,
jolla on usein ikävä ilme kasvoillaan.
On ihan pakko kommentoida tässä(kin) kolumnissa esitettyä harhaväitettä "elintilaimperialismin" kannattamattomuudesta vedoten Saksaan ja Japaniin.
VastaaPoistaEnsiksikin, nyky-Japnin ja nyky-Saksan "vauraus" on näennäisvaurautta, sillä se on rakennettu muiden hyvä tahdon varaan; ts. muut toimittavat niille energiaa ja raaka-aineita, jotta ne ylipäätään pysyvät pystyssä. Heiltä puuttuu oleellinen toimintavapaus. Tilannetta voi hyvin verrata yritysmaailmaan, jossa yritys on muuten kannnattava, mutta pahasti velkainen. Tällöin yritys on käyttännössä velkojien talutusnuorassa. Tottele velkiojia tai kuole. Ei se ole vapautta eikä vaurautta.
Toiseksi, "elintilaimperialismin" kriitikot järkejään näyttävät unohtavan ylivertaisen esimerkin elintilaimperialismin voimasta. Tämä esimerkki on tietenkin Yhdysvallat. Ilman elintilaimperialismia Yhdysvallat ei olisi supervalta ja maailmanvaltias. Vai kuvitteleeko joku, että jos nyky-Yhdysvallat olisi samansuuruinen kuin se oli perustamishetkellä sillä olisi sama asema maailmassa? Tuntemamme Yhdysvallat ei olisi sitä miksi sen tunnemme, ellei sen nimissä olisi tapettu sukupuuttoon kokonaisen mantereen kansat.
Amerikkalaiset vain menettelivät ovelammin kuin Saksa tai Japani. He julistivat imperialismin kohteensa villeiksi, jotka joutaakin tappaa "sivistyksen" nimissä. Ja väkivaltansa he naamioivat sivistyksen suojeluksi barbariaa vastaan. Propaganda on ollut niin menestyksellistä, että Yhdysvallat ei ole valtiona pelkästään selvinnyt kansanmurhasta kuin koira veräjästä vaan kyseistä tekoa suorastaan ylistetään. Ja kannattaa muistaa, että itse Hitler ylisti amerikkalaisten "intiaaniongelman" lopullista ratkaisua.
Trilisser, Meir Abramovitsh
Jenkit nimenomaan kæyttivæt aivan toista metodia. Vækivaltainen alistaminen oli jo ideana suuri virhe.
PoistaMikä sitten oli tuo "toinen metodi"? Ei pidä seurata sitä, mitä suu puhuu vaan sitä, mitä kädet tekevät. Ja jenkkien kättentyö meni yleensä niin, että ensin laskettiin liikkeelle "uudisasukkaat", joiden maahantunkeutumiseen intiaanit tietysti vastasivat ainoalla oikealla tavalla (nirri pois). Sitten perässä seurasivatkin joukot "uudisasukkaiden suojelemiseksi". Ja näin jatkui kunnes vastaan tuli valtameri. Ja hups, siinä samalla tuli tehtyä liuta kansanmurhia.
PoistaIntiaaneilla oli tasan kaksi vaihtoehtoa: joko ryhtyä kapitalismin orjiksi ja samalla menettää vapautensa tai yrittää taistella vastaan. Ne, jotka olivat oikeita miehiä, taistelivat vastaan. Ne, jotka olivat akkamaisia pasifistivässyköitä, suostuivat orjiksi ja myivät samalla sielunsa.
Trilisser, Meir Abramovitsh