Rusinoita pullasta silmämitalla tai
ilman
Kun Suomi liittyi EU:hun, kuultiin
alan johtavien poliitikkojen suusta usein opettavainen huudahdus, ettei ollut
sopivaa eikä oikein mahdollistakaan poimia rusinoita pullasta.
Suomi sai EU:n jäsenenä toki
valtavasti lisäarvoa maana ja taloutena, mutta eihän sitä ilmaiseksi jaettu. Suomen,
kuten muidenkin maiden ja ehkäpä erityisesti juuri Suomen tuli myös suostua
erilaisiin uhrauksiin, jotka vasta mahdollistivat yhteisen onnen.
Tähän ajatteluun liittyi, ettei
Suomen ja Venäjän välisiä asioita hoidettu kahdenvälisesti. EU:lla oli oma
linjansa myös Venäjään nähden ja Suomen hyveenä oli pysyä tinkimättömästi sen
takana, olipa siitä haittaa tai hyötyä. Viime kädessä kuitenkin vain osana
EU:ta Suomella oli tarpeeksi painoarvoa Venäjän kanssa keskusteltaessa.
Näinpä sitten tehtiinkin ja saatiin
omaakin agendaa EU-tasolla Venäjän suhteisiin. Sellainen oli Pohjoinen
ulottuvuus. Ja lähialuepolitiikkaan sijoitettiin niitä rahoja, jotka olivat
aivan hyödyttömästi ja kenties vahingollisestikin olleet ns. kehitysyhteistyön
momentilla. Pitäähän sinnekin rahaa syytää, jotta maa säilyttäisi arvostuksensa
sellaisten maiden joukossa, jotka itsekin tuota toimintaa joutuvat harjoittamaan.
Mutta isot pojat eivät tässäkään
asiassa viitsineet noudattaa yhteisesti sovittuja sääntöjä. Mitäpä se Saksalle
tai Italialle tai kenellekään muullekaan oikeasti merkittävälle toimijalle
kuului, mitä EU:n pikkumaat olivat ikuisissa palavereissaan päättäneet
Venäjä-politiikasta. Polttoaineiden ostaminen kohtuuhintaan on isolle maalle
joka tapauksessa sen verran tärkeä asia, ettei sitä anneta muiden
päätettäväksi.
Nyt tilanne alkaa olla jo se, ettei
ole mitään EU-linjaa suhteessa Venäjään. Jos pikkumaat haluavat leikkiä, että
sellainen on, niin se on heidän ongelmansa. Pakotteet Venäjää vastaan ovat
tässä vaiheessa vielä symbolisia ja pahoin pelkään, ettei niitä EU:n taholta
oikeasti tulekaan. Kyseessä on uudenlainen keskinäinen riippuvuus, joka takaa
maailmassa rauhan, mukaan lukien kaupparauhan.
Kun Kansainliitto vuonna 1935 otti
käyttöön Italiaa vastaan suunnatut pakotteet sen johdosta, että se oli hyökännyt
Abessiniaan, huomattiin pian, ettei niillä ollut merkitystä. Isoilla mailla ei
ollut kiinnostusta asiaan eikä pienten maiden teoilla ollut mekritystä.
Niinpä monet maat, muun muassa
Suomi tekivät johtopäätöksensä ja julistivat, etteivät Kansainliiton määräykset
enää niitä sitoneet. Eihän se kyennyt niitä suojaamaankaan. Politiikassa
siirryttiin sen jälkeen tavallaan normaalitilaan, joka pikkuvaltioiden kannalta
oli erittäin vaarallinen. Niitä syötiinkin lähivuosina suuria määriä. Suomi kuitenkin
pysyi kartalla ja yritti pohjoismaista puolueettomuutta, mutta sekään ei ollut
kovin vahva ratkaisu. Liittoutuminen Neuvostoliiton kanssa ei sattuneesta
syystä kiinnostanut ja myös Saksaan nähden pidettiin etäisyyttä. Niin sanotut
länsivallat olivat kaukana ja vain hyvin rajoitetusti kiinnostuneita maastamme.
Aika hyvinhän siinä sitten lopulta
kävi, vaikka kaikki ainekset katastrofiin olivat olemassa. Hinta kuitenkin oli
erittäin kallis. Ratkaisevia tekijöitä maamme itsenäisyyden säilymiselle on
monta eikä niiden keskinäistä arvojärjestystä ole helppo osoittaa, mutta yksi
niistä kannattaa ilman muuta nostaa esille. Kyseessä on reaalipolitiikka.
Rymnikin kreivi, Italian ruhtinas
ym. ym. Aleksandr Suvorov ei koskaan hävinnyt yhtään taistelua ja niitä oli
monia. J.K. Paasikivi joutui pelaamaan suurella alivoimalla, mutta pystyi
pitämään pintansa. Molemmat erinomaisia suorituksia!
Sattumoisin molemmat suurmiehet
käyttivät hyvin mielellään käsitettä ”silmämitta”, Paasikivi kirjoitti sen
usein saksaksi Augenmass ja Suvorov
venäjäksi glazomer. Kyseessä joka
tapauksessa on ajatus, ettei politiikassa (tai sodankäynnissä) ole olemassa
valmiita sääntöjä tai periaatteita, joiden pelkkä noudattaminen takaa parhaan
lopputuloksen. Tämähän oli preussilaisen sotilaskoulukunnan elättelemä harha,
josta se sai maksaa kalliisti Napoleonin sodissa.
Olennaista kaiken tulen, liikkeen
ja tohinan keskellä on kyetä arvioimaan vastapuolen tavoitteet ja voimavarat ja
niiden suhde omiin käytettävissä oleviin resursseihin. Sen jälkeen tehdään
ratkaiseva päätös, joka toteutetaan riittävän tarmokkaasti (Suvorovilla: nopeus
ja painostus, быстрота и натиск).
Suvorov onnistui valloittamaan
linnoituksia rynnäköllä ja kukistamaan vihollisen kohtaamistaistelussa.
Paasikivi kunnostautui rauhanomaisissa manöövereissä. Hän veti nenästä (перехитрил) Stalinia, kuten muistaakseni
Ždanov hieman pöllämystyneenä totesi. Paasikiven toteuttama uusi poliittinen
linja ei ollut hullumpi suoritus eikä se edes vaatinut lainkaan verta.
Paasikivi osasi arvioida oikein Suomen mahdollisuudet ja panosti sen jälkeen
riittävästi niiden toteuttamiseen.
Näin syntyi se, mitä nykyään usein
luullaan ”suomettumiseksi”. Viimemainitun sanan halventava käyttäminen Suomen
ulkopolitiikasta on itse asiassa epähistoriallista huuhaata. Siitä
poliittisesta kulttuurista, joka sittemmin alkoi kukoistaa tuon ulkopolitiikan
kylkiäisenä, voi tietenkin sanoa paljonkin epäystävällistä. Ei kuitenkaan
kannata unohtaa sitä, että se oli lähinnä koomista samaan aikaan kuin
poliittiselta painoarvoltaan samantasoisissa maissa tilanne usein oli
traaginen.
Nyt meitä pelotellaan ja monia
pelottaa. Mitäpä jos joudumme palaamaan suomettuneisuuden kauteen? EU ei meitä
suojaa eikä myöskään Nato, kun emme kerran ole sen jäseniä. Mitä jos Venäjä
keskittää joukkonsa Suomen rajalle ja pakottaa sen alentaviin myönnytyksiin?
Riitojahan meillä ei ole, mutta kauankos niitä keksitään.
Tähän varmaankaan ei ole oikein
pätevää vastausta eikä ehkä tarvitse ollakaan, koska tilanne on niin
epätodennäköinen.
Ehkä sentään voitaisiin muistaa,
ettei tällaista koskaan tapahtunut ns. suomettuneisuuden kaudella eikä
sellainen edes ollut lähelläkään. Tuon ajan kahdenvälisten suhteiden historiaa
ei voi sellaisenaan toistaa eikä kannatakaan, mutta eivät sen tulokset niin
kauheita olleet. Brzezinski ja Kissinger, jotka viime aikoina ovat maininneet
myönteisessä mielessä ns. ”suomettumisen” on joidenkin toimesta leimattu
mistään mitään ymmärtämättömiksi herjaajiksi ja joku taisi vielä kirjoittaa,
että he yrittivät tarjota Suomea vaihtorahaksi Ukrainan kriisissä.
Tiedäpä häntä. Minusta kuitenkin tuntuu,
että näillä mainituilla herroilla on jonkin verran ymmärrystä siitä, miten
suurpolitiikka on toiminut ja toimii nytkin. Heillä on hallussaan tämä edellä
mainittu ”silmämitta”. Ehkä heitä kannattaa kuunnella.
Arvoisa professori siis ehdottaa - ilmeisesti j a tietenkin "muutettavat muutta-
VastaaPoistaen - paluuta ns. "suomettuneisuuden kauteen"? - Mikäpäs siinä! "Silmänmittaa"
päivittämällä vaikkapa seuraavalla (EU:llekin käyvällä?) "US" = "Uhkaamattomuus-
sopimuksella" : Suomi e i liity Natoon tai muuhun vastaavaan sotilasliittoon,jon-
ka Venäjä kokee uhkaavaksi ja vastaavasti Venäjä tunnustaa Suomen intressin pi-
tää kiinni niistä "arvoista",jotka kuuluvat ns. länsimaiseen demokratiakäsitykseen.
Lienee(kö) naivia? Ehkä. - Se.mitä "länsimainen demokratiakäsitys" e i
ole liittyy ainakin! ns. "ohjattuun demokratiaan" ..jotaa l i e n e e Suomessa ei
niin kovin kauaa sitten "harrastettu". - Ja sen "harrastavatko tsuhnat ryssänvi-
haa" ratkaistakoon a i n a kansainväisesti.
Arvoisalla Anonyymilla 28. maaliskuuta 2014 18.14
Poistakaikki puurot ja vellit menivät jostakin syystä sekaisin (lieneekö jonkin aineksen yliannostus), kun joukkoon tuli myös aimo annos puheripulia. Mutta itseasiassa koko höyskä voi kertoa vain lörpöttelymetodista: бред сивого мерина.