Konstantin Leontjev ja Venäjän mahtivaltio
”Eikö olisikin hirvittävää ja loukkaavaa ajatella,
että … apostolit saarnasivat, marttyyrit kärsivät,
runoilijat lauloivat, taiteilijat maalasivat…. vain
sen takia, että ranskalainen, saksalainen tai
venäläinen
porvari säädyttömässä ja naurettavassa puvussaan
viihtyisi ”yksilöllisesti” tai ”kollektiivisesti” koko
tämän suuruuden raunioilla? Venäjää on edes hieman
pakastettava, ettei se ”mätänisi”.
Konstantin Leontjev syntyi vuonna 1831
ja kuoli vuonna 1891, joten hänellä oli onni poistua tästä maailmasta hieman
ennen kuin se, mitä sanotaan Venäjän kirjallisuuden hopeakaudeksi, puhkesi
täyteen tolkuttomaan kukkaansa.
Leontjev olisi ehkä tosin viihtynyt
erinäisten antiporvarillisten
friikkien seurassa tai ainakin tuntenut heitä kohtaan sympatiaa. Se, mitä hän
ei olisi sulattanut, olisi ollut se pidäkkeettömän hedonismin saarnaaminen,
mikä oli tyypillistä Venäjän dekadenssille. Leontjev, jos kuka, puhui kyllä
dekadenssista, mutta hän ei ylpeillyt siitä, saati saarnannut sitä, vaan kärsi
siitä syvästi.
Leontjev, jota myös on nimitetty
Venäjän Nietzscheksi, halveksi hedonismia, hyvinvointia ja poroporvarillisuutta
(мещанство). Tämä
viimemainittu seikka yhdisti kyllä hänet koko venäläisen intelligentsijan
traditioon, jossa tuskin tapaamme ketään, joka ei olisi ollut
poroporvarillisuuden vannoutunut vihollinen.[1]
Siihenpä yhtäläisyydet sitten
päättyivätkin. Leontjevia olisi ollut vaikea kuvitella vaikkapa Maksim Gorkin
tai Vladimir Majakovskin poliittiseksi liittolaiseksi, vaikka tässä on kyllä
syytä olla varovainen. Nietzsche, yli-ihminen, ja vallitsevan kulttuurin kelvottomuus
olivat kuin olivatkin hyvin tärkeitä myös viimemainituille. Myös suunnaton ego
oli heille yhteinen nimittäjä.
Leontjev oli avoimesti taantumuksellinen
ja hänen lausahduksensa Venäjän ”pakastamisesta” yhdistetään usein juuri
Aleksanteri III:n ajan taantumukseen, Mihail Katkoviin ja Konstantin Pobedonostseviin
eikä millään muotoa siihen intelligentsijan
etujoukkoon, joka julisti vihaavansa itsevaltiutta, porvareita -ja myös
hyvinvointia- ja rakastavansa sen sijaan
kansaa, tuota kaiken kärsinyttä Venäjän mystisen voiman lähdettä, oppimatonta
ja lapsenomaista, mutta juuri siksi niin suuren viisauden omaavaa ihmismassaa.
Leontjev sen sijaan oli aristokraatti.
Siinä, että kansa kärsi, ei hänen mielestään ollut mitään vikaa, eikä muu ollut
sitä paitsi mahdollista. Tärkeää ja merkityksellistä oli se, jos miljoonien
kärsimysten ansiosta saataisiin aikaan edes yksi mestariteos. Silloin ei
kärsimys olisi ollut turhaa.
Eurooppa tyrkytti Venäjälle nyt
jotakin päinvastaista. Se ei enää ollut se ”pyhien hautojen” ja suurten muistojen
valtakunta, josta myös Dostojevski puhui, vaan loppumattoman lattean ”onnen”
tavoittelun kotimaa. –Jos Eurooppa joskus rohkenisi ”tyrkyttää meillekin uusien
lakiensa mätää ja saastaa vähäpätöisestä maallisesta autuudesta, radikaalista
maallisesta kaiken kattavasta helppohintaisuudesta (о земной радикальной всепошлости)» oli Venäjän turvauduttava bysantismiin. Vain sen avulla se saattoi
kestää.
Mitä merkillistä oli sitten bysantismi?
En ole oikein saanut asiasta tolkkua ja
epäilen hieman, ettei myöskään Leontjev itse pystynyt muodostamaan siitä
selkeätä loogista kuvaa. Mutta miksipä suuria ajatteleva vaivautuisi
askartelemaan niin vähäisen asian kuin kaikille yhteisen logiikan kanssa? Sen
kai voi jättää niille kaiken maailman Büchnereille
ja Haeckeleille, jotka eivät pystyneet nousemaan korkeampiin sfääreihin.
Sillä Leontjevin maailmassa mystiikalla
oli korkein sija. Toisin kuin mystikot yleensä, hänelle kyse ei ollut niinkään
yksilöllisestä kokemuksesta kuin kollektiivisesta. Valtio ja sen sotilaalliset urotyöt olivat mystisiä asioita ja
sopivat palvonnan kohteeksi.
Venäjän intelligentsijalle tämä vallan palvonta oli jo loukkaavaa.
Valta, власть, kansan kiduttaja, intelligentsijan
murhaaja, työtätekevien riistäjä ja puolivillaisen herrasväen lauman elättäjä:
siinäpä palvonnan kohde! Eikö jokaisen säädyllisen intelligentin velvollisuutena
ollut nimenomaan vallan vastustaminen, tarvittaessa jopa itsensä uhraaminen sen
vastaisessa taistelussa?
Leontjevin mielestä näin ei ollut
asia. Yksilöllisyys, individualismi, oli tälle hengen ylimykselle toki tärkeä
asia. Hän itse meni Athoksen luostariin harjoittamaan askeesia ja olemaan kahden
Jumalansa kanssa, jota siis piti itselleen arvollisena seurana. Mutta massoille
sopivat toisenlaiset arvot ja instituutiot. Saksalaisten filosofien usein
kaipaama Zwangherr oli myös
Leontjevin mielestä tarpeellinen ja ylistettävä asia tässä maailmassa.
”Pelon
ja rakkauden sekoitus, niistä täytyy ihmisyhteisöjen elää, jos ne elää
haluavat…” kiteytti Leontjev. ”Kunnia, sotakunnia, niin, valtakunnan ja kansan
sotilaallinen kunnia, sen taide ja runous, ne ovat tosiasioita. Ne ovat olemassa
olevan luonnon todellisia ilmiöitä, ne ovat saavutettavissa ja siitä huolimatta
korkeita”.
Leontjevin on sanottu harjoittaneen
väkivallan esteettistä kulttia. Jopa kristinuskon hän onnistui tulkitsemaan
synkän väkivallan ja pelon eikä rakkauden uskonnoksi väittää Nikolai Berdjajev.
Entä se Bysantti? Mitä se tähän
kuuluu? Bysantin, eli Konstantinopolin, muinaisvenäläisen taruston Tsargradin valloittaminen oli Leontjevin
mielestä Venäjän kansallinen tehtävä. Sitähän se todella oli ollut jo
Katariinasta lähtien eikä Leontjevin nimikään suotta ollut Konstantin. Päämäärä
vain oli yhä saavuttamatta.
Vielä ensimmäisessä maailmansodassa
Turkin salmet, joiden rannalla jo Suomen kaarti oli aikoinaan leiriytynyt,
olivat Venäjän kansallinen haave, joka sopi vieläpä liberaaleille kadeteille (КД). Leontjeville itä oli Venäjän luonnollinen laajenemissuunta siksi, että
näin se saattoi kokonaan kääntää selkänsä mädälle Euroopalle. Sillä Venäjän
maailmanhistoriallisena tehtävänä oli pelastaa ihmiskunta hirvittävältä
tuholta, jota eurooppalaistuminen moraalisesti tarkoitti. Sen takia oli
välttämätöntä kehittää omaa ei-eurooppalaista perintöä ja sen takia oli
otettava Konstantinopoli.
Leontjevin mielessä väikkynyt ihanteellinen
Venäjä oli autoritaarinen, se arvosti sankaruutta ja uhrautumista eikä
hyvinvointia ja halujen tyydyttämistä, se korosti suuruutta ja mahtavuutta,
teki valtiosta itsetarkoituksen ja palvonnan kohteen. Leontjevin ihanteellinen
Venäjä oli aidosti esimoderni, se osasi vielä hallita häpeämättä (властвовать беззастенчиво) eikä kumarrellut demokratiaa ja
sosialismia, se oli Ioann Kronstadtilaisen ja Aleksanteri III:n Venäjä, Pobedonostsevin
Venäjä eikä Plehanovin, Struven tai Berdjajevin Venäjä…
Mutta todellisuudessa se oli myös
noiden viimemainittujen Venäjä. Kaikessa ristiriitaisuudessaan nimenomaan
itsevaltiuden ja tolkuttomassa ylellisyydessä elävän ylimystön Venäjä loi myös
vastakohtansa, se ilmeni vanhan Leo Tolstoin anarkismissa, dekadenttien
perverssiyden palvonnassa ja viimein futuristien pyhässä idiotismissa.
Leontjev oli varmaan oikeassa
väittäessään, että vain vainon ja ahdistuksen oloissa taiteilija luo jotakin
suurta. Siksi hänen tuli olla libre
pensant absolutismin ja teokratian oloissa, mutta taantumuksellinen silloin
kun liberalismi ja eudaimonismi olivat henkisesti niskan päällä…
Sellainen Leontjev oli. Ehkä hän oli
satanisti, kuten Berdjajev katsoo, ehkä vain höyrähtänyt taiteilija, kuten
monet muuta arvelivat. Leontjev oli liian epäkäytännöllinen ollakseen todellinen
poliittinen vaikuttaja jaluostari sopi hänelle paremmin kuin ministeriö.
Mutta mitä tekemistä Leontjevilla on
nykypäivän Venäjällä? Miksi Putin viime syyskuussa viittasi hänen auktoriteettiinsa
puhuessaan Venäjän valtion erikoislaadusta? Vain siksikö, että Konstantin
Nikolajevitš on yksi niistä suurmiehiä
kansakunnan kaapin päällä, joita bolševikit
halusivat hävittää kansakunnan muistista? Vaiko siksi, että valtio Venäjällä on
taas samassa asemassa kuin se oli Leontjevin aikana: toisaalla vihamielinen
älymystö, toisaalla ajatuksettomat kansanjoukot, bydlo jonka mystiikaksi sopivat mainiosti valtion mahti ja sotaisat
urotyöt… Ларвы Николая не
дают покоя...?
[1] Tästä tarkemmin ks. Тимо Вихавайнен, Внутренний враг. Борьба
се мещанством как моральная миссия русской интеллигенции. «Коло», СПБ 2004. On engl. The Inner Adversary.
The Struggle against Philistinism as the Moral Mission of Russian
Intelliegentsia. NewAcademia, Washington DC, 2006.
Venäjän kulttuuriministeriö: "Venäjä ei ole Eurooppaa"
VastaaPoistahttp://www.themoscowtimes.com/arts_n_ideas/article/culture-ministry-affirms-russia-is-not-europe/497658.html
http://news.yahoo.com/russias-culture-policy-weapon-against-west-145648072.html
http://izvestia.ru/news/569016#ixzz2yetpYSUN
Tätä minä tarkoitin.
VastaaPoista