Essee
Essee
(ransk. essai, engl. essay) tulee yrittämistä, kokeilua
tarkoittavasta sanasta. Kyseessä on siis yritelmä, ajatuskoe, jonka
tarkoituksena on avata ajatuksia, herättää kysymyksiä enemmän kuin vastata
niihin. Yritellä voi monella tavalla, mutta toki määritelmiäkin löytyy,
kullakin kansakunnalla omansa.
Ranskalainen wikipedia (essai est une œuvre de réflexion portant sur les sujets les plus divers et
exposé de manière personnelle, voire subjective par l'auteur. Contrairement à
l'étude, l'essai peut être polémique ou partisan.) korostaa esseen, mietintätyön
persoonallista ja subjektiivista luonnetta ja sitä, että toisin kuin tutkielma,
se voi ja saa olla myös poleeminen ja puolueellinen.
Englantilainen wikipedia korostaa
esseen määrittelyssä persoonallista näkökulmaa ja määritelmien epämääräisyyttä.
Saksalainen versio taas kertoo kansalliseen tapaan, että essee on itse asiassa
tutkielma, Abhandlung, mutta: eine geistreiche Abhandlung, in der wissenschaftliche, kulturelle oder gesellschaftliche Phänomene betrachtet werden ja nostaa siis henkevyyden keskeiseksi esseistisen
”tarkastelun” kriteeriksi.
Venäjäksi essee on
kirjallisuudenlaji, genre, joka jää
kirjallisen otsherkin (johon se usein
sekoitetaan) ja filosofisen traktaatin
väliin. Tyylin vapaus ja ristiriitaisuuskin ovat siinä sallittuja. Se on pieni
ja kompositioltaan vapaa proosateos.
Suomeksi essee wikipedian mukaan on
asiatekstien luokkaan kuuluva tekstilaji. Tyypillisesti essee on pohdiskeleva ja verrattain lyhyehkö teos,
jossa sisällön lisäksi myös ilmaisutavalla on merkittävä rooli.
Meillä esseetä siis postmodernin
fundamentalismin hengessä kutsutaan ensisijaisesti tekstiksi. Mikäpäs siinä. Voisi ajatella, että muotoilu heijastaa
akateemisen maailmamme naurettavuutta, mutta kyse voi myös olla vallan muusta,
esimerkiksi kansanluonteesta.
Kumartelematta erityisesti
millekään määritelmälle, totean havainneeni esseen hyväksi ja luultavasti myös
hyödylliseksi tavaksi pohdiskella tutkimustulosten merkitystä ja myös
popularisoida niitä, mikä on toki eri asia.
Ilkeän luonnehdinnan mukaan esseitä
kirjoittaa professori tai muu tutkija, joka ei enää viitsi tehdä oikeaa
tutkimusta ja haluaa kuitata ongelmat kevyellä huitaisulla. Tämäkin syytös
sisältää varmasti totuuden siemenen.
Hyvä akateeminen tutkimus merkitsee
valtavaa panostusta, mutta sen tulokset saattavat jäädä ikiajoiksi
varastokirjastojen hautaholveihin, sillä suurin osa akateemisesti
mielenkiintoisista tutkimusaiheista on sen verran kaukana suuren yleisön
maailmasta, etteivät ne ilman suuria esitöitä aukea. Olisi taas liikaa
vaadittu, että tavallinen veronmaksaja, jolla on tässä maailmassa paljon
muutakin tekemistä, ryhtyisi tai pakotettaisiin opiskelemaan tutkijoita
kiinnostavia asioita, joiden käytännön merkitys hänelle on pieni tai olematon,
mutta määrä loputon ja rannaton.
Kuten alussa jo tuli mainittua, kysymyksiin
vastaaminen on nimenomaan asia, joka ei kuulu esseen tavoitteisiin. Vastaamiseen tarvitaan jo tutkimusta ja
mieluusti vielä vanhan koulun historiantutkimusta, jossa jokainen asiaan
vaikuttava seikka huomioidaan.
Essee sen sijaan voi kysyä
näennäisesti typeriä kysymyksiä, jotka usein ovat itse asiassa kaikkein
perustavimpia, vaikka laiminlyötyjä. Essee voi olla ristiriitainen ja juuri
siten nostaa esille niitä ristiriitoja, joita ajattelussamme on.
Esseistillekään ei kaikki ole
rankaisematta sallittua. Hän saattaa esittää vääriä faktoja, tehdä
perusteettomia tulkintoja, esittää aiheettomia syytöksiä. Tällaisissa
tapauksissa hän ansaitsee nuhteet ja jopa yleisen halveksumisen, mikäli on
vääristellyt asioita tahallaan. Huolimattomuuden synti on lievempi myös
oikeustieteen mukaan.
Sen sijaan ei ole asiallista
moittia esseetä siitä, että siinä ei julkituoda kaikkia tai ehkä keskeisinäkään
pidettyjä faktoja ja tutkimustuloksia. Kirjoittaja yleensä olettaa ne
tunnetuiksi, eikä vaivaa niillä lukijaa joskin voi myös tietenkin olla, ettei
hän yksinkertaisesti niitä tunne. Jos asiantuntemattomuus näyttää ilmeiseltä,
on kritiikin tehtävä osoittaa se ja siitä johtuvat virheet.
Essee on tietenkin jokaisen
diletantin luvattu tyylilaji. Se on maailma, jossa on lupa asettua korskeasti
maailmankulttuurin jättiläisten yläpuolelle, pilkata heitä ja lyödä tarpeen
vaatiessa toisilla jättiläisillä.
Jos tarkoituksena on tällöin pelkkä
snobbailu ja egon laajentaminen, saattaa käydä niin, että lukijat nopeasti
kaikkoavat. Esseen tehtävästä ja luonteesta johtuen tällainen leikki saattaa
kuitenkin olla myös perusteltua, esimerkiksi aikakausien erilaisuutta
pohdittaessa. Essee nimenomaan ei ole tutkimus eikä se myöskään ole oikeuden
istunto.
Esseiden kirjoittaja saattaa saada
varsin hullunkuristakin kritiikkiä. Leikin ja toden sekoittaminen kuuluu usein
esseen henkeen, mutta niiden erottaminen toisistaan on monille mahdotonta.
Joskus lukijalta jää jopa koko esseen lajityyppi ymmärtämättä ja hän saattaa
esittää krijoittajalle mielikuvituksellisia vaatimuksia vaikkapa siitä, että
olisi ollut ehdottoman välttämätöntä ottaa huomioon esseen käsittelemän
pamfletistin 1700-luvulla eläneen esi-isän yhteiskunnallinen asema ja
historiallinen merkitys. Parodia on silloin käynyt mahdottomaksi.
Vakavista asioista kevyesti kirjoittaminen
saattaa olla keino alleviivata niiden vakavuutta. Tämän tajuaminen ei kaikille
ole mahdollista, mutta se tuskin on pätevä syy kieltää esseiden kirjoittamista.
Luoja paratkoon, maailmassa on kyllä nykyään esiintynyt halua kieltää kaikki sellainen
kirjoittelu, joka saattaa loukata vähemmistöjä, esimerkiksi tyhmiä.
Essee on kuitenkin yhä vapauden
valtakunta, jota kirjoittaja hallitsee hoitaen leiviskänsä hyvin tai huonosti, joskus
ehkä jopa kurjasti. Häntä on kuitenkin syytä tuomita sen mukaan mitä hän
yrittää (ransk. essayer). Jos hänen
tarkoituksensa ovat huonot, on sitä usein myös tulos ja lukijat vetänevät omat
johtopäätöksensä. Tässä on kirjoittajan vastuu, ei siinä että tulos jää
epätäydelliseksi.
"Jos tarkoituksena on snobbailu ja egon laajentaminen, saattaa käydä niin, että lukijat nopeasti kaikkoavat."
VastaaPoistaTimo Vihavainen, prof., on sellaisen luokan snobbailija, että lukijat eivät kaikkoa.