Voltaire, intellektuelleista ensimmäinen
Melkisedekillä ei ole isää,
ei äitiä, ei sukua, ei päivien alkua eikä elämän loppua, mutta joka on Jumalan
Poikaan verratava - hän pysyy pappina ainaisesti." Hepr.7:3.
Nykyajan ihmisen on hieman vaikeata
ymmärtää, miksi Voltaire oli aikoinaan niin tavattoman kuuluisa ja palvottu.
Kun lukee hänen teoksiaan, niin esimerkiksi Candide
on sinänsä hauska kirjanen, mutta ei kuitenkaan vaikuta aivan mullistavan
nerokkaalta. Kaarle XII:n historia
taas on varsin vaatimaton historiallisen kirjallisuuden edustaja, jonka
lukeminen ei vielä sammuta aiheeseen liittyvää tiedonhalua saati vakuuta lukijaa
kirjoittajan syvällisestä asiantuntemuksesta. Toki Voltaire kirjoitti paljon,
paljon muutakin, mutta ehkäpä nuo pari näytettä antavat käsityksen siitä, miltä
tuotanto maistuu. Diletanttihan ei kohteeltaan enempää vaadikaan.
Filosofian historia ei tunne mitään
erityistä Voltairen saavutusta, johon kaikki myöhemmät sukupolvet olisivat
joutuneet ottamaan kantaa. Voltairen suurin saavutus ilmeisesti oli hän itse:
hahmo, jonka hän onnistui myymään aikansa mahtaville. Siinä todella oli jotakin
uutta.
Voltairelta tunnetaan monta sangen
sukkelaa sutkausta ja hänen patsaansakin välittää kuvan hilpeästä
seuramiehestä, mikä hän tiettävästi oli. Henkevyys, ésprit on Ranskassa aina ollut hyvin arvostettua, siinä kuin
totinen syvällisyys Saksassa ja jalo tunne Venäjällä. Kaikkea ei voi tehdä
kerralla.
Ranskan vallankumouksen suuren
tuntijan Thomas Carlylen mukaan Voltaire oli ennen muuta suuri rienaaja ja
koska rienaaminen eikä kunnioitus oli kaikkien ranskalaisten suuri intohimo
tuohon aikaan, tuli Voltairesta paradoksaalisesti heidän jumalansa: ”Ranskassa
ei ollut ketään niin ylhäistä, kaunista ja jaloa, ettei hän olisi myöntänyt
tämän miehen (Voltairen) olevan itseään vielä ylhäisempi, kauniimpi ja
jalompi”.
Kyseessä on Carlylen rakastama
paradoksi. Itse asiassa kyse oli siitä, että tuon ajan ranskalaiset olivat
menettäneet aidon kyvyn ihailla ja kunnioittaa suuria miehiä. Sen takia heidän
kunnioituksensa, sikäli kuin sanontaa tässä yhteydessä voi käyttää,
kohdistuikin aitojen asioiden sijasta tähän lurjukseen, joka ei ollut enempää
kuin vain rienaaja, persifleur.
Carlylen analyysi, joka on
vallankumouksellista Ranskaa kohtaan niin ankara, perustuu hänen mystiselle
filosofialleen, joka nosti suuret miehet, sankarit, historian keskipisteeksi.
Voltaire, jonka toiminnan tuloksena lopulta oli Ranskan vallankumous, ei
Carlylelle ollut sanan varsinaisessa merkityksessä suuri. Sen sijaan hän oli
kyllä aikansa symboli ja sen pisimmälle viety saavutus alallaan.
Muuten, eräs saksalainen oppinut
antoi joskus väitöskirjalleen nimen: ”Thomas Carlyle. Ein Voltaire Schottischer
Prägung”. Täysin ymmärrettävä ja järjellinen näkökulma, mutta itse tutkimuksen
sankari saattoi vaivaantuneena käännähtää haudassaan.
Missä siis oli tämä Voltairen
merkittävyys, jonka aikalaiset todella niin varauksettomasti tunnustivat?
Epäilemättä kyseessä oli ennen muuta vapautuminen auktoriteeteista. Nykyajan
ihmisen on vaikea ymmärtää, miten valtavan vaikutuksen Isaac Newton aikanaan
teki luomalla taivaanmekaniikan, joka selitti mystisinä pidetyt tähtien
liikkeet yhdellä ainoalla periaatteella, gravitaatiolla. Suoritusta verrattiin
Jumalan luomistyöhön: ”Let Newton be –and
All was light!” runoili Alexander Pope.
Aivan ilmeisesti Voltairen
ajateltiin saaneen aikaan jotakin samankaltaista. Kun hallitsijat julistivat
saaneensa vallan Jumalalta, kehotti Voltaire heitä esittämään valtakirjansa.
Koko se valtava koneisto, joka edusti maan päällä Jumalan valtakuntaa,
osoittautui Voltairen käsittelyssä hiekalle rakennetuksi.
Jos enempää pappi kuin
hallitsijakaan eivät voineet osoittaa vaatimustensa perustuvan johonkin ihmistä
korkeampaan auktoriteettiin, niin mihin ne silloin oikein perustuivat ja miten
niihin piti suhtautua?
Varsin vakuuttavan päättelyn mukaan
nuo vaatimukset olivat peräisin ihmisistä ja heidän järkeilystään. Muussa tapauksessa ne olivat pelkkää taikauskoa.
Järkeilyyn voitiin vastata vain paremmalla
järkeilyllä. Oikeassa oleminen ei voinut perustua ilmoituksen auktoriteettiin,
vaan kaikki ihmiset ponnistivat samalta tasolta. Heistä paras oli se, joka
päätteli parhaiten, pystyi ja uskalsi selvittää sen, mitä kertoivat logiikan
ikuiset totuudet. Hänelle kuului oikeassa olemisen kunnia. Jumala oli syösty
jalustaltaan ja karkotettu aistimaailman takaisiin sfääreihin, hän ei enää
osallistunut keskusteluihin. Hänen vapaana olevan paikkansa oli perinyt ihminen,
intellektuelli, jonka sanoista oli nyt etsittävä korkeinta totuutta.
Tarinan mukaan sivistyneen ihmisen
kuului niin itsestään selvästi tuntea Voltaire, että olisi ollut mautonta
kirjoittaa hänen hautakiveensä muuta kuin tuo yksi sana. Itse asiassa Pariisin
Pantheonissa noita sanoja kyllä on useampiakin.
Kuten aikoinaan Horatius, olisi
Voltairekin saattanut sanoa omnis non
moriar, ”kokonaan en kuole!” Hänen
suhtautumisessaan kuolemaan on jotakin sekä hänen persoonallisuudelleen ja
roolilleen että myös aikakaudelle tyypillistä ja uutta. ”Viivyttäisin
kuolemista, jos keksisin jonkin hyvän henkevyyden (bon mot)” hän kuuluu sanoneen. Hänen autoepitafinsa kuului:
Ci-gît VOLTAIRE
De l'Académie française.
Il a franchi le seuil
et n'a quitté son fauteuil
que pour le Père-Lachaise.
De l'Académie française.
Il a franchi le seuil
et n'a quitté son fauteuil
que pour le Père-Lachaise.
Tässä lepää Voltaire Ranskan
akatemiasta. Hän on siellä jättänyt tuolinsa, mutta nojatuolistaan hän luopui
vain isä Lachaisen (hautausmaan) hyväksi.
Mutta kuoleman jälkeisestä
maailmasta, josta kirkko niin paljon puhui ja jolla se valtaansa ja asemaansa
perusteli, ei aikansa filosofikirjailijoiden johtotähdellä ollut paljon
sanottavaa:
On
meurt deux fois, je le vois bien:
Cesser d'aimer et d'être aimable,
C'est une mort insupportable;
Cesser de vivre ce n'est rien.
Cesser d'aimer et d'être aimable,
C'est une mort insupportable;
Cesser de vivre ce n'est rien.
Hyvin ymmärrän, että kuolemia on kaksi,/ se kun lakkaa
rakastamasta ja se kun lakkaa olemasta rakastettava/. Se on sietämätön kuolema,
/mutta elämästä lakkaaminen ei ole mitään.
Kuitenkin tavallinen kuolevainen, tuona aikana, jolloin
jokaisen elinpäivien määrä oli paljon nykyistä lyhyempi ja arvaamaton lähtö
saattoi koska tahansa odottaa, toki kovasti halusi tietää, mitä kuoleman
jälkeen oikein tapahtuisi. Ehkä taivasta ei olisi, ehkä ei helvettiä, mutta
mitä sitten oikein oli? Siitä riimitteli filosofeista suurin:
Nous naissons, nous vivons, bergère,
Nous mourons sans savoir comment;
Chacun est parti du néant:
Où va-t-il?...Dieu seul le sait, ma chère
Nous mourons sans savoir comment;
Chacun est parti du néant:
Où va-t-il?...Dieu seul le sait, ma chère
-Niin synnymme ja elämme me, paimenparka, /niin
tietämättä kuolemme me, joka mies/ On tyhjästä kai kaikki lähtenyt /ja minne
päätyy, Luoja yksin ties.
Filosofeista viisain tai ainakin nokkelin ei siis
pystynyt paimenelle itse substanssista sanomaan yhtään mitään. Sen sijaan hän
pystyi esittämään uuden suhteen kuolemaan. Se oli henkevän aristokraattinen.
Ehkäpä siinä oli jotakin samaa kuin antiikin epikurolaisuudessa.
Kansanjoukoille sitä ei kannattanut myydä, heidän aikansa koitti vasta
parinsadan vuoden kuluttua, jolloin kaikenkarvaiset Dawkingsit sanovat taas saman
uudelleen, mutta paljon, paljon lahjattomammin kuin Ferneyn irvileuka.
Kieltämättä intellektuellit harvoin
nousivat yhtä korkeaan asemaan kuin Voltaire, joka oli tämän alan ensimmäinen
todellinen eurooppalainen uranuurtaja –ei tiedemies, ei taiteilija, vaan
jokapaikan päältäpäsmäri ja harrastelija. Mutta tärkeintä tässä on periaate:
jos etsit korkeinta totuutta tai sen auktoriteettia, älä käänny Jumalan,
hallitsijan äläkä klassikoiden puoleen. Korkeinta on järki ja sen vuoksi sinun
on syytä kääntyä järjen ruhtinaiden eli, kuten myöhemmin sanottiin,
intellektuellien puoleen.
Koska lähimpänä sitä paikkaa, jossa
Jumala ennen asusti, oleilivat nyt filosofit, oli myös tavallisen kansalaisen
mahdollista hakeutua kohti olemassaolon korkeimpia tasoja omaksumalla
filosofien ajatuksia. Heidät saattoi haastaakin, sillä kaikkien yläpuolella oli
yhteinen Järki ja siitä olivat osallisia kaikki ihmiset, kuka enemmän kuka
vähemmän.
Kenelle
tahansa intellektuellille avautui tästedes mahdollisuus huumaantua maailman
hallitsemisesta järjen keinoin. Ihmisjärki, sama, joka oli selittänyt
taivaankappaleiden liikkeet, oli ase, joka tarvittaessa myös ohjasi käytäntöä.
Se myös siunasi niin poliittisen toiminnan suunnan kuin siinä käytettävät
aseet. Uusi hallitsija, in spe oli
nyt intellektuelli, joka raivasi tieltään myös papiston. Ainakin teoriassa
saattoi jokainen nyt asettua hallitsijoiden ja pappien yläpuolelle, itse
asiassa siis asettua itse papiksi. Hallitsijat eivät taas hevin luopuneet istuimistaan,
olipa niiden pitämiselle perusteita tai ei.
"Hallita häpeämättä (властвовать беззастенчиво)"
VastaaPoista"Voltaire, jonka toiminnan tuloksena lopulta oli Ranskan vallankumous, ei Carlylelle ollut sanan varsinaisessa merkityksessä suuri." Hegelin mukaan Ranskan vallankumousta "valmisteli" myös Immanuel Kant.
"Koko se valtava koneisto, joka edusti maan päällä Jumalan valtakuntaa, osoittautui Voltairen käsittelyssä hiekalle rakennetuksi." Voltairen jälkeen järjen hallitsijaksi tuli Hegel ajatuksineen absoluuttisesta järjestä, minkä Bertrand Russell käsitti valtion ideaksi,
Hegelin filosofia voitaneen esittää yksinkertaisesti seuraavan yhtälön avulla:
X=(A+B)•К, jossa K eli koeffisientti on Hegelin idea järjen viekkaudesta: ”Järjen viekkaus. Intohimon erityisintressi liittyy siis erottamattomasti yleisen toimintaan. Yleinen kehkeytyy näet tuloksena erityisestä ja tietystä ja sen kiellosta. Erityinen kamppailee itsensä uuvuksiin ja osa siitä häviää. Yleinen aate ei joudu ristiriitaan, taisteluun eikä vaaraan. Se säilyy koskemattomana ja vahingoittumattomana taustalla. Järjen viekkaudeksi on nimitettävä sitä, etä se antaa intohimojen toimia puolestaan, jolloin se, mikä sen avulla saavuttaa olemassaolon, menettää jotakin ja kärsii vahingon. Se on näet ilmiö, josta osa on laadultaan hävittävää, osa lujittavaa. Yksityinen osoittautuu useimmiten vähäpätöiseksi yleiseen verrattuna: yksilöt uhrataan ja jätetään alttiiksi. Aate ei maksa olevaisen ja katoavan veroa itsestään vaan yksilöiden nintohimoista.”
Eikö Putinin kehityksessä olekin tapahtumassa dialektista transformaatiota, metamorfoosia, transfiguration jne. kohti ”zhirinovskilaistumista”, mikä on mätämuna?
"Hallita häpeämättä (властвовать беззастенчиво)"
PoistaHegelin idea järjen viekkaudesta poiki myöhemmin Marxin ja marxilaisten idean köyhien maailmanvallankumouksesta, jota Lenin ja Stalin toteuttivat (Moskovan hyväksi).
Hegelin idea järjen viekkaudesta poiki myös (Nietzschen yli-ihmismoraalin kautta) Hitlerin idean arjalaisten maailmanvallankumouksesta. Onko Putin laittamassa jalkaansa yli-ihmisen saappaita? Yläkroppa voi olla paljaana.
Tulevat mieleen Yanovin syklit. Mutta kyllä se yläkroppa on aika vaatimatonta keskitasoa, kaikessa ystävyydessä.
PoistaKiitos artikkelista. Vihavainen ei aliarvioi lukijoitaan, vaikka meistä kaikki eivät olekaan filosofian tai historian asiantuntijoita.
VastaaPoistaMutta silti ihmettelen, kuinka tätä voi soveltaa Putiniin. Jos ei sitten historiallisessa perspektiivissä, ensin oli Voltaire, sitten Marx, sitten NL, sitten demokratia, jota Venäjällä nyt yritetään soveltaa enemmän tai vähemmän huonolla menestyksellä, mutta yritetään kuitenkin. Nykyajan ideat ja länsi, joka kuvittelee olevansa virheetön opettaja ja tuomari, ovat Venäjää vastaan. Koska meillä lännessä on ollut yksi Voltaire, me kaikki kuvittelemme olevamme samalla älyllisellä tasolla, ts. paljon edellä muuta maailmaa.
Hallitsijat harvoin nousevat keskitasoa ylemmäksi. Sillä on pärjättävä.
Kirjoittaja on poistanut tämän kommentin.
VastaaPoistaVladimir Putin on Venäjän Erkki Tuomioja. Samankaltaisen vaikuttajaverkoston hämähäkki, paitsi vähän isomman.
VastaaPoistaTuomiojan ukki oli Hesarin päätoimittaja, mummo Ylen pääjohtaja, isä sekä Suomen Pankin pääjohtaja että Suomen pääministeri ja Lontoon suurlähettiläs.
"Zavidovo" Tuomiojan toinen nimi voisi olla Vladimir -valta (vlad), mir (rauha, maailma)
Jotakin on sentään muuttunut: Tuomioja ei ole tällä kerralla ilmoittautunut ehdolle sdp:n puheenjohtajaksi.
Turun miehet, John Vikström etunenässä pelasivat jalkapalloa silloisen Leningradin puoluepomo Putinin kanssa .