Hävisikö Suomi vai taide?
Suomi putosi
taas euroviisujen loppupeleistä. Syynä ei ainakaan ollut kappaleen taso eivätkä
esittäjien vajavaiset kyvyt. Kuten Helsingin Sanomat todistaa: ”Esitys oli
energinen ja raju… ääneensä laulaja onnistui taikomaan kunnon norjalaisen
kirkonpolttohevin petomaisuuden. Loppuun hän vetäisi vielä hillittömät
karjunnat. Yhtä rajut olivat myös suosionosoitukset”.
Mitä siis jäi
puuttumaan? Eikö kyse olut lajissaan huippuesityksestä? Myös esiintyjien mielestä
se sujui ”helvetin hyvin”. Kyseessä oli myös basistin mielestä ”paras veto,
mitä ollaan koskaan vedetty”.
Oliko kyse
siitä, että ns. fanittaminen muodostui ongelmallisesti, koska
pariutumisikäisten oli vaikeaa kohdistaa unelmansa oikeasta
parittelupartnerista juuri näihin esiintyjiin? Jos muuten näin oli, niin sopii
kysyä miksi. Asia antaa vakavaa itsetutkistelun aihetta.
Sitä paitsi viime
vuonna kisat voitti Conchita Wurst (Pillukka Kullinen), kaksisukupuolista
ainakin esittävä taiteilija. Miten moni ihan oikeasti saattoi uneksia saavansa
juuri Conchitan vuoteeseensa? Luulen, että suurin osa niitä, jotka antavat näin
ymmärtää, puhuvat vähintäänkin venytettyä totuutta.
Mutta Pillukka
voitti. Tänä vuonna hän lisäksi kävi juttelemassa punktaiteilijoidemme kanssa
ja näytti ikään kuin antavan heille apostolisen siunauksensa. Mutta me emme
voittaneet. Siis Suomi. Jokin tässä niin sanotusti mättää.
Kenellekään ei
kai tarvitse erikseen sanoa, että kehitysvammaisen ihmisarvo ei ole sen
vähäisempi kuin kenenkään muunkaan. Miksi häntä siis syrjitään taiteilijana?
Kenellä siihen on oikeus?
Taiteen alalla
aikamme on kehittänyt tasa-arvon, johon kuuluu, ettei taiteilijalla tarvitse
olla erityisiä kykyjä. Räppäämisen idea on raakkuminen, jossa toistetaan
jotakin simppeliä mantraa, joka yleensä on mahdollisimman ilkeä ja sävyltään
kielteinen.
Se on siis jo
perusidealtaan eräänlaista vajakkitaidetta, jossa koko efekti saadaan aikaan
ilman musiikillisia perusaineksia. Koko homman ydin on niin sanottu sanoma,
joka yleensä on aina sama.
Jokaiselta tämä,
oliko se nyt pogoaminen, ei kai
kuitenkaan onnistu yhtä hyvin, mutta eikö juuri vammaisilla tässä ole
objektiivisesti ottaen etulyöntiasema? Johtavan sanomalehtemme
taidearvostelijan todistuksen mukaan meidän poikamme ylsivät
huippusuoritukseen. Eipä ihme, että laulusolisti kieltäytyi uskomasta, ettei
yhtye voittanut ja kiljui TV:n katsojille oman näkemyksensä asiasta.
Miksi me sitten
emme voittaneet? On mahdollista, että syynä oli yksinkertaisesti raadin
puuttuva suvaitsevaisuus eli siis moraalinen alamittaisuus. Eikö vammaisia
hyväksytty? Vai oliko vika heidän suomalaisuudessaan? Kyllä jotakin on vialla,
ellei edes kirkonpolttajien hillitön petomaisuus kelpaa.
Molemmissa
tapauksissa tuomarien on syytä mennä syvälle itseensä ja miettiä, miten tulla
paremmiksi ihmisiksi. Niin kauan kuin tapahtuu sitä, mitä Wienissä nyt nähtiin,
ei Eurooppa eikä koko ihmiskunta voi tuntea olevansa turvassa. Polttouunien
hajuhan se tämänkin asian ympärillä leijailee.
Ei pärjätty koska 80% ihmisistä Euroopassa on idiootteeja, kuten eräs johtokuntatason kommunisteistamme on Ruotsissa väittänyt. Hänen oma yhtiönsä vihjailee palauttavansa hänet Suomeen ennen kuin aivovuoto täältä on alkanutkaan.
VastaaPoistaMedia huokailee innoissaan "kerran sydän vasemmalla, aina sydän vasemmalla", kuten myös runoilevalle psykiatrille ja Eira-Töölö-Tuuslan kyläkosmopoliitille jolla on yksi eduskunnan paksuimmista lompakoista.
Miksi Suomen edustaja ei pärjännyt? Oli huono "laulu", kun kysymyksessä sentään on laulukilpailu. Oli voitto laulukilpailulle, ettei tällainen epälaulu selviytynyt finaaliin.
VastaaPoistaSen tämä Kurikka-ilmiökin vahvistaa että ihminen on ihminen vain jos hänet huomataan. Kun hän huomaa sinut niin, jos mielesi tekee, voisit vaikka hymyillä hänelle.
VastaaPoistaJaa, vai että suomalainen esiintyjä ei pärjännyt Euroviisuissa? Mitä siitä? Eihän yhtä poikkeusta lukuunottamatta näin ole tapahtunut aikaisemminkaan. Poikkeusta, joka vahvisti säännön.
VastaaPoistaTaaskin, paljon melua tyhjästä.
"Hävisikö Suomi vai taide?"
VastaaPoistaSuomi voitti. PKN toimi ja toimii juuri niin kuin haluan suomalaisuuden maailmalla näyttäytyvän: Aitona omana itsenään, pää pystyssä, omaan tekemiseensä ja juttuunsa luottavana, energisenä, teeskentelemättömänä ja alkuvoimaisen rehellisenä.
Otsikoon viitaten , ja kun katselin tapahtuman viimeyönä, oikeastaan vähän nolotaa meidän punk yritelmämme, olihan ilmiössä tietysti yhteiskunnallispoliittista sanomaa,mutta varsinkin parhaimisto oli taidetta. Ruotsalaiset saivat oikeastaan kaksoisvoiton kun myös venäjän edustuskappaleen oli tehneet ruotsalaiset. Gagariina oli kuin marilyn parhaimmilaan. Poliittisten paineiden alla hän selvästi murtui,kun ilmapiiri salissa oli ilmeisen vihamielinen häntä kohtaan ja kun pisteitä alkoi ropista hän ilmiselvästi rauhoittui. Ikävää että lahjakas tyttö joutuu kärsimään poliittisten voimien vuoksi.
VastaaPoista