Elävät kuolleet
Nykynuoriso tuntee hyvin nämä
zombietarinat, joista en itse ole jostakin syytä koskaan viitsinyt edes
närkästyä. Niin totaalisen tyhjänpäivästä lapsellisuuttahan se maailma edustaa.
Mutta aikuisilla on omat elävät
kuolleensa. Niitä löydämme runsaasti sekä omasta runoudestamme että muilta
kansoilta. Kyseessä ovat esi-isät, jotka nousevat kumpujen yöstä miekka tai
karhukeihäs kourassaan tai sitten prenikka rinnassa noustaan haudasta, jossa jo
onkin kärsimättömänä varrottu oikeata hetkeä:
Dann reitet mein Kaiser wohl über
mein Grab,
Viel Schwerter klirren und blitzen;
Dann steig' ich gewaffnet hervor aus dem Grab-
Den Kaiser, den Kaiser zu schützen!
Viel Schwerter klirren und blitzen;
Dann steig' ich gewaffnet hervor aus dem Grab-
Den Kaiser, den Kaiser zu schützen!
Heine, vanha irvileuka tosin on
sellainen kettu, etten tiedä, mitä hän ihan oikeasti tarkoitti nuokin rivit sulkakynällä
raapustaessaan.
Lordi Tennysonin Kevyt prikaati muuttui näemmä myös
aaveiksi, kuten sankareilla on tapana:
Flash'd all their sabres bare,
Flash'd as they turn'd in air
Sabring the gunners there,
Charging an army while
All the world wonder'd:
Plunged in the battery-smoke
Right thro' the line they broke;
Cossack & Russian
Reel'd from the sabre-stroke,
Shatter'd & sunder'd.
Then they rode back, but not
Not the six hundred.
Flash'd as they turn'd in air
Sabring the gunners there,
Charging an army while
All the world wonder'd:
Plunged in the battery-smoke
Right thro' the line they broke;
Cossack & Russian
Reel'd from the sabre-stroke,
Shatter'd & sunder'd.
Then they rode back, but not
Not the six hundred.
Muistaakseni
spartalaisilla oli jopa kuolematon osastonsa ja muutoinkin tietysti koko perinnerykmenttien
idea liittyy siihen, miten kokonaisuus on osiaan suurempi. Itse kukin on vain
vuorollaan sitä palvelemassa ja kuolee, kun aika on. Rykmentti ei kuole.
Meillähän
tämä retoriikka on tykkänään unohdettu ja perinteillä luututaan lattiaa. Savon
prikaati, yksi harvoja todella perinteikkäitä joukko-osastoja lakkautettiin
tuosta vaan, ilman sen kummempia tunteiluja. Mitä vihollinen ei vuosisatoihin
saanut aikaan, sen teki kuopiolainen puolustusministeri yhdellä kynänvedolla.
Nåja, vackert så.
Gloorian, sotaisen
kunnian paikka aivoissa lienee jossakin syvällä otsalohkon alla. Päättelen
asian siitä, että sotilasmarssit alkavat tehota minuun, kun olen hankkinut
otsalohkopuudutuksen väkijuomien avulla. Tämä tosin kuuluu menneisyyteen. En
minä enää. Vaimokaan ei kestä niitä renkutuksia. Mutta luulen, että minulla on
ensi käden tietoa siitä, miten ihminen lobotomian jälkeen tai muuten vastaavan
tilan hankittuaan reagoi tietynlaisiin ärsykkeisiin.
Sodan
psykologinen pohja lienee alun perin ja siis syvimmältään aika simppeli: uros
tappaa toisen ja ottaa sitä naaraan, jonka panee tiineeksi. Siinä koko karu
perusidea, johon runous ei varsinaisesti kuulu muuteoin kuin siinä mielessä,
että prosessi varmastikin tuottaa alkuvoimaista riemua. Siis apinoille.
Ihminen
pyrkii jalostamaan kaiken tai ainakin koristelemaan, jos se näyttää kovin
irvokkaalta.
Apinoiden
pikaruokailu oli joskus se alkupiste, jonka pohjalta on lajimme kerran
kehittänyt aterioinnin eri muodoissaan, parittelusta on lähdetty, kun on luotu
runouden, tanssin ja seurustelun maailmat. Sotakin oli joskus monien sääntöjen
jalostamaa leikkiä, jossa ritarillisuus kilpaili sankarillisuuden kanssa pääosasta.
No, massojen
aikakaudella on vulgaarisuus tietenkin kaikkialla vallannut alaa. Napolin
kuningas Murat ei toisessa maailmansodassa enää karauttanut taistelukentälle,
eikä Kulnev pelastanut ruotsalaisia upseereita kasakoiden peitsiltä. Sen sijaan
pommitettiin näkymättömiä maaleja ja pruutattiin kuulaa niin maan perkeleesti
ja aina välillä osuttiin.
Sotilaatkin
olivat pystymetsästä kiskottuja amatöörejä, jotka olisivat oikeasti halunneet
elää normaalia elämää, johon olivat valmistautuneet. Runebergilaisten sankarien
ja Sturm-joukkojen sijasta meilläkin oli rintamalla enimmäkseen vain kiroilevia
purnareita, jotka rienasivat kaikkia arvoja, kuten Väinö Linna todistaa.
Jo
Napoleonin Venäjän retken aikana sota oli luultavasti juuri niin irvokasta mielettömyyttä
kuin Tolstoi sen kuvittelee olleen. Oli hänellä ainakin sotakokemusta Krimiltä.
Asia on
miljoona-armeijoiden aikana noussut jo toiseen potenssiin. Mutta jokunen
perusasia on säilynyt ja se on viattomien tapattaminen, mihin tietenkin liittyy
myös heidän tappamisensa.
Taistelu
mies miestä vastaan on kuulemma nykysodassa jo harvinaista. Vihollinen on
pikemmin vain kasvoton uhka, jonka uhmaaminen on sankarien velvollisuus. Nappi
tulee, jos on tullakseen.
Viime sodan
veteraanin puheista ymmärsin kuitenkin, että saattoi sillä vihollisella olla
kasvotkin ja ihmiseltä sekin näytti.
Mutta eipä
sekään mies halunnut kertoa enempää. ”Tapa tai tule tapetuksi” oli melkeinpä
enin, mitä sai irti ja miksipä olisin kysellyt enempää asiasta, josta ei kuitenkaan
mitään ymmärrä. Konekivääriampuja ei ”tilanteen aikana” voinut muuta tehdä,
kuin yrittää pysyä hengissä tappamalla tunkeutujat.
Ymmärsin,
että viisainta, mitä sotamuistojen kanssa voi tehdä, on unohtaa koko juttu ja
keskittyä johonkin sellaiseen, joka on parempaa ja ihmisarvoisempaa. Apina
meissä iloitsee, kun se selviää extreme-tilanteista ja toinen apina sen sijaan
tuhoutuu. Mutta ihmiselle tämä ei oikein riitä ylentymisen aiheeksi ainakaan
selvin päin.
Urhoja
herätellään nyt kovasti kumpujen yöstä. Keski-ikäiset kantoivat Venäjän voiton
päivän marsseissa miljoonittain kuolleiden kuvia. Olen nähnyt useita voiton
päivän marsseja sekä Pietarissa että Moskovassa, mutta en niin suuria kuin nyt.
Mukana oli tietenkin myös lapsia, jopa aivan pieniä. Joku oli keksinyt tehdä
lastenvaunuista tankin, jossa oli jopa tykki. Kaksoset istuivat kyydissä
nakkipipot päässä ja kaikkia nauratti.
Vielä pari
vuotta sitten muistan noissa juhlissa vallinneen miellyttävän ilmapiirin.
Enempi siellä hymyiltiin ja iloittiin kuin nyt. Ei Pietarissa nytkään mikään
puoluepäivätunnelma ollut, mutta sekä valtava tungos että nuo loputtomat
kuolleiden kuvat toivat kyllä tunnelmaan jotakin uutta. Rento lauleskelu tuntui
hävinneen jonnekin tai sitten en sitä vain huomannut.
Mitään ei ole unohdettu, ketään ei
ole unohdettu, väitti neuvostopropaganda aikoinaan pohjattoman falskisti.
Oikeampaa ja reilumpaa olisi ollut sanoa, ettei juuri mitään muisteta kokonaan,
mutta yritetään muistaa sitä, mikä parhaiten palvelee nykyisyyden etuja ja
lopusta ollaan hiljaa, jos se satutaan muistamaan.
On
ymmärrettävää, että nyt vedetään tästä narusta, kun halutaan koota kansa
väitetyn uhan torjumiseen. Tämähän toimi myös Brežnevin aikana ja se toimi miltei
aina myös silloin kun mikään muu ei toiminut ainakaan politiikassa ja
taloudessa. Nuo menetykset nimittäin ovat todellisia ja silloin ne vielä
tuottivat kipua.
Toisaalta
haavat ovat nyt arpeutuneet, kuten luonto on määrännyt. Ihminen osaa kuitenkin
jalostaa myös niistä tarvitsemansa tuotteen. Mutta mitä hän oikein tarvitsee? Viime
kädessä noiden haavojen auki repiminen ei palvele kenenkään muun etua kuin tuon
edellä mainitun apinan.
Mutta ei
tässä tarvitse vain venäläisistä puhua. Omassa maassamme on syntynyt varsin
huomattava liike, jonka funktiona näyttää olevan verestää sotamuistoja tai
oikeammin tuottaa ja luoda jonkinlaisia korvikemuistoja.
Onhan se
ymmärrettävää, apinoitahan mekin olemme.
Mutta
annettaisiin nyt niiden sankarhenkien
jo olla ansaitsemassaan levossa. Muuten on pelättävissä, että herätämme myös
hurmahenget ja rupeamme kuvittelemaan, että tämä on ja sen kuuluu olla
apinoiden planeetta.
"apinoiden planeetta"
VastaaPoistaJos naapurilla on televisio, niin totta kai meilläkin pitää olla semmonen. Eihän tämä ole apinoiden asiaa.
"Mutta annettaisiin nyt niiden sankarhenkien jo olla ansaitsemassaan levossa. Muuten on pelättävissä, että herätämme myös hurmahenget ja rupeamme kuvittelemaan, että tämä on ja sen kuuluu olla apinoiden planeetta."
VastaaPoistaTämä neuvo ja sen ymmärtävä omaksuminen olisi tarpeen myös Suuren Itänaapurin Isännälle. Mutta kuka sen kertoisi hänelle ymmärrettävästi? Osanneeko kukaan riittävän hyvin venäjää?
Edellisellä kerralla ( reilut 75 vuotta sitten) myös Suomen valtaaminen kuului Suuren Itänaapurin Isännän suunnitelmiin. Se operaatio tuotti kymmenin tuhansin niitä sankarhenkiä täällä Suomessakin.
Ensimmäinen maailmansota sai lähtölaukauksensa Sarajevossa.
Toinen maailmansota sai lähtölaukauksensa Moskovassa (M-R -sopimus ja sen realisointi).
Juuri niin. Eiköhän tässä jo tätä tullutkin.
VastaaPoistaJotakin epämääräisiä vihjailuja olin havaitsevinani. Selkokielinen teksti olisi toivottavampaa.
PoistaItänaapurin nykyinen toiminta vaikuttaa sellaiselta, että siellä ei haluta antaa sankarhenkien olla ansaitsemassaan levossa. Vaikuttaa siltä, että siellä on hurmahenget jo herätetty. Ehkä siellä tunnetaan kaipuuta nousta takaisin puuhun...(?)
Mitä mahtavat tehdä he, joiden omaiset katosivat merkityksettömissä pikku kahakoissa Mongoliassa, Suomessa, Afganistanissa tai Tshetsheniassa? Saavatko he osallistua samanveroisina sen oikean isänmaallisen sodan paraatiin kuvineen kaikkineen? Entä Ukrainan rajalla sotaharjoituksissa kuolleiden omaiset?
VastaaPoistaKremlin vakiokommentteja pikku kahakoista:
- Ei siellä kukaan taistele; vapautamme ihmisiä.
- Ei siellä kukaan kuole; rakas puolue huolehtii omistaan.
- Ei siellä ketään ole; rakkaat maanmiehemme vain kokoavat rivejään.
Tyhmät sankarit! Hankiuduitte mullan alle väärässä sodassa, eikä teitä edes ole! Marssiiko kukaan heidän puolestaan?
Tuhannet "rauhanturvaoperaatioissa" kaatuneet venäläiset taitavat herättää yhtä paljon ihailua Venäjällä kuin invalidisoituneet suomalaiset rauhanturvaajat täällä?. Mielenkiintoinen suhteellisuus.
Voiton päivänä juhlitaan Neuvostoliiton saavuttamaa voittoa Suuressa Isänmaallisessa Sodassa.
PoistaTuo kyseinen sota alkoi 22.6.1941, kun Saksa hyökkäsi salakavalasti rahantahtoisen, puolueettoman Neuvostoliiton kimppuun. Sitä ennen Neuvostoliitossa ei ollut sotaa sitten Kansalaissodan jälkeen. Neuvostoliitossa elettiin "rauhan aikaa" - "sotaa edeltävää kautta" Näin Venäjän nykyinen virallinen sotahistoria selittää edelleen.
Voiton päivänä, toukokuun 9., Venäjällä muistellaan Suuren Isänmaallisen Sodan sankareita.
"Voiton päivänä juhlitaan Neuvostoliiton saavuttamaa voittoa Suuressa Isänmaallisessa Sodassa."
Poista-- Miksi Venäjällä ei juhlita toisen maailmansodan päättymistä? Varmaankin siksi, että siellä ei tiedetä mitään toisen maailmansodan alkamisesta, Molotov-Ribbentrop -sopimuksesta, jne.
"Sitä ennen (22.6.1941) Neuvostoliitossa ei ollut sotaa sitten Kansalaissodan jälkeen."
-- Minkä suuruinen on se tyhmien joukko Suomessa, jolle edellä esitetty väite on tarkoitettu? Se taitaa käsittää ainoastaan erään dosentin.
Ei tuota historiankirjoitusta ole tarkoitettu suomalaisille. Se on Venäjän virallista sotahistoriaa. Venäläisille. Jos siellä (Venäjällä) kirjoitettaisiin Toisen maailmansodan historian alkuun Molotov-Ribbentrop-sopimus, niin myytti Suuresta Isänmaallisesta Sodasta osoittautuisi myytiksi, joka se onkin.
PoistaEivät läheskään kaikki Venäjälläkään usko viralliseen sotahistoriaansa, mutta aihe on tabu siellä päin. Ja vähän muuallakin. Näin isojen asioiden historiankirjoitukset (mitä ja miten saa kirjoittaa) päätetään korkealla poliittisella taholla - ainakin länsiliittoutuman maissa.
ainakin
PoistaAihe ei ole ihan tabu. Tiedeakatemian Venäjän historian laitoksen tutkija Aleksandr Nekritsh, joka myös ensimmäisenä kirjoitti kirjan ns. rangaistuista kansoista (tietenkin emigraatiossa), kirjoitti siitä jo 70-luvun lopulla varsin painavan analyysin. Neuvostoliiton romahdettua sitä on saanut lukea Venäjälläkin. Lisäksi tietenkin muistamme nimimerkki Viktor Suvorovin, joka on julkaissut liki kaksikymmentä kirjaa, enimmäkseen tuosta aiheesta. Näkyi Pietarin Nevskin Bukvojedissä olevan ainakin yli puolet saatavilla.
PoistaMutta mitä kansa haluaa uskoa on toinen juttu.
Minun käsitykseni mukaan aihe on Virallisella Venäjällä tabu.
PoistaToisinajatteleva Aleksanr Nekritsh kirjoitti "(tietenkin emigraatiossa)" kirjan, jota Neuvostoliiton romahdettua "on saanut lukea Venäjälläkin".
"Lisäksi tietenkin muistamme nimimerkki Viktor Suvorovin, joka on julkaissut "(tietenkin emigraatiossa)" liki kaksikymmentä kirjaa, enimmäkseen tuosta aiheesta."
"Nimimerkki" Viktor Suvorov EI OLE Venäjän Sotahistorian laitoksen tunnustama historioitsija. Päinvastoin. Sotahistorian laitos on kirjoitellut "antiteesejä" Suvorovin teesejä vastaan. Niitä Suvorovin "kaatoyrityksiä" on useampia hyllymetrejä kuin Suvorovin "enimmäkseen tuosta aiheesta" julkaisemat lähes kaksikymmentä kirjaa.
Eihän tänä aikana ole ollut enää Venäjälläkään mahdollista estää sitä, että todellistakin historiantietoa pääsee julkisuuteen. Mutta Venäjällä sellaisten kirjojen julkaisijalla on kivinen tie. Suvorovin kirjojen ensimmäinen julkaisija ammuttiin Venäjällä. Luetteloa voisi jatkaa: Anna Politkovskaja, etc...
Totta on, että Suvorovin kirjoja on Venäjällä saatavilla.
..."mitä kansa haluaa uskoa" - on todella toinen juttu. Niin kuin sekin on toinen juttu, "mitä professori haluaa uskoa", jota toinen professori ei puolestaan usko. Dosentista puhumattakaan.
Tämä typeryys alkaa jo nyt riittää tälla palstalla. Mene johonkin AA-ryhmään, jos julistamisen tarve on noin kova ja estää normaalin puheen ja ajattelun.
PoistaTämä on minun seinäni.
"Mitään ei ole unohdettu, ketään ei ole unohdettu, väitti neuvostopropaganda aikoinaan pohjattoman falskisti. Oikeampaa ja reilumpaa olisi ollut sanoa, ettei juuri mitään muisteta kokonaan, mutta yritetään muistaa sitä, mikä parhaiten palvelee nykyisyyden etuja ja lopusta ollaan hiljaa, jos se satutaan muistamaan." (T.V., Elävät kuolleet)
VastaaPoistaNykyinen Venäjän sotahistorian laitos jatkaa edelleen historiankirjoituksessaan tuota samaa "pohjattoman falskiuden" perinnettä. Sankaruus muistetaan ja "lopusta ollaan hiljaan, jos se satutaan muistamaan".
"Mutta ei tässä tarvitse vain venäläisistä puhua. Omassa maassamme on syntynyt varsin huomattava liike, jonka funktiona näyttää olevan verestää sotamuistoja tai oikeammin tuottaa ja luoda jonkinlaisia korvikemuistoja.
VastaaPoistaOnhan se ymmärrettävää, apinoitahan mekin olemme.
Mutta annettaisiin nyt niiden sankarhenkien jo olla ansaitsemassaan levossa. Muuten on pelättävissä, että herätämme myös hurmahenget ja rupeamme kuvittelemaan, että tämä on ja sen kuuluu olla apinoiden planeetta."
Eihän tämä nyt pidä paikkaansa ollenkaan. Prof. Vihavainen rinnastaa nyt täysin kaksi eri asiaa. Veli venäläinen, tuo vallanhimoinen ja kaihoisa suurvallan muistelija, joka ei koskaan ole käynyt kriittisesti läpi omaa historiaansa, käyttää sankareitansa oman ekspansiivisen poliitiikan keppihevosena ja isänmaallisena viittana.
Suomessa sankareita muistellaan hiljaisesti tietäen ja tuntien idän pedon, jonka uhkaa vastaan Euroopassa soivat hätäkellot ja sen alta hiipii hiljaisuus ja kauhu. Suomessa sankareilla ei tehdä poliitiikkaa ja nostateta mitään natinonalistista uhoa niin kuin tuolla idän suunnassa, Mordorissa tehdään.
Sankareita on syytä muistaa ja perinteitä kunnioittaa ja uhrauksia arvostaa. Uho ja isänmaallinen paatos on suomalaisille vierasta. Juuri tällainen hiljainen ja uhoamaton isänmaan rakkaus pysäytti Puna-armeijan Raatteen tiellä, Taipaleen joella ja varmisti sen, että tässä kirjoitellaan mielipiteitä melkoisen vapaasti.
Amen.
Olen aina tuntenut hienoista ylepyttä juuri tuosta koruttomasta tavasta, jolla sodat meillä on noteerattu, ilman paisuttelua ja falskiutta, kaatuneita surren. Suoritus oli sitä luokkaa, ettei se kaipaa mitään kommentteja eikä koristeita.
VastaaPoistaJuuri sen perinteen soisin jatkuvan. Nyt sen sijaan ovat asialla ihmiset, jotka eivät itse olleet mukana, mutta kuvittelevat muistavansa kaiken.
"Nyt sen sijaan ovat asialla ihmiset, jotka eivät itse olleet mukana, mutta kuvittelevat muistavansa kaiken."
Poista- Sanoo ihminen, jota luullaan historiantutkijaksi.
Niitä, jotka ovat olleet mukana ja muistavat kaiken, ei ole enää elossa. Ollaan historian lähteiden varassa itse kukin - säätyyn katsomatta.
No herttinen sentään. Anonyymi ottaa nyt ja miettii, mitä se historia oikein on. Ja mitähän olikaan tarkoitus sanoa?
VastaaPoistaTuli tuossa turha tölväys AA:n suuntaan. Tiedän, että se tekee hyvää työtä eikä ansaitse leimaamista. Sama koskee myös erinäisiä lahkolaisten heränneiden piirejä.
VastaaPoistaYmmärrän kyllä, tai ainakin luulen ymmärtäväni, mitä nuo kaiken maailman anonyymit haluavat sanoa, mutta kun sama ei toimi päinvastoin, loppukoon tämä tyhjänpäiväinen nimetön koemmentointi tähän. Olin joskus peruskoulun opettajana, mutta en halua palata siihen.
Tervetuloa kommentoimaan kaikki, jotka haluavat aidosti keskustella asioista ja uskaltavat tehdä saen omalla nimellään!
Muistutan, myös, että lukeminen on täysin vapaaehtoista ja jokainen voi halutessaan perustaa oman blogin, jossa voi vaikkapa toistaa samaa mantraa päivittäin tai useammin.
Onnea sinulle siihen, Anonyymi!
Lahkolaisista : keskusta, kokoomus, "kommunistit". Timo Soini peri puolueen oppi-isä Vennamolta, tutkinut populismia; yksinkertaisten pelottelua ja palkitsemista näkymättömällä, joskin lapsenuskoisuus on suomenkielisyyden "rauhansanalainen" ominaisuus.
VastaaPoista