Sodan hahmo
Väinö Linna sanoi kerran, että hän
halusi antaa miehille sen kunnian, jonka he ansaitsivat, mutta sodalta hän
halusi ottaa kunnian pois.
Tämä repliikki liittyi siihen diskurssiin,
jossa Linnaa paheksuivat ne, joiden mielestä hän tahrasi kunniakkaan
historiamme esittämällä asiat kovin vastenmielisessä valossa ja nostamalla
esille aivan turhia ja ikäviä asioita.
Hänen näkökulmansa on kiinnostava.
Joskus muistan sanotun, että yleinen sodanvastaisuus on helppohintainen asenne.
Vasta sitten kun kysytään, minkä
sodan vastainen olet, vasta silloin otetaan miehestä mittaa. Tässä oli
ilmeisesti kyseessä talvisota ja mahdollisesti jatkosotakin. Tuohon aikaan
jokainen säädyllinen ihminen sanoi ehdottomasti vastustavansa kaikkea sotaa ja tämä täsmennys sisälsi varsin tiukan
kysymyksen. Oikeutetun sodan vastustaminen merkitsee kaiketi vääryyden
puolustamista. Mutta puolustiko sitten Linna vääryyttä, jos hänen
suhtautumisensa koko sotaan oli vihamielinen?
Ei varmaankaan. Luulenpa, että
hänen tähtäimessään oli lähinnä se asenne, joka pitää sotaa sekä luonnollisena
että tietyissä tapauksissa suorastaan hienona, upeana asiana. Tämä voi koskea
sekä historiasta tuntemiamme sotia, että muitakin, esimerkiksi sellaisia sotia,
joita ei vielä ole, mutta joita odotetaan tuleviksi. Täytyy todeta, että tässä
suhteessa elämme eri aikakautta kuin vielä joskus 1970-luvulla. Sodasta
puhutaan nyt kuin leivästä. ”Sitten kun sota tulee” sanotaan jo aivan sujuvasti
ilman ironiaa tai leikkiä.
Tämä tuo mieleen vanhan pasifistin
Yrjö Kallisen, joka joskus puheessaan hämmästeli sitä, miten suurella riemulla
ihmiset ovat eri aikoina sotaan lähteneet. Ensimmäinen maailmansota oli hyvä
esimerkki.
Man sprach von stolzer und ernster Zeit
und
man schrieb neunzehnhundert und vierzehn
Lauleskeli saksalainen jälkeenpäin,
kun alettiin ymmärtää, mistä oikeastaan oli ollut kysymys.
Saksan historian museossa
Berliinissä on taulu, jossa on ote Goebbelsin päiväkirjasta. Propagandaministeri
oli juuri kysynyt kansalta: ”Haluatteko totaalisen sodan”? Kansa mylvi riemun ja hysterian vallassa: ”JA-AA”!
Siteeraan päiväkirjaa vapaasti ulkomuistista: ”Se oli mieletön hetki. Olisin
voinut kehottaa heitä hyppäämään ikkunasta ja he olisivat tehneet sen”.
Suomessa muistellaan ja myös ajan
dokumentit todistavat, että talvisotaan mentiin synkän juhlallisuuden
vallitessa kuin jumalanpalvelukseen. ”Riemusodaksi” joskus nimitetty jatkosota
oli toisenlainen. Ei siinä oikeasti yleisesti riemuittu, mutta ei
protestoitukaan. Mielialatarkkailu antoi tilanteesta varsin myönteisen kuvan.
Olihan se mentävä, kun ryssä kerran sodan aloitti niillä suurpommituksillaan.
Ne pommit olivat tavattoman arvokas lahja Suomen sodankäynnille ja
sotilaalliset tuhothan jäivät aivan marginaalisiksi. Toisaalta siviileitä kuoli
aivan riittävästi casus belli –tilannetta
varten.
Riemuisista sodan aloituksista
mainittakoon vielä Venäjän liittyminen ensimmäiseen maailmansotaan. Sehän
voitiin myös sattuneesta syystä todeta puolustussodaksi ja niinpä valtava
patriotismin aalto pyyhki yli Venäjän. Vihattu ja halveksittu keisarikin sai
siitä osansa ja kansa vastasi tunnuksen za
veru, tsarja i otetšestvo!
Uskonnon, kodin ja isänmaan puolesta!
Anteeksi lipsahdus: Mannerheimin
työnantajan iskulause oli tuohon aikaan uskonnon,
tsaarin ja isänmaan puolesta! Sehän muuten muistutti vuodelta 1833
periytyvää ja yhä voimassa olevaa virallisen kansallisuusopin tunnusta: ortodoksia, itsevaltius ja kansallisuus.
Niinpä suvorovilaisiin pistinhyökkäyksiin valmiit joukot marssivat nuo sanat
huulillaan innolla Tannenbergiin, jossa katala, pelkurimainen ja halveksittava
vihollinen vain kalppi karkuun, kunnes äkkiä kaikki olikin aivan toisin…
Mutta, palataksemme äskeiseen:
mistä Mannerheim sai ainekset talvisodan ensimmäiseen päiväkäskyynsä, jonka lopuksi
hän kiteytti: me taistelemme kodin,
uskonnon ja isänmaan puolesta? En tiedä, mutta se oli hyvä tunnus eikä
lainkaan falski. Ja se toimi, kuten tiedämme. Miekantuppipäiväkäskyilläkin sekä
1918 että 1941 näyttää olleen venäläinen esikuvansa vuosilta 1812 ja 1914.
Toisteleehan se historia itseään, vaikka usein muuta väitetään.
Sodat kuuluvat kansakuntien
historian keskeisiin solmukohtiin ja niillä on sen mukaisesti paljon
kansallisia käyttömahdollisuuksia ja vain rappeutuneet kansat voisivat jättää
ne käyttämättä. Koska ne kansallisessa kontekstissa ovat aina ja kaikkialla
myönteisiä asioita (koska kielteisten seikkojen noteeraaminen ei silloin kuulu
asiaan), tulee alussa pohdiskeltu kunnian riisuminen sodalta kovin vaikeaksi kysymykseksi.
Miten isänmaallinen ja säädyllinen ihminen voisi oikeastaan hyväksyä tuollaista
asiaa tai edes käsittää sitä? Oikeutettu sota käytiin kunniakkaasti ja
saavutettiin se, mitä välttämättömät uhraukset edellyttivätkin. Repikää siitä.
Mutta tämä on vai yksi näkökulma
asiaan ja sitä paitsi se mahdollistaa pinnallisen ja falskin sovinismin, jota
se itse asiassa myös tarvitsee. Rintamamiehet puhuivat aikoinaan sotahulluista.
Yleensä kyseessä olivat upseerit, joita kaikesta päätellen vaivasi jonkinlainen
narsistinen syndrooma, mahdollisesti myös psykopatia. He siis olivat ihmisiä,
jotka tarvitsivat voimakkaita elämyksiä ja joille toisten ihmisten henki ja kärsimykset
eivät merkinneet mitään. Heille sota oli henkinen koti.
Mieleen tulee myös Napoleon, joka
aikoinaan totesi Metternichille, ettei hänen laiselleen suurmiehelle merkinnyt
mitään, jos miljoona ihmistä kuolisi.
Sota saattaa myös tarjota elämyksiä
ja niitähän aikamme palvoo. Muistaakseni se oli kuuluisa sotakirjailija
Konstantin Simonov, joka jossakin kirjassaan (Todistaja eli Глазами человека моего поколения,
luulen, en pysty nyt tarkistamaan) ilmoitti, että suurin riemu, minkä ihminen
voi kokea, liittyi hänen käsityksensä mukaan sotaan, siis taisteluun rintamalla.
Muistinvaraisesti siteerattuna hän
sanoi: ”Olette varmaankin kokeneet onnea ja riemua perheen, rakkauselämän tai
työn parissa. Mitään niistä ei voi verrata siihen riemuun, jonka sotilas tuntee
tuhottuaan vastustajansa”.
Luulen, että asia koskee lähinnä
tiettyä persoonallisuustyyppiä. Muistan kyllä senkin, kun muuan veteraani
kertoi, miten hänen kaverinsa oikein tanssi juoksuhaudan laidalla ilosta
saatuaan konepistoolilla suolattua melkoisen kasan vihollisia.
Tämähän on periaatteessa täysin luonnollista
ja ymmärrettävää. Kyseessä on extreme-kokemus (sellaisista maksetaan nykyään
paljon). Se antaa sellaiset adrenaliinisävärit, ettei paremmasta väliä. Eikä
kyse ole vain tappamisesta, vaan myös ja aivan erityisesti pelastumisesta. Tätä
voidaan jatkaa rationalisoimalla vielä oman kansan ja kaikkien korkeampien
arvojen pelastaminen. Löytyyhän tätä, sanoi Eetla aikoinaan.
Tässäkin on muuan sodan ulottuvuus.
Voisiko Linnan idea siitä, että sodalta pitäisi ottaa arvo pois, koskea näitä
luonnollisia ja kunnioitettavia taipumuksiamme ihmisinä?
En ole varma. En oikein osaa ottaa
vakavasti niitä asennevallankumouksellisia, jotka koirakouluttajan tapaan vaativat
ihmisiä omaksumaan uudet käsitteet ja assosioimaan niihin uudet,
edistykselliset, pehmeät, suvaitsevat jne. asenteet. Ei se taida niin mennä.
Luulen, että meillä on luonnollinen
taipumus arvostaa sotaisia urotöitä, ainakin jos ne suorittaa peloton ja
nuhteeton ritari. Mikäli ne sen sijaan tekee kusipäinen lurjus, on asia
hankalampi. Tässä siis puhun itse tappotyöhön liittyvästä psykologiasta ja
asenteista, en sotien oikeutuksesta ja muusta vastaavasta. Valitettavasti sota
on muuttunut yhä sairaalloisemmaksi sivilisaation tulehdukseksi tultuaan
totaaliseksi. Sille kelpaa silloin yhtä lailla totuus ja valhe, hyveet ja
paheet. Kaikki käy, jos se palvelee asiaa.
Ehkä juuri tässä on se sodan
kunniattomuuden ydin, jota myös Linna tarkoitti. Valtio-Moolok repi sotaan
ihmiset, joilla ei siellä olisi ollut mitään tekemistä. Hampparit se saattoi
nostaa kunniaan ja kelpo ihmiset tuhoutuivat mielettömästi. Voitiinko kaikki
sodan vastenmieliset asiat kaataa vihollisen ja erityisesti heidän johtajansa
kontolle vai ei?
Eipä tietenkään. On sinänsä
häpeällistä, että sivistyneinä itseään pitävät kansakunnat tosiasiassa
hyväksyvät sodan käyttämisen etujensa ajamiseen. Tuskin erehdyn, jos sanon,
että tämä on (taas) uusi trendi, jonka ominaislaatua nykyinen sukupolvi ei edes
ymmärrä. Kovin monet näyttävät olevan valmiita toistamaan menneiden sukupolvien
virheet ja typeryydet.
Onko se tyhmyyttä? Luulen, että on.
Lisäksi se on häpeällistä. Annettakoon kunnia menneiden sotien taistelijoille,
jotka täyttivät tehtävänsä kunnialla, mutta jätetään nyt jo sodalta se kunnia pois.
Kallinen havainnoi aikakautensa informatiosodan kehitystä, tarvitiin todella rohkea ihminen pysymään erossa ajanhegestä. Samantapaisia joukkohysteerisiä piirteitä on nytkin keskuudesamme. Katselin viikonloppuna voitonpäivän paraatia netistä, sen lumovoima nöyreytetylle venäjän kansalle on varmasti melkoinen, samoin Oleg Gameenovin musiikki. Jos olisimme oleet viisaampia kylmänsodan jälkeisinä vuosikymmeninä, olisimme esimerkiksi humanitaarisen avun ainakin yrittäneet naamioida normaaliksi kaupaksi. Samoin venäläisten turistien kohtelu kaikkine kieltokyltteineen on ollut omiaan viemään negatiivista mainetta suomalaisten tylyydestä. Jos olisi muistettu vuorisaarnan sanomaa ,olisi paljolta nykyiseltä kansallis- hurmokselta venäjällä vältytty, ainakin omalta osaltamme, olemmehan me varsinkin pietarin alueen väestölle ainakin jonkin asteinen esikuva toimivine infroineen.
VastaaPoista"Täytyy todeta, että tässä suhteessa elämme eri aikakautta kuin vielä joskus 1970-luvulla. Sodasta puhutaan nyt kuin leivästä. ”Sitten kun sota tulee” sanotaan jo aivan sujuvasti ilman ironiaa tai leikkiä."
VastaaPoistaEntä 1960-luvulla? Eikö silloin uskottu, ennustettu ja pelätty sodan olevan lähellä?
Kenties nytkin kymmenen vuoden kuluessa alkaa uusi liennytyskausi. Aivan kuin silloin on nytkin käynnissä salaisia neuvotteluja, vedetty "kuumia linjoja" jne. Mutta tappelu jatkunee, aivan kuten silloinkin.
Mielestäni "kun sota tulee" -asenne ei aivan vastaa nykyistä täällä vallitsevaa asennetta, vaan pikemminkin "olisi pitänyt arvata" -asenne -sellainen, joka Euroopalla ja USA:lla oli, kun ne housut kintuissa totesivat, etteivät SNTL, Saksa ja Japani varustaneetkaan armeijoita vain katsellakseen voiton päivien paraateja. Lopputuloksena petetyksi tulemisen tunne, median sekoaminen ja täysi varmuus omasta moraalisesta voitosta, jotka on havaittavissa nytkin varsinkin Euroopassa. Ne vain tuskin auttavat sen enempää nyt kuin silloinkaan, varsinkaan Euroopassa.
Aikoinaan "olisi pitänyt arvata" -asennetta kevensi "rauha eliniäksemme". Nykyään, historiamme tuntien, taidamme sitten tosiaan liukua pessimistisesti kohti blogistin mainitsemaa. Onko tämä asenne muuten yleinen historian tutkijoiden keskuudessa?
Putin ei ole yhtä kuin Hitler. Mielestäni Putinin tyyli on samankaltainen kuin Vilhelm II:lla ja Stalinilla, joista Vilhelm oli pullistelija ja Stalin vedättäjä, ja joista molemmat lähtivät sotaan arvovaltasyistä. No, sotaa siitä silloinkin syntyi...
Väinö Linna kuvaa aikaa jolloin kommunismia yritettiin toteuttaa rahvaan tasolta, mutta EU-Suomen uniikki malli on tämä: toimiva johtokuntatason kommunismi.
VastaaPoistaRakkauden kansanpuolue hallitsee poliittisen päätöksentekojärjestelmän lisäksi käytännössä myös oikeuslaitosta ja mediaa. Lisäksi hallitusvallan käyttäjillä on tavallista enemmän vaikutusvaltaa liike-elämään, kansalaisyhteiskuntaan ja julkiseen sektoriin.
Rakkauden kansanpuoluetta myötäilevä media mustamaalaa ja pelottelee vastustajiaan. Propagandistinen tiedonvälitys luo rinnakkaistodellisuuden.
Vaaleja järjestetään, mutta ne eivät välttämättä ole rehellisiä monipuoluevaaleja, koska ehdokasasettelua kontrolloidaan. Autoritaarisen hallintotavan tueksi on valjastettu nationalistisia näkemyksiä.
Ilman ulkopuolista tukea kehityksen suuntaa on lähes mahdotonta muuttaa. Oppositiolle rakkauden kansanpuolueeen kyseenalaistaminen on liian suuri ponnistus, ja haasteen esittämisen hinta on usein kova.
Kiinnostuneina jäämme katsomaan miten Timo Soini onnistuu Dianapuiston toimistollaan omaksumaan pääpopulistin roolin Carl Haglundilta: yksinkertaisten pelottelua näkymättömällä, joskin rautanyrkin näkyvyyttä haetaan reserviläiskirjeellä 900 000 vaikuttajalle.
Mutta kuka sitten loi totaalisen sodan? Pistäisin aika suuren vastuun jenkkien niskoille. Siinä kun Euroopassa oli vielä "epätotaalisen" sodan aika, jenkit kävivät totaalista sotaa intiaaneja vastaan ja sisällissodassa nimeomaan Pohjoinen kävi totaalista sotaa Etelää vastaan. Viimeisen 200 vuoden suurin onnettomuus maailmalle on ollut Pohjoisen voitto Etelästä Yhdysvaltain sisällisodassa.
VastaaPoistaTotaalisen sodan tärkein ase on ilmavoima, sillä se mitä loistavin ase siviilien terrorisoimiseksi ja miettikääpä kenellä on vahvin ilmamahti...
Onkohan Vihavaiseen muuten tarttunut jokin neuvostoajan virus, kun on tarve nimittää kaikkia, joista hän ei pidä, mielenvikaisiksi...
Trilisser