Yleinen kiitos- ja katumuspäivä
Amerikassa vietetään kiitospäivää,
joka liittyy heidän ainutkertaiseen historiaansa, mutta eipä olisi hullummaksi
viettää sellaista myös yleisesti.
Harvoinkos sitä unohtaa kiittää
niistä kaikista lukemattomista asioista, jotka voisivat olla paljon, paljon
huonommin. Ketä sitten kiittää on vielä asia erikseen. Monia tuttavia ei ole
tullut kiitettyä, vaikka he ansaitsisivat sen ja monista asioista ei oikein
tiedä, ketä pitäisi kiittää. Luojan kiitos, aina voi kiittää onneaan siitä,
ettei sentään sen pahemmin käynyt.
Tällaisen päivän funktio voisi olla juuri se,
että se panee ajattelemaan, miksi asiat sentään ovat, vaikka ehkä huonosti,
aina sentään paremmin kuin ne voisivat olla. Myönteinen vaikutus voisi olla
myös sillä, että ihmiset sanoisivat toisilleen myönteisiä asioita.
Vähänkö sitä tulee urputettua joutavista
ja unohdettua olennaiset asiat. Sellaisiahan ovat vaikkapa toimivat raajat,
edes jotenkin pelaavat aistit ja muu perusrakenne, jota ilman tässä maailmassa
voisi olla todella ikävä oleskella. Jos niistä pitäisi maksaa, ei mikään raha
riittäisi. Ja paljonhan sitä jokainen pystyy löytämään myös bonusta, joka olisi
voinut jäädä saamatta, mutta jotenkin tulla tupsahti ilman erityisiä ansioita
tai ponnistelua tai sitten niiden kera.
Tässä vaiheessa tietenkin monella
herää terve närkästys ja kauna, ehkä jopa kateus ja sielunvihollinen antaa
hänelle suuhun valmiit sanat: ”Hyvähän se on…” ja niin edelleen. Monella nyt ei
vaan mene hyvin ja tuntuu, että on niin väärin, kun jollakin toisella menee.
Siksi kansamme onkin niin hyvin omaksunut runoilijan sanat: ”Kell’ onni on, se
onnen kätkeköön!” Jo Catullus muisti varoittaa siitä, että annettaisiin
sivullisten saada liikaa selville rakastavaisten onnesta. Harmittaahan se
sivullista vähempikin.
Ehkäpä tämä kiitospäivä
kannattaakin unohtaa ja keskittyä sen sijaan asioihin, joita kukaan ei kadehdi.
Tarkoitan katumusta. Sehän on näennäisesti turhaa työtä, kun ei tehtyä
kuitenkaan saa tekemättömäksi eikä mennyttä voi siepata ja palauttaa takaisin.
Quod
semel emissum est, volat irrevocabile verbum, sanomme me latinistit
snobbaillaksemme nyt silläkin tavalla monien kelpo ihmisten harmiksi. Mutta
itse asia on vakavampi ja oikeasti miettimisen arvoinen.
Katsellessani Pietarissa
kuolemattoman rykmentin iskulauseita, minuun vaikutti erityisesti tämä: Я помню.
Я горжусь. Muistan ja olen ylpeä!
Koska noista kuvien kantajista heti
näki, etteivät he mitenkään voineet muistaa itse sotaa ja niitä sotatoimia,
joissa heidän sukulaisensa olivat olleet mukana, oli selvää, että ylpeys
kohdistui tiettyyn myyttiin, valtion määrätietoisesti konstruoimaan viralliseen
rakennelmaan. Sitä stalinistinen Neuvostoliitto oli alkanut luoda jo sodan
kestäessä.
Itse asiassa kyse siis oli
historiasta eikä muistamisesta. Jotkut asian harrastajat, kuten Pierre Nora,
ovat panneet paljon painoa sille, että muisti sanan varsinaisessa merkityksessä
on aina jotakin muuta kuin historia.
Jokainen kansakunta ylpeilee
historiallaan ja yleensä asialle löytyy aina myös pätevä syy, ainakin mikäli
pysytään noin niinkuin kohtuullisissa rajoissa. Ne rajat voi tietenkin myös
ylittää ja näin tapahtuu ilmeisesti aina totalitaarisissa valtioissa, olipa
kyseessä Neuvostoliitto, Saksa tai Pohjois-Korea. Se kuuluu tuollaisten pyhien
valtioiden luonteeseen.
Mutta saattaapa niilläkin olla
oikeus ylpeillä joistakin saavutuksistaan. Ajatelkaamme nyt vaikka sitä, että
puna-armeija löi Hitlerin armeijat. Ei se merkinnyt onnea valloitetuille
maille, kuten valheellisesti julistettiin, mutta on syytä katsoa, että Hitlerin
voitto olisi ollut kaikille suurempi onnettomuus. Voittoa on siis syytä juhlia
ja voihan siitä ylpeilläkin, jos tuntee asialle tarvetta. Erityinen
ylpeilypäivä onkin jo olemassa.
Mutta tässä ei ole kaikki, mitä
tuohon asiaan eli siis sotaan liittyy. Ihmisen psykologialle on ominaista,
ettei se oikein kykene kohdistamaan samaan asiaan monenlaisia tunteita
samanaikaisesti. Kaikilla ei järkikään tähän riitä ja siksi historian
tosiasioiden moninaisuudesta rationalisoidaan selkeä ja yksiselitteinen kuva,
jossa hyvä (oma puoli) on hyvä ja paha (vihollinen) on paha ja siinä kaikki.
Miten laulettiinkaan laulussa Pyhä
sota (Священная война):
Как два различных полюса,
Во всем враждебны мы.
За свет и мир мы боремся,
Они - за царство тьмы.
Во всем враждебны мы.
За свет и мир мы боремся,
Они - за царство тьмы.
Yksi osa omaa puolta kumoaa yhden
osan toista puolta. Taidatkos sen selkeämmin sanoa! Se kuulostaa jo liki
tieteelliseltä.
Sodan aikana tällainen propaganda
tietenkin kuuluu jokaisen valtion toimenkuvaan, mutta on kovin valitettavaa, mikäli
sama psykologia jatkuu vielä sodan jälkeen.
Silloin se merkitsee sodan
psykologista jatkamista rauhan aikana ja siinä tosiasiallisesti säilyy
sellainen periaatteellinen väkivallan hyväksyntä, joka ei kuulu sivistyneeseen
yhteiskuntaan. Se merkitsee myös suurella todennäköisyydellä menneisyyden
valikoivaa muistamista eli sen vääristämistä unohtamalla asioita, jotka eivät
ole ylpeilemisen arvoisia. Sellaisiahan jokaiseen sotaan kuuluu ja sellaisia on
tiettävästi jokaisella totaaliseen sotaan osallistuneella kansakunnalla
tilillään.
Miksipä ei siis vietettäisi yleistä
katumuspäivää? Silloin voitaisiin keskittyä muistamaan sodan syyttömiä ja
kohtuuttomasti rangaistuja uhreja, niin omia kuin vieraita. Ihmiset voisivat
kantaa kylttejä, joissa lukee: ”Muistamme, emmekä ylpeile!” Silloin voisivat
sodissa vastakkain olleiden kansakuntien edustajat yhdessä keskittyä kiroamaan
sitä, että heidän esi-isänsä oli pantu tappamaan ja hävittämään toisen
osapuolen ihmisiä ja omaisuutta.
Suuriin voittoihin ja urotöihin
liittyvät ikävät puolet voitaisiin nostaa esille ja pyytää anteeksi niiltä,
jotka voidaan jotenkin mieltää asianmukaisiksi vastaanottajiksi. Maittain
järjestäytyneinä kaikki pyytäisivät siis anteeksi toisiltaan. Mukava päivä,
eikö totta? Tämä siitä huolimatta, että itse kukin vetää esille toinen toistaan
ikävämpiä asioita.
Tämäkö ei ole realistinen idea?
Kukapa sen koskaan tiennee. Kulttuurimme synnyttää jatkuvasti asioita, joita olisi
vielä hiljattain pidetty epärealistisina, jopa pöyristyttävinä. Nyt ne ovat
arkipäivää eivätkä enää hätkäytä ketään. Ajatelkaamme nyt vaikka pride-kulkueita, vammaisten
osallistumista euroviisuihin, maahanmuuttajien positiivista syrjintää ja niin
edelleen.
Katumuspäivän varsinaisena
ongelmana tuskin onkaan itse asian vähäpätöisyys tai outous sinänsä. Se
poikkeaisi kuitenkin merkittävällä tavalla olemassa olevista juhlista yhdessä
merkittävässä suhteessa. Se nimittäin olisi juhla, jossa ei lainkaan ylpeiltäisi
yhtään millään, vaan päinvastoin kaduttaisiin.
Vastaavia kulkueita oli Mustan
surman aikana, jolloin itseruoskijat eli flagellantit
pyysivät anteeksi syntejään ja anoivat anteeksiantoa Jumalalta. Tässä osoite
kuitenkin olisi ainakin jossakin määrin toinen. Kaiken keskiössä kuitenkin
olisi itse subjekti, joka kerrankin saisi virallisen aiheen vapautua
tunnustamaan, että vikaa on itsessäkin eikä aina vain muissa. Ehkä sillä voisi
sentään olla oma funktionsa tässä ylpeilyn maailmassa.
Uhkus
ajab upakile, kangus kahekäpakile sanotaan eteläisessä naapurissamme. Se
kannattaisi heidänkin muistaa.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti
Kirjoita nimellä.