Ruutiukkojen paluu
Historian
elävöittäminen on nyt päivän teema monissa maissa. Tylsien asuinkorttelien,
pusikoiden, veden ja peltojen alle kätkeytyvä kamara sisältää monin paikoin yhä
muistoja menneisyydestä. Siellä on metallia, puuta ja luutakin.
Tuossa
rynnistivät leskikuningattaren rykmentin sotilaat pistinhyökkäykseen, tässä
pitivät asemiaan venäläiset ja tuolta koukkasivat Savon jääkärit ja
talonpikaiset vapaajoukot venäläisten kuormaston kimppuun…
Ikäviä muistoja
ehkä, mutta niiden tunteminen antaa historiallista syvyyttä monelle Suomen
lattealle maisemalle, joka toki parhaimmillaan on paratiisillisen vehreä ja
huonoimmillaan taas kurja kuin siperialainen tundra tammikuussa.
Joka
tapauksessa, Suomen alueella on tapahtunut tavattoman värikkäitä ja
dramaattisia taisteluita, joiden mittasuhteet lähenevät maailmanhistorian
suuria ratkaisutaisteluita: Trafalgaria, Tsušimaa ja Sinopea.
Kotkassa tämä
asia toki edes jossakin määrin muistetaan ja Viipurihan ei meille enää
kuulukaan. Pienemmät operaatiot, joita pelkästään Kustaa III:n sodassa oli
vaikka millä mitalla, on sen sijaan enimmäkseen unohdettu.
Niitä
muistettiin kyllä autonomian aikana ja siitähän toki Pietarissa myös
pillastuttiin, mutta nyt ei tuollaisia syitä pitäisi olla. Koska sodassa aina
osapuolet menestyvät vuorotellen, riittää molemmille osapuolille yllin kyllin
mieliin palautettavaa.
Siinä samassa
voidaan myös oppia jotakin häviämisestä. Sellaista aina sattuu ja sellaiset on
kestetty ennenkin. Kuten Ruotsin kansallismuseossa, sota kannattaa oppia
näkemään muunakin kuin mahtipontisena paraatimarssina. Martyrologiaahan se on
ja on aina ollut. Jospa ei sitten koskaan enää.
Kuitenkin sota,
militarismina, oli menneisyydessä aina läsnä. Kurjat sotamiehet puettiin
komeaan univormuun ja valtiovalta muistutti voimastaan kaikissa merkittävissä
tilaisuuksissa paukuttelemalla tykkejä. Niillä tervehtivät laivat toisiaan,
niillä annettiin hätämerkit ja niitä käytettiin suurten tapahtumien juhlistamiseen.
Pietarissa
peräti annettiin aina keskipäivän aikaan aikamerkki niille, joiden tarvitsi
tarkistaa kellonsa tai muutoin ajantajunsa. Perinnehän tunnetusti jatkuu yhä.
Kautta Euroopan
ovat komeisiin univormuihin puetut menneisyyden sotilasosastot palanneet,
tykkeineen ja musketteineen. Ruutiukkojen kokoontumisajo oli taas taannoin
Hamiassa.
Meilläkin toimii
ainakin Wiaporin wanha waruswäki ja
Rautpohjan tehtaan tykistö, joka on käytellyt suustaladattaviaan ainakin Porrassalmen
taistelussa pari vuotta sitten. Kyseessä oli siis menneen kahakan rekonstruointi
ja varsin vaikuttava olikin.
Saimaan alueella
musketöörit ja suustaladattava tykistö sen sijaan loistavat poissaolollaan.
Tämä on paradoksaalista, sillä alueella sijaitsee sentään komein linnamme,
jonka aktiivikäytön historia ulottuu keskiajalta 1800-luvulle.
Lisäksi on
Lappeenrannassa mahtava linnoitus ja sen ja Savonlinnan välillä miltei uskomaton
linnoitusketju, jota yhdistää ja täydentää noiden kahden suurimman linnoituksen
väliin kaivettu neljän kanavan järjestelmä. Ruotsinsalmen suuri sotasatama
linnoituksineen ja Haminan ja Kyminlinnan linnoitukset kohtaavat vanhan Ruotsin
itärajan toisella puolella Svartholman ja keskenjääneen maalinnoituksen
bastionit.
Saimaan alueen
linnoitukset olivat Venäjän hallussa nimenomaan Pietarin turvaksi tarkoitettuja,
sitä ennen ne tietysti turvasivat omaa aluettamme itäiseltä viholliselta.
Niiden
merkitystä kuvaa se, että rakentamisesta huolehti Venäjän sotahistorian
maineikkain nimi, Aleksandr Suvorov. Kanavareitin valmistuttua sen tarkasti
itse nuori keisari Aleksanteri I.
Kanavien kautta
venäläisten tykkiveneet (alun perin ruotsalaisen af Chapmanin kehittämät tykkijollat) pystyivät tehokkaasti
pitämään huoltoyhteydet käsissään.
Ruotsalaiset
eivät jääneet pekkaa pahemmiksi, vaan rakensivat oman tykkijollalaivastonsa.
Sen keskuksina olivat Ristiina ja Varkauden Laivanlinna,
jossa ainakin suunnitelmien mukaan piti olla 500 miehen varuskunta.
Nämä Saimaan
sotalaivastot vaikuttivat jonkin aikaa tärkeänä osana Pietarin sotilaalliseen
asemaan. Vielä ensimmäisen maailmansodan aikana venäläiset perustivat uudelleen
järvilaivastoja muun muassa Saimaalle, nyt saksalaisten hyökkäyksen varalle.
Noiden
laivastojen sotilaallinen merkitys jäi lopulta aika pieneksi, etenkin Suomen
sodassa, jossa venäläiset hyökkäsivät talvella ja ruotsalaiset sotalaivat
jouduttiin perääntyessä polttamaan.
Kuitenkin niiden
tarina on poikkeuksellisen pittoreski kappale Itä-Suomen historiaa. Kun
historiaa elävöitetään, ne tarjoavat ainutlaatuisen käyttökelpoisen kohteen.
Tanskassa ja
siihen kuuluvassa Norjassa af Chapman-tyyppisiä tykkijollia rakennettiin myös
paljon. Englanti oli kaapannut Tanskan laivaston ja kun englantilaisten
hävyttömyyksiin piti kyetä jollakin tapaa vastaamaan, oli ratkaisuna tykkijollien
rakentaminen. Niillä saatiinkin aikaan yhtä ja toista.
Niinpä
norjalaiset innostuivat jo yli kaksikymmentä vuotta sitten rakentamaan jälleen tykkijollareplikan,
joka toimii yhä. Samanlainen työ on meneillään myös Tanskassa.
Norjassa aluksen
ympärille on syntynyt historian harrastajien ryhmä, joka aika ajoin järjestää
näytöksiä. Ks. https://www.facebook.com/Kanonjolla/?fref=ts
Suomessa
(Sulkavalla) asia oli jo ratkeamaisillaan jo muutama vuosi sitten, mutta asia
lässähti sitten paikallisen entusiasmin puutteeseen. Ilmeisesti mielikuvitus ei
riittänyt näkemään sellaista mahdollisuutta, että sinänsä kannattamaton
sijoitus voisi luoda ympärilleen aivan uudenlaista aktiivisuutta ja ilmapiiriä.
Mutta
sellaiseenhan tosiaan tarvitaan hieman hulluutta ja, sanoisinko,
epäreviisorimaista elämänasennetta. Se ei taida tuolla alueella olla niin
yleistä kuin haluaisimme ajatella.
Yhtä kaikki,
eivät pelkät maisemat riitä siihen, että ihmisten mielenkiintoa johonkin
alueeseen pidetään yllä. Toki loistavat kulttuuritapahtumat ja jopa Sulkavan
soutujen tapaiset hullujen kokoontumisajot ovat hieno asia, mutta ei kannata
luottaa siihen, että ne riittävät. Riittääkö mikään?
Eikö esimerkiksi
Savonlinnassa oli jo aika perustaa ruutiukkoseura? Tarkoitan sellaista
yhdistystä, joka hieman Norjan risöeläisten malliin pitäisi hallussaan ja
käyttelisi muutamaa muskettia(tussaria/studsare)
ja tykkiä ja aina silloin tällöin, vanhaan vuosisataiseen tapaan juhlistaisi
niiden avulla erilaisia tapahtumia.
Kuten Norjassa,
homma olisi täydellinen sitten, kun järeä tykki olisi sijoitettu tykkijollaan, joka saapuisi komeasti
purjein tai soutaen Suvorovin kanavareitin varrella sijaitseville
paikkakunnille (ja kenties myös Kotkaan ja Haminaan) ja jyräyttäisi
tervehdyksensä kulloisellekin tapahtumalle.
Mainittu
tykkijolla voitaisiin tehdä Pietarin Lahtassa, jossa Gazpromin rahoituksella
nyt veistetään replikaa 54-tykkisestä linjalaiva Poltavasta. Telakan tarjous ”jollan” rakentamisesta on 100 000
euroa, mikä ei välttämättä ole suuri summa.
Meillä Suomessa
ovat Poltavan kaltaiset projektit
jääneet toteutumatta. Vanha purjelaivakauden suurvalta lähettää nykyään suurten
purjelaivojen kisoihin vain Helenan,
joka on sutjakka vene, mutta jonka kutsuminen haruspurjekuunariksi (mikähän sellainenkin on?) kuulostaa hiukan
koomiselta.
Kykenisimmekö
hankkimaan Saimaalle edes 1700-luvun tykkijollan? Olisihan se edes jotakin.
Toki Helsingissä on nyt rakennettu saman aikakauden tykkisluuppi, mikä on periaatteessa kovin hieno asia.
Paatti on kaunis
ja varmaankin hyvin tehty, mutta yksi siitä puuttuu: tykit.
Dianassa on kyllä
neljä nikhakaa, mutta eivät ne ole varsinaisia
tykkejä, jotka sentään olivat tykkisluupin pääaseistus, jota varten koko
alukset tehtiin. En sitä paitsi ole kuullut edes noiden tulikirnujen pauketta,
mistä johtunee.
Mikäli sattuisi
käymään niin, että tykkijollan rakentaminen Saimaalle, mitä tässä kyllä ollaan
yrittämässä, lykkääntyy, olisi siellä ainakin aloitettava ruutiukkotoiminta.
Tähän tarvitaan
hieman välineitä ja ennen muuta innokkaita asianharrastajia. Norjalaiset saivat
tykkinsä lainaksi museolta, mikä on optimaalinen ratkaisu. Noita aseitahan
tuotettiin aikoinaan niin paljon kuin suinkin kyettiin ja meidänkin päivinämme
niitä yhä kyllä riittää lukemattomien museoiden ja varastojen täytteeksi.
Tuntien Suomen
ja EU:n byrokratian, on helppo kuvitella, millainen paperisota vaadittaisiin
tykin kaltaisen sotilasaseen valmistamiseen. Mitenkähän homma Rautpohjassa
hoidettiin?
Entä mahtaisiko
museolaitos ymmärtää tällaisia tarpeita?
Eiköhän joka
tapauksessa kannattaisi pyrkiä siihen, että lähitulevaisuudessa saadaan
rakennettua patteri Savonlinnan Riihisaareen ja sijoitettua sinne tykki, jonka
ruutiukkoseura lataa ja laukaisee aina tarvittaessa. Turistisesongin aikana
tykillä voitaisiin juhlistaa kaikkia tärkeitä tapahtumia tai vaikkapa
puolipäivän hetkeä ja muulloinkin sitä voitaisiin kuljettaa tarvittaviin
paikkoihin esittämään juhlallisia puheenvuorojaan.
Luonteva
taustaorganisaatio ruutiukoille voisi olla paikalliset reservinupseerit. Toki
myös taannoin perustettu ja rekisteröintiä odottava Tykkipursiyhdistys tuntee
asiaan suurta mielenkiintoa.
Ruutiukkojen näytelmistä Reservinupseerit sopisivat laajentamaan repertuaariaan tv:n uutistenlukijoina viestittäen kansalle ettei itärajan takaa enää muuta uhkaa lähestykään kuin pakkaskuuroja.
VastaaPoistaEmme taida vielä näillä lumilla nähdä univormupukuisia upseereita ruudussa säätiedotuksia lukemassa, vaikka se onkin Italian RAI:ssa jo arkipäivää.
Tanskan laivaston taisi syyskuussa 1807 kaapata britit, suoritettuaan siviiliväestön terroripommisuksen Köpiksessä, eikä Napoleon. Kts. Glenthøj/Ottosen: 1814.
VastaaPoistaTämä bloggaus kuvin höystettynä olisi mainio esitelmä pidettäväksi vaikkapa Tampereella alla mainitussa kerhossa Ruutiukot.
VastaaPoistahttp://www.klubi.iweb.fi/Kerhot/Ruutiukot.aspx
Ei mitään ruutiukkoja, vaan vahvoja laivanrakennusperinteen taitajia, paikallisia meriperinteitä kunnioittaen. Tervetuloa Laitakariin Luvialle.
VastaaPoistahttp://ihana.fi/fi/etusivu.html#
PT.