Euroopan pääkaupunki
Bryssel on
monessa suhteessa sopiva Euroopan yhteisön pääkaupungiksi. Kaupunki on monikansallinen
ja kuvastaa siten sekä Belgian että EU:n hajanaisuutta ja ristiriitaisuutta.
Sitä voidaan myös kutsua monikulttuurisuudeksi, mikäli joku vielä haluaa sanaa
käyttää.
Kaupunki on
kielellisesti ranskalaisenemmistöinen, mutta sijaitsee flaaminkielisellä alueella.
Se nimikin on tietysti erilainen kummassakin kielessä: Bruxelles tai Brussel,
saksaksi Brüssel.
Uskonnolliselta
kannalta enemmistö belgialaisia myös pääkaupungissa kuuluu katoliseen kirkkoon,
mutta muslimeja siellä on jo neljännes. Jo vuonna 2004 55 prosentilla
Brysselissä syntyneillä lapsilla oli maahanmuuttajavanhemmat.
Monikulttuurisuus,
joka on Belgiassa yleensä ja Brysselissä erityisesti ikivanhaa perua, on myös
aina ollut ristiriitojen aiheuttaja. Kieliryhmät kyräilevät toisiaan ja edes
jonkinlaisen hallituksen muodostaminen Belgiaan on joskus osoittautunut
uskomattoman visaiseksi ja aikaa vieväksi tehtäväksi.
Monikansallisen
Belgian historia on pikemmin varoittava kuin elähdyttävä esimerkki
monikulttuurin epäonnistumisesta. Dynastisista ja uskonnollisista syistä
kansallisuusaate sanan klassisessa mielessä ei täällä toteutunut.
Katolisuuden
ollessa merkittävä voima uskonto piti Espanjan ja sittemmin Itävallan alankomaiksi
nimitettyä aluetta koossa ja Hollannista erillään. Kun Belgia ja Hollanti
Wienin kongressissa vuonna 1815 yhdistettiin, pysyi pakkoavioliitto voimassa
vain vuoden 1830 vallankumoukseen saakka.
Sen
jälkeen Belgian puolueettomuus taattiin kansainvälisellä sopimuksella. Englanti
oli huolestunut siitä, että tuo itsenäinen maa, jonka sijainti oli kuin
”pistooli Englannin ohimolla” voisi joutua sen vihollisen, käytännössä
perivihollisen eli Ranskan valtaan.
Kuten
tunnettua, keisarillinen Saksa rikkoi sittemmin röyhkeästi Belgian
puolueettomuutta vastaan ja hyökkäsi muitta mutkitta sen läpi pyrkiessään kohti
Pariisia. Tarina toistui vielä toisessakin maailmansodassa. Itse asiassa
Belgian puolueettomuuden loukkaus tarjosi vuonna 1914 muodollisen syyn sodan
laajentamiseen koskemaan myös Englantia.
Alankomaat
yleensä ja nykyinen Belgia eli Flanderi ja Brabant siinä luvussa olivat eurooppalaisen
taidon ja ahkeruuden symboleja jo keskiajalla.
Brüggen
patrioottiset museoihmiset väittävät, että kaupunki oli keskiajalla koko maailman
keskus, aikansa New York. Antwerpenilaiset ja heidän tukenaan myös merkittävä
historian auktoriteetti Fernand Braudel eivät tuota ihan allekirjoita, vaan väittävät,
että kyllä se oli Antwerpen: vasta siitä tuli aidosti kansainvälisen kaupan
eikä vain omien takamaidensa keskus.
Kauppa,
jonka tukijalkana oli kukoistava kutomateollisuus, nosti joka tapauksessa
Alankomaat ennen näkemättömään kukoistukseen. Brysselin, Brüggen, Gentin ja
Antwerpenin huikeat tornit puhuvat asiasta omaa kieltään.
Kutomateollisuus
oli aikansa sampo, mutta toki Belgiassa oli vanhastaan myös menestyvää metalliteollisuutta.
Vallonilaisia seppiä tuli runsaasti Suomeenkin, kun täällä alettiin
1600-luvulla perustaa omaa metalliteollisuutta. Belgialaiset aseet tunnetaan
yhä kaikkialla.
Kansallinen
asetehdas FN (Fabrique Nationale Herstal)
valmistaa kaikenlaisia käsiaseita, joista Browningit aikoinaan muodostuivat
meilläkin suorastaan yleiskäsitteeksi. Suomessa kätevä itselataava tupsluikkari
sai pian nimen ”roolinki”, jolla tarkoitettiin kaikkia saman systeemin aseita.
Mutta
aikansa kutakin. Kuten muuallakin vanhan savupiipputeollisuuden tyyssijoilla,
myös Belgiassa se, mikä kerran oli kansallisen ylpeyden aihe, on muuttunut
sosiaalisesti vaikeaksi ruostevyöhykkeeksi. Sinne on nyt muuttanut runsaasti ulkomaalaisia,
jotka ovat päättäneet parantaa elintasoaan asuinpaikkaa vaihtamalla. Kuten
Englannissa, ongelmana on, että asunnot saattavat olla halpoja, mutta työtä ei
ole.
Asiaa
pahentaa, että se maahanmuuttajaväestö, jota syystäkin omantunnonvaivoja poteva
entinen siirtomaavalta on avokätisesti ottanut maahan, on muhamettilaista. Tämä
on ollut huono idea molempien osapuolten kannalta.
Brysselin
muslimighetot ovat olleet hyvä kasvualusta jihadisteille, kuten uutisista
tiedämme. Molenbeek, ”Myllypuro” tuli taannoin kovin ikävällä tavalla tutuksi.
Itse
asiassa Brysselin pitkälle ehtinyttä islamisoitumista ei vanhassa keskustassa
juuri huomaa. Siellä ei ole yhtään moskeijaa, mutta kyllä sen sijaan useita
kirkkoja. Aamuisin muessinien rukouskutsut eivät herätä turistia. Sen sijaan
humalaisten puoliälytöntä mölinää riittää tietyillä seuduilla läpi yön, mikä
kertoo lähinnä kristillis-humanistisesta perinnöstä.
Eteläinen
väki kansoittaa sen sijaan eteläisen aseman (Gare du midi) valtavan kirpputorin
sunnuntaisin. Mutta eipä sekään näytä tulleen ongelmaksi. Läskiä on siellä
myynnissä halalin ohella. Kuten asian
luonteeseen sopii, täällä hallitseva jumaluus on mammona.
Sivumennen
sanoen, Brysselin komein bulevardi taitaa olla Avenue Stalingrad. Ymmärrettävää on, ettei esimerkiksi Hitlerille
sen sijaan näytä olevan minkäänlaista muistomerkkiä. Toinen merkittävä muisto Stalingradin
taistelusta on, kuten tiedetään, Pariisissa, jossa on sen niminen metroasema.
Paikallinen
raitiotielinja näytti myös ulottuvan sangen kauas. Päätepisteeksi mainittiin
peräti Moskova (Moscou). Meillä ei vastaavia venäläisiä nimiä taidakaan kaupungeissa
ollakaan, ellei nyt oteta lukuun Tampereen Amuria
ja Turun Port Arthuria.
Yhtä
kaikki, varsin idyllistä vanhaa aluettakin näyttää Brysselistä löytyvän, kuten Marolles vanha työväenluokkainen kaupunginosa,
joka on sittemmin herraskaistunut, vähän kuin Helsingin Punavuori tai
Kalliokin.
Oma
lukunsa on sitten se Euroopan pääkaupunki, EU-rakennukset ja puistot. Eiväthän
ne kovin mahtavia ole, mikä saattaa heijastaa koko EU-mentaliteettia
laajemminkin. Katedraali, St. Michel et
Gudule on paljon komeampi ja samaa voi sanoa jopa Brysselin
kaupungintalosta, jonka mahtavuuden kai juuri olikin määrä korostaa kaupungin
mahtia kirkon ja potentaattien rinnalla. Myös Oikeuspalatsi, notorisen
sortajan, Leopold II:n aikaansaannos on paljon mahtavampi. Siitä puhe, mistä puute…
Mutta jopa
tapauksessa: Brüggen ja Antwerpenin ja jopa Gentin keskiaikaiset maalliset mahtirakennukset
ovat monin verroin vaikuttavampia ja kiinnostavampia kuin sodanjälkeisen
1900-luvun latteudet, myös arkkitehtuurin alalla. Miten on mahdollista, ettei
meidän aikakautemme ole kyennyt parempaan? On ymmärrettävää, ettei katedraaleja
synny ilman uskoa, mutta miksei nyt synny edes vaikuttavaa maallista kulissia?
Eiköhän
tässä liene jotakin hyvin symbolista. Maailmansodissa itsensä runnellut Eurooppa
alkoi hävetä koko kulttuuriperintöään ja sanoutuessaan irti kaikesta
mahtipontisuudesta se samalla irtisanoutui hierarkioista ja elitismistä ja
nosti paraatipaikalle latteuden, velttouden ja paheen. EU:n rakennukset eivät
voi symbolisoida uskoa, mahtia tai hallitsijan asemaa, koska sillä ei sellaisia
ole. Parlamentti tarkoittaa juttutupaa, korskeus ei kuulu sille.
Toisaalta,
keskustan seinät eivät ole kovinkaan tuhritut. Muutama kansallisten taiteilijoiden
tyyliin maalattu siisti muraali ei
juuri loukkaa silmää. Seksikauppoja ja
muita alan laitoksia ei näytä olevan kovin paljon. Ehkäpä vain eivät sattuneet tielle.
Bryssel ja
koko Flanderi olivat varsin sympaattinen kokemus lokakuun lopun
intiaanikesässä, mittarin kivutessa lähes 20 asteeseen. Syysauringon loisteessa
kaikki näyttää sangen korealta, eikä pintakiiltoa ihaileva turisti voisi arvatakaan,
että tämä maa on hajoamisen partaalla, mikä sitä paitsi saattaa olla sen ongelmista
pienemmästä päästä.
Olin joitakin kuukausia sitten eräässä seminaarissa Brysselissä ja puhuin tauolla kaupungin edustajan kanssa. Yksi ongelmista oli koulussa: maassa on kolme virallista kieltä ja niitä pitäisi periaatteessa käyttää välitunnillakin. Oppilaat kuitenkin puhuvat pääosin englantia tai arabiaa...
VastaaPoista