Huonoa elämää
Jukolan veljekset lauleskelivat joskus rallatusta:
”Elettiinpä ennenkin, vaikk’ ojan takan’ oltiin! Ojapuita poltettiin ja ojast’
oltta juotiin!”
Pidän mahdollisena, että ”oja” tässä tapauksessa tarkoitti
samaa kuin virossa, eli jokea. Niiden välillähän on itse asiassa vain aste-ero.
Joka tapauksessa suhteellisen tuore ajatus siitä, että
menneisyydessä kaikki oli huonommin, taisi jo saavuttaa myös Jukolan visapäiset
veljekset. Jo kauanhan olemme kaikki olleet sitä mieltä. Niin kauan, että
alamme jo unohtaa, että kerran tässä maailmassa kulta-aika kuului aina
menneeseen paratiisiin, jonka menetimme syystä tai toisesta, yleensä omasta
syystä tai ainakin nyt kaukaisten sukulaistemme tekojen vuoksi.
Mummo-vainaa toisteli usein, radiosta uutisia
kuunnelleessaan, raamatusta poimimaansa lausetta: ”Ja ihmiset lisääntyivät ja
samalla lisääntyi myös heidän pahuutensa”. Ennen oli paremmin. Eivät olleet
uutiset noin hirmuisia.
Nykyään alamme taas kerran olla yhä skeptisempiä sen
suhteen, että maailma menisi aina vain parempaan suuntaan. Aineellisesti, siis
kulutusmahdollisuuksien kannalta, muutos on kuitenkin jo ollut niin huikea,
ettei sitä olisi voinut edes käsittää vielä viisikymmentä vuotta sitten.
Me, jotka silloin, tuona lähes esihistoriallisena aikana
elimme, muistamme väärin, jos nyt luulemme, että olisimme silloin voineet
kuvitella, että vanhoilla päivillämme pääsemme nauttimaan kaikesta siitä, mitä
meillä nyt on kaupoissa tarjolla ja meidän rahoillamme ostettavissa.
Kuitenkaan asiat eivät ole hyvin edes tämän aineellisen
hyvinvoinnin kannalta. Tämähän se yleinen konsensus lienee. Kaukana siitä ne
ovat. Lohtua ehkä voisi tuoda se ajatus, että ne ovat sentään tänään paremmin
kuin huomenna, mutta ei sitäkään oikein uskalla ajatella.
Mutta me, jotka kerran elimme 1950-luvun Suomessa, joka nykyisillä
mittapuilla oli kurjala, muistamme luultavasti tuota aikaa myös lämmöllä.
Parempaa lapsuutta ja varhaisnuoruutta voi tietenkin
kuvitella. Myöhempiä sukupolvia ajatellessa tulee kuitenkin usein mieleen pelko
ja sääli, mutta perusoptimistina ajattelen sentään, että kaikki on oikeastaan nyt
niin paljon paremmin kuin ennen, että nykyisiä ja vielä tuleviakin tosiaan kannattaa
pitää lottovoittajina, kuten on joskus syystä sanottu. Mutta eipä se tieto
tulevaisuudesta niin varmaa ole, kaikesta tämän hetken ”hyvästä elämästä”
huolimatta.
Huonoa elämää on
joka tapauksessa siis jo tullut kokeiltua ja siitä on monella muullakin tämän
päivän kansalaisella runsaasti tietoa, sanan monessa mielessä. Vain
vinksahtaneet vihreät voivat suorastaan haluta huonoa elämää, tulee
vaistomaisesti ajatelleeksi.
Kuitenkin kosketti paatunutta sydäntäni venäläinen laulelma,
jonka kuulin tässä juuri Kurkimäen lasten musiikkikoulussa pidetyssä konsertissa.
Moskovalainen Nikitinien pariskunta esitti laulelmia, joiden joukosta tarttui
korvaan Kak horošo
my ploho žili... Miten hauskaa
olikaan tuo huono elämä…
Ei nyt kannata kuvitella, että tuo runo olisi jotakin
kommunistisen puolueen herruuden ajan rehabilitointia. Pikemmin siinä kaikuu
sama ironia kuin eräässä tunnetussa Gulagia kuvaavassa kirjassa, jonka nimenä
on Horošo
sideli,”Hyvinpä istuttiin ”. Siinähän pelataan sanonnoilla ”horošo sidim!”
(onpas meillä hauskaa!) ja sidet (istua, lusia vankilassa).
Niille, jotka ovat kiinnostuneita alkutekstistä, kopioin
tästä Boris Ryžijn
runosta olennaisen pätkän:
Runo alkaa siitä, miten oluesta tuli kavereille joskus kuin
ilma, jota hengitetään, mutta joskus sitä ei saanutkaan ja silloin:
За магазином ввечеру
стояли, тихо говорили:
«Как хорошо мы плохо жили»,
прикуривали на ветру.
Iltatuimaan kaupan
luona
seistiin, hiljaa
mutistiin,
”vaan hyvin äsken
elettiin”
ja siinä sätkää
vedettiin…
Mutta sehän oli vain tylsyyttä se, ja ehkä vain taivas hiljaa ymmärsi sen, miten tökerösti siinä kohdeltiin ihmeellistä sanaa ”elää”…
Ja sitten näyttämölle saapuu aito bandiittityyppi, jonka katse
kertoo vankiloista ja joka törkeästi kiroilee. Valtavassa nyrkissä on
tatuointi, joka säväyttää runoilijaa: ”Borja”.
с печатью острога
во взоре,
ругается матом, кладёт на рычаг
почти аномально огромный кулак
с портачкой трагической «Боря».
ругается матом, кладёт на рычаг
почти аномально огромный кулак
с портачкой трагической «Боря».
Sehän on hänen oma nimensä…
No nuoret runoilijat nyt ovat mitä ovat. Huonoa
elämä saattoi aikansa olla hauska viettää, mutta mitä elämää se muka oli? Boris Riži hirttäytyi jo alle kolmikymppisenä
ja lienee todettava, ettei hänestä ole kenellekään esikuvaksi.
Kiinnostavalta kuitenkin tuntuu se, että hahmo on ainakin
ensi lukemalta niin tavattoman venäläinen. ”Borja”-bandiitti puhuu törkeyksillä,
rugajetsja matom, mitä venäläinen
intelligentsija ei koskaan anna anteeksi kenellekään.
Amerikassa Borja
kuitenkin olisi, jos olisi tarpeeksi rahaa ollut, voinut ruveta
presidenttiehdokkaaksi ja menestyä erinomaisesti. Mutta eihän sitä rahaa
hänellä tietysti ollut, ei edes sinne päinkään.
Ja siitä tullaankin toisenlaiseen huonoon elämään. Kun ei ole rahaa, niin ei ole ja se voi pahastikin
rajoittaa ihmisen itsetoteutusta. Silloin varmasti saattaa tulla mieleen, että
paremman puutteessa voisi keskittyä viettämään tuota Boris Rižijn
tarkoittamaa huonoa elämää, kun nyt ei hyvääkään ole saatavissa. Mitäpä väliä.
Viimeksi kuluneen vuosisadan mittaan kulutus Suomessa on kasvanut yksitoistakertaiseksi. Ensimmäisen
puolen vuosisadan mittaan se vain kaksinkertaistui, mutta räjähti sitten aikana,
jonka hyvin muistamme: 1960-1990-luvuilla.
Nyt sitten näkyvät jotkut ainakin ay-liikkeen piirissä kauhistelevan
elintason putoamista vaikkapa viidellä prosentilla. Onhan se ymmärrettävää ja
nimenomaan siltä kannalta, että sen vuoksi niin suuri osa kansaa jätetään pois kelkasta,
jotta se kevyemmin kulkisi.
Mutta muistoissamme kaikki ei ollut välttämättä huonosti
silloin, kun elettiin huonosti ja
nykystandardeilla jopa kurjasti. Sama se taisi tilanne olla Venäjälläkin.
Galina Nohotovitš-niminen henkilö on, ehkäpä Boris Rižijn
innoittamana, kirjoittanut runon Kak horošo my žili
ploho – miten hyvää olikaan elämä köyhä! Ja tässä tapauksessa köyhyys oli
vain aineellista, eikä se merkinnyt niin paljon:
…Мечтали, думали,
дерзали,
Ночей над книгами не спали.
В пространствах узких коммуналок
Наш мир был материально жалок.
Мы были голодны, наивны и хотели
Вдруг в волчьей стае соловья услышать трели.
Ночей над книгами не спали.
В пространствах узких коммуналок
Наш мир был материально жалок.
Мы были голодны, наивны и хотели
Вдруг в волчьей стае соловья услышать трели.
Seuraavilla ”suomennoksilla” en tavoittele kirjallisuuden
Nobelia enkä Wihurin apua. Ne tekevät karkeata vääryyttä alkutekstille, mutta
ehkä tuovat kieltä taitamattomalle esille jotakin sen sisällöstä sellaisena
kuin sen ymmärrän.
kestettiin, mietittiin, toivottiin
kera kirjojen öitäkin valvottiin,
Kommunalkassa surkeutta vietettiin
nälkä kurni, vaan totuutta etsittiin
sudet ulvoivat – liverrys lintujen
ehkä löytyisi sieltäkin etsien?
Ja kuuluihan sitä. Oli Vysotskia sun muuta, vaikka Brodskiin
ei tutustuttu. Mutta nyt ovat sitten ajat toiset ja toisia ovat ihmisetkin.
Mutta eipä unohdeta sitäkään, miten hyvin saattoi elää myös huonosti, kehottaa kirjoittaja.
Huono elämä, kuten
tietenkin myös vastaavasti hyvä elämä
ovat kiinnostavia käsitteitä, joita ei pitäisi käyttää rienaavasti, mistä Boris
Riži
meitä varoitti.
Filosofiassa asia kuuluu keskeisiin ongelmiin, eikä siitä
sen enempää. Tässä yhteydessä kiinnostaa käsitteen arkikäyttö.
On sanottu, että joskus 1950-60-luvuilla ravintolat olivat
paikkoja, jonne mentiin viettämään huonoa elämää. Esimerkkinä toimii vaikkapa
tunnetun Kalle Tappisen kohtalo.
Vain pikkuruisella osalla kansaa oli niin hyvät tulot, että
toistuvia vierailuja ravintolassa saattoi pitää asianmukaisena elämäntapana.
Muiden kohdalla kyse oli holtittomuudesta, niukan resurssin tuhlaamisesta
epäolennaiseen ylellisyyteen. Se raha oli pois tärkeämmästä. Siihen kun
lisättiin taksilla ajaminen, oli Turmiolan Tommin kuva valmis.
Nykyään ravintola merkitsee yhä useammalle nautiskelua, jota
pidetään paitsi ansaittuna, myös nimenomaan hyvän
elämän osana.
Miksi ihmeessä ihmisen pitäisi kärvistellä ja pennejä
venytellä, kun hän tässä maailmassa sentään viettää vain kiitävän hetken?
Carpe diem! Tartu hetkeen! Tämä Horatiuksen lause on
tainnut nykyään tavoittaa myös latinaa muuten heikosti hallitsevat piirit:
Dum
loquimur, fugerit invida
|
aetas: carpe
diem quam minimum credula postero.
|
Pakenevaan hetkeen on syytä käydä kiinni, sillä tulevaisuus
on arvaamaton.
Luulenpa, että tämä on varsin käypää elämänfilosofiaa
nykyään, kuten kai usein myös antiikin aikana. Yki erokin on: nythän on, mihin
tarttua. Itsensä hemmotteleminen näyttää ainakin naisilla olevan jo liki
kansalaisvelvollisuus, eikä se enää välttämättä ole suora tie velkaantumiseen
ja turmioon.
Antiikin aikana sellainen hyvä elämä, jota jo koko maailman
keskiluokka viettää, kuului lähinnä Trimalkion tapaisille öykkäreille ja elostelijoille,
jollaisia ei kovin monta voinut olla. Yhtä sellaista palvelemaan tarvittiin jo
melkoinen katras orjia.
Yltäkylläisyyden kulttuurilla saattaa kuitenkin yhä vielä
olla yhtymäkohtia Boris Rižin tarkoittaman miellyttävän
huonon elämän kanssa, vaikka kyse ei olisikaan oluen juonnista kaupan
takana, vaan samppanjasta Rivieralla.
Molemmissa tapauksissa saattaa
elämästä puuttua se arvokas aines, mitä Galina-rouva muisteli olleen saatavilla
myös huonon elämän aikana.
Väheksymättä aineellisen perustan merkitystä hyvälle
elämälle, on meidän ehkä tänäänkin syytä muistaa, ettei se yksin riitä.
Siihenhän meitä viisaat kirjailijat kannustavat.
Petronius Arbiterin
Trimalkio (suom. Edwin Linkomies, kuvitus
Kari Suomalainen) pysyi naurettavana kaikista esittelemistään rikkauksista
huolimatta ja osittain juuri sen takia, että siten paljasti olevansa henkinen
nolla.
Köyhyys ei toki tuota hyvää elämää ja hyvin usein se jopa
lienee sen suoranainen ja suurin este. Kaikesta huolimatta aineellisen
puutteenkin keskeltä voi löytyä hyvän
elämän aineksia. Ne ovat kotoisin tuolta hengen valtakunnasta, jossa rahan
määrällä ei korvata törkeyttä eikä mielihyvän määrällä henkistä kasvua.
Boris ja Borja, kuten myös vastaavasti Petronius ja Trimalkio saattoivat aineellisesti olla samalla viivalla, mutta henkisesti
he eivät olleet.
Entisessä huonossa ja nimenomaan holtittomassa elämässä ajettiin pirssillä. Paremmassa elämässä vuokra-autolla. Taksista ei kukaan vielä tiennyt mitään
VastaaPoistaKirves
VastaaPoistaHuonoa elämää; Ompahan yksinkertaisuudestaan huolimatta vaikea aihe. Elämästä kun jokaisella omituisella otuksella, eikä meitä olekaan vallan vähän, on kerholaisilla käsityksensä (rölliltä).
Cogito ergo sum.
Suru tulee puseroon kun lukee tai kuulee Oskujen P. tai muiden nimeltä mainitsemattomien, ad hominem, intelligenttien? nuoremman polven henkilöiden moitteita suurten sukupolvien coup d'Etat:a vastaavasta nuorempien sukupolvien ryöstöstä.
Ennen tuomiota pitäisi selvittää, mikä oli hyvää ja huonoa elämää 50- ja 60-luvuilla, ja mitä niiden tränään ja tulevaisuudessa oletetaan oleva.
Paloviinasta huolimatta muistini toimii 50-luvulle saakka.
Olen kuvitellut meidän yrittäneen vilpittömästi rakentaa parempaa yhteiskuntaa lapsillemme ja lapsenlapsillemme ja kaikille tuleville sukupolville.
Looginen negaatio asiasta; ennen asiat eivät olleet paremmin.
Voi tietenkin olla, että ajattelumme perusta oli väärä.
Onko hyvinvointi (liiallinenkin) tuonut meille pahoinvoinnin?
Huono elämä, hyvä elämä, asketismi, hedonismi etc. ovat tulleet pohdituiksi jo ainakin n. 2400 v:n ajan.
Nyt tulee sitä, mitä pakollisen lisäksi joutui päähänsä aikanaan ahtamaan, ei briljeerauksen vuoksi.
Hyvä elämä on kohdallaan jos Habitus: physisches, psychisches und ökonomisches Schlagvermögen on kunnossa; id est, kun fyysinen, psyykkinen ja taloudellinen iskukyky on kunnossa, ihminen voi, tai ainakin pitäisi voida hyvin. Weiter.
Muehe und Spass im passend Mass, sopivasti vaivannäköä ja hauskanpitoa, elämä hymyilee, silti voi joskus passatakin.
Aprikos;hauskoja runoja venäjäksi alkuperäisinä. Huonolle taitajalle käännökset tuottavat iloa.
Топорзалив