Sammon ryöstäjät
Markku Kuisma, Valtion yhtiöt. Nousu ja tuho. Siltala, 2016, 334 s.
Motto:
Jauhoi purnun puhtehessa,
yhen purnun syötäviä,
toisen jauhoi myötäviä
kolmannen kotipitoja
Markku Kuisma tuntee Suomen
valtionyritysten historian, niitä tutkineena, paremmin kuin kukaan muu koko maailmassa.
Tämän hän itsekin kirjansa alussa toteaa, väärään vaatimattomuuteen sortumatta.
Tavallinen hallintoalamainen ei ole
voinut hämmästelemättä katsella, miten hallituksemme ovat myyneet kruununjalokiviämme
ja usein jopa polkuhintaan. Näyttää suorastaan siltä, että tämä toiminta on
tapahtunut jonkinlaisen maanisen euforian vallassa, välittämättä tuon
taivaallista maan eduista, huoltovarmuudesta tai edes poloisen veronmaksajan
edusta.
Valtionyhtiöt sentään jopa kerran
tuottivat selvää rahaa valtiolle puhumattakaan siitä, että ne monipuolistivat
maan elinkeinorakennetta ja tasapainottivat alueellista kehitystä ja tarjosivat
tuhansille ja taas tuhansille työtä ja mielekkään elämän.
Itse asiassa valtiolla, joka
käsittää tehtäväkseen kansalaistensa hyvinvoinnin ja maan elinkeinojen optimaalisen
kehityksen, oli ehdottomasti velvollisuus luoda juuri tuon kaltaisia
instituutioita.
Vaihtoehto olisi tietenkin ollut.
Se olisi ollut raaka ja rajoittamaton riistokapitalismi, joka olisi maksimaalisesti
palvellut kansainvälisen talouden ja työnjaon etuja. Sen vallitessa Suomi olisi
kannattanut jättää ja siis myös jätetty raaka-ainevarastoksi, jonka
tyhjennyttyä jäljelle olisivat jääneet kuonakasat ja barbaarinen kansa.
Kansainvälistä sijoittajaa tämä
varmaankin olisi maksimaalisesti hyödyttänyt. Meillä olisi säästytty niin
sanotusti tekemästä turhaa työtä ja olisi voitu jättää valtavat investoinnit
suuntaamatta juuri tälle synkeälle niemelle, jonka asukkaat olisivat epäilemättä
luonnollisen kehityksen myötä tulleet entistäkin epäempaattisemmiksi ja epäsympaattisemmiksi.
Suomen valtionyhtiöiden tarina on
kiintoisa ja kunniakas. Sen sijaan, että kyseessä olisivat olleet laiskat jättiläiset, jotka muka lahjattomien poliitikkojen
käsissä eivät ole kyenneet nousemaan siihen rooliin, jossa ne voisivat
yksityisissä käsissä saavuttaa, toteaa Kuisma perustellusti, että lähes kaikki
valtion suuryhtiöt ovat toimineet hyvin ja että Suomen kehittyminen sellaiseksi,
mikä se on, perustuu pitkälti niihin.
Asian ydin saattaakin piillä juuri
siinä, etteivät kyseessä ole olleet poliitikkojen suoraan hallinnoimat
laitokset, vaan todellakin yhtiöt, jotka sitä paitsi ovat kyenneet hoitamaan
asiansa tulematta veronmaksajan kukkarolle, toisin kuin erinäiset yksityispankit
ja muutkin yritykset, viimeisimpänä Talvivaara.
Ensimmäinen valtionyhtiö oli
Gutzeit, jonka valtio ilmeisesti hankki turvatakseen maamme metsiä ja koskia
saksalaisten invaasiolta vuonna 1918. Vastaavanlaista invaasiotahan, sivumennen
sanoen, on pyritty sittemmin aikaansaamaan lähes hinnalla millä hyvänsä. Vuonna
1918 siitä puhuttiin valtiojohdonkin piirissä vaarana, nykyään tämä näkökohta
näyttää unohtuneen tykkänään.
Myöhemmin valtionyhtiöitä
perustettiin hoitamaan kotiinpäin ja nimenomaan Suomen menestykseksi suuria
malmirikkauksia, kuten Outokumun tapauksessa tai valjastamaan koskivoimaa,
kuten Imatralla.
Kansainvälinen kilpailu oli raakaa,
eivätkä kotimaiset uudet yhtiöt olleet tervetulleita markkinoille. Niitä
rangaistiin, mutta siitä huolimatta tänne syntyi menestyviä klustereita, joissa
sähkö tuotanto, kaivostyö ja kemian teollisuus tukivat toisiaan.
Ilman valtion aktiivista roolia ja
pelkästään ulkomaiseen näkymättömään
käteen luottava Suomi olisi jäänyt takapajulaksi. Eipä sitä kaiketi enää
olisikaan.
Valtava ja poliittisesti
arkaluontoinen toimi oli suomalaisen öljynjalostusteollisuuden luominen. Siihen
sijoitetut pääomat olivat suuria millä tahansa mittapuulla ja riskit sen
mukaisia.
Taas kerran temppu onnistui ja itse
asiassa ainoa todellinen floppi valtionyhtiöiden kohdalla on ollut
kuvaputkitehdas Valco.
Miksi ihmeessä valtio sitten on
nykyään saanut päähänsä yksityistää lähes kaiken mahdollisen, sähköjohtoja ja
pian rautateitäkin myöten? Olen itsekin kummastellut jo parin vuosikymmenen
ajan tätä outoa ilmiötä, jonka ikävät seuraukset tuntuvat itse kunkin
lompakossa.
Myöskään Kuisma ei ole löytänyt
asialle järkevää selitystä. Yksi osaselitys on EU, jonka etummaiset
kansalaisemme oitis kiiruhtivat omaksumaan isänmaakseen. Eurohuuman outoja
seurauksia oli myös kaiken kotimaisuuden suosimisen välttäminen.
Kuten Helsingin Sanomat taannoin kertoi, tuossa huumassa eli siis sekavuustilassa,
myös romutettiin viennin edistämisessä hyvin menestynyt Finpro ”syynä taloustilanteen lisäksi EU:n pelko ja ideologiset
paineet”. Ja tämäkin tyhmyys tehtiin juuri silloin, kun tuota laitosta olisi
erityisesti tarvittu.
Kuisma ruotii EVA:n raporttia Laiska jättiläinen ja teilaa siinä
esitetyt viisi perustetta valtionyhtiöitä vastaan. Kuka tahansa asioita
tuntematon voi teilata toisen argumentteja ideologisin perustein.
Muistan erinomaisesti, miten
sosialistinen yhteiskunta aikoinaan todistettiin ylivertaiseksi kapitalistiseen
nähden ja moni uskoi. Viime kädessä se, mitä itse kukin uskoi, perustui
intuitioon. Harvalla oli kokemusta molemmista järjestelmistä ja emootioiden
vallassa he tekivät vääriä johtopäätöksiä…
Tällä kertaa sattuu kuitenkin
olemaan niin, että Kuisma tuntee asiansa. Hän on seurannut kiistoja
valtionyhtiöistä ja myös niiden elinkaarta jo sadan vuoden ajan. Hän ei
tosiaankaan edusta mitä tahansa kuppilafilosofiaa, jonka väittämät eivät
perustu koviin faktoihin.
Kuisman johtopäätös on selvä:
Suomen valtionyhtiöt ovat toimineet hyvin, mikäli ajatellaan Suomen ja sen kansalaisten
parasta.
Sammon sanotaan jauhaneen purnun aina puhdetta kohti. Omaan kulutukseen kustakin purnusta meni kolmannes,
toinen myytiin ja yksi kolmannes pidettiin varalla. Tämä ei ehkä ollut jännittävää
ja näyttää siltä, ettei tuotantoa kyetty kehittämään kovin suureksi. Tokko oli
edes yritetty sitä maksimoida, kun hyvin pärjättiin noinkin.
Finanssisijoittajan näkökulma
asioihin on toinen. Hänelle ei riitä, että jokin toimii, sillä hän haluaa
suuria ja mielellään jopa aivan mahdottomia pikavoittoja. Sampo kelpaa hänelle vain keinottelun välineeksi. Sampojen merkitys
Suomelle on tietenkin tästä näkökulmasta aivan olematon. Mutta miksi meidän pitäisi
sellaista herraa palvella?
Mikäli nyt kuitenkin ajatellaan
tuota mainittua sampoa, niin joka
tapauksessa vehje oli paikallisena innovaationa verraton. Inhimillisesti
katsoen se myös varmaankin oli yhden piikasen veroinen, mikäli ajatellaan tuon
menneen ajan huomenlahjojen yleistä tasoa.
Seppo Ilmarinen myös antoi tässä
autuaassa uskossa pois takomansa Sammon, mutta Pohjolan neiti kuitenkin vain kieltäytyi
herättämiään toiveita täyttämästä, vaikka Sampo kelpasi kyllä. Niinpä sitä
jäätiin, kuten hölmöille kuuluu, sekä ilman tyttöä, että ilman Sampoa.
Kuisma suosittelee, että tässä
tapauksessa valtion -meidän- pitäisi noudattaa finanssisijoittajiin nähden sitä
tapaa, jota herrat aikoinaan suosittelivat talonpoikiin nähden: pitää olla
reilu, mutta tiukka.
Hulluja tai vähintäänkin hölmöjä
kai me muuten olisimme.
Minusta kapitalismi ja markkinatalous ovat kaksi samankaltaista, mutta silti erilaista asiaa:
VastaaPoistaKapitalismi on määrittelynmukaisestikin pääomaoppi. Kaikki lähtee pääomasta, jonka varaan perustetaan, jolle ponnistetaan ja kaiken muun menetettyä siihen ei kajota, koska sen varassa voidaan aloittaa uudelleen.
Markkinatalous on kapitalismin irvokas peilikuva: mulla on jotain myytävää, onks sulla rahaa? Sulla on, hei päheetä; onks niin paljon että sä voisit ostaa ton mun isoäidin ja vaikka sen tyttärenkin siihen oheen? Sulla on! Rahat mulle, tossa on noi ämmän kropsut...
En siis voi jakaa näkemystä, jossa aikaamme riivaisi riistokapitalismi, koska mielestäni se ei ole tosiasiallinen ilmiö. Kyseisellä ilmaisulla tarkoitetaan nähdäkseni markkinataloutta, jonka toivoisin näkeväni syrjäytyvän kansalliskapitalismin edestä.
Kirves
VastaaPoistaMyydään Sampo (nyk Danske Sampå) ja ostetaan tilalle Zambo ja ristipölytetään Suomi nousuun.
Voihan Vitalis,o puer,ut sis vitalis, metuo.
Voi Suomi-neitoa; pentti kouri ja nalle nussi.
Kuten sodassa, jäämme kakkostilalle naapurimme Venäjän jälkeen valtion varantojen siirtelyssä. Kertooko se talousvallanpitäjien tasosta?
Mielihyväkseni sain kirjeen Nordealta, eikä tarvitse tehdä mitään. Pääkonttori siirtyy ruotsiin, mutta Suomi saa verotuloja.
Kemira meni aikanaan Norjaan. Hyvä, kun näyttävät osaavan nämä kemikaali-ali-asiat paremmin kuin me. Kaivausaluekin oli melkein Euroopan suurin apusonta-alue. Guanoon tuli Suomelle 6 - 0.
Hy, im Ernst; Kuisma on hyvä "jätkä", kuten Vihavainen.
Teitä on vaan liian vähän.
топорзалив
Aikaisemmin joku ministereistä on määrätty hoitamaan omistajanohjausasioita, nyt itse pääministeri toimii omistajan ohjauksessa.
VastaaPoista"Hulluja tai vähintäänkin hölmöjä kai me muuten olisimme."
VastaaPoistaMielestäni oikea käsite kuvaamaan Suomen touhuja voisi olla epäviisas. Kun janan toisessa päässä on viisaus, toisessa tyhmyys, niin tämä olisi jotain siltä väliltä. Janan keskivaiheilta enemmän sinne tyhmyyden päätyyn sijoittuen...
"Vaihtoehto olisi tietenkin ollut. Se olisi ollut raaka ja rajoittamaton riistokapitalismi, joka olisi maksimaalisesti palvellut kansainvälisen talouden ja työnjaon etuja. Sen vallitessa Suomi olisi kannattanut jättää ja siis myös jätetty raaka-ainevarastoksi, jonka tyhjennyttyä jäljelle olisivat jääneet kuonakasat ja barbaarinen kansa."
VastaaPoistaJos oltaisiin jääty pelkästään "näkymättömän käden", tuon voimassa wäkevän ja viisaudestaan ylistetyn, armoille, olisi Suomenmaamme tänä päivänä autio ja tyhjä, kuten kerran maailmakin kuulemma, silloin luomisen edellä. (Sinänsä mainitsemisen arvoista jos toisaalta huvittavaakin, että Smith mainitsee "Kansojen varallisuudessa" tuon sittemmin suorastaan metafyysisiin mittoihin paisuneen ja suorastaan luonnonvoimaiseksi ymmärretyn käsitteen tuotannossaan vain yhden ainoan kerran, ja senkin lähinnä sivulauseessa!) Toisaalta, eipä kummoiseen taloudelliseen menestystarinaan liene olisi kyetty jossakin Suomen Kansandemokraattisessa Tasavallassakaan...
Vaan yhtä kaikki, aina itsenäisyyden alkuajoilta tuonne hamaan neljännesvuosisadan takaiseen aikaan tuo Suomen osin omintakeinen malli toimi kuin toimikin vastoin kaikkia ideologioiden ja niiden ympärillä vouhkaavien odotuksia kokolailla hyvin, ja tuloksetkin hyödyttivät kansan enemmistöä, kuta enemmän, ketä vähän vähemmän, mutta tyystin osattomaksi kai kuitenkin harvempi sentään jäi.
Valtionyhtiöiden ja julkisten investointien ohella Suomen taloudellista kehitystä ovat siivittäneet myös metsien yksityisomistus, joka on ikään kuin omalla painollaan huolehtinut metsistä saatavien tulojen verraten tasaisesta jakautumisesta maan eri puolille ja useimpien kansalaisryhmien ulottuville (useimpiin
verrokkimaihin verrattuna siis) Ja samoin osuustoiminta, joka on omalta merkittävältä osaltaan ollut niin maaseudun kuin kaupunkienkin pieneläjien toimentulemisen edellytyksiä turvaamassa ja parantamassa. Eikä idänkaupankaan merkitystä tässä paletissa kannata tyystin unohtaa.
"Vastaavanlaista invaasiotahan, sivumennen sanoen, on pyritty sittemmin aikaansaamaan lähes hinnalla millä hyvänsä. Vuonna 1918 siitä puhuttiin valtiojohdonkin piirissä vaarana, nykyään tämä näkökohta näyttää unohtuneen tykkänään."
Niin mutta kun eikös se ainoa ja yksinomainen uhkakuva ole vain se kolmeen kertaan väkevästi mainittu... ;)
Mielestäni valtionyhtiöillä olisi strateginen asema huoltovarmuuden kannalta energia-, vesi- ja logistiikkapuolella. Sen sijaan kulutustavaratuotantoon tai edes metsäteollisuuden suhteen sitä ei voi perustella enää 1950-luvun tavoin pääomanniukkuudella.
VastaaPoistaKekkosen kaudella tapahtui kiistatta myös yli-investointeja eikä sijoitetulle pääomalle saatu tuotto ollut usein häävi.
"Sampo"
VastaaPoistaSuomalaiset muistelevat kirjokantta.
Venäläisille sen sijaan on ilmestynyt uusi konglomeraatti, Bysanttilainen klubi, johon kuuluvat luonnollisesti myös tiedustelijakenraalin / kenraalitiedustelijan Reshetnikovin RISI eli Venäjän strategisten tutkimusten instituutti ja luonnollisesti myös Izborskin klubi. Tämä uusi konglomeraatti syytää maailmalle uusia ideoita, ihan ilmaiseksi, ei myytäväksi. Kunhan mennään ihailemaan niitä ideoita. Päähaaveena on se, että Euraasialainen unioni ja Euroopan unioni yhdistyvät, että uusi maailman napa Lissabonista Vladivostokiin alkaisi toimia.
Сергей Глазьев: «Мы должны предложить миру новые смыслы совместной деятельности» (Meidän täytyy ehdottaa maailmalle yhteistoiminnan uusia sisältöjä/olemuksia)
Воссоединение Крыма с Россией
Идеология Евразийского Союза
Санкции Запада и ответ России
Украинский кризис / 18.10.2016
Советник Президента РФ принял участие в заседании Византийского клуба …
http://ruskline.ru/news_rl/2016/10/18/sergej_glazev_my_dolzhny_predlozhit_miru_novye_smysly_sovmestnoj_deyatelnosti/
6 октября в Общественной палате РФ прошло заседание Византийского клуба. 6. lokakuuta Venäjän Federaation yhteiskunnallisessa palatsissa pidettiin Bysantilaisen klubin kokous.
Tuo vanha saksalainen unelma elää, Spengler oli sen vahva synnyttäjä,idea mannervallan ajasta merivaltakauden rappion jälkeen.
PoistaHaidegerilla oli vähän samansuuntaisia aatoksia, siksi ei ole ihme että aglosaksit pelkäävät Saksan ja Venäjän lähentymistä.
Tuo vanha saksalainen unelma elää, Spengler oli sen vahva synnyttäjä,idea mannervallan ajasta merivaltakauden rappion jälkeen.
PoistaHaidegerilla oli vähän samansuuntaisia aatoksia, siksi ei ole ihme että aglosaksit pelkäävät Saksan ja Venäjän lähentymistä.