Rajatapauksia
Александр
Рупасов, Александр Чистиков, Советско-финляндская
граница. 1918-1938 гг.
Очерки истории. «Аврора», Санкт-Петербург,
2016, 237 с.
Valtioilla on tapana olla hyvin
tarkkoja rajoistaan, mikä ei olekaan kummallista sinänsä, nehän määrittelevät juuri
sen alueen, jolla valtion suvereniteetti toteutuu, sikäli kuin toteutuu.
Rajoilla on taipumus myös saada
osakseen symbolista pyhyyttä, joka ylittää varsinaisesti rationaalisen
ajattelun. Niinpä jo pelkkä parin minuutin lento meren yllä tietyn
kuvitteellisen viivan väärällä puolella muodostaa alan toimijoiden keskuudessa
mitä merkittävimmän tapahtuman, jolle annetaan säästelemättä palstatilaa ja
joka nostattaa yleisössä suuria tunteita.
Ensimmäisen maailmansodan jälkeen
rajoista päätettiin tehdä oikeudenmukaisia ja kansalliselta kannalta päteviä,
kuten erityisesti bolševikkihallituksen ensimmäinen päätös, dekreetti rauhasta sangen yksityiskohtaisesti
määräsi.
Ikävä kyllä kansat janosivat kostoa
ja hyvitystä rintamien holokausteista ja niinpä rajoista tehtiin pöyristyttävän
epäoikeudenmukaisia esimerkiksi Unkarin ja Romanian ja Itävallan ja Italian
välillä. Saksaa en tässä mainitsekaan.
Suomen ja Venäjän välillä oli
Suomen itsenäistyessä voimassa vanha raja, jonka sisään jäivät vuonna 1812
sille palautetut Karjala ja itäinen Savo. Pietari oli siis aivan uuden itsenäisen
valtion vieressä eikä satojen kilometrien päässä, kuten vielä Haminan rauhaa
tehtäessä.
Rupasovin ja Tšistikovin
kirjan kansikuvassa on raja Karjalan kannaksella ja Suomenlahden pohjukassa,
jossa rajalinja puolittaa Kronstadtin lahden.
Tämäkään raja ei ollut kansallinen,
sillä suomalainen asutus jatkui välittömästi rajan takana Inkerissä ja
levittäytyi myös Pietarin etelä- ja lounaispuolelle. Tosin seudulle oli ajan mittaan
saapunut paljon muitakin. Venäläisten ja suomalaisten lisäksi siellä asui muun
muassa virolaisia ja saksalaisia.
Toki myöskään raja Itä-Karjalaan
nähden ei mennyt puhtaasti kansallisia linjoja pitkin. Venäjän suuren
sekasorron aikana Ruotsi oli riistänyt siltä Käkisalmen läänin ja Inkerinmaan
ja vielä vuosien 1721 ja 1743 rauhantekojen jälkeen oli varsinaisesti
karjalainen, alun perin siis ortodoksinen ja karjalankielinen Pohjois-Karjala
jäänyt palauttamatta alkuperäisille omistajilleen.
Mikäli itäkarjalaiset voitiin
hyväksyä suomalaisiksi, raja siis ilmeisesti kulki liian lännessä. Mikäli ei
voitu, se oli liiaksi idässä. Koska aika täälläkin oli tasoittanut olosuhteita,
asia ei kuitenkaan muodostunut akuutiksi kiistaksi paikallisesti. Sellaiseksi
sen kuitenkin tahtoivat nostaa tietyt intomieliset piirit, joiden tulkinnan
mukaan Itä-Karjalan tuhatvuotinen yhteys Venäjään oli historiallinen vääryys.
No, luoja paratkoon, onhan tässä
maailmassa vääryyksiä, jos niitä etsimään ruvetaan ja entisiä korjatessa
saadaan yleensä aina aikaan uusia, mikäli ollaan tinkimättömiä.
Niinpä tinkiminen myös aluekysymyksissä
on aina kuulunut tärkeänä osana valtioviisauteen. Itse tuo sana, muuten, on
kummallisesti unohtunut pois käytöstä.
Joka tapauksessa Suomen rajaa
Karjalan kannaksella vuosina 1917-1940 kannattaa verrata Ukrainan rajoihin
vuosina 1992-2014. Sekä Suomi että Ukraina saivat aikanaan rajat, jotka sopivat
samaan valtioyhteyteen kuuluville kokonaisuuksille.
Ukrainan tapauksessa se oli vuonna
1954 saanut Krimin ”Venäjään liittymisen” 300-vuotislahjana ja kaiketi
jonkinlaisena hyvittelynä holodomorista.
Kuviteltu yhteisö nimeltä työväenluokka ja sen konkreettisemmat
pakotuskoneistot näyttivät takaavan asian ongelmattomuuden valtiollisesta
näkökulmasta.
Mutta ajat muuttuvat. Rupasovin ja
Tšistikovin
kirja keskittyy itse asiassa Suomen ja Neuvostoliiton rajan tapahtumiin eikä
niinkään itse rajalinjan syntyyn ja sen kannalta sellaisiin tärkeisiin
tapahtumiin kuten Aunuksen retkeen tai Karjalan kansannousuun saati
brittieskaaderin toimintaan Koivistolla.
Kirjoittajat toteavatkin, etteivät
ole ottaneet tehtäväkseen koko tätä ongelmakenttää, vaan keskittyneet sen sijaan
rajan hoistorian yksityiskohtiin, joiden laiminlyönti antaisi liikaa tilaa
jälkiviisaudelle ja vääristäisi kuvaamme historiasta.
Arvon kollegoilla on oikeus
argumenttiinsa ja kirja on monessa suhteessa hyödyllinen ja kiintoisa katsaus
rajan kirjavaan historiaan.
Katson kuitenkin, että
keskittyminen suuriin linjoihin olisi paljonkin selkiyttänyt kuvaa.
Kirjoittajista Rupasov osaa suomea ja on käyttänyt suomalaista kirjallisuutta
ja myös arkistolähteitä. Valitettavasti häneltä on jäänyt käyttämättä monia
keskeisiä tutkimuksia, kuten Tannerin ja Paasikiven elämäkerrat, Tuomo Polvisen
Venäjän vallankumous ja Suomi ja esimerkiksi Tarton rauhanneuvottelujen
pöytäkirjat, jotka on julkaistu myös suomeksi.
Aihepiiristä on paljon muutakin
uutta tutkimuskirjallisuutta, koskien esimerkiksi brittieskaaderin toimintaa,
Neuvostoliiton kansallisuuspolitiikkaa, inkeriläisten karkotuksia ja monia
muita tärkeitä kysymyksiä. Suomen puolelta löytyisi arkistoainesta myös
sellaisista rajatapauksista, joissa suomalaisia sai surmansa naapurin puolelta
ammutuista laukauksista vielä varsin myöhään rauhan solmimisen jälkeen.
Nyt kirja keskittyy enemmänkin
suomalaisten suorittamiin ja suunnittelemiin tihutöihin, jotka sinänsä ovat
kyllä tosiasia. Ennen ja jälkeen Tarton rauhan liikkui rajan tuntumassa väkeä,
jonka ei yleisen edun nimissä olisi pitänyt olla vapaalla jalalla tai ainakaan
rajan kanssa missään tekemisissä.
Kirjoittajat taitavat kuitenkin
joskus nostaa esille turhan fantastisia suunnitelmia, kuten tuomari Osmonsalon
ajatuksen siitä, että Venäjän laivasto Kronstadtissa voitaisiin upottaa sadan miehen
hiihtojoukon toimesta…
Tällaisia touhuja tosiaan oli
menossa vuonna 1919, mutta 1920-luvun puolivälissä, johon kirjoittajat
näyttävät suunnitelman sijoittavan, sillä ei olisi ollut mitään mahdollisuuksia
ainakaan virallisen Suomen puolella. Toki tunnettu jälkiaktivistien ryhmä, jota
Martti Ahti on tutkinut, oli oikeasti vaarallinen vielä lapuanliikkeen aikana,
mutta myös lapuanliikkeen aika oli poikkeusaikaa.
Joka tapauksessa vuosien 1918-1920
kirjavat vaiheet ja itse Tarton rauhan rajalinjan syntykin saavat kirjasta
lisää kiintoisaa valaistusta. Meillähän eduskunta hyväksyi rauhan vakuuttavalla
enemmistöllä, vaikka nuoriso pian heräsi soittamaan suutaan asiasta, josta ei
mitään ymmärtänyt. Oliko Venäjä sitten tulokseen tyytyväinen?
Ei varmastikaan ollut. Julkisesti
rauhaa ei arvosteltu, mikä kaiketi johtuu siitä, ettei se ollut sallittua.
Neuvostohallitustahan piti kiittää eikä kritisoida. Kirjoittajat kuvaavat sitä
tyytymättömyyttä, joka rauhaa tehtäessä ilmeni venäläisten puolella, mutta
eivät ole löytäneet todisteita sen puolesta, että kyseessä olisi ollut vain
taktinen manööveri.
Tarton rauhanneuvotteluihin (siis
nimenomaan rauhan neuvotteluihin) ryhtyminen
oli Venäjän puolelta jo myönnytys, sotaahan ei valtioiden välillä aiemmin ollut
tunnustettu olleen. Puolan-sodan aikaiset vaihtuvat tilanteet vaikuttivat
neuvotteluihin molemmin puolin.
Lopputuloksena oli kompromissi,
joka ei pitkän päälle tyydyttänyt kumpaakaan osapuolta. Toki tyytymättömät
Suomen puolella edustivat vähemmän vakavasti otettavia piirejä, mutta myös
rajan tällä puolella saatiin syntymään tyytymättömyyttä, mikä on yksi
historiallinen kummallisuus muiden joukossa.
Käsillä oleva kirja on uusi ja
laajennettu laitos niistä esityksistä, joita kirjoittajat ovat jo aiemmin
julkaisseet.
Kirja ei ole vailla mielenkiintoa
ja ansioita. Se on kuitenkin tietyssä määrin yksipuolinen ja tarpeettoman
hajanaisesti laadittu. Kun nyt Kansallisarkistossakin on käytettävissä
huomattava määrä SKP:n materiaalia, joka kuvaa suomalaisten punaisten toimintaa
rajan itäpuolen vartijoina ja myös Venäjän valtioelinten arkistot alkavat olla
viimeistä myöten käytettävissä, voisi olla aika perustaa suomalais-venäläinen projekti,
joka perusteellisesti selvittäisi erityisesti vuosien 1917-1920-historian
maidemme välisen rajan osalta.
Tämä problematiikka ei ole lainkaan
menettänyt kiinnostavuuttaan siitä huolimatta, että raja sittemmin muuttui
vuoden 1940 ilmeisen improvisoiduissa oloissa.
Paljon turhempiin asioihin tässä
maassa on rahaa pistetty.
Kannatettava idea.
VastaaPoistaOlen itse lukenut Elfvengrenin ja Laidisen kirjan Vakoilua itärajan takana. Sen mukaan raja vuosi kuin seula molempiin suuntiin 1920-luvulla. Jopa Kannaksella havaittiin merkittävää salakuljetusta ja vakoiluliikennettä. Neukkujen kannalta oli harmillista, että otollista paikkaa hyödynsivät myös muut ulkovallat. Neukuilta ei tästä hyvästä herunut pisteitä Suomelle.
NL:n suhteita muihin pohdittaessa pitäisi mielestäni aina muistaa, minkälainen hylkiö NL alkuaikoinaan oli maailmanvallankumousoppiensa vuoksi. Ja niin HYBRIDISOTA jatkui rauhansopimusten jälkeenkin.
"suomalais-venäläinen projekti, joka perusteellisesti selvittäisi erityisesti vuosien 1917-1920-historian maidemme välisen rajan osalta"
VastaaPoistaTosi tärkeä ja tarpeellinen projekti suomalaiselle historiantutkimukselle.
Jos käytettävissä olevia lähteitä ei käytetä, niin se merkitsee sitä, että nämä lähteet saavat olla rauhassa siellä missä ovat. Ettei vaan syntyisi mahdollisuutta sellaisille johtopäätöksille, jotka eivät kelpaa johtavan koulukunnan nenälle.
Suomalaisessa historiantutkimuksessa johtavana koulukuntana on stalinistinen koulukunta, joka sai alkunsa ns. suomettumisen aikana kun taistolaisten valtaama Teiniliitto ja Sosialistinen opiskelijaliitto (SOL) Moskovan tukemina määräsivät mitä historiankirjoissa pitää olla ja miten historiaa pitää tutkia.
Suomen historiallisen seuran esimies Pauli Kettunen järjesti aikoinaan Turussa Suomen kaikille historian professoreille ja dosenteille hartausseminaarin aiheesta: ”Marxin ja Engelsin Kommunistisen puolueen manifesti – on über alles”. Oli ihanaa olla rähmällään näin suuren auktoriteetin edessä. Seminaarilaiset saivat myös tatuoinnin aivoihinsa: Marxin ja Engelsin Kommunistisen puolueen manifesti on über alles. Palattuaan hartausseminaarista kotiyliopistoihinsa nämä professorit ja dosentit järjestivät sitten vastaavaa koulutusta/tatuointia yliopistojensa historian laitoksen opettajakunnalle. Luokkakantaisuus on tärkein metodimme, muuta ei sitten tarvitakkaa.
Reaalisosialismi oli silloin jo aikoja sitten luhistunut kuin korttitalo koko maailmassa, mutta ei! Me Suomessa ollaan viisaampia, me saatamme Suomen sosialismiin/kommunismiin ilman mitään verenvuodatusta. Pois tieltämme!
Ihna kuriositeettinä: Rauhanliiton ja suomalsien vähäväkisen rauhantuksimuksen kautta tutustuin valtiongeodetti Karl Nickuliin,. joka 30--luvulla mittasi ja määärsi hdessä neuvostoliitolaisten kollegojensa kanssa Suomen ja Nuevostoliiton välisen rajan. Sitä enen sitä ei kokonaisuudessaan olltu merkitty maastoon.
VastaaPoistaNeuvostoliittolaiset olivat niin vakuuttuneita hönen pätevyydestään, että tarjosivat hänelle virkaa. Höän itse tutustui silloin saamelaisiin, otti heidän asiansa omakseen ja oli perustamsssa Lapin sivistyseuraa.
Hänellä li aiomuksena tehdä tähtitietellisten mittausten avusta tutkimsua magneettikentn anomalioista kalottialueella. Sota ja saamelasiasia keskeytti hankkeen.
Turun yliopisto myönsi hänelle 1971 kunniatohtorin arvon ansioistaan saamelaisten hyväksi. Samassa promootiossa promovoitiin kunniatohtoriksi myös SAK:n puheenjohtaja Niilo Hämäläinen, Liinamaan sopimuksesta.
MafH