Moskovan maisteri
Ilmari Kianto, Moskovan maisteri. Nuoren kielenopiskelijan elämyksiä tsaarinvallan
aikuisessa Moskovassa vv. 1901-1903. Oy Suomen kirja, Helsinki 1946.
Havaintojeni mukaan vanhat kirjat
ovat yleensä kiinnostavampia kuin uudet. Myös kerran tai pari luetut ovat
yleensä sen verran hyviä, että niihin kannattaa palata. Jos kirja on jäänyt
kesken, saattaa syytä palaamiseen olla sitäkin enemmän, mutta nämä ovat
vaikeita kysymyksiä.
Joka tapauksessa murheellista on,
että kunnallisissa kirjastoissa ja muissakin näyttää viime vuosina olleen
käynnissä merkillinen prosessi, joka muistuttaa Neuvostoliiton kommunistisen
puolueen puhdistuksia siinä vaiheessa, kun niissä alettiin soveltaa ns.
korkeinta astetta (VMN).
Toisin sanoen tehdään selvää jälkeä
ja tuhotaan peruuntumattomasti sellaista rikkautta, jolla olisi paljon enemmän
annettavaa, kuin puolivillaisilla uutuuksilla. Vanhoja Ilmari Kiannon kirjoja pitää
nykyään etsiä erikoiskirjastoista ja divareista.
Ilmari Kianto oli varsin
ristiriitainen persoona ja sen mukainen on tänäänkin hänen jälkimaineensa.
Vanha elostelija ja sarjarakastaja, joka viihtyi erinomaisesti pullon ääressä
ja hilpeässä seurassa, oli toisaalta korven erakko. Anarkisti ja tolstoilainen
pasifisti riehaantui sotakeväänä 1918 yleisen mielipuolisuuden purkauksessa
murjaisemaan anateeman, jota kaikki eivät ole tänäänkään antaneet hänelle
anteeksi. Heimoasian nostattaminen ja sotapetos on myös luettu patriootin
ansioluetteloon.
Kianto, ”anarkisti ja ihmisyyden
puolustaja”, kuten Maria-Liisa Nevala on hänet määritellyt, oli myös erittäin
tuottelias kirjailija. Omaan tuotantoon kuuluu HELKA-tietokannan mukaan 152
nimekettä ja lisäksi tulee puolensataa tutkimusta ja muuta asiaan liittyvää.
Venäläisittäin sanoen Kianto oli grafomaani eli kirjoitteli päivät
pääksytysten, minkä kirjoja, minkä kirjeitä, minkä runoa ja minkä proosaa.
Jälkipolvien kannalta tämän
tekstimassan suuri ansio on siinä arkielämän kuvauksessa, jonka se säilyttää.
Toisaalta piirtyvät kuvat Suomussalmen ja Koillismaan tienoilta ja
Itä-Karjalasta, toisaalta matkoilta pitkin Volgaa, Kaukasiaan ja Krimille,
toisaalta kuvataan hilpeitä kaveripiirejä, muun muassa K.H.P.V. eli
kohtuullisen hutikan pyhä veljeskunta, joka kieltolain Suomessa säikytteli
poroporvaria.
Moskovan maisterin Kianto oli vielä
eri mies kuin myöhempi lupsakka hummaaja ja naisten mies.
Itse asiassa Venäjän valtion
stipendillä kieltä oppimaan matkustanut nuori mies oli vielä liki kolmikymppisenä
säilyttänyt poikuutensa. Asia liittyi ilmeisesti hänen kiivaaseen
tolstoilaiseen moralismiinsa. Mestari oli näet, voidaan sanoa, seksin suhteen
pahasti vinksahtanut ja halusi käytännössä hävittää sen ihmisten suhteita
vääristämästä.
Niinpä Ilmari riutui ja räytyi
himon ja kieltäymyksen piinaamana ja niin sanotusti platonisilla suhteillaan
sekoitti pahasti monenkin naisen elämän, toki tullen myös itse petetyksi ja huijatuksikin.
Tuittupäinen ja alati riitaa
haastava nuorukainen kirjasi tuntojaan päiväkirjaan, jota vanha elostelija
sitten kommentoi kymmenien vuosien kuluttua milloin hymy suupielessä, milloin
ilmeisen ärtyneenä. Miksei se onneton nahjus kapsahtanut sitä odottavien naisten
kaulaan, vaan kiehui omissa liemissään ja myrkytti ympäristöään jyrkillä
tolstoilaisuuksillaan?
Kiinnostava ja jälkikäteen hieman
turha kysymys. Joka tapauksessa vanhan miehen usein sarkastiset kommentit
kuvastavat hyvin sitä, miten täydellisesti tämäkin persoonallisuus oli vuosien
saatossa muuttunut: ihan eri mies sieltä nykyisyydestä katseli.
Lemmenasiat, joita ei oikeastaan edes
ollut, kuten vanha Kianto huomauttaa, täyttivät Moskovan maisterin ajatukset
ilmeisesti päivästä toiseen. Näinhän päiväkirjakin osoittaa. Tilaa jää sentään
kuvauksille Moskovasta ja asumisen arkipäivästä.
Vanha Moskova, ennen kuin se alkoi ”pietarilaistua”
ja ennen kuin 1930-luvun pariisilaistaminen
suoritettiin oli tunnetusti Venäjän suurin kylä ja slavofiilien pesäpaikka.
Kremlissä, jonne toki nykyäänkin turisti pääsee, viettivät Kianto ja hänen
kaverinsakin monia hetkiä, muun muassa seuraamassa uskonnollisia seremonioita,
joita tolstoilainen Ilmari vihasi ja myös näytti sen ympäristölleen.
Kuvaukset arkipäivän Moskovasta
eivät ole erityisen imartelevia. Usein mainitaan lika ja haju, jotka olivatkin
tuon ajan suurkaupungeille, kuten Lontoolle ja Pariisille ominaisia. Mahtavan
Nevan halkoma Pietari oli paremmassa asemassa.
Myös venäläinen komuuti eli pesukaappi (commode) oli
omituinen ja muistutti nykyistä lavuaaria. Suomessa sentään käytettiin
pesuvatia ja mukavuuksiin kuului myös yöastia, mitä ei tosin mainita.
Peseytyminen suoritettiin silloin
tällöin kuuluisissa Sandunovin saunoissa, jotka yhä palvelevat yleisöä. Muuten
asuintilat olivat usein pieniä ja kosteita ja aina kylmiä. Kuitenkin
stipendiaateilla riitti rahaa. Venäläiset opiskelijat olivat sen sijaan kauhistuttavan
köyhiä. Tämä ehkä selitti myös heidän vallkankumouksellisuuttaan.
Kiannon Moskovan vaiheen aikana
hallitsi Suomessa kenraalikuvernööri Bobrikov, jonka Kianto toisessa yhteydessä
kertoo käyneen koulussakin seuraamassa, miten auskultantit venäjää opettivat.
Kianto ja useimmat hänen toverinsa
eivät kuitenkaan olleet bobrikovilaisia. Varmemmaksi vakuudeksi Ilmari ompeli
vielä rintamukseensa Suomen leijonavaakunan, mikä johdosta ilmeisesti sai parempaa
palvelua eri laitoksissa. Lienevät luulleet kreiviksi.
Kiannon touhuista Moskovassa ei
tullut oikein sen selvempää. Naissuhteita ei fyysisellä tasolla syntynyt,
vaikka liha siihen kehotti. Henki oli niin vahva.
Kannattaa kuitenkin muistaa,
millaiset vaarat uhkasivat sitä, joka sortui lukemattomien prostituoitujen viettelyksiin.
Ehkä oli sentään parempi menettää sydämensä kuin nenänsä, kuten joskus
sanottiin.
Naisille seksi oli vielä
vaarallisempaa ja itse asiassa koko aikakautta näyttää varjostaneen hysteerinen
seksuaalisuuden pelko. Siinä oli Freudille töitä.
Tolstoi ja hänen opetuslapsensa
inhosivat seksipirua syvästi. Äärimmäisyyttä edustanee sinänsä melko
tervejärkisen Arvid Järnefeltin kuvitelma Veneh’ojalaisissa
koko Pietarin tuhoamisesta sen syntien tähden. Asia koski nimenomaan
prostituutiota.
Tolstoin Kreutzer-sonaatti kuuluu tämän obsession hedelmiin. Kianto näyttää
olleen kirjaan ihastunut, mutta muuan järkevä nainen manasi kirjan alimpaan
haadekseen ja arveli, että se oli tehnyt tuhannet naiset hulluiksi.
Kaiketi eurooppalainen kulttuuri
kaksinaismoralismissaan ja seksikammossaan oli 1900-luvun alussa päässyt tässä
suhteessa tiensä päähän. Jokin muutos oli välttämätön.
Ensimmäinen maailmansota oli
monessa suhteessa katastrofi ja moraalinen konkurssi, mutta ainakin se muutti
seksuaalimoraalin. Ehkäpä oli jotakin symboliikkaa siinäkin, että entinen
Moskovan maisteri, pasifisti ja tolstoilainen vuonna 1918 oli muuttunut
verenhimoiseksi vapaussoturiksi ja irstailijana pidetyksi vapaan sukupuolielämän
apostoliksi.
"Venäläiset opiskelijat olivat sen sijaan kauhistuttavan köyhiä. Tämä ehkä selitti myös heidän vallkankumouksellisuuttaan."
VastaaPoistaEikös se politikointi yleensä ala vasta sitten kun köyhä opiskelija saa vatsansa täyteen ruokaa?
Ehkä tässä ei ole suoraviivaista korrelaatiota. Kianto näki myös herraskaisen opiskelijan, jonka arveli viis veisaavan vallankumouksesta tai sitten olevan ihan niitä kaikkia punaisimpia.
VastaaPoistaKirjastojen rahat menevät nykyään tietokoneisiin joilla alakoululaiset istuvat pelaamassa verkkopelejä. Ei niitä yleisöä varten olevia nettikoneita kukaan enää kaipaa kuten joskus vuosia sitten kun verkkoyhteydet eivät olleet vielä yleistyneet. Kaiken huipuksi rahoja käytetään myös kävelysauvojen, potkulautojen, kahvakuulien yms. hankintaan lainattavaksi.
VastaaPoistaNäiden leikkikalujen alkuperäinen tarkoitushan oli pikku hiljaa houkutella kansa taas kirjojen pariin ;-) Hiukan erikoista oli, että samoihin aikoihin kirjastojen paikallisia kuin myös alueellisia varastoja käytiin kovalla kädellä läpi. Poistot esim. omassa kirjastossani olivat kymmenissä prosenteissa. Samalla päästiin eroon ainakin yhdestä pätevästä kirjastonhoitajasta joka ei jaksanut tuota barbariaa katsella. Niinpä luemme nyt nettiä, ihan hyvää sekin mutta kuinka kulttuurimme pärjää ilman pitkäjännitteiseen työhön tottuneita ihmisiä? Noin pitemmän päälle? hh
PoistaHelsingissä uusi Keskustakirjasto tulee osaltaan vähentämään kirjojen hankintaan käytettävissä olevia varoja. Hyötyisivätkö vanhat kirjat suhteellisesti? Lienee turha toivo, koko projektiahan on markkinoitu "sosiaalisena tilana". Jos sellaista on poliitikkojen voimin edes luotavissa, edes kymmenillä miljoonilla. -jussi n
PoistaKirjastoissa on töissä feministejä ja siviilipalveluspoikia. Se näkyy kirjavalinnoissa.
VastaaPoistaMinulla on hämärä mielikuva istumassa Kiannon sylissä. Isä oli törmännyt korpikirjailijaan Kajaanin Seurahuoneella, josta pojat olivat lähteneet meille jatkoille. Muistoksi jäi aito Ryysyjosepin perhepotretti. Veljen vaimo oli Suomusalmelta ja hänen kauttaan tiesin ettei, Kianto ollut kovin suosittu sielläpäin niihin aikoihin. Liian moni liitti itsensä tai sukulaisensa Kiannon kurjuustarinoihin.
VastaaPoista