Musiikin jälkeen
Muistan, ettei
Beatlesien musiikki koskaan temmannut minua mukaansa. Kuulin siinä lähinnä
yhdentekevää määkimistä, jossa aina joskus näkyi olevan tavoiteltu jonkinlaista
nokkeluutta tai herttaista kivan kokemusta.
En tietenkään
voinut olla havaitsematta, että samaan aikaan miljoonat nuoret ympäri maailmaa alkoivat
kiivaasti fanittaa beatlesien musiikkia ja habitusta. Tämä oli kuitenkin tuttua
jo Elviksen ja muiden rokkarien touhuista, joissa hypetys saavutti uskomattomia
muotoja ja mittasuhteita. Huonekalujen särkeminen ja tyttöjen pyörtyileminen
kuului asiaan, koska se kuului asiaan. Tässä oli jotakin uutta.
Seurasin jonkin
verran englantilaisia lehtiä ja ymmärsin, että kyseessä oli nuorison kahtiajako
ryhmiin mods and rockers. Biitlemannit
olivat noita edellisiä ja kunnostautuivat enempi tai vähempi feminiiniseen vivahtavalla
pukeutumisella ja käytöksellä. Myöhemmät hipit olivat heille sukua.
Suomessa koko
tämä kulttuuri tuntui aika keinotekoiselta ja tarpeettomalta ainakin niistä,
joita tanssilavat kiinnostivat muusta syystä kuin musiikin kuuntelemisen ja
sillä erottautumisen paikkana.
Mutta suuren
maailman kulttuuri tai sen puute oli tuomittu leviämään myös meille. Agraarisen
Suomen väistyessä ja koulutuksen lisääntyessä pop-kulttuuri kuului niihin
valtaväyliin, joiden kautta kansainvälistyttiin.
Saattaahan myös
jalkapallo olla objektiivisesti arvioiden vailla kaikkea rationaalista
sisältöä, mutta siitä huolimatta se kuuluu tämän maailmanajan suurimpiin ja
kalleimpiin huviteollisuuden ilmentymiin valtavine stadioneineen ja
huligaanitureismeineen.
Pop-kulttuurin
merkitystäkään ei kannata yrittää arvioida sen älyllisen, moraalisen tai
taiteellisen sisällön perusteella. Sen ilmaantuminen sinänsä oli vallankumous.
Voidaan sanoa, että siinä tyhmyys ja alkukantaisuus ottivat selkävoiton
jalostuneesta ja ylevästä, mutta sehän ei kumoa asian merkittävyyttä, päinvastoin.
Espanjalainen
filosofi José Luis Pardo on kirjoittanut kirjan Esto no es música. Introducción al malestar en la cultura de masas.
Galaxia Gutenberg 2016. 492 s. Malestar
tarkoittanee tässä levottomuutta. Kai se voisi myös pahoinvointia olla.
Postmodernismin
innoittama kirjoittaja lähtee liikkeelle kollaasista, jossa esiintyy
merkillinen kokoelma ihmisiä: Beatlesit madame Tussaudin nukkeina, Edgan Allan
Poe, Aldous Huxley, Bernard Shaw, Oscar Wilde, Karl Marx, Mae West, Marilyn
Monroe, Stan Laurel, Oliver Hardy ja Sonny Liston sekä eräitä muita.
Itse asetelma kuin myös henkilöhahmojen
kirjavuus tuo mieleen Ilja Glazunovin maalauksen XX vuosisadan mysteeri/Мистерия XX века.
Kyseessä kuitenkin näyttää tällä kertaaolevan Sgt. Pepper’s Lonelyhearts’ Club. Kollaasista on erilaisia
versioita, mutta yhteistä niille on korkea- ja matalakulttuurin sekoittuminen.
Se oli aikansa vallankumous.
Pardo kehittelee
teemasta mitä moninaisimpia polkuja, kuljettaen mukanaan Platonin, Nietzschen
ja postmodernien filosofien työkaluja ja niitä välillä käytellenkin
Se maailmankuva,
joka maalataan tuon kollaasin pohjalta ei ilmeisestikään ole tai edes pyri
olemaan objektiivisen tai tieteellisen ajattelun piirissä sanan vanhassa
merkityksessä. Sen sijaan se tuo mieleen Egon Friedellin metodin, jota hän
kutsui diletantismiksi.
Kirjasta löytyy
vastaavanlaisia välähdyksiä ja anekdoottimaisia tiivistyksiä ja vertauksia. Asiat
voisi nähdä toisinkin, mutta on jo sinänsä kiinnostavaa, että ne tulee
nähneeksi ja että ne korotetaan merkitykseen, joka kenties on suhteeton, mutta
ajatuskokeena usein hyvinkin kiinnostava.
Yksi syntyvän
pop-kulttuurin ulottuvuuksista on koomisuus. Tämä elementti on säilynyt myös
sarjakuvien nimessä. Sarjakuvatkin ovat itse asiassa parodiaa ja niillä on
samanlainen funktio kuin ite-taiteilija Simon Rodian kyhäämällä
pienoispilvenpiirtäjien kokoelmalla Nuestro
pueblo -Meidän kaupunkimme.
Itse asiassa
pilvenpiirtäjätkin ovat koomisia jääväthän ne pilvet sinne missä ovat, mutta toisaalta
ne kuvastavat mahdollisuutta nousuun, jokaiselle. Ainakin nyt hississä, mikäli
paikka herrahississä jäi arvonnassa saamatta.
Popkulttuurin saavutettavuus
kaikille joka tapauksessa on olennainen osa sen merkittävyyttä. Rodia pystyi
tekemään jotakin. Hänen rahansa
riittivät sementtiin ja harjateräkseen, jota tarvittiin omituisen ja
naurettavan häkkyrän aikaansaamiseen, mutta sepäs juuri oli jotakin.
Asian ydin oli
siinä, että kuka tahansa saattoi nyt olla jotakin.
Muuan italialainen maankiertäjä oli jo 1800-luvun lopulla tullut joksikin tappamalla keisarinna Sissin.
Joku Mae West saattoi tulla miljoonien idoliksi ilman sen kummempia lahjoja.
Entä Beatlesit?
Kirjoittaja tuntuu ottavan hyvin vakavasti heidän biisiensä sanat ja asettaa
myös jonkun Bob Dylanin latteuden tyyppiä the
times they are a-changin’ suorastaan apokalyptiseen merkitykseen.
Eikö ollutkin
nerokasta sanoa, että ajat olivat muuttumassa? Jos näin oli asia, mikä arvo
silloin jäi menneisyydelle ja mikä tuli tulevaisuudelle?
No niin.
Suurimmassa yksinkertaisuudessa saattaa hyvinkin piillä suurin syvällisyys,
kuten erityisesti japanilaisen kulttuurin piirissä on oivallettu. Ehkä sentään
ensimmäisen pop-sukupolven merkitys ei ollut siinä, mitä he sanoivat, vaan
siinä, että he sen sanoivat ja saivat sillä suosiota.
Ajatelkaamme nyt
vaikka John Lennonia. Tämä liverpoolilainen pystymetsän kasvatti tuskin lienee
koskaan ajatellut mitään erityisen omaperäistä eivätkä hänen teoksensa kulu
oppineiden tai edes peruskurssia suorittavien käsissä.
Hän oli
kuitenkin se, joka sanoi olevansa suoritumpi kuin Jeesus ja hän nimenomaan
tarkoitti, sikäli kuin ymmärrän, että hän oli myös parempi ja nykyajalle
sopivampi johtotähti.
Toki tämä
herätti vastaväitteitä, jopa paheksuntaa. Asian ydin on kuitenkin siinä, ettei
Lennonia tämän vuoksi haastettu oikeuteen tai vaikkapa kivitetty.
Sikäli kuin
tiedän, hänet murhattiin hieman samasta syytä kuin keisarinna Sissi -siksi, että
joku halusi tehdä jotakin. Onko herostraattinen kuuluisuus elinkautisen
vankeuden väärtti, on jokaisen vallassa itse arvioida, mutta totuus on, että se
on kaikille tarjolla.
Mutta
ajatelkaapa sitä, että joku missä tahansa islamilaisessa valtiossa menisi ja
sanoisi olevansa Muhammedia kuuluisampi. Siinä vaiheessa, kun tuo sanoma saisi
samanlaisen vastaanoton kuin oli aikanaan Lennonilla, voisi sanoa tapahtuneen
jotakin hyvin merkittävää.
Pardan kirja on
sekä hauska että omituinen. Barcelonalaisen kirjakaupan myyjä ositti suosiotaan
valinnalle, joten en ole ainoa, jota kirja ainakin kiehtoo, vaikka en tunnekaan
löytäväni siitä kestävää viisautta. Kaiketi sellaista ei ole edes kuviteltu
edes mahdolliseksi tässä postmodernien installaatioiden maailmassa.
The Beatles tuhosi rock-musiikin ja aikaansai populaarikulttuurissa segregaatiovaiheen vailla vertaansa. Juuri Beatlesin läpimurron aikoihin USA:ssa mustien ja valkoisten pitkään jatkunut integraatio heikkeni ja molemmat väestöryhmät alkoivat kulkea eri suuntaan. Ja vaikka naivit tyypit yrittävät yhä luoda illuusiota harmoniasta eivät esim. mustat noteeraa valkoista populaarimusiikkia juuri minään. Tämä on hämmästyttävä ja aika nolo tulos kuuskytlukulaisille jotka ovat ylläpitäneet valhetta että juuri heidän aikanaan segregaatio poistui USA:sta. Totuus on tietysti aivan toinen. Mustat ja valkoiset ovat nyt enemmän segregoituneet kuin konsanaan 1930- ja 1940-luvulla.
VastaaPoistaMitä taas tulee näihin ikoneihin yleensäkin ovat he - kuten Rolling Stonesin tapaus osoittaa - vallitsevan konservatiivisen hegemonian tukipylväitä. Rikkaita paskiaisia jotka naukuvat kovaa verotusta ja elävät palatseissaan. 1960-luvun kapinan loppupäätelmä: farssi.
"Tämä liverpoolilainen pystymetsän kasvatti tuskin lienee koskaan ajatellut mitään erityisen omaperäistä eivätkä hänen teoksensa kulu oppineiden tai edes peruskurssia suorittavien käsissä."
VastaaPoistaOlisi korkea aika nauraa paskanaurut koko Lennonin "neroudelle". Nuorukaisena muistan katsoneeni filminpätkän myös Mick Jaggerin ja jonkin anglikaanikirkon kirkkoruhtinaan yhteiskunnallisesta debatista. Se oli molemmin puolin täysin mitäänsanomatonta soopaa. Kuka on luonut käsitteen rockmuusikoista muka intellektuelleina? Pitäisikö tuollaisia paskanjauhajia pitää jonain suunnannäyttäjinä joilla olisi jopa relevanttia sanottavaa sukupolvelle tai jopa koko kansalle?
On ihan kiva, että yletöntä hypetystä vähän niistetään, mutta vaikka oma pop ja rock-sivistykseni pysähtyi Elvikseen, niin annan kaikille lajissaan hyville arvon, jonka he ansaitsevat. Sitä paitsi moninaisuus on arvojen arvo. On kiva nauttia Tapio Rautavaaran kuoemattomista laulemmista, haikailla nuoruuttaan Olavi Virran kanssa ja muistella Elviksen ja Beatlesien kanssa kasvamista omien junttiympyröidensä ulkopuolelle. Tietysti tärkeintä on että pääsee ainakin kerran kuussa konserttiin Mozartin, Brahmsin ja sen semmoisten seuraan.
VastaaPoista"Muistan, ettei Beatlesien musiikki koskaan temmannut minua mukaansa."
VastaaPoistaVihavainen siis väittää: "Muistan, ettei Beatlesien, Elviksen, Harmony siskosten, Mozartin, Brahmsin eikä edes Sibeliuksen musiikki koskaan temmannut minua mukaansa."
Venäläisillä on mielenkiintoinen sanonta: "Медведь на ухо наступил" eli karhu on tallonnut musiikillisen korvan mäsäksi.
Annettakoon se Vihavaiselle anteeksi, koska Vihavainen on ennen kaikkea historioitsija vailla vertaa.
Arvostan sekä Lennonia että Vihavaista. Ehkä kaltaisiani friikkejä on enemmän kuin yksi? Vaikka ei olisikaan niin ajattelin maininnan arvoiseksi. -jussi n
PoistaEhkä tulevaisuudessa kehitetään algotritmi, jolla tietokone määrittelee eri musiikkikappaleiden objektiivisen arvon. Siihen asti ollaan subjektiivisten tuntemusten varassa. Itseäni askarruttaa kevyenmusiikin mystinen romahdus viime vuosikymmeninä. Eurovision laulukilpailuista nousi 1960-70 luvuilla joukoittain ikivihreitä sävellyksiä. Nykyinen musiikki menee toisesta korvasta sisään ja toisesta ulos.
VastaaPoistaNuorisomusiikin osalta tyypillistä on, että henkilökohtaisen vastaanottavaisimman ikävaiheen jälkeen tulleet muusikot pitää lytätä. Kun tuota henkilökohtaista kehitystä ei tiedosta, tulkitsee oman kehityksen muovaamat subjektiiviset tulkinnat päteviksi myös ulkopuolisessa maailmassa. Uskoisin, että tämä ilmiö on merkittävä piilovaikuttaja monella muullakin alalla kuin nopealiikkeisessä nuorisomusiikissa, jossa se tulee kylläkin karrikoidusti esille.
VastaaPoistaBeatles kehitti aikaisemmalta pohjalta uutta koko olemassaolonsa ajan. Muut, suuretkin nimet hiihtivät perässä, monesti kehtaamatta myöntää sitä. Bloggerikin todistaa Beatlesin merkitystä, kun yhtye kelpaa ”kiipeilykohteeksi” vielä lähes puolen vuosisadan kuluttua hajoamisesta.
Oliko Bob Dylanin lausuma ‘the times they are a-changin’ latteus? Mielestäni todellakin oltiin siirtymässä uuteen maailmanaikaan. Yksin jo atomiaseistuksen äkillinen ilmaantuminen teki ihmisperäisen täystuhon mahdolliseksi. Tiedonvälityksen nopeus ja visuaalisuus on lisääntynyt noista ajoista valtavasti vaikeuttaen massojen hallintaa ja manipulointia. Ynnä muuta...
Dylan oli tietenkin oikeassa. Samaahan mini muukin sanoi, Saarikoskesta lähtien. Siksi se juuri oli latteus.
VastaaPoistaMEG on tehnyt saman huomion kuin moni muukin. Kevyt musiikki on yksinkertaisesti mitäänsanomatonta eli yhtä tyhjän kanssa. Joskus se näköjään kortvataankin pelkällä jumputuksella. Ilmeisesti ollaan saavuttu tien päähän.
Kevyt elämä on yksinkertaisesti mitäänsanomatonta eli yhtä tyhjän kanssa. Joskus se näköjään kortvataankin pelkällä torvensoitolla. Ilmeisesti ollaan saavuttu Venäjän suhteen tien päähän.
PoistaNäistä Dylanin latteuksista myönnettiin juuri kirjallisuuden Nobelin palkinto. Varmaan tiesitkin.
PoistaNiinpä juuri. Tähän on tultu.
PoistaSama kuvio sopii tietysti moneen muuhunkin 'kulttuurin' alaan. Kaikki tulee nopeasti, vilkkuen, välkkyen, aina huutaen ja poistuen ennen kuin kerkiät sitä tarkastelemaan. Se mitä jää on ontto olo: Missä olemme? hh
PoistaLuin joksu 20 vuotta sitten nobelisti Henryk Sienkiewitzin kuuluisan kirjan Quo vadis. Vetävä historallinen rmosku, mutta oliko se syvällisempää? Jätän kirjallisuuden tutkijoiden väiteltäväksi. Kyllä sekin ajatuksia herätti ja jätti miettimään.
PoistaMafH
Niin jätti myös nuorisoromaani Pompeijin viimeiset päivät. Tai Bob Moran -kirjat, jotka valistnut lukija tietenki tuntee.
Ja kyllä tuo "malestar" tässä ilmeisesti on lainattu Freudilta (Unbehagen im Kultur)
VastaaPoistaEspanjalaisesta kirjakaupasta on lyhyt hyppy roomalaiseen ruhtinashuvilaan Villa Farnesina. Upporikas pankkiiri Chigi rakennutti sen 1500-luvulla.
VastaaPoistaAivan sattumalta majapaikkani sijaitsee tuon huvilan nurkan takana. Niinpä pistäydyin siellä, enkä malta olla laittamatta linkkiä kuvaan omassa blogissani jossa kuvataan naisia kumartamassa Kaarle Kustaata ensi kesänä Suomessa. Löytyy siis myös Villa Farnesinasta 1500-luvun ruhtinashuvilasta Roomassa.
Kulttuuri-ihmiset arvostavat vuosikymmenestä toiseen omituisia mussuttajia kuten Jörn Donner, Bob Dylan ja Aki Kaurismäki. Mitään merkittävää sanottavaa ei heistä kenelläkään ole. Ei Lennonillakaan ollut mutta hän teki sentään kolahtavaa nuorisomusiikkia 1960-luvulla.
VastaaPoistaLennon kyllä tuosta Jeesus-kommentistaan sanoi, että oli tarkoittanut sen yksinkertaiseksi totuudeksi. Beatles oli suositumpi kuin Jeesus. Hän erikseen mainitsi, ettei yrittänyt väittää olevansa parempi kuin Jeesus, vaikka tuolla seikalla ei minulle mitään merkitystä olekaan.
VastaaPoistaBeatlesin musiikkia on tietenkin tutkittu laajalti ja sen ansiot myönnetään. Sinänsä musiikin tutkiminen ei vaikuta tässä mielessä järkevältä. Musiikki joko puhuttelee tai se ei puhuttele. Tässä suhteessa tuskin on löydettävissä objektiivista totuutta.
Nuorisomusiikin suosio on tietenkin helppo selittää nuorison taipumuksella etsiä idoleita. Selittämättä kuitenkin jää minkä takia ihailun kohteeksi valikoitui niin suurella ihmisjoukolla juuri Beatles. Oliko kyse ainoastaan pitkistä hiuksista ja muoti-ilmiöstä. Jos näin, minkä takia musiikki edelleen löytää uusia ystäviä ikäryhmistä riippumatta?
Kuten todettu, tämäkin pohdinta on turhaa, sillä musiikin arvo on siinä minkä reaktion se saa aikaan kuulijassaan. Niinpä se arvo on aina suhteellinen ja keskustelu jonkin musiikin paremmuudesta on turhaa.