Risteilyeloa
Herroiksi elely siinä merkityksessä, kuin se ennen käsitettiin, eli
siirtyminen valtakunnan, saati maanosan äveriäimmistön elämäntapaan ei ole
koskaan minua houkutellut, päinvastoin. Sitä paitsi sen hedelmät saattaisivat
olla happamia, kuten olen ajatellut.
Kun nyt joka tapauksessa tarjottiin pilkkahintaan risteilyä Välimeren
suurimmalla matkustajalaivalla, niin tulipa kokeiltua sekin. Tuli mieleen, että
se oli eräänlaista simulaatiota, mutta siitä huolimatta kertoo jotakin
oleellista siitä, miten ajat ovat muuttuneet.
Vielä sata
vuotta sitten ammottava kuilu erotti toisistaan ne, jotka puursivat pitkää
päivää penniä venyttäen ja ne, jotka kuuluivat siihen luokkaan, joka eli sekä
vauraasti että usein joutilaasti. Ne, jotka rakensivat Helsingin Jugend-talot
ja ne, jotka niissä asuivat, olivat hyvin monessa suhteessa kaukana toisistaan.
Asia ei suinkaan koskenut vain rahaa.
Palvelija-instituutio
ilmensi tuohon aikaan luokkaeroja ja sitä tarvittiin ja käytettiin hyvin
laajasti myös muun kuin ns. yläluokan piirissä, koska säädylliseksi katsottava
elämäntapa yksinkertaisesti vaati niin paljon työtä, ettei sen ylläpitäminen
oman perheen voimin useinkaan ollut mahdollista.
Mutta tarkoitus
ei ollut puuttua tähän, sinänsä kiinnostavaan historian vaiheeseen. Se vain tuli
mieleeni, kun osallistuin erääseen suureen massatapahtumaan, läntisen Välimeren
risteilyyn valtavalla ”Välimeren kuningattarella”.
Suomalaiset,
jotka ovat jo 1960-luvulta lähtien tottuneet Ruotsin laivojen ylellisyyteen,
eivät ole helpolla ällikällä lyötävissä. Enpä ollut minäkään. En siis yritä
kertoa mitään super/hyper/ ihmeistä, laivan valtavasta koosta tai sen
kaikinpuolisista palveluista. Kaikki tämä on meillä ollut arkipäivää (sic!) jo
puoli vuosisataa. Muualla se on harvinaisempaa.
Myös näiden ihmeiden
käsittämättömän alhainen hintataso on epäilemättä ihme, mutta me elämme
aikakautta, joka on tottunut ihmeisiin. Kuka ihmettelee Itämeren laivojen
risteilyhintoja? Kuka ihmettelee halpoja lentoja? Kuka ihmettelee edes
internetiä?
Amerikassa
käyneet eurooppalaiset saivat aikoinaan kummastella yhteiskunnan
tasa-arvoisuutta. Kun herra matkallaan majoittui, kysyttiin hänen
palvelijaltaan, miten tämä toinen herra
halusi majoittua. Ei Euroopassa sellaisia kyselty, palvelija meni rahvaan
joukkoon ja sillä selvä.
Kun sitten
Venäjän vallankumous tasoitti oloja, kuten ajateltiin, kävikin niin, että
esimerkiksi junissa luokkia oli useita, eikä ylempään noin vain päässyt. Lännestä
tulleet suomalaiset lokarit kiroilivat tasa-arvon puutetta: Valloissa oli
matkustettu pullman-vaunuissa, kun rahaa oli ja palvelijat pokkailivat jokaiselle
samaan tapaan syntyperään katsomatta.
Samanlainen
tasa-arvo se näissä nykyakan huvitehtaissakin vallitsee. Vielä 1960-luvulla
Itämeren kuningattaressa Finlandiassa oli kaksi luokkaa ja turistiluokkaisten
oli paras pysytellä poissa yläkerran väen tiloista. Junissa luokkia oli
1950-luvulla vielä kolme.
Neuvostoliitossa
oli sentään muutettu nimikkeitä: siellä ei ihmisiä jaettu enää sodan jälkeen
numeroituihin luokkiin. Luokkia oli kaksi: pehmeä ja kova. Olosuhteet
määräytyivät maksetun hinnan mukaan.
Joka tapauksessa
täyden palvelun Välimeren risteily oli erilainen kuin saattoi odottaa.
Halvoilla hinnoilla kukaan ei kai odotellut, että laiva olisi täynnä muita kuin
lähinnä Euroopan ja jossakin määrin myös muiden maanosien keskituloista kansaa.
Köyhälistöä ei
tietenkään ollut ainakaan paljon, eikä liioin äveriäitä. Ehkäpä porukka oli
lähinnä useimpien maiden tulojakautuman ylädesiiliä. Englantilaisia
jalkapallohuligaaneja ei voinut havaita eikä toisaalta tietysti myöskään
Monacon joutoväkeä.
Siitä huolimatta pyrkimys ylellisyyden illuusioon oli
havaittavissa. Aluksen henkilökunta näyttää valtavalta, mutta kaikki on
suhteellista. Se käsittää vain vahvennetun pataljoonan verran lähinnä Filippiinien
ja ehkä Malesian nuorisoa. Se on paljon vähemmän kuin aikoinaan suurilla
Atlantin ylittäjillä ja sinisen nauhan voittajilla, nyt henkilökuntaa on vain
noin yksi viittä matkustajaa kohti. Tästähän sadan vuoden takainen kirjallisuus
kertoo. Sellaisissa laivoissa palveluskuntaa saattoi olla enemmän kuin
matkustajia.
Uivassa kaupungissa
kaikki on suurta paitsi pysähdykset. Päivän mittaan voi aina osallistua
yhteisille ekskursioille rahaa vastaan tai ottaa vaikkapa paikallisjunan tai yksikertaisesti
kävellä satamakaupungissa. Enemmistö porukasta taisi muuten olla Välimeren
piiristä tänä talvisena aikana. Ehkäpä monet heistä sesongin aikaan hyysäävät
turisteja?
No, mitä
sellaisella matkalla tehdään muuta kuin käydään ekskursiolla? Syöminen ja
juominen, kuntosali, showt ja muu himphamppu täyttävät tarvittaessa päivän.
Lukeakin voi.
Kaiken kaikkiaan
meno on juuri niin tylsää kuin voi kuvitella, ellei satu tykkäämään
nuorekkaasta musiikista, tanssin jytkeestä ja vastaavasta.
Mutta ei kai se
ollut sata vuotta sitten sen kummempaa. Muuan ero saattaa olla siinä, että jopa
parinkymmenen metrin tuulessa valtava paatti keinui vain hyvin kohtuullisesti.
Oksennuspusseja oli tarjolla, mutta harva niitä taisi käyttää.
Näitä paatteja
on tässä maailmassa jo aivan valtavasti ja lisää tulee, meidänkin telakoiltamme.
Odottelen mielenkiinnolla, milloin markkinat täyttyvät ja milloin tapahtuu
ensimmäinen suurkatastrofi. Costa Concordian tapausta ei ehkä ihan sellaiseksi
pidä laskea, koska uhrien määrä jäi hämmästyttävän pieneksi.
Nämä
massaristeilyt ovat tämän maailmanajan ilmiö. Miten kauan se kestää ja miten
niitä arvioidaan sadan vuoden kuluttua, on kiinnostava kysymys.
Sattumalta toisensa tapaavat eivät enää puhu säästä, vaan matkakokemuksistaan, kertoo englantilainen tutkimus.
VastaaPoistaMännä viikolla vastasin puhelimeen Roomassa kertoen suomalaisen lehden myyntimiehelle olinpaikkani, jolloin hän alkoi vuodattaa omia Rooman kokemuksiaan unohtaen kokonaan tarkoituksensa saada minusta tilaajan työväenlehdelle. Jokunen aika sitten muuan neiti Lindström teleoperaattorin konttorilla sekoili sanoissaan tilatessani pari ulkomaista tv- kanavaa: mihin tämä kaikki johtaa?, asuvat Rönköt Espoon Suvelassa ja tilailevat ulkomaisia kanavia???
VastaaPoistaPitkäveteisen risteilykokemuksen turhauttamana on suuresti kunnioittamani blogisti näemmä päätynyt samaan lopputulemaan kuin Pentti Linkola. Hänhän eräässä kirjoitelmassaan totesi: ''Mutta voiko olla sen arvottomampaa, roistomaisempaa tointa kuin nikkaroida turhuutta maailman merille, haaskata viimeisiä luonnonvaroja loistoristeilijöihin, joissa ihmiskunnan elähtäneimmät haaskat viskihuuruissaan kyntävät Karibianmerta ympäriinsä?'' Taitavat Vihavainen ja Linkola todellakin olla sata vuotta aikaansa edellä.
VastaaPoistaPuoli vuosisataa on tämä risteilyluksus ollut juuri meillä suomalaisilla valtavan enemmistön ulottuvilla. Kummallinen periodi? Ei niin kummallinen etteikö sekin kerran painuisi unohduksen mereen. -jussi n
Poista