Tavallisia tallaajia
Motto:
Well, we aren't no
thin red 'eroes, nor we aren't no blackguards too,
We're just single men in barricks, most remarkable like you;
An' if sometimes our conduck isn't all your fancy paints,
Why, single men in barricks don't grow into plaster saints;
We're just single men in barricks, most remarkable like you;
An' if sometimes our conduck isn't all your fancy paints,
Why, single men in barricks don't grow into plaster saints;
Rudyard Kipling, Tommy Atkins
Kun Sari Näreen Sota ja seksi. Rintamamiesten
seksuaalikerrontaa talvi- ja jatkosodan ajalta. Tammi 2016, 391 s. pari
vuotta sitten ilmestyi, revittiin sitä tietenkin sensaatioita.
Muistan, että
erityisesti nostettiin esille homotarinat, saksalaisten suuhoidot ja muuan,
fabuloitsijaksi tunnetun juttumiehen ilmiselvästi keksitty juttu seksuaaliaktista
kesken taistelua. Viholliset ne vaan hyppivät juoksuhaudan yli, jossa touhu oli
käynnissä…
Ei kirja moista
kohtelua olisi ansainnut. Otsikkonsa mukaisesti se keskittyy rintamamiesten
kerrontaan heidän omalla kielellään ja siinä onkin sen suurin vahvuus. Se tuo
mukaan vakuuttavuutta omalla tavallaan sekä runsaasti sellaisia merkityksiä,
jotka olisivat hävinneet liian steriilissä ja standardisoidussa kerronnassa.
Heti aluksi voi
sanoa, että motossa siteerattu Kiplingin mainio runo sopii tietenkin myös hyvin
kuvaamaan tämän kirjan aihepiiriä.
Suomalaiset
miehet mobilisoitiin aikoinaan lähes viimeistä myöten rintamalle. Mitä tämä
todistaa ja mkstä, jääköön tässä pohtimatta, mutta toki sekin on kiinnostavaa.
Tavallaan
vähemmän kiinnostavaa on se itsestäänselvyys, että siinä porukassa sitten oli
väkeä joka junasta. Mikään muu ei tietenkään olisi voinut olla mahdollista.
Niinpä tapaamme
suomalaisen sotilaan nimikkeen alla kaikkea mahdollista, mitä tähän maailmaan
tai ainakin maahan mahtuu. Oli siellä aatosta jaloa ja alhaista mieltä, hienoja
tyyppejä ja kaiken maailman konnia. Mutta tämähän ei ole kiinnostavaa, sen
tiedämme joka tapauksessa. Ja arki maakuopassa, tappajien luvallisena
maalitauluna oli sekin loppujen lopuksi arkea. Vähän toisenlaista arkea.
Yhtä varmasti
tiedämme, että seksielämän suhteen puoli miljoonaa nuorta miestä oli todella
poikkeuksellisessa ja pirullisessakin tilanteessa. Kipling ei runossaan kuvaile
asian tätä puolta ja sitä paitsi hän puhuu kasarmielämästä, ainakin enimmäkseen.
Ja sehän on muuta kuin sota, vaikka porukka on sama: nuoret miehet.
Näre esittää
tuloksensa monipuolisesti ja kiinnostavasti. Oman käsittelynsä saavat niin
korsuelämä, lomat, ahdistelu ja kieroutumat kuin myös suhteet ulkomaalaisiin:
saksalaisiin, venäläisiin ja karjalaisiin.
Silloin tällöin
kirjoittaja velvollisuudentuntoisesti vyöryttää esiin muodikasta jargongia, jonka
yli voi kuitenkin hypätä, pilaamatta lukukokemusta. Kokonaisuus kuitenkin
kertoo alkuperäisaineiston kunnioittamisesta ja ansaitsee kaiken kiitoksen. No,
ainakin kiitoksen.
Suhtautuminen kirjaan
saattaa monella lukijalla kärsiä tunnetusta ihmisaivojen yleisesti havaitusta
kapasiteettiongelmasta. Monihan ilmeisesti säilyttää mielensä arkistossa kuvaa
noista Kiplingin mainitsemista kipsipatsaista,
joilla on aivan tietyt ominaisuudet ja ehkä jopa ilmeetkin.
Itse asiassa
hänenkään ei tarvitse kirjaa kauhistua, sillä kirjoittaja ei ole yrittänyt esittää
sotaa feministiseen tapaan raiskaamisen ja naisen alistamisen orgiana.
Sellainenhan se ei tässä tapauksessa tietysti ollutkaan, mutta vähänkö
ideologisesti asennoituneet helppoheikit sellaisista seikoista piittaavat.
Vaikka
todelliset mahdollisuutemme tuntea sitä todellisuutta, jota kirja kuvaa, ovat
aika heiveröiset, voidaan sentään tehdä joitakin johtopäätöksiä siitä, mistä
aineisto kertoo. Joka tapauksessa olisi sallimatonta tehdä ainakaan kovin
pitkälle meneviä johtopäätöksiä siitä, mistä aineisto, tai muutkaan lähteet eivät
kerro.
Toki ymmärrämme
esimerkiksi sen, että homoseksualismi tai eläimiin sekaantuminen oli armeijan
tiiviissä yhteisössä hyvin harvinaista muun muassa siksi, että kiinni jäämisen
riski oli suuri. Voimme ilman muuta lähteä siitä, että ns. vinksahtanutta
(queer) suuntausta oli itse asiassa enemmän, kuin sitä ilmeni. Sitä nimittäin
ilmeni erittäin vähän.
Voimme myös
todeta, että monet (siis jotkut) rintamamiehet harjoittivat vilpillistä naisten
hyväksikäyttöä. Oli kaikenmoista simultaanikirjeenvaihtajaa ja muuta
pelimiestä. Samanlaista touhua harrasti myös suuri osa kotirintaman naisia.
Rintamanaiset,
lotat mukaan lukien, olivat toki lihasta tehtyjä hekin. Jälkimmäiset näyttävät
olleen varsin siveellisessä maineessa, mikä ei ainakaan minua yllätä.
Pesulajunien naisistot ja vastaavat olivat sitten hieman eri juttu.
Kotirintaman
saksalaissuhteet ovat tunnettu, suuri teema ja myös sotavankien seksisuhteista on
olemassa tutkimus. Tiedot eivät yllätä uutuudellaan.
Myöskin
suomalaisten sotilaiden ja miehitetyn alueen naisten suhteista on hieman
kirjoitettu, eikä suuria yllätyksiä siitäkään tule. Joka tapauksessa
kirjoittaja on saattanut näissä asioissa myös viitata vanhempiin tutkimuksiin,
jotka auttavat suhteuttamaan asioita. Itsehän hän on kiinnostunut lähinnä
retoriikasta eikä asian kvantitatiivisesta puolesta.
Lyhyesti sanoen
siis suomalainen sotilas ei valloitetulla alueella esiintynyt raiskaajana eikä
siviiliväestön kiusaajana, poikkeukset pois lukien. Tietysti niitä oli.
Myös saksalaiset
toimivat Suomessa säädyllisesti, siis olosuhteisiin nähden, verrattuna muihin
maihin, joissa he sodan aikana oleskelivat. Innokkaita naisiahan heillä oli
kimpussaan aina. Itä-Karjalassa naiset olivat perinteisesti sangen siveitä,
kuten tiedetään, mutta ainahan sitä sattui ja tapahtui.
Kaiken kaikkiaan
kirja on hyvinkin lukemisen arvoinen ja viihdyttävä. Sen pääasialliseksi
viehätykseksi sanoisin rehevää sanankäyttöä, joka on verbatim tekstissä toistettu.
Päähenkilöiksi näyttää
valikoituneen aika kiimainen populaatio, joka juuri ilmeisesti on tuntenut
tarvetta kertoa alan kysymyksistä, ainakin silloin, kun kyseessä on hieman
tavallista erikoisempi tapaus.
Sehän taitaa
olla, luoja paratkoon, tällaisen aineiston perusominaisuus. Nauttikaamme siis
siitä.
Sodasta ja seksistä, vähän yleisemmin, tai ainakin USA:n Vietnamin sodan osalta: Coco Schrijberin First kill. Yle sen joskus esitti, ja Youtubesta taitaa löytyä.
VastaaPoistaTuossakin haastatellaan Michael Herriä, joka päätyi ajattelemaan, että sotia ei käytäisi elleivät ne, paljon muun ohella, tuottaisi jotakin tyydytystä.
Olihan Kalle Päätalokin "simultaanikirjeenvaihtaja". On täysin ymmärrettävää, että jatkuvassa kuolemanvaarassa olleet nuoret miehet halusivat "sitä muuatta", tosin ei lihasta ja laadusta tinkimättä.
VastaaPoistaIsäni ikätoveri Eino P. kertoi saaneensa lottavoiton susiturkin päällä kuusen katveessa. Isäukkoni vihjaili itsekin päässeensä kärkeä kastamaan Lapissa, jossa oli v. 1943-44.
Pari minuuttia Ya̧nomamö-Yanomami-Waiki -heimon sodista.
VastaaPoistahttps://www.youtube.com/watch?v=WC0DXR7HcU0
Videon lopussa valkoinen mies, kuvaaja, mitä ilmeisimmin lupasi olla julkaisematta häpeällisen otoksen huumehöyryisistä kyläläisistä.
Jos ei ihan kärpäsinä niin ainakkin elukoina, muuan kirjoitusharrastuksestani kuullut kainuulainen työmies väitti -90 luvulla suomalaisia miehiä kohdeltavan.
VastaaPoistaPj. Antti Rinne oli houkuteltu toivomaan synnytystalkoita, vaikka johtamastaan puolueesta päätellen tuskin on edes käynyt sikalassa näkemässä porsimistalkoita.