Aisankannattaja , sarvikuono ja käki
Aisankannattajaa eli miestä, jonka
vaimoa toinen mies saa käyttää seksuaalisesti, kutsutaan englanniksi nimellä cuckold eli käki, mikä on varsin
typerää, koska käkihän juuri on se, joka jymäyttää muita lintuja muniessaan
niiden pesään.
Onhan sanalla muitakin
sivumerkityksiä ja sen synonyymien yhteisenä piirteenä on tietty
halveksittavuus ja epämiehekkyys.
Sivumennen sanoen, venäjäksi
aisankannattaja on rogonosets eli sarvikuono ja vaimon rakastajan sanotaan
panevan sarven aviomiehen otsaan.
Meillä joskus 70-luvulla tunnettu,
Moskovalle uskollisista käytetty ilmaus sarvikuono
nauratti venäläisiä kovasti. Siitäpä juuri oli kysymys noiden hölmöjen kanssa.
Mutta onko aisankannattajuus eli aisurius epämiehekkyyden merkki? Kyse
toki on usein myös eräänlaisesta seksuaalisesta erikoisuudesta (kieroutumia ei
ole eikä voikaan olla, niin), josta asianomainen saa nautintoa. Lienee sukua
masokismille.
Masokismia pidetään usein
feminiinisenä ominaisuutena, mutta tuskinpa asialle on erityisiä todisteita. Herra
Sacher-Masoch oli mies, ainakin. Naiselliset dominat tunnetaan, dominus
taitaa kuulua lähinnä kirkon terminologiaan. Seksologit lienevät tätäkin asiaa tutkineet.
Ns. alfauroksen käyttäytymiskaavaan aisurius
kuitenkaan tuskin kuuluu ainakaan nykyisin. Mutta onko asia aina ollut näin? Aikoinaanhan
rakkaudesta riutuvat ritarit tekivät kaiken maailman urotekoja miellyttääkseen
nirsoa kaunotarta, jonka käsiin luovutettiin pateettisesti oma henki ja mitä arvokasta
nyt oli käytettävissä. Kunniaa tuskin sentään.
Asiaa tietenkin opittiin härskisti
käyttämään hyväksi. La belle dame sans
merci on satujen klassinen hahmo. Säälimätön kaunotar asuu jollakin
vaikeapääsyisellä lasivuorella, kutsuu luokseen kosijoita, joilla teettää
mahdottomia tehtäviä. Ellei homma onnistu, seuraa kuolema. Siitä huolimatta
onnettomat (vähä-älyiset?) urokset yhä uudelleen ryhtyvät tehtävään ja
tuhoutuvat.
Aivan harvinaisena kai täytyy pitää
Schillerin runon Der Handschuh
palvojahahmoa. Runon kehyksenähän on kuninkaallinen leijonatarha, jota hoviväki,
kaunottaret mukaan lukien, on kerääntynyt katsomaan:
Vor seinem Löwengarten,
Das Kampfspiel zu erwarten,
Saß König Franz,
Und um ihn die Großen der Krone,
Und rings auf hohem Balkone
Die Damen in schönem Kranz.
Das Kampfspiel zu erwarten,
Saß König Franz,
Und um ihn die Großen der Krone,
Und rings auf hohem Balkone
Die Damen in schönem Kranz.
Sitten neiti Kunigunde pudottaa
ikään kuin sattumalta hansikkaansa petojen keskelle ja sanoo kosijalleen, että
kun tämän lempi nyt on niin kovin kuumaa, niin sen voisi todistaa vaikkapa
hakemalla tuo hansikas.
Nuorukainen hyppää kuin hyppääkin
aarretta hakemaan ja onnistuu vielä palaamaan takaisinkin. Se herättää suurta
kohua ja ihailua ja neiti Kunigunde on hänkin ihastuksissaan. Mutta mitä
tekeekään nuori ritari:
Und mit Erstaunen und mit Grauen
Sehen's die Ritter und Edelfrauen,
Und gelassen bringt er den Handschuh zurück.
Da schallt ihm sein Lob aus jedem Munde,
Aber mit zärtlichem Liebesblick -
Er verheißt ihm sein nahes Glück -
Empfängt ihn Fräulein Kunigunde.
Und er wirft ihr den Handschuh ins Gesicht:
"Den Dank, Dame, begehr ich nicht!"
Und verläßt sie zur selben Stunde.
Sehen's die Ritter und Edelfrauen,
Und gelassen bringt er den Handschuh zurück.
Da schallt ihm sein Lob aus jedem Munde,
Aber mit zärtlichem Liebesblick -
Er verheißt ihm sein nahes Glück -
Empfängt ihn Fräulein Kunigunde.
Und er wirft ihr den Handschuh ins Gesicht:
"Den Dank, Dame, begehr ich nicht!"
Und verläßt sie zur selben Stunde.
Urospa heittääkin hansikkaan vasten
neidon naamaa ja sanoo kylmästi, ettei hän kiitoksia pyydä, lähtien pois.
Minusta juttu kuulostaa
omituiselta. Nythän tarjolla oli juuri se ihanuus, mitä nuori herra halusi ja
sitä paitsi hän oli kaikkien sankari. Olisipa passannut pasteerata hovissa Kunigunden
kanssa, koko neitokatraan huokaillessa ja miesten kadehtiessa!
Itse ajattelin nuorempana, että
miehen käytös oli kyllä sopimatonta ja tyhmääkin. Sitä paitsi se oli
epäuskottavaa.
Mutta kunnia on katkera juoma,
kuten sanotaan. Joka tapauksessa on ymmärrettävää, että neito koettele esulhasehdokkaita,
ennen kuin uhraa aarteensa. Eihän niitä ole kuin se yksi. Miksi nyt herra Delorgesin
piti niin kovasti loukkaantua siitä, ettei häntä ilman muuta uskottu?
Ottiko koville se, ettei neito
uskonut hänen olevan kyllin rohkea? Mutta jos se palkinto ei ollut hengenvaaran
arvoinen, olisi asian kai voinut heti sanoa?
No olkoon, olihan tuo nyt sangen
merkittävä suoritus sekä fyysisesti että henkisesti. Mennäpä tuota tekemään
perästä! Kumartakaamme vain.
Käyttääkseni kunnioitetun kollegan Ruuukinmatroonan (ah, missä hän nyt on?)
käsitteistöä, tässä tehtiin niin sanottu shit
test.
Nuorukainen on valmis mihin tahansa
saadakseen sitä yhtä. En nyt tässä täsmennä tarkemmin. Aarteen haltija taas
haluaa varmistaa, minkä arvoisena häntä pidetään. Kun panokset nousevat yhä
suuremmiksi, syntyy helposti kiusaus mennä tolkuttomuuksiin ja leikkiä uhrilla
kuin kissa hiirellä.
Koko klassinen kirjallisuus pursuaa
tätä aihetta eikä kyseessä ole vain romantiikan ajan paisuttelu. Seksuaalivietti
saattaa usein voittaa itsesäilytysvietin ja se, jolla resurssit on, tietenkin
niitä käyttää, usein häikäilemättä.
Asiaan kuuluu, ettei totuutta
missään tapauksessa tunnusteta. Asiahan kärsisi siitä, tämä pelipankin pitäjän
asia.
Kun sen sijaan masinoidaan
säälittäviä skenaarioita vaikkapa häirinnän kauheuksista, pyritään kylmässä todellisuudessa
vallitsevat valtasuhteet kääntämään päälaelleen.
No, yksi ostaa yhden tarinan ja
toinen toisen. Hölmöillä on omat markkinansa ja viisaat jäävät aina
vähemmistöön, mutta näinhän se maailma pyörii, parin asian ympärillä. Samainen
Schiller, niin kuollut eurooppalainen heteromies kuin onkin, sanoi siitä sattuvasti
olennaisen:
Einstweilen, bis den Bau der Welt
Philosophie zusammenhält,
Erhält sie das Getriebe
Durch Hunger und durch Liebe.
Philosophie zusammenhält,
Erhält sie das Getriebe
Durch Hunger und durch Liebe.
Onhan yksiavioisuusperversion eri laskokset tässä kommenttilootassa jo käsitelty moneen kertaan muistaakseni, eikä se Foucaultin selaaminenkaan varmaan kaikille toistoa ole, taikka siis olisi.
VastaaPoistaItse asiaan täytyy todeta sellainen strategisen tilanteen todellinen muutos, että siinä missä ennen ihmiset perustivat sankoin joukoin ydinperheitä myös mahdollisten tunnevammojensa varaan, nykyään on täysin mahdollinen optio olla niin tekemättä - oli syynä todellinen luontumus taikka ihan vain infantiliin elämänasenteen houkutukset, joita ihan oikeasti on. Tämä hieman maustaa koko asetelmaa.
Eli jos on syystä tai kolmannesta kallellaan romanttiseen maailmankuvaan, pitää ottaa lukuun sekin vaihtoehto, etteivät hyvinvoivat ihmiset välttämättä kasva tai halua kasvaa elämänsä aikana milliäkään. Siitä seuraa sitten esimerkiksi paitsi tuo, että blogeissa toistellaan koko ajan samaa kaikista sivuäänistä huolimatta, myös se, ettei henkilöille välttämättä kehity mitään yhteistä kokemusta mistään - oli kyseessä seksuaalinen asetelma, jalkapallojoukkue, poliittinen puolue tai mikä vaan. Tyypit vain ikään kuin eksisteerailevat rinnakkain. Huomenna taas aloitetaan tarpeen mukaan uudestaan kuin eilistä ei olisi olemassa.
Itse asiassa ihan kaikkinainen energian käyttö muuhun kuin "menestymiseen" ja omaan asemien ja huomion tavoitteluun koetaan nykyään kai todella vanhanaikaisena. Tässä mielessä nimenomaan siniliberalismi on lyönyt ihan sata-nolla läpi - ja samalla muiden muassa "punavihreitä" pataan, suorastaan lyönyt muut aatteet pelilaudan kääntöpuolelle määkimään. /KK/
Hesari kirjoitti juuri eilen tästä ja kävi ilmi että suomessakin tuo jo varm,aan yli kymmenen vuotta sitten blogien marginaaleissa pyörinyt kultti "naisen seksuaalinen valta" -teemoineen onkin nyt hypännyt muodiokkaan hörhökeskustelun aallonharjalle ja siellä uskovaisten piirissä pyöritellään jotain tämmöisiä aivan ihme käsitteitä. Jos ensimmäiseksi on säälittävää elää pimeässä umpiossa, niin olisiko mikään säälittävcämpää kuin elää Suomessa pimeässä trumpistisessa amerikkalaisumpiossa ja käänneltä sieltä suomeksi heidän mantrojaan? Onhan suomalaisia kautta vuosikymmenten vähäisissä määrin hurahdellut niin jehovan todistajiksi kuin mormoneiksikin, mutta nyt sitten vielä niiden jatkoksi tällaisia.
VastaaPoistaNo, eipä tämä argumentti ansaitse edes säälipisteitä. Mikähän siinä nyt oikein oli pielessä?
VastaaPoistaLääkitys!
Poista"Siitä huolimatta onnettomat (vähä-älyiset?) urokset yhä uudelleen ryhtyvät tehtävään ja tuhoutuvat."
VastaaPoistaEi se biologisti katsoen ole vähä-älyistä: uroksen kannattaa tavoitella naarasta ja pariutumista hengenkin uhalla. Pääasia ei geenit säilyvät, sen edellisellä ja jälkeisellä yksilön eloonjäämisellä ei ole niin väliä.
Sorry, näppisvirhe piti sanomani "Pääasia että geenit säilyvät"
Poista"Aikoinaanhan rakkaudesta riutuvat ritarit tekivät kaiken maailman urotekoja miellyttääkseen nirsoa kaunotarta, jonka käsiin luovutettiin pateettisesti oma henki ja mitä arvokasta nyt oli käytettävissä. Kunniaa tuskin sentään."
VastaaPoistaRitariromantiikalle (esim trubaduurirunoudelle) oli tyypillistä, että sen harjoittajat olivat alempia, palvelevia ritareita, joilla ei ollut mahdollisuutta avioliitoon ja palvonta kohdistui ylemmpiarvoiseen lääninherran puolisoon tai tyttäreen, joihin suhde oli platoninen, jonkilaista maallista Neitsyt Maria -palvontaa. Ns fyysiset tarpeet saattoi sitten tyydyttää palvelustyttöihin tai talonpoikaisnaisiin.
Suhdetta kunniaan kuvasi lause "Uskoni Vapahtajalleni, uskollisuuteni lääninherralleni, sydämeni valtijattarelleni, kunnia itselleni."
Se on nykyään polyamoriaa. Tosin yleisempää taitaa kuulemani joka tosin perustuu vain yden polyamorisessa suhteessa olevan naikkosen kertomaan että suhteen muodostaa useimmiten useampi nainen ja yksi mies kuin kahdella miehellä olisi yhteinen vaimo. Äärikokemuksia hakeville kyllästyneille länsimaalaisille on tarjolla myös parinvaihto bileitä Suomessakin.
VastaaPoistaTuolla ylempänä joku höpisikin, kylläkin sekavasti, naisten seksuaalisesta vallasta ja jos se todella on nousemassa marginaalistaan niin muy bien, sillä sepä on todella sellainen valta, että lähinnä siihen verrattava luonnonvoima taitaa olla nälkä, vaikka luultavasti vähän heikompi, koska nälkään riutuva mies voi herätä vielä hetken iloon suopean naisen sylissä, mutta toisinpäin se toimii huonommin.
VastaaPoistaMutta jos feministeiltä tai melkeinpä keneltä tahansa tiedostavalta naiselta kysyttäisiin, että nostetaanko naisen seksuaalisesta vallasta puhuminen, jollakin miesten provosoimalla itkuvirsikampanjalla päivän puheenaiheeksi, niin vastaus on jäätävä hiljaisuus.
Tässä kolumnissa ja keskustelussa on täysin unohtunut sellainen näkökulma, että arvon ritari teki temppunsa "just for the hell of it", näytti katsojille, ettei se nyt niin mitenkään merkittävä hänen omasta mielestään ollut ja että hän tekee lähes päivittäin vastaavaa tai rohkeampaakin. Toisaalta hän pilasi ja alensi neitokaisen palkinnon arvon jättäessään ottamatta sen vastaan ja osoittaessaan, ettei se kiinnostanut häntä. Pelimies!
VastaaPoistaOmien aistiensa välittämiin havaintoihin Pietarissa luottaessaan Vihavainen on moderni ihminen, ainakin verrattuna kommentteihin jotka saavat tuntemaan "inhoa läntisen ihmisen luopuessa arvokkaimmasta ominaisuudestaan, oikeudesta vapaaseen ajatteluun, kääntyessään määkiväksi lampaaksi" (Jean-Paul Sartre).
VastaaPoista