Pyhän Venäjän kunnia historiassa
Pietarissa,
lähellä metroasema Park Pobedyä on nyt
sitten avattu se uusi, suuri historiapuisto: Rossija -moja istorija. Vastaavia on Venäjän alueella tiettävästi
viisitoista ja koko idean takana on kirkko, kerrotaan.
Vastaavia
historian museoitahan on esimerkiksi Berliinissä Unter den Lindenillä ja
Yhdysvalloissa Washingtonin Mallilla, mikäli nyt niin hajanaista ja moninaista
luomusta kuin Smithsonian Institution
voi pelkästään historiapuistoksi sanoa.
Tämä on joka
tapauksessa omaa luokkaansa tai jopa lajiaan -sui generis. Mielestäni tämä on myös näkemistäni vaikuttavin.
Ensinnäkin tämä
on pelkkä ajatuksen museo, ilman museoesineitä. Normaalistihan museossa on
mielenkiinnon magneetteina jokaisessa huoneessa muutama autenttinen esine ja
niistä erilaiset aseet vetävät aina katselijan parhaiten puoleensa, minut
ainakin.
Itse asiassa ne
kuitenkin ovat vain häiritsevä tekijä, mikäli museo haluaa keskittyä kertomukseen,
kokonaisuuteen eli siihen metsään
eikä niihin puihin.
Se ei muuten ole
mikään helppo tehtävä, sillä ihmisen aivot ovat niin rakentuneet, etteivät ne
mitään kovin monimutkaista kuvaa sulata menneisyyttä hahmottaessaan. Itse
asiassa ne toimivat aivan primitiivisesti ja historian akateemisen opiskelun
tarkoituksena onkin päästä kurkistelemaan tuon primitiivisyyden taakse, joka
pyrkii ihmisen ajattelua hallitsemaan.
Mutta
tällaisessa museossa ei tietenkään sitä pyrkimystä ole. Koska koko instituutio
on suunnattu koko kansakunnalle, vauvasta vaariin, sen tehtävä voi olla vain
niiden alkeellisten rakenteiden luominen ja vahvistaminen, joita ajattelumme
mieluimmin ja helpoimmin kykenee käyttämään.
Ei tämä periaate
sinänsä mitään hirmuista indoktrinaatiota tai pappispimitystä merkitse eikä sen tarvitse olla mikään este
asioiden syvemmälle ymmärtämiselle ja syventävälle käsittelylle. Päinvastoin,
jonkinlainen kokonaiskuva tarvitaan aina pohjaksi. Kovin monimutkainen, saati
ristiriitainen se ei voi olla. Jokainen peruskoulun opettaja tietää tämän.
Heti aluksi
täytyy todeta, että en ole missään nähnyt yhtä vaikuttavaa ja hyvin toteutettua
digitaalista museota. Kyseessä ei ole pelkkä tutkijoiden kyhäämä tietovarasto,
joka tarjoaa myös syventävää, interaktiivista toimintaa. Tämä on huikea kavalkadi,
jossa digitaalisen esittämisen keinoja on käytetty taitavasti ja tehokkaasti.
Kuva elää jokaisella seinällä, kupoleissa ja ständeissä.
Kuten sanotaan,
norsu syödään vain paloina ja samahan koskee myös historiaa. Jokaisen salin
ovella on lyhyt selostus siitä, mitä siellä on nähtävissä ja mitä siellä voi
oppia. Kun maassa nyt on olemassa historian oppikirjojen mallikurssit, luulen,
että nämä tekstit noudattelevat niitä. Varma en asiasta ole.
Itse saleissa
sitten on vaihtelevasti erilaisia kohteita. Mahtava kavalkadi näyttää kävijälle
tarinan Venäjän synnystä ja kehityksestä, eri aikakausista ja henkilöistä.
Tärkeistä kohtaista ja tapahtumista on laadittu puolihämäriin saleihin
valaistut ständit, jotka suuresti muistuttavat wikipedian sivuja.
Esimerkiksi
sotien osapuolten johtajat, vahvuudet ja tavoitteet ovat ständin toisella
puolella ja toisella taas tulokset, tappiot ja muut menetykset. Joskushan niitä
oli saavutuksiakin.
Kiinnostavin ja
varmaankin vaikuttavin yksityiskohta ovat lainaukset, jotka on otettu eri
henkilöiden suusta eli siis heidän kirjoituksistaan. Ne ovat lyhyitä ja iskeviä
ja jäävät todennäköisesti mieleen. Valitettavasti viitteet ja jopa ajoitukset
puuttuvat, mutta tässähän ollaankin tekemisissä eräänlaisen peruskoulun
oppikirjan kanssa.
Joka
tapauksessa, näyttely pyrkii antamaan Venäjän historiasta kävijälle yksinkertaisen
rungon, jonka voi varastoida muistinsa arkistoon. Se tarjoaa historialle myös
kasvot ja valtavissa koko seinän maalauksissa voi sitten todeta, miltä se Rurik
tai Monomah oikein näytti.
Vastaavaa,
1800-luvun historiamaalausta, joka koreudessaan muistuttaa jotenkin Jehovan
todistajien julkaisuja, voi nähdä esimerkiksi Pariisin Pantheonissa tai
vaikkapa Istanbulin sotamuseossa.
Ei tämä hieman
teennäinen ja jopa falski näyttämöllepano minua erityisemmin häiritse. Ajattelen
sekä pieniä peruskoululaisia, jotka joutuvat täällä vaeltamaan, että myös
aikuisia, jotka ymmärtävät, että kyseessä on vain taitelijan näkemys.
Taiteilijoista en nyt osaa sanoa nyt sen kummempia, mutta ainakaan he eivät
näytä olevan Gustave Dorén oppilaita.
Olennaista
tietenkin on, miten tuo valtava aineisto kokonaisuutena esitetään. Kovin
yhtenäinen ja ristiriidaton kokonaisuus olisi didaktisesti paras, mutta ehkä myös
älyllisesti kaikkein tympäisevin. Muistakaamme, ettei tämä ole tarkoitettu
intellektuelleille, joille varmaan kannattaisikin perustaa oma puisto.
Koska
esimerkiksi noiden lyhyiden mietelauseiden määrä on valtava, ovat ne myös
keskenään ristiriitaisia eikä niistä voi tislata kovinkaan selkeää
kokonaisuutta. Näyttelyn yleinen eetos toki löytyy ja nousee esille yhä
uudelleen. Kyseessä on Venäjän valtakunnan
ja sen ortodoksisen kirkon historia.
Nikolai Karamzin
oli loistava kirjoittaja, eräänlainen Venäjän Topelius ja hänen ideologiansa oli
valtion keskeisyys Venäjän historiassa, kuten jo pääteoksen Istorija gosudarstva Rossijskogo,
osoittaa.
Niinpä ei ole
ihme, että ensimmäisessä näyttelyssä (rurikovitšit ja romanovit) on ilmeisesti
eniten häneltä otettuja lainauksia. Siinä ei ole mitään kummallista. Sen sijaan
Lev Gumiljov, joka näyttäisi kilpailevan kakkossijasta, herättää kyllä tiettyjä
ajatuksia (bange Ahnungen sanoo
saksalainen).
Mutta onhan
siellä oikeita, kriittisiä tutkijoitakin. Niitä löytyy paljon, on V.O. Kljutševskia,
S.F. Platonovia, A.N. Saharovia ja niin edelleen.
Mutta sitten
siellä on myös senaatin yliprokuraattori ja kahdenkin sittemmin valtaistuimelle
nousseen kruununperillisen kasvattaja Konstantin Petrovitš
Pobedonostsev, hän jota kaikki jo aikanaan pitivät taantumuksen symbolina ja
jonka suomalaiset kuvittelivat olevan kaiken pahan alkuna myös Suomen-politiikassa.
Pobedonostsevilta
valittu mietelause korostaa lujan vallan ja ylellisyyden karttamisen tärkeyttä.
Entäpä sitten? Omalle aikakaudelleen hän oli tärkeä henkilö ja olisi ollut
väärin jättää hänet joukosta pois.
Mutta missä
onkaan Stolypin? Etsin turhaan tuota miestä, joka vielä äskettäin näytti Kremlissä
nousseen ylimmälle parnassolle. Vain ohimenevän maininnan löysin, vaikka tosin
muuan kokonainen aikakausi oli saanut nimensä hänen erään lausahduksensa
mukaan. Se koski ”suuria mullistuksia”.
Mieleen ihan
tulee, että Moskovassa, Akatemian Venäjän historian instituutin naapurissa
sijaitseva mainio Pub Stolypin on myös suljettu. Muuan kollega nauroi, ettei
siitä kannata tehdä johtopäätöksiä historiapolitiikan suhteen ja oli varmaan
oikeassa.
Ei tässä nyt vielä missään Neuvostoliitossa
eletä, ainakaan rajan sillä puolella. Saattaa olla, että etsin sankaria vain
vääristä lokeroista.
Suuri, silmiinpistävä
linjaus oli ensimmäisen maailmansodan ja vuoden 1917 vallankumousten selkeä
esittäminen uudella tavalla. Helmikuun valankumous oli monien sitaattien mukaan
Englannin työtä siinä kuin Lokakuu meni saksalaisten kontolle. Suuren Venäjän
mahtavaa nousukiitoahan siinä loppujen lopuksi katkaistiin.
Se muuten olikin
omaa luokkaansa. Vain kaksi rotua oli
tavattomasti vaikuttanut uusimman ajan tieteeseen, kertoi sitaatissaan akateemikko
Vernadski: anglosaksinen ja venäläinen. Jälkimmäisen ansioita ei ollut vielä
yleisesti tunnustettu, hän totesi sitaatissa, jonka konteksti on epäselvä.
Ei tämäkään
näkemys ole tuulesta temmattu, vaikka meikäläinen jäi sitaatista kaipaamaan
ainakin saksalaisia ja miksei ranskalaisiakin… 1940-luvun kosmopolitismin vastaisen kampanjan aikanahan tästäkin teemasta
kyllä puhuttiin.
Muuten,
kristittyjen marttyyrius nousee vanhasti esille myös käsiteltäessä
neuvostoaikaa ja syystä nouseekin. Täytyy sanoa, että se meillä on jäänyt vähälle
huomiolle kuten jäävät myös ne nykyiset vainot, joita heihin kohdistetaan.
Muuten, Stalinin
ajan valtavat aikaansaannokset ja vielä valtavammat suunnitelmat saavat paljon
huomiota. Tunnettu Stalinin suunnitelma
luonnon muuttamiseksi esitellään myös laajasti ja kiintoisasti.
Vähälle huomiolle
jää myös Suomi, sitä onkin etsittävä alaviitteistä. Talvisota on
ympäripyöreästi käsitelty episodi ja kaipaamaan jää selkeää tarinaa siitä, mikä
oikein oli Neuvostoliiton rooli ja sen suhde Saksaan vuosina 1939-1941.
Venäjällä on kyllä näiden kysymysten hyviä tutkijoita (mutta me poikaa opetamme, kuten Saarnaaja
sanoi).
Suomen sota 1808-09 saa osakseen
suhteellisen pitkän alaviitteen, jossa totuudenmukaisesti korostetaan sitä,
että se oli aikanaan Venäjällä hyvin epäsuosittu. Sitähän paheksui myös
Karamzin.
Sitten, kun
tullaan kohti nykypäivää, alkaa ilmaantua yhä enemmän nykyistenkin
poliitikkojen kuvia ja heidän lausumiaan. On merkille pantavaa, että historiaa
pääsevät arvioimaan niin Putin kuin Lavrov. Värivallankumousten
yritykset kuuluvat nykyisen historian keskeisiin aiheisiin…
Politologille
tämä laaja osio varmaankin on antoisa. Itse olin paljosta kiertämisestä sen
verran väsynyt, etten jaksanut siihen enää perehtyä, eikä myöskään henki siihen
kehottanut.
Mieleen tuli
vain venäläinen sananparsi: se on kirjoitettu
heidän otsaansa (У них все на лице написано).
Tarkoituksen kyllä huomaa, ellei sitä ole ymmärtänyt jo vaikkapa Putinin
puheista, joita meillä ei tosin ole julkaistu. Mutta tässä ollaan jo
politiikassa, joka on tahdon asia, ei tieteen ja sellaisena pysyy. Kyllä
teemaan kannattaisi palata, kunhan jaksaa.
Mutta miten
kokoaisi sen perusidean, joka läpäisee koko tämän vaikuttavan ja teknisesti
erittäin ansiokkaan näyttelyn?
Eiköhän voine
sanoa, että kyseessä on karamzinilainen Venäjän valtakunnan historia, kirkon vahvalla läsnäololla. Olisi kuitenkin huomattavaa
liioittelua väittää, että kyseessä on pobedonostsevilainen versio.
Sen mukaan etatismi ja uskonnollisuus, voisi sanoa klerikalismi, ovat Venäjän valtakunnan
tukipylväät kautta aikojen. Sitä paitsi kyseessä on hyvän valtakunta, jota
etenkin lännestä on aina uhattu ja uhataan.
Miten sanookaan
ständissään filosofi Valerian Nikolajevits Muravjov: Pyhä Venäjä (Svjataja Rus) ei ole legenda eikä vertaus. Se on ollut
todella olemassa. Ei siinä makean satumaisessa hahmossa, jonka maalaavat
taitelijat ja runoilijat, vaan elävänä kokonaisuuteena, joka on täynnä
omalaatuista kauneutta, ääniä ja hahmoja ja jolla on kaikkialla suuri elämänvoima.
Se on kaunis
visio ja hyvin isänmaallinen omalla erikoisella tavallaan. Imperiumista
eronneet kansat eivät kuitenkaan enää näytä sitä jakamattomasti kannattavan tai
edes näkevän. Olisiko tällä jotakin väliä?
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti
Kirjoita nimellä.