Onko tyhmyydellä rajoja?
Tyhmyys on
valtava luonnonvoima, jonka voittamiseksi ihmiskunta on paljon saanut
työskennellä ja kärsiä. Mitään lopullista voittoa ei kuitenkaan ole edes
näköpiirissä, sillä edellisten sukupolvien saavutukset periytyvät vain osittain,
kasvatuksen kautta, tai eivät ollenkaan.
Vaikka voisi
kuvitella, että lisääntynyt koulunkäynti ja tiedotusvälineiden kautta tulviva
informaatio vähentäisivät tyhmyyttä, eivät ne ole saaneet aikaan mitään oleellista
parannusta itse ydinasiassa. Ehkäpä asia peräti on aivan päinvastoin.
Tyhmyydessä,
sanan syvimmässä ja tärkeimmässä merkityksessä, ei nimittäin ole kysymys älyllisestä
suorituskyvystä tai siis sen puutteesta, vaan henkisten ja muidenkin kykyjen
käyttämisestä tolkuttomalla tavalla.
Generalissimus
Suvorov, jota myös presidentti Kekkonen siteerasi, sanoi joskus, että pölkkypäisyys tuottaa paljon onnettomuutta
ja tässä juuri on asian ydin. Tyhmyri ajaa alkuvoimaisella innolla asiaa, jonka
luulee onnellistuttavan koko ihmiskunnan, mikäli se vain ymmärtää tulla tähän
toimintaan mukaan.
Hänen ei
tarvitse koskaan olla yksin, sillä niin suurta tyhmyyttä ei olekaan, ettei se
saisi puolelleen laumaa, joka haluaa luopua omasta ajattelustaan eli heittää
aivot narikkaan, kuten on tapana sanoa.
Toki kaikki
tyhmyys ei ole yhtä puoleensavetävää, kaikkein suurinta suosiota nauttivat
yleensä sellaiset alan kehitelmät, joissa tuomitaan vallitseva todellisuus
ankarasti moralisoiden ja vaaditaan vielä menneisyyttäkin, hamaan maailman
tappiin saakka, tilille siitä, ettei se ole ollut vallitsevan muodin (R-chic) mukaista.
No, eihän
asiassa mitään uutta ole. Jo Aldous Huxleyn dystopiassa tarina menneisyydestä
oli väännetty noudattamaan hallitsevan järjestelmän tarpeita ja George Orwell
saattoi todeta, että se, joka hallitsee menneisyyttä, hallitsee myös tulevaisuutta.
Jokainen totalitarismi pyrkii hallitsemaan historiaa.
Menneisyys, tai
pikemminkin historia, eli tarina menneisyydestä, onkin yksi tärkeimmistä
taistelukentistä, jolla kulloinkin vallitseva tyhmyys joutuu kohtaamaan terveen
järjen muodostaman vastarinnan ja yrittää sen murtamista.
Historia ja
erityisesti menneisyydestä periytyvät dokumentit ovat kiusallinen muistutus
siitä, ettei maailma ole aina ollut sellainen, jollainen sen pitäisi.
Neuvostoliiton
järjestelmän Akilleen kantapäänä oli klassinen kulttuuri, jota opiskelemalla
oppi piankin ymmärtämään, ettei järjestelmän vakuuttelu siitä, että se olisi
ihmiskunnan suurten humanistisen perinnön oikeutettu jatkaja, voinut pitää
paikkaansa.
Vapaa
historiantutkimus puolestaan saattoi helposti osoittaa, ettei tarina hirveästä
sorrosta ja taantumuksesta ja vallankumouksen tuomasta edistysloikasta kohti
suurinta mahdollista onnentilaa voinut pitää paikkaansa.
Niinpä
kriittinen historiantutkimus kiellettiin, mutta kulttuuria ja sen dokumentteja
ei. Toki niitä voitiin paikoin käyttää menneisyyden mustamaalaukseen, kuten Domostroita, jossa määriteltiin perheen
pään isäntävalta osana jumalallisen järjestyksen hierarkiaa.
Siinähän
todettiin tähän liittyvän myös rangaistusvallan. Vilkkaalla mielikuvituksella
varustettu henkilö saattoikin sitten päätellä menneisyyden olleen tältäkin osin
yhtä helvettiä. Siitä oli sitten kuitenkin päästy eroon, kiitos puolueen ja
vallankumouksen.
Tässä
Kalevalanpäivän merkeissä näyttää meilläkin, maamme päälehdessä ilmestyneen
artikkeli, jossa pöyristytään Kalevalaan sisältyneiden vaimon kuritusohjeiden
takia. Suorastaan joku amerikkalainen tutkija on syyttänyt kirjaa tästä syystä.
No, onhan sekin
nyt kiinnostavaa, että kirjoja syytetään. Tässä on näköjään kyseessä
naisvihamielisyys, mikä R-chic
-näkökulmasta onkin aikamme ja maailmamme keskeinen ongelma, myös meillä, turha
kiemurrella.
Onneksi Kalevala
on löytänyt puolustajankin, mutta en oikein usko, että hänen sanomansa tässä
esityksessä pääsee voitolle. Olennaista, katsokaas, ei ole se, että Kalevala on
historiallinen dokumentti, jolla on kulttuurissamme oma asemansa, vaan se, että
löydämme siitä niin sanotusti poliittisesti epäkorrekteja asioita.
Olisi varmasti
turha huomauttaa, että sellaisia löydämme kaikesta menneisyyteen liittyvästä,
aivan kaikesta. Sitä paitsi löydämme sellaista myös nykyisyydestä, sillä asia
johtuu siitä, että tuo poliittinen korrektius on aikamme R-chic ja sellaisten ominaisuuksiin kuuluu, että ne ovat aina
sovittamattomassa ristiriidassa sekä vallitseva todellisuuden, että terveen
järjen kanssa.
Tiedämme kyllä,
ettei menneisyys ei ole sellainen, kuin sen pitäisi parhaimmillaan olla. Eipä
ole nykyisyys eikä tulevaisuuskaan, ei sikäli.
Mutta mitä
sitten voisimme tehdä, että ainakin tulevaisuudesta tulisi parempi? Pitäisikö meidän lakata lukemasta Kalevalaa,
tai mikäli olemme jo lakanneet, kuten näyttää, estää sen kappaleita
tulevaisuudessa joutumasta ihmisten käsiin?
Ehkä voisimme
ainakin avoimesti puhua Kalevalaan sisältyvästä pahuudesta, tarkoittaen nyt
perheväkivaltaa eikä esimerkiksi murhia ja tappoja, jotka kuuluvat jokaiseen
kunnon lukemistoon?
Miksei
perheväkivallan teemasta ole puhuttu tutkijapiirien ulkopuolella, kysyy Helsingin
Sanomien kirjoittaja?
Niin, miksi? Tuntuuko
sinustakin, rakas lukija, siltä, että vastuun raskas taakka lankeaa yllesi?
Olemmeko me kaikki syyllisiä? Vai ovatko tutkijat erityisen syyllisiä, kun kerran
tietävät, eivätkä sittenkään puhu? Kirjoittajaa voimme varmaankin kiittää
siitä, että hän on paljastanut taas yhden tabun.
Mahtaako niitä
kuitenkin vielä olla jäljellä? Ehkä niitä on rajattomasti?
”Ehkä voisimme ainakin avoimesti puhua Kalevalaan sisältyvästä pahuudesta, tarkoittaen nyt perheväkivaltaa eikä esimerkiksi murhia ja tappoja, jotka kuuluvat jokaiseen kunnon lukemistoon?
VastaaPoistaMiksei perheväkivallan teemasta ole puhuttu tutkijapiirien ulkopuolella, kysyy Helsingin Sanomien kirjoittaja?”
Helsingin Sanomien kirjoittaja ei ole näköjään kuullutkaan Maksim Gorkin teossarjasta ”Детство, отрочество, юность” (Lapsuus, puberteetti-ikä, nuoruus), puhumattakaan siitä että olisi lukenut sen. Teossarja on niin ilkeää lukukokemusta perheväkivallan suhteen, ettei ole mikään ihme, että koska se ei nostata suur-ylpeyttä Pyhästä Venäjästä, niin se painettiin villasella. Teossarja on kuitenkin kulttuuri-ihmisten ”must”.
Kyseinen Helsingin Sanomien kirjoittaja on ilmiselvästi venäläistä syntyperää, koska hänen selkärangassa elää perinteinen muisto lapsiin kohdistetusta väkivallasta perheessä. Maksim Gorki kuvasi miten perheenpää kasvatti lapsiaan tottelevaisuuteen tulevaisuutta silmällä pitäen. Lapsille piti antaa kunnon selkäsauna joka päivä, että muistaisivat olla kilttejä seuraavana päivänä, vaikka eivät olleet sinä päivänä tehneet mitään pahaa.
Maksim Gorki kuvaa teossarjassaan kuuliaisuusoppiaan: hänen isänsä humalassaan pieksi Maksimin paljasta selkää säpäleisellä kepillä, josta ihoon meni paljon piikkejä. Mummon tehtävänä oli sitten vetää ihosta kaikki piikit pois ja hoitaa poikaa.
Kyseinen Helsingin Sanomien kirjoittaja on ilmiselvästi venäläistä syntyperää, koska hän ei vaivaudu vertaamaan Kalevalaa Venäläiseen kansanrunouteen, vain sen takia että Venäjällä ei ole mitään Kalevalan vertaista.
Kyseinen Helsingin Sanomien kirjoittaja on ilmiselvästi venäläistä syntyperää, koska Kalevala on hänen mielestään perheväkivallan syntipesä.
" Olisi varmasti turha huomauttaa, että sellaisia löydämme kaikesta menneisyyteen liittyvästä, aivan kaikesta. Sitä paitsi löydämme sellaista myös nykyisyydestä, sillä asia johtuu siitä, että tuo poliittinen korrektius on aikamme R-chic ja sellaisten ominaisuuksiin kuuluu, että ne ovat aina sovittamattomassa ristiriidassa sekä vallitseva todellisuuden, että terveen järjen kanssa.
VastaaPoistaTiedämme kyllä, ettei menneisyys ei ole sellainen, kuin sen pitäisi parhaimmillaan olla. Eipä ole nykyisyys eikä tulevaisuuskaan, ei sikäli."
Niin, tuleepa vielä sekin aika, jolloin myös nyt elämämme nykyhetki on muuttunut menneisyydeksi, ja ehkäpä on mahdollista, että myös ns. ajan tuulten suunta voi muuttua. Joten tuolla logiikalla nämä tämän päivän menneisyyttä armottomasti ruoskivat ja kaikenlaisia "paljastuksia" tehtailevat besserwisserit ja gutmenschit tulevat silloin vuorostaan olemaan niitä, joiden ympärillä ristiinnaulitse!-huudot tuolloin kajahtelevat. Tämän päivän syyttäjät voivat olla jo niitä huomisen syytettyjä. Ja kuta innokkaammin on itse osallistunut yleisiin riekkujaisiin "ajan hengessä", niin sen vähemmän sitten löytynee enää niitäkään, jotka haluavat näille sittemmin paitsioon joutuneille tarjota sääliä tai edes ymmärtämystä, kun nämä sitten vuorollaan joutuvat altavastaajien asemaan. Kuinkahan monelle Hyvälle Ihmiselle(TM) on tullut mielenkään, että noinkin siinä voi vielä käydä?
Istuin kerran erään Itä-Euroopan sorrettujen kansojen edustajan vieressä illallisilla ja hän sanoi säilyneensä kommunistiajoista täyspäisenä mm. sen vuoksi että oli lukenut Lindgrenin Katto-Kassisen. Lindgreniäkin on sensuroitu. On harmi, ettemme voi hänen järkevää mielipidettään kuulla näihin sensuuriasioihin. Kaikki mitä hän kirjoitti on tietysti sopimatonta monelle. Pitäisi vain pidättäytyä itse silloin lukemasta ja välttää samalla kieltämästä muilta sitä iloa. Se on kai Voltairen valistuksen projektia, mutta taitaa hänkin olla tiensä päässä. Ja jos naisasioita kaivellaan, kyllä hänellekin syytös postuumisti napsahtaa.
VastaaPoistaKuuntelinpa mainion Ylemme ohjelmaa aikamme valeuutisista. Siinä ylen arvostetut toimittajat keskustelivat valeuutisista ja sen semmoisista. Lopetin kuitenkin kuuntelun, kun ohjelman vetäjä kysyi nykyisen perinteisen median uutisten tasosta, johon sai vastauksena, että se on parempi kuin koskaan ja perusteluna oli, että perinteinen media valitsee sentään uutisensa eettisin perustein.
VastaaPoistaOn se kamalaa olla suvaitsevainen/femninisti, kun pitää uskoa, että menneisyydessä kaikki olisi ollut paremmin, jos vain ihmiset olisivat syntyneet enkeleiksi, eikä vajavaisiksi ihmisiksi tai peräti suomalaisiksi.
VastaaPoistaUskonnoissa historia nähdään aina Jumalan sanana.
Ihminen on femninisti silloin, kun hän ei usko, että historia on väärentämätöntä totuutta, joka pitäisi uskoa yhtä lujasti, mitä uskovaiset uskovat omaan loistavaan menneisyyteen, jolloin jokainen teko oli Jumalan naruista johtuva. Uskovaiset mielellään muistelevat omaa loistavaa mebneusyyttään joka jostain syystä päättyy aina viimeisen profeetan kuolemaan. Sen jkälkeen uskovaiset joutuvat elä,ään vajavaisessa maailmassaan, missä kaikki olisi loistavasti, jos vain ihminen ei olisi jatkanut historian kirjoittamista.
Huomataan, että femninisti kieltää kaiken historian ja odottaa, että jostain Kuolleen meren lähettyviltä löydettäisiin aito feministinen kirjakäärö, joka kertoisi, miten kaikki on joskus ollut täydellistä, eikä mitään kehitystä apinasta ihmiseksi voinut olla.
Kiitoksia jälleen kerran Timolle, joka jatkoi suurenmoisella tavalla kirjotuksiani siitä, miten valkoisen miehen taakka on pelkkä olkiukko, jolla halutaan yhtäläisesti kieltää ihmisen rotujen kehityshiostoria, jolla feministit haluavat lujasti uskoa, ettei ihminen milloinkaan saa olla ollut keskeneräinen, vaan feministien unelmissa mies on ollut menneisyydessä joku hellyttävä koiranpentu, joka naukuu kivasti kosteilla silmillään, mun sitä silittää... Mutta sitten pennusta kasvaa koira, joka kusee...
Ikään kuin feministit olisivat tänä päivänä absoluuttisen jumalisia, jotka eivät milloinkaan voi tehdä mitään väärää. Suosittelen feministeille Jane Goodallin tarinoita, missä apinat ovat apinoita ja tekevät lajilleen tyypillisiä tekoja. Tai sitten femistit voisivat mennä vaikka yksin Keskuspuistoon katsomaan, miten elävät täydelliset eläimet, eivätkä ne mitenkään häiritse toisiaan seksuaalisesti.
Voi tietysti olla, että feminstit haluavat miesten olevan jumalia ilman minkäänlaista kehityshistoriaa. Siinä tapauksessa suosittelen kaikille Kreikan jumaltaruja.
Suvaitsevaista kansanosaa harmittaa, että kansallismielinen ihminen arvostaa omaa kulttuuriaan ja suhtautuu kriittisesti monikulttuuri-intoon. Kun maahanmuuton yhteydessä on tullut esille monenlaista barbariaa, jota suvakinkin on sellaisenaan hankala puolustaa, edistykselliset ovat jatkokehittäneet vanhan ajan neulanpistopolitiikkaa muistuttavan menettelyn. Tällä kerralla maalina on suomalaisuus. Ja tarkoituksena on osoittaa, että mikä tahansa rajojen yli tuleva vitsaus on vain kalpea aavistus siitä, mikä täällä on aina ollut riesana. Vaikkapa vaimojen kurittaminen.
VastaaPoista”Onko tyhmyydellä rajoja?”
VastaaPoistaOnko tyhmyydellä rajoja? Eipä taida olla, koska ainoastaan viisautta/elämänkokemusta/tietopankkia/intellektuaalista näppäryyttä/jne. voidaan mitata tietyin mittarein. Perustana ovat tietysti koulun/korkeakoulun/yms. todistukset aina professorin pätevyyttä korostavia hymyjä myöden.
Onko tyhmyydellä rajoja? Ei ole. Koska oikeata tyhmyyttä ei voi mitata millään mittarein. Kukaan ei haista/havaitse/huomaa/aavista/jne. sitä, että joku tyhmä/tyhmistetty/aineilla pumpattu/jne. vetää narusta ja räjäyttää itsensä/lyö puukolla/ampuu jostakin välineestä/jne.
Onko tyhmyydellä rajoja? Ei ole. Koska ns. suomettuminen synnytti Suomeen professionaalisia tuuliviirejä, jotka professorien arvokkuudella väittävät mihin suuntaan Suomen on kuljettava Marxin/Engelsin/Leninin/Stalinin/Kremlin/Putinin toivomusten mukaan. Tämän tyhmyyden ”viisautena” on se, että Suomen pitää eristäytyä ihanaksi saareksi/harmaaksi vyöhykkeeksi/ties mitä vittumaista muuta.
Samahan se koskee hullujakin. Heistä monet kuitenkin ovat varsin kunnioitettavia persoonia. Eivät kaikki.
PoistaHieno kirjoitus!
VastaaPoistaTerminologia on päivän sosmediassa sekä erehtymättömässä valtamediassakin pahasti sekaisin. Termiä tyhmä käytetään synonyyminä alhaiselle IQ:lle. Tyhmää parempi sanaa kutsumaan pölkkypäätä arkisanastossa voisi olla mäntti, kusipää, pässi, tomppeli tai jotain vastaavaa termiä, joka sopii kuvaamaan kohteen toimintaa riippumatta hänen älykkyysosamäärästään. Suomessa on vallassa tuskin ketään alle 100 äö-tason, pölkkypäitä taas riittäisi vaikka vientiin.
Valtavaihtoehdotelmissa toitotetaan, että suomalaista kulttuuria ei ole olemassakaan. Onneksi löysivät Kalevalan pöyristeltäväksi (tarkoituksena muulikulttuurin tuomiseksi Suomeen rikastuttamaan impivaaralaisten luokatonta arkea?). Voimme siis olla ylpeitä, koska ainakin akanpieksämisohjeet löytyvät, mitä tuskin juuri kukaan tietää. En ainakaan minä, joten lajikin on ohjeiden puuttuessa jäänyt väliin.
Luokattoman kehnoa argumentointia ja päättömiä ajatuksia täynnä tuo kommenttisi.
PoistaJuuri tätä tarkoitin😊
PoistaThmyys on sisun synomyymi, thmyys on Sisyfoksen kiven pyörittämistä. Yhä uudelleen ja uudelleen pyörittämistä päästyäänkin. Sanaa sisu ei voi kääntää muille kielille, sitä on thmyys.
VastaaPoistaS
Sisu