Maailman ihmeitä
Teuvo Pakkala, Oulua soutamassa. Otava,1957 (1886),119 s.
Teuvo Pakkalan lapsiaiheisia
kertomuksia luettiin ennen koulussa. En tiedä, luetaanko enää, mutta aihetta
voisi olla.
Pakkala on siitä erikoinen kertoja,
että hän tykkäsi samaistua lapsiin ja naisiin, mikä ei ollut kovin tavallista.
Vertailukohteena tulee mieleen Kauppis-Heikki, joka niin aidon tuntuisesti
osasi kuvata vaikkapa nuoren miniän alemmuuskompleksia: laiha tyttönen ei
tuntunut huushollissa olevan paljon mitään. Muhkealla anopilla sen sijaan oli
peräti kaksoisleukakin…
Myös Kauppis-Heikki kuvasi
markkinaelämää, jota vasten rahvaan normaalia elämänmenoa oli hyvä tarkastella.
Oli se suuren maailman meno sentään aikamoista ja sinnehän sitä piti
renkipojankin aina välillä päästä.
Minusta tässä Pakkalan kirjassa on
kiinnostavinta kuvaus Oulun kaupunkielämästä ja tarkat selostukset siitä, mitä
tervarahoilla hankittiin.
Tämä oli sitä aikaa, kun kaiken
maailman hullutukset alkoivat levitä syrjäkulmillekin. Eivät palkolliset mitään
joutavaa ostelleet, paitsi nyt sen verran, että tiesi ostaneensa, vaikkapa
vehnäleipää järsittäväksi iänikuisen rukiin sijasta. Eivät talollisetkaan
tuhlanneet, jauhot olivat se tärkein, kun elääkin piti.
Yksi kerskakulutushyödyke sentään
oli, taskukello. Ne oltiin tuntevinaan hyvin ja kukin kehui omaansa, oli se nyt
sitten pintelikello, liivarikello tai kerrassaan silinterikello neljällä
kivellä.
Kellot olivatkin aikansa rosvojen
himoitsema kapistus ja niiden laadusta oli tapana puhella vakavissaan vielä
1950-luvulla. Lapsekkaimmat himoitsevat yhä superkalliita korukelloja.
Mutta tuohon aikaan jätkä hankki
kellon statusesineeksi vain muusta tinkimällä ja renkimies sai usein vain
kadehtia sivusta.
Mutta kyllähän sitä rahaa hänellekin
kertyi, kun ei tuhlannut. Pakkalan tervansoutajat tuhlaavat hiukkasen, mutta
määrän mukaan. Kun sulhanen haluaa huvittaa morsianta, hän ostaa tälle piletin
höyryvenheeseen 20pennillä ja jää itse rannalle. Puolen tunnin kuluttua
onnellinen morsian palaa retkeltään. Issikallakin ajellaan vain pari kulman
väliä, mutta tuleepahan oltua herroiksi.
Markkinoilla liikkuu tosiaan myös
käteinen raha ja kaikenlaista veijaria on sitä tavoittelemassa. Tervansoutajille
ei siinä kuinkaan käy, vaikka viina meinaa viedä yhden miehen. Hän kuitenkin
säästyy hukkuakseen sitten koskeen, mutta näitähän sattuu. Jossakinhan sitä
ihminen päivänsä päättää.
Mutta tuo valtava rahan virtaus markkinoilla
on merkille pantavaa, kun ei sitä rahaa kotioloissa tarvittu koskaan. Jossakin
vanhassa saappaassa saatettiin säilyttää kolikoita.
Kauppis-Heikin kertomuksessa Savolainen soittaja kuvataan muuattakin
henkilöä, josta oli tullut rikas, kun hän oli markkinoita kierrellyt
soittelemassa ja ihmiset ovat heitelleet rahaa. Nuo rahat soittaja sitten
testamenttasi johonkin hyvään tarkoitukseen, en muista mihin.
Nämä vain puolentoista vuosisadan
takaisiin aikoihin palautuvat kertomukset ovat meille terveellinen muistutus
siitä, miten niukasti tässäkin maassa elettiin vain muutama sukupolvi sitten.
Meistä on hyvin omituista, että
joku ihminen viitsii ottaa ammatikseen kolikoiden pyytelemisen ohikulkijoilta
ja sitähän se nykyoloissa onkin. Puolitoista vuosisataa sitten se kuitenkin
olisi ollut periaatteessa jopa tie varakkaaseen elämään, mikäli moinen toiminta
olisi sallittu.
Niin nopeasti on yhteiskunta
muuttunut, että vain parin sukupolven takainen eli 1950-luvun maailma on
nykynuorison näkökulmasta pelkkää eksotiikkaa ja sitä paitsi rutiköyhää aikaa.
En tiedä, tarjotaanko nuorisolle
koulussa tai missään muuallakaan, mahdollisuuksia oppia ymmärtämään, mistä eli
siis millaisista oloista me esi-isät oikein olemme tulleet.
Mitä merkitsee olla kehitysmaa eli
siis takapajuinen maa, ei ole helppo oppia lukemalla, miten ennen elettiin ja
mistä leipä saatiin.
Elämään kuuluivat myös huvitukset
ja mahdollisuus kerskakulutukseen, mutta kiusaukset oli voitettava. Pankolle ei meikäläisissä oloissa ollut hyvä
jäädä makaamaan ja nälkä ja tauti saattoivat tappaa vielä ahkerankin. Lavea tie
oli ainakin lyhyt.
Tietenkin kaunokirjallisuus on kaunokirjallisuutta,
ja sillä on sen mukaiset tehtävät. Kuitenkin sillä on usein merkittävä arvonsa
olosuhteiden kuvailijana ja aikansa arvostelijat yleensä myös kertoivat siitä
mielipiteensä. Joskus he kyllä vihastuivat totuuden sanomisesta.
Joka tapauksessa aidot vanhat
kertomukset välittävät niin monipuolista kuvaa niistä olosuhteista, joissa
kerran jouduttiin toimeen tulemaan, kuka milläkin tavalla, että soisi kyllä
myös nuorison niihin perehtyvän.
Pakkalan kertomukset ovat koruttomassa
realismissaan mielestäni myös tässä suhteessa parempaa lukemista kuin ne
saarnaavat tendenssikirjat, jotka ovat nousseet suurempaan arvoon.
Kyllähän suurelle osalle tavallista kansaa vasta 1960-luvulla niukat ajat päättyivät teollistumisen aiheuttaman maaltamuuton ja Ruotsin siirtolaisuuden sekä ennen kaikkea hyvinvointivaltiopolitiikan ansiosta. Ehkä 1980-luvun puolivälissä oli pientä kulutusjuhlaakin, lainarahalla. Siitä sitten maksettiin 1990-luvun lamassa suuri hinta.
VastaaPoistaMeillä kotona lähihistoria kahisuttelee lehtiään lähes joka päivä. Vaimoni on 12 v. nuorempi ja suht vakavaraisesta akateemisesta perheestä. Niinpä lapsuuden muistelemisemme ovatkin kuin eri maailmasta. Minä synnyin evakkoperheeseen ja sota-ajan niukkuuteen, mutta hän syntyi, kun korttielämä loppui ja kahvia sai joka päivä. Mielenkiintoista onkin, että minä muistan lapsuuteni onnellisempana kuin hän omansa. Ehkä se johtuu karjalaisuuden ja länsisuomalaisuuden eroista
VastaaPoistaMieki muistan tuon ajan onnellisena , vaikka olenki länsirajalta Väylänvarresta.
PoistaLänsisuomalainen ihminen voi elää onnellisen elämän nauramatta kertaakaan elämänsä aikana. (Professori Seppo Knuuttila)
VastaaPoistaPakkalalta on mieleen syöpynyt tuo erinomainen mahtisana stiiknafuulia. Kukaan ei tiennyt, mitä kieltä se oli ja mitä se merkitsi, mutta mahtavalta se kuului, eikä kukaan voinut sitä kumota tai vastaanväittää. Erinomainen se on siksi, että niin media kuin poliittinen kielenkäyttökin vilisee näitä uudemman ajan stiiknafuulioita, joilla asioita hoidetaan tai estetään hoitamasta. Joillakin niistä sanoista on suomenkieltä muistuttava äänneasu ja joillakin on joskus ollut ihan oikeakin merkityskin, mutta sitten ne on stiiknafuulioitu. Tasa-arvon nimissä voidaan vaatia tai kieltää käytännössä mitä tahansa mutta toisaalta ilmiselvältä näyttävillä asioilla ei ole mitään tekemistä tasa-arvon kanssa. Jos maahanmuutto tuo mukanaan rikollisuutta tai aiheuttaa tavattomia kustannuksia, ratkaisuna on kotouttaminen, mitä se sitten käytännössä tarkoittaneekin. Jos Matti haukkuu yhtä ihmisryhmää, se on rikollista vihapuhetta, koska se kohdistuu kansanryhmään, mutta jos hän haukkuu vielä kovemmin toista ihmisryhmää, se ei ole vihapuhetta kun se toinen ihmisryhmä ei oikeasti yllättäen olekaan kansanryhmä.
VastaaPoistaMelkoista ja ajatonta realismia tuo kertomus mahtisanasta edusti ja edustaa. Stiiknafuuliat ja niiden olemus säilyvät ikuisesti, vain äänneasut muuttuvat ja asiayhteydet vaihtelevat kulloisenkin tarpeen mukaisesti.
Köyhiähän on aina syytetty "huikeasta elämästä" ja viinan viljelystä vaikka köyhyyden vuoksi alkoholin kulutus oli jo ennen kieltolakia Suomessa Euroopan pienimpiä.
VastaaPoistaSamuli Paulaharju mainisee yhdessä kirjassaan tutustuneensa maaseudun vähävaraisen asumukseen joka oli vain rinteeseen kaivettu kuoppa. Paulaharjun kirjat ovat aikalailla romattissävyisiä mutta kyllä sieltä on luettavissa lohduton kehitysmaaköyhyys missä osittainenkin kato tai kalansaaliiden ehtyminen toi nälkäkuoleman uhan. Normaalitilanteessakin aliravitsemus oli satokauden ulkopuolella tavallista.
Myös Ilmari Kiannon kuvaukset Kainuun syrjäseutujen köyhyydestä ovat lukemisen arvoisia. Niissä puhutaan monta astetta köyhemmistä ihmisistä kuin Pakkala kertoo: kyse ei ollut vain niukkuudesta, vaan suoranaisesta nälästä. Ne luettuaan ainakin tajuaa, kuinka siunaksellinen asia kansainvälinen kauppa ja fossiiliset polttoaineet ovat. Kun puhutaan suomalaisesta köyhyydestä, pitäisi kai muistaa ero etelän rintamaiden ja syrjäseutujen välillä. Omat vanhempani ja heidän vanhempansa eivät olleet rikkaista perheistä, mutta Etelä-Suomen kaupunkilaisia kuitenkin. Isovanhempani viettivät jo 30-luvulla kaupunkilaista elämää, kävivät säännöllisesti elokuvissa ja tansseissa, ja vanhempani 50-luvun teineinä samoin, kuluttivat aikaa jäätelöbaareissa ja kahviloissa ja Helsingissä käytiin junalla huvittelemassa. Täysin eri maailma kuin se 50-luvun Lappi, jota esim. Timo Mukka kirjoissaan kuvasi. 70-luvun lapsena minä elin jo täysin pilalle hemmoteltuna
VastaaPoistaKöyhät ja kurjat olivat erikseen. Kiannolla on niitä jälkimmäisiä. Pakkalan ihmiset sen sijaa olivat sitkeitä ja eteenpäin pyrkiviä, mutta olot olivat karut.
Poista”Maailman ihmeitä”
VastaaPoistaMuinaiskreikkalaisen filosofian humpuukia
Eräs Muinaiskreikkalainen jehu, joka tykkäsi ottaa hevosenlannankylpyjä kurkkuaan myöten, krapulansa takia, väitti aikoinaan että samaan virtaan ei voi astua kaksi kertaa. Voiko olla pöhlömpää väitettä, jos otetaan huomioon, että juuri AIKA on se permanenttinen virta. Ja tämä AIKA on osoittanut, että juuri sodat astuvat tähän virtaan milloin haluavat.