Taantumuksen
tukipylväs?
Kristiina
Kalleinen, ”Isänmaani onni on kuulua Venäjälle”.Vapaaherra Lars Gabriel von
Haartmanin elämä. SKS 2001, 345 s.
Kristiina
Kalleinen on 1800-luvun tutkimuksemme terävintä kärkeä ja tämä kirjakin on jo
ammoin saanut paikkansa sen perustutkimuksen joukossa, joka on viime vuosikymmeninä
muuttanut kuvaamme aikakaudesta. Sehän tietenkin on koko ajan muutoksen
tilassa.
Eipä siis liene
enää syytä keskittyä kirjan sisältämiin uutuuksiin, tässä sen sijaan muutamia
mietteitä ja assosiaatioita, joita se kirvoitti.
Itse kirjan otsikko,
joka on suora lainaus päähenkilön omasta tekstistä, pahentaa tietenkin
monia. Kyseessä oli kuitenkin aikakausi, jolloin Suomi oli vielä monin sitein
kiinni vanhassa emämaassaan ja yhä löytyi myös niitä, jotka haikailivat paluuta
vanhaan valtioyhteyteen.
Ruotsin oma politiikka
sanoutui irti revanssista jo Kaarle Juhanasta (Bernadotte) ja vuoden 1812 Turun
tapaamisesta lähtien, mutta kuten vanha viisaus sanoo: tytöt, ruusut ja
sopimukset kukoistavat vain aikansa.
Krimin sodan
aikana tuo (uus)vanha suuntaus näytti jo kovin elähtäneeltä ja Ruotsin kuningas
Oscar I osoitti jo suurta valmiutta sen hylkäämiseen. Nuorisossa -meikläkin-
löytyi tietysti myös valmiutta hylätä aikansa eläneet peruukkiviisaudet ja
miettiä rohkeasti uusia avauksia.
Mutta tämä
varsinainen kriisi tuli vasta aivan Haartmanin uran loppukaudella. Itse asiassa
hän kuitenkin varautui johonkin sen kaltaiseen jo varhain.
Haartman oli
aikanaan suuri harvinaisuus sikäli, että hän hankki jo nuoruudessaan toimivan
venäjänkielen taidon. Tosiasiahan oli, etteivät edes maamme korkeimmat virkamiehet
venäjää osanneet, ellei sotilasura ollut heitä aikoinaan vienyt valtakunnan
ytimiin. Ranskaa ja saksaahan saattoi sivistyneessä kanssakäymisessä aina hyvin
käyttää. Puhutaanhan nykyäänkin englantia…
Aina ei
vierailla kielillä kuitenkaan pärjätty. Kenraalikuvernööri Zakrevski osasi vain
venäjää. Hänet on joskus kuvattu suureksi Suomen autonomian viholliseksi, mikä
on ilmeistä liioittelua. Joka tapauksessa oli varmasti suuriarvoista, että
Haartman saattoi hänen kanssaan keskustella ilman tulkkia. Sama koskee suuriruhtinas
Nikolaita, tulevaa keisaria, joka perehtyi jo varhain Suomen asioihin
yliopiston varakanslerina.
Haartman
ansaitsi venäläisten esimiestensä luottamuksen, mitä varmaankin edesauttoi se,
että hän todella myös oli lojaali emämaata kohtaan. Kyseessä ei ollut
konjunktuuripolitiikka.
Haartman halusi
lähentää Suomea Venäjään ja etäännyttää sitä Ruotsista. Siihen tähtäsivät niin raharealisaatio
kuin liikenneväylien rakentaminen. Tarkoitus oli kuitenkin, että Suomi hallitsisi
itseään, ei Venäjä.
Sen takia oli
syytä estää epäluulojen syntyminen Suomen lojaalisuuteen nähden. Myös
valtiopäivien kaltainen instituutio kannatti mikäli mahdollista pitää poissa
yleistä rauhaa häiritsemästä.
Suomalaisten
lojaalisuuden korostaminen itsevaltiaan edessä poliittisten etujen saamiseksi
oli yhteistä sekä Haartmanille että Snellmanille.
Jälkimmäisen
perimmäiset ideat ja tavoitteet olivat kuitenkin Haartmanille syvästi vieraita.
Suomen kieli -la langue du Perkelä- ei ansainnut vapaaherran silmissä
armoa.
Kansallinen herätys
merkitsi myös koko kansalaisrauhan tuhoamista ja Snellmanin kaltaiset ”sarkatakkiset
jakobiinit” ja ”kommunistit” olivat vaarallisinta, mitä vanhan komennon
tukipylväät saattoivat ajatella.
Aleksanteri II:n
aika sitten todella olikin uutta aikaa hyvin monessa mielessä. Se hyväksyi meillä
kansalaismielen ja poliittisen aktiivisuuden, se ei enää uskonutloputtamaan holhoamiseen
ja käskyttämiseen, vaan yrittämiseen. Sekä ihmisten elintaso että sivistystaso
etenivät parissa vuosikymmenessä aivan ennennäkemättömästi. Miksei näin
tapahtunut aiemmin?
Olivatko syypäitä
vanhaan pysähtyneisyyteen von Haartmanin kaltaiset virkavaltiaat, jotka
periaatesyistä vainosivat kaikkea uutta ja vapaamielistä, sahauksen sallimisesta
rautateihin?
Sikäli kuin
asiaa koskee poliittista elämää, näin epäilemättä oli, sillä esimerkiksi
demokratia oli Haartmanille todella ruma sana, jota hän ei sietänyt lainkaan.
Mutta demokratia
olikin tuon ajan radikalismia ja aivan erityisesti se oli punainen vaate autokraattisella
Venäjällä. Von Haartmanin tunnus oli moderata durant. Kohtuullisuus kestää.
Tämähän ei vielä
tarkoittanut taantumuksellisuutta ennen Aleksanteri II:n aikaa. Hitaasti, mutta
varmasti suuriruhtinaskunta edistyi ja suorastaan nousi kukoistukseen: valtion
tulot moninkertaistuivat, Saimaan kanavan kaltainen valtava rakennustyö suoritettiin
kunnialla ja niin edelleen.
Mutta olisiko
Suomen pitänyt jo aiemmin panostaa sahateollisuuteen eikä ruukkeihin? Olisiko
liberaali politiikka voinut kukoistaa ennen aikaansa? Vai osuiko ajoitus sittenkin
aika hyvin ja yleismaailmallisia suhdanteita ja innovaatioita noudatellen?
Tuskinpa meidänkään
valittu kansamme olisi aina siirtynyt historiansa uuteen vaiheeseen juuri
oikeaan aikaan. Mutta olisi meidän voinut paljon huonomminkin käydä. Pelkkä
itsevaltiaan suuttumus olisi voinut saada aikaan suurta tuhoa Suomen herkälle
valtiollisuudelle ja siinä samassa yhteiskunnalle ja taloudelle.
Aina voi verrata
Suomea Puolaan, joka yhä uudelleen nousi kapinaan ja lyötiin raa’asti maahan
kaikkien venäläisten patrioottien hurratessa.
Kreivi Berg,
joka Haartmanin loppuaikoina tuli Suomen kenraalikuvernööriksi, toteutti pian
täältä lähdettyään Puolan kovakouraisen kukistamisen.
Täällä hän oli
itse liian touhukas ja itsevaltainen ollakseen yhtä itsevaltaisen, mutta paljon
flegmaattisemman von Haartmanin makuun. Jäähyväisiksi suomalaisille Berg sanoi ”Schlafen
Sie Wohl, meine Herren!”
Itse asiassa
tuohon aikaan meillä oli jo heräilty. Saattoipa olla ihan hyvä, ettei sitä
tapahtunut liian aikaisin.
Suomen onni
saattoi tiettynä aikana kyllä hyvinkin olla kuuluminen Venäjän keisarikuntaan. Ruotsin
yhteydessä ei samanlaista autonomiaa kaikkine etuineen olisi voinut kuvitella.
Kun asiat suuriruhtinaskunnassa
hoidettiin taitavasti, saatettiin kehittää omia laitoksiamme niin Haartmanin
varovaisuuden kuin sittemmin Snellmanin rabulismin hengessä.
Molemmilla oli
kylliksi viisautta ja poliittista silmää, joka auttoi pitämään Suomen pois
Puolan tieltä. Kyseessä kai oli tuo, jo Bismarckin kuuluttama Augenmass,
silmämitta. Sivumennen sanoen, sen merkitystä sotataidolle korosti aikoinaan
myös generalissimus Suvorov.
Politiikassa on
kaikki teoria harmaata, se, kuten taistelu, ei ole tieto- vaan taitolaji.
"Ruotsin yhteydessä ei samanlaista autonomiaa kaikkine etuineen olisi voinut kuvitella."
VastaaPoistaYksi vaihtoehtoisen historian kutkuttavimpia pohdintoja on kysymys siitä mitä meille olisi käynyt, jos olisimme jääneet Ruotsin yhteyteen: olisiko suomalaisuusliikettä lainkaan syntynytvai olisimmeko pikkuhiljaa sivistyneistöstä lähtien ruotsalaistuneet ts olisiko ensimmäisellä ruotsinkielisellä fennomaanipolvella ollut motivaatiota, vai olisiko tiemmeollut Norjan?
Entäs 1900-luvulla: olisimmeko vielä vahvemman Ruotsin osana välttäneet sodat pysyen puolueettomina.
Monialle rientää miehen aatos ja kuka voi ssen kulkua estää.
Hyvä että ajatus lentää, sehän on kuin hiirihaukka!
PoistaMinä kyllä olen monesti ajatellut tuota Ruotsin yhteyteen jäämistä, olisi se hyväksi ollut, maailmansotien melskeissä varsinkin.
Ei ne herrat olisi mitenkään kieltäkään täällä vaihtamaan pystyneet, ja miksi olisivat.
Isoäitini joutui pakkovenäjää lukemaan tyttösenä, suomalaisena säilyi.
Martti Häikiö esittää kirjassaan 'Historia ja väärät profeetat' mielenkiintoisen ja perustellun arvion siitä, miten Suomi olisi voinut kehittyä, jos olisi pysynyt Ruotsin osana. Hän ei ole lainkaan sillä kannalla, että kehitys olisi todennäköisesti ollut heikompaa kuin Venäjän osana.
PoistaHäikiö kuvaa autonomian aikaa näin: "Suomen yhteiskunnallinen kehitys autonomian aikana oli Venäjän suodattamaa kopiota Ruotsin ja Länsi-Euroopan uudistuksista - edelleen samaan tapaan kuin Itä-Euroopassa toisen maailmansodan jälkeen. Suomalaista yhteiskuntaa ohjattiin vääristävästä ja huurtuneesta peruutuspeilistä. Kotimaassa sitä johti lojaalisuudeltaan kahtiajakautunut ruotsinkielinen virkamieseliitti.
Valtioviisauden korkein muoto Suomessa oli arvio siitä, mitä keisari kulloinkin saattoi sietää eikä mikä maalle ja kansalle milloinkin olisi parasta."
Suosittelen Häikiön ajatuksiin tutustumista vaikka vain ajatusten virkistämiseksi.
Usein näissä pohdinnoissa muuten jää talous sivuosaan, vaikka sillä oli monissa suhteissa erittäin suuri merkitys myös poliittisiin ratkaisuihin. Markku Kuisma kuvaa tätä puolta hyvin kirjassaan 'Venäjä ja Suomen talous'.
No, Martti on optimistiluonne. Kaikkea saa kuvitella.
PoistaJälkikäteiskuvittelut ovat sikäli turvallisia, että ne eivät muuta mennyttä aikaa, mutta voivat selventää aikoinaan vallinneita valintatilanteita ja vaihtoehtoja.
PoistaSitä Häikiö ei taida avata, millä tavalla pieni Ruotsi olisi kyennyt tarjoamaan suomalaisille yrittäjille ja virkamiehille samanlaisia kasvu- ja oppimahdollisuuksia kuin suuri imperiumi.
Jospa Suomen talous ja oikeusvaltio olisikin sitten kasvanut suoraksi hongaksi eikä kieroksi ja käppyriäiseksi kuten nykyään.
PoistaHistoriallisista hahmoista on syytä tehdä uudellenarviointia,hänen hirmuisuutensaoli ,näin jälkikäteen niin oikeassa kuin väärässäkin, väärässä hän oli hurahtamisessaan kanavoihin, joita hän halusi rakentaa mieluummin, kuin rautateitä. Sensijaan, hänen hirmuisuutensa ymmärsi ne edut, mitkä suuretn pöydässä oli alueellemme sovittu ja määrätty.
VastaaPoistaJos olisimme olleet viime vuosisadalla edelleen osa Ruotsin valtakuntaa,meidän alempaa rotua edustavien suomalaisten, varsinkaan itäisten suomalaisten kohtalo ei olisi ollut häävi.
Kun nyt jossittelulinjalle lähdettiin, niin ajatellaan vaihtoehtoa jossa olisimme jääneet osaksi Venäjää ja mitä siitä sitten tulikaan.
PoistaPauli Räsänen kantoi huolta itäsuomalaisten kohtalosta osana Ruotsia, sehän on somaa ja empaattista, mutta neuvostolaisena eläminen, sekö olisi ollut mukavamapaa? Kyllä ei olisi ollut.
Nuo Ruotsin rotuopit ovat paljon myöhäisemmän ajan tuotosta ja esitetyssä muodossa lähinnä "fennomaanikoiden" hurrivihaista satuilua.
PoistaJos Suomi olisi säilynyt Ruotsin osana niille tuskin olisi ollut tilaa, tarvetta eikä tilausta; ne kun ovat lähinnä jäljelle jääneen "Tynkäruotsin" itsetehostusta ja uuden identiteetin hakua vanhan monikansallisen suurvalta identiteetin tilalle.
Jos vuoden 1808-1809 miehitys olisi jäänyt "vihaksi", niin karjalaisten kohtalo ei todellakaan olisi ollut häävi, he kun olisivat jääneet venäläisiksi. Ja vaikka Ruotsi olisi Suomen sodan voittanutkin, se tuskin olisi johtanut isompiin aluepalautuksiin.
Kyllä Haartman ymmärsi rautateiden tärkeyden. Suunnasta vain oli erimielisyyttä.
PoistaMuistaakseni Matti Klinge on kritisoinut Kristiina Kalleisen kansallishenkisten näkemysten ("sortovuodet" ja vast.) lanseeraamisesta vielä nykyaikanakin. (Tiedän kyllä oikein hyvin, että von Haartmanin ja Rehbinderin aikana ei vielä ollut varsinaisia "sortovuosia".) Mm. Nuoren polven historioitsija Sakari Siltala on uusimmassa kirjassaan pitänyt venäläisten "sortovaltaa" täysin propagandistisena terminä. (Puhumattakaan jo edesmenneestä Jussilasta.) Miksi siis eivät kaikki historioitsijat ole halunneet pysytellä hyväksi koetellulla kansallisella "päälinjalla". Onko syy yksinkertaisesti vain siinä, että "toinen on tyhmempi toista"?
VastaaPoistaSaaahan sitä kritisoida. Mutta ei tämä mitään aritmetiikkaa ole. Jotkut ymmärtelevät kovasti esivallan huolia, mikä on muuan näkökulma. Jotkut taas ovat kansallisella kannalla. Tyhmät saattavat luulla, että on pakko valita esimerkiksi venäläinen näkökulma.
Poista