Kansakunnan historian museo
Kun tässä ollaan nyt kovalla touhulla vaatimassa museomonumenttia joillekin kansakuntamme vähäisempiinkin kuuluville saavutuksille, tulee taas pakostikin mieleen, ettei meillä ole museota edes itse kansakunnalle.
Yksinkertaisemmat sielut toki nykyään käsittävätkin asian niin, että kun kansakunnat kerranovat niin sanotusti kuviteltuja yhteisöjä, niin eiväthän ne mitään monumenttia edes tarvitse. Onko joulupukillekaan omaa museota (pitäisi kyllä olla sekin).
Asiasta voi tietysti olla montaa mieltä. Kun kansakunta kerran on abstrakti asia, toisin kuin vaikkapa muotoilun tai arkkitehtuurin tuotteet, niin lieneekö sitten tarvetta saattaa sitä konkreettiseen muotoon museossakaan?
Itse asiassa pilvessä sijaitseva virtuaalimuseo voisikin olla paras ratkaisu tai ainakin kustannustehokkain. Mutta se ei koske vain tätä asiaa.
Kansakuntakin on niin kaikkiallinen asia, että siitä voi sanoa kuten Sir Cristopher Wren elämäntyöstään: jos etsit monumenttia, katso ympärillesi. Wrenin hautahan on Pyhän Paavalin katedraalissa Lontoossa.
Kuitenkin museo paradoksaalisesti olisi erityisen tärkeä tuon näennäisen helppouden ja itsestäänselvyyden takia. Kaikkein läheisimmille asioille olemme kaikkein sokeimpia.
Sitä paitsi kansakuntamme tarina on niin erikoislaatuinen ja poikkeuksellinen, että luultavasti vain pari prosenttia kansasta tuntee tai ymmärtää edes sen keskeisimpiä käännekohtia. Sitä paitsi monet niistä ovat kiistanalaisia ja siksi niiden problematiikan avaaminen laajemmallekin yleisölle olisi hyvin tarpeellista.
Tänä päivänä ei ole lainkaan harvinaista kuulla peruskoulunsa hyväksytysti päättäneiden ja jopa yliopistokoulutuksen saaneiden selittävän täysin vakavissaan, ettei mitään Suomea ollut olemassa ennen vuotta 1809. Aivan erityistä intellektuaalista saavutusta edustaa sitten sen väittäminen, ettei sitä ollut edes ennen vuotta 1917… (muistattehan: Suomi 100?)
Ylikäymättömänä argumenttina saatetaan viitata siihen, ettei vuoden 1809 rauhansopimuksessa mainittu sanaa Suomi, vaan puhuttiin eräistä Ruotsin lääneistä ja linnoituksista. Historiallisia ambitioita osoittaa jo, kun kerrotaan, että ennen tuota rauhaa oli olemassa vain Ruotsin Itämaa…
Tyhmyydet tai edes niiden nykyään kovin suuri levinneisyys eivät kuitenkaan ole olennaisin argumentti museon puolesta, siis tämän Poliittisen historian museon.
Tärkeintä olisi saada julkisuuteen ja esille asian koko merkityksellisyys ja problemaattisuus sen eri vaiheissa. Poliittinen historia on niin loputtoman monitahoinen asia, että sen esittäminen ilman järjestävää johtoajatusta tuottaisi tuskin muuta kuin loputtoman määrän hajanaista sälää, disiecta membra, kuten ennen sanottiin.
Poliittinen historia on Suomen tapauksessa viisainta esittää kansakunnan historiana. Sen alkua voidaan etsiä vaikkapa Poltavan taistelusta, kuten tehtiin Huttusen ja Pohjolan-Pirhosen mainittavassa kirjasarjassa. Uudenkaupungin rauha voisi olla toinen mahdollisuus tai jopa Pietarin perustaminen.
Kansakunnat eivät tietenkään ponnahtele maailmaan valmiina kuin Pallas Athene Zeuksen päästä. Niiden synty on todennäköisesti aluksi hyvinkin pitkällistä ja hiljaista kasvua tietoiseksi itsestään. 1500-luvun Suomessa tämän ajattelun alkioita varmasti oli olemassa, mutta tunnettujen tapahtumakulkujen johdosta suomalaisuus koettiin seuraavalla vuosisadalla yhä enemmän ruotsalaisen kansakunnan osana.
Poltavan jälkeen voidaan jo ruveta puhumaan Suomen kysymyksestä ja siis ajattelemaan erillisen kansakunnan termein, vaikka asian vieminen loogiseen päätökseensä Porthania ja muiden kunnon kansalaisia kauhistutti.
Kansakunta oli kuitenkin jo olemassa, siis ideana ja sen kieltäminen oli yhtä toivotonta kuin sittemmin Venäjän vallankumouksen aikana, jolloin Lenin pilkkasi Pjatakovin radikaalisia näkemyksiä ja totesi, että oli pelkkää typeryyttä jättää tunnustamatta Suomen kansakunta ja tunnustaa vain työtätekevät joukot. Se, mikä on olemassa, pakottaa joka tapauksessa tunnustamaan itsensä.
On tietenkin kysyttävä, missä määrin kansakunta oli olemassa ja missä eli kenen aivoissa se ennen muuta sijaitsi. Mitä asiasta seurasi on luku erikseen.
Jokainen tietämäni kansakunta koostuu useista, esimerkiksi kansallisista komponenteista. Oleellista on halu kuulua yhteen, hyväksyä yhteisen kodin ajatus.
Ortodoksit, jotka liitettiin Suomeen miekan voimalla 1600-luvulla, eivät kuuluneet kansakuntaan vielä 1600-luvun puolivälissä sen enempää kuin skoonelaiset samaan aikaan kuuluivat ruotsalaiseen kansakuntaan. Kapinat ja kääntyminen entisen isännän puoleen osoittivat asian kaunopuheisesti.
Myöhemmin taas Suomen ortodoksikirkon selkeä kansallinen eetos puhui selvää kieltään siitä muutoksesta, joka oli tapahtunut.
Ruotsalaisuuden merkitys suomalaiselle kansakunnalle on myös äärimmäisen tärkeä ja historiallisesti kaiketi ainutlaatuinen kysymys.
Vain tomppelit voivat nykyään kiistää ruotsinkielisen kansanosan kuulumisen olennaisena osana kansakuntaan. Sen rooli on ollut aivan toisenlainen kuin oli saksalaisuudella Virossa, vaikka toki tiettyjä yhtymäkohtia on. Jumala, kuten pirukin asuu detaljeissa ja vasta niiden pohjalta voimme ymmärtää myös kokonaisuuden. Vastikään valmistunut ruotsalaisuuden historia Suomessa tarjoaa mainion pohjan myös tämän kysymyksen tarkastelulle.
Kuten tunnettua, suomalaisuusliikkeen kasvu suuriruhtinaskunnassa tapahtui keisarivallan suopealla myötävaikutuksella. Ruotsalaisuudelle haluttiin tässä antaa kolmannen pyörän rooli ja sen mukainen kohtelu.
Tässäkin asiassa kietoutuvat toisiinsa yhteiskuntaluokkien, kieliryhmien ja poliitikkojen suhteet niin monimutkaisella tavalla, että lapidaariset kyllä ja ei- kiteytykset tuottavat enimmäkseen vain harhaanjohtavia näkemyksiä.
Venäjän ja venäläisyyden rooli ja merkitys Suomessa on sekin niin erikoislaatuinen juonne kansakunnan kehityksessä, ettei sille löydy kansainvälistä vastinetta. Paralleellit saattavat palvella lähinnä vain tämän historian erikoislaadun osoittamista. Yksi ainoa detalji voisi riittää ajattelemisen aiheeksi: miten oli mahdollista, että Suomessa oli 1970-luvulla niin vähän venäläisiä, ettei heitä edes erikseen mainittu tavallisessa väestötilastossa?
Sosiaalinen kysymys vaikutti aikanaan tietenkin voimakkaasti tapaan käsittää kansakunta. Suomalaiset sosialidemokraatit, kaikessa internationalismissaan, olivat samalla suuria nationalisteja. Kun kansalaissodan valkoinen osapuoli halusi suorastaan kiistää heidän suomalaisuutensa, ei konflikti olisi voinut olla syvempi.
Äkkiväärät radikaalit toki tekivät pjatakovit ja selittivät koko kansakunnan olemattomaksi, mutta tätä porukkaahan meillä aina on keskuudessamme.
Sodat ovat aina kansakunnan kohtalonhetkiä ja niissä helposti käy siten, että konnat löytävät viimeisen turvapaikkansa patriotismista, sellaisena kuin he asian käsittävät.
Samuel Johnsonin sanonta, johon tässä viitataan, ei kuitenkaan tietysti merkitse sitä, että kaikki patriootit olisivat konnia. Tällaisesta tulkinnasta Johnson olisi julmistunut ja kohottanut kuuluisan ryhmysauvansa.
Toki meilläkin sodan jälkeen nostettiin taas esille kysymys siitä, mitä Suomen kansakunta oli ja mikä oli kautta historian se aidosti kansallinen linja, jota todelliset patriootit ajoivat ja jota heitän tuli noudattaa.
Viittaan tässä tietenkin Raoul Palmgrenin pamflettiin Suuri linja, joka tietystä simplistisyydestään huolimatta sisälsi terveen ytimen. Paasikivi ja Kekkonen ymmärsivät asian.
EU-aikana kysymys kansakunnasta on yhtä ajankohtainen kuin aina ennenkin. Sumalaisten pahin naiivius Brysselin evankeliumiin nähden näyttää jo menneen, mutta suhtautuminen koko kansakunnan ideaan -yleensä koko asiaa lainkaan ymmärtämättä- on ehkä skeptisempi kuin koskaan ennen.
Kysymys kansakunnasta on monesta syystä erittäin ajankohtainen ja historiassamme se on yhä uudelleen noussut polttavan tärkeäksi. Menneisyyden ratkaisujen vaikeus koko monimutkaisuudessaan olisi syytä tuoda näkyvästi koko kansakunnan eteen sen omassa museossa.
Kansakunta ei merkitse sotaa eikä toisten kansojen halveksimista tai kritiikitöntä ihailua. Se ei merkitse kansanluokkien ja niiden oikeuksien kieltämistä, monokulttuurin vaatimista tai sokeata mammonanpalvontaa. Kansakunta ei ole samaa kuin ne patsaat ja monumentit, joiden juurelle kuka kulloinkin käy kukkia laskemassa.
Kyllä kansakunta jossakin määrin ja joskus on ymmärretty juuri noiden ilmiöiden valossa, mutta omat kohtalonsa ovat kaikilla vaimosta syntyneen ihmisen luomilla instituutioilla. Eivät ne ole ikuisesti samoja.
Olennaista olisi nyt taas alkaa ymmärtää, ettei kansakunta ole mielikuvituksen piiriin kuuluva asia (mitä ei myöskään Benedict Anderson pikku kirjasessaan tarkoittanut). Kyllä se on asia, joka on olemassa ja ansaitsee sen mukaisesti myös tulla vakavasti otetuksi ja pohdituksi. Oma museo olisi oikea tapa nostaa tämä asia esille.
Täsmälleen todettu
VastaaPoistaArvon professori kirjoittaa: ” Sitä paitsi kansakuntamme tarina on niin erikoislaatuinen ja poikkeuksellinen, että luultavasti vain pari prosenttia kansasta tuntee tai ymmärtää edes sen keskeisimpiä käännekohtia. Sitä paitsi monet niistä ovat kiistanalaisia ja siksi niiden problematiikan avaaminen laajemmallekin yleisölle olisi hyvin tarpeellista.”
Se on enemmän kuin täsmälleen sanottu.
Kyllä kehutulla suomalaisella koululaitoksellakin on vielä paljon opetettavaa niinkin itsestäänselviksi asioiksi luulluista kyvyistä ymmärtää yhteiskunnan toimivuutta ja päätöksentekoa.
Tutkimukset todistavat, että alle puolet äänestysikäisistä tietää, mitä valtioneuvosto tarkoittaa ja tekee.
Kävelin isäni Kyösti Kymäläisen uurnan hautaustilaisuuden jälkeen hienolla Muhoksen hautausmaalla ja katselin hautakivien nimiä ja vuosilukuja. Viipurin evakkoina Kymäläiset asettuivat 1945 Muhokselle voimalaitoksia rakentamaan.
Mieleen tuli, kuinka hämmentävän parin vuosisadan ajan Suomi on elänyt.
Samassa paikassa isäni uurnan kanssa on hänen äitinsä äitin hauta, syntymävuosi 1875. Hänen siskonsa katosi Viipurissa 1918 melskeissä, eikä tietoa kuolinpaikasta ole.
Se tiedetään, että ainoa asia jota nuori tyttö jotenkin ”vasemmistolaisesti” teki oli osallistuminen työväenteatterin näytelmiin sen ajan viattomissa rooleissa.
Isäni vieressä makaa hänen siskonsa mies Veikko Löyhkö. Siviilissä palopäällikkönä työnsä tehnyt osallistui jatkosodan partioitiin, ja kantoi itärajan taakse pudonneen suomalaisen lentäjän luut repussaan haudattavaksi kotimaan multiin.
Mitenkään vuoden 1918 tapahtumia korostamatta, suomalaisille olisi todellakin syytä takoa päähän maamme historiaa ja kehitystä nykyiseksi hyvinvointivaltioksi, olkoon se sitten vaikka virtuaalinen museo.
Pekka Kymäläinen
Kajaani
"ettei meillä ole museota edes itse kansakunnalle....Oma museo olisi oikea tapa nostaa tämä asia esille."
VastaaPoistaEi ole ja ennustan, ettei tule.
Miksei? Siksi, että silloin jouduttaisiin ottamaan kantaa siihen liian kiperään kysymykseen, ketkä siihen kansakuntaa kuuluvat - ja ketkä eivät kuulu.
"Vastikään valmistunut ruotsalaisuuden historia Suomessa tarjoaa mainion pohjan myös tämän kysymyksen tarkastelulle.
VastaaPoistaKuten tunnettua, suomalaisuusliikkeen kasvu suuriruhtinaskunnassa tapahtui keisarivallan suopealla myötävaikutuksella. Ruotsalaisuudelle haluttiin tässä antaa kolmannen pyörän rooli ja sen mukainen kohtelu."
Tämä oli tärkeä nosto. Tosiasia kuitenkin oli, että autonomia-ajan poliittiset rakenteet luotiin ruotsinkielisen eliitin toimesta ruotsalaisten lakien avulla. Ilman tuota eliittiä Aleksanteri I ei olisi ollut muuta vaihtoehtoa kuin turvautua venäläiseen eliittiin, mikä luullakseni olisi väistämättä johtanut venäläistymiseen. Suomalaisuusliikkeen perustajatkin olivat äidinkieleltään ruotsalaisia.
Tuo kirjasarja olisi kyllä blogin arvoinen. Itseäni kiinnostaa, miksi alunperin myönteinen suomalaisuuden ja suomenkielen edistäminen muuttui vuosisadan vaihteen rajuksi kielitaisteluksi.
Mielestäni suurin virhe on tehty Suomen varhaishistoriaan liittyen. Asiasta mitään tietämättömänä, mutta ajatteluun kykenevänsä olen täysin vakuuttunut, että porukka joka eli vakituisesti metsästellen ja kalastellen Suomen korvissa, ei voinut olla mitään nynnyporukkaa.
VastaaPoistaEi ruotsalaisten tulo ollut mikään siitä vaan juttu, vaan tiettävästi siinä tarvittiin Vatikaanin apua. Määrä kuitenkin ratkaisee ja ainahan meitä on ollut vähän. Ruotsalaisilla ja venäläisillä on aina ollut varalla se yhdestoista mies.
Juuri noin. Tuota suomalaisten tragedian perussyytä on yritetty "korjata" erilaisillä pseudohistorioilla Suomen mahtavista muinaiskuninkaista yms. Noh, terveellisempää tuollaiset houreet ovat Koskenkorvaan verrattuna.
PoistaRuotsalaiset olivat lähinnä Vatikaanin palkkahuoveja. Jos halutaan puhua "Suomen" valloittamisesta ja alistamista, niin valloittaja ja alistaja ei ollut "Ruotsi" vaan katolinen kirkko!
PoistaLainausmerkit siksi että näitä asioita katsotaan usein liiaksi nykypäivästä käsin, niinkuin Suomi ja Ruotsi olivat olleet olemassa 1000-luvulla.
"Ruotsalaiset olivat lähinnä Vatikaanin palkkahuoveja."
PoistaTuo nyt on karkeaa yleistämistä, kyllä niin Ruotsin kuninkaat kuin Novgorodin ruhtinaat osasivat pelata ihan omia valtapelejään. Uskonto oli lähinnä oikeutusta, vähän niinkuin luokka ja rotu 1940-luvulla.
Ainahan sitä valloittajien pitää keksiä hyviä meriselityksiä toiminnalleen.
PoistaSelityksenä tuo "paavin vika" on aivan samanlainen aivopieru, kuin eräiden nyky venäläisten mielipide, jonka mukaan virolaisten tulisi olla kiitollisia neuvostomiehityksestä. Neuvostoliitto kun toi maahan teollisuuden, hyvivoinninn jne.
Viro oli kuulemma kehitysmaa ja jälleen itsenäistyneet virolaiset saisivat suurella kiitollisuudella muistella neuvostovaltaa.
Miehittäjän väestösiirrot on väestösiirtoja eikä niistä tule tuntea kiitollisuutta.
Voi sinua ennakkoluuloinesi, ruotsalaisista ei saa puhua kuin "hampaat irvessä"?
Poista1000-1200 luvuilla ei tainnut vielä olla ruotsin kuninkaita, kun ei oikein ollut Ruotsiakaan, sehän lähinnä Kustaa Vaasan luomus 1500-luvulta.
PoistaRiippuu mitkä lasketaan. Löytyyhän sieltä Eerik Voittoisa jo 900-luvulta. Joka tapauksessa Ruotsi kehittyi paljon ennen 1500-lukua.
PoistaTaisi vain tuo Voittoisa olla asemaltaan jotain heimokuninkaan ja nuottakuninkaan väliltä...
PoistaEi kuninkaanvalta tietenkään valmiina syntynyt: heimokuninkaista tuli pikkuhiljaa koko valtakunnan kuninkaita. Snorri Sturlarssonin Norjan kuningassaagat kuvaavat riittävän hyvin prosessin, toki tarinankerronan tavoin.
PoistaPitääkö tämä ymmärtää niin, ettei Kansallismuseo täytä nimensä mukaista tehtävää? Entä millä perusteluilla?
VastaaPoistaPitää. Millä perusteella täyttäisi?
PoistaEntä millä perusteluilla ei täyttäisi?
PoistaNo missä siellä on se poliittinen historia?
PoistaTuohan on ihan selkeä perustelu. Ja onneksi Kansallismuseon näyttelyiden riittämätön poliittisuus on seikka, joka on nykyaikana helposti korjattavissa.
PoistaLienee kai tärkeintä että toiset yrittävät, vaikkkei se kaikkia miellytä.
PoistaVoihan sitä aina antaa palautetta tai ehdotuksia että tämä kohta nyt oikein pidä paikkaansa tms.
Ja henkilökohtaisesti mielummin sielä käyn kuin vaikka Kiasmassa tai sitten se Guggenheim minkä tarkoitusta ole oikein koskaan ymmärtänyt Suomeen. Mitään muuta kuin verovaroja pumpattaisi muihin maihin. Jaksa uskoa välillä kuinka typeränä ihmisiä oikein pidetään. Ensin pitäisi rakentaa pytinki ja sitten vielä maksaa niistä teoksista mitä sinne aseteltaisiin näytteille, muistaakseni jokin vuokra tms. Ja sitä vielä markkinoidaan sillä että saataisiin turisteja yms. Ihan kiva mutten suomalaisena näe koko touhussa mitään järkeä.
Kansallismuseo on viime vuosina uudistanut näyttelyitään ja puhtaasti esineisiin keskittymisen lisäksi on alkanut löytyä myös esimerkiksi esihistoriallisen ajatusmaailman avaamista.
PoistaSuomalaisissa museoissa on ollut perusvikana se, että keskitytty esineistöön ja oikeastaan kaikki poliitinen sekä laajasti kulttuurin (ihmisten elämäntapaan liittyvä) on syrjäytetty. Joitain poikkeuksia on kuten nykyään Vapriikissa toimiva Pirkanmaan maakuntamuseo.
Suomen historiassa museoissa pyöritään siellä Maslowin tarvehierarkian alatasoilla. "Näin korpisoturi kävi kakalla", mitä sitä suotta avaamaan jatkosodan historiaa ja suursodan tapahtumia.
Kyllä muistan 80-luvun Kansallismuseon, josta jäi mieleen, että Suomessa on asunut metsästäjiä, maanviljelijöitä sekä aatelisia. Poliittiset tapahtumat tapahtuivat jossain siellä taustalla "oho näin tapahtui, mutta meanwhile in savutorppa...".
"Suomalaisissa museoissa on ollut perusvikana se, että keskitytty esineistöön ja oikeastaan kaikki poliitinen sekä laajasti kulttuurin (ihmisten elämäntapaan liittyvä) on syrjäytetty. "
PoistaEn oikein usko että se välttämättä on vika, jos asia näin on. Lähinnä kun miettinyt mistä sitä on ammennettu kun saatu ain "todistaa" olemassa oloa. Ulkopuolisille ja ihan sisäpuolellakin oleville. (Jos jotain järkevää lausetta oppinut isältäni niin: Jokaista tarvitaan.)
Lähinnä että se kulttuuri ja tarinat on kielessä kerrottu jälkipolville. Mutta kun katsonee Suomea mikä on mitä on, kieli ja maantieteellinen sijainti sanelee hyvin paljon. Puu on raaka-aine mistä rakennettu asumukset yms. Mutta myöskin taidetta. Ei se ole samaa kuin klassinen, arvo tulee kulttuurista. Jotain mitä itse en osaisi ja kumminkin huomaan joskus pohtivani että toiset on osanneet tehdä kauniita esineitä yms. jo tuolloin. Samoin se on osin nykyään vaikka ihan graffiteissa, mutta jokseenkin niiden viestintä pitää osata "tulkita". Itse en osaa ja niitäkin on monen tasoisia.
Vuosi kaksi sitten kävin Vantaalla Viherpajalla missä oli näyttely kyseisestä taidelajista. Aihe alueet oli osassa otettu Disneysta ja jäi hymyilyttämään että ovatkohan muistaneet maksaa provikat kun ovat kehdanneet ammentaa ideoita kyseiseltä brändiltä. Kumminkin kyseiset sadut nyt kumminkin ovat ympäri maailmaa, kerronta nyt on vain kuvitettu enempi lapsille sopivammiksi ja kuvitus nyt on käsittääkseni sieltä Amerikasta.
2025 avataan Sale-museo. Maailman onnellisin kansa, koira ja Jenni Haukio. Mitä muuta muistetaan?
VastaaPoista:ilmoitettiin suoraan, että jos tunnuksettomia sotilaita näkyy, niin ne ammutaan siihen paikkaan;, HS tänään ei tarvitse Salea siihenkään.
Poista"Olennaista olisi nyt taas alkaa ymmärtää, ettei kansakunta ole mielikuvituksen piiriin kuuluva asia (mitä ei myöskään Benedict Anderson pikku kirjasessaan tarkoittanut). Kyllä se on asia, joka on olemassa ja ansaitsee sen mukaisesti myös tulla vakavasti otetuksi ja pohdituksi."
VastaaPoistaNiin, onhan se kovin muodikasta kutsua esim. kansoja "sosiaalisiksi konstruktioiksi", mutta mitäpä sitten onkaan esim. tämä usein hehkutettu "Kansainvälinen Yhteisö" (mitä sillä sitten kaikiten tarkoitetaankaan), tai vaikkapa islamilaisten umma...
-J.Edgar-
Mitäpä muuta kuin "sosiaalinen konstruktio" on mikä tahansa kielen yleiskäsite: pientä naukuvaa kotieläintä olemme tottuneet kutsumaan kissaksi ja isompaa haukkuvaa koiraksi. Yhtä hyvin olisimme voineet sopia, että käytetään tai ruvetaan käyttämään noita käsitteitä toisinpäin.
PoistaTeoreettisesti sovittu. Lähinnä lapsena kuultu opittu että tuo on kissa.
Poista(Oman tytön ensi sana oli kissa.)
Nykyosessä englannin täyttämässä sanastossa taas itseä kiinnostaa hallinnoinnin kannalta Suomen hallinnon rakenteen kannalta lähinnä nuo vaikutteet. Kielellisesti lähinnä että jonkun nimi on automaattisesti tiennyt sen nimisen tarkoittavan jompaa kumpaa sukupuolta ilman että on tarvinnut erikseen tiedustella onko mies tai nainen, kun taas englannin kielessä jako ole niin selkeä.
Lähinnä kun tuputetaan Suomeenkin tuota muun sukupuolisuutta yms. (Homous ole omana elin aikana rikos tms. ymmärrän että vanhempipolvi voinnee mieltää asiat toisin (ja ehkä voinee olla paikkakunta kohtaistakin, en kyllä hirveästi usko että Suomessa) mutta realistisesti toisen seksuaalisuus ei juuri kiinnosta jos ole siinä mielessä kiinnostunut juuri kyseisestä yksilöstä. (Kulttuuri tietenkin voinee vaikuttaa, muistan kun ylä-asteella kaveerasin yhden romanipojan kanssa kuka avoimesti myönsi ikätovereilleen olevansa poikiin päin, tosin ei perheelleen. Perhe kun sai tietää, niin vaatteet mitä käytti poltettiin.) mikä jokseenkin lähtenyt myös Amerikasta. Jonkun lehti artikkelinkin lueskelin missä pohjois-korealainen naisopiskelija totesi ettei edes sielä olla näin "pihalla".
Miettinyt onko kyse "muoti-ilmiöstä", kuin vaikka anoreksia? (Anoreksian kohdalla joskus mietin että onko vaikuttanut naisihanteeseen se että homppelit suunnitelleet vaatteita ja kai sellainen naisvartalo on kaunis heidän mielestä. Suosineet catwalkeille laihoja.
Muoti kun tuppaa olemaan oikukas. Eikä niin mitään tekemistä järjen kanssa.
Mutta lähinnä tuon teollistumisen vaikutteesta. Lähinnä se ei niin vaikuta jos ei kuulune "kohde" ryhmään. Ehkä teoreettisesti jos vertaa lottiin jotka massana pukeutuneet samoin ei teoreettisesti tule eri "tasoja" naisilla. Eikä asiaan vaikuta muoti, vaan valtion tilanne.
Jokseenkin päätynyt tilanteeseen että on jotain mitä nyt oikein ymmärrä.
Sosiaaliset konstruktiot ovat tietenkin olemassa, ei kai sitä kukaan kiistä. Kaikkea ei nyt vain voi sellaiseksi redusoida, eikä se ymmärrystämme ainakaan lisää.
PoistaKissa, sattumoisin on kissa myös venäjässä (kisa).
Ongelma alkaa nolla se että meidät on aivopesty jenkkikulttuuriin niin pahasti ettemme enää näe mitään muuta. Rasismimmekin ja sen käsittely on niin amerikkalaista, niin amerikkalaista kuin vain voi olla.
PoistaNiinpä niin, kaikkihan tähän ns ihmisen maailmaan kuuluva on tavalla tai toisella "sosiaalisesti konstruoitua" elikkä ainakin sanan siinä merkityksessä keinotekoista. Mutta miten siitä sitten muka johtuisi, ettei tällaisilla asioilla olisi arvoa/merkitystä, noin ihan suhtkoht objektiivisestikin? Ja mitä esim. kansainvälisyyteen tulee, niin olisiko koko käsitteellä minkäänlaista mielekästä sisältöä, ellei se pitäisi jo lähtökohtaisesti sisällään oletusta kansojen olemassaolosta?
Poista-J.Edgar-
Kansakunnan historian museoitsijat löytäisivät vastauksen olevaisen kätkeytymättömyyden (Heidegger) arvoitukseen Etelä-Euroopan sotien jälkeisen ajattelun kehityksestä siellä ymmärretyn jättää Jumalan lahjoitukset kiinteään maaomaisuuteen omaan rauhaansa ja niiden himoitsemisen sijaan rohkaista yksilöitä arvostamaan omia juuriaan, ml. oma kieli, varsinkin kun huomattiin ns. vieraitten kielten olevan opittavissa.
VastaaPoistaEU:ta onkin sanottu historian kehittyneimmäksi rauhanliikkeeksi joka on uskontojen ja kuninkaiden vuosisataisten sotakausien jälkeen syntynyt aivan uudenlainen maallinen hallintomuoto.
"Neuvostoliittoa onkin sanottu historian kehittyneimmäksi rauhanliikkeeksi joka on uskontojen ja kuninkaiden vuosisataisten sotakausien jälkeen syntynyt aivan uudenlainen maallinen hallintomuoto."
PoistaKorjasin vähän tekstiäsi.
"Kun kansakunta kerran on abstrakti asia, toisin kuin vaikkapa muotoilun tai arkkitehtuurin tuotteet, niin lieneekö sitten tarvetta saattaa sitä konkreettiseen muotoon museossakaan?"
VastaaPoistaTeoreettisesti kun kieli on abstraktia, sitä ymmärtää jos on kasvanut siihen kulttuuriin. Tässä tosin on sitten se että se ei ole stabiili ja ihmisille välttämätön ihan jo kommunikoinnin kannalta. Näin ollen ei teoriassa hallittavissa. Media taas luo omansalaisen "kielen", mutta se on keinotekoinen. Siltikin se omalla tavallaan vaikuttaa. Lähinnä mitä katsellut muksujen ohjelmia mitä tuijottavat nykyisin, niin se tapahtumaketjujen sykli on huomattavasti nopeampi kuin mitä omassa nuoruudessa. Plus se tarjonta on jokseenkin jonnin joutavaa roskaa. Lähinnä sitä markkinointi/brändäys kulttuuria. Tyyliin legopalikoista tehty ohjelma, tai sitten Barbi-nukesta (josta taas saa päänsäryn) tosin tässä se tapahtumasykli ole niin nopea.
Kun taas itse katseltiin Taotaota tai Alfred J.Kwakia. muistan myös Albert Barillén sarjat, tosin sitä viimisintä Olipa kerran planeetta maa en muista että olisin nähnyt lapsena. Jokseenkin tuumannut että osin sitä samaa poliittista ideologia hömppää mitä Suomessakin nykyisin.
Eräs gynekologi eläkkeellä oleva tuttu innostui tuosta Olipa kerran elämä, kun siinä oli ihan käytetty niitä lääketieteestäkin tuttuja sanastoja yms. Itse kun ei kyseistä sanastoa ole tarvinnut niin ole ymmärtänyt että ne on sieltä ammennettu. Lähinnä katsonut kivaa ohjelmaa.
"Olennaista olisi nyt taas alkaa ymmärtää, ettei kansakunta ole mielikuvituksen piiriin kuuluva asia (mitä ei myöskään Benedict Anderson pikku kirjasessaan tarkoittanut)."
Täysin todellinenhan tuo kansakunta on. Identiteettipolitiikassa (jokseenkin olettaisin osin tulevan amerikkalaisesta markkinointikulttuurista, jossa väki nähdään kuluttajina ja siinä taas vaikuttanee dollari, mikä taas kytkeytyy osin euroon) jokseenkin se osin kytkeytyy myös sukupuoli-identiteettiin, mutta myös uskontoisin. Lähinnä suomalainen luterilaisuus on eri kuin katolilaisuus tai protestanttisuus. Mutta on se myös eri kuin vaikka lestadiolaisuus, tai jehovalaisuus.
Jokseenkin osin tapatraditiota, tiedä onko väellä sitten tietoisuutta toiminnastaan. Vähän kuin katolilaisilla tehdään ristinmerkki (otsa-maha-rintakehä), teoreettisesti "paljastaa" kuuluvansa ns. johonkin uskontokuntaan.
Uskonnossa siinä mielessä mitään vikaa ole, mutten välttämättä sokeasti lähtisi seuraamaan. Eteenkän suomalaisena naisena kun tuppaa olemaan sitten niin että on aina "väärin" ajattelija/syntinen jos kyseenalaistaa herrasväen. Jokseenkin kun kieli on mitä on niin Suomi tainnee olla ikuinen "työmaa". Jokseenkin kyse on vain kauppaverkostoista ja millä sitten käydään kauppaa? Mistä päässee siihen maailman vanhimpaan ammattiin, mikä tehnee naisesta taas sen heikomman osapuolen ja pitänee vain ymmärtää niitä miehiä...
Tässä tosin on sitten tuo kun tulkitaan tekstejä tai ihmisiä kuin piru raamattua.
""Olennaista olisi nyt taas alkaa ymmärtää, ettei kansakunta ole mielikuvituksen piiriin kuuluva asia (mitä ei myöskään Benedict Anderson pikku kirjasessaan tarkoittanut)."
PoistaLähinnä tarkoittaen että onhan seurakuntakin todellinen, siinä missä kansakunta. Mutta joukkoon mahtunee monenmoista kulkijaa ja kristinusko taas on globaali, mutta joku järkikin siinä touhussa olisi suotavaa. Tulkinnat vaihtelee, jos taas ole omaksunut uskoa, näyttäytyy se ulkopuolisesta erikoiselta tapatraditiolta ja jokseenkin niputetaan samaan massaan. Vähän kuin Amerikka ja Eurooppa näyttää samalta massalta kolmansista maista katsoville. Tai lähi-itä täältä päin jos ole siihen niin tutustunut. Tosin medialla on oma osuus sopassa. Jos ei vaivauduta kirjoittamaan kunnon artikkelia, niin kuinka voisi olettaa ihmisten tietävänkään asioista sen enempää? (Mutta olettaisin tämän johtuvan aivoista mitkä luo stereotypioita luonnostaan). Järki tai logiikka taas jokseenkin riippunee kulttuurista.
Mitäs virkaa on uusilla museoilla, kun vanhojenkin nimet pilataan? Otaniemessä toimiva perinteikäs Polyteekkarimuseo on vastikään nimetty uudelleen Opiskelijakulttuurimuseoksi.
VastaaPoistaTeknisesti suuntautuneet miesoletetut ovat kuulemma kielelliseltä ilmaisukyvyltään heikohkoja, mutta eivät hekään olisi noin tympeän paperinmakuista nimeä voineet itse keksiä. On siihen naistenkin apua tarvittu.
Joskus pohtinut voisiko kulttuuri muutoksilla koulutusyhteiskunnassa olla tekemistä osin sanallisen ilmaisun "vähenemisellä". Lähinnä että käytetään niitä sanoja yms. Mitkä on opittu koulussa, ympärillä, muttei välttämättä ymmärretä miten toiset ne sanat ymmärtää. Lähinnä ettei se ole pahantahtoista vaan enempi ikäpolvijuttu. Suomenkieli kun on haastava ja ulkopuoliset sanat tahtonee saada yksipuolisen merkityksen. Jotenkin suht mustavalkoinen katselutapa.
PoistaVähän kun tuota Freedenin Mitä on liberalismi kirjaa lueskellut niin mikä ymmärrys ollut liberalismista, mikä tullut mediasta, on hyvin kapeakatseinen teoriassa käsittänyt tyyliin "vapautta" kuvaavaksi. (Sinänsä hassua kun vapauskin sitten on eri ihmisille eri asioita). Kun taas alkujaan Espanjasta lähtenyt sana, eikä se markkinatalous kyllä vapautta takaa. Ihan sama vaikka se sitä markkinoi. Jokseenkin jäänyt pohtimaan että mikä tässä taustalla oikein on? Lähinnä identiteettisesti ajattelun kannalta että kun on itsenäisyys valtiolla, niin miten voi olla että markkinoidaan "vapautta" ihmisille, missä kohtaa se vapaus olisi mennyt pois?