HVK
11.3.2016
HVK
EU-aikana on kielemme täyttynyt erilaisista
lyhenteistä, joita melkein pakosta tulee tulkinneeksi myös väärin ja jopa
epäasiallisesti. Kuitenkaan esimerkiksi HVK ei suinkaan merkitse sitä, mitä
luulisi eikä edes sinne päinkään. Kyseessä on huoltovarmuuskeskusta tarkoittava kirjainyhdistelmä.
Jo Israelin lasten Egyptin orjuuden
aikoina ymmärrettiin valtion huoltovarmuuden turvaamisen tärkeys. Muistamme,
miten Joosef selitti faraolle, etteivät tämän unessa näkemät seitsemän lihavaa
vuotta olleet taivaan lahja, joka voitaisiin surutta syödä pois, vaan mahdollisuus,
joka vain oikein käytettynä auttaisi selviämään seitsemän laihan vuoden yli. Ilkka
Kanasen uusi ja pätevä teos Suomen huoltovarmuus
(Docendo 2015) kertoo, mihin Suomessa nykyään varaudutaan ja miten.
Faraon varmuusvarastot todella
aikoinaan riittivätkin estämään mahdollisen katastrofin peräti
kunnioitettavaksi seitsemän vuoden ajaksi ja Josefin maine ja kunnia paisuivat
niin suuriksi, että se alkoi jo käydä hänelle itselleen vaaralliseksi, mm.
Potifarin vaimon ambitioiden takia. Mutta vehkeilyjä ja irstautta meillä aina
on keskuudessamme, luoja paratkoon. Niitä vastaan ei vakuutuksia voi ottaa.
Valtion turvallisuuden laita on
toisin. Nykyaikainen yhteiskunta on jo niin monimutkainen järjestelmä, ettei sen
turvaaminen pelkillä viljamakasiineilla onnistu. Ilman niitä on tilanne
kuitenkin vielä olennaisesti heikompi, sillä turvallisuuden välttämättömiä
elementtejä on vaikea ja usein mahdotontakin korvata toisillaan.
Missään tapauksessa korvaaminen ei
onnistu lyhyellä aikavälillä. Varmuusvarastojen pitäisi siis vähintäänkin antaa
tarvittavaa aikaa sopeutumiseen. Miten paljon tarvitaan, riippuu ongelmasta.
Sähköverkon toiminta pitäisi saada kuntoon tuntien sisällä, elintarvikepula ei
ole yhtä kiireellinen ratkaistava, mutta ei vähemmän vakava.
Toisin kuin moni saattaa kuvitella,
meillä kyllä varaudutaan mitä moninaisimpiin uhkiin, pandemiasta hamaan
sotilaalliseen hyökkäykseen, pörssiromahdukseen, säteilykatastrofiin,
kyberhyökkäykseen ja kaikkeen siltä väliltä. Tämä ei tietenkään tarkoita, että
uhat voitaisiin aina ja kaikissa tapauksissa torjua, mutta sellainen onkin jo
periaatteessa mahdotonta. On ymmärrettävää, että ne uhat, joihin varaudutaan
ovat enemmän tai vähemmän todennäköisiä eli siis ennustettavia. Mutta
historiassa on aina silloin tällöin lisäksi tapahtunut myös ennustamattomia
asioita.
Jotkin asiat sentään ymmärretään
melko todennäköisiksi tai tietyllä aikavälillä jopa väistämättömiksi.
Maailmanlaajuisen pörssikuplan puhkeaminen on edessä, kuten tämän päivän
hesarikin kuivasti pääkirjoituksessaan toteaa. Tarkemmat tiedot sen
ajoituksesta ja vaikutuksista olisivat miljardien arvoisia, mutta niitä ei ole
kellään.
Myös fossiilisten polttoaineiden ”loppuminen”
eli kallistuminen useilla aloilla käyttökelvottomiksi on selvä asia, ajankohtaa
vain ei voida ennustaa. Elintarvikepula ja siitä johtuva hinnannousu yhtyneenä
väestönkasvuun tulee aiheuttamaan valtavan inhimillisen katastrofin, joka on
ilmeisesti niin ikävää laatua, ettei sen muotoja ole edes yritetty selkeästi
ajatella, saati ryhtyä vakavasti torjumaan.
Pitkällä tähtäimellä ne jyrkästi
ylöspäin sojottavat kasvukäyrät, jotka kuvaavat maailman talouskasvua ja
energiankulutusta, tulevat putoamaan alaspäin yhtä jyrkästi. Ainakin se on
todennäköistä. Ruotsalaisen David Jonstadin kirjassa Sivilisaation loppu (Into 2016), tämä on keskeinen asia, johon
kirjoittajan mielestä olisi jo nyt kaikin tavoin varauduttava, koska se joka
tapauksessa tulee, uskoo hän.
Kanasen näkemässä tulevaisuudessa
nykyinen meno tulee suuremmalla tai pienemmällä todennäköisyydellä jatkumaan,
vaikka kukaan ei tiedä minne saakka, Jonstad sen sijaan näkee edessä jyrkän
muutoksen, joka ei kuitenkaan välttämättä ole niin kauhea katastrofi, kuin
luullaan. Mutta eihän pirukaan kuulemma ole niin musta kuin on väitetty,
lieneekö itse asiassa musta lainkaan?
Itse asiassa tuntuu politiikan
puheenaiheita katsoessa siltä, että kaikesta huoltovarmuusajattelusta ja huolenpidosta
huolimatta valtiovalta ja sitä käyttävät kansan valtuuttamat edustajat
kykenevät katsomaan vain muutaman vuoden verran eteenpäin. Kuitenkin meidän
jälkeläistemme ja heidän perillistensä pitää elää täällä vielä satoja ja jopa
tuhansia vuosia, ellemme sitten hyväksy ajatusta heidän väistämättömästä tuhoutumisestaan.
Yhteiskunta muuttuu yhä
monimutkaisemmaksi, eikä kukaan näytä kantavan vakavaa huolta siitä, että yhä
suurempien yksikköjen ja järjestelmien kautta siitä myös tulee entistä
haavoittuvampi. Sen sijaan, että panostettaisiin pieniin, mahdollisimman
omavaraisiin ja autonomisiin yksiköihin, luotetaan ihmeitätekevään tekniikkaan
ja tietotekniikkaan, joita kuitenkaan ei voi syödä tai käyttää lämmikkeenä.
Ulkomaankaupasta täysin
riippuvainen Suomen talous on jo nyt kauppalaivaston osalta muukalaisten
armoilla, myös maaperän rikkaudet on surutta kaupattu kansainvälisille
yrityksille ja sama koskee erilaisia luonnollisia monopoleja sähkönsiirtoverkkoa
myöten. Voimme toki olettaa, etteivät ostajat halua tehdä bisnekselleen vahinkoa
Suomessa, mutta ei tämäkään ole aina poissuljettua. Vähin, mitä huoltovarmuus
vaatii, olisi kotimaisen ja erityisesti valtion määräysvallan säilyttäminen
kaikilla huoltovarmuuden avainaloilla.
Toisin kuin ennen, varmuusvarastojen
sijaintia kotimaassa ei katsota välttämättömyydeksi. Niinpä esimerkiksi on
päätetty, että sähköä ostetaan pohjoismaista, jos satutaan tarvitsemaan. Sen
vuoksi suunnitellaan Inkoon hiilivoimalan purkamista ha hävittämistä, vaikka
sillä olisi puolet käyttöikää jäljellä. Neuvostoliitossa Stalinin aikana tästä
vastuullisia henkilöitä olisi nimitetty tuholaisiksi ja kansanvihollisiksi.
Ehkäpä nimitykset olisivat nytkin osuvia, vaikka aika on muuttunut?
Mutta mitäpä sitten, jos siellä pohjoismaissa
onkin jokin ennalta arvaamaton ongelma, joka estää vientisähkön tuottamisen? Sitten
voidaan tietenkin kysyä apua Venäjältä, jossa saattaa olla sama tilanne. Mikä
on se voima, joka saa huippupalkkoja nauttivat yritysjohtajat tekemään
suunnitelmia, jotka tarpeettomasti aiheuttavat maalle suuria riskejä? Ehkäpä
kyseessä on sama kyvyttömyys katsoa nenäänsä pitemmälle, johon koko
kasinotalous perustuu.
Entäpä sitten viljavarastot? Niitä
oli vielä hiljattain vuoden tarpeisiin, mutta nyt ne on päätetty puolittaa,
koska noin suuret määrät eivät oikein istu nykyiseen markkinameininkiin. Suuret
ostot saattaisivat jopa tasata hintoja ja siis vääristää pyhää kilpailua, joka
muuten ei ole viljan hintaa määrännyt enää herran aikoihin. Joka tapauksessa
EU:n tahto on, että varastoja puretaan ja kaiketi se myös huolehtii siitä,
ettei elintarvikekatastrofien vaikutus tule koskaan ulottumaan puolta vuotta
kauemmas.
Hassua, mutta tuo vanhanaikainen
maatalous ja nimenomaan vanhanaikaisessa muodossaan saattaa olla
tulevaisuudessa Suomenkin talouden kulmakivi. Ne valtavat peltoalueet, jotka
1960-70-luvuilla on metsitetty ja antavat ensimmäisiä puusatojaan, on
nykymenetelmin nopeasti palautettavissa viljelykäyttöön. 1950-luvun
primitiivinen kivien vääntäminen kangella ja kantojen räjäyttäminen eivät enää
ole tarpeen ja parissa vuodessa lainehtii tarvittaessa teräinen vilja siellä,
missä nyt tuuli koivujen latvoja huiskuttaa.
Mutta elintarvikeomavaisuuden
saaminen Suomeen ei ehkä sittenkään olisi poikkeusoloissa aivan läpihuutojuttu.
Lannoitteita tarvitaan. Enimpiä meillä pystytään valmistamaan itsekin, mutta
siihenkin tarvitaan paljon sähköä. Turvetta meillä on pahan päivän varalle
olemassa, mutta sitäkään ei aivan välittömästi voi lykätä uuniin, vallankin,
ellei sellaista uunia voimaloineen enää ole.
Ruotsin tilanne lienee aika
samanlainen kuin meillä. Jonstad kannattaa pieniä puutarhoja ja itse kunkin
ahertamista palstallaan. Sillä tavoin myös niin Kuuba kuin Venäjä pystyivät
sopeutumaan talouskatastrofiin. Varmaan se helpottaisi asiaa meilläkin.
Mutta kaiken kaikkiaan,
sivilisaation loppu, jonka Jonstad näkee jo varsin läheisen tulevaisuuden
asiana, ei välttämättä ole niin hirmuinen, kuin luulisi. Kirjoittajan
hyväuskoisuus on kyllä hieman liikuttavaa. Hän ottaa esimerkkejä muun muassa
Louisianan hirmumyrskyn aiheuttamasta poikkeustilasta ja poimii esille
tapaukset, joissa ei syntynyt mkitään hobbesilaista kaikkien sotaa kaikkia
vastaan, vaan sen sijaan yhteistyötä ja keskinäisapua parhaassa Kropotkinin
hengessä.
Katastrofin tullessa ei aseita
tarvita, Jonstad vakuuttaa, mutta hänen koko tulevaisuudenskenaarionsa jää
kummallisen vajaaksi. Missä siinä ovat ne muista maista tulevat siirtolaiset,
jotka myös haluavat osansa siitä, minkä toiset ovat omalla maallaan tuottaneet.
Kun kaikille ei riitä, mitä tehdään?
Vanha konsti on tietenkin
ihmissyönti, minkä kirjoittaja mainitsee. Sellaistahan tapahtuu aina, kun
olosuhteet tekevät siitä ainoan keinon. Tunnetuin esimerkki on Leningradin
piiritys, jossa miliisi selvitti parituhatta tällaista tapausta. Kuitenkin
Leningradin asukkaat pysyivät varsin rauhallisina ja kurinalaisina, mihin lienevät
vaikuttaneet monet erityiset tekijät, joita tulevaisuuden katastrofissa ei
välttämättä ole.
Tulevaisuus on laskematon. Vähin,
mitä voimme tehdä, on huolehtia siitä, että tässä maassa säilyy valmius tuottaa
ruokaa niin paljon, ettei sen puutteen takia ole tarvis ainakaan ketään oman
maan kansalaista tappaa. Mieluimmin ei ketään muutakaan, mutta ei liene ihan
varmaa, että asiat ovat hoidettavissa pelkällä hyvällä tahdolla, ellei
materiaalisia resursseja ole.
Koska tiedämme, että nykyisen
elämäntavan kriisi on tulossa, vaikka emme tiedäkään milloin kriisi kärjistyy
huippuunsa, on meidän velvollisuutemme juuri nyt ajatella asioita myös tulevien
sukupolvien kannalta. Katastrofi saattaa olla äkillinen, mutta todennäköisimmin
se kestää vuosikymmeniä tai –satoja. Ottakaamme se vakavasti sen sijaan, että
keräisimme lyhytnäköisesti mammonaa yksille ja pois toisilta hintoja
halpuuttamalla tai pennosista tappelemalla.
Vaikka itse kannatinkin EU:a aikoinaan, se on ottanut Suomi-neidon pihteihinsä jo liian viheliäisesti. Jo tämä euro-valuutta on aiheuttanut sen, että v. 2008 USA:sta alkanut talousromahdus osaltaan, ja suomalaisten poliitikkojen piittaamattomuus taloudesta on aiheuttanut sen, että siitä lähtien jokikinen budjetti on ollut alijäämäinen, joka katetaan tietenkin velaksi. Jo tässä on katastrofin aihe, jonka päässä on Venezuelan tie.
VastaaPoistaSe mitä EU on vielä Suomelle tehnyt, on se että huoltovarmuudemme on suurelta osin tuhottu. Typerästi on kuviteltu, että EU tulee ja pelastaa, mutta kun ei pelasta. Vielä 90-luvun alussa, ennen EU:ta polttoaineiden ja voiteluaineiden varmuusvarastomme kattoi normaalikulutuksella vuoden tarpeet. Se oli aivan poikkeuksellista jopa maailman mitassa.
Nykymaailma on rakennettu ja tekemällä tehty siihen malliin, että käännökset ja muutokset tapahtuvat todella äkkiä. Milloin saamme nähdä suuren ruumiin Suomen taloudessa, ja mikä se on? Tahtoo olla, että sellaisten vaikutukset kertaantuvat, ja sitten on kyyti kylmää.
Jo nyt on monella vanhuksella, joka koettaa asustaa vanhassa talossaan, vaikeuksia selvitä taloudellisesti. Enpä ole kuullut hallituksen olevan huolestunut siitäkään asiasta, vaan suurempi huoli tuntuu olevan humanitäärisestä viisumista!
Kun seuraa tätä nykymenoa, tuntuu että jokin kirous on laskeutunut euroopan päälle. Poliitikot ovat täydellisen kyvyttömiä saamaan mitään korjaavia tai edes lieventäviä keinoja käyttöön, eikä varsinkaan oman kansan eteen? On tämä mielipuolista aikaa!
On kuulunut jo huolestuneita viestejä varsinkin pääkaupunkiseudun poliisista, eli pelätään jo aidosti mellakoita ensi talvena. 90-luvun laman, tai sanoisinko uusjaon aikaan poliisin avuksi perustettiin ja värvättiin siviileistä apujoukkoja. Onkohan pian aika ottaa asia tapetille?
Kyllä se pikemminkin Yhdysvallat, jonka pihteihin olemme joutuneet...
PoistaVuosituhannen vaihteen tienoilla opin, että HVK on Brysselin jargonia ja tarkoitti hallitusten välistä konferenssia. Se oli masiina, joka valmisteli lähinnä ranskalaisten ideoiden pohjalta sellaisia institutionaalisia muutoksia, joiden seurauksena kansallisvaltioiden ja siis EU-jäsenmaiden oma toimivalta kapeni. Oli tärkeätä, että yhdessä hoidetaan yhteisiä ongelmia. Tulkintoja federalistit venyttivät niin, että lähes kaikki ongelmat tarvitsivat yhteistä päätöksentekoa ja uutta organisaatiota. Nopeutuiko ongelmien hoitaminen tästä? Ei minun mielestä. Kansallista huoltovarmuuttakin tämä koettelee.
PoistaRanskalainen != amerikkalainen ja siis perussuomalaisesta rasistista vahvasti epäillyttävää.
PoistaEi onnistu omavaraisuus enää Suomen kansalta. Vielä ennen sotia asia oli toisin. Pellot käännettiin Pollen avulla, ja lapinmies lähti sivakoilla porojaan vahtaamaan.
VastaaPoistaTämä meidän maailmamme ei pyöri muutoin kuin sidoksissa naapuri- ja kaukomaihin, niin on elämänpiirimme nyt rakennettu. Ei löydy maastamme materiaalia, ei osaamista ei kyvykkyyttä yksin toimittamiseen.
Josko sittenkin olisi viisainta panna kesyttömin kiivaus syrjään ja miettiä, kuinka voidaan istahtaa yhteiseen pöytään asioita järjestämään.
Tähän väliin aiheeseen liittyvä lukuvunkki:
PoistaKun kansa eli kortilla. Kirjoittaja Aake Jermo.
Siitä vähän oppia poikkeusoloista.
Nykyistä kollektiivista lapsellisuutta kuvaa se, että hetki sitten16- vuotias autistinen tyttö oli maailman talousfoorumeilla kertomassa, miten maailman asiat pitää hoitaa. Hulluus alkaa olla huipussaan.
VastaaPoistaSitä kuin myös tuota Jonstadin kirjaa pohtinut kielialueena, kuinka paljon väki on Ruotsissa saanut median kautta vaikutteita ja mistä?
PoistaHysteria asioista kun ei auttane ketään ja menee pahimmissa kohdin uskonnollistyyppiseksi mantraksi. Niitä tulisi katsoa realistisesti, jokin voinee toimia lännessä, toinen idässä, soveltaen täälläkin mutta jos sitä hoitanee oman tontin ja katsoo sit toisten touhut.
Kommenttisi kuvaa sitä vielä paremmin...
PoistaKiitos.
PoistaLähinnä kun tuo hulluuden määritelmä on sitten kulttuurialueesta riippuvainen. Lääketeollisuudella on sitten omat intressinsä.
Media taas vaikuttaa omalta osaltaan käsitteistöön. 70-luvulla jenkit rummutti kylmää sotaa. Lähinnä kait sille omalle rahvaalleen poliittisestisuunnatusti. Nyt jos katsoo sitä elokuvatarjontaa jne. niin suht maailmanlopun tyylistä tavaraa tarjolla.
Sitä tässä sitten pyöritellyt jot mitäpä sitä pitäisi suomalaisena aatella heidän tai muidenkaan touhuista? Se kun on heidän kulttuuri.
Ja lähinnä jokin voinnee toimia jossain tarkoittaa omassa käsitteistössä yleensä materialisia asioita. Vaikka vesihana briteissä omansa, mutta valinnen mielummin sen missä sekoittaja on yhdessä kahvassa.
Ja japskit voinee puolestani pitää toilettinsa. Täällä kumminkin on puuta mistä saanee takamuksensa pyyhkimiseen tarpeet. Ymmärtänen että heidän innovaationsa toiminee paremmin heillä.
Jenkkien elokuvista ei kannata kovin pitkälle meneviä johtopäätöksiä ideologisista päämääristä mennä tekemään. Siellä elokuvat tehdään pääosin dollarinkuvat silmissä kolmetoistavuotiaan tasoisille. Räiskettä riittää.
PoistaKovin kummoisia johtopäätöksiä en niistä tekisi. Mutta vanhempi väki väliin käyttänee kommunisti/kapitalisti näkemystä kielellisesti, minkä olettaisin linkittyvän aikakauteen.
PoistaKun taas nykyisessä liberaalissa ajattelussa tupataan markkinoimaan milloin seksuaalipoliittista näkemystä, milloin ilmastonmuutoksen propagandaksi kai sitä voisi sanoa.
Lain näkökannalta voit olla vaikka hottentotti kunhan et ole vaaraksi kellekkään, eteenkään lapsille.
Uskontonäkemyksessä naisista voi tietty tehdä kauppatavaran kun nuo onnettomat jälkiteollistuneessa yhteiskunnassa lisääntyne markkinoiden mukaan mutta se mennöö jo suht primitiiviseksi.
Amerikkalainen kulttuuri kumminkin on hyvin markkinateollinen, heillä on dollarinsa millä polkeneet väliin tiettyjä yhteiskuntia polvilleen. Mut miten sit edes toista voi syyttää idiotismista jos se onneton edes ymmärrä mitä on tehnyt?
Huoltovarmuuskeskus on mitä ilmeisimmin muidostunut tavanomaiseksi "kivoja duuneja kavereille" suojatyöpaikoiksi. Ei ole kauaa (ehkä vieläkin), kun ihmisiä valistettiin sähkökatkoissa turvautumaan kertakäyttögrilleihin ja muurinpohjiin.
VastaaPoista