Sivilisaation loppu
David Jonstad, Sivilisaation loppu. Into 2016, 281 s.
Ruotsalainen David
Jonstad kertoo kirjassaan, että kuningatar Elisabeth kysyi vuoden 2008
talousromahduksen jälkeen, miten oli mahdollista, ettei sitä kyetty näkemään
ennakolta.
Johtavat
asiantuntijat antoivat sekavia vastauksia, kunnes viimein saatiin aikaan
Britannian akatemian voimin järkeväksi katsottu selitys. Maailman etevimmät
matemaatikkonerot olivat kyllä asian parissa askarrelleet, kerrottiin, mutta ei
kokonaisuuden, vaan sen osien.
Pyramidihuijaukseen verrattava velaksi eläminen
hyödytti kaikkia eikä kukaan tuntenut tarvetta katsoa, mikä olisi asian
kokonaisvaikutus.
Anekdootti
kuulostaa uskottavalta ja heijastanee nykyisen ajattelutavan yhtä perusheikkoutta.
Toistaiseksi menee mukavasti ja on liian epämiellyttävää ajatella, mitä voisi
tapahtua ja itse asiassa jo onkin syytä olettaa tapahtuvaksi. Itse asiassa emme
ole tainneet oppia viime kriisistä mitään.
Ongelmana on,
ettei suuri kriisi, joka käytännössä voi merkitä sivilisaation, joskaan nyt ei maailman loppua, tule välttämättä
vähän kerrassaan, vaan saattaa ehkä jopa todennäköisemmin tulla
kertarysäyksellä.
Kehitys ei suinkaan
aina ole tasaista ja kauniin säännöllistä, kuten funktioiden kuvaajien
koulumatematiikassa selitettiin aina olevan. Luonto ja historia ovat alttiita bifurkaatioille eli haarautumille (lat. furca= hanko, haara).
Maapallon
lämpötilan nousu, olipa ihmisen toiminta siihen pääasiallisena syynä tai ei,
saattaa aiheuttaa äkillisiä tasapainon muutoksia samaan tapaan kuin vuorille
hitaasti ja rauhallisesti kertyneet lumikerrokset saattavatkin yhtäkkiä lähteä
liikkeelle miljoonien tonnien tuhoavana massana.
Jonstad on
tarkastellut sivilisaatioiden tuhon selityksiä ja todennut, että monimutkaiset
yhteiskunnat ovat jo ammoin olleet alttiita romahduksille. Romahdukset ovat
aluksi poliittisia, mutta vaikutukset tuntuvat ennen pitkää kaikkialla: ”vakiintunut
taso” menetetään, kun kehitys on viety pidemmälle, kuin rakenteet kestävät.
Yhteiskunnalliset
romahdukset näyttävät erilaisilta, mutta on niissä yhteisiäkin piirteitä.
Niinpä esimerkiksi taloudellinen ja organisatorinen erikoistuminen niiden
jälkeen vähenee, valta hajaantuu, monumentaalisen arkkitehtuurin, taiteen ja
kulttuurin investoinnit vähenevät, informaatiotulva pienenee, kauppa ja resurssien
uudelleen jakaminen vähenee, alue hajoaa pienemmiksi poliittisiksi yksiköiksi
ja väestön määrä laskee.
Rooman romahdus
on muuan esimerkki. Sitä on tutkittu valtavasti ja selitetty lukemattomilla eri
tavoilla, mutta tuskin vielä tyhjentävästi. Joskus koko asiaa on koetettu jopa
vähätellä ja selittää pois, mutta tämä on kaikkea muuta kuin vakuuttavaa.
Imperiumin romahdus aiheutti jopa Britanniassa saakka taantumisen entistä paljon
primitiivisempään tekniikkaan, muusta kulttuurista puhumatta.
Itse Rooman
kaupungin luhistuminen ja autioituminen on hätkähdyttävä esimerkki. Nykyaikana
vastaavan näyn tarjoaa Detroit.
Kaupunki, joka
oli Amerikan ylpeys, on nyt suurelta osin autioituneiden, romahtaneiden ja
palaneiden talojen viidakko, josta rikollisjengit käyvät ryöstämässä raunioista
irtoavaa romua.
Toisaalta kaupungissa
kerrotaan alkaneen ilahduttava vihreä viljelysbuumi ja seillä kuulemma kukoistavat
monikulttuurisen yhteiselon keitaat. Tätä en osaa ottaa aivan vakavasti ja
luulen, että kaupungin uusi etninen kirjavuus ei lupaa mitään hyvää, vaan
ainoastaan noudattelee rappion lainomaisuuksia.
Kirjoittaja on joka
tapauksessa huomattavan toiveikas ihmisluonnon suhteen ja ottaa esimerkiksi New
Orleansin tapahtumat hirmumyrsky Katrinin jälkeen. Hän kiinnittää huomiota
löytämiinsä positiivisiin kokemuksiin ja näyttää selittävän ryöstelyt ja ammuskelut
vain valkoisen roskaväen mentaliteetilla.
Tulkinta näyttää
kovin valikoivalta. Joka tapauksessa on mahdollista, että hyvä järjestys säilyy
myös äärimmäisen katastrofin oloissa. Tästä on osoituksena saarretun Leningradin
historia, jossa kuoltiin nälkään ja syötiin ihmislihaa, mutta ei ryöstetty
kauppoja. Tosin ihmiset olivat siellä nälän heikentämiä ja esivalta
poikkeuksellisen ankara.
Aiemmin, kansalaissodan
vuosina suurimmaksi osaksi tyhjentyneessä Pietarissa tilanne oli aika lailla
toinen ja rikollisuus paisui varsin hallitsemattomaksi. Paras eloonjäämisstrategia
oli kuitenkin muuttaminen pois kaupungista eikä esimerkiksi aseistautuminen,
mistä ei varmaan haittaakaan ollut.
Joka tapauksessa
voitaneen lähteä siitä, ettei elämän perusedellytyksiäkään uhkaava kriisi
välttämättä synnytä kaikkien sotaa kaikkia vastaan, edes Amerikassa saati
meillä. Sellaiselle on kuitenkin olemassa pohjaa silloin kun luja
järjestysvalta menetetään, ihmiset hajoavat pieniksi yksiköiksi ja joillakin on
resursseja huimasti enemmän kuin muilla.
Perusongelmiin
kuuluu talouden monimutkaistuminen, joka tekee entistä vaikeammaksi korvata sen
vahingon, joka rakenteiden murtumisesta seuraa.
Tennispallo
palautuu ennalleen hyvin nopeasti eli sillä on siihen suuri taipumus, resilienssi. Pingispallon kohtalo
samanlaisen paineen alaisena on karumpi.
Nykyaikaista
tuotantojärjestelmää kirjoittaja nimittää pingistaniksi,
joka on äärimmäisen haavoittuvainen, toisin kuin kuvitteellinen tennisborg.
Kun kriisi tulee
ja toivottavasti se ei tule taas kerran yllättäen ja varoittamatta, on pakko
selvitä ilman Pingistanin tuhoutuneita
rakenteita. Tarkemmin ottaen sieltä kyllä voi irrottaa vaikkapa teräspalkkeja.
Yhdestä sellaisesta kyläseppä takoo vaikka mitä, vuosien ajan.
Joka tapauksessa
ne, jotka haluavat tyydyttää jokapäiväiset tarpeensa, joutuvat siirtymään
maalle, pieniin ryhmiin ja hajalleen. Niissä oloissa henkiinjääminen onnistuu.
Miten käy kulttuurin, ei kirjassa pohdita, ehkäpä se ei enää ketään kiinnosta
ja unohdetaan tarpeettomana, kuten muinoin Rooman romahdettua.
Itse asiassa
myös monimutkainen nykyaikainen valtio saattaisi kestää kriisejä suhteellisen
hyvin, mikäli vältettäisiin megalomaaniset globaalistumisen ja kansainvälisen
työnjaon kiusaukset.
Mikäli vaikkapa
energian tuotanto hajautetaan ja käytetään mahdollisimman monia lähteitä, on
haavoittuvuus pienempi.
Kriisejä ajatellen
pitäisi myös olla puskureita. Ruotsissa, kuten Suomessakin varmuusvarastot
olivat vielä hiljattain huomattavan suuret. Nyt niitä on tuntuvasti
pienennetty, koska EU:hun kuulemma voi turvautua tarvittaessa. Tämä näyttää
olevan luonteva osa tämän tuhatvuotiseksi pyrkivän hyperorganisaation myyttejä.
Katastrofeja
kuitenkin on syytä odottaa ja niiden seurauksiin voitaisiin sopeutua ehkä
vähilläkin vahingoilla, mikäli siirtymäaikaa olisi riittävästi. Kummallista
kyllä, tämä ei näytä tuota aivotonta jättiläisbyrokratiaa kiinnostavan.
Ajatelkaamme vaikkapa traktorien puukasuuttimien ja biopolttoaineen tuottamista.
Se ei käy hetkessä, mutta on mahdollista.
Kirjoittaja itse
näyttää uskovan varsin karuun tulevaisuuteen, jossa Detroit saapuu myös
Ruotsiin. Ruotsalaisten arvostelijoiden keskuudessa kirjaa on kuitenkin
luonnehdittu jopa optimistiseksi, mutta tämähän riippuu itse kunkin
odotushorisontista.
Joka tapauksessa
kirja on tarpeellinen varoitus niille, jotka luulevat, että nykyinen kehitys on
vakaalla pohjalla ja väheksyvät ”maalaiselämän idiotismia”.
Se, joka
ymmärtää, että ne rahassa määritellyt hinnat, jotka asioilla nyt ovat, perustu
vankkaan todellisuuteen, saattaa mieluummin katsella itselleen elintilaa maalta
kuin suurten kaupunkien muodikkaista kortteleista. Ja varaavia uunejahan meillä
jo tehdään kaikkiin taloihin.