Arvo ja arvokkuus
Muuan poliitikko, jonka nimeä en
juuri nyt muista, totesi aikoinaan, ettei ihmisten arvoa riidattomasti voida
mitata muulla kuin rahalla.
En ollut tarpeeksi tyhmä
kuvitellakseni, että hän olisi tarkoittanut, ettei ihmisillä muuta arvoa
olekaan. Se asia kävi erinomaisesti ilmi hänen muusta ajattelustaan, jossa
esille nousivat muun muassa kulttuurit arvoina sinänsä (ei siis itseisarvona.
Sehän on aivan eri asia, kuten jokainen keskikoulun matematiikan pohjalta
ymmärtää).
Seurasi hirvittävän falski pöyristymisen
aalto, jossa eturintamassa olivat ne, jotka käsittivät asiat tahallaan väärin
ja heitä seurasi ääretön tyhmyrien lammaslauma, joka ei itse ajatellut yhtään
mitään, mutta näki tässä tilaisuuden
osoittaa moraalista erinomaisuuttaan vertaisilleen.
Taashan tämä sama näytelmä on
sitten saapunut katsottavaksemme. ”Ihmisarvolla” perustellaan taas mitä
tahansa, vaikkapa maamme velvollisuutta ottaa elätettäväkseen kaikki ne
maailman ihmiset, jotka jostakin syystä haluavat tänne tulla.
Tällainen typeryys on niin syvää,
ettei sitä jaksa eikä viitsi kommentoida. Pelkään pahoin, että se on myös
suureksi osaksi ihan aitoa eikä teeskenneltyä. Sen pahempi.
Sanat on syytä tietenkin aina erottaa
käsitteistä. Eri kielissä samalla tavoin suomeksi kääntyvät sanat saattavat
viitata varsin paljonkin toisistaan eroaviin käsitteisiin. Tästä voi vakuuttua
käyttämällä google-kääntäjää, joka tarjoaa ehtymättömästi naurun aiheita sille,
joka ymmärtää, mitä se oikein sanoo.
Nyt on sitten taas perusteltavana
tuo ”arvo” ja inhimillinen ”arvokkuus”. Ajallemme tyypillistä on, että kaikki käsitetään
englannin kielen kautta, ikään kuin se olisi jokin Jumalan äidinkieli ja kaiken
ylin tuomari. Itse asiassa sen rajoittuneisuuden ja erityisyyden tarkastelu
esimerkiksi juuri ”arvoihin” liittyvien sanojen ja käsitteiden kannalta olisi
hyvin tärkeää ja opettavaista.
Toinen kummallisuus on
dogmaattinen usko poliittisten julistusten essentiaaliseen ikuiseen totuuteen,
vaikka hyvinkin vähäisellä ajatustyöllä voi havaita sellaisen johtavan
välittömästi niin sanoakseni dostojevskilaiseen loukkuun, jossa koko maailma
olisi ehdottomasti järjestettävä uudelleen, jos sillä vitaisiin estää pienen
lapsen kärsimykset.
En kuitenkaan jaksa kirjoittaa
kaikesta uudelleen nyt, vaan viittaan pariin aiempaan blogiin, joissa ole hieman
hahmotellut asiaa:
torstai 9. maaliskuuta 2017
Arvokkuuden vaatimus
Latinan sana dignitas tarkoittaa
muun muassa arvokkuutta, ansiokkuutta, kuntoisuutta, komeutta ja jaloutta eli
tuo sana siis voidaan kääntää näillä suomenkielen sanoilla. Lisäksi se
tarkoittaa arvonantoa ja arvoasemaa.
Englannissahan tämä, kuten niin
monet muutkin sanat on säilynyt alkuperäisen näköisenä, mikä ei tietenkään
lainkaan tarkoita sitä, että myös merkitykset olisivat säilyneet.
Vaikka kyllähän nekin ovat.
Human dignity tai lyhyesti vain dignity sisältää
samat merkitykset kuin latinalainen kantasanakin. Sekä syvällisempi merkitys
ominaisuutena että sen näyttäminen oivat mahdollisia tulkintoja. Adjektiivi dignified on
toisin englantilaisin sanoin samaa kuin, controlled, serious and calm
and therefore deserving respect sanoo Cambridge Advanced
Dictionary. Oxfordilainen puolestaan sanoo: Having or showing
a composed or serious manner that is worthy of respect. Esimerkiksi: ‘she
maintained a dignified silence’, ‘a dignified old lady’.
Mutta nyt aiheena ei tässä ole
sana, vaan itse tuo inhimillinen arvokkuus, jota sanalla dignity englannissa
kuvataan. Suomen ihmisarvokin on yksi sen synonyymi. Venäjässä
käytetään sanaa dostojnstvo, jota tutkimuksissa on ihmisten
havaittu hyvin korkealle arvostavan. Saksan Menschenwürde on
ytimeltään sama asia.
Erityisesti Saksassa ja Venäjällä
näitä asioita on valtion toimesta syvästi loukattu, joten voimme olettaa, että
ihmisillä näissä maissa on asiaan erityissuhde. Niin se saattaa ollakin.
Mutta kyllä ongelma on läsnä
kaikkialla, missä ihmisiä on. Ihminen ei elä ainoastaan leivästä, sanotaan
jossakin kirjassa. Hänellä täytyy olla myös tietoisuus omasta arviostaan eikä
se synny siitä, että hänet suggeroidaan tuntemaan itsensä maailman navaksi.
Arthur B. Brooks -niminen kirjoittaja Foreign Affairs-lehdessä
käyttää termiä ”neededness”. Ihmisen on oltava tarpeellinen.
Miten sitten ylijäämäväestöstä tehdään
tarpeellista? Muinaisessa Roomassa proletaarien tehtävänä
pidettiin jälkeläisten tuottamista armeijan tarpeisiin. Siksi heitä ravittiin
leivällä ja sirkushuveilla. Viljelyksen ja teollisuuden palvelukseen heitä ei
tarvittu, sillä kansainvälinen työnjako huolehti siitä, että nuo hommat
hoidettiin muualla halvemmalla.
Ikävä kyllä, sotakin on nykyään
niin mekanisoitua, että olisi täyttä mielettömyyttä pukea enää miljoonia miehiä
valtion vaatteisiin ja lähettää heitä sankaritekoja tekemään. Muutama kymmenen
tuhatta riittää.
Tosin tällainen rooli varmastikin
tarjoaisi tietyssä mielessä arvokkaan roolin ja motivaatio sen kuin kasvaisi
sitä mukaa, kuin yhä uudet verityöt vaatisivat kostoa, oikeuden toteutumista ja
historiallisten vääryyksien oikaisemista. Joku neuvostokansalainen yllätit
kerran New York Timesin maineikkaan toimittajan Hedrick
Smithin sanomalla että sota oli venäläisten parasta aikaa. Silloin kaikella oli
tarkoitus.
Mutta tuskin tässä mitään kovin
kummallista oli. Tuntuu selvältä, että näin oli myös Amerikassa, jossa miehet
pääsivät vastuunalaiseen ja jaloon tehtävään siitä turhautumisen noidankehästä,
jonka suuri lamakausi oli tuottanut.
Vasili Grossman keskittyy
romaanissaan Elämä ja kohtalo kuvaamaan juuri ihmisarvon
polkemista Stalingradin rintamalinjan molemmin puolin. Kuuluisassa ”Pyhä
sota”-laulussa kommunismi ja natsismi esitettiin kahtena vastakkaisena napana,
mutta yhtä ja samaa ne viime kädessä olivat. Otettakoon huomioon, että tämän
sanoi Stalingradin rintamalla reportterina toiminut juutalainen, joka tunsi
myös saksalaisten tuhoamisleirien todellisuuden ja kuvasi sitä.
Mitäpä ihmisarvosta jäi jäljelle,
kun miehet molemmin puolin kuukaudesta toiseen rypivät liejussa ja loassa ja
käyttivät lihamyllyä, joka kirjaimellisesti jauhoi molemmat paskaksi?
Vai jäikö sittenkin? On sanottu,
että mennyt vuosisata erosi aiemmista siinä, että ihminen opittiin totaalisesti
riisumaan arvokkuudestaan. Terroria ja teloituksia oli historiaan kuulunut
maailman sivu, mutta aikoinaan kulttuuri ainakin pyrki eroamaan raakalaisuudesta
edes siten, että asioihin liittyi rituaalisuus ja jopa tiettyjä
huomionosoituksia uhreille.
Nyt kaikki kävi kuin tehtaassa.
Kuten raha, konkreettisesta todellisuudesta vieraantunut puhdas kvantiteetti
oli hävittänyt ja sulkenut sisäänsä kaikki muut arvot, samoin yleinen
tehokkuusvaatimus edellytti hävittämisen rationaalisuutta ja riisumista kaikista
turhista koristeista. Tämähän nähtiin jo ensimmäisessä maailmansodassa. Nyt
kvantiteetti merkitsi kaikkea, yksilö oli merkittävä vain sen kannalta. Uusi
maailma oli ruma kuin sitä symbolisoiva funkistalo.
Uskonnollisesta perspektiivistä
kaikki oli tietysti toisin. Kristinuskoon kuului olennaisena osana yksilön
metafyysinen merkittävyys, mutta uudenaikaisessa sodassa aseiden siunaamisesta
ja sankarikultin pönkittämisestä tuli vain irvokas koriste asialle, joka oli
syvästi barbaarinen eikä siitä puhumalla muuksi muuttunut.
Armeija ja sota siis tuskin enää
voivat olla keino antaa inhimilliselle elämälle arvokkuutta. Muutkin keinot
ovat vähissä, mikäli ajatellaan sitä joukkoa, jota voisi nimittää liikaväestöksi.
Se tarkoittaa niitä, joita ei voida työllistää ja jotka elävät yhteiskunnan
avun varassa.
Yhdysvalloissa tämä joukko
näyttää käsittävän suunnilleen 15 prosenttia väestöstä. Tämä ainakin on se
osuus, joka on jäänyt köyhyysrajan alapuolelle. Tilanne oli tätä vuonna 1966 ja
se on sama tänäänkin. Työvoiman ulkopuolella olevien ja työtä etsimättömien
miesten osuus väestöstä on kuitenkin samaan aikaan kolminkertaistunut ja on nyt
11,6 prosenttia.
Tästä aiheesta Foreign
Affairsissa kirjoittava Arthur C. Brooks näyttää uskovan, että tämän
joukon hyväksi vuosikymmenien mittaan kaadetut miljardit oivat menneet enemmän
tai vähemmän hukkaan, koska tilanne ei ole parantunut vaan huonontunut. Tosin
köyhillä on nyt autot ja läppärit, mutta parasta puuttuu.
On kuitenkin syytä kysyä, onko
asia yleensä rahalla muutettavissa. Brooks itse on sitä mieltä, että
ruokakuponkien ja muun sosiaalituen sijaan ihmiset olisi kerta kaikkiaan
pantava ansaitsemaan elantonsa ja siten tulemaan hyödyllisiksi kansalaisiksi,
jotka voisivat kunnioittaa itseään. Perimmäinen ongelma ei näet ole köyhyys
sinänsä, vaan ihmisarvon riisto tai puute, Dignity Deficit.
Mutta mitä tämä käytännössä
tarkoittaisi? On selvää, että tällaisista lääkkeistä puhuminen saa liberaalien
niskakarvat nousemaan. Eikö tässä yksinkertaisesti haluta rahastaa ihmisten
kurjuudella? Lisätäänkö nöyryytykseen vielä uusi kaupan päällisiksi?
Kirjoittaja ymmärtää argumentin,
mutta väittää, että todellinen ongelma on kuin onkin tuo ihmisarvon polkeminen,
mitä elätettäväksi joutuminen merkitsee. Siitä sikiävät sosiaaliset ongelmat
aviottomista lapsista itsemurhiin, huumeisiin ja juoppouteen. Tilastoja löytyy.
Kyseessä ei ole mikään pehmeä
kuvitelma, vaan kova tosiasia. Juuri tämä digniteetin puute potkaisi vaaleissa
Clintonia ja vei Trumpin voittoon. Kukaties Trump ei kykene asiaa muuttamaan,
mutta hän ainakin osoitti välittävänsä siitä, mikä on köyhien
todellinen ongelma. Sitä paitsi ammattitaidottoman maahanmuuton suitsiminen voi
todella parantaa köyhimpien tilannetta.
Toinen keino olisi ammatillisen
koulutuksen lisääminen. Amerikkalaiselta teollisuudelta puuttuu
ammattitaitoisia hitsareita ja monia muitakin taitavia tekijöitä, vaikka töitä
itse asiassa olisi ja lisää lienee tulossa. Sen sijaan panostetaan kalliiseen college-tason
koulutukseen ajattelematta työmarkkinoiden tarpeita.
Samassa Foreign Affairsin numerossa
March/April 2017 kirjoitetaan uskonnollisuuden noususta Kiinassa. Asiaa
tutkineen kirjoittajan mielestä myös siellä on kyse inhimillisestä
arvokkuudesta: Vielä äsken oltiin köyhiä ja onnettomia ja luultiin, että
tilanne paranee köyhyyden poistuessa, mutta nyt nähdään, ettei se auttanutkaan.
Kiinassa uskontoa vastaan
hyökkäsi ensin modernisaatioliike ja sitten kommunismi. Nyt raaka kapitalismi
polkee ihmisarvoa, jota on alettu etsiä uskonnosta. Tämä tarina muistuttanee
jossakin määrin Venäjällä tapahtunutta kehitystä.
Onko Kiina nyt itse asiassa
uuden, maailmanlaajuisen arvojen etsinnän eturintamassa kysyy kirjoittaja.
Epäilemättä näkökulma on ainakin tuore ja siihen pitänee palata vielä erikseen.
Joka tapauksessa se, mitä
Amerikassa ja Euroopassa on viime aikoina tapahtunut antaa aihetta punnita
asioita muutenkin kuin talouden kannalta. Ihmisen tarve löytää elämälleen
tarkoitus on selvästi vakavasti otettava tekijä jopa maailmanpolitiikassa.
Ihminen toki on, kuten Saarnaaja
sanoo, kuin ruoho, joka aamulla kukoistaa ja illalla uuniin heitetään. Hän on
kuitenkin ajatteleva ruoko, kuten Pascal sanoi ja tässä saattaa
olla tekijä, joka sisältää mahdollisuuden niin hyvään kuin pahaan. Joka
tapauksessa se on todellinen ja nyt sen merkitys näyttää nousevan pinnalle.
Toinen blogi, joka liittyy päivän
teemaan, koskee Jeremy Benthamin, erään historian suurimman filantroopin
arvokäsityksiä: Vihavainen:
Haun humpuuki tulokset
"Tällainen typeryys on niin syvää, ettei sitä jaksa eikä viitsi kommentoida. Pelkään pahoin, että se on myös suureksi osaksi ihan aitoa." Juuri tämä siinä on karmeinta. Toisaalta koska ihmisyydessä on monta tasoa, niin suurin osa näistä onnettomista aistii kuitenkin sisällään, ettei ehkä koko totuus olekaan ihan näin, mutta kun sitä ei pystytä käsittelemään se projisoidaan pois ja niinpä länsimainen yhteiskunta on nyt sairastunut oikofobiaan. Itseinhoon ja itsetuhoiseen elämänmalliin. Englanti johtaa, Ranska ja Saksa peesaa perässä ja Ruotsi näyttää mallia pohjoismaille. Pika-apuna ainakin hidastaisimme menoa, jos saataisiin nykyinen media romutettua. Amerikassahan se on jo tapahtumassa, mutta niin kauan kuin Yle ja Hesari jyllää Suomessa jatkamme tuhon tiellä kulkemista.
VastaaPoista"Taashan tämä sama näytelmä on sitten saapunut katsottavaksemme...Tällainen typeryys on niin syvää, ettei sitä jaksa eikä viitsi kommentoida. Pelkään pahoin, että se on myös suureksi osaksi ihan aitoa eikä teeskenneltyä."
VastaaPoistaAsia, mihin ei ole keskustelussa puututtu, on harkitun provokaation mahdollisuus: Teemu Keskisarjan persoona ja kannanotot tiedetään entuudestaan. Kun tämä ja vihreiden Sofia Virta oli kutsuttu studioon samanaikaisesti, lopputulos oli täysin ennustettavissa ja Yle ehkä harkitusti tuotti viikon kestävän mediaspektaattelin. Tuossa jatkokeskustelussa on puhuttu tämän käyttämästä yksittäisestä sanasta "huonolaatuisuus", jonka hän myöhemmin selitti tarkoittavan koulutuksesta, sivistyksestä yms johtuvaa huonoa soveltuvuutta työmarkkinoille, ei yleistä ihmisarvon puutetta.
Mikä irvokkainta, jatkokeskustelussa eräät toiset politikot - ei persuja - ovat puhuneet siirtolaisten pisteyttämisestä tai työmarkkinakelpoisuudesta. Tämä osoittaa, että olemme siirtyneet Orwellin maailman myöhäiseen vaiheeseen: toiset ovat tasa-arvoisempia kuin toiset.
Suomessa on demokratia, kaikki ovat tasa-arvoisia. Orwell oli kumminkin britti, mikä taas hänen näkökannaltaan on tarkoittanut valtiossa konkreettisesti että kuningatar tai kuningas on hänen yläpuolellaan ja se on lakiin sidottu. Lähdeppä muuttamaan ja saat todennäköisesti sisällissodan.
Poista" 'Ihmisarvolla' perustellaan taas mitä tahansa, vaikkapa maamme velvollisuutta ottaa elätettäväkseen kaikki ne maailman ihmiset, jotka jostakin syystä haluavat tänne tulla."
VastaaPoistaTämä on ydinkysymys. Valitettavasti on vain niin, että mikään virallinen kansainvälinen ihmisoikeus ei käsitä tuollaista vapaata siirtolaisoikeutta: suvereenit valtiot ovat lähtökohtaisesti vapaasti päättää keitä, miten paljon ja millä kriteereillä ne ottavat alueelleen tavoittelemaan parempaa elämää itselleen ja uudelle kotimaalleen. Enpä ole havainnut, että noissa kriteereissä painotettaisiin virallisesti tarvetta erilaisiin sosiaalisiin tukiin.
Toinen juttu sitten on, että toisenlaisissa olosuhteissa syntyneet sopimukset avaavat maan sisälle pääseille, aidosti todellista vainoa kärsiville pakolaisille oikeuden turvapaikkaan ja oikeuden joutumatta käännytetyksi maahan, jossa häntä odottaa vaino tai epäinhimillinen kohtelu. Jos nuo edellytykset eivät täyty, henkilö voidaan poistaa maasta.
Mitä ylläolevasta seuraa on se, että jokaisen huonon työmarkkinakelpoisuuden omaavan wanna-be-siirtolaisen kannattaa esiintyä vainottuna pakolaisena. Asiaa lisää se, että meillä ei ole kyetty virallisesti määrittelemään siirtolaispolitiikkaa eikä niitä kriteerejä ("pisteytys"), joilla siirtolaisia otettaisiin. Viranomaisten aika menee noiden ryhmien erotteluun
Julkisessa keskustelussa nämä ryhmät sotketaan iloisesti.