Vanhauskoiset
Vasili Peskov, Taigan
erakot. Suuri suomalainen kirjakerho 1993, s. 233-390
Venäjällä ei
ollut uskonpuhdistusta samassa mielessä kuin Länsi-Euroopassa, mutta
jonkinlainen reformaatio sentään.
Tsaari Aleksein
(tsaarina 1645-1676) aikana patriarkka Nikon uudisti venäläistä riittiä
vastaamaan kreikkalaista, joka oli säilynyt alkuperäisempänä. Kyseessä olivat
puhtaasti muodolliset seikat, kuten se, että ristinmerkki oli tehtävä kolmella eikä
kahdella sormella, kirkkoa kierrettävä vastapäivään eikä myötäpäivään, sana ”halleluja”
oli lausuttava kolmasti eikä kahdesti ja niin edelleen.
Kun riiteillä
oli vahva maaginen lataus, alkoivat monet hurskaat ihmiset Venäjällä pitää
Nikonia itse paholaisen agenttina ja kun valtio pani mahtinsa peliin
uudistusten puolelle, tuli siitäkin uskovaisten silmissä kirottu.
Aivan omaa
luokkaansa oli sitten Aleksein poika, Pietari Suuri, joka valtaistuimelle
päästyään alkoi merkitä rekryyttejä polttomerkillä (Pedon merkki!), leikata
partoja ja polttaa tupakkaa. Vanhauskoiset eivät hyväksyneet koko valtiota,
vaan pakenivat syvälle metsiin. Heitä nimitettiin vanhauskoisiksi (starovery) tai
skismaatikoiksi (raskolniki).
Tuhannet tekivät
suurin joukoin polttoitsemurhia (Vihavainen: Haun
pulkin tulokset ), joista etenkin Karjala tuli kuuluisaksi. Moni piti parempana
jäädä eloon, mutta pysyä kaukana saastaisesta valtiosta ja nikonilaisesta
kirkosta.
Neuvostovallan
aikana valtio pyrki tunkeutumaan kaikkialle ja jäljitti vanhauskoisia myös
syvälle asumattomaan taigaan. Jotkut onnistuivat kuitenkin välttämään
viranomaiset pakenemalla yhä syvemmälle luoksepääsemättömiin erämaihin, jossa
elettiin omavaraista ja primitiivistä elämää välttäen syntiä ja valtiota.
Muuan harvinaisen
hyvin onnistunut tapaus oli Lykovien perhe, joka muutti erämaihin jo ”sosialismin
toteutumisen” vuonna 1936. Kun sitten sotilasosasto huomasi heidät karkureita
etsiessään vuonna 1945, perhe jatkoi matkaansa yhä syvemmälle korpeen, sille seudulle,
joka nykyään tunnetaan Länsi-Sajanin rajonina Hakassian alueella.
Perhe eristäytyi
kokonaan ulkomaailmasta kymmeniksi vuosiksi, kunnes geologit löysivät sen
sattumalta 1970- ja 1980-lukujen taitteessa.
Perheessä oli vanhempien
lisäksi kaksi poikaa ja kaksi tytärtä. Lapsista kaksi ei ollut koskaan nähnyt
muita ihmisiä, saati kyliä ja kaupunkeja.
Perhe noudatti
elämässään ankarasti vanhauskoisten perinnäistapoja, joihin kuului lukemattomia
tabuja. Esimerkiksi kaupasta ostettua ja pakattua tavaraa ei saanut käyttää eikä
vastaanottaa, eikä vieraan käyttämästä astiasta saanut juoda tai syödä.
Saastaisia
olivat tietyt eläimet ja ruuat ja jopa tulitikut, joita geologit halusivat
heille antaa. Hyvin moniin tarjouksiin ja ehdotuksiin Lykovit vastasivat aina lakonisesti
”me emme saa”.
Lykovit pyrkivät
suurimpaan mahdolliseen hurskauteen, mikä heistä merkitsi elämistä poissa
maailmasta, ”mierosta” (mir), kuten asia Krjalassa päin ilmaistiin. Kun oltiin
uskossa eli ”vierossa” (vera), pysyttiin kaukana vääräuskoisista ja sellaisiksi
osoittautuivat sitten tutustuttaessa jopa toiset vanhauskoiset ja nunnatkin.
Ravinnokseen
perhe viljeli perunaa, mikä itse asiassa kyllä oli kirotun tsaari Pietarin
Venäjälle tuoma kasvi, mutta osoittautui välttämättömäksi. Viljaa saatiin viljellyksi
vain aivan vähän, eikä oikeata leipää tunnettu. Sen sijaan oli paljon juureksia,
nauriita, herneitä ja kalaakin. Ansakuopat antoivat joskus saaliiksi maraali-kauriin.
Geologit hankkivat
perheelle kutun ja pukin ja myöhemmin tyttärelle vielä kukon ja kanoja, jolloin
ravitsemustilanne parani olennaisesti. Myös vaatteita suostuttiin
vastaanottamaan ja siirryttiin tehdasvalmisteiseen kankaaseen ja
kumisaappaisiin. Taskulamppu ja patterit otettiin ilolla vastaan eikä
lentäminen helikopterissa pelottanut.
Lykoveista tuli
perestroikan aikana Neuvostoliiton julkkiksia ja viimeiseksi henkiin jäänyttä
Agagfja-tytärtä tultiin katsomaan kaukaakin, kun hän vieraili asutuskeskuksissa.
Hän myös kävi sukulaisten luona, kun sellaisia löydettiin.
Vuonna 1944
syntynyt Agafja oli itse asiassa tuolloin aika nuori ja vahvansitkeä. Hän meni
jopa vähäksi aikaa naimisiin, mutta kauhistui heti liiton lihallista puolta ja
erosi miehestään.
Pari muutakin
ihmistä halusi muuttaa Lykovien luo, mutta ne kokeilut jäivät lyhytaikaisiksi.
Kun Vasili Peskov vuonna 1990 päiväsi kirjansa, oli hengissä vain Agafja, joka
itsepäisesti oli muuttanut takaisin taigaan ja halusi elää siellä yksin omaa
elämäänsä. Geologien apu tosin monessa tapauksessa kelpasi, mutta hekin olivat
jo muuttamassa pois alueelta.
Lykovien tarina
on lähes uskomaton kertomus ikään kuin elävänä löydetystä mammutista, ihmisistä,
jotka henkisesti elivät yhä 1600-lukua ja uskon sankareina osoittivat
käsittämätöntä sitkeyttä taistelussaan luonnonvoimia vastaan.
Venäjällä heidän
nimensä tunnetaan yhä. Agafja taitaa elää tänäkin päivänä, ellen erehdy: Агафья Лыкова - биография,
личная жизнь, фото, интересные факты, семья, история, достижения .
Kenties
Venäjällä ei koskaan ollut sellaista uskonpuhdistusta kuin lännessä, mutta
uskon sankareista ei ollut puutetta. Saksasta ei kannattane enää etsiä Thomas Münzerin
seuraajia, mutta Venäjällä on esipappi Avvakumilla yhä runsas seuraajakuntansa.
"uskon sankareista ei ollut puutetta. Saksasta ei kannattane enää etsiä Thomas Münzerin seuraajia, mutta Venäjällä on esipappi Avvakumilla yhä runsas seuraajakuntansa."
VastaaPoistaOnkohan itsepäisyys ja itsetarkoituksellinen riippuminen vanhassa kaikinpaikoin ihailtavaa. Vertaisin vanhauskoisia pikemminkin vastareformaattoreihin, joskin ilman valtiovallan tukea: patriarkka Nikonhan palautti alkuperäisen riitin.
Kaikkien ennätysten ehtona on typeryys, mutta kelpaahan niitä sitten ihmetellä.
VastaaPoistaWikipediasta huomasin, että Agafja on nyt 80v. Kotiavustaja käy joskus.
VastaaPoista