Isänmaan kunnia ja patriotismin muunnelmat
VTsIOM- instituutin mukaan lähes
puolet venäläisistä asettaa kotimaansa suurvalta-aseman hyvin korkealle sijalle
arvostuksissaan. Näyttää siltä, että tämän asian arvostus on viime aikoina
kasvanut sitä mukaa kun se on taas alkanut tuntua mahdolliselta.
Bakunin piruili aikoinaan, että kun
Euroopan eri valtakuntien edustajat joskus kerskailivat esivallallaan, väitti
yksi maansa tuottavan ylivertaisia kulttuuriaarteita, toinen taas kehui sitä
elintasoa, jonka maa tarjosi kansalaisilleen. Vain saksalainen kerskui siitä,
että hänen hallitsijansa kykeni tappamaan ja orjuuttamaan kaikki ja saattaisi
sen vielä tehdä myös kerskuville naapureilleen.
Tarina kuulostaa aika falskilta.
Saksalaisilla oli kuin olikin esitettävään paljon kaikenlaista hyvää miltei
joka alalta. Saksan yhdistymisestä lähtien ei maassa kukoistanut vain militarismi
vaan myös tiede ja kulttuuri. Tuotanto ja tekniikka, elintaso ja
kansalaisyhteiskunta edistyivät jättiaskelin ja näytti todella mahdolliselta,
että kansallislaulun mahtipontinen über
alles oli totisinta totta.
Mutta sitten saksalaiset todella
munasivat kaikki mahdollisuutensa rientäessään mukaan suurvaltojen
kilpavarusteluun ja arvovaltataisteluun. Kleiner
Mann sai jonkin aikaa kokea suurta isänmaallista riemua lukiessaan kaikista
niistä voitoista, joita hänen isänmaansa saavutti suurvaltojen joukossa. Mutta
sitten se pantiin matalaksi. Aikanaan saksalaiset taas menestyivät, mutta
siihen mennessä he olivat myös oppineet aimo annoksen nöyryyttä. Ehkä
jälkimmäinen oli edellisen ehtona?
Mitä pahaa isänmaallisuudessa on,
kysyy moni. Yhtä moni luulee tietävänsä, että se ilman muuta on
ihmisvihamielinen, typerä ja joka suhteessa alhainen tunne ja että sen
kaikinpuolinen rajoittaminen on jokaisen säädyllisenihmisen velvollisuus.
En mene vannomaan, että tietäisin
asian paremmin kuin tuo toinen puolikas tai sitten tuo toinen. Uskoisin, että
kyseessä on niin lavea käsite, ettei sen laadusta voi yksiselitteisesti sanoa
sitä eikä tätä. Kuten kaikki nesteet eivät ole hyviä ja ravitsevia tai kaikki
seksi hienoa ja nautittavaa, eivät isänmaahankaan kohdistuvat tunteet ole ilman
muuta jaloja ja yleviä.
Ranskan vallankumouksen aikoihin
sanalla patriootti oli ylevä kaiku. Se viittasi ihmiseen, joka oli solidaarinen
koko kansakunnalle, ei tehnyt eroa sen köyhien ja rikkaiden välillä ja kannatti
niitä aatteita laajemminkin. Ranskan vallankumousarmeijan mukana kulki myös
Ranskan kunnia, hyve, joka ilmeni sankaruutena taistelussa pahan valtoja
vastaan. Vihollisen likainen veri jäi sen askelten alle, kuten marseljeesi julisti.
On hetkiä, jolloin kansallinen
hurmos valtaa laajat joukot, jolloin arki muuttuu pyhäksi ja sankarikuolema voi
tuntua paremmalta vaihtoehdolta kuin mikään muu tarjolla oleva. Niitä ei
tarvitse etsiä vain kaukaisesta muinaisuudesta. Talvisota oli monessa suhteessa
juuri tuollainen suhteellisen lyhytaikainen hurmostila, jossa patriotismi oli
keskeisessä roolissa.
Saksassa akuutin joukkohysterian
sai aikaan Goebbels kysyessään retorisesti kansalta: ”Haluatteko totaalisen
sodan?” Wollen sie den totalen Krieg? Ministeri
oli itse yllättynyt mielipuolisen kysymyksensä herättämästä innostuksesta.
Hysteerinen kansa karjui JA-AA!!!
Goebbels luonnehti hetkeä
mielettömäksi ja tuumi, että jos hän olisi kehottanut kaikkia hyppäämään ulos
ikkunasta, niin se olisi tapahtunut.
Talvisotaa ja natsihallituksen
propagandatapahtumaa yhdistänevät asiatasolla kovin harvat seikat.
Psykologisesti tilanteet kuitenkin muistuttanevat toisiaan. Kyseessä ei enää
ollut isänmaan arvovalta tai sen edustama aate. Tunnettiin, että kansakunnalta
halutaan väkivallalla ja vääryydellä viedä kaikki, mitä se pitää pyhänä.
Suurvallan edustajan kannalta kyseessä oli aineellisten etujen ja henkisen
elintilan ohella myös hänen valtionsa arvovalta. Pienen kansakunnan kannalta
kyseessä oli hengen ja omaisuuden lisäksi valinta vapauden tai orjuuden
välillä, pelissä olivat myös koko ihmiskuntaa koskevat ja velvoittavat totuus
ja oikeudenmukaisuus.
Nämä olivat ääritilanteita ja
sellaisiin joudutaan vasta sitten, kun verta on maistettu paljon ja täydellinen
tuho on uhkaamassa. Sitä ei kannata sekoittaa normaaliin patriotismiin, joka
edustaa kiintymystä oman maan ja kansan instituutioihin ja historiaan.
Sellainen asenne ei suinkaan edellytä vihamielistä tai halveksivaa
suhtautumista toisiin, päinvastoin
kuin kansainvälisyydellään briljeeraavat pölkkypäät kuvittelevat yrittäen
saattaa koko toiseuden ja samalla
tietenkin myös koko oman kansallisuuden kokemisen ajatusrikokseksi.
Vaarallista ja tuomittavaa on,
mikäli toisen kansallisuuden edustajista pelkän kansallisen tunnusmerkkinsä
takia tehdään vihattavia olentoja. Tämä ei todellakaan riipu esimerkiksi siitä,
mitä nimityksiä käytetään. Venäläiset ovat kautta aikojen nimittäneet
ukrainalaisia hoholeiksi ja nämä taas
venäläisiä moskaleiksi.
Ymmärtääkseni asiaan on aina
suhtauduttu hyvänahkaisen huvittuneesti, kuten perhepiirissä ainakin.
Suomalaisista käytetyt sanat tšuhonets/ tšuhna
ovat käsittääkseni hiukan tylympiä, mutta meikäläinen ryssä on vielä karumpi. En ole varma, mistä ero johtuu, mutta olisi
loogista olettaa, että kyse on lempinimellä tarkoitetun ryhmän potentiaalisesta
vaarallisuudesta omalle kansalle.
Entä ukrainalaiset? Eikö
tämä kansa ole nimenomaan ollut venäläisten kuristama iät ja ajat? Näin ei
asiaa kuitenkaan ole yleisesti koettu.
Ukrainalaisten
nationalistien mielestä kyseessä on ollut jonkinlainen Tukholmasyndrooma. Moskalit ovat vietelleet ukrainalaiset
kannattamaan omaa valtiollisuuttaan ja kulttuuriaan ja väheksymään omaansa,
joka sivumennen sanottuna on tosiasiassa ylivertainen. Koska ukrainalaisilla ei
oikeastaan koskaan ole ollut omaa valtiota sanan nykyaikaisessa mielessä, ei
valtiollista vastakohtaisuutta ole edes voinut syntyä. Kylmän sodan aikanakaan
ei lännessä tehty olennaista eroa isovenäläisten ja ukrainalaisten välille kun
laskettiin, kenet missäkin liitontasavallassa laskettiin vallan kahvaan:
toisaalla olivat kantakansallisuuden edustajat, toisella taas ”slaavit”,
käytännössä isovenäläiset, ukrainalaiset ja valkovenäläiset yhtenä ryhmänä.
Tilanne on nyt muuttunut ja
on jo mahdollista sanoa, että kyseessä on historiallinen muutos. Kaksi läheistä
kansaa muuttuu keskenään vihollisiksi. Kain ja Abel olivat myös veljeksiä.
Verta on jo vuodatettu niin paljon, että kansan hysteria tietyillä alueilla
alkaa olla saavuttanut riittävän tason puhjetakseen veriseksi orgiaksi, jossa
kansallisuus riittää syyksi.
Sinänsä ei tarvitse
ihmetellä sitä, että kansallisuudesta voi saada syyn pahoinpitelyyn tai jopa
murhaan. Riittäähän siihen pelkkä potkupallojoukkueen fanitus. Kaiken avain on
joka tapauksessa järjestäytymisessä ja vastuu on aina sillä, jonka tehtävänä on
huolehtia järjestyksestä, pitää väkivallan monopoli hallussaan.
Kun Kiovassa syksyllä
alettiin hulinoida ja ryhmityttiin joukoksi, joka kiljui: кто не
скачет, тот москаль!
(joka ei keinu on ryssä), oli kyseessä aluksi protesti aivan tavallisen
vapaakauppasopimuksen takia. Sitten tapettiin ihmisiä ja sitten laillinen
esivalta luikki häntä koipien välissä karkuun. Nyt ollaan yhä vain edistytty.
Ukraina on jo aivan ilmeisesti epäonnistunut valtio, joka parhaassa tapauksessa
hajoaa ja huonoimmassa muuttuu uudeksi Somaliaksi tai Syyriaksi, josta
pakenevat kaikki, jotka pystyvät.
Tekisi mieli sanoa, ettei
tässä kannata mitään syyllisiä hakea, vaan ajatella, että kuten Tuntemattomassa
Lahtinen ja konekivääri olivat ne tärkeät asiat, on Ukrainassakin tärkeää
kansan eloonjääminen ja valtion nouseminen polviltaan. Kaikenkarvaiset
pyssymiehet on yksinkertaisesti saatava kuriin, se on Ukrainan etu ennen muuta.
Lujan järjestysvallan perustaminen on jokaisessa valtiossa välttämätöntä. Jotta
se ei johtaisi kansalaissotaan, on naapurimaiden otettava vastuunsa, ettei
kävisi kuin Suomessa vuonna 1918.
Jos Venäjä nyt haluaa
kalastaa sameissa vesissä ja hiljaisesti tukee Ukrainan separatisteja, se saa
maksaa tästä ehkä jopa satojen vuosien kaunalla, joka tulee entisen
veljeskansan taholta. Jos Putin vastoin aiempia suunnitelmiaan haluaakin luoda
etnisesti venäläisen kansallisvaltion, niin hän varmaan saa asialle oman
kansansa kannatuksen. Mutta siihen sitten romahtaakin unelma Euraasian
unionista ellei ole jo romahtanut.
Mutta nyt ei kaikki liene
vielä menetetty. Venäjä voisi ehkä vielä toimia rauhan turvaajana yhdessä EU:n
kanssa. Tämä vaatisi uutta asennetta ja uutta ymmärrystä isänmaan kunniasta.
Pöyhistelemällä saa halpoja pisteitä ja rajoja muuttamalla saa ikuisia
vihollisia. Se on se helppo tie, joka ei jatku pitkälle.
"Missä olisi Venäjän kunnia Ukrainassa?"
VastaaPoistaVaikea kysymys, tämä taitaakin olla miljoonan taalan kysymys.
"Lujan järjestysvallan perustaminen on jokaisessa valtiossa välttämätöntä. Jotta se ei johtaisi kansalaissotaan on naapurimaiden otettava vastuunsa, ettei kävisi niinkuin Suomessa vuonna 1918."
VastaaPoistaEnsimmäisen lauseen ymmärsin. Toinen ei "avautunut", voitteko ystävällisesti valistaa lisää.
Seno
No se miten Suomessa kävi sen jälkeen kun alettiin panna toimeen lujaa järjestysvaltaa eduskunnan toimeksiannosta, jokainen tietää.
VastaaPoistaMaassa ei ollut kyllin vahvaa erotuomaria, että kaksoisvallan synty olisi voitu estää ja Venäjä ryhtyi härskisti auttamaan punaisia, vaikka oli juuri tunnustanut Suomen porvarillisen hallituksen.
Nyt Ukrainassa naapurien olisi kyettävä rakentavaan politiikkaan, jotta voitaisiin palauttaa rauhalliset olot ennenkuin tilanne eskaloituu hallitsemattomaksi. Sitten vain toimeenpanemaan kansanäänestyksiä yhteisesti sovittujen pelisääntöjen mukaisesti ja kansainvälisen valvonnan alaisena.
Jos Venäjä ottaisi tällaisen roolin, se herättäisi kunnioitusta. Jos se lusmuilee ja pelaa omaan pussiin (kuten EU Maidanilla), se saa ikuiset vihat niskoilleen ja häpeän kaupanpäällisiksi.
Venäjällä on kaksi vaihtoehtoa. Jättää Ukraina omilleen ja EU:lle, tai irroittaa Itä-Ukraina Ukrainasta autonomiseksi alueeksi jolla on vahvat siteet Venäjään.
VastaaPoistaEnsimmäisessä vaihtoehdossa Venäjällä ei ole mitään todellista voitettavaa, vain hävittävää. Ei se muuttaisi lännen suhtautumista Venäjään millään lailla. Pari positiivista sanaa lännen johtajat voisivat puheissaan mainita Venäjästä. Ei enempää. Venäjä vaihtaisi ystävällismielisen naapurimaan lännen marionettihallituksen johtamaan maahan (tilanne nyt) jonka suhteet Venäjään olisivat huonot. Ukrainan venäläisen kansanosan oikeuksia alettaisiin polkea Viron mallin mukaisesti EUn hiljaisella suostumuksella.
Toisessa vaihtoehdossa Venäjä joutuisi ehkä jonkinlaiseen eristykseen lännestä mutta sekään ei kestäisi ikuisesti. Venäjä olisi liittänyt historiallisesti ja etnisesti itseensä kuuluvat alueet. Alueen venäläisvähemmistön oikeudet turvattaisiin.
On aika naiivia ajatella että joku maa saisi ikuiset vihat niskoilleen ja ikuisen häpeän ulkopolitiikallaan. Suurin synti politiikassa on häviäminen ja heikkous, ei röyhkeys ja voittaminen. Ei maailma ole mikään yhteinen perhe jossa tulee tavoitella lännen hyväksyntää toimilleen.
"On aika naiivia"
PoistaMutta eikö ole naiivia olla näkemättä ja ajattelematta Kyproksen kreikkalaisten ja turkkilaisten keskinäistä vihaa, joka juontaa juurensa Konstantinopolin kaatumiseen 1453. Samoin Venäjän sotia Turkkia vastaan, joita oli 30, pyrkimyksenä valloittaa Istanbul/Konstantinopol, joka oli ortodoksisen uskon kehto.