Kulttuurinen itsenäisyysjulistus?
Huhtikuussa Venäjän intelligentsija
sai taas kerran hätkähtää, kun uuden kulttuuripolitiikan projektista tuli julkisuuteen ”materiaalia ja ehdotuksia”.
Teesi, jonka mukaan Venäjä ei ole Eurooppaa näytti olevan dokumentin
kulmakivenä. Puhuttiin myös siitä, että dokumentissa irtisanouduttiin niin
multikulturalismista kuin suvaitsevaisuudesta. Puheet internetin ”saastumisesta”
herättivät pahoja aavistuksia.
Mihail Jampolski New Times-lehdessä
oli hyvin pessimistinen ja ironisoi, että dokumentista tuli sellainen
vaikutelma, että sen tekijät olivat yrittäneet kaikkeensa pystyäkseen
hahmottelemaan venäläisen kulttuurin erikoispiirteet, mutta eivät saaneet
aikaan mitään: ”Niin, olemme kristittyjä, olemme hyviä, olemme konservatiivisia
ja erilaisia kuin kaikki muut. Ja siinä se oikeastaan onkin. (Tyhjyyttä) ei
pysty täyttämään millään paitsi mielettömillä fraaseilla yhteisyydestä (sobornost), rakkaudesta vallanpitäjiä
kohtaan ja korkeasta moraalista. Kyse on itse asiassa vanhasta Uvarovin
kolminaisuudesta, ortodoksia, itsevaltius ja kansanomaisuus.”
Novaja Gazetan Dmitri Bykov oli optimistisempi
ja totesi, että projektin lopullista kehittelyä johtaa Vladimir Iljitsh
Tolstoi, joka on miltei yhtä viisas kuin esi-isänsä ja yhtä viekas kuin
kaimansa… Hän ei tulisi sallimaan mitään ilmeistä idiotismia.
Toukokuun 16. päivänä Venäjän
presidentin kotisivulle ilmestynyt dokumentti ”Valtion kulttuuripolitiikan
perusteet” onkin itse asiassa ilmaisuiltaan melko maltillinen. Sekään ei ole
vielä lopullinen kulttuurin koodeksi, vaan vielä avoin yhteiskunnalliselle
keskustelulle. Siinä ei enää sanota, että Venäjä ei olisi Eurooppaa, sen sijaan
siinä kyllä puhutaan useaan otteeseen Venäjän kulttuurisesta itsenäisyydestä.
Lisäksi luetellaan perusarvot, jotka ovat välttämättömiä yhteiskunnan
täysiarvoiselle elämälle. Näitä ovat ennen muuta rehellisyys, totuudellisuus,
lainkuuliaisuus, isänmaanrakkaus, epäitsekkyys, väkivallan, varastamisen,
panettelun ja kateuden tuomitseminen, perhearvot, puhtaus, hyvyys ja armeliaisuus,
sanansa pitäminen, vanhempien kunnioittaminen ja rehellisen työn kunnioitus.
Täyttä tavaraa siis ja kauniita asioita.
Se, joka haluaa nämä arvot kiistää, saattaa kansan syvien rivien keskuudessa
leimautua juuri sellaiseksi, kuin liberaalit on Venäjällä perestroikasta
lähtien opittukin tuntemaan.
Vaikka projektissa ei enää ole
kovinkaan raflaavia, asioita retoriikkaa lukuun ottamatta, huomiota herättävät
kohdat sellaiset kuin julistus, jonka mukaan kulttuuri vaikuttaa kaikkiin
valtion politiikan aspekteihin ja yhteiskunnallisiin elämänpiireihin. Myös
internetin ”saastuneisuus” ja ihmisten rajoitettu medialukutaito todetaan ongelmiksi.
Koska kyseessä siis yhä on vain
luonnos, ei siitä kannata tehdä kovin pitkälle meneviä johtopäätöksiä siitä,
miten havaitut ongelmat on määrä ratkaista. Edellä mainitun Mihail Jampolskin mielestä
yksi asia kuitenkin on vakava ja vaarallinen. Kyse on siitä, että ensimmäisten
kymmenen presidenttivuotensa aikana Putin kunnioitti sitä ajatusta, että on
olemassa elämänpiirejä, jotka ovat politiikan kannalta neutraaleja. Tämähän
onkin perinteinen liberalismin perusoletus. Nyt tilanne näyttää tämän
dokumentin perusteella muuttuneen.
Silloin kun politiikkaa aletaan
tunkea kaikille yhteiskunnallisille tasoille, vaikkapa ihmisten
seksuaalielämään tai perheeseen, ylitetään se raja, joka erottaa liberaalin ja
totalitaarisen yhteiskunnan. Jampolski ottaa esimerkiksi Carl Schmittin, jonka
teoriat miellyttivät aikoinaan myös natseja. Nyt Putin näyttää hänen mielestään
menevän samaan suuntaan kuin aikoinaan natsit, joita innosti ajatus kaiken
poliittisuudesta.
Tässä voi tietenkin todeta, että
tuo kaiken politisoiminen on ollut erityisen suosittua vasemmiston piirissä,
kukapa ei tuntisi tokaisua henkilökohtaisen poliittisuudesta. Suomessakin se
taitaa olla juuri Tutkijaliitto, joka on julkaissut Schmittin tekstejä.
Tiedä nyt sitten, millainen tämä Venäjän
uusi kulttuuripolitiikan peruskirja tulee olemaan, joka tapauksessa tuntuu
siltä, että rinnastus kreivi Uvarovin ”viralliseen kansallisuusoppiin” vuodelta
1833 on melko osuva. Tuohon aikaan näet Nikolai I:n suhde Länsi-Eurooppaan
muistutti melko lailla Putinin asemaa Euroopan unioniin nähden. Samat moitteet
väkivaltaisesta tai muutoin sopimattomasta politiikasta, sama ylenkatse
arvoihin nähden ja sama neuvottomuus kummallisen ja uhkaavan Venäjän edessä ovat
taas ilmielävinä Putinia vastassa.
Uvarovin ortodoksia, itsevaltius ja
kansanomaisuus olivat venäläinen vastaisku lännen vapautta, tasa-arvoa ja veljeyttä
vaativalle julistukselle, jota pidettiin Venäjälle vieraana. ”Virallinen
kansallisuusoppi” julisti Venäjän itsenäisyyttä Eurooppa nähden ja lähti
tietenkin siitä, että Venäjä itse oli parempi. Slavofiileistä viralliset nationalistit
kuitenkin erosivat siinä, etteivät he yleensä perustelleet näkemyksiään saksalaisella
romanttisella filosofialla. Lisäksi he kunnioittivat keisareita ja siinä
luvussa myös Pietari Suurta. Tässä suhteessahan slavofiilit olivat aivan eri
linjoilla.
Putinia ja hänen hallintoaan on
nykyään yhä useammin pidetty uusslavofiilisenä. Tälle on tiettyjä perusteita,
sillä viime aikoina jopa pahamaineisimmat slavofiilit ovat alkaneet innostua
Putinista, joka myös on ojentanut heille kätensä. Mutta entäpä jos kyseessä
onkin vain uusi virallinen kansallisuusoppi, komea ja juhlallinen, mutta
samalla byrokraattinen ja tylsä? Parisataa vuotta sitten Nikolain
ahdasmielisyys ei pystynyt estämään Venäjän kirjallisuuden kultakauden syntyä
ja kukoistusta. On syytä uskoa, ettei kulttuurin kahlitseminen nytkään onnistu
ja byrokraattien mahdolliset yritykset siihen suuntaan saattavat olla vain piristysruiske.
Tulee mieleen parinkymenen vuoden takaa kun Outokummun piti myydä liekkisulatusmenetelmällä toimiva systeeminsä Kuolan pahasti saastuttavien nikkelitehtaitten uusimiseksi. Kaikki oli jo selvää ja miljardirahoituskin Norjasta järjestettynä, kun NL vai Venäjä ilmoitti, etteivät he ostakaan Outokummun järjestelmää, koska heillä itsellä on Vanjukovin menetelmä. joka on sekä parempi, että halvempi.
VastaaPoistaLehdet toistivat sitten, että Venäjällä on oma parempi Vanjukovin menetelmä, ei osta Suomesta.
Vuosia myöhemmin jonkin lehden toimittajaa oli asia jäänyt vaivaamaan ja hän selvitti, ettei mitään Vanjukovin menetelmää ole olemassa eikä ole koskaan ollutkaan. Kunhan sanoivat.
Mutta tämähän on juuri Vanjukovin menetelmä! Sopii moneen tarkoitukseen, Kuten vaikka Venäjän erityislaatuisuuden korostamiseen.