Kleopatran nenä
Vanha
kouluesimerkki pienen asian suuresta merkitystä on Kleopatran nenä. Jos se
olisi ollut tuuman verran pitempi tai lyhempi, olisi historia saanut toisen
suunnan.
Lienee kyllä
harvinaista, että nenien pituudessa olisi kahden tai jopa kolmen tuuman
suuruista vaihtelua ja tämä koskee myös Kleopatraa. Ihminen hänkin meidän
mielestämme oli vaikka hänet virallisesti käsitettiin jumalaksi.
Mutta pienet
asiat noin yleisestikin voivat olla merkitykseltään usein suuria. Suotta ei
sanota, että ylevän ja naurettavan välillä on vain askel. Jos ottaa askeleen
liian kauas, saattaa pudota rähmälleen ja menettää kaiken sen juhlallisuuden,
jota oli työllä ja vaivalla rakennettu. Liiallisuus, alleviivaaminen, poseeraus
saattaa tuhota sen, minkä jalo yksinkertaisuus olisi tuonut hienosti esille.
Bodarit ovat
uhranneet elämänsä pöhöttääkseen lihaksiaan, mikä jo sinänsä on naurettavaa,
mutta voisi jäädä armeliaasti huomaamatta, elleivät he asettuisi katseltaviksi
öljyttyine muhkuroineen. Kauniin hedelmällisyysikäisen naisen vartalo on aina
niin sanotusti kurvikas ja luontoäidin sille lahjoittama rasvakerros on
jostakin salatusta syystä asettunut aivan tietyllä tavalla antaakseen
vastakkaiselle sukupuolelle mahdollisimman tehokkaan viestin. Mutta se ei enää
riitä.
Netti on nyt
täynnä fotoshopattuja naishahmoja, joiden vartaloita on venytetty ja paisutettu
luonnottomasti. Kuten kuvitteellisen väärän Kleopatran nenä, ne aiheuttavat
kauhunsekaista vastenmielisyyttä. On kuin katsoisi ihmisen raajaa, jota on
käännetty nivelestään väärään suuntaan.
Arvatenkin on
olemassa sellaisten ihmisten klubeja ja kannatusryhmiä, jotka arvostavat juuri
näitä liiallisuuksia, joita aikakautemme tuottaa. Ei kai noita ilmiöitä muuten
olisi. Mitä pitemmälle päästään, sitä hienompaa kaikki on. Tämä näyttää olevan se
yksinkertainen logiikka, jonka tyhminkin pystyy ymmärtämään. Guinnesin ennätysten
kirja on joka joulu varma hitti kaikille varhaisteini-iässä oleville ja
amerikkalainen kulttuuri laatii loputtomasti listoja maailman ”suurimmista”
asioista ja tapahtumista. Suurihan on kaunista.
Meillä tuli
jossakin vaiheessa muotiin minimalismi, joka puolestaan vei yksinkertaisuuden
kohtuuttomiin. Japanilainen runous toimi esimerkkinä täydellisyydestä ja
esimerkiksi arkkitehtuurissa mikään ei saanut koristaa laatikon karua
yksitoikkoisuutta. Siinäkään ei tosin oltu kovin omaperäisiä, jäljethän veivät
Bauhausiin, jonka vuosisataisnerot olivat keksineet, että ornamentti on rikos.
Rikos se oli siksi, että se tuhlasi resursseja, jotka olisi voitu käyttää
entistä useamman laatikon rakentamiseen ihmisten majoittamiseksi. Neuvostoliitossa
lienee säädetty jopa laki, joka lopetti kertaheitolla stalinistisen barokin
kiinnostavien luomusten rakentamisen.
Niinpä sitten
pidettiin ikävää ja rakennettiin tylsyyden temppeleitä eikä kukaan uskaltanut
poiketa suorakulmaisten särmiöiden ortodoksiasta. Tämä oli tilanne myös
Amerikassa, kuten Tom Wolfe kertoo kirjassaan From Bauhaus to our House. Vain jokunen Eero Saarisen kaltainen
tosiamerikkalainen uskalsi tehdä toisin, hän arvioi.
Mutta liika on
liikaa myös yksinkertaisuudessa. Zachris Topelius kertoo eräästä
helsinkiläisestä kauppiaasta, jonka epitafi tavoitteli ylevää
yksinkertaisuutta:
Han lefde, sålde salt.
Det var allt.
On mahdollista,
että kaupanteko, joka mahdollisesti koitui ympäristön siunaukseksi ja tuotti
työtä ja hyvinvointia, todella oli tuon kauppiaan elämän sisältö ja kenties
jopa intohimo. Epitafi saattoi olla hyvin sattuva ja suorastaan nerokas
kohdettaan ajatellen, mutta koomisen tulkinnan vaara lienee tässäkin ilmeinen
ja johdettavissa juuri yksinkertaisuuden liiallisuuteen.
Liiallisuus,
sekä runsaudessa että niukkuudessa on aina helppo tie. Maksimalismin valinneen
ei tarvitse ymmärtää mitään täydellisyyden mysteeristä, eihän hän sitä edes
tunne eikä tavoittele. Nainen, joka ei ymmärrä mitä kauneus on, mutta tuntee
tarvetta ehdottomasti tehdä jotakin sen hyväksi, voi tuhria itseensä
maksimaalisen määrän erilaisia voiteita ja värejä tai miksei samantein kirjavaa
kuvitusta. Se tietenkin vain pahentaa asiaa, mutta hölmöllekin tarjoaa aina
tyydytystä tietoisuus siitä, että on ainakin tehnyt parhaansa, mitä se sitten
onkin.
Niinpä tulemme
aina näkemään ympärillämme kummajaisia, joita luonto ei koskaan olisi rohjennut
luoda. Nenien pidentäminen ja lyhentäminen on vielä harvinaista, mutta muihin
ulokkeisiin tarttuu kirurgin veitsi sitäkin hanakammin. Elämme aikaa, jolloin
teatterissa huudetaan mahdollisimman kovaa, itketään ja nauretaan kuin
mielipuolet ja esitetään erilaisia orgasmeja katsojien viihdykkeeksi.
Kirjallisuudessa volyymit kasvavat kilpaa tarinan tyhjänpäiväisyyden kanssa.
Sankarit ovat ehdottomasti ”rujoja”, ”karheita”, ”räävittömiä” tai muutoin ”riemastuttavia”.
Historia on veritekojen ja saastan esittelyä, mitä brutaalimpaa, sitä parempaa
ja tietenkin todempaa.
Kleopatran nenän
poikkeava pituus olisi melkoisella varmuudella voinut aikanaan vaikuttaa
tiettyihin poliittisiin valintoihin, mutta tuskin se aikansa kulttuuria olisi
voinut mullistaa. Nykyään kolmituumaisen nenän omistajasta saatettaisiin
varmastikin tehdä niin sanottu idoli, jota kaikki maailman naiset pyrkisivät
mahdollisuuksiensa mukaan jäljittelemään.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti
Kirjoita nimellä.