Leikkivä ihminen
Kaikkein
ilmeisimmät asiat on joskus vaikea hoksata. Kun Johann Huizinga antoi
kustantajalle käsikirjoituksensa ”Kulttuurin leikkiaines” (ainakin saksaksi Das Spielelement der Kultur), arveli
jälkimmäinen, että kyseessä oli lipsahdus ja että pitäisi olla Das Spielelement in der Kultur eli
leikkiaines kulttuurissa.
Tuona , hesarin
kulttuuriosastoa edeltävänä aikana näet katsottiin, että niin vakavassa asiassa
kuin kulttuuri ei sinänsä mitään leikin sijaa ole. Toki leikitkin kuuluivat
johonkin kulttuurin nurkkaan, mutta omana kategorianaan.
Mutta niin vain
Huizinga kirjassaan keskittyi katselemaan koko kulttuuria ja huomasi, että se
oli täynnä leikkiä ja siis myös peliä.
Leikki on
osittain hulluttelua, jossa vakavuuden puute on usein koko ajan silminnähtävästi
esillä. Etenkin lapset ovat tällaisten leikkien harrastajia ja jopa mestareita.
Vakavat aikuiset
taas usein leikkivät totisella naamalla ja vakain tuumin pelaten, noudattaen
tiettyjä sääntöjä, joita ei voi rikkoa. Muuten poistuttaisiin koko leikistä,
joka olisi sitä myöten piloilla.
Lapsethan joskus
suutuspäissään lähtevät leikistä ovet paukkuen, aikuinen taas tietää, että se,
joka leikkiin ryhtyy saa leikin kestääkin.
Miten monta kertaa
onkaan myös aikuisia haluttanut huutaa, ettei tämä nyt mitään aikuisten oikeata
kanssakäymistä ole, lakataanpa jo leikkimästä.
Mutta leikistä
eroaminen kesken kaiken merkitsee pahinta mitä voi tehdä –sääntöjen rikkomista.
Mikäli on
sovittu, että pelataan vaikkapa pokeria, jossa hävinnyt maksaa sen, minkä
sääntöjen mukaan joutuu maksamaan, ei auta vedota siihen, että kyseessä nyt oli
vain peli.
Jokainen tietää,
että joutuu vastaamaan juuri siitä summasta, jonka on nokittanut. Jos joku
hävittyään muuta ehdottaa, se tarkoittaa vain sitä, että hän ei olisi ollut
oikeutettu voittoonkaan, jos sellainen olisi sattunut. Jos tulee velkaa, se on kunniavelka, vaikka siitä ei mitään
paperia olekaan.
Leikkiaines on
kulttuurissa läsnä kaikkialla. Ollaan olevinaan tosissaan, vaikka ei
tarvitsisi. Mutta kun on leikkiin ryhdytty, niin siinäkin myös ollaan tosissaan. Leikin ja
toden rajat häviävät.
Muuan
kiinnostava näkökohta Huizingalla on sodan näkeminen leikkinä, leikin kannalta.
Ennen totaalisen
sodan tuloa ylevöittämään länsimaisen ihmisen kulttuuria leikkiaines sodassa
oli hyvin huomattava. Sodan sääntöihin kuului ensinnäkin sen julistaminen,
jolloin siirryttiin uudenlaisten keskinäissuhteiden aikaan.
Kun Yrjö Jylhä
ihmetteli: On sulla oikeus tappaa ja
hällä, mutt’ mistä saitte sen oikeuden? Vastaus olisi kuulunut: niin on
päätetty. Kuuluu leikin sääntöihin.
1700-luvun sodat
olivat nekin myös oikeasti tappavia leikkejä, joissa mentiin hanhenmarssia päin
kiväärin piippua.
Joskus
saatettiin rivistöjen edessä jopa kursailla: Kuka ampuu ensin? Kohteliaampi
nosti hattuaan ja sanoi: Après vous,
messieurs! Seurauksena oli hirmuinen yhteislaukauksen aiheuttama sokki ja
rökäletappio kohteliaammalle osapuolelle.
Niistä
tapahtumista taidettiin sittemmin ottaa oppia.
Leo Tolstoi,
entinen soturi, kuvaa, miten ranskalaisten kokoama yleiseurooppalainen Suuri armeija vaelsi Venäjälle kaikkien
sääntöjen mukaisesti, mutta joutui enimmäkseen huitomaan tyhjää, kunnes kohtasi
väärin pelaavan vastustajan.
Venäläinen
talonpoika ei vastannutkaan miekkailijan haasteeseen vetämällä esiin oman
säilänsä, vaan tarttui nuijaan, jolla huiteli vihollista sinne, missä parhaiten
sattui.
Tämä oli niin
sanottua rumaa peliä ja ranskalaiset vastasivat samalla mitalla. He aloittivat
sellaisen barbarian, että ennen kansanvaltaista aikaa sitä ei olisi kukaan
kehdannut ottaa vastuulleen. Myös Moskovan Kreml, joka ensin oli parhaansa mukaan
häväisty, yritettiin räjäyttää, mutta kostunut ruuti ei syttynyt.
Tarina leikin
rappeutumisesta irvokkaaksi väärinpelaamiseksi toistui toisessa
maailmansodassa, jossa saksalaiset omaksuivat heti ihan uudenlaisen päämäärän.
Se oli tuhoaminen, Vernichtungskrieg.
Sodanhan piti
olla politiikkaa väkivaltaisin keinoin, mutta joka tapauksessa peliä omine
sääntöineen. Mutta mitenkäs tällaista peliä voitiin pelata? Jospa en tuhoa
sinua kokonaan, vaan osaksi, niin mitä annat korvaukseksi…?
No, tämä tästä
kulttuurin rappion osa-alueesta.
Nykyään joka
tapauksessa näyttää siltä, että leikkiaines myös sotilaallisella alalla on
jälleen palannut kuvaan mukaan ja sääntöjä kunnioitetaan. Siinä on kuitenkin
yksi suuri mutta.
Shakkipelissä
kuningasta ei voi syödä. Se symbolisoi koko valtakuntaa ja sen tuhoaminen ei
kuulu sivistyneeseen sodankäyntiin edes leikkinä.
Kuningas itse
kyllä käyttää rajoitettua tuhoamiskykyä, mutta on itse koskematon. Se voidaan
ainoastaan saartaa, manöveroida tilanteeseen, jossa se kuolisi, ellei
tunnustaisi tappiotaan.
Sellainen oli jo
suuren marsalkka Turennen ajatus ideaalisesta sodankäynnistä: miksi vuodattaa
verta, mikäli voidaan käyttää aivoja ja pelata vastustaja tilanteeseen, jossa
järki pakottaa antautumaan ja hyväksymään ehdot, joiden on puolestaan oltava asianhaarat
huomioon ottaen kunnialliset eli siis kohtuulliset?
No, nykyään
näemme lännen ja Venäjän välillä leikittävän leikkiä, jota nimitetään
pakotesodaksi.
Länsi on
vaativinaan Krimin palauttamista Ukrainalle, vaikka jokainen tajuaa, ettei se
ole mahdollista.
Venäjä taas on
pelkäävinään lännen suurta hyökkäystä, vaikka jokainen ymmärtää, ettei
sellaista itse asiassa tarvitse ottaa huomioon.
Mutta muuan uusi
asia tähän kulttuuriin on nyt pesiytynyt, itse belsebuubi, tarkemmin sanoen.
On nimittäin
käynyt niin, että tässä pelissä ollaan nyt uusien sääntöjen mukaan pelaamassa
itse kuninkailla, joiden koskemattomuutta ei periaatteessakaan kunnioiteta.
Oletetaan siis,
että kuninkaan voi oikeasti syödä ja että sen estämiseksi tai siitä kostoksi
syödään sitten vastapuolen oma kuningas.
Tämä on jo
avoimesti barbaarista peliä tämä.
Väitetään, että jotkut
naiset jossakin rupesivat pelaamaan tällaisilla säännöillä, kun eivät jaksaneet
sietää sitä, että fallokraattinen kuningas aina vain komeili keskelläå kenttää,
jossa noin kuvaannollisesti kaikki muut kaatuivat ja hurme huppelehti.
Oli miten oli.
Joka tapauksessa olen sitä mieltä, että tällainen leikki ei enää ole aikuisten
arvoista. Ei se ole lapsellistakaan, vaan pahempaa.
Miten on mahdollista,
etteivät maailman kansat jo löydä itse kukin ääntä ja vimmaa tämän järjettömän
pelin sääntöjen muuttamiseksi? Uudet säännöt ovat sen verran skandaalimaiset,
että niiden laatijat pitää asettaa tilille, vastaamaan suoraan kaikkiin niihin
kysymyksiin, jotka tässä esille nousevat.
Huizinga on niitä historisteja joiden kaltaiset maailmasta ovat katoamassa. "Keskiajan syksy" ja "Erasmus" ovat yleiskatsauksellisuudessaan (Wittgenstein) todellisia korkean tajunnantilan voimavirtoja, kokoavan ajattelun kuohuvia koskia, ymmärrystä myllertäviä.
VastaaPoistaKoin "Leikkivän ihmisen" niin että Huizinga jäljittää sitä mitä me yleensä nimitämme "uskottavuuden" ongelmaksi. Kun psyyke kriisiytyy, vaikka vain vähän, yksi keino saavuttaa sisäistä hallintaa on sallia ajattelulle ihan pieni annos lapsellisuutta. Kun tällainen tajunnallinen takamatka tulee tavaksi, se institutionalisoituu, ja niin syntyy se mitä Huizinga sanoo "kulttuurin leikkiainekseksi". Kysymys ei siis ole kyvyttömyydestä käsitellä kipeitä aiheita tai uhkatilanteita, vaan erityisistä, kulttuurisiksi institutionalisoituneista kyvyistä joilla leikitään kuin vaa'ankielellä. Toisessa vaakakupissa on aina pako lapsenomaisuuteen, toisessa kuolema. Arvatkaa, kumpi kuppi kokee kulttuurissa suuremman kehityksen.
"Uskottavuus" on kuitenkin jossain vaiheessa todistettava, ja leikistä on joskus turhan pitkä matka todellisuuteen. Siksi niistä todisteluista tulee niin kohtalokkaita ja verisiä. Kun oma aikamme on erilaisten ideologisten "ismien" läpivärjäämää, aikamme ihmisillä on aika hurjat todistelutarpeet sen suhteen, etteivät heidän "isminsä" ole mitään leikkiä. Tavallaan kaikki vallankumoukset syttyvät tarpeesta todistaa ihanteet tosiksi. Se on myös se syy miksi vallankumoukset toteuduttuaan syövät omat aatteensa. Kaikki vallankumouksethan ovat eläinten vallankumouksia.
Shakkipeli tuntee uhraamisen käsitteen. On myös mahdollista psykoanalysoida kulttuurista leikkiainesta -- tahallista taantumista lapsenomaiseksi -- uhriajattelun kannalta. Peli on periaatteessa kaupankäyntiä, ja se joka uhraa eli antaa periksi, kokee oikeutetuksi odottaa vastalahjaa -- eli sitä että vastapuolikin tulee mukaan samaan leikkiin. Uhriajattelu on kaiken kaupan -- ja kaiken talousajattelun -- pohjataso. Se tarkoittaa sitten myös sitä, että kun mukaan tulee se yksi joka ottaa leikin tosissaan -- koska ei ole koskaan kasvanut aikuiseksi -- alkaa tulla ruumiita. "Raha" on pohjimmiltaan vain uskonnollislaatuinen kaikkivoipaisuuskuvitelma, mutta aika monet ottavat numerot tosissaan. Ja rahan moraali on tyly: kaikella on oltava hintansa, koska se, joka maksaa hinnan, on oikeutettu ottamaan sen mistä on hinnan maksanut. Cormac McCarthyn kirjan pohjalta tehty elokuva "Menetetty maa" kuvaa täydellisesti tätä leikkiä, kasvottoman kaikkivoivan rahan moraalia.
Hyvittava leikkihän muuttuu aina vakavaksi leikiksi, kun ruumiita tehdään. Helppo homma, kuten jo Punaiset armeijakunnat ytmmärsivät ja monet, monet muut.
VastaaPoista"Huizingalla on sodan näkeminen leikkinä, leikin kannalta."
VastaaPoistaMerkittävä syy tähän varmasti oli se, että Huizinga oli myöhäiskeskiajan tutkija (suom keskiajan syksy).tuolloin jo rapautuva feodalismin sota edusti aatelistolle leikkiä. Kovaa puolta edustivat sittensveitsiläiset keihäsmiehet ja englantilaiset pitkäjousimiehet, jotka passittivat aatelisratsuväenhistoriaan, esimerkiksisatavuotisessa sodassa. Siinä oli ritarillinen leikki kaukana.
"Joskus saatettiin rivistöjen edessä jopa kursailla: Kuka ampuu ensin? Kohteliaampi nosti hattuaan ja sanoi: Après vous, messieurs! Seurauksena oli hirmuinen yhteislaukauksen aiheuttama sokki ja rökäletappio kohteliaammalle osapuolelle."
VastaaPoistaTämä perustuu väärinymmärrykseen ennen savuttoman ruudin aikakauden taktiikasta ja aseista: tiiviit muodot johtuivat siitä, että harvanjoukon tuli ei riittänyt pysäyttämään hyökkäävän joukon massaa ja muskettien tehokas kantomatka oli lyhyt. Taktisesti kannatti siis "kursailla" ja antaa vastustajan tyhjentää muskettinsa - "pyövelinlaskulla" toki - astua kymmenenkunta-askelta eteenpäin, ampua oma yhteislaukaus tappa ammalta kantomatkalta ja tarvittaessa viimeistellä homma pistinhyökäyksellä. Tuon aikakaudentaistelut voitti yleensä kylmähermoisempi, ts viimeisenyhteislaukauksen ampunut. Taistelujen mieshukka oli suuri, josta syystä niitä kuitenkin pyrittiin välttämään ja voittamaan sota huoltoyhteyksiin kohdistuvien manööverien avulla. Poikkeuksen muodosti Preussi, jonka lli öakko turvautua hyökkäykselliseen sodankäyntiin Fredrik Suuren aikana.