Pakanuudesta kristinuskoon
Marja-Leena
Hänninen, Maijastiina Kahlos, Ulla Lehtonen, Uskonnot antiikin Roomassa. Teos 2012, 398 s.
Uskonnoista
antiikin Roomassa lienee jokaisella meistä vielä tänäkin päivänä jonkinlainen
mielikuvansa. Olympoksen jumalat ovat olleet niin tärkeä osa länsimaiden
taidehistoriaa, ettei kukaan koulunsa käynyt vieläkään voi olla tuntematta
niistä ainakin muutamia, vaikka niiden palvonnan päättymisestä on jo
puolitoista vuosituhatta.
Käsillä oleva
kirja asettaa Roomassa palvotut ja kunnioitetut jumalat ja jumaluudet
yhteyksiinsä ja kartoittaa kiinnostavasti uskonnon merkitystä valtakunnassa
aina siihen saakka, kun kristinuskosta tuli valtionuskonto.
Kirjan huomaa
heti tutkijoiden kirjoittamaksi, mikä voisi olla moitekin luettavuuden
kannalta, mutta ei tässä tapauksessa ole. Sen ansiona tavalliseen
matkaopasmaiseen kuvailuun verrattuna on suurten peruskysymysten esittäminen:
mitä uskonto aikoinaan merkitsi ja miten ja miksi se muuttui.
Suuriin
periaatteellisiin kysymyksiin ei tietenkään usein ole saatavilla
yksiselitteistä vastausta, mitä niin sanotulla faktantarkistajien tasolla
näyttää olevan mahdotonta käsittää. Siitä huolimatta niiden huomiointi lisää
suuresti kirjan kiinnostavuutta.
Koska tämä nyt
on blogi, eikä kirja-arvostelu, en ryhdy laajemmin selittämään kirjan sisältöä,
vaan ajattelen sen sijaan omiani. Siitä tekijät eivät ole vastuussa.
Minua nimittäin
kiinnostaa tässä erityisesti tuo uskonnon vaihtuminen, jota toki onkin pidetty
aikakausien vaihtumisen merkkinä.
Koska uskonnon
merkitys on juuri näinä aikoina myös kokenut suuren murroksen, saattaisi
historiallisilla ennakkotapauksilla olla jotakin kerrottavaa meille myös tässä
suhteessa. Toinen juttu on, että johtopäätökset meidän aikaamme ajatellen
jäävät pakostakin spekulatiivisiksi. Erot muinaisuuteen ovat niin suuria.
Joka tapauksessa
roomalaisen yhteiskunnan peruspilari oli perhe, vieläpä patriarkaalinen perhe,
jonka paterfamiliaksen genius myös
kuului kunnioitettaviin henkiin, Naisen junolla
oli siihen verrattava asema, mutta ei tietenkään sama.
Kotijumalat, laarit ja penaatit, puuttuvat tykkänään nykymaailmastamme. Television
nimittäminen kotialttariksi taitaa sekin ontua ja sitä paitsi kuulua jo
menneisyyteen. Perhekeskeisyys taitaa olla yhä enemmän hajoamassa, vai onko
kyseessä vain pintaliitäjien tarkkailuun liittyvä näköharha?
Entäpä sitten
hyveiden palvonta? Mahtanenko osua oikeaa, jos sanon, että koko hyveen idea on
nykymaailmalle syvästi vieras. Hyveiden sijaan palvotaan ja mainostetaan
ihmisten paheita. Mikäli sallitaan ajateltavan, että jotkut olisivat muita
parempia, kartetaan ajattelemasta, että asia voisi liittyä heidän hyveisiinsä
ja selitetään sitä muulla tavoin.
Lain ja valtion
lujuus oli ihanteelliselle roomalaisuudelle ainakin yhtä keskeinen asia kuin perheen
pyhyys. Ilmeisesti molemmissa piti vallita ihanteellinen tasapaino, joka syntyi,
kun jokainen sai sen, mitä hänelle kuuluu, niin ihmiset kuin jumalat.
Jumalille oli
uhrattava oikein, esi-isien tapaan (mos
maiorum). Täten turvattiin jumalten rauha (pax deorum) ja tämä oli niin tärkeä asia, että korkeimmat
pappisvirat olivat poliitikkojen käsissä. Keisarien valtaoikeuksiin kuului myös
ylipapin eli pontifex maximuksen
virka.
Tärkeät tehtävät,
kuten vaikkapa sodan aloittaminen oli suoritettava suotuisten enteiden
vallitessa ja niiden selville saaminen oli erittäin tärkeää.
Kaikki eivät
tietenkään ole koskaan olleet hurskaita. Niinpä tunnettu tarina kertoo
sotapäälliköstä, joka halusi lähteä taisteluun huolimatta siitä, etteivät pyhät
kanat suostuneet syömään.
Tuskastuneena typeriin
luontokappaleisiin potentaatti tokaisi, että elleivät kanat halua syödä, niin
ne saavat sen sijaan juoda ja heitti ne laivasta yli laidan.
Tuloksena oli
sitten katastrofaalinen tappio.
Todennäköisesti
pyhiä ennusmerkkejä, oraakkelien lausumia ja uhrieläinten maksaa voitiin myös paljonkin
tulkita sen mukaan, kuin näytti sopivalta. Siinäkin mielessä pappeus oli
tärkeimmältä osin poliittista.
Näinhän
nykyäänkin tehdään ja erilaiset auguurit ja heidän näkemyksensä vedetään
monilukuisina mukaan, kun tehdään hallitusohjelmia, budjetteja ja muita
keskeisiä valtiollisia päätöksiä.
Religio merkitsi Roomassa kohtuullista
ja järkevää suhdetta jumaliin ja sen vääristymä ja tavallaan vastakohta oli superstitio, joka merkitsi
kohtuuttomuuksiin menevää intoilua.
Tosin myös isien
perinnäistapoihin saattoi kuulua aika hurjia jumalten lepytysmenoja, kuten pyhä kevät, joka merkitsi kaiken kevään
aikana syntyvän uhraamista jumalille.
Mutta kuitenkin
niin sanottu vanha pakanuus merkitsi
ihmisten ja jumalten välisissä suhteissa sitä, että ne olivat vähän kuin patronuksen ja klientin. Kummallakin oli velvollisuutensa ja kun ne hoidettiin,
oli aihetta odottaa sopuisaa yhteiseloa.
Vasta myöhemmin
keisariajalla kehittynyt toinen pakanuus nosti jumaluuden ylemmäs ihmisen yläpuolelle
ja siinä alkoi myös olla monoteismin piirteitä, joskin koko monoteismin idea olisi
ilmeisesti tuntunut yksipuoliselta fanatismilta ja superstitiolta, jossa oli jopa ateismin
piirteitä. Niinhän kristittyjä arvioitiinkin.
Joka tapauksessa
kristityille ominaista kääntymystä tavattiin
samoihin aikoihin myös muualla ja sellaisesta voitiin puhua myös filosofisten
suuntausten kohdalla.
Mitä tulee
itämaisiin uskontoihin, kuten Mithran
ja Kybelen palvontaan, ne näyttävät
ainakin osin kukoistaneen normaaleina ilmiöinä muiden kulttien joukossa.
Kristinuskoa
voidaan kaiketi pitää yhtenä aikansa synkretismin muotona, joka aluksi oli
juutalaisuuden osa, mutta sittemmin alkoi vetää puoleensa muitakin.
Kristittyjen
vainoista kirja nostaa esille sellaisen tutkijan mielipiteet, joka pitää niitä mittasuhteiltaan
varsin vähäisinä.
Joka tapauksessa
ne eivät kristillisyyttä kukistaneet, vaan luultavasti vain sitä vahvistivat.
Ankaran
suvaitsemattomuutensa vuoksi kristillisyys epäilemättä oli valtion
yhtenäisyyden kannalta epämiellyttävä ja vaarallinenkin oppi kieltäytyessään palvomasta
keisarin geniusta ja yleensäkään perinteisiä jumalia.
Kun keisari
Konstantinus viimein omaksui kristinuskon, oli sen voittokulku taattu ja siitä
tuli viimein valtionuskonto, joka ei suvainnut kilpailijoita alkuaikojen
jälkeen.
Meidän aikanamme
uskonnollisuus länsimaissa on erittäin pahassa kriisissä, kun se taas eräillä
muilla seuduilla, etenkin muhamettilaisissa maissa on vain lisännyt
kannatustaan ja saanut erittäin fanaattisen superstition
piirteitä.
Kristinusko
yritettiin Venäjällä jopa suoranaisesti juurittaa pois, mutta menestys jäi
heikoksi ja se palasi takaisin, pyrkien taas valtionuskonnon asemaan. Kyseessä
on kuitenkin erikoistapaus, johtuen ortodoksisen uskonnon kansallisesta
merkityksestä.
Myös katolisuus
on säilynyt parhaiten siellä, missä sillä on kansallinen roolinsa, kuten
esimerkiksi Puolassa ja Irlannissa. Sen sijaan esimerkiksi Virossa
luterilaisuus on palautunut vain vaivoin ja vaikuttaa kituvalta.
Ruotsissa
uskonnon rooli näyttää romahtaneen, mikä ilmenee jo kuolinilmoituksista, joissa
ei ristiä tapaa. Pääministeri Palmen hautajaiset olivat jo esimerkki
uuspakanuudesta.
Meillä
ilmeisesti ollaan menossa samaan suuntaan ja esimerkiksi valtiopäivien
avajaisissa on esitetty jumalanpalveluksesta luopumista.
Elämme
kiinnostavia aikoja. Toisaalta yhteiskunnan nopea muutos, joka tapahtuu ”modernisaation”
tunnusten alla ja toisaalta yhä vahvemman superstition
tunkeutuminen läntiseen maailmaan ja sille osoitettu huomaavaisuus luovat kiinnostavan
asetelman.
Uskonnon
merkitys yhteiskunnallisena kysymyksenä on noussut valtavasti esille viime
vuosikymmeninä, vaikka vielä puoli vuosisataa sitten sen hiipumista ja häviämistä
vielä ennusteltiin.
On helppoa
ennustaa, että sadan vuoden kuluttua uskonnon rooli on yhä vain kasvanut.
Lienee jopa todennäköistä, että silloin meillä saattaa jälleen olla valtionuskonto,
mutta ei välttämättä sama kuin aikaisemmin.
Vaihtuihan se
Rooman valtakunnassakin.
Aikojen läpi on Suomen kansa seurannut ruotsalaisia, niin nytkin: jos he muuttuvat muslimiksi, niin mekin. Ollos proffa huoletta, mitään oma ei odoteta.
VastaaPoistaNoin se menee: uskontoa voi vaihtaa, mutta paikallista kieltään ei kansa voi vaihtaa. Siihen EU ajattelu perustuu nojaten Euroopan uskomattoman rikkaaseen paikalliskulttuureihin. Proffat vaan höpöttää klinge klangia.
PoistaMinua askarruttanut pieni detalji: Meillä Suomessa mm. antiikin tutkijat, esim. juuri Kahlos, eivät suurin surminkaan käytä muita ajanlaskumääreitä kuin nuo hieman naurettavatja tympeät "eaa." ja "jaa.".
VastaaPoistaRuotsinmaalaisten arkeologien ja historioitsijoiden teksteissä en sen sijaan ole sattunut edelleenkään huomaamaan käytettävän muita merkintöjä kuin f. ja vast. e.Kr. - Olisiko Ruotsi sittenkin paremmin säilyttänyt eurooppalaisen sivistysperinnön?
Wikipediassa kun ei ole diktattoria, voi kiinnittää huomiota vaikka tanskalaiseen versioon Julius Caesarin elämästä. Sekä f.v.t että f.Kr. ovat käytössä, sopuisasti sekaisin:
Poistahttps://da.wikipedia.org/wiki/Julius_Cæsar
Kesämökillä luin Arto Paasilinnan Ukkosenjumalan poika -kirjan. Koska ihminen ei ole pohjimmiltaan järkiolento, niin kuin hyvin tiedämme, niin vannomati paras etteikö Paasilinna olisi kirjoittanut enteellisen kirjan. Kaikkihan me uskomme, jos ei muuhun niin siihen, ettemme usko mihinkään yliluonnolliseen. Niinpä miksi emme palaisi uskosssamme omille juurillemme. Ukko Ylijumala olisi oikein passeli pääjumalaksi ja apujumaliahan, menninkäisiä, tonttuja, keijuja ja se semmoisia Suomen metsät kuhisee täynnään. Olisi siinä avunantajaa joka ongelmaan ja vaivaan. Jokaisessa kunnon puistossa olisi oma pyhä karsikkonsa, jonne voisi mennä hiljentymään ja tunnustamaan huolensa. Leipäpappien sijaan saisimme kunnon neuvoja shamaaneilta, jotka sieniuutetta siemaistuaan ovatkin perimmäisen tiedon lähteellä. Kaikki kalassakävijäthän ovat säilyttäneetkin osan uskonnollisesta perinnöstämme, sillä ptui, anna Ahti ahvenia Pekka pieniä kaloja, on edelleenkin käytössä oleva loitsu. Siitä vain perinnettä kehittämään. Sopisi vaikka jonkun perussuomalaisen politiikon erikoisalaksi.
VastaaPoistaSiksi, että tuollainen lällyuskonto ei tyydytä ihmisen auktoriteetintarvetta, jota tyydyttää tiukka monoteismi määräyksineen, aluksi kristinusko ja sen mentyä islam. Kun vapaa-ajattelijat ovat raivanneet maltillisen luterilaisen kirkon tieltä, islamista tulee valtauskonto. Sitten saa mauri mennä...
PoistaTyypillisten tarkastelujen lähtökohtana on käsitys uskonnoista jollain lailla "opillisina" ilmiöinä, mitä ne tietysti osin mutta vain osin ovatkin. Toisaalta kaikki sosiaalisesti sitova ja tunnustuksellinen ajattelu on alun alkaen ollut kaiken kulttuurievoluution pohjavirta, juuri "uskontoelämän alkeismuodoista" (Durkheim) jäsentyivät mieleemme kaikki perustavanlaatuiset kategoriat, voiman ja vaikutuksen, ajan ja avaruuden, luokan ja hierarkian käsitteet.
VastaaPoistaMaallistuneen polyteismin kausilta on vähän vaikea hahmottaa mitään yleistä uskonnollista koherenssia. Antiikin Kreikassa ja Roomassa jumalat olivat pikemminkin elämänmuodon kuvauksia ja selityksiä -- käyttäytymisen määrääjinä lähinnä jotain samaa kuin mitä nykyisin tarkoitamme "psykologialla". Psykoanalyysista jo varhain kiinnostuneen Tatu Vaaskiven nuoruudenteos "Arkaadiset jumalat" kuvaa nuo jumalalliset ominaisuudet mukavasti.
Monoteistiset uskonnot, joihin tuo "opillisuus" sitten syntyy, ovat paradokseja. Sosiaalisessa sitovuudessaan ne palaavat ihmisen alkulaumojen kaikkiläpäisevään "valtaan", mutta tietoisen opillisen ajattelun muotona on nimenomaan jumaluuden fokusoiminen. Sinänsä tässä primitiivisen kaikkiallisuuden ja korkeasti abstraktisen muodon kytkennässä ei ole mitään ajattelullemme epätervettä tai ristiriitaista -- myös kaikki logiikka ja matematiikka operoi yhtäältä kaikkiallista taustasamuutta tunnistaen ja toisaalta mitä formaalisimpia sääntöjä muodostaen.
"Uskonnot" eivät kuitenkaan ole uskontoja uskontojen joukossa, vaan esimerkiksi sosiaalisen sitovuutensa asteen mukaan aivan erilaisia tajunnallisia tekijöitä. Niin erilaisia, että ehkä olisi parempi sanoa erilaatuisia. Emme voi puhua islamin maailman ehdottomasta kuvakiellosta samassa kontekstissa kuin kristinuskon jumalallisesta puhuttelusta, jossa nimenomaan valistetaan jumalan kasvot ihmiselle.
Tuo lähitulevaisuuden kohtalomme, Euroopan jääminen satojen ja tuhansien miljoonien kehitysmaalaisten kansainvaelluksen alle, ja kulttuurikonfliktin ydin, islamin maailman ja länsimaisen perinteen yhteentörmäys, ei tule käsitellyksi jos uskontoja tarkastellaan "opillisina" sisältöinä. Uskontoilmiöitä tulisi tarkastella historiallisina ja kulttuurisina tuotteina, ja jos jotakin osatekijää pitäisi erityisesti nostaa esiin, se ei ainakaan olisi uskonnossa tunnustettu "oppi". Sosiaalisen sitovuuden aste voisi olla yksi keskeinen seikka, se määrää täysin sen miten kulttuurit "sopeutuvat" tai kääntävät toistensa kielteisimmät puolet esiin ja hajottavat yhteiskunnille välttämättömän eheyden ja luottamuksen.
Ruotsalaiset, jotka eivät historiastaan koskaan ole oppineet käsittelemään korviensa välissä mitään kielteistä, ovat aivan erinomainen huono esimerkki siitä miten hyvä yhteiskunta hajotetaan hyvillä aikomuksilla -- kun kuvitellaan ja toivotaan että eri kulttuurien ihmiset ovat pohjimmiltaan samanlaisia. Eivät ole, eikä asiaa voi millään "opilla" auttaa.
Tässä taisi olla asian ydin.
PoistaTuhansia miljoonia EU:ssa asuvien 500 miljoonan päälle. Hyvä että puhutaan asian ytimessä. On siinä perspektiiviä.
Poista"Antiikin Kreikassa ja Roomassa jumalat olivat pikemminkin elämänmuodon kuvauksia ja selityksiä"
PoistaTässä rohkenen olla eri mieltä: noiden kulttuurien voiman päivinä jumalat käsitettiin todellisiksi ja konkreettisiksi. Mainitsemasi ajattelu syntyi kulttuurin rappioaikana filosofien (aikansa vapaa-ajattelijoiden) vaikutuksesta ja se oli merkittävä syy, miksi selvyyttä ja konkreettista lohdusta tarjoavat itämaiset mysteeriuskonnot ja lopuksi kristinusko syrjäyttivät alkuperäisen uskonnon.
Syvällisin ero näiden välillä oli se, että ensiksimainitussa suhde jumaliin käsitettiin sopimukseksi - kylläkin eriarvoisten - kun taas itämaisessa monoteismissa ihminen on Jumalan orja, vaikka häntä kristinuskossa välillä lapseksikin (!) kutsutaan.
"Lienee jopa todennäköistä, että silloin meillä saattaa jälleen olla valtionuskonto, mutta ei välttämättä sama kuin aikaisemmin. Vaihtuihan se Rooman valtakunnassakin."
VastaaPoistaTuohan minäkin olen hiukan ennustelut. Joka haluaa laajemmin ymmärtää suvaitsemattoman alkukirkon käymän kulttuuritaistelun lukekoon kymmenosaisen Tapio Tiihosen Rooman kaaos ja tuho, jonka kantavana teemana oli se, että Rooman imperiumin ja antiikin kulttuurin tuhoutumisen syy oli tuo kulttuuritaistelu.
Noh, syntyihän tuosta tuhannen vuoden päästä renesanssi ja kristillinen korkeakulttuuri. En epäile, että jos Eurooppa islamilaistuu, aikaa voittaen - tuhannessa vuodessa ? - syntyy uusi korkeakulttuuri. Niille, jotka ovat eri mieltä, kehoitus lukea Aapeli Saarisalon Allahin kansat taikka uusi Sergejeffin Egyptin historia.
Eiköhän liene niin, että tarve uskonnollisuuteen/hengellisyyteen on siinä määrin olennainen osa ihmisenä olemisen ns. lähdekoodia, hieman seksuaalisuuden tapaan, ettei sitä oikein käy poiskaan juuriminen. Mistä puolestaan seuraa, että uskonnollisuutta, yhtä vähän kuin ns. sukupuoliroolejakaan, ei voitane lopulta minnekään hävittää sinänsä, ainoastaan niiden sivistyneet ilmenemismuodot. Vaikka toisaalta, eikös primitivismi ole jälleen muodissa...?
VastaaPoistaOff-topic: Nyt sitten myös vanha Huovis-klassikko on todistettu ns. toksisen maskuliinisuuden saastuttamaksi;
https://www.hs.fi/kulttuuri/art-2000006089453.html
Tarinaa pitäisi varmaankin hieman modernisoida, esim. lampaan tulisi ehdottomasti ja vähintäänkin olla ilmastoystävällistä luomulihaa, ja mieluiten halal-sellaista. Ja mikseipä myös vaihtaa Sepen ja Valtterin nimet hieman vähemmän ns. hegemoniaoletettuihin. Tai päähenkilöt voitaisiin vaihtaa myös naisoletettuihin hieman sellaisessa Thelma&Louise-hengessä. Näin kai olisi ainakin pahimmat rosot saatu siloteltua poijes poliittisesti korrektia hipiää raapimasta...
No tässä hieman parempi arvostelma.
http://yrjoperskeles.blogspot.com/2019/05/me-iskemme-hampaamme-lihavaan-katraaseen.html
-J.Edgar-
Eikös tämä roomalainen sotapäällikkö heittänyt pyhät hanhet yli laidan, eikä kanoja? Samat hanhethan joskus vielä muinaisempien roomalaisten aika pelastivat silloisen Rooman kaupungin gallialaisilta/kelteiltä, kun nämä yöllä koittivat hiipiä roomalaisten kimppuun, jotka oli piiritetty aikansa linnavuoreen. Hanhet heräsivät ja alkoivat kaakattaa, ja niistä tehtiin tämän vuoksi pyhiä.
VastaaPoistaKanat.
PoistaKanapapit olivat latinaksi pullariuksia, mikä tulee kanasta. Mainituilla kanoilla ei ollut mitään tkemistä Capitoliumin kukkulalla olleisiin muistaakseni Jupiterin hanhiin.
PoistaTämän omapäisyydestään kuuluisaan Claudius-sukuun kuuluneen sotapäällikön virhe oli tietenkin laiminlyödä ajoissa tapahtunut keskustelu kanapappien - jotka vastasivat ruokinnasta - kanssa. Kun siitä huolehdittiin asianmukaisesti, sotapäälikkö saattoi tilanteen niin vaatiessa aina käydä jumalien tuella hyökkäykseen tai kieltäytyä siitä joukkojen moraalin kärsimättä.
Alaspäin mennään, en jaksa enää! Voi meitä Saarnajan opetuslapsia. Nämä on luettu viikon aikana:
VastaaPoistatiistai 7. toukokuuta 2019
Rooma ja me
Pakanuudesta kristinuskoon
maanantai 6. toukokuuta 2019
Maailman toiseksi suurin merikatastrofi
sunnuntai 5. toukokuuta 2019
Nationalismin mallimaa
perjantai 3. toukokuuta 2019
Sananvapauden puolesta
keskiviikko 1. toukokuuta 2019
Matkalla kohti pohjaa
Varoitus: Ei kannata lukea liian paljon kerralla, liika-annos voi vahingoittaa mielenterveyttä - pun sinisiä pillereitä ei ole saatavilla. :-)
PoistaToiselta puolin Rooman tarina on vain puoliksi korkeakulttuurin tarina. Toisaalta se on heikkohermoisen suursyömärin tarina, joka paisui armeijalleen ja liittolaisilleen toisten maita lupaamalla ja rohmuamalla joka suunnassa aina käyttökelpoisten viljelysalueiden reunoille asti, ja luhistui sitten kutakuinkin samaa vauhtia kuin oli kasvanutkin, jos ei nopeammin.
VastaaPoistaTässä nimenomaisessa mielessä malli, jossa kuvataan barbaarien saapuminen jonkinlaisena surullisena syksynä, on tietysti itsessään automaattisesti ainakin hieman vino. Joku julkeampi voisi melkein kuvitella sellaistakin, että Rooma itse sulloi tulevat kukistajansa seuduille, joilla väestöpaine saattoi kasvaa nopeasti pienenkin sääolojen muutoksen tai vähäistenkin kasvitautiepidemioiden yms. myötä.
Edellinen kommentti oli muuten puhdasta viihdettä. Sen mahdolliset mielipahaa aiheuttavat yhteydet muiden aikojen vallitsevaan todellisuuteen ovat täysin sattumanvaraisia, eikä kommentin kirjoittaja voi ottaa sellaisista mitään vastuuta.
Mikä tahansa kommentti näin valtavasta teemasta on viihdettä, jos ei puhdasta niin epäpuhdasta. Maailma muuttunut sanotaan puolessa vuosisadassa niin paljon että olemme kaikki enemmän tai vähemmän kuutamolla. -jussi n
PoistaTätä blogia kannattaakin lukea juuri siksi, että tämä on koherentissa otteessaan yksi sillanpää, josta voi piirtää eräänlaisen tutkimuksellisen janan nykyaikaan suoraan viidenkymmenen vuoden takaa. Pihallaolo tuossa mielessä on minun makuuni lähinnä ansio.
PoistaEsimerkiksi "pintaliitäjä" on suhteutettuna vallitsevaan liberalistiseen siveyteen kristillisen siveyden termi, joka edellytti ikään kuin yhtä elämän syventämisen tunnustettua suuntaa. Jo postmordernissa taasen oletetaan elämän syventämisen mahdollisten suuntien määräksi ei suinkaan yksi vaan nolla, ja uskonnollistuvassa liberalismissa, joka on typologisesti kasvu-uskonto, mikä tahansa rahan - massan mieltymyksien noudattamisesta maksettavan palkkion - ulkopuolinen arvoasteikko koetaan jo aktiiviseksi häiriöksi.
"Perheen merkityksen väheneminen" on ollut tietysti jossain mielessä modernisaation ja kehityksen ehdoton edellytys: barbaarit ja länsimaiden jälkijunan tunnistaa juuri puhtaasti sukuklaanien varaisesta moraalista nepotismeineen ja korruptioineen, viime kädessä kykenemättömyyksineen pitkäaikaiseen rauhantilan ylläpitoon.
Toisaalta tietysti "perheen merkityksen vähenemisellä" voidaan viitata myös prosesseihin, joissa voisi arvella ns. pään tulevan vetävään käteen kulttuurin ylläpidon kannalta jopa nopeastikin. Lisääntymisen ulkoistaminen oman sivistyspiirin ulkopuolelle ei ole oikeasti mikään sellainen "säästö koulutuskuluissa", mitä tässä kai jotenkin salaa toivotaan.
Samoin lapsen kasvamisella vähäisemmin varhaisvaiheen sosiaalisin kontaktein on selvästi omat seurauksensa, mutta niiden keskellähän elämmekin jo. Tuossa suhteessa tosin ratkaisevaa objektiivisesti ei olisi ehkä niinkään uskonnollisen ajan perhe, tuo seksuaalisen ahdistuksen saareke, vaan mahdollisesti ihan vain raaka jatkuvuutta tuovien vuorovaikutussuhteiden määrä. Niiden simulointi tosin syvyyttä vainoavana aikana on tietysti, miten se nyt sanotaan, "haastavaa".
"Joku julkeampi voisi melkein kuvitella sellaistakin, että Rooma itse sulloi tulevat kukistajansa seuduille, joilla väestöpaine saattoi kasvaa nopeasti pienenkin sääolojen muutoksen tai vähäistenkin kasvitautiepidemioiden yms. myötä."
PoistaAvainkysymys oli miksi Roomalla tuossa vaiheessa ei ollut lihaksisia "sotkea heitä suohon" niin kuin Caius Marius teki Kimbreille ja Teunoneille n. 100 e.Kr.
Avainkysymykseen vastauksena näin jälkijunassa: siis tietysti siksi, että Rooma tavallaan oli yhtä kuin oma ekspansionsa, eli sillä ei ollut mitään sisäistä tasapainotilaa, vaan sisäisten paineiden purku ja luokkanousun - tai edes hyväksytyksi nousun - mahdollisuus perustui pitkälti juuri valloitussotiin.
PoistaKun sitten ympäriltä loppui sellainen viljelysmaa, jota pystyi "kustannustehokkaasti" valloittamaan jaettavaksi, eli huoltoyhteydet kasvoivat liian suuriksi ja valloitetut maat liian tiettömiksi ja/tai hedelmättömiksi, niin sama voima kääntyi nopeasti imploosioksi.
Tämähän ei liity kuin täysin siihen miksi länsimainen nykymalli ei enää oikein meinaa kantaa. Nythän "maa" on tosin virtuaalista, mutta mekanismi globaalilla tasolla sama.
Roomalaisilla olisi ollut tekninen tietämys rakentaa jo aikanaan höyrymoottori ja sitä myöten myös juna. Tällöin he olisivat voineet viedä nopeasti sotilaallisia joukkoja nopeasti laajan maan eri puolille ja kukistaa maahantunkeutujat. Näin ei sitten käynyt ja höyrymoottori kehitettiin paljon myöhemmin kuin sille olisi ollut jo käyttöä.
VastaaPoistaEi Rooman ongelma ollut kuljetuskyvyssä vaan siinä, ettei ollut enää sellaista kansallista armeijaa, joka olisi pystynyt kukistamaan ns barbaarit. Myöhäisantiikissa Rooman sotilaallinen organasaatio säilyy lähes loppuun saakka ja suuremman kuljetuskyvyn takasi painottuminen liikkuvaisempaan ratsuväkeen. Jostain syyystä muutoin innovatiiviset roomalaiset eivät kuitenkaan kehittäneet kansallista ratsuväkeä, joka olisi taannut sen lojaalisuuden. Hyvä esimerkki puolustuksen "ulkoistamisesta" ja keskittymisestä sisäpolitiikkaan ja nautintoihin - sekä elämänkielteiseen kristinuskoon.
PoistaJoka haluaa ymmärtää tämän lukekoon suomalaisen Ilkka Syvänteen Military history of late Rome -kirjasarjan, josta on nyt ilmestynyt kaksi osaa (kustantaja Pen and Sword).
Rooman tekniikan ongelmana on pidetty sitä, että orjayhteiskunnassa sille ei nähty tarvetta. (Joku historioitsija on kyllä kirjoittanut, että jos roomalaiset olisivat keksineet ruudin ts ruutiaseet valtakunta ei olisi kukistunut.)