Nationalismin mallimaa
Nationalismi on
uuden ajan suurimpia vapautusliikkeitä, työväenliikkeen ja naisasialiikkeen
ohella.
Kaikilla näillä
on myös rappeutumismuotonsa ja kuten jo Aristoteles ymmärsi, liian pitkälle
vietyinä ja liian yksisilmäisesti viljeltyinä ne muuttuvat vastakohdikseen,
kuten kaikki hyveet muuttuvat paheiksi väärin annosteltuina.
Joka tapauksessa
nationalismi merkitsi ja olennaisesti merkitsee yhä pyrkimystä perustaa oma,
kansallinen valta ulkoisen sortovallan sijaan. Se merkitsi oikeutta omalle
kielelle ja kansakunnalle, se pyrki kansan kasvattamiseen täysiarvoisiksi
valistuneiksi kansalaisiksi, jotka myös kykenisivät hallitsemaan omaa,
sivistynyttä yhteiskuntaansa.
Vielä Topelius
saattoi sanoa, että Suomi on Euroopan köyhäintalo
ja vielä Runeberg runoili siitä, että Suomi jäisi aina köyhäksi, mikäli joku
aineellista rikkautta kaipasi, mutta saattoi siitä huolimatta tarjota
asukkailleen arvokkaan samaistumisen kohteen, jonka hyväksi sopi uhrata parhaat
voimansa.
Kun tunnettu
journalisti Mihail Katkov 1860-luvulla kehotti suomalaisia jokaisessa
iltarukouksessaan kiittämään venäläisiä, jotka olivat armollisesti heille
suoneet autonomian ja muistamaan, että heidän maansa oli yksi Euroopan köyhimmistä
ja sen kansakin intelligenssiltään häntäpäässä, ei kyseessä ollut pelkkä solvaus,
vaikka olihan se nyt tahallisen loukkaavasti ja ylimielisesti sanottu.
Nationalismi oli
liike, jonka pyrkimys oli vapauttaa kansakunnan uinuvat voimavarat ja
olennaista siinä olivat oman kielen oikeudet.
Niiden
vihollisia eivät tuolloin olleet venäläiset, vaan ne ruotsinkieliset piirit,
jotka pitivät kiinni etuoikeuksistaan. Sitä ryhmää nimitettiin syystäkin epäkansalliseksi,
ruotsinmieliseksi.
Sitäkin
suuremman kiitoksen ansaitsee se ryhmä, joka äidinkieleltään ruotsalaisena
omaksui kansallisen eli suomenmielisen asenteen. Sen panos suomalaisen
kansallisaatteen ei nationalismin hyväksi oli korvaamaton.
Kansakuntana meistä
tuli käytännössä kaksikielinen, mikä ei ole kehno saavutus. Ajatelkaamme nyt
vaikkapa Belgiaa. Onkohan se kansakunta lainkaan?
Mahtaakohan edes
olla maata, johon Suomea voisi tässä suhteessa verrata? Kaksikielinen Kanada
muistuttaa sitä jossakin määrin, mutta sen historia on aivan erilainen.
Viron
saksalaisilla taas oli selvästi erilainen rooli jo sen vuoksi, että niin suuri
osa heistä kuului valtaapitävään luokkaan. Totta tietenkin on, että joukossa
oli useitakin maarahvaaseen ja sen
pyrintöihin suopeasti suhtautuneita.
Joka tapauksessa
kansankielen vapautuminen sorretusta asemastaan ja tulo sivistyskieleksi oli
maamme kehittymisen kannalta luultavasti muuan välttämätön ehto.
Vasta sen
jälkeen aika kypsyi sosiaalisille uudistuksille, jotka nekin vaativat oman
aikansa ja joiden välttämättömiin ehtoihin kuului talouden kehittyminen kauas
sen tason yläpuolelle, joka meillä vielä 1800-luvun puolimaissa vallitsi.
Kun jälkikäteen
tarkastelemme nationalismin tarinaa Suomessa, tuntuu siltä, että sen rooli on
meillä ollut pelkästään positiivinen
Epäilemättä
matkalla on ollut sekä puuttuvaa isänmaallisuutta, että ylilyöntejä, jotka
kuitenkin ovat jääneet varsin viattomalle tasolle, ainakin nyt verrattuna
useimpiin muihin kansallisuuksiin. Muutamat poikkeukset vahvistavat säännön ja
ne on syytä suhteuttaa kokonaisuuteen.
Sotiemme syitä
ei kannata etsiä nationalismista, joka kyllä epäilemättä auttoi niistä
selviytymistä ja siksi nousi silloin hyvin voimakkaasti esille.
Raakalaismainen
sisällissotamme taas oli ennen muuta luokkasota, jonka synty liittyi erottamattomasti
työväenliikkeen harhaiseen internationalismiin. Sen yhteydessä toki nousi
esille myös epäterveitä nationalismin ilmauksia, kuten sekasorron ajoille on
ominaista.
Kun kuitenkin
vertaamme sitä takapajuista maata, joka Suomi oli vielä 1860-luvulla siihen
maahan, joka nyt kansainvälisissä rankkauksissa saavuttaa jatkuvasti ensi
sijoja, on kehitys miltei käsittämättömän huikeaa.
Ilman
suomalaista nationalismia tätä ei olisi saavutettu. Sen sijaan meillä olisi
ruotsalaisuuteen ja venäläisyyteen nojaavia ryhmittymiä, jotka kukaties eivät
kykenisi edes muodostamaan enemmän tai vähemmän surkeaan ja perustuotantoon nojaavaan
maahamme edes hallitusta. Keskinäinen kyräily ja väkivaltaiset yhteenotot
kuuluisivat päiväjärjestykseen.
Sekä Saksan liittopresidentti
Frank Steinmeier että Ranskan presidentti Emmanuel Macron ovat puheissaan viime
aikoina hyökänneet nationalismia vastaan.
Edellinen nimitti
koko aatetta myrkyksi ja jälkimmäinen puhui siitä patriotismin pettämisenä.
Huvittavaa
kyllä, tässä on pakko kuulla kaikuja edesmenneestä bolševistisesta ideologiasta, jonka
päämääränä oli hävittää kaikki, kansakunnat sulauttamalla ne yhteen. Tässä
työssä nationalismi, joka vastusti proletaarista internationalismia, oli pahin
este.
Patriotismia sen
sijaan suvaittiin ja jopa kiitettiin ja sellaiseen kuului mm. hyvin voimakas militarismi.
Tuo mainittu
kansojen sulautuminen sijoitettiin kyllä kaukaiseen tulevaisuuteen ja bolševikkijohtajat
ymmärsivät, että nationalismin kukistaminen suoralla hyökkäyksellä olisi
itsemurha. Niinpä sille annettiin väliaikaisesti periksi ja jaettiin koko
Venäjä kansallisten rajojen mukaan.
Nationalismin
kesyttäminen tällä keinolla osoittautui sitten kuitenkin viime kädessä mahdottomaksi
ja juuri se oli voima, joka lopullisesti hajotti Neuvostoliiton.
Sen jälkeen
nationalismi onkin ollut sekä Neuvostoliiton seuraajavaltioissa, että purkautuneessa
Varsovan liitossa tärkein ideologia ja siellä sen vapautusmissio on yhä
säilynyt tuoreena.
Venäjä
puolestaan on maa, jonka nationalismia eli normaaleja kansallisia pyrkimyksiä
on Neuvostoliiton hajotessa loukattu samaan tapaan kuin tehtiin Saksan kohdalla
Versailles’n rauhan jälkeen.
25 miljoonan
etnisen venäläisen jääminen maan rajojen ulkopuolelle oli epäilemättä 20.
vuosisadan suurin kansallinen katastrofi, vaikka emme ns. geopolitiikasta
puhuisikaan.
Tällainen
tilanne on kuin onkin vaarallinen ja sen ratkaiseminen edellyttäisi kykyä
järkeviin kompromisseihin puolin ja toisin.
Mutta
Suomestahan tässä piti puhua.
Olen aina
välillä hieman ihmetellyt sitä, että nationalismista näyttää nimenomaan meillä
tulleen jonkinlainen kirosana. Se, että näin on tapahtunut Saksassa, on
ymmärrettävää ja mitä Ranskaan tulee, sen patriotismi
tarkoittaa pitkälti juuri sitä samaa kuin meidän nationalismimme, vaikka meillä puhutaankin oman kielemme mukaisesti
kansallisesta politiikasta.
Ranskalaista
patriotismia ei Macron tietysti koskaan uskaltaisi loukata.
Kun ihmettelemme
oman nationalismimme rappiota (ehkäpä se vielä esiintyy primitiivisissä
palloleikeissä?), voimme kukaties selittää asiaa sillä, että oma maamme on jo
saanut kaiken, mitä nationalismilla on sille ollut tarjottavanaan.
Niinpä voimme jo
suhtautua siihen ja sen historiaan välinpitämättömästi ja tyhmät jopa alentuvasti.
Viime vaaleissa
kansalliset tunnukset olivat todella vähissä ja kansallisen koalitiopuolueen
nimen säilyttänyt kuppikunta näytti suorastaan kainostelevan niitä.
Kuitenkin
nationalismi on tämän hetken suurin poliittis-yhteiskunnallinen liike koko
maailmassa. Sen merkeissä toimivat kaikki suurvallat, useimmat ns. kolmannen
maailman maat ja myös monet Euroopan maat.
Viimemainittujen
tilannetta mutkistaa se, että Euroopan unioni on nationalismin kannalta
vaarallinen instituutio.
Mikäli sen
valtapyrkimykset pysyvät kohtuuden rajoissa, se luultavasti antaa maanosallemme
synergiaetuja. Mikäli se sen sijaan yrittää kukistaa Euroopan valtioiden nationalismin
eli pyrkimyksen kansalliseen vapauteen, se saa varautua samaan kohtaloon kuin
Neuvostoliitto aikanaan.
Käytännön kaksikielisyys testi: istut Hgin seudun joukkoliikenteen välineessä, suljet silmäsi ja otat aikaa milloin kuulet ensimmäisen ruotsinkielen sanan.
VastaaPoistaKanske mellan Eira och Brunnsparken
PoistaI Esbo bara i Grankulla.
PoistaJag brukade nog ta taxi till Hanken när Jaggen var på service.
Poista/ Ördög
Suomelle autonomia oli henkisen, taloudellisen, valtiollisen ja poliittisen itsenäistymisen aikaa. On vain käsittämätöntä, että Venäjä antoi sen tapahtua omien etujensa vastaisesti ja vasta autonomia viimeisinä vuosina yritti yhdenmukaistaa lainsäädännöt. Neuvostoliitto oli kansojen sulatusuuni tavoitteena homo sovieticus, mutta kansallisuusidea (uskonto, kieli, kulttuuri) yhdessä emämaan romahtavan talouden ja ETYKin ihmisoikeuskorin kanssa pelasti mm Itä-Euroopan valtiot. EU keskittyy vielä pidemmälle monikulttuurisen hallinnon ja ihmisen luomisessa erilaisin pakkokeinoin, joita vastustavien Visegrad-maiden muistissa on vielä kommunistisen internationaalisen ajan sorto. Suomalaisten oikeudet Suomessa ovat oltava suuremmat kuin maahan väkisin tunkeutuneiden - kuten autonomia aikana. PS: "Primiitivset palloleikit" ovat vain keino ylläpitää nationalismia, jonka ei haluta siis kuolevan.
VastaaPoistaMuistaisin Heikki Ylikankaan arvioineen, että Suomen autonomian ajan itsenäisyys annettiin siitä syystä, koska Venäjän keskushallinto oli sen verran heikko ja tämä autonomia Venäjälle oli edullista. Suomen toimiva virkamieshallinto oli periytynyt Ruotsin vallan ajalta. Sitten ne sorron vuodet, kun otetta meistä kiristettiin, johtui siitä, kun emämaan oma keskushallinto oli jo kehittyneempi hallinnoimaan Venäjän kaikkia reunavaltioita. Ylikankaan mukaan kai sorron vuosista ei siten voida edes puhua.
PoistaPolvisen Rajamaata ja valtakuntaa ei ole minusta vieläkään ylitetty sortokauden taustan kuvaajana.
PoistaMeidän kielirauhan peruskallio lepää ajassa ennen suurten ideologiain konfliktia minkä seurauksena Itä-Euroopan kansat kahleensa katkottuaan ovat aloittaneet omakielisen EU-ajan. Virokaan ei korvaansa lopsautua pohjoismaisen hyvinvointivaltion mallillemme.
VastaaPoistaBlogisti: "Raakalaismainen sisällissotamme taas oli ennen muuta luokkasota, jonka synty liittyi erottamattomasti työväenliikkeen harhaiseen internationalismiin."
VastaaPoistaOlihan se tavallaan luokkasotakin, joskaan Suomessa ei ollut englantilaistyyppistä perinnöllistä työväenluokkaa, mutta työläisammattien harjoittajien "luokan" sota kuitenkin. Mutta korostaisin sen lisäksi sodan ideologista puolta.
Työväenliikkeestähän vain osa kannatti marksilaista vallankumouksellista sosialismia (jota puhekielessä ruvettiin kutsumaan kommunismiksi), kun taas loput kannattivat joko sen demokratisoitua versiota eli sosialidemokratiaa tai olivat sosialismia kammoksuvia oikeistodemareita. Kahden jälkimmäisen ryhmän kannattajat eivät osallistuneet "luokkasotaan". Vastaavasti punaisten puolella oli myös ei-työläisiä, jotka olivat ihastuneet ideologiaan, kuten esimerkiksi ylin johtaja Manner (tai Venäjällä Lenin). Sodassa osapuolina olivat marksilaisen sosialismin kannattajat ja vastustajat.
No, myös Elmo E. Kaila harmitteli 20-luvulla sitä, ettei meillä ollut todellista vapaussotaa: 1918 oli ennen uuta luokkasota, sanoi hän.
PoistaJa Venäjän sosialidemokratian bolshevikkisiipi omaksui vuonna 1918 uuden nimen: kommunistinen puolue, joka käytti vielä 1930-luvun loppuun nimensä perässä suluissa b-kirjainta (bolshevikov).
Eihän luokkasota sitä tyarkoita, että kaikki johonin luokkaan kuuluvat järjestäytyvät ja rupeavat sotimaan. Siitä vain saatiin se sodan aihe.
Viljo Rasila 1968: "Täten voitaisiin jo sanoa, että sota oli ensisijaisesti omistavan ja omistamattoman luokan välistä sotaa".
Poista(Arvelu: Hänen 50 vuotta myöhemmin julkaistussa vuotta 1918 käsittelevässä kirjassaan näkynee jo iän vaikutus.)
Hiukan askarruttaa, mistä "iän" vaikutuksesta Anonyymi arvelee olevan kyse. Rasila on nyt 93-vuotias, näin 101 vuotta kapinan ja 51 vuotta vuoden 1968 kirjan jälkeen.
PoistaMikä tässä maassa ja kansassa on niin hienoa ja poikkeuksellista, että tätä kohtaan pitäisi tuntea minkäänlaisia nationalistisia tuntemuksia? Kun nyt katsoo vaikka millaisia äänestyspäätöksiä tämän maan kansalaiset tekee, tulee mieleen että tämä kansa joutaisikin luopumaan identiteetistään ja liittymään vaikka Venäjään - tuohon vähäisen verotuksen ja olemattomien tulonsiirtojen kapitalistiseen ihmemaahan.
VastaaPoistaPäin vastoin.
PoistaTämä kansahan on selvästikin heräämässä puolustamaan omaa kansallista olemassaoloaan ja kohtuullisen suurta itsemääräämisoikeuttaan - toki niissä raameissa, mitkä maailmantilanne ketterälle toimijalle tarjoaa.
Enää ei kritiikittä olla valumassa suur-Saksan ja Brysselin kasvottoman virkakunnan mielivallan alle.
Entä ollaanko nationalismiin valumassa yhtä kritiikittä? Oletko sinä Matias K. hyvä kritisoimaan omia ajatuksiasi?
PoistaTaitaa olla niin, että kun mitään uhkaa ei enää voida kuvitella mahdolliseksi, menettää nationalismi merkityksensä.
PoistaMutta eihän tämän tilanteen määrittelyn tarvitse olla lainkaan realistinen.
Saattaa sillekin -ismileä vielä käyttöä tulla.
Kukapa sitä nyt omia ajatuksiaan kritisoisi, vain mitä arvoisa Anonyymi? ;)
PoistaJos nationalismi on über alles -tyyppistä, se menee liian pitkälle. Ja jos sen puute taas on, "piiloudunpa maton alle ja pyytelen sieltä hiljaa anteeksi kaikilta" -tyyppistä, kuten mm. kympintyttyö Suomella tahtoo olla, se menee myös liian pitkälle.
Brysselille terveenkin nationalismin demonisointi ja hävittäminen yhtä tärkeää kuin se oli Moskovalle. Ja samasta syystä - kansallisvaltioiden alistamiseksi omaan komentoon.
Mutta turhaan tässä enempää toistan sitä, mitä blogisti on jo sanonut analyyttisemmin.
"Taitaa olla niin, että kun mitään uhkaa ei enää voida kuvitella mahdolliseksi, menettää nationalismi merkityksensä."
PoistaKyllä minä haluaisin nähdä suomalaisen nationalismin ennen kaikkea sivistysprojektina, jossa pieni kansa halusi ulkopuolisesta sorrosta vapaata toteuttaa omaa kulttuurista tehtäväänsä. Tästä seuraa vain se ikävä johtopäätös, että pyrkimys hylätä nationalismi tarkoittaa, että Suomi on antanut sen panoksen, mikä oli annettavissa, ts kulttuurin elinvoima on täälläkin ehtynyt. Siksi halutaan kaikenlaista uusbarbariaa.
Suomalaiselle kansalle on ominaista vahva latentti antagonismi, joka psykohistorialliesti on suoraa seurausta siitä, että meitä on vuosisatoja hallittu vieraalla kielellä. Alamaisasenteet ja vahva kaksinapaisuus -- poikkeuksellisen suuri kuilu "vallanpitäjien" ja "tavallisen kansan" välissä, suuri ero "julkisen" käyttäytymisen ja "yksityiselämän" välillä -- ovat suomalaisuuden ydintä. Tilastollisesti olemme eurooppalaisittain poikkeava kansa itsemurhien ja edelleen kansantautina olevan masennuksen, sekä mm. kiusaamisilmiöiden yleisyyden suhteen. Vahva venäläisvihamme on sekin pitkää perua, se on luonteeltaan projektiivista -- vihaamme venäläisissä niitä piirteitä joita emme halua nähdä itsessämme. Ylempi sosiaaliluokkamme on ruotsinmielistä ja kohtelee edelleen suomalsiai moukkina, esimerkiksi suomalaiset sosiaalivirkailijat syyllistävät kantsuomalaisia asiakkaitaan kahdeksan kertaa enemmän kuin pohjoismaiset kollegansa.
VastaaPoistaAlamaisasenteista johtuen nationalismi on suomalaisille tie demokratiaan -- aitoon kansanvaltaan. Se on sitä paljon kipeämmin ja paljon tarpeellisemmin kuin yhdellekään toiselle eurooppalaiselle kansalle. Tarvitsisimme erityisen kansallisen psykoanalyysin, jotta ymmärtäisimme miten heikoilla itse asiassa edelleenkin olemme. Me kaikista kansoista vähiten tulemme kestämään mitään sisäisen eheyden repimistä, jollaista esimerkiksi kansainvaeltajien laumojen läpipäästäminen maahamme merkitsee. Osa meistä on kuitenkin omaksunut historiastamme alistajan roolin, ja tälle osalle tuottaa suurta nautintoa kaikki mikä kansaamme eniten voi hajottaa.
Ilman nationalismia "kansainvaeltajien laumojen läpipäästäminen maahamme" ei aiheuta mitään sisäisen eheyden repimistä, koska siinä repeämisessä toisena osapuolena ovat nationalistit. Miksi se on aina joku muu, jonka pitää muuttaa näkökulmaa ettekä te?
Poista"...koska siinä repeämisessä toisena osapuolena ovat nationalistit"
PoistaPakko korjata: Siinä repeämisessä toisena osapuolena ovat ne "laumat".
Tästähän on jo hyvin pitävät näytöt muualta Euroopasta, jos vain on uskallusta katsoa.
Massamuutto maista, joihin kulutturinen etäisyyys on suurin mahdollinen, tuo mukanaan täysin sopeutumattomat alakulttuurit ja enklaavit, jotka jo suhteellisen pieninä pitoisuuksina johtavat yhteiskunnan epävakauteen (vrt. vaikka Malmö).
Yksittäinen tulija mistä vain kyllä sopeutuu ympäristön paineessa, mutta joukkoinvaasiot eivät. Niin arvelen.
Jenni Stammeier: Suomalaiset junapummit - Kulkureita ja kerjäläisiä Amerikan raiteilla, Docendo 2019.
VastaaPoistaJunapummit ei ollut mikään vähäinen ilmiö, siitä on ilmestynyt kirja. Arvioiden mukaan suomalaisia junapummeja reissasi 1920-luvulla Pohjois-Amerikassa jopa 10 000. Suurin osa ajautui kulkuriksi vastoin tahtoaan, joillekin se oli elämäntapa. He olivat pääasiassa miehiä ja raiteille heitä ajoi erityisesti työttömyys.
Ilmeisesti he olivat samanlaisia oman sisällissodan pakoon ajamia turvapaikanhakijoita kuin monet vaikkapa Syyriasta tänne viime aikoina tulleet?
Valtaväestö rinnasti suomalaiset usein intiaaneihin. Luonnonläheisyys, saunominen ja alkoholismi olivat yhdistäviä tekijöitä: ”Monet pitivät sekä alkuperäisiä asukkaita että suomalaisia eläimen kaltaisina metsäläisinä, joilla ei ollut samaa ihmisarvoa kuin sivistyneillä briteillä ja ranskalaisilla.”
PoistaEräs siirtolaistarkastaja suositteli viranomaisille 1920-luvulla, että suomalaisia ei kannattaisi päästää Kanadaan enää ollenkaan. Hän luetteli pitkän rimpsun kielteisiä asioita: tarkoituksellisia lainrikkojia, eivät kunnioita riista- ja kalastuslakeja eivätkä raittiusasetusta, harjoittavat ammattimaista viinan salakauppaa, käyttävät hanakasti puukkojaan ja heillä on radikaaleja mielipiteitä.
Uusi kirja luo toivoa osoittaessaan aina löytyvän sellaisia jotka eivät pidä siitä, että heitä pidetään tyhminä, että kaikkea ei kerrota.
Poista"25 miljoonan etnisen venäläisen jääminen maan rajojen ulkopuolelle oli epäilemättä 20. vuosisadan suurin kansallinen katastrofi"
VastaaPoistaSiis keinotekoisen väestönsekoitusideologian jäljiltä jäänyt elintasopakolaisten joukko? No ei varmasti ollut suurin katastrofi millään mitalla, eikä muuten edes prosenttilaskennalla.
Pohjoiseurooppalaiset ovat joissain suhteissa luonnostaan huonoja hahmottamaan historiaa siksi, että lähes missään muualla ei ollut valmiina kansallisvaltion vaatimaa suunnilleen homogeenistä väestöpohjaa. Väkivallan määrä ja mielivaltaisuus vain yksinkertaisesti menee yli hilseen.
Venäjällä ja sen resonanssilla Euroopan uuskonservatiivisiin heilahduksiin on kyse lähinnä siitä, että liberalismi ei ole siellä vielä valtauskonto, joten on houkuttelevaa määrittää identiteettiä suhteessa "uppoavaan länteen" ja ottaa samalla pari taka-askelta valtion ja kirkon erottamisessa, ainakin retorisesti. Antisemitismiin kulminoituva "hajottajien" vainoaminenhan tuossa on takana, ja mielenkiintoisimmaksi leikki käy, kun nuivat, venäjämieliset ja muslimit tekevät näiltä tiimoilta pyhän allianssin - mahdollinen skenaario mikropokitiikan pimeimmissä syövereissä, Itä-Euroopassa päivänvalossakin.
Puuttumatta nyt siihen kysymykseen, missä oli suurempia, on kyllä pakko kysyä, oletko ymmärtänyt mitä tämä t'llainen sana "katastrofi" tarkoittaa?
PoistaOlisi hyvä kuulla miten nuo 25 miljoonaa ulkovenäläistä saadaan kasaan ja miten he jakautuvat. Oletan että suurin osa koostuu Valkovenäjän, Itä-Ukrainan, ja Kazakhstanin venäläisistä, missä he kai noin suunnilleen ovat kuin kotonaan ? No, Ukrainan kriisi on tietenkin paha juttu, mutta kaipa ihan oleellinen kysymys on millainen määrä venäläisiä on Baltian maissa ja jossain muualla, paikoissa joissa venäläinen asutus on selkeästi laitettava neuvostoimperialismin piikkiin ? Toisin sanoen se lukumäärä, paljon pienempi kuin 25 miljoonaa, olisi ehkä oleellisempi luku ?
VastaaPoistaEihän niitä enää niin paljon ole. Aika monta miljoonaa on muuttanut/joutunut muuttamaan. Eivät tainneet olla Kazakstanissakaan ihan kotonaan.
PoistaLienee nykyään n. 16 miljoonaa. https://ru.wikipedia.org/wiki/%D0%A7%D0%B8%D1%81%D0%BB%D0%B5%D0%BD%D0%BD%D0%BE%D1%81%D1%82%D1%8C_%D1%80%D1%83%D1%81%D1%81%D0%BA%D0%B8%D1%85
Poista