keskiviikko 7. elokuuta 2019

Luikuri



Luikuri

Kaupunkiturhakkeista uusin on sähköpotkulauta. Sehän on vehje, joka normaalin lihastyön sijasta käyttää höyryvoimaa, joka aikaansaadaan hiilellä tai ydinreaktiolla ja sitten johdetaan kaapeleita pitkin kuluttajille.
Ei sitä tarvitse potkia. Kyseessä on voimakoneella varustettu ajolaite, jollaisista saksassa on käytetty sanaa Kraftwagen –tosin vain rattaallisista malleista. Potkulauta eli skootteri taas on saksaksi der Roller, pyörijä.
Turha sanoakaan, että ympäristö ei kiitä tuhansien ja jopa miljoonien joutavien metallihäkkyröiden tuottamisesta ja aikanaan niiden hävittämisestä, saati niiden akkujen vaatimasta maaperän raiskauksesta.
Mikä sitten lienee moisen vehkeen merkitys ihmisten lihaskunnolle ja terveydelle?
1800-luvulla ennusteltiin jo, että sadan vuoden kuluttua jalattomat ihmiset alkaisivat olla tavallisia, ihminen kun alkoi jo oppia tulemaan toimeen ilman jalkojaan: oli yhä enemmän raitiovanuja ja hissejä.
Eiväthän nämä uudetkaan härvelit tule ihmisten lihaksistoa hävittämään, mutta aiheuttavat ainakin sen, että normaalille hyötyliikunnalle on sitten etsittävä korvikkeita tuntikausien älyttömästä ähellyksestä kuntosalilla ja vastaavasta vähämielisyydestä.
Suomen sana potkulauta on hyvä sana kuvaamaan sitä vehjettä, jota lapset liikuttavat potkimalla, englanniksi scooter, joka tarkoittaa luikkijaa. Sähköinen potkulauta ei kuitenkaan tarvitse potkimista, joten sillä on aivan väärä nimi.
Muistan, että Osmo A. Wiion Harrastelijan kirjassa oli ohjeen moottorilaudan valmistamiseen, siis skooterin, jollaisia ei vielä tainnut olla meillä myynnissä.
Saman logiikan mukaisesti sähköpotkulauta voisi olla sähkölauta tai akkulauta, mutta se taitaa olla hieman kömpelö.
Venäjäksi härveli on samokat, joka juontuu katat –verbistä, joka tarkoittaa pyörittämistä ja muoto katatsja taas ajamista. Sivumennen sanoen, myös luistimilla ja suksilla ”ajetaan” siinä kielessä, mikä on omituista.
Ja polkupyöräpataljoona on samokatnyi bataljon. Uskon, että mikäli olisi olemassa potkulautapataljoonia, niistä ilman muuta käytettäisiin samaa nimitystä. Ehkä niitä jo onkin?
Pyöräilijähän pyörittää itse ajopelinsä renkaita ja on siis samokattšik ja tämä on jo vanha ja vakiintunut sana.
Suomen kieleen tarvitaan kuitenkin ilmeisesti uusi sana kuvaamaan uutta vehjettä, ellei siitä nopeasti päästä eroon, mitä en oikein usko.
Pyörä on meillä vakiintunut polkupyörän synonyymiksi. Polkupyörällä voidaan ajaa lieritellä, mikä viittaa renkaan liereään eli tavallaan lieromaiseen muotoon.
Koska käyttöesineen nimen tulee olla naseva ja mielellään yksiselitteinen (mitä pyörä ei ole), voisi uutta vehjettä kutsua vaikkapa nimellä lieru. Sana ei kuitenkaan kuulosta oikein kivalta.
Ehkäpä meidän kannattaisi kokeilla scooter-sanan kääntämistä suomeksi. Scoot-verbihän viittaa livistämiseen tai muuhun sen kaltaiseen liukkaaseen liikkumiseen, mikäli olen asian oikein ymmärtänyt ja sen suomalainen vastine voisi olla liukuri, joka taas on jo varattu lasten talvisille leluille.
Sen sijaan samaa tarkoittava luikuri voisi olla erinomaisen sopiva sana. Sillä on tosin myös toinen merkitys, mutta koska se ei liity kulkemiseen, vaan aivan toisenlaiseen kategoriaan, ei sekaannuksen vaaraa ole.
Siispä kaikki cityihmiset: tästä pitäen lasketelkaamme luikurilla pitkin katuja! Se tuntuu ihanan ekologiselta ja muutenkin ajanmukaiselta.

17 kommenttia:

  1. Hah hah, vai luikurin laskua esplanaadeilla. Kovastihan Helsingistäkin yritetään tehdä pyöräilykaupunkia. Vai lastetaanko tässä ihan vallan lekkeriä? Niin tai näin, samaa mieltä sähköpotkulaudoista ja niiden tarpeettomuudesta ja jopa vaarallisuudestakin kevyessä liikenteessä.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. No, jospa ne sähköpotkulaudat saavat suurimman suosion vaikkapa niiden keskuudessa, jotka muutoinkin vaalivat ahkerimmin ympäristöä, esim. lentämällä pari kertaa vuodessa Intiaan "elämään ekologisesti"? ;)

      Olen itsekin kerran kokeillut tuollaista sähköpotkulautaa, no ei siinä, ihan jännä vimpainhan se on, mutta en vielä ainakaan tällä syömisellä lähtisi sellaista itselleni hankkimaan. Vanhanaikaisuuteen taipuvaisena olen sitä puolta mieltä, että fillari sopii liikkumisen tarpeisiini paremmin. Ei tarvi latailla akkuja tjsp, ja hyötyliikuntakin tulee ihan siinä kaupantekijäisinä.

      -J.Edgar-

      Poista
    2. Joo, samoilla linjoilla, eikä kyllä ole polkypyörän voittanutta. Liikenneturvallisuuden puolestapuhujana peräänkuulutan myös epätrendikkään kypärän käyttöä sähköpotkulautaillessa, äkkijarrutuksessa saattaa satuttaa itseään pahastikin liikenteessä.

      Poista
    3. Odottelen kiinnostuneena ensi lumia.

      Poista
    4. Töölön tapaturma-asema malttaa lehtien mukaan juuri ja juuri odottaa sitäkin "spektaakkelia" aikanaan, kun pääsee paikkailemaan luikurilla laskijoita siellä sitten. Turvallista matkaa kaikille ja ollaanhan fiksusti liikenteessä.

      Poista
  2. Itse ostin Kickersiltä "Sähköskootteri SXT Monster 3000W". Kulkee 60 km yhdellä latauksella ja 50 km/h. Loistava vehje. Täältä mökiltä on kauppaan noin 15 km ja tuolla sen huristaa hetkessä, nauttien samalla raitiista ilmasta. Jyrkätkin mäet vetää helposti. Painan 120 kiloa ja scootteri vetää kevyesti. Nopeus ja akun kesto hieman laskevat tällä painolla.
    Ehdottomasti suosittelen. Metsän halki on kiva polkuja pitkin oikaista naapureille kylään.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Joo, kyse taitaa olla muusta kuin potkulaudasta. Kiinassahan niitä on jo kauan ollut valtavat määrät. Kyllähän sellainen ostosmatkoilla on ilman muuta hyvä vaihtoehto.

      Poista
    2. Tuosta saa penkin pois, joten potkulautailen usein metsäteillä
      - Petrus

      Poista
    3. Vai poluille skootterilla? Kyllä poluilla on ajettava polkupyörällä, kuten vekottimen nimikin kertoo. Kahlevekseli toki helpottaa ajamista.

      Onko kellään muuten sähköhampaita tai sähköpartaa? Minulla on sähköhammasharja, mutta ei sähköparran ajokonetta.

      Mikähän muuten on sähköpotkun eettinen sopivuus- ja turvallisuusluokitus ja miten se suhtautuu sähköiskuun?

      Poista
    4. Joskus ennen puhuttiin lieke-sätkäyksistä. Ehkä se olisi nytkin paempi termi. Lieke-sätkylauta?

      Poista
  3. Luikuri on kyllä hyvä termi tuolle turhakkeelle. Riesa olisi kenties kuvaavampi.

    Ennenmuinoin ipanat, jptka eivät vielä osanneet ajaa polkupyörällä ajelivat potkulaudalla. Alle neljävuotiaat siis. Ameriikan ihmemaassa oli valintavaihtoehtona ipanoille vielä rullalautakin. Ja nyt kummillakin ajavat aikamiehet, keholtaan vaan lienevätkö mieleltään.

    Pyssymies

    VastaaPoista
  4. "naseva ja mielellään yksiselitteinen (mitä pyörä ei ole)"

    Miten niin: polkupyörä on naseva ja täsmällinen, löysässä arkikielessä pyörä riittää. Vähän kuin venäjässä nimet: henkilö on viralliselta nimeltään Aleksander, arkikielessä Sasha, äidille Sashuska (tms) jne.

    VastaaPoista
  5. Pyörällä hulluillaan. Työssäkäyvät voivat sillä surauttaa töihin.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Alli Kuhne aplodeeraa Simo Hopsun kanssa.

      Poista
  6. "Sen sijaan samaa tarkoittava luikuri voisi olla erinomaisen sopiva sana."

    Elävä kieli nyt vain tapaa kulkea omia laatujaan niin, että erilaiset kielitalebanien ehdotukset eivät vain ota tulta, niitä on KOTUKSEN arkisto pulolllaan. Minulle sähköpotkulauta - joka on sinsä riesa - riittävän täsmällinen ja ymmärrettävä. Pääasia, ettei sitä ryhdytä bikeksi, pikeksi taikka scooteriksi kutsumaan.

    Ja jos kieli siihen menee, minkäs teet. Ollaanhan me sopeudutti venäläisiin pappiin, ristiin ja Raamattuunkin.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Niin, mutta kyllä oli pappi tuskassa. Heti hankin, kun löytyy pikku allu.

      Poista
  7. Sähköpotkulaudalle sopisi mielestäni nimeksi Spola.
    Hyvinhän niillä pyyhkäistään pitkin kaupunkia lasketellen menemään vain.

    VastaaPoista

Kirjoita nimellä.