Myös musiikki
kehittyy
Musiikki on
taiteista suurempaa, lauloi aikoinaan Hiski Salomaa, joka tunnetusti
herätti myös intohimoja. Joissakin piireissä olisi haluttu yhteiskunnan
varoilla levitettävän musiikin olevan hienompaa kuin Hiskin sinänsä tarttuvat
renkutukset.
Se oli sitä
aikaa, kun ns. kevyttä musiikkia kuuli radiosta vain lauantaisin. Lauantain
toivotuista alkoi puoli kuuden aikaan, virsien, Cavalleria rusticanan,
Oersialaisen torin ja Miliza Korjuksen laulaman Warum-laulun jälkeen
tulla kotimaista iskelmää, jonka tulva päättyi vasta, kun iltakellot ilmoittivat
pyhän alkaneen.
Siinäpä olikin
kevennystä koko viikoksi! Kun harvalla oli varaa ostella äänilevyjä, kirjoitettiin
laulun sanoja muistiin tai ostettiin ns. toivelauluvihkoja. Moni kirjoitti
sitten radioon levytoiveensa, joka joillekin onnellisille lauantai-ehtoona myös
toteutui.
Iskelmistä hyvin
suuri osa oli venäläisiä kansanlauluja, joista ei tarvinnut rojalteja maksaa ja
jotka useassa tapauksessa Pietarista peräisin olevat muusikkomme osasivat
ulkoa. Toinen suuri ryhmä olivat italialaiset iskelmät.
Joskus harvoin ilmestyi joukkoon jokin
saksalainen iskelmä, kuten Beethovenin Für Elisestä muunneltu Rote
Rosen werden blühn tai Freddyn laulama Die Gitarre und das
Meer. Amerikka oli niukasti edustettuna, mutta toki Preerian keltainen ruusu
oli mukana ja tietenkin Susanna ja vielä jokin muu.
Jazzin
harrastajat olivat oma joukkonsa ja Louis ”Satchmo” Armstrong, Benny Goodman ja
muutama muu olivat hyvin tunnettuja, alansa mestareita.
Sitten tuli tämä
rock and roll, josta kerrottiin, että kun konsertteja pidettiin, tytöt
kirkuivat ja pyörtyivät ja pojat särkivät penkkejä. Sama rituaali toistui
kaikkialla.
Kyseisiä
kappaleita uskallettiin sitten joskus soittaa radiossakin. Aluksi kai pelättiin,
että käy kuten jossakin apokryfisessä joukkohypnoositapauksessa, jossa
hypnotisoija oli saanut valtaansa tuhansia ihmisiä.
No, eihän se
rokki radiossa kuulostanut oikeastaan yhtään miltään. Kukaan ei liene kotonaan sen
takia särkenyt yhtään tuolia tai pöytää, tuskin radiotakaan.
Joka tapauksessa
jumputus oli nyt täällä ja kun siihen liitettiin sopivan suggestiivinen
elehtiminen ja ääntely, voitiin suuriakin yleisöjä saada mukaan, mikäli he olivat
sopivassa hengessä valmistautuneet ja yhteen kerääntyneet.
Olennainen asia
oli ymmärtääkseni juuri joukkosuggestio. Ilmiötähän on sen jälkeen hyödynnetty
ja kasvatettu se megalomaanisiin mittoihin.
Kyseessä on
miljardibisnes ja nuoriso saapuu paikalle jopa maapallon toiselta puolelta
saadakseen hurmaantua idolinsa suggeroiman monituhantisen joukon tahdissa.
Jotakin samaa kai tapahtuu myös suurissa herätyskokouksissa ja jopa
poliittisten liikkeiden tapahtumissa.
Kyseessä on siis
klassinen massailmiö, jollaisessa tyhmyys aina tiivistyy. Omasta minuudesta
luopuminen näyttää saavan porukan transsiin, johon liittyy joskus euforiaa ja joskus
aggressiota ja joskus kai molempia.
On selvää, että
huumeet vahvistavat olennaisesti ilmiötä, jolla muutenkin on huumeenkaltaisia
vaikutuksia.
Mikäpäs siinä.
Asia on jokseenkin varmasti vanha ja luulenpa, että Colosseumilla hurrannut
yleisö tuntisi heti olonsa kotoisaksi, mikäli se herätettäisiin jollekin
nykypäivän stadionille kuuntelemaan ns. tähtien esiintymistä.
Itse asiassa
kyse ei ole kuuntelemisesta, minkä voi tehdä kotonakin, vaan osallistumisesta
kaikilla aisteilla. Samaan aikaan oma järki ja tahto sammutetaan ja liitytään
suurempaan kokonaisuuteen. Kyseessä on siis jokseenkin sama asia kuin ns.
roskajoukkoilmiössä (siitä ks. https://timo-vihavainen.blogspot.com/search?q=roskav%C3%A4ki
).
Aivan äskettäin
opin uudesta kulttuurimme saavutuksesta, jonka nimi on moshing. Se
merkitsee sitä, että konserttiin (!) osallistuvat nuoret heiluttelevat hurjasti
päätään, jossa mielellään kasvaa pitkä tukka. Näitä heilyuttelijoita sitten
kokoontuu yhteen laumaan, joka tunnetaan nimellä moshing pit. Tässä nämä
hyppivät toisiaan vasten ja arvatenkin silloin tällöin kalauttavat myös huimat
päänsä yhteen.
Ainakin homma on
vaarallista, sillä kaikkitietävä wikipedia kertoo kuolematapauksia sattuneen.
Mutta sellainenhan kai aina antaa hommalle hohtoa.
Suomessa joskus
viikko sitten pidetyssä tapahtumassa kuulemma oli joku moshaaja menettänyt tajuntansa,
jolloin esiräppääjä oli puuttunut asiaan henkilön pelastamiseksi, mikä lienee
onnistunut. Sivumennen sanoen, moshaus oli aloitettu valotaululle
ilmestyneen käskyn mukaisesti.
Jotenkin
arvattavaa on, että moinen muoti liittyy nimenomaan rap-tapahtumiin,
etten sanoisi konsertteihin. Kyseessähän on sellainen taiteen laji, jossa laulu
on korvattu kähinällä, joka muistuttaa jonkinlaista rujoa runoutta. Sen etuna
on, ettei tarvitse osata mitään.
Aiheet ovat
seksi, huumekauppa ja väkivalta. Joku alan lajike, taisi olla mafioso rap,
puolestaan rehentelee rikoksella saadulla luksuselämällä eli siis sen
kuvittelemisella.
Yhtä kaikki,
kyseessä on slummissa asuvan loisväestön kehittämä taiteenlaji, jossa
ihannoidaan sitä ympäristöä, jossa se on syntynyt. Koko genren ydin lienee ns. gangsta
rap, josta kaikkitietävä wikipedia kertoo: ”Gangsta rappia on syytetty
esimerkiksi väkivallan, sovinismin, katujengien
ja rikollisuuden
ylistämisestä. Gangstaräppärit ovat puolustautuneet sanomalla, että he vain
kuvaavat kappaleissaan katuelämän todellisuutta”.
No, siinähän
sitä on puolustusta kyllin.
Se, että
meilläkin moinen kulttuurin muoto on suuressa huudossa, on kuitenkin
kummallista, kun itse nuo slummit sentään puuttuvat meiltä -vielä.
Joka tapauksessa
on ilmeistä, että niiden tuottamassa kulttuurissa nähdään jotakin esikuvallista
ja tavoiteltavaa.
Verrattuna
puolen vuosisadan takaiseen tilanteeseen, kulttuurimme on edennyt jättiläisaskelin.
Mitä tunteita ja odotuksia sen suunta herättää, on juttu erikseen.
Lopetan tämän
katsauksen toistamalla aikamme suuren perusviisauden: kuka voisi mennä
arvostelemaan toisten mieltymyksiä ja millä perusteella? Vai voisiko sentään ja
pitäisikö siihen kyetä?
Repikää siitä.
Georg Otsia mukaillen:
VastaaPoistaMuuttuuko musiikki ja jos, niin mihin suuntaan?
Super Jannea mukaellen; Kaikki muuttuu. Mihin suuntaan, se riippuu ihan omasta asenteesta ja näkökannasta - uskosta elämään.
PoistaJoukkoutumisessa tuo hypnoottinen tajunnantila syntyy itsestään. Siinä on kyse palautumisesta ihmislajin varhaisimpien laumaominaisuuksien valtaan. Ilmiö on yleisinhimillinen koska ihminen on olemuksellisesti sosiaalinen laji. Hypnoottinen tajunnantila on kaiken kehityksellinen pohja -- yksilöllinen eriytyminen ja "minän" tietoisuus itsestään ovat hyvinkin myöhäsyntyisiä emergensseja.
VastaaPoistaSe miten "normaalia" hypnoottinen tajunnantila on näyttäytyy mielestäni hyvin siinä, ettei sitä pystytä milään mittaus- tai kuvantamismenetelmällä erottamaan muista erilaisista "tajunnatiloista". On kysytty, onko se siis mikään erityinen "tajunnatila" ollenkaan. -- Tuollaiset kysymykset selvenevät jos sitä mitä yksilökokemuksessa nimitämme "tahdoksi" ajatellaan lajinkehityksen kannalta ja lähdetään liikkeelle siitä että alunperin tämä "tahtotoiminto" oli sama asia kuin laumaa organisoiva kollektiivinen "valta".
Mielikuvat "hypnoosista" kannattasi siis ensin oikaista. Sen jälkeen tulee mahdolliseksi oikaista meille eurooppalaisen uuden ajan individualisteille vieläkin vaikeammin ymmärrettävissä oleva asia -- se, ettei "minä" ole mikään tietoisuuden, tajunnan tai psyykentoimintojen "keskipiste", vaan enemmänkin kehityksellisen matkan varrella rakentuva raamitus, jonka puitteissa koemme olemassaolon ajallisen jatkuvuuden.
Persoonapronomien oikea järjestys on: "sinä", "minä", "hän", ja sitten "yleinen Toinen". Jokaisen tajuntaan syntyy ensin "sinä" ja vasta myöhemmin "minä". "Minä" ei siis ole mikään kaiken palautuspiste -- yksilö, ihminen kaikkineen, palautuu aina symbioosiin, kollektiiviin.
Kulttuurievoluutiossa nuo ihmisyyden varhaisvaiheet, jolloin kulttuurikognitiiviset raiteet asettuvat paikoilleen, ovat yhtä ratkaisevia kuin yksilön elämässä sen ensimmäinen vuosi. Jos joku ei tiedä miten ratkaisevasti koko myöhempi elämä määräytyy ensimmäisen vuoden vaikutteiden pohjalta, suosittelen kirjaa Rene Spitz: "Elämän ensimmäinen vuosi".
Musiikista sanoisin sen verran, että kulttuurimme hajoaminen merkitsee minuuden rakennelmien hajoamista ja vammautuneen narsismin paluuta. Kypsyvän objektirakkauden puuttuminen ilmenee suunnattomana identiteettikriisien paljoutena -- jopa tiedollis-opilliset ismit ja poliittiset ideologiat ovat nykyisin identiteettikysymyksiä. Toisaalta sitten nousevat suosioon nämä uhoavat ja pelonvoittamiseleitä pakkotoistavat räppärit, joilla on syviä oraalisen kauden vammoja, jotka Tampereen katukuvassa näkyvät rap-festarien jälkeen mm. siinä että jalkakäytävät Ratinan lähikortteleissa on syljeskelty täyteen.
Tolkullisempi näkemys: Kaikkien aistien ja tunteiden keskipiste on jokaisella ihmisellä ja eläimellä nimenomaan se "minä".
PoistaNiinpä. Mitä se tolkku sitten on -- täydellistä tolkuttomuuttamme, anteeksi annettavaa vai anteeksiantamatonta historiallista tietämättömyyttä ja ymmärtämättömyyttä.
PoistaRooman valtakunnassa jo olemassa olleet kognitiiviset kyvyt katosivat kun tuhatvuotinen henkinen regressio laskeutui Euroopan ylle. Yksikään eurooppalainen ei osannut piirtää syvyysperspektiiviä, eikä hahmottanut olemassaoloaan ajallisen dynamiikan raameissa. "Minä" oli kadoksissa. Ilmiötä nimitetään depersonalisaatioksi.
Se ei ole kuriositeetti, vaan paljon keskeisempi tekijä inhimillisen tajuntamme mekanismeista kuin tämä nyt meissä emergoitunut uuden ajan individualistinen "minä". Ihmisen historiaa -- ei primitiivistä varhaishistoriaa, mutta ei myöskään sitä aikaa mitä nyt elämme -- ei voida hahmottaa ymmärtämättä että "minä" on jotain ihan muuta kuin kaiken ikuinen keskipiste tai palautuspiste.
Olosuhteiden pakosta olen joutunut mukaan ulkoilmakonsertteihin, kerran Porin Jazzeihin, kerran Fat Domingon konserttiin Nitsassa ja Kerran Jose Carrerasin täällä Espanjassa. Vähiten ulkona olin tietysti Josen konsertissa, vaikka kyllä se häiritsi kuunnella ämyristä, vaikka mies ise oli siinä lavalla. Vanhana kalkkiksena en voi nauttia musiikista kuin sisätiloissa ja oikeissa akustisissa ympäristössä. Näin se vaan on, vaikka taidan kuulua lajiin, joka ei enää uusiudu. Alan musiikista tunnistan OLavi Virran ja Elviksen, mutta jo muut Elviksen kaverit edustavat jotain, jota kyllä on joutunut kuuntelemaan, mutta eipä juuri tunnistamaan.
VastaaPoista"Mikäpäs siinä. Asia on jokseenkin varmasti vanha ja luulenpa, että Colosseumilla hurrannut yleisö tuntisi heti olonsa kotoisaksi, mikäli se herätettäisiin jollekin nykypäivän stadionille kuuntelemaan ns. tähtien esiintymistä."
VastaaPoistaMielenkiintoinen kysymys selvitettäväksi, missähän määrin rokkarit (ja miksei muukin showbisnesväki) ovat aivan tietoisestikin ottaneet mallia esim. natsien aikoinaan järjestämistä mahtipontisista ulkoilmaspektaakkeleista? Tuossa massahurmioitumisessa ja sen aikaan saamiseksi käytetyissä lavastuksissa ja valo-, ääni- ym. efekteissä on vaan jotakin niin merkillisen tuttua...
"Yhtä kaikki, kyseessä on slummissa asuvan loisväestön kehittämä taiteenlaji, jossa ihannoidaan sitä ympäristöä, jossa se on syntynyt."
Hui, tämähän hipoo jo vihapuheen rajoja! ;)
"Se, että meilläkin moinen kulttuurin muoto on suuressa huudossa, on kuitenkin kummallista, kun itse nuo slummit sentään puuttuvat meiltä -vielä."
Noo, eipä siinä varmaankaan enää kauaa tarvitse odotella, kun slummit ovat ihan täyttä todellisuutta myös täällä meitin Impiwaarassammekin... Ne kai sitten kaikitenkin generoivat sitä kauan kaivattua sykettä, värinää ja sosiaalisia ja kulttuurisia innovaatioita? Näin varmaankin käy, koska meillähän tottakai osataan ottaa oppia niistä muualla jo tehdyistä virheistä ja hoitaa hommat kerralla oikein ja kotiin, vai mites se taas olikaan...?
"Aiheet ovat seksi, huumekauppa ja väkivalta. Joku alan lajike, taisi olla mafioso rap, puolestaan rehentelee rikoksella saadulla luksuselämällä eli siis sen kuvittelemisella."
En nyt varsinaisesti osaa identifioida itseäni suoranaiseksi hevariksi, vaikka tykkäänkin kuunnella myös hieman raskaspainotteisempaa musaa tuolloin tällöin. Mutta jos pitää välttämättä ottaa kantaa tähän iänikuiseen hevi vs. rap(pio)-kiistaan, niin ainakin siinä tapauksessa olen 100% hevarien puolella. ;)
-J.Edgar-
"Se oli sitä aikaa, kun ns. kevyttä musiikkia kuuli radiosta vain lauantaisin."
VastaaPoistaMites rinnakkaisohjelmasta, nykyisestä radio Suomesta?
Eipä kuulunut ainakaan joka päivä.
PoistaNs. Sävelradion tulo oli sitten aivan huikea vallankumous. Tapahtui joskus noin 1964?
Poista"Gangstaräppärit ovat puolustautuneet sanomalla, että he vain kuvaavat kappaleissaan katuelämän todellisuutta”.
VastaaPoistaRevitään sen verran, että ennen ns (korkea-) kultuuri pyrki viemään yleisöään ylöspäin, kuvattu nyky"kulttuuri" alaspäin. Liekö vika sitten taitelijoissa, yleisössä vai koko yhteisössä, ts henkistä kuolemaan tekevässä lännessä. Jäädään siis odottamaan väestönvaihtoa, joka aikaa voittaen luo uuden korkeakulttuurin, olisikohan 500-1000 vuoden kuluessa.
"Miks noudata en veren huumaa vaan kansain kohtaloa haikailen."
Kun katselin Ratinan stadiodin ulkopuolelta taannoista Ramsteinin konserttia ja sen valonheittimiä tuli väistämättä mieleen Nurnbergin puoluepäivät. Ehkä sielläkin oli aikoinaan jotain samanlaista hurmosta?
VastaaPoistaTähän löyhästi liittyen, venäläiset osaavat tulkita Rammsteiniakin omalla tavallaan: https://www.youtube.com/watch?v=BzF-JEZ1RMo
"tuli väistämättä mieleen Nurnbergin puoluepäivät."
PoistaSodan jälkeen natseilla oli Nürnbergin krapulapäivät.
"Omasta minuudesta luopuminen näyttää saavan porukan transsiin, johon liittyy joskus euforiaa ja joskus aggressiota ja joskus kai molempia... Samaan aikaan oma järki ja tahto sammutetaan ja liitytään suurempaan kokonaisuuteen."
VastaaPoistaDostojevski sen kuvasi ylittämättämöllä tavalla Karamazovin veljesten Suurinkvisiittori-jaksossa: sisäinen vapaus - ja siihen kuuluva vastuu - on niin iso ja vaikea asia, että lähes kaikki ihmiset ovat valmiit alistumaan mihin tahansa siitä päästäkseen. Loput harvat sitten poltetaan. Kommunismissa - ja natsismissa - teoria sitten testattiin ja oikeaksi havaittiin.
Voi ihmistä.
Itse rinnastaisin stadionkonserttien pitit ynnä muut joukkoeuforian tavoittelumuodot, joissa paikka, aika ja tarkoitus ovat rajattuja ja ennalta suunniteltuja, pikemmin Dionysoksen mysteerirituaaleihin kuin roskaväen mellastamiseen.
VastaaPoistaEn harjoita rappiä enkä heviä, mutta teknokulttuuria kulutan mielelläni ja tavoitteena on hyvinkin päästä olotilaan, jota ei voi kuvailla normaaliksi saati päihteettömäksi. Oikein mukavaa silloin tällöin, mutta kaikki ei sovi kaikille.
En usko, että natseilla on sormensa pelissä stadionkonserttien osalta muuten kuin että heillä ensimmäisten joukossa käytössään valonheittimet - pimeyden ja valon vuoropuhelu on ollut kaikissa kulttuureissa kiehtovaa. Natsit saavat muutenkin koko lailla kunniaa sellaisista esillepanoista, jotka ovat suoraan kopioitu italialaisilta fasisteilta.
Mutta mistä fasistit temppunsa keksivät, kas siinäpä kysymys.
Olisikohan antikin Roomasta, jota ihannoivat. Valistunut veikkaus.
PoistaDalrymple mainitsi muistaakseni jotain sellaista, että ensimmäistä kertaa historian aikana ylemmät sosiaaliluokat matkitvat alempien sosiaaliluokkien käytöstä ja ihailevat sitä.
VastaaPoistaVissiinkin tolta Dalrymplelta on jäänyt huomaamatta vaikkapa kansallisromanttinen liike? Onhan siitä toki jo aikaa vierähtänyt kyllä.
PoistaSuomessa ihaillaan ja matkitaan hieman jälkijättöisesti slummikulttuuria ja amerikan negro-muoteja. Slummien ja syvän etelän takapajuloiden muoteja.
VastaaPoistaTampereella on noussut hälyä, kun uuden alueem, uusien talojen asukkaat eivät halua kuunnella öisin Harlemin roikaleiden mallista koripallon peluuta, äänekästä meteliä - ns. musiikkia ghettoblastereista - ja yleistä älämölöä.
Ko. mellastuksen ihailijoilta on jäänyt huomaamatta,että ei Harlem ole enää slummi, eikä siellä möykätä ruohon voimalla öisin. Kalliilla asuinalueella.
Pyssymies
Kirjoittaja on poistanut tämän kommentin.
VastaaPoistaVanhuksille tiedoksi, että moshaus kuuluu hevi-musiikkiin, ei räppiin
VastaaPoistaVai niin. Räppikonsertissa sitä nyt joka tapauksessa harjoitettiin.
VastaaPoistaNoh, piru kun eivät osaa edes tyylilajissaan pysyä vaan tekevät erilaista fuusiokultuuria (pannaan tähän nyt siten vielä se sarkasmivarotus, mikä se sitten lienekää).
PoistaEräs vanha ruotsalainen (ainakin ruotsinkielinen) lastenlaulu menee näin:
VastaaPoista"De gamla och kloka må le-le-le [le = hymyillä],
vi äro ej förståndiga som de-de-de,
ty vem skulle sjunga, om våren den unga,
om vi vore kloka som de-de-de"