Landet som
icke fanns
Vietin
Pietarissa pari yötä Dom Romanovyh-nimisessä minihotellissa. Sen
omistaja oli koonnut sinne valtavan määrän sadan vuoden takaista rekvisiittaa,
Venäjän regaalioista Singerin ompelukoneisiin.
Hotellissa oli
myös pieni kruununperillinen Alekseille omistettu kappeli ja siellä järjestetäänn
pieniä konsertteja. Ihan lähellä oli Romanovien 300-vuotisjuhlalle omistettu
kirkko, joka oli rakennettu vanhavenäläiseen tyyliin ja jonka vieressä oli pätkä
punaista tiilimuuria Moskovan Kremlin tyyliin.
No, tuollaisia temaattisia
pikku hotelleita nyt maassa riittää. Yövyin joskus myös Maršal-hotellissa,
jossa oli Mannerheimille omistettu näyttely.
Dom Romanovyh
(kääntyy yleensä parhaiten Romanovien dynastiaksi) oli kaikessa
herttaisuudessaan kuitenkin vaikuttava esimerkki imperiaalisesta ikävästä,
nostalgiasta, joka kohdistuu siihen Venäjään, jonka menetimme (Rossija,
kotoruju my poterjali), kuten oli nimeltään Stanilas Govoruhinin kuuluisa
filmi neuvostovallan loppuajoilta.
Keisarivallan loisto
ja korkeakulttuuri, joka kerran ilmeni niin monessa arkipäivänkin asiassa, oli tietysti
huikeassa kontrastissa siihen rappioon, joka oli vallannut koko Neuvostoliiton
sen loppuaikoina. Muuan esimerkki näiden kahden rinnastamisesta on kuuluisa
filmi Metsästyksen kansalliset erityispiirteet, joka teki Ville
Haapasalon suureksi julkkikseksi Venäjällä.
Filmissä unelmat
tsaarin metsästyksestä ja jatkuvassa kännissä örveltävistä neukkujätkistä ovat
niin huikeassa kontrastissa, että tuloksena on hykerryttävän hauska ja samalla
tietenkin traaginen näkymä koko tuohon Venäjän suureen vallankumoukseen.
Keisariperhe on
nyt kanonisoitu, he ovat marttyyrejä, jotka esitetään omassa ikonissaan. Ne jätkät,
jotka lokakuussa 1917 kaappasivat vallan, ovat sen sijaan saaneet historian
tuomion. He ainakin tuhosivat Venäjän, mikä ei estä nostalgiannälkäisiä arvostamasta
myös heidän saavutuksiaan, esimerkiksi sotilaallisella alalla.
Tuo imperiaalinen
(venäläinen suosikkitermi, jolla vältetään ajatus imperialismista) nostalgia
tuppaa vain olemaan kovin falskia, kuten vastaava suhde menneisyyteen yleensäkin.
Nikolai II:n uran huippukohtia oli Romanovien dynastian (Dom Romanovyh)
300-vuotisjuhla, jonka kunniaksi nostettiin innolla esiin myös vanhaa Venäjää,
sitä, jonka Pietari Suuri sitten hävitti, sikäli kuin pystyi.
Kuten tunnettua,
tuon vanhan Venäjän ihailu oli tunnusomaista slavofiileille, jotka sen tähden
joutuivat myös hallitsijaa lähellä olevien piirien epäluulojen kohteeksi: mitä nuo
puoliturkeissa kekkaloivat intellektuellit oikein luulivat olevansa arvostellessaan
Pietaria ja hänen seuraajiaan, muka kansan vastakohtana?
Kunnon
venäläisen patriootin kuului aina kumartaa Jumalan armosta hallitsevan monarkin
töitä, olivatpa ne sitten keskenään ristiriidassa tai ei.
Yhtä kaikki
tuohon Nikolai II:n loppuaikaan sijoittui suuri kansallisromantiikan, etten
sanoisi kitschin aalto. Sellaiseksi se toki ymmärrettiin jo omana aikanaan.
Kukapa
tiedostavan intelligentsijan jäsen olisi voinut 1900-luvun alussa kannattaa tsarismia?
Se olisi ollut moraalinen kuolemantuomio vertaisten keskuudessa. Samalla myös koko
se romantiikan ja nostalgian aalto, joka nousi tsaariperheen ympärille, leimattiin
taantumuksellisen politiikan ja pošlostin leimalla.
Sitä edustivat
Nikolain ja Aleksandran kaikkialle levitetyt kuvat kansallisromanttisissa
asuissa, siihen kuului Pietarin Verikirkko, joka oli mahdollisimman
jyrkässä ristiriidassa koko kaupungin hengen kanssa. Pietarihan oli halunnut
rakentaa nimikkokaupungistaan anti-Moskovan, rationaalisen ja eurooppalaisen
kaupungin, ei mitään uutta pimeiden musikoiden Moskovaa.
Sellaisessa kaupungissa
kirkkojenkin tuli olla empiretyylisiä ja kupoleilla varustettuja, kuten
kirkkokansan tuli olla länsimaalaisittain pukeutunutta ja parratonta. Pietari
nimitti kaupunkiaan paratiisikseen. Moskova taas mitä ilmeisimmin oli hänelle
tuulahdus tämänpuolisesta helvetistä: siitä takapajuisuudesta, jonka voittaminen
oli hänen elämäntyönsä.
Yhtä kaikki,
vuosisadan vaihteessa vanha Moskovan Venäjä oli mielikuvien tasolla voimalla
palannut takaisin, se oli romanttisen mielikuvituksen luomus, anakronistinen kuvitelma
menneestä maailmasta, jossa kansa vielä oli kansaa ja tsaarit tsaareja eivätkä
keisareita.
Nyt, sadan
vuoden kuluttua nostalginen paluu tuohon vanhaan nostalgiseen paluuseen tuntuu
olevan ikään kuin kitschiä toisessa potenssissa. Kenelle enää tulisi edes
mieleen, miten epäaitoa se oli jo alun pitäen?
Tämä suuri nostalginen
paluu menneisyyteen on nähtävissä myös kaupungin patsaissa.
Pietarissa
kuuluu olevan kuutisentuhatta muistomerkkiä, mutta toki vain osa niistä on
patsaita. Pronssisen patsaan pystyttäminen on jo fyysisesti merkittävä suoritus
ja kun ne sijoitetaan paraatipaikoille, tulee niistä myös julkisia palvonnan
esineitä.
Kun Mannerheim
ratsastajapatsas meillä aikoinaan pysytettiin, kuului ääniä, joiden mukaan
kyseessä oli Euroopan viimeinen ratsastajapatsas. Sehän on ns. näköispatsas
tämän vuosisadan ihmisestä hevosen selässä. Anakronismi jo aiheeltaan.
No, sellaisia on
sitten kommunismin kukistumisen jälkeen tullut myös Pietariin paraatipaikoille.
Aleksanteri Nevski on jo pari vuosikymmentä patsastellut lavraluostarin edessä
ja aikoinaan kovin pilkattu Begemoth eli Aleksanteri III:n patsas on
myös nostettu pystyyn, ei tosin enää Znamenskaja-aukiolle, jonka nimeä ei ole
palautettu.
Mutta näiden
ohella ihan uusia patsaita on ainakin parikymmentä. Nikolai Veriseksi jo
aikoinaan kutsuttu Nikolai II on nyt saanut patsaansa, Venäjän ja Gruusian
ikuista, imperiaalista ystävyyttä -vielä hiljattainhan sellaisen oletettiin
olevan olemassa- puolestaan symbolisoinee vuoden 1812 sankarin, meilläkin vierailleen
ruhtinas Bagrationin patsas.
Sen lisäksi ovat
tulleet uusi Suvorovin patsas, laivaston ja rakettijoukkojen suojelijan,
amiraali Ušakovin
patsas, joka on Kronstadtissa, on kenraali Brusilov ja monia, monia muita ”vanhaan”
eli vallankumousta edeltävään Venäjään liittyvien sankarien patsaita.
Noista patsaista
oli lavran hautausmaan näyttelyhallissa jopa hyperlinkeillä varustettu kartta. Valitettavasti
ei ollut brosyyriä, mutta tilannehan muuttuukin jatkuvasti.
Kun käveli Harkovinkadulta,
Romanovien talosta Aleksanteri Nevskin patsaan ohi lavran patsasnäyttelyyn,
tuntui ilma olevan sakeanaan falskia nostalgiaa ja virallista patriotismia,
joka tuo mieleen Nikolai I:n ajat.
Mutta eihän
tässä koko tarina ole.
Kun tutkitaan
Pietarin uusi patsaita, on niissä vahvasti mukana myös moderni ja jopa leikkisä
näkökulma. Toisinajattelijoillekin löytyy tilaa. On Josif Brodskin ja Sergei
Dovlatovin patsasta, kissapatsas, ”Puskin poistui”-patsas lähellä kaksintaistelupaikkaa,
löytyy hykerryttävän hauska Trezzini, piippua poltteleva Vasilinsaaren Vasili,
12 tuolin veijarisankari Ostap Bender ja niin edelleen ja niin edelleen.
Kun jatkoin
toiseen suuntaan, Gontšarskaja ulitsaa Moskovan aseman suuntaan, tuli sitten taas
vastaan tämä läntinen tatuointien, amerikkalaisuuden, metallimusiikin ja muun
aikamme roskan maailma. Muuan kellarikauppa oli nimeltäänkin White Trash…
Pisteenä i:n
päälle oli kirjakaupasta mkaan tarttunut opus 11 mifov o Rossijskoj Imperii
(Aleksandr Musafarov, Jauza, Moskova 2018, 315 s.
Tekijä kumoaa
siinä myytit venäläisestä likaisuudesta, juoppoudesta, varastelusta, teknisestä
jälkeenjääneisyydestä ja vastaavasta. Hän on siis samalla asialla, kuin
kulttuuriministeri Medinski, joka on tehnyt asiasta kokonaisen kirjasarjan.
Musafarov haluaa
myös kumota myytin vallankumousta edeltäneen Venäjän eliitin kyvyttömyydestä ja
armeijan kelvottomuudesta. Itse asiassa Venäjä oli huimaa vauhtia kehittyvä,
ihmiskunnan eturivin maa miltei joka suteessa.
Miksi se sitten
sortui? Kirjoittajan mukaan asiaa voidaan verrata Titanicin kohtaloon. Molemmat
edustivat aikansa huippua, mutta kaikilla aloilla kehitys ei edennyt yhtä nopeasti.
Titanic sortui omaan
mahtavuuteensa: sillä oli huikea suorituskyky, mutta ei kykyä paikantautua ja
pysyä ajan tasalla jäävuorten kaltaisista vaaroista.
Sen, miten tämä
sitten soveltuu Venäjään, jättää kirjolitta tulevien tutkijoiden selvitettäväksi…
Muuten, tämä Paavali I:n patsas on aika mainittava: https://pantv.livejournal.com/1386898.html
VastaaPoista