Väärän henkilön muistelmia
Göran Schildt, Lainasiivin. Nuoruuden muistelmia. Otava
1995, 256 s.
Maineikas
Venäjän tutkija Richard Pipes otsikoi kiinnostavat muistelmansa Vixi. Memoirs of a Non-Belonger. Tuo
viimemainittu sana oli jäänyt hänen mieleensä jostakin kyltistä, jossa
eroteltiin paikallisen väestön ja vieraiden oikeudet.
Amerikkaan
emigroitunut Puolan juutalainen Pipes oli koko ikänsä tuntenut ulkopuolisuutta
elinympäristöissään ja omaksui ilahtuneena tuon epiteetin. Häntä oli yhä
uudelleen yritetty lokeroida erilaisilla nimikkeillä, mutta hän tiesi olevansa
yksin ja piti kunnianaan ajatella omilla aivoillaan.
Göran
Schildtissä on samoja piirteitä. Hän kertoo aina kammoksuneensa me-elämyksiä ja
-henkeä. Vaikka itsenäisyys ja koko itsen
käsite on kovin problemaattinen asia, on se sentään ollut hänelle aina
läheinen, päinvastoin kuin laumaelämykset.
Poikkeus
säännöstä oli talvisota. Sitähän on sanottu suureksi kollektiiviseksi
psykoosiksi ja sellaisena voimana se tempasi mukaansa myös Schildtin, joka
todella muistaa omaksuneensa ne arvot ja asenteet, jotka myöhemmän ulkopuolisen
silmin vaikuttavat falskeilta ja banaaleilta.
Kun tieto
rauhasta tuli, Göran itki, mutta ei itsensä tähden, vaan Suomen takia.
Murehtimista
olisi kyllä löytynyt omastakin kohtalosta. Viipurinlahden rannalla räjähtävä
luoti oli murskannut nuoren miehen alapään pahasti. Toinen kives ja puolet
toisestakin oli poistettava ja kirurgi joutui tekemään ihmeitä, jotta virtsa ja
ulosteet saataisiin taas kulkemaan normaalia reittiä.
Onnistuminen oli
joka tapauksessa hämmästyttävä.
Jälkeläisiä ei
tullut, mutta ahkerointi kauniimman sukupuolen viinamäessä jatkui entiseen
tapaan eli erittäin ahkerana. Vielä vanhana ukkona päähenkilö hurmaantui
nuoresta tyttösestä, joka oli kiinnostunut tekemään gradunsa hänen
muistelmistaan. Tosin tällä kertaa ei enää tuntunut tarvetta yrittää päästä
seksisuhteeseen, mutta ilmeistä erotiikkaahan tämäkin suhde tihkui.
Tyttönen
opiskeli New Yorkin Columbia-yliopistossa, jonne hänen piti mennä syventymään
kirjallisuuden mysteereihin, mutta jossa hän saikin sen sijaan perehtyä
amerikkalaiseen feminismiin.
Jälkimmäistähän
voisi nimittää anti-intellektuaaliseksi oman navan tai pikemmin navanaluksen
kaiveluksi, jossa totuus jo oletetaan tunnetuksi ja jossa niin sanottu tutkimus
keskittyy sen pohdiskeluun, miten ilmoituksena annettu totuus ilmenee
konkreettisessa todellisuudessa. Asia on siis analoginen keskiajan skolastiikan
kanssa.
Joka tapauksessa
Schildt kaiveli tytölle papereitaan ja muistinsa arkistoja ja kertoi lukuisissa
tapaamisissa omasta nuoruudestaan.
Se osoittautui
varsin epätavalliseksi ja päähenkilö näytti kaikkialla olevan ilmeinen non-belonger. Hän polveutui
merkittävästä kulttuurisuvusta ja vaikka perhe oli köyhä, se nautti
ankkalammikon mahtavien suojelusta ja Göran tutustui sekä intellektuelleihin
että raharikkaisiin ja yläluokkaisuudellaan pröystäileviin jalosukuisiin.
Siitä huolimatta
hän ei koskaan samaistunut yläluokkaan, vaan tunsi aina sympatiaa sorrettuja ja
solvattuja kohtaan. Poliittisiin -me-henkisiin- liikkeisiin hän ei voinut
liittyä ja ilmeisesti aidot intellektuaaliset suhteetkin jäivät varsin
harvinaisiksi. Niitä edustivat ennen muuta Georg Henrik von Wright ja Alvar
Aalto.
Schildtin
mielenkiinto keskittyi Cézannen ja André Giden tapaisiin oman polkunsa
kulkijoihin. Hän väitteli edellisestä, mutta ei pyrkinyt akateemiselle uralle,
tuntien sen itselleen vieraaksi.
Kaiken kaikkiaan
kertoja osoittaa olevansa niin viimeisen päälle individualistinen esteetti,
että se hipoo jo maniaa. Italian taide tarjosi hänelle -ja von Wrightille-
valtavia elämyksiä Goethen hengessä ja tietenkin myös ikuisesti naisellisen
prinsiipin hurmaa, nuoria kun oltiin.
Kelpo
intellektuellina muistelija problematisoi muistelemisen ja koko minuuden
käsitteen. Onko minä itse asiassa
toissijainen sinään verraten? Miten
loppujen lopuksi tehdään tolkkua siitä minästä, joka eli vuosikymmeniä sitten
ja joka itse asiassa on nykyminälle tuntematon?
Kysymykset ovat
aiheellisia ja niiden luulisi kiinnostavan myös feministisen tutkimusotteen
pauloissa olevaa tutkijanplanttua. Itse asiassa ne tulevakin lähelle tuota oman
navan kaivelun problematiikkaa, jonka ympärille feministiset lahkolaissaarnat
rakennetaan.
Kaikki käy
kuitenkin toisin. Kun haastattelija vie aineistonsa New Yorkiin gurulleen
esitettäväksi, tulee tyly vastaus: ei tästä synny sellaisia tuloksia kuin
pitäisi. Etsikää sen sijaan jotakin tyypillistä maskuliinisuuden tai
feminiinisyyden ilmentymää. Lesbous, jota kuitenkin lienee pidettävä verrattain
harvinaisena poikkeuksena, sopii aivan erinomaisesti tyypilliseksi kohteeksi…
No, mitäpä
sanoakaan. Kun olemme jo länsimaisen tieteen piirissä ehtineet tottua siihen,
että empiirisen tutkimuksen on kunnioitettava kaikkea sitä todellisuutta, mitä
se kohtaa ja kun sitten törmäämmekin siihen, että on valittava uusi aineisto,
ellei entinen sovi teoriaan, tuntuu siltä, että olemme jonkin uuden edessä.
Uudella
tarkoitan tässä tapauksessa vanhaa. Nuoren tutkijanplantun ongelma oli
skolastiikan parkitsemille oppineille kerran tuttu. He saattoivat kieltäytyä
katsomasta teleskooppiin nähdäkseen, oliko kuussa kraattereita vai ei, sillä
perusteella, ettei aistihavaintoon voinut luottaa. Piruhan saattoi näyttää
putkesta mitä tahansa…
Ellei ihminen vuorenvarmasti
uskonut siihen ilmoitukseen, joka oli saatu Pyhässä Raamatussa, seisoi hän
horjuvalla pohjalla. Siitä aukesi tie, joka johti epäilyyn, rienaukseen ja
lopulta kokonaan luopumukseen.
Kyseessä oli siis
samankaltainen kehitys, kuin se, jonka nykyään tiedämme alkavan vihapuheesta ja
pahoista ajatuksista.
Stalinin aikana
puhuttiin puolueen yleislinjasta
(generalnaja linija). Se oli se perusta, jolle ainoastaan voitiin rakentaa.
Vain arkistorotat (Stalinin ilmaus) saattoivat
tehdä menneisyydestä tulkintoja pelkkien paperisten
dokumenttien pohjalta sen sijaan, että olisivat nojanneet tukevasti
yleislinjaan…
No, tässä nyt on
kyseessä vain yhden ihmisen menneisyys, jota hän yrittää saada selville ja jota
toinen yrittää ymmärtää. Kun osoittautuu, ettei se sovikaan teoriaan, ei
kehitetä teoriaa, vaan vaihdetaan sen sijaan aihetta.
Non-belonger taitaa jäädä arvoitukseksi
paitsi tutkijalle, myös itselleen. Lukija voi joka tapauksessa päätellä, että
kyseessä oli harvinaisen antoisa elämä, jossa valoisa luonteenlaatu auttoi
ymmärtämään myös se, että vastoinkäymiset useinkin koituivat kaikkein suurimmaksi
siunaukseksi.
Mutta tämähän on
hullutusta feministisen teorian kannalta…
"totuus jo oletetaan tunnetuksi ja jossa niin sanottu tutkimus keskittyy sen pohdiskeluun, miten ilmoituksena annettu totuus ilmenee konkreettisessa todellisuudessa."
VastaaPoistaKuten blogisti viittaa myöhemmin tämmöinen feministinen"tutkimus" rinnastuu pitkälle siihen "tieteelliseen" maailmankatsomukseen, joka vallitsi naapurissamme. Näin tapahtuu aina kun tiede valjastetaan jonkin ideologian välikappaleeksi.
Jos tuollainen naistutkimus meinaa jäädä tieteenä henkiin, sen pitää omaksua tieteellinen kriittisyys myös itseensä ja kaikkiin aksioomiinsa. Uskon, että vapaassalännessä näinmyös käy.
Naistutkimus pystyy kyllä vaihtamaan tuloksiaan ihan kiitettävän ketterästi. Kolmisenkymmentä vuotta sitten aivan kaikella oli sukupuoli, sellaisillakin asioilla, joilla ei minkään järjen mukaan moista voisi olla, esimerkiksi soinnuilla. Niinpä oli mahdollista tutkia sitä, miten naisia sorrettiin Tshaikovskin sinfonioissa. Vain toistakymmentä sitten ajatus erityisestä miesverosta oli ihan hyvä. Nyt sitten oikein millään ole sukupuolta, tai sen ainakin saa valita itse.
VastaaPoistaHieno kirjoitus autenttista totuutta tavoitelleen kirjallisen intellektuellin muistoksi. Juuri noin tanssivat "vallan" ja "tiedon" tajunnalliset alkiot ihmismielessä.
VastaaPoistaVysotski tiivisti asian loistavasti laulussaan Totuus ja valhe. Jos ei venäjää ymmärrä, kannattaa kuunnella Turkka Malin versio.
PoistaVoisi sanoa niinkin, että "asia on siis analoginen Aristoteleen metafysiikan ja laajemminkin hänen filosofiansa kanssa"
VastaaPoistaPulpahti blogistin vaikutuksesta mieleeni, että vain todellinen lämminhenkinen uskovainen tuntee syvää sympatiaa sorrettuja ja solvattuja kohtaan eli ymmärtää perussuomalaisten jalon ja rehellisen olemuksen.
VastaaPoistaViherpunikkien natsimeininki sylettää rajusti.
Schildtin hauskin teos on suomennoksena häveliäästi Nuoren sotilaan päiväkirja (alkuteos Vinterkriget som fars). Siinä saa Harmony Sisterkin kyytiä.
VastaaPoistaLuovuutta on kyky ja rohkeus yhdistellä toisiinsa näennäisesti yhteenkuulumattomia
VastaaPoistaSuomalaisessa suuryhtiössä neuvotaan vuorineuvostason ohjeena ettei se ole lahjus mikä menee kurkusta alas.
Viikko pari sitten Helsingissä vieraillut EU-komission väistyvä pj. Jean-Claude Juncker kertoi nauttineensa aikaisemmalla kerralla Sauli Niinistön vieraana parhaasta vieraanvaraisuudesta koskaan missään.
Mihail Gorbatshov lakkautti perestroikan aluksi psykiatriset hoitolaitokset politiikan välineenä.
Näemmekö HS:n kulttuurintomituksessa jotakin samanlaista ilmapiirin muutosta?
Oikeastaan pelko pitäisi ensin poistaa Kirkkohallituksessa, jotta uskallettaisiin kuulla kansan sydänääniä.
Kirkkohallituksessa kuunnellaan tarkalla korvalla poliittisia suhdanteita ja sopeudutaan niihin nöyrästi.
PoistaOnkohan loppuun saakka harkittu, jos vieraan puvun alta paljastuukin vihreää?
VastaaPoista