lauantai 5. syyskuuta 2020

Cityihmisiä

 

Vision parodia

 

Kari Hotakainen, Tarina. Siltala 2020, 267 s.

 

Ihmisellä on jostakin syystä suuri hinku yrittää arvata, mitä seuraavaksi tapahtuu, vaikka varmasti antoisampaa olisi ymmärtää edes se, mitä tähän mennessä on tapahtunut ja missä nyt mennään.

Tältä kannalta vanhat tekstit ovat parhaita, vaikka on toki syytä tietää sekin, millaisia tarinoita juuri nyt kerrotaan. Seuraan itsekin säännöllisesti hesaria kaupungissa ollessani. Telkkarista sain viime viikolla katsottua liki tunnin mittaisen ohjelman ja kuuntelen harva se ilta sen pääuutislähetysten ääniä.

Syvän kontaktin saamiseksi aikamme ajatteluun on kuitenkin myös kaunokirjallisuuden seuraaminen välttämätöntä. Aika paljon hyvin kirjoitettua ja viihdyttävääkin tekstiä on ollut saatavilla Westöstä aina pariin suomenkieliseen, joiden nimiä en juuri nyt muista.

Ja sitten on tämä Hotakainen, jolta aikoinaan luin Juoksuhaudantien. Se oli tuttu paikkakin, kun siellä aikoinaan tyttäreni kanssa jakelin mainoksia. Vaikka me kyllä toimimme oikeassa ympäristössä eikä fantasiapaikassa.

Joka tapauksessa kirja oli varsin kiinnostava, vaikka sen tarina oli aika lailla pingotettu. Rintamamiestalo oli minullekin jonkinlainen unelma, joka sitten joksikin aikaa myös toteutui, vaikka se silloin näytti epärealistiselta. Se oli Hotakaisen kirjankin pääosassa ja kirja sai ansaitun suosion. Se kertoi jotakin olennaista omasta ajastaan, sellaista, jota katsojat eivät yleensä osanneen panna tärkeänä asiana merkille.

Tässä uudessa kirjassa ollaan vanhasti fantasian puolella ja siinä niin muumipeikko kuin sian henki esiintyvät tasavertaisina hahmoina erilaisten ihmispersoonien kanssa.

Sitä ratkaisua hieman oudoksun ja pidän näitä tyyppejä turhina ja hieman tylsinäkin. Huovinen osasi aikoinaan tekeytyä koeraksi tai vaikka lentsubakteeriksi, mutta se sopi hänen harrastamaansa lajityyppiin.

Tämä kirja sijoittuu siihen parin vuoden päässä odottavaan tilanteeseen, jossa maaseutu tarpeettomana lopetetaan ja ihmiset muuttavat kaupunkiin, muun muassa tyhjentyneisiin ostosparatiiseihin.

Heillä on lähinnä yksi ongelma ja se on asuntopula, jota ratkaistaessa käytetään muun muassa hakijoiden elämäntarinoiden arviointia.

Tarinat esitetään kirjassa siinä muodossa, kuin ne on lomakkeille kirjoitettu. Naiset taitavat olla yliedustettuina, minkä panen huolestuneena merkille.

Tähän galleriaan en valitettavasti oikein pysty samaistumaan ja sen tarkoituksena lieneekin vaikuttaa yleisellä groteskiudellaan. Yksi poikkeus joukossa sentään on: Caj Rahic, modernin urbaanin suomalaisen aito perikuva.

Alun perin Kai Rahikaisena maallisen vaelluksensa aloittanut miesoletettu on yhteiskunnan onnistujia ja elää unelmaansa nuoren naisystävänsä kanssa. Entinen perhe ja elämä muistetaan toki tarinassa myös.

Rahic on kaikkea sitä, mitä ihmisen pitää nyt olla: hän on luovan luokan edustaja par excellence, hyvin toimeen tuleva, täynnä itseluottamusta ja pikku paheita, jotka on jalostettu hyveiksi. Hän on erittäin empaattinen, mikäli häneltä itseltään kysytään, osaa purkaa luovan energiansa oikeisiin kohteisiin ja vihaa maailman pahuutta, rasismia vallankin.

Rahicin ohella ääneen pääsevät hänen tyttärensä ja hiukan entinen vaimonsakin, mutta se ympäristö, jossa miesoletettu työskentelee ja vuorovaikuttaa jää salaisuudeksi. Vain nuori ja notkea naisystävä esitellään naistenlehden toimesta ja asianmukaisella makeudella.

Luulen, että kirjoittajalta olisi kyllä onnistunut tuon aikamme sankarin laajempikin kokovartalokuva. Olisi ollut hyvin kiinnostavaa nähdä, miten koko luova lauma elää ja mieltää asemansa ja koko vihreän tarkoituksensa. Nyt kuitenkin koko uusi elämänmuoto ilman maaseutua on latistunut yhdentekeväksi taustaksi.

Mutta turhahan on mennä toisen töitä mestaroimaan, kun ei edes tiedä, mitä hän on halunnut saada aikaan. Olen joka tapauksessa jo pitkään odotellut jonkinlaista uutta Joel Lehtosta, joka aikanaan esimerkiksi Henkien taistelussa piirsi niin mestarillisen kuvan aikansa sivistyneistöstä.

Enpä siis puhu sen enempää asiasta, jota en tunne sen pitemmälle ymmärtäväni. Voin ainakin todeta hörähdelleeni tarinalle ainakin kymmenen kertaa, mikä ei ole ihan parhaita hyötysuhteita, mutta ei huonoimpiakaan.

9 kommenttia:

  1. "Joel Lehtosta, joka aikanaan esimerkiksi Henkien taistelussa piirsi niin mestarillisen kuvan aikansa sivistyneistöstä."

    Voiko olla niin, että tämä aikakausi ei pysty tuottamaan selaista syvällistä proosaa, se on ajattelua, kuin Lehtonen. Siksi uutta Lehtosta tai Helsi Hämäläistä on turha odottaa. Tämä rauta-aika pystyy tuottamaan enintään Hotakaista, lehtijuttujen ja erilaisten oma napa -blogien ja vlogien ohella.

    Kerrotun perustella Hotakaisen teos vaikuttaa kuitenkin hyvältä ironiselta ajankuvalta: miten muuten tällaisen pintajulkisuuden ajan voi paremmin kuvatakaan.

    VastaaPoista
  2. ”missä nyt mennään”

    Ties missä. Varmaankin vitunproletaarisessa pimeässä citytunnelissa kommunismin liput käsissä.

    Koeputkiteknologia on aikamme suuria innovaatioita. Näin kaupantiskille saadaan enemmän lihaa yhdeltä härkäpersoonalta. Vegaaniteeskentelijät syövät julkisesti vain ruohoa, mutta salaisesti myös mehukkaita lihapullia. Elimistö vaatii.

    Koeputkiteknologiaa ei kuitenkaan kannata käyttää ihmisen intellektuaalisuuden pullistamiseksi. Ei kaikki ole kultaa, mikä on koeputkesta. Se ei onnistu aina luonnollisellakaan tavalla sperman syöksyessä kohti munasolua. Valko-Venäjän pikku-Tšingis-kaani Lukashenka tunnusti taannoin ääretöntä rakkauttaan kohti suurta Tšingis-kaania, Putinia.

    Verta on vuodatettu, ihmisiä on myrkytetty ja sitä tehdään vastedeskin.

    VastaaPoista
  3. Kun on elänyt tarpeksi pitkään ja monimutkaisesti yrittäen siinä samalla etsiä maailmankirjallisuudesta selitystä, missä mennään, niin tulee vihdoin pisteeseen, jolloin kirjojen totuudet alkavat haihtua, paitsi muutamien harvojen lauseiden kohdalla, jotka alkavat tiivistyä kehittyneemmän näkemyksen perustaksi. Tämän uuden pohjan päällä velloo milloin usvaa milloin pilven hahtuvia ja saattaapa joukossa joskus välähtää hologrammimainen näkymä, josta voi aavistaa mitä tuleman pitää, jos yleensä mitään pitää tullakaan.

    VastaaPoista
  4. Tyyli ainakin on tylsä. Aihe ja sukkeluudet toinen juttu. Kirjailijat on nykyään harvassa, vaikka kynäillään enemmän kuin koskaan. Mutta kelpaa siinä kuin minkä tahansa alan nykymättö. Köyhää. Ehkä kirjaa mainostavat tekstit kuitenkin aika hyviä.

    VastaaPoista
  5. Kirjallisuudella ei todellakaan mene hyvin. Mistä siinä on kyse, ettei aika enää tuota intellektuelleja. Ennen muuta siitä, että kuvaruutu ja korvakuulokkeet korvaavat kirjoitetun tekstin. Kirjoitettu kieli oli kehittyneempi kognitio kuin retoriikka, johon olemme länsimaiden teknisen edistyksen myötä taas palaamassa.

    Retoriikan maailmassa palaamme kielen signaloiviin ominaisuuksiin. Ne elvyttävät alkulauman henkiset tasot -- kieli palaa "reaktioon", kuten Wittgenstein totesi. Lopulta se muuttuu "kollektiivisen tahtotoiminnon" mekanismiksi, ja ihan viimeinen, kaikkein taantunein taso toimii, kun laumanjohtajan merkkisignaali on enää puhdas pakokäsky.

    Paniikkitunnelmissahan tässä jo elellään. Ihan viisaina itseään pitävät ihmiset pelkäävät jo sanoja -- väistelevät tiettyjä maagisia ilmauksia, joita viuhuu ilmassa kun maagista pahuutta edustavat ihmiset niillä noituvat maailmaa. -- Mihin tällaisessa maailmassa kirjalliset intellektuellit voisivat sijoittua? Kyllä ne siellä juoksuhaudoissa lymyävät.

    McLuhan ja Postman kantoivat huolta siitä että "maailmankylä" muuttuu primitiiviseksi heimoksi. "Niin se käy" (Vonnegut). Taantuminen tuo mukanaan yksilöllisen mielteen- ja tahdonmuodostuksen kadon, ja koko henkinen taso romahtaa. Kaikki tapahtuu hienojen arvojen merkeissä -- siis "teknisen edistyksen" ja "suvaitsevuuden" ja "monikulttuurisuuden" merkeissä. Ne ovat hyviä yleiskäsitteitä, jonkalaisista Orwellkin taisi meitä varoittaa.

    Kirjoja ei tarvitse edes polttaa sensuurirovioilla, kuten "Fahrenheit 451"ssa tehtiin. Ne katoavat maailmasta ihan muutenkin. Olen viime aikoina käväissyt ison kaupunkimme kirjastossa kyselemässä muutamia klassikkoteoksia -- nyt viimeksi Blaken "Taivaan ja helvetin avioliittoa", jonka Tuomas Anhava sikoinaan suomensi -- ja jokainen klassikko on jouduttu hakemaan maanalaisesta varastosta. Yleisötason hyllyiltä niitä ei enää löydy. Jari Tervoa toki löytyisi.

    Jos siis haluaa lukea kirjallisuutta, pommisuoja on paras paikka. Tunsin vain sattumuksien kautta tarvetta kerrata lukukokemustani jostain 60-luvulta. Taivas varjelkoon. Ehkä julkaisen muistiinpanoni. Jos minulla olisi rajattomasti aikaa, tutustuisin tuohon alkukielellä. Samoin Berkeleyhin, sen sijaan en Swedenborgiin, joka oli vain "untensa tosi" (Anhava).

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Näyttää siltä, että lähes kirjastossa kuin kirjasatossa yli kaksikymmentä vuotta vanhat kirjat ovat poistolistalla, ellei niitä juuri nyt lainata.

      Poista
    2. Pelkään Sinun olevan oikeassa; tuollainen tulevaisuus (taantuminen) pelottaa...

      Poista
    3. Virkamiehiltä, korjaan virkahenkilöiltä, ei enää vaadita erinomaista suomenkieltä. Henkilöstön monikulttuurisuus on suurempi arvo kuin kirjoitetun tekstin selkeys ja ymmärrettävyys päätöksenteossa. Tämän olen omin silmin nähnyt ja ihmetellyt, kun virkahenkilö pupeltaa tekstiä, jossa ei ole minkäänlaista tajua sijapäätteistä ja lauserakenteet ovat alakoululaisen tasoa.

      Meillä on kulttuurin, kielen ja kirjallisuuden taso romahtamassa. Tiede seuraa perässä. Elämme uutta kansainvaellusten aikaa. Väistämättä tulee mieleen Rooman valtakunnan viimeiset ajat. Sivistys romahti, ja barbaarit tulivat ja ottivat vallan.

      Hyvä kirjoitus Seppo Oikkoselta. Herätti ajatuksia.

      Poista
  6. Kertakäyttötavaraa edullisesti. Antikvariaatin pitäjän elämänonnesta kertova päiväkirja Bythell Elämäni kirjakauppiaana (Kirjapaja 2019) paljastaa kirjan ongelmajäteluonteen monella tavalla, kuten tonneittain kaatopaikalle kuskattuna. Suurin osa juuri nykykirjallisuutta ei kelpaa antikvariaatteihin. "Kirjailijoitahan" Tarinakin jo alussa hämmästelee. Tuon Hotakaisen suhteen olin varmaan liian ankara. Voihan siinä kuvattu olla monellekin kuurolle ja sokealle uutta.

    VastaaPoista

Kirjoita nimellä.