Muuan puhdistus
Kai Ekholm, Kielletyt kirjat. Yleisten kirjastojen kirjapoistot vuosina 1944-46. Things to Come 2000, 300 s.
Menin tässä muutamana päivänä kirjastoon ja huomasin joidenkin ohikulkijoiden mulkoilevan epäluuloisesti kirjakassiani.
Muistin oitis, että kassin kyljessä oli omalla tavallaan aika raflaava teksti: Luen kiellettyjä kirjoja. Olin ostanut sen Kansalliskirjastosta, jonka johtaja Kai Ekholm oli kirjoittanut juuri sen väitöskirjan, jota tässäkin nyt käsitellään.
Mieleeni tuli, että vielä muutama vuosi sitten jokainen yliopisto-opintojen tasolle edennyt kansalainen oli pitänyt kunnia-asianaan lukea kaikkea tarpeellista ja saatavilla olevaa kirjallisuutta riippumatta siitä, oliko joku halunnut sen kieltää vai ei. Kielletyt kirjat olivat jo periaatteessa kiinnostavia, sillä ne oli ainakin jollakin taholla ymmärretty vaikuttaviksi eli tärkeiksi, niissä siis sanottiin jotakin.
Juolahti kyllä mieleeni sekin, että miltäpä mahtaisi näyttää kassin kyljessä teksti En lue kiellettyjä kirjoja tai samaa merkitsevä Luen vain sallittuja kirjoja. Sehän olisi sama kuin julistautua henkisesti alaikäiseksi hölmöksi, vieläpä kaikkein naiiveimmalla tavalla. Kuitenkin juuri sellainen asenne näyttää nykyään olevan kaikkein kiitetyin ns. intellektuellipiireissä.
Sodan jälkeen tuli meillä ajankohtaiseksi ns. fasismin kitkeminen. Kuten nykyään, tuolla termillä saatettiin tarkoittaa lähes mitä tahansa voittaneen valtion ideologian vastaista tai ainakin sitä huonosti palvelevaa asiaa.
Kuvaavasti kerrottiin ulkoasiainministerin nootissa vuonna 1944, että painotuotteet, joiden sisältö oli tähdätty Neuvostoliiton etuja vastaan, oli viipymättä poistattava kaupoista ja kirjastoköytöstä.
Jo välirauhan aikana oli Moskovasta saatu luettelo kirjoista, joita pidettiin Neuvostoliittoa kohtaan epäystävällisinä. Se oli aika lyhyt ja sisälsi lähinnä talvisodan kuvauksia.
Vuosien 1944 ja 1945 luettelot olivat Suomen kustannusyhdistyksen laatimia, paljon laajempia ja aika mielenkiintoisia. Kuten sensuurin kohdalla kai aina käy, mukana oli niin pelkkää roskaa (tyyliin Karhumies Tarsa), pateettista kaunokirjallisuutta (Saraja, Lunastettu maa), harmitonta huumoria (Armas J. Pullan Ryhmy-kirjat) ja asiallisia tietokirjoja ja muistelmia (Karlgren, Timonen, Wrangel, Rahmanova) ja niin edelleen. Tietenkin esimerkiksi Hitlerin Taisteluni kuului luetteloon.
Tämä oli kuitenkin vielä pientä. Varsinainen poistotyö tehtiin sittemmin kirjastoissa, joiden omasta aktiivisuudesta suuresti riippui, mitä kirjoja otettiin erilleen ns. myrkkykaappeihin, joissa ne saivat olla vuoteen 1958 saakka ja jopa pitempään.
Sellaisia helmiä kuin Haanpään Korpisotaa tai Palolammen Kollaa kestää poistettiin myös lainaajien saatavilta. Pari kirjastoa innostui myös piilottamaan Vänrikki Stoolin tarinat.
Ekholmin tietojen mukaan poistettuja nimekkeitä kertyi peräti 1783 kappaletta ja määrällisesti kirjoja pantiin piiloon yli 30000 kappaletta.
Katastrofi Suomen kansalle tämä ei sentään vielä ollut, vaikka on ilmeistä, että Neuvostoliittoa koskevaan kirjallisuuteemme 1940-80-luvuilla syntynyt tietynlainen aukko paheni merkittävästi myös tämän toiminnan takia. Uutta ns. sovjetologista tai toisinajattelijoiden tuottamaa kirjallisuuttahan eivät suuret kustantamot enää sitten julkaisseet lukuun ottamatta 50-luvun lopun hetkellistä suojasäätä.
Itse asiassa suuri osa piilotetun kirjallisuuden parhaimmistoa oli kuitenkin jo saanut paikkansa kansalaisten kirjahyllyissä, eikä kukaan sentään tunkeutunut ihmisten koteihin tutkimaan kirjahyllyjä.
Koko operaatiolla oli kuitenkin ainakin se merkitys, että myrkkykaappien sisällys todella leimautui jonkinlaiseksi vaaralliseksi ainekseksi, jossa saattoi epäillä olevan disinformaatiota, raakaa ksenofobiaa ja epäinhimillisen natsismin ylistystä. Näin oli kuitenkin vain harvoissa tapauksissa. Arvosteleva kirjaluettelokaan ei suosinut roskan tilaamista kirjastoihin.
Itse asiassa, näitä Neuvostoliittoa kuvaavia kirjoja myöhempään tutkimukseen verrattaessa, tulee se käsitys, että kirjoittajat olivat lopultakin hyväuskoisia, eivätkä pystyneet kuvittelemaan, miten häikäilemätöntä stalinistinen terrori oli tosiasiassa ollut.
Vakavampaa kuin kirjastojen puhdistukset, olivat oppikirjoihin vaaditut muutokset. Peräti 28 oppikirjaa ehdotettiin poistettavaksi käytöstä ja useisiin muihin tuli tehdä korjauksia. Etenkin historiassa oli korjattavaa, sekä Venäjän että Suomen historian osalta. Myös Baltian maista kerrottiin kuulemma epätotuuksia.
Uudet oppikirjat laadittiin ennen pitkää eikä voi sanoa, että niissäkään olisi ryhdytty historiaa väärentämään. Kuitenkin tuntuu ilmeiseltä, että ainakin aluksi katsoi kirjoittaja koko ajan syrjäsilmällä idän suuntaan ja niinpä kertomus maamme historiasta jäi usein oudon valjuksi. Itse muistan, että yleinen historiakin loppui 1950-luvulla koulussamme ensimmäiseen maailmansotaan.
No, se oli sitä aikaa se. Tuskinpa paljon erehdyn, jos sanon, että tuo sinänsä aika tehoton ja tökerö sensuuripolitiikka sentään aiheutti merkittävän ilmiön, sensuurimentaliteetin synnyn laajamittaisena ilmiönä.
Kaikki eivät tietenkään koskaan sitä omaksuneet tai hyväksyneet, mutta suuri oli niidenkin ihmisten luku, jotka pitivät viisauden alkuna juuri sellaisten tosiasioiden tunnustamista, jotka olivat Neuvostoliiton etujen mukaisia. Pikkuhiljaa ne saivat päälleen eräänlaisen poliittisen kultauksen ja alettiin ymmärtää myös totuutena.
Mitäpä ihmistä sitä paitsi olisi hyödyttänyt sellainen toinen totuus, jonka ääneen lausuminen tai jopa omaksuminenkin olisi vienyt hänet nopeasti poliittiseen turmioon ja viisaiden ylenkatseen kohteeksi?
Tällainen mentaliteetti yhdistää nykyäänkin kaikkia niitä, jotka vaativat milloin minkäkin historiallisen asian epäilemistä rangaistavaksi ja näitähän tuntuu riittävän Venäjältä aina Euroopan etummaisiin maihin, puhumattakaan muinaisen kulttuurin perillisestä, Armeniasta ja sen historiaansa ja mainettaan vaalivasta naapurista, Turkista.
Kun vielä mietin tuota kirjakassini tekstiä, tulee mieleen, että sen julkinen kantaminen olisi ehkä saattanut herättää pahennusta ennen sotia, mutta lähinnä vain asenteensa takia. Eihän niitä kiellettyjä kirjoja silloin edes ollut, vaikka lehtiä kyllä saatettiin takavarikoida.
Sotien jälkeen kyseessä olisi sen sijaan ollut avoin demonstraatio Neuvostoliitto vastaan, sillä jokainenhan ymmärsi, mistä nuo kiellot meillekin itse asiassa tulivat.
1970-luvulla edistyksellinen kulttuuriväki taas olisi jyrkästi paheksunut moista tosiasioista piittaamatonta ja ihmiskunnan historian edistyksellisiä voimia vastaan hyökkäävää, suorastaan säälittävää käytöstä.
1990-luvulta 2000-luvulle kyseessä olisi ollut yhdentekevä iskulause, jota joku ehkä nyt halusi käyttää erikoisuuden tavoitteluun.
Mutta entäpä nyt? Tänä aikana, jolloin amerikkalaisia muoteja apinoivat woke-ääliöt kaikkialla vaativat historian uudelleen kirjoittamista aina vanhojen symbolien tuhoamista myöten, alkaa moinen teksti jo olla avoin haaste.
Kiellettyjä kirjoja meillä ei virallisesti vieläkään ole, mutta odotellaanpa nyt taas rauhassa vaikkapa kymmenenkin vuotta.
Eihän meillä kohta ole muuta kuin kiellettyjä Kirjoja, digitalisaation levitessä.
VastaaPoistaValmistelin seminaarityötä lapuanliikkeestä 1980-luvun alussa ja pyysin Helsingin kaupunginkirjastosta ko. liikettä koskevaa kirjallisuutta. Sitä en saanut ennen kuin toimitin professorin allekirjoittaman todistuksen seminaarityöni aiheesta. Kirjat haettiin ”myrkkykaapista” ja sain niille määräaikaisen käyttöoikeuden. Pekka Mukkala
VastaaPoistaSiellä oli joitakin ns. edistyksellisiä ja valveutuneita kansalaisia töissä.
PoistaNeukkulaan liittyvä sensuuri oli jopa jotenkin ymmärrettävää. Tämän päivän piilo- esi- netti- ja sen semmoiset sensuuri ja disinformaatiot ovat sen sijaan pelkkää psykologista sairautta ja mielenhäiriötä. Elämme sairaassa maailmassa, jossa terveys on lääkevastaisuutta ja toden puhuminen disinformaatiota.
VastaaPoistaVoisiko joku selventää miksi tuo Hitlerin Taisteluni on niin kielletty? En ole kyseistä kirjaa siis lukenut ja pohtinut olisiko lukemisen arvoinen? Liittyykö se maine pelkästään toisen maailmansodan tapahtumiin, vai onko sielä jotain yllättävää?
VastaaPoistaLähi-idässä käsittääkseni ole sen suhteen ollut kummoista sensuuria. Enempi länsimaiden ongelma.
Löytänen tuon kirjasensuurin jotenkin hassuna (ei sitä ole oikein tainnut olla omana aikana, lähinnä tietoa on ympärillä jos sitä tahtoo hakea niin paljon ettei pää tahdo pysyä mukana, kirja on tässä mielessä helpompi kuin medialaitteet. Se tieto tulee jotenkin helpommin sisäistettyä) että mihin se välillä oikein perustuu? Kirja kumminkin on vain materiaalia, mikä tekee siitä sisällöstä niin kamalaa että se täytyy kieltää? Pohtinut tosin joskus raamatun ja koraanin kohdalla että mikä niissä sitten on niin pyhää? Ei siinä tainne löytyä yhtä oikeaa vastausta? Kulttuuritausta tainnee vaikuttaa ymmärrykseen.
Olen lukenut eikä ole kohkaamisen arvoinen eikä siitä lukemalla voi päätellä tulevia tapahtumia. Kyse on maagisesta vaikutuksesta: jos Hitler olisi kirjoittanut vaikka kasvisruokakirjan, siitä yliluonnollinen pahuus virtaisi lukijan sieluun ja kohta tämä olisi valmis vaikka...
PoistaEn ole Adolfin opusta lukenut, mutta kylläkin asiantuntevia arvioita siitä. Kirja kokonaisuudessaan ei kuulemma ole kovin häävi. Muistaakseni kirjasta on kuitenkin sanottu, että joku kappale jossa Hitler puhuu propagandasta ja massoihin vaikuttamisesta, tai jotain sinnepäin, olisi hyvinkin varteenotettavaa tekstiä. Tämähän on helppo uskoa sen perusteella mitä 30-luvulla tapahtui.
PoistaMinulla on hyllyssäni työväenkustantamo Tammen kohta sodan jälkeen julkaisemat, aiemmin kai jonkinlaisessa boikotissa olleet kirjat, Steinbeckin "Vihan hedelmät" ja Hemingwayn "Kenelle kellot soivat". Vaikka paperi oli vielä karkeaa ja kannet pahvia, paksujen sidosten selkämyksessä oli lehtikullattu kuva, arvatkaas mistä. Vapauden patsaasta.
VastaaPoistaItse kullakin taitaa olla kokemuksia tuollaisista kasseista tai muista vaatekappaleista, joissa nykyisin saattaa olla hyvinkin tunnustuksellisia ja leimaavia tekstejä. Kyllähän ne herättävät reaktioita. Pidin hiljattain vanhaa Pink Floyd - t-paitaa, jossa oli tuo niiden jo kauan ennen nykyisiä sateenkaariaikoja käyttöön ottama valoa taittavan prisman kuva, ja kas, sain katseita jotka selvästi oli tarkoitettu sateenkaari-ihmisille.
Kiellettyjä kirjoja ei ehkä vielä ole, mutta kiellettyjä kirjoituksia yhä enemmän. Syyttäjä syynää palstoja haukansilmät välähdellen ja ihmisoikeusloukkauksia nuuhkien. Kirjojen kimppuun hyökkääminen varmaan on vähenemään sen vuoksi, että kirjallisuuden myynti sakkaa jyrkästi ja laatu romahtaa kun vain läpikaupalliset, tuotteistetut teokset enää myyvät.
Kirjallisuuden arvoa ei retoriikan huomaan taantuneen tai suorastaan romahtaneen kielellisen kognition maailmassa tunnisteta. Kuitenkin, kognitiivisesti ottaen on niin, että jos haluaa vaikuttaa ajattelua muuttavasti, on syytä käyttää kirjoitettua kieltä. Suuret puheet kuuluvat totalitarismien johtajille, ja niillä lietsotaan tunnustuksellisuutta, jo olemassa olevan ajattelun sementoimista.
Minulla on mieliasusteena ja matkamuistona 2000-luvun alkupuolelta Keski-Euroopan mäkiviikon (Vierschantzentournee)tummansininen fleece-liivi, jonka rintamuksessa hyppyrien ylämäkien kaaret muodostavat lähes täydellisen sateenkaarikuvion. Suuntautumistani se ei manifestoi, mutta on kyllä herättänyt huomiota. En nyt muista, oliko tuo liivi ylläni, kun kysyin lapsuudesta jäänyttä pahaa aukkoa paikatakseni Pasilan pääkirjastosta Kenneth Grahamen klassikkoa Kaislikossa suhisee. Lastenosaston hyllystä sitä en ollut löytänyt. Kirja noudettiin minulle kellarivarastosta. Kotona hoksasin heti syyn: Teoksessahan tupakoidaan, ammuskellaan ja tarjoillaan jopa lapsille lämmintä olutta.
PoistaSchanzen, perkules
PoistaPaavo, aika monessa vanhemmassa lasten kirjassa tupakoidaan. Samoin joissain lastenkirjoissa huomannut sen monarkistisen ajattelutavan "opetuksen". Kettu repolainen tekee tihutöitä ja leijona tulee ja tuomitsee. Pitänyt lukea Politiikkaa lastenkirjoissa mutta aika ole riittänyt vielä siihen. Lähinnä avaisi sitä ajattelua mistä se syntyy?
PoistaItse kun kasvanut mediakeskeisessä ajassa (lähinnä sadut on olleet niitä disney yms.) Satuja nuorempana jonkin verran mutta olen suht hidas lukemaan.
Tosin satuin esikoiselle lukemaan yhden Grimmin tarinoista aikanaan ennen kuin tiesin millaisia tarinoita sisältää, ei tuo näytä kovin pahasti vaurioituneen.
Lähinnä tuossa tupakassa jaksaa hymyilyttää että sama instanssi mikä siitä kertoo kansanterveyshaitaksi, kumminkin myynee sitä suht kovalla verolla.
Samoin tosin löysin itseni pohtimasta noita energia juomia, mitkä teoriassa on parempi vaihtoehto kuin viina ja tupakka että miksi se on niin paha ja ikärajat yms.? Maailma on läski kirjasta löysin jonkinlaisen vastauksen että kyse on markkinointikikasta. Muistini mukaan luonnollinen tuote Aasiassa, joku kauppamies huomasi tuotteen vaikuttavan aikaero rasitukseen ja lanseerasi sen länteen. Ensin taisi olla Sveitsi ja siitä muualle. Kikka on ain sama, vanhemmille luodaan mielikuva paheesta ja nuorille taas jotain mitä vanhemmat vastustaa. Joku tarttuu tägyyn aina, sitten kun nuoretkin tahtonee kuulua joukkoon mikä on luonnollista että viettänee oman ikäisten kanssa aikaa niin sielähän monesti ne loistavat ideatkin leviää. Toiset ei sitten osanne lopettaa joku energiajuoma on yks juttu tai alkoholi, mutta huumeet taas on jotain mihin itsellä tulee jo moraali vastaan. Tosin nekin kyllä liittynee kauppapolitiikkaan ja verkostoihin.
Minä olen käyttänyt kirjastokassina Alkon kangaskassia. Tuntuu sekin pahennusta herättävän.
VastaaPoistaOlen saanut sen vaikutelman, että ainakin kotikaupungin kirjastossa voi vieläkin olla "edistyksellisiä aineksia" töissä. Olen tullut tähän olettamaan sen havainnon perusteella, että ainakin lukusuositusten ja yhteiskuntaa käsittelevien uutuuksien hyllyssä on vahva yliedustus tietynlaisen aatesuunnan kirjoilla. Sieltä ei kyllä silmään satu kenenkään Hännikäisen tms. teokset.
Täytyisi varmaan laittaa ehdotus&palautelaatikkoon, että perustaisivat yhteiskuntaa käsittelevien klassikoiden hyllyn. Sen sisällöstä voisi sitten tehdä luotettavamman analyysin, että onko epäilyt tosia vai vaan ennakkoluuloa.
Itsellä on kanssa alkon kassi tai välillä reppu (jos juosten liikkeellä) kirjoille. Tuo kassi on siihen niin mainio kun pitänee vähän vettä ettei tarvinne huolestua vaikka vähän tihuttaisi.
PoistaToki sanomalehtien yleisönosaston ja kulttuuriosaston roskiksissa voi olla tuhansia jo ennalta torjuttuja tekstejä, joita valveutuneet toimittajat ovat vetäneet yleisöltä piiloon hyvissä ajoin
VastaaPoistaKävin lukiota 60-luvun viimeisinä vuosina. Suomen historiassa oppikirjana oli Vehvilä. Esimerkkejä olisi ylen määrin, mutta tähän riittäköön vaikkapa näyte ns. jatkosodan ns. alkamisesta: "Vaikka Suomen hallitus ilmoitti haluavansa pysyä puolueettomana, Neuvostoliitto aloitti vihollisuudet myös Suomea vastaan. Eduskunta ja hallitus, todettuaan maan jo olevan sodassa, tekivät päätöksen aseellisen taistelun aloittamisesta."
VastaaPoista(Upton oli jo ilmestynyt ja Krosby ilmestyi samana vuonna kuin lainattu teksti.)
Voitteko siis kuvitella! Kyllä paljon lyötiin "saiputta silmiin" sen ajan koululaisille.
Ymmärrän toki anonyymin halun esittää, että osattiin sitä propagandaa tuutata tältäkin puolelta.
PoistaNo, 70-luvulla sitten tuuli kääntyikin kunnolla. Se tuntuu vääristävän vieläkin monen ajattelua, vaikka asiallista tietoa alkoi tulla heti NL:n sorruttua.
Onkohan fasismi taas meillä nousussa, kun juuri uutisissa kerrottiin, että suhtautuminen Venäjään on entistä kielteisempää?
Kyllä nykyään pienkustantamot(nimiä ei voi laittaa tähän, ettei sensuuri iske) julkaisevat valtasuuntauksen vastaistakin materiaalia lähinnä digitaalisena. Olen kirjojen suurkuluttaja, en minkään ääriaineksen kannattaja. Luen lähinnä osatakseni muodostaa kokonaiskuvaan perustuvan mielipiteen. Kaikki ääri mielipiteet ovat mielestäni sairautta
VastaaPoista"Juolahti kyllä mieleeni sekin, että miltäpä mahtaisi näyttää kassin kyljessä teksti En lue kiellettyjä kirjoja tai samaa merkitsevä Luen vain sallittuja kirjoja. Sehän olisi sama kuin julistautua henkisesti alaikäiseksi hölmöksi, vieläpä kaikkein naiiveimmalla tavalla."
VastaaPoistaMuistan kuinka opiskelijana olin aikoinaan kesätöissä museossa.
Museon eräässä huoneessa oli ruotsalaisia sanomalehtiä joista oli sensuroitu Venäjän vuoden 1905 vallankumoukseen liittyviä uutisia musteella.
Huomasin, että vieraissa kyseiset sivut herättivät hämmästystä. Kun kerroin, että niistä tuontilehdistä oli sensuroitu vuoden 1905 Venäjän vallankumoukseen liittyvää uutisointia. Niin valitettavan monet puuskahtivat, "ihmettelin jo, että miksi silloin julkaistiin pornokuvia sanomalehdissä". Osa myös alkoi väittämään vastaan ja ilmoitti, että ei se vallankumous silloin ollut...
Vieraista kyllä näki, että aika moni uskoi, että olin itse keksinyt venäjän levottomuudet ja todellisuudessa lehdistä oli kuin olikin sensuroitu pornokuvia tai jotain kirosanoja.
Todellisuudessa suomalaiset eivät arvosta omaa historiaansa ja eivät tiedä siitä juuri mitään. Mutta onhan se kiva kuunnella kahvipöydässä siitä kuinka "hansakaupunki" Turussa on noudetattu "hansan kuninkaan" määräyksiä...
En usko että kyse olisi siitä ettei arvostaisi. Mahdollisesti enempi tuosta kaupankäynnin lobbauksesta ja median vaikutuksesta.
PoistaItsellä asiat pitänyt oppia kantapään kautta ja hakea tietoa. Juuri sitä mitä koulussa pitäisi opettaa, mutta omalla kohdalla täysin varma ole et missä kohtaa meni metsään. Kaippa se persoonallisuus ja kaik muu paitsi koulu tuntui kiinnostavammalta. Eikä ne opettajatkaan helpolla pääsene silloin kuin myöskään nykyisin. Arvostan kyllä sitä että joku koettaa opettaa 20 oppilaalle sitä ainetta päähän. Tosin välillä jäänyt pohtimaan muutoksia kun itse oppinut tekstauksen ja kaunon (ihan koulussa koskaan eskaria käynyt), että miten siitä on tullut niin vaikeaa. Kun eskarissa opetetaan tikkukirjaimet että miksei sitä kaunoa enään opeteta ja mitä on tullut tilalle?
Itse olen ajatellut liittyä wokeen ja ensimmäiseksi aijon suunnitella uudistuksen shakki-peliin. Rodullistetussa shakissa valkoiset nappulat korvataan mustilla ja myös pelilaudan vaaleat ruudut mustataan. Myös kuningatar ja kuningas vaihtavat arvoasemaa eli kuningatar on pelin arvokkain pelaaja kuninkaan siasta. Myös tornitus muutetaan nimelle turvallinentilatus. Ratsun tilalle tulee muuli. Rodullistetussa shakissa musta voittaa aina eikä valkoista opressiota tunneta.
VastaaPoistaEhdotan muulin tilalle aasia. Sen voi sitten kukin assosioida joko hölmöydeksi tai raamatulliseksi.
PoistaRuunakin kävisi hyvin.
Poista"kuningas vaihtavat arvoasemaa eli kuningatar on pelin arvokkain pelaaja kuninkaan siasta."
PoistaKuningashan on (nyky-)shakissa passiivinen, suojattava kohde ja kuningatar arvokkainen, aktiivinen. Tuolla ehdotuksella saat kaikki feministit silmillesi.
Kyllä kuningas on arvokkain nappula. Koko peli perustuu kuninkaan suojelemiseen kaikin mahdollisin siirroin.
PoistaKiellettyjä tai sallittuja kirjojahan ei enää juuri luetakaan. Nykyään on jotakuinkin kiellettyjä nettilehtiä ja muita husutettuja nettialustoja.
VastaaPoistaKaikki toiminta, joka on tähdätty Suomen etuja vastaan on kriminalisoitava valtiopetoksena.
VastaaPoista"Kiellettyjä kirjoja meillä ei virallisesti vieläkään ole, mutta odotellaanpa nyt taas rauhassa vaikkapa kymmenenkin vuotta."
VastaaPoistaFilosofi Jukka Hankamäki kertoi vähän aikaa sitten blogissaan, että hänen kirjojaan on siirretty eräissä kirjastoissa systemaattisesti varastoon ja niitä on myös tuhottu kirjaston toimesta.
Kirjasto ilmoitti, että kirjat olivat "vanhentuneita". Jokainen voi miettiä onko kahdeksan vuotta vanha kirja filosofiasta vanhentunut vai onko kyseessä mahdollisesti sensuuri poliittisten mielipiteiden takia?
Itseä taas rupeaa kiinnostamaan tuommoinen, kun jokin aiheuttaa noin paljon toimenpiteitä. Tainnee olla vähän sama kuin aikanaan lady Chatterleyn rakastajassa. Kaikki lukee vaikka niin kieletty, juuri sen takia kun sielä olisi jotain elämää ihmeellisempää. Kirja oli kyllä ihana, mutta ymmärtänee kyllä aikakauden ja brittien hallinnon vaikutteen touhuun.
PoistaTäyttä Barbaran. Tämähän on nostettava julkisuuteen.
Poista"huomasin joidenkin ohikulkijoiden mulkoilevan epäluuloisesti kirjakassiani...kassin kyljessä oli omalla tavallaan aika raflaava teksti: Luen kiellettyjä kirjoja."
VastaaPoistaKyllähän tuo mulkoilu kertoo enemmän kuin riittävästi nyky-Suomen henkisestä ilmapiiristä. Cancell-kulttuuri on pahimman lajin sensuuria ja itsesensuuria.
"Uutta ns. sovjetologista tai toisinajattelijoiden tuottamaa kirjallisuuttahan eivät suuret kustantamot enää sitten julkaisseet lukuun ottamatta 50-luvun lopun hetkellistä suojasäätä."
VastaaPoistaTämä oli oikeastaan nuoruuteni suurin harmi kun kielitaito ja rahatkaan ei riittänyt. Onneksi kouluni kirjastossa oli paljon myrkkykaappien sisältöä.
Toisaalta myrkkykaapit voi nähdä niinkin, että uutta suuntausta ei nähty peruuttamattomana vaan kirjat olivat odottamassa uutta, parempaa aikaa.