Ruoskijakulkue I
Sillä me olemme sangen viheliäisiksi
tulleet
Psalmi 79
Puoli vuosisataa sitten, lukiessani
keskiajan flagellanteista, se tuntui
eksotiikalta, jollaista ei koskaan voisi olla omassa, sivistyneessä
ympäristössämme. Olikohan sitä ollutkaan? Ehkäpä kronikat liioittelevat?
Nyt Ashura-päivän kulkueet ovat meillä arkipäivää ja niiden
oudoksuminen tai peräti kritisoiminen olisi osoitus pimeästä
suvaitsemattomuudesta.
Mutta tämä on vain yksi ilmentymä
siitä suuresta kulttuurisesta prosessista, joka on tapahtunut tai päässyt
uuteen vauhtiin juuri tuon viimeksi kuluneen puolen vuosisadan aikana. Merkkejä
siitä toki oli jo Spenglerin aikana. Häntä saanemmekin kiittää kulttuurin flagellantismin käsitteestä,
ellen nyt väärin muista.
Joka tapauksessa kyse on lähes
kaikki kattavasta ilmiöstä, jonka nykyään tapaamme jokaisella kulttuurin
haaralla. Valkoisen miehen rakentama kulttuuri ei enää ylvästele
ainutlaatuisilla saavutuksillaan, vaan häpeää ja katuu niitä, anoen itselleen
rangaistusta.
Flagellanttien kulkueethan olivat
aikoinaan ruttoa pelkäävien maallikkojen yrityksiä paeta Jumalan vihaa ja
rangaistusta rankaisemalla itse itseään niistä synneistä, jotka omaatuntoa
painoivat.
Ulkopuolinen tarkkailija saattaisi
nähdä asiassa jopa rienaavaa yritystä sovittaa syntinsä vähäpätöisemmällä
rangaistuksella, kuin mitä kaikkivaltias oli niiden takia suuressa
viisaudessaan syntisille varannut.
Mitä länsimaisen kulttuurin
flagellantismiin tulee, näyttää siinäkin rangaistuksen eli tulevan
maailmanlopun pelko näyttelevän taustalla ratkaisevaa osaa.
Ihminen, valkoinen mies, ryhtyi
noidan oppipojaksi, mutta menestyi toimessaan oikeastaan liian hyvin. Hän oppi
kyllä saamaan aikaan kaikenlaista hyvää yhä enemmän ja enemmän, mutta ei sen
sijaan pysäyttämään alulle panemaansa kasvua. Ehkä nyt sitten olikin jo aika
antaa ohjat niille, jotka eivät todistetusti koskaan olleet saaneet aikaan
mitään vastaavaa?
Neil Ferguson teoksessaan Civilization, the West and the Rest, on
erotellut seitsemän länsimaista ”sovellusta”, jotka vaikuttivat ratkaisevasti
siihen, että valkoinen mies kerran kehitti ylivoimaisen sivilisaation. Nämä
”sovellukset” ovat kilpailu, tiede,
omaisuus, moderni lääketiede, konsumerismi ja työetiikka.
Näistä tiede on selvästi muita
suurempi merkitykseltään, mutta suurimmatkin keksinnöt valuvat tyhjiin, ellei
niistä tule innovaatioita. Se taas
saattoi tapahtua vain tietynlaisen kulttuurin piirissä.
Kun pää oli kerran avattu, oli
matkijoilla tietenkin mahdollisuutensa, mutta se ei muuta sitä, että kaiken
alulle panemiseen tarvittiin poikkeuksellisia jättiläishahmoja.
Selvää joka tapauksessa on, että
se, mitä kerran saatiin aikaan, tapahtui nimenomaan valkoisen miehen toimesta.
Valkoisella naisellakin on tieteen nerojen joukossa hyvin vaatimaton asema,
mitä ei tarvitse erikseen todistella.
Muilla sivilisaatioilla on toki
ollut enemmän tai vähemmän samanlaisia asioita hallussaan, mutta mitään koko
elämäntavan mullistavia, modernin maailman luoneita innovaatioita tai edes
keksintöjä ne eivät kehittäneet.
Myöhemmin on sitten ollut paljonkin
menestyneitä omaksujia ja edelleen kehittäjiä, mutta se uran aukaiseminen,
jonka valkoinen mies toteutti, oli välttämätön ehto kaikelle, mitä sen jälkeen
on tapahtunut, modernisaation sine qua
non.
Kuten ruudin keksimisen ja sen
myöhemmän valmistamisen välillä on oleellinen ero, on se myös minkä tahansa
muun asian keksimisen ja sen myöhemmän matkimisen tai kehittämisen välillä.
Keksimisen merkitys on mittaamattomasti suurempi kuin valmiin mallin
matkimisen, mitä jälkeenpäin ei välttämättä ymmärrä. Siinä ovat vastakkain
luova nerous ja pelkkä lahjakkuus.
Tältä kannalta on hyvin
ymmärrettävää se hartaus ja suoranainen palvonta, jota henkisen ja aineellisen
kulttuurin huipuille osoitettiin vielä puoli vuosisataa sitten. Miten valtava
merkitys olikaan niillä saavutuksilla, jotka liittyivät vaikkapa Newtonin,
Jennerin, Pasteurin, Liebigin ja vaikkapa Faradayn tai Maxwellin nimeen!
Mekaniikka, sähkö, kemia, biologia…
ilman niitä ihmiskunnan elämä olisi tänä päivänä enemmän tai vähemmän sellaista
kuin Hobbes sen kerran visioi: kurja, raakalaismainen ja lyhyt.
Suurmiesten aikaansaannokset
ymmärrettiinkin aikoinaan niin suuriksi, ettei palvonnalle oikein tahtonut
löytyä rajoja. Kansallisissa pantheoneissa he seisoivat ihailun ja
kiitollisuuden kohteina jokaisessa maassa.
Ylivertaisen ihmispalvonnan taisi
kehittää Venäjä tai oikeastaan Neuvostoliitto, jossa ajatus maanpäällisen
paratiisin rakentamisesta ja suurmiehistä sen toteuttajina nousi
valtionuskonnoksi.
Suurmiesten palvonta ei nyt ole
läntisen sivilisaation piirissä pelkästään epämuodikasta, sellainen osoittaisi
jo kerrassaan huonoa makua, mauvais ton,
olisi joskus sanottu.
On kuvaavaa, että pelkästään
sanayhdistelmä valkoinen mies
herättää muodikkaassa, intellektuaalisia pretensioita omaavassa ympäristössä
assosiaatiot kaikesta siitä pahasta, mitä ihmiskunta kehityksensä varrella on
tehnyt.
On alkanut valkoisen miehen
itseruoskinnan aikakausi.
Tämän itseruoskinnan,
flagellantismin, muotojen ja ulottuvuuksien tarkastelu ei ole vailla
mielenkiintoa.
Hyvä, kun nämä uudet eurooppalaiset heräävät poliittisesti päästään eroon vihreästäuskonnosta. He eivät palvo äitimaata tai nosta apinaa yhtä arvokkaaksi ihmislapsen kanssa. Heillä on terveen materialistiset tavoitteet elämälaadun suhteen ja perhekeskeiset arvot. Puuttuu vain ymmärrys miten paljon työtä ja itsekuria elintaso vaatii.
VastaaPoista