Johtaja-ainesta
Mainio, mainio mies on Karjalan uhkea poika!
(Runeberg, Hirvenhiihtäjät)
Sattuipa
hiljattain Moskovassa käteen kirja, jolla oli hieman kummallinen nimi: Путин наши ценности
eli siis Putin meidän arvomme, ilman pilkkuja tai konjunktioita.
Se toi heti
mieleen Aleksandr Zinovjevin kirjan Сталин, нашей юности полет, jossa siis Stalin otetaan oman
nuoruuden innoittuneen työn symboliksi.
Kuten aina
venäläisissä kirjoissa, tässäkin on lyhyt lööppi (engl. blurb) kirjan alussa, jossa sen perusideat selostetaan muutamalla
rivillä.
Tässä
tapauksessa kirjan sankarin kerrotaan olevan itse Venäjän kansa ja se on omistettu sille luonteenomaisten
arvojen käsittelemiselle. Kysymyksinä ovat toisin sanoen: keitä ”me” olemme ja
mikä on paikkamme maailmassa? Miksei lännen kanssa vain synny yhteisymmärrystä?
Ja miksi juuri Vladimir Putin on arvojemme tärkein puolustaja ja ilmentäjä?
Kirjoittaja on
Aleksei Tšadajev,
jonka kerrotaan olevan myös bestsellerin Putin
ja hänen ideologiansa, kirjoittaja.
Hän on wikipedian poistettavaksi ehdotetun(!)
artikkelin perusteella arvioiden sangen monipuuhainen nuori mies, journalisti, joka
on uransa varrella ollut sekä Boris Nemtsovin hommissa, että jonkinlaista
uusoikeistoa puuhaamassa.
No, putinisti
kirjoittaja nyt ainakin on. Tämän kaltaisella kirjalla on ainakin se etu
puolellaan, että se voi ikään kuin ulkopuolelta käsin esittää Putinin ja
Venäjän kansan yhteisiksi arvoiksi kaikkia arvostettuja ja miellyttäviä asioita
olematta samalla Kremlin virallinen ääni, jolla on jonkinlainen vastuu
sanomisistaan.
Kirjoittajan
tarkoittamat arvot, joille kullekin on omistettu yksi kappale, ovat avoimuus, vastuullisuus, jatkuvuus (преемственность),
elämä, hyvinvointi, riippumattomuus, traditio, usko, kunnioitus ja moninaisuus.
Sellaisinaan
nämä käsitteet ovat toki niin abstrakteja, että ne voitaisiin liittää mihin
tahansa, joten kirjoittaja avaa niistä kutakin konkreettisissa yhteyksissä,
joissa Putin (ja Venäjän kansa) ovat erityisesti kunnostautuneet niiden
edistämisessä.
Hieman
yllättävästi nuo mainitut arvot formuloidaan asianomaisissa kappaleissa vielä
uudestaan ja kiteytetään inserteissä muutamalla lauseella.
Siten
ensimmäinen kappale, jonka aiheena on avoimuus,
onkin nimeltään Uudet mediat ja uusi
Venäjä ja sen motossa kerrotaan aiheena olevan dialogi.
Avoimuus ja
internet sopivat mainiosti Putinille, kerrotaan tässä, siis vastoin yleistä
luuloa. Internetin tulo venäläisten elämään nimittäin sattui samaan aikaan kuin
Putinin suosion kasvu: mitä enemmän internet levisi, sitä enemmän kasvoi myös
Putinin suosio!
Sivumennen
sanoen: zapadnikkien ja slavofiilien
riita on yhtä tyhjän kanssa, ratkaisee kirjoittaja vanha dilemman. Venäjä on
osa eurooppalaista sivilisaatiota, vaikka onkin samalla omaperäinen ja
itsenäinen.
Toisen luvun
nimi on Keskiluokka, millainen siitä olisi voinut tulla, mutta ei
tullut. Ja arvo on vastuullisuus.
Ongelma on, että
toisin kuin Putin visioi, ei syntynyt vastuullista keskiluokkaa, vaan rituaalis-demonstratiivisesti kuluttava
yhteiskuntakerrostuma (прослойка).
Vjatšeslav
Surkov väitti jo kymmenen vuotta sitten, että 2000-luvun alkuvuosien suurin
saavutus oli Venäjällä laaja keskiluokka, joka otti itselleen sosiaalisen
hegemonian ja poliittisen vallan: heidän patriotisminsa ja arvonsa määräsivät
venäläisen elämänmuodon ja demokratian. He olivat maan suola, kultainen
keskitie ja yhteiskunnan silmäterä…
Mutta ei tästä
joukosta tullutkaan poliittista subjektia, valittaa kirjoittaja, sen sijaan se
alkoi järjestää kaikenkarvaisia suoaukion (Bolotnaja
ploštšad)
mielenosoituksia sen sijaan, että olisi vaalinut enemmän isänmaan etua ja
kunniaa kuin omaa lompakkoaan.
Siitä
seurasi rangaistus: keskiluokan vaalimiseen ajateltuja varoja alettiinkin nyt
suunnata muille aloille. Mutta kansa (se oikea ja varsinainen) ryhmittyi nyt Yleisvenäläisen kansanrintaman taakse
valvoakseen sieltä käsin maan etuja, vastustaen byrokratiaa ja korruptiota.
Krimin
palauttaminen (Krimin kevät) puolestaan
edustaa jatkuvuuden arvoa ja tunnuslause Krim
on meidän, kertoo jotakin siitä, keitä nuo ”me” olemme.
Lyhyesti
sanoen Krimin palautus johtui kirjoittajan formuloinnin mukaan välttämättömyydestä
vastustaa aluetta laittomalta, paljolti uusnatsilaiselta vallalta. Näin syntyi
Putinin rauhantekijän hahmo, joka
läheisesti liittyy monarkian ideaan…
No, näitä
ajatuskulkuja taitaa harva läntinen lukija hyväksyä tai edes pystyä seuraamaan
ja taitaapa siinä vaikeuksia olla monilla venäläisilläkin. Mielestäni tiettyä
mielenkiintoa joka tapauksessa on sillä, että niitä esitetään ilmeisen
vakavassa mielessä, joskaan nyt ei ihan Kremlin nimissä.
Kremlin
ideologiasta kiinnostuneille oin tarjolla vaikkapa Vladimir Putin, Patriotizm -natsionanaja ideja Rossii,
Knižnyj mir 2017, 510 s. Siihen on koottu Putinin esiintymisiä. Niistä tosin
puuttuvat Putinin vuoden 2012 ”toukokuun
ukaasit” (майские указы), joita Tšadajev
pitää suurena historiallisena käännekohtana. Niissähän hahmoteltiin Venäjän
kehityksen tehtävät vuoteen 2024 saakka.
No,
tämähän on propagandakirja, joten ylistykset Putinille hänen nerokkaasta ja
aina käsittämättömän onnistuneesta politiikastaan kuuluvat asiaan. Toisaalta
täytyy kyllä myöntää, etteivät kiitokset tyhjän päällä lepää, mikä saattaa
tuntua epäreilulta ja vastenmieliseltä, mutta, kuten sanotaan: elämä on.
Kyllä
niitä kehuja on tullut läntisiltäkin asiantuntijoilta, vaikka yleensä aina
muistetaan tähdentää, ettei talouden rakenteita ole uudistettu ja monen
mielestä romahdus on aina ollut tulossa viimeistään kahden vuoden kuluttua.
Joka
tapauksessa Putin ja venäläiset arvot ovat tämän kirjoittajan mielestä niin
läheisiä, ettei niitä sovi erottaa toisistaan edes välimerkillä. Niinpä
presidentin persoonassa täytyykin olla jotakin erityisen venäläistä (vaikka
meillä taidetaankin arvella merkittäväksi tuota (Tverin)karjalaista komponenttia).
Viimeinen
luku onkin sitten omistettu Putinin persoonalle: miksi juuri hän? Mitkä
ominaisuudet ovat tehneet Putinista Putinin? Onhan ihmeellistä, että Putin aina
ilmestyy sinne, missä näyttävät olevan mahdottomat tehtävät ja sitten ratkaisee
ne.
Näin kävi
Venäjän syntyvyyden kohdalla, näin kävi liberaalin globalismin väitetyn
vaihtoehdottomuuden kohdalla, näin kävi sille väitteelle, että Venäjä on
korkeintaan alueellinen suurvalta. Myös Tšetšenian kriisin ratkaisemista
pidettiin mahdottomana ja niin edelleen.
Putinista
on kirjoittajan mukaan nyt tullut maailmanpolitiikan ratkaisujen symboli ja
samalla syntipukki. Vastustajat syyttävät häntä, kun Ukraina ei pidä Minskin
sopimuksia tai kykene vastustamaan korruptiota, kun ”väärä” henkilö voittaa
USA:n presidentinvaalit tai Englanti eroaa EU:sta… Onhan miehellä ainakin
vaikutusvaltaa myös läntisten auktoriteettien mielestä.
No, sitä
paitsi Putin on myös manööverien mestari ja osaa aina kiertää sääntöjä,
tunnustaa ihaileva kirjoittaja, mutta täytyyhän systeemiä osata hyödyntää.
Mikäs mies se hölmönä jokaista sääntöä totteleva presidentti oikein olisikaan.
Joka
tapauksessa Putin edustaa rauhaa eikä sotaa ja Venäjä on stabilisoiva tekijä
maailmassa, julistaa kirja. Presidentti on konservatiivien ensimmäinen ja
kannatta legitiimejä hallintoja kaikkialla maailmassa. Putin välttää riskejä,
kuten liikenteessä: ohittaa saa vasta, kun on selvää, että tie on vapaa…
Ja
lopuksi, mutta ei vähäisempänä: Putin on ja pysyy tiedustelijana Stirlitzinä, huudahtaa kirjoittaja viitaten
aikoinaan huippusuosittuun TV-sarjaan Kevään
seitsemäntoista hetkeä, jonka sankarina oli vihollisen joukkoihin soluttautunut
neuvostotiedustelija Stirlitz. Putin oli sitä paitsi ensimmäinen Venäjän
johtaja, joka ymmärsi jotakin aivan olennaista: sen, ettei Venäjän ongelma
ollut maassa, vaan siinä viivottimessa (mittakepissä), jota siihen oli yritetty
soveltaa jo pian kaksi vuosisataa.
Tämä keppi
heitettiin pois ja alettiin keskustella maailman kanssa sillä kielellä, jota
ymmärrettiin maapallon joka kulmalla…
Tämä
hagiografia päättyy siis hieman verhottuun, mutta melko ymmärrettävään teesiin,
jonka mukaan Venäjä on ja sen pitääkin olla erilainen kuin länsi, vaikka
kuuluukin eurooppalaiseen kulttuuripiiriin. Lännen kanssa joka tapauksessa
joudutaan keskustelemaan suurta keppiä heiluttaen, mikä ei millään tavoin tee
tyhjäksi Venäjän rauhanomaista missiota.
Siinähän
sitä oli sananselitystä Venäjän kansalle ja olihan kirjassa yhtä ja toista
muutakin, esimerkiksi konservatiivisista arvoista, joita Venäjä edustaa
läntisen radikalismin vastapainona.
Tuskinpa
tätä hyvää sanomaa Venäjän ulkopuolella on kovinkaan helppo myydä ja tietyissä
naapurimaissa saatetaan olla jopa huolestuneita viittauksista Putinin
etevyyteen sopimusten ja niiden porsaanreikien tulkitsemissa ja vaikkapa hänen
filosofiastaan ohittajana.
Onhan se
toki ilman muuta tärkeää, että varmistetaan tien olevan selvä, mutta mitäpä
kaikkea muuta tuo ohittaminen
mahtaakaan sisältää…?
Tuo wikipediasta poistaminen on osa Orwellilaisen maailman luomisprosessia. Tämän päivän Wikipedia on huomispäivän historiankirja, haku- ja lähdeteos.
VastaaPoistaMyös valtalehdistö on alkanut kirjoittamaan nykyhistoriaa uusiksi. Esimerkiksi (Saksan) vaaliuutisessa ei sanallakaan mainita vaalien suurinta voittajaa. Tuo lehti sitten on tulevaisuuden johtajien historian lähdeteos. Todiste siitä urheasta vaikkakin väkivaltaisesta vapaustaistelusta, jossa kansa vapautettiin pahoista ihmisistä.
Kerrotaanko tuossa kirjassa mitä Putinilla on Suomen varalle suunitelmissa? Vyöryvätkö tankit suoraa rajan yli vai tulevatko kohteliaat miehet ensin valmistelemaan asiaa?
VastaaPoistaItse asiassa en ole koskaan kuullut kenenkään puhuvan moisia Venäjällä, eihän meillä edes mitään kiistakysymyksiäkään ole. Mistähän ne nuokin pelot sikiävät?
PoistaHyvä kysymys. Itsekin kun olen tullut siihen tulokseen, että Venäjä ei todellakaan ole Suomelle nykyisin ykkösketjun "uhka". Ei vaan liene sattumaa, että erittäin moni Venäjän-uhasta propagoiva on myös aito rajat auki kehareille -suvakki ja Brysselin palvoja.
PoistaÄitivenäjä on lavea matriarkaatti, jossa esimerkiksi rangaistuksena on käytetty vankileirejä, yhteisöstä eristämistä. Tämä matriarkaatti on länsimaisen sosiaalipsykologian termistöllä tulkittavissa "symbiottisiksi" elämäntunnoiksi, ja kansan "kollektiivisessa" tajunnassa elää vahvasti "yleistynyt Toinen", tai "suuri Toinen".
VastaaPoistaNuo luetellut "arvot" ovat oikeastaan yhteisöorientoitumisen malleja, jotka toteutuvat parhaiten nimenomaan "matriarkaatissa". Se, että äitivenäjää on jokseenkin aina hallinnut isähahmo, kuuluu perhekuvaan.
Mukavalla tavalla noista arvohahmoista tulee mieleen Italo Calvinon "Kuusi muistiota seuraavalle vuosituhannelle", jota länsimaisen kirjallisuuden ja draaman eturintama omassa yksityisyydessään lueskelee. Me elämme kokonaan toisenlaisessa yhteiskuntailmastossa, jossa yksilöjen taistelu toisiaan vastaan tuottaa joskus joillekin ulkoisia voittoja mutta useimmiten useimmille sisäisiä tappioita.
Tarkoitan tuolla "symbioottisuudella" siis sitä kulttuurista perustekijää, joka erottaa ja muodostaa rajan Euroopan ja Venäjän väliin. Kulttuurit ovat kovia kognitiivisia tosiasioita.
VastaaPoistaAjatelma ulkoisista voitoista ja sisäisistä tappioista on Veit Valentinilta.
Tämä ei liity aiheeseen. Saatumoiisn eilen viikonloppumatkalla kävin Savitaipaleen Kärnäkoskella, jossa oli kenraali Alexander Suvorovin 1793 rakennuttama linnoitus, osa Pietarin puolustuslinjaa. Kohtalaisen suuri, 400 sotilaan varuskunta.
VastaaPoistaNiitähän on siellä pitkä ketju, tai parikin.
PoistaPutin on venäläisten Batman, joka on kesyttänyt kissanaisen.
VastaaPoista"Putin"
VastaaPoistaKymmenisen vuotta sitten Putin kävi henkilökohtaisesti lahjoittamassa Venesuelan presidentille kultaisen miekan. Symboli oli tarkoitettu vahvistamaan taistelua sosialismin/kommunismin puolesta Latinalaisessa Amerikassa.
Tilanteen etymologinen hullunkurisuus oli siinä, että Neuvostoliitto oli luhistunut juuri tämän kommunismin periaatteellisen järjettömyyden takia. Mutta ei hätiä mitiä. Putinille kelpaa kaikki. Latinalaiseen Amerikkaan Putin on vuosikymmenien aikana lahjoittanut niin monta kultaista miljardimiekkaa, että pakolaiskaravaaneja USA:han riittää pitkäksi aikaa.
Pakolaiskaravaanit Eurooppaan saatiin jotenkuten hallintaan. Mutta ryssäläisiä sotilasekspertteja on Afrikka täynnä.