Nationalismin ontologiaa
Bolševikkien
VIII puoluekokouksessa vuonna 1919 Lenin tokaisi muutamalle
ultravasemmistolaiselle, että olisi pelkkää tyhjää puhetta kieltäytyä
tunnustamasta Suomen kansakuntaa ja tunnustaa sen sijaan vain työtätekevät
joukot. Se, mikä on olemassa pakottaa tunnustamaan itsensä.
Aikaansa
seuraavan nykyisen postmodernistin mielestä Leninin puhe taas oli hölynpölyä.
Mitään kansakuntaa ei tietenkään ole olemassa, ellei niin haluta olettaa. Kyse
on sosiaalisesta konstruktiosta, joka häviää sen siliän tien, kun
dekonstruktion mestarit tarttuvat toimeensa ja tekevät selvää siitäkin
aivokummituksesta.
Kansakunnan
todentaminen voidaan tietenkin operationalisoida ja asettaa tietyt kriteerit
sellaiselle ihmispopulaatiolle, jota voidaan kutsua kansakunnaksi, latinaksi natio.
Näinhän teki
Stalin, joka edellytti, että ihmisjoukon, ollakseen kansakunta, piti omata
tiettyjä ominaisuuksia, mukaan lukien oma kansallinen alue, kieli ja myös
kansanluonne.
Esimerkiksi
juutalaiset eivät olleet kansakunta, sillä heiltä puuttui oma kansallinen alue,
katsoi Stalin ja päätti sitten lahjoittaa heille sellaisen. Se on nimeltään
Birobidžan ja löytyy Venäjän Kaukoidästä.
Monet muutkaan
kansalliset ryhmät eivät täyttäneet kansakunnan kriteereitä, sillä kansakunta
oli pitkälle kehittyneen taloudellis-sosiaalisen alarakenteen ilmentymä.
Kapitalismi kehitti sellaisia.
Kansanryhmät,
jotka eivät olleet kehityksessään saavuttaneet kapitalismin astetta, saivat
Neuvostoliiton oloissa tyytyä statukseltaan sosialistista neuvostotasavaltaa
vähäisempiin kansallisiin instituutioihin. Toisin kuin edellisissä, niissä ei
omalla kielellä voinut esimerkiksi opiskella korkeakoulussa. Jossakinhan se
mahdollisuuksien rajakin kulkee.
Pienet, saati
nyt pikkuruiset kansalliset yhteisöt eivät myöskään tietysti olleet
tasa-arvoisia suurten ja jopa valtavien neuvostotasavaltojen kanssa. Ne
nauttivat sen sijaan kulttuuriautonomiaa kansallisilla alueilla, autonomisissa
tasavalloissa tai kansallisissa piirikunnissa. Olikohan niillä edes oikeutta
erota Neuvostoliitosta? Eipä tietenkään.
Eihän noilla
kansallista statusta määrittävillä lakipykälillä useinkaan ollut sen kummempaa
käytännön merkitystä ennen Neuvostoliiton hajoamista, mutta sitten ne
mullistivatkin koko poliittisen kartan.
Kaikki
neuvostotasavallat lähtivät omille teilleen, Neuvostoliittohan oli ollut nimenomaan
niiden muodostama valtiollinen yhteisö.
Mikäli vanha
kuvernementtijako sen sijaan olisi aikoinaan säilytetty, olisi kaikki varmasti
käynyt aivan toisin.
Statukseltaan sosialistista
neuvostotasavaltaa alemmat autonomiat, kuten Karjala, eivät irtautuneet Venäjästä,
sillä Venäjä ei hajonnut. Ei sittenkään, vaikka sitä vielä vesi kielellä
monella taholla odotettiin kautta 1990-luvun.
Joka tapauksessa
valtioilla näyttää olevan kummallinen taipumus pitää kiinni alueestaan, siis
sen eheydestä. Tämänhän me näemme vaikkapa Espanjan, Italian ja Ison Britannian
tämänpäiväisistä esimerkeistä.
Ja aikoinaan jopa
USA:n pohjoisvaltiot aloittivat mieluummin verisen sodan kuin sallivat
Konfederaatin itsenäistyä. Ja onhan näitä esimerkkejä.
Mutta onko
kansakuntia sittenkään oikeasti olemassa ja jos on niin miksi? Onko niitä aina
ollut?
Toki niiden
synty nykyaikaisessa mielessä sijoittuu enimmäkseen 1800-luvulle, jolloin
kansat pystyttiin lukutaidon leviämisen myötä aatteellisesti mobilisoimaan.
Siihenhän tuo tunnettu Benedict Andersonin letkautus kuvitelluista yhteisöistä
liittyy.
Mutta oliko
kansakuntia lainkaan olemassa ennen kapitalismia, ennen lukutaidon yleistymistä
ja kansallisuusaatetta ja ellei ollut, niin mitä se merkitsi?
Ellei niitä
ollut, eivät venäläiset ainakaan siis sortaneet Puolan kansakuntaa,
espanjalaiset Hollannin tai englantilaiset Irlannin. Ei voida sanoa, ettei
sorto olisi ollut kansallista, mutta pitäisikö sanoa, ettei se ollut kansakunnallista?
Todellisena se varmaan kuitenkin koettiin.
Itse epäilen
suuresti, että kansallista sortoa on ollut iät ja ajat ja että siitä ovat
kärsineet niin pienet kuin suuret ryhmät ja erityisesti ne, joissa nationalismi
on ollut heikkoa. Nationalismi, joka pyrki kokoamaan kansakunnat samaan
valtioon, oli suuri vapautusliike nimenomaan kansallista sortoa ja muuta
alennustilaa vastaan.
Epäilemättä myös
Neuvostoliitossa oli tarkoituksena tykkänään lopettaa kansallinen sorto ja
tässäkin asiassa siellä myös lienee saatu yhtä jos toistakin positiivista
aikaan, vaikka myönteiset piirteet helposti hukkuvat kielteisten alle ja ne
saatetaan kokonaan kieltääkin. Näinhän on tapahtunut myös esimerkiksi Saksan
historiassa.
Suomen asema
Venäjän imperiumissa antoi hyvät mahdollisuudet suomalaiselle nationalismille
ja aikaan saatiin vaikuttavia tuloksia, kuten myös Leninin oli todettava, mutta
mikä oli sittemmin suomalaisten tilanne neuvostoimperiumin kannalta?
Jokaisella
Neuvostoliiton kansalla tuli olla oma kansallinen nimikkoalueensa, joka
kansakuntien kohdalla oli neuvostotasavalta, alemmalla kehitystasolla olevilla
kansallisilla ryhmillä se oli autonominen tasavalta, sen alapuolella olivat
sitten kansalliset alueet ja kansalliset piirikunnat.
On huomattava,
ettei Neuvostoliitossa ollut mahdollista muodostaa kansallista neuvostotasavaltaa,
mikäli kilpaileva saman kansakunnan valtio jo oli olemassa Neuvostoliiton
ulkopuolella. Suomalainen kansakunta olisi siis sopinut joko omaksi neuvostotasavallakseen
tai sitten itsenäiseksi tasavallaksi.
Tertium non datur. Tai tässä vaikka иного не дано,
jos kerran herrastella pitää ulkomaankielisillä fraaseilla. Tosin vielä
1930-luvun loppupuolen suursiivoukseen saakka oli olemassa kansallisia kyläneuvostoja
ja jopa rajoneja. Esimerkiksi
Kuivaisten piiri Inkerissä. Mutta neuvostotasavalta oli sentään vielä ihan
toinen juttu.
Neuvostojen maassa
oli esimerkiksi pari miljoonaa enemmän tai vähemmän saksalaista saksalaista,
lähinnä 1700-luvulla muuttaneiden jälkeläisiä, mutta heillä oli vain
autonominen neuvostotasavalta Venäjän federaation alaisuudessa. Aluksi se oli
nimeltään ajan sosialistisia haihatuksia kuvastaen työkommuuni (trudovaja kommuna).
Työkommuuniksi
(suom. työkansan kommuuni) nimitetty
hallintoalue perustettiin myös Itä-Karjalaan vuonna 1920. Kolmen vuoden päästä
sen nimeksi tuli Karjalan autonominen neuvostotasavalta, siis Venäjän
federatiivisen sosialistisen neuvostotasavallan osana.
Tämän alueen
nimikkokansallisuus olivat karjalaiset. Sattuneesta syystä heidän kansalliseksi
kielekseen tuli suomi, koska karjala tulkittiin siellä suomen murteeksi.
Kuten tunnettua,
tämä suomalaisuuskausi sai kaamean lopun vuosina 1937-1938, jolloin ”väärää”
kansallisuutta olevat suomalaiset niin sanotusti likvidoitiin. Samalla
vaihdettiin suomen kieli karjalaan.
Mutta sitten
tapahtui parin vuoden kuluttua aivan ennenkuulumattomia mullistuksia, jotka
koskivat sekä tieteellistä kansallisuuspolitiikkaa, kielitiedettä että
tavallisten ihmisten tavallista elämää. Niin karjalaisuus kuin suomalaisuuskin
kuviteltiin perin juurin uudelleen, Andersonin termiä käyttääkseni.
Meillä on ollut
tapana mieltää aivan väärällä tavalla se, mitä talvisodassa tai paremminkin sen
yhteydessä tapahtui.
Meillä
ymmärrettiin aivan oikein, että Neuvostoliitto aikoi neuvottelujen päätyttyä ratkaista
Suomea koskevan niin sanotusti geopoliittisen ongelmansa voimakeinoin, sodalla.
Tämä ymmärrys seurasi pian ensimmäisten pommien pudottua ja viimeistään
muutaman seuraavan päivän aikana.
Naapurilla ei
ollut mitään kiinnostusta sotatoimien lopettamiseen, vaan tarkoitus oli tulla
Helsinkiin uuden hallituksen kanssa.
Se oli
kansallisuudeltaan täysin suomalainen hallitus täydennettynä yhdellä
karjalaisella (Prokopjev, jonka nimi muutettiin Prokkoseksi).
Tämä hallitus
teki välittömästi sopimuksen Neuvostoliiton kanssa ja otti siltä vastaan huikean
lahjan: Karjalan autonomisen neuvostotasavallan kansallisuudeltaan karjalaiset
osat.
Siinä siis
muodostettiin tuo nuorison touhuama Suur-Suomi. Parasta kaikessa oli, ettei
kyseessä ollut mikään lupaus, vaan sopimus, joka astui voimaan välittömästi
allekirjoituksen jälkeen. Tuo historiallinen kuva allekirjoitustilaisuudesta
onkin kaikille tuttu.
Mutta sopimus
oli vielä ratifioitava Helsingissä ”mahdollisimman pian”.
Siitä on jo
aikaa vierähtänyt ja taitaa olla niin, että sen, mikä tässä maailmassa on
mahdollista, määräävät useinkin vallan muut asiat kuin diktaattorin tahto. Näin
on ainakin joissakin tapauksissa, myös tässä.
Ihminen päättää, Jumala säätää, sanoo
suomalainen sananlasku. Человек предполагает, а Бог располагает, toteaa venäläinen saman asian.
Mistä kaikesta
me mahdoimmekaan jäädä paitsi, kun suhtauduimme tuohon historiassa
ainutlaatuiseen lahjoitukseen niin nuivasti kuin tapahtui?
Se on
kiinnostava kysymys, johon ei ole eikä voi olla selvää vastausta,
todennäköisyyksiin perustuvia arvauksia kyllä. Neuvostotasavallan status meitä
ei olisi ainakaan välittömästi odottanut. Mutta eihän se heti tullut myöskään
Viron ja Baltian maiden osaksi.
Mutta kun kaikki
sitten kävikin vastoin odotuksia, syntyi todellinen khimaira: Karjalais-suomalainen sosialistinen neuvostotasavalta.
Sen rinnalla jatkoi olemassaoloaan porvarillinen Suomen tasavalta, jossa
asusteli suomalainen kansakunta ja kehitteli nationalismiaan ajan tarjoamien
niukkojen mahdollisuuksien puitteissa.
Proletaarinen
internationalismi oli sen väestön pääosalle aivan vieras ajatus, mutta reaalipolitiikka
sen sijaan alkoi saavuttaa yhä suurempaa suosiota.
Väitättekö, että Stalin näki turkmeenit kehittyneempinä kuin Volgan Tataarit, ja tästä hyvästä saivat oman neuvostotasavaltansa? Oma käsitykseni autonomisten tasavaltojen ja neuvostotasavaltojen suhteen on, että ne määräsi maantiede, demografia ja politiikka, eikä kommunistinek teoria.
VastaaPoistaSiis niiden rajat ja alueen. Toki syy niiden perustamisessa oli bolshevikkien kansallisuusaatteessa.
PoistaNeuvostotasavallan kriteerit määriteltiin perustuslaissa vuodelta 1936. Niihin kuului sijaitseminen rajalla, jotta eroamismahdollisuus olisi reaalinen. Tataarit ja monet muut kansat olivat tätä mahdollisuutta vailla ja ovat tänäkin päivänä.
PoistaStalin esitti nämä perustelut puheessaan perustuslakiprojektin johdosta VIII neuvpostokoingressissa 25.11.1936. Stalinin puhe julkaistiin yleensä aina yhdessä perustuslain kanssa, mutta löytyy toki myös hänen kootuistaan.
PoistaHistorian ironiaa onkin ettei Liettua tahi Ukraina olisi lähimainkaan nykyisen kokoinen ilman Neuvostoliittoa. Vilna kuului Puolalle ja koko Galitsia, että Volhynia. Enpä usko monenkaan ukrainalaisen tai liettualaisen tiedostavan asianlaitaa.
VastaaPoistaKirjoittaja on poistanut tämän kommentin.
PoistaSuomi ja Saksa taitavat olla ainoita maita, joilta Venäjä on saanut lisää alueita Euroopasta sitten 1800-luvun.
PoistaJa Suomi taitaa olla ainut maa, joka pitää hallussaan Venäjältä vallattua aluetta. Tarkoitan v. 1617 vallattua Pohjois-Karjalaa.
PoistaTällaisissa kysymyksissä ollaan jokseenkin toivottoman syvän kuilun edessä. Valtajärjestelmiä kuvaamaan käytetyt käsitteet ovat "hallinnollisia" ja "kulttuurista" yhteenkuulumista kuvaavat käsitteet (nykyisin) ideologisia. Kumpikaan käsitteistys ei palaudu niin perustavanlaatuisiin inhimillisiin tekijöihin että tämän lähtökohtaisesti ja olemuksellisesti sosiaalisen lajimme keskuudessa vaikuttavat yhteisövoimat, yhteisöominaisuudet ja yhteisöilmiöt tulisivat kuvatuiksi ja selitetyiksi.
VastaaPoistaAntiikin kreikkalaiset, joiden miellemaailma koostui eräänlaisista todellisuuden pysäytyskuvista, sisällyttivät "syyt" olioihin niiden ominaisuutena. Ihan vastaavalla tavalla me eurooppalaisen uuden ajan ja "kartesiolaisen järjen" kasvatit sisällytämme "logiikan" käsitetietoon sen ominaisuutena. -- Mutta yhteisöissä vaikuttavat voimat ovat paljon paljon paljon ikuisempia kuin mikään niistä "opillisista" kuvailuista ja selityksistä joita oma järkemme nyt tuottaa tavoitellessaan ajatuksellisen hallinnan illuusiota.
Meille on aika mahdotonta ajatella, että yhteiskunnat voivat taantua ja ajautua totalitarismiin ihan minkä tahansa opillisen ismin nimissä. Etteivät "tiedolliset" ajatuskulissit siis sisällä mitään sellaista "hyvää" tai "pahaa" joka voisi toimia pelastavana tekijänä jos yhteiskunnat -- sosiaalisen eheyden hajotessa, sisäisten kahtiajakojen jyrketessä ja projektiivisten "totuuksien" ottaessa vallan -- kriisiytyvät ja ikiaikaiset vallan kurimekanismit käynnistyvät.
Antropologia, sosiaalipsykologia, sosiologia ja kielifilosofia -- eli kaiken "käsitetiedon" totuudellisuuden pohdinta -- ovat ne "tiedonalat" joilta selvyyttä sopisi odottaa. Ei valtio-opillinen saati valtiot toimijasubjekteiksi mieltä historiointi, saati sitten jonkin ideologisen nyky"ismin" pohjalta tapahtuva todistelu.
"Tämä hallitus teki välittömästi sopimuksen Neuvostoliiton kanssa ja otti siltä vastaan huikean lahjan: Karjalan autonomisen neuvostotasavallan kansallisuudeltaan karjalaiset osat...Mistä kaikesta me mahdoimmekaan jäädä paitsi, kun suhtauduimme tuohon historiassa ainutlaatuiseen lahjoitukseen niin nuivasti kuin tapahtui?.. Neuvostotasavallan status meitä ei olisi ainakaan välittömästi odottanut."
VastaaPoistaStalinin lahja oli myrkytetty, sen myötä olisimme saaneet etnisesti osaksemme vahvasti venäläistetyn väestönosan.
Heitän villin veikkauksen: olisiko meistä tullut toinen ulkomongolia. Siitä nimittäin oli muistaakseni tullut ensimmäinen ns satelliittivaltio jo 1918. Stalinille olisi ollut hyvä propakandatempu säilyttää Suomen näennäinen itsenäisyys satraappi O.W. Kuusisen johdolla. Tai sitten Balttien kohtalo olisi ollut meidänkin tiemme, suuremmilla karkoituksilla tosin.
Myrkkyähän meillä ounasteltiin, mutta kyllä se ihan samaa aluetta oli kuin se, mitä eräät vouhottajat hinkuivat. Ulko-Mongolia -analogia on ennenkin esitetty, mikä olisi siis merkinnyt ns. kansandemokratian statusta -ainakin aluksi.
PoistaMitä puhdistuksiin tulee, nehän olisivat olleet varsin perusteelliset huolimatta siitä, että Kuusisen hallitus ilmloitti olevansa väliaikainen ja julisti uusien YYÄ-periaattella pidettyjen vaalien jälkeen sitten valittavan koko kansan luottamusta nauttiva hallitus.
Kyllä ne luottamukset tiedettiin...
Mutta olihan se ainutlaatuinen lahja ja ainutlaatuinen reaktio sellaiseen ylevään eleeseen.
Varokaa kreikkalaisia silloinkin kun he tuovat lahjoja.
PoistaHistoria on rakentanut suomalaisille omaperäisen ratkaisun työväen internationalismin haasteisiin, eikä se perustu ihon väriin eikä hiusten laatuun.
VastaaPoistaOn syntynyt kokopäiväinen poliitikko Hjallis Harkimo.
VastaaPoistaJungner ei, koska hänellä on hyvä työ.
Solzhenitsyn tuki ajattelua, jonka mukaan jokaisella ihmisellä on ihmisarvo joka on jakamaton eikä kaupan. Hallinnon mukaan sinulla on ihmisarvoa jos sinulla on työ. Sen taas työnantaja antaa, tai ottaa. Kielimiehet voivat kääntää saksaksi, se vapauttaa.
Mikael Jungnerin voitaneen sanoa olevan omalla mukavuusalueellaan, perinteisemmän läntisen diskurssin
VastaaPoistasanoilla sanoen pelastuneen
”Mitään kansakuntaa ei tietenkään ole olemassa, ellei niin haluta olettaa. Kyse on sosiaalisesta konstruktiosta, joka häviää sen siliän tien, kun dekonstruktion mestarit tarttuvat toimeensa”
VastaaPoistaTätä dekonstruktiota alettiin suunnittelemaan Venäjällä jo vuodesta 1823 lähtien kapinallisten aristokraattien toimesta. Koko keisarin sukukin piti tuhota.
Dekabristi Pavel Pestelin nimellä oleva poliittinen ohjelma ”Russkaja pravda” (Venäläinen laki): sen 16. pykälä on otsikoitu näin: ”Vse plemena dolzhny slity byt´ v odin narod” (Kaikki heimot täytyy sulauttaa yhdeksi kansaksi). Pykälän sisältö jatkuu näin: ”Venäjää asuttavien kansoihin ja heimoihin kohdistuvien väliaikaisen Korkeimman hallinnon toimenpiteiden ehdottomana ja keskeytymättömänä päämääränä tulee olla yhden kansan muodostaminen ja kaikkien erojen sulauttaminen yhteiseksi massaksi niin, että koko Venäjän valtion alueella kaikki asukkaat olisivat venäläisiä. (Pestel’ P.I. Russkaia Pravda. Nakaz Vremennomu Verhovnomu Pravleniiu (Venäläinen laki. Evästys Väliaikaiselle Korkeimmalle Hallinnolle). Knigoizdatel’stvo “ORION”, S.-Peterburg, 1906, ss. 55-56.)
Ukrainassa tämä toimenpiteiden ehdoton ja keskeytymätön päämäärä johti yli neljän miljoonan ukrainalaisen näännyttämiseen nälkään. Nyky-Venäjällä ehkä vain tataareilla on täysiverinen kansallinen elämä. Muilla kansoilla jäljellä on vain värikkäitä kansallispukuja ja kansallisia kulinaarisia ohjeitä.
Nykyisellä syntyvyystasolla Suomi tulee tekemään häpeällisen kansallisen itsemurhan.
VastaaPoista