Modernisaation
aamuhämärä
Toivo Pekkanen, Aamuhämärä.
WSOY 1948, 250 s.
Toivo Pekkanen
(1902-1957), kotkalainen työmies, josta tuli akateemikko vuonna 1955, on
aiheettomasti unohdettuja kirjailijoitamme. Joskus näyttää siltä, että häntä
muistetaan vain Kotkassa.
Joka tapauksessa
hän oli sekä merkittävä aikalaistuntojen kirjaaja että vaikuttava
historiallisen romaaninkin taitaja. Sellainen nimittäin on tämä käsillä oleva
kirja.
Kirjassa
kuvataan sen aikakauden alkua, jolloin Suomen modernisaatio vasta todella alkoi
suurten vientiteollisuusyritysten syntyessä. Suuria työmaita, ensimmäisiä
merkittäviä ansaitsemistilaisuuksia irtaimelle väelle tarjoavia, oli jo tullut
hieman ennen 1860-luvun suuria nälkävuosia (Saimaan kanava) ja niiden aikana
(Riihimäen-Pietarin rata). Myös
kansakoulujen perustaminen oli aloitettu.
Vasta niiden
jälkeen kuitenkin syntyi suuri puuta käyttävä vientiteollisuus, joka antoi
rahaa metsänomistajille ja myös yhä suuremmalle joukolle työmiehiä. Työtä
tarvittiin puiden kaatamisesta niiden uittamiseen ja sitten satamissa
lastaamiseen saakka.
Aikaa 1870-luvulta
vuosisadan vaihteeseen on paljon kuvattu kirjallisuudessa ja sen muuan
merkittävä kuvaaja on Santeri Alkio (ks. Vihavainen:
Haun murtavia voimia tulokset (timo-vihavainen.blogspot.com) ). Ehkä
vieläkin selkeämmin kertoo Kauppis-Heikki siitä, miten ”kaikki” muuttui yhden
sukupoven aikana (Vihavainen:
Haun heräämisiä tulokset (timo-vihavainen.blogspot.com) ).
Yltäkylläisyys
ei toki tunkenut ovista ja ikkunoista, ainakaan siinä mielessä, kuin sen
nykyään tunnemme. Monet elivät yhä nälkärajalla ja aliravitsemuksen ja
sopimattoman ravinnon seurauksiin kuoli varmasti yhä paljon ihmisiä, kuten
muissakin ns. kehitysmaissa. Kuitenkin alettiin yhä yleisemmin tajuta, että oloja
voidaan parantaa ja että niillä oli taipumus parantua.
Pekkanen kuvaa käsillä
olevassa kirjassa sitä, miten Kotkan saarelle, joka oli vanhasta
laivastotukikohdasta taantunut mitättömäksi kyläksi, alkoi äkkiä syntyä
suurteollisuutta. Hans Gutzeit perusti sinne vuonna 1872 Norjan sahan kokonaan
ulkomaisella työvoimalla ja rakennuksiin viimeinenkin naula tuotiin Norjasta.
Sahan vihkiäiset
olivat ennennäkemättömän suurelliset, Helsingistä tuotiin ruoat, juomat ja tarjoilijat
ja Haminasta soittokunta juhlistamaan tapahtumaa. Samppanja virtasi ja sitä
jaettiin oven raossa töllistelevälle rahvaallekin.
Anders Ramsay on
kirjoittanut näistä perustamisajoista kuuluisat muistelmansa, joista hyvin
elävästi käy ilmi se uusi henki, joka nyt alkoi voimalla puhaltaa eloa Suomen
surkeille syrjäseuduille. (ks. Vihavainen: Haun
ramsay tulokset (timo-vihavainen.blogspot.com) ).
Uusi tekniikka
ja lähes koskemattomat metsävarat olivat valmiina hyväksikäytettäviksi ja niin
myös tehtiin. Suomalaisten työvoimaa ja raaka-ainetta ryöstettiin surutta,
mutta ilman ylivoittoja koko prosessi olisi tuskin edes alkanut. Sama se oli tarina
kaikissa siirtomaissa. Sellaisia maahanmuuttajia silloin oli.
Perustamiskauden
kapitalismi oli raakaa. Työläisille maksettiin ajan oloissa hyvin, mutta kun
meri jäätyi, pantiin saha seisomaan ja jokainen sai huolehtia itsestään miten
parhaiten taisi. Poikkeuksena olivat vain norjalaiset. Nälkä ja vilu olivat
monella vieraina.
Kuitenkin tämän
kirjan päähenkilö saapuu tähän uusien toiveiden kylään paljon pahemmista
oloista. Hän on joutunut nälkävuosina kiertelemään kerjuulla ja näkemään isänsä
ja sisartensa kuolevan surkeaakin surkeammissa oloissa. Kuitenkin nälkään
kuolevat suomalaiset vain katsoivat sivusta, kun viljakuljetukset menivät
heidän ohitseen toisille kurjuuden seuduille. Olisiko moinen onnistunut missään
maassa ilman aseistettuja vartijoita?
Pekkasen kuvauksia
nälästä täytyy pitää vakuuttavina, sillä tässä asiassa hän oli ns.
kokemusasiantuntija. Vielä 1920-luvulla nälkäkuoleman uhka kolkutteli hänen
perheensä ovea.
Pekkasen ote on
yhteiskunnallinen ja myös historiallinen. Hän ei syytä tai osoittele. Teollisuutta
ja palveluita perustava herrasväki ajaa tietenkin omaa etuaan, mutta siltä
saattaa herua sympatiaa myös rahvaalle. Kohti parempaa ollaan menossa, mutta
tie on monelle tuskainen.
Tuon ajan Kotkaa
kirjoittaja kuvaa melkoisena villinä läntenä, jossa aluksi ei ole edes mitään
palveluita. Toki nekin sinne tulevat, kun kysyntää syntyy. Saha perustaa myös
kansakoulun, jonka merkitystä paikallinen kirkkoherra ei ymmärrä enempää kuin
muutakaan historialliseen muutokseen liittyvää, vaikka aavistaa, että sellainen
on menossa.
Kirjan
päähenkilö on lähtöisin kaukaa Vuoksen vesistön latvavesiltä, josta nyt aukeaa
tie merelle, jonne hän aluksi toivookin pääsevänsä töihin. Uusi aika joka
tapauksessa vapauttaa hänet siitä isännän herruudesta, joka vallitsi taloissa
palvelevaan nuorisoon, piikoihin ja renkeihin nähden.
Tämä on uuden
ajan merkittävä yhteiskunnallinen uutuus, suuret työmaat ja tehtaat tarjoavat
vaihtoehdon vanhakantaiselle, tuottamattomalle maataloudelle, joka aikansa
ilmastonmuutoksen oikkujen sattuessa ei kykene elättämään edes itseään.
Toki sekin ala
kehittyi ja höyrykuunarin puksuttaessa Ylä-Savosta Viipuriin ja sieltä Kotkan
kautta eteenpäin, oli sen lastina satoja astioita voita. Sehän oli puu- ja
paperiteollisuuden tuotteiden rinnalla toinen vientitavara, jolla suomalaiset
alkoivat vaihtaa itselleen muun muassa viljavampien maiden halpaa viljaa.
Elintaso nousi
kuin nousikin ja ruokalista alkoi muuttua monipuolisemmaksi, ainakin juhlissa
ja markkinoilla syötiin jo 1800-luvulla jopa vehnästä ja riisipuuroa, mutta
vuonna 1918 saatiin huomata, että oma leipä ei enää riittänyt, eikä sitä
muualtakaan ollut saatavissa. Ne, jotka olivat syntyneet ennen 1860-lukua tai
sen alussa, eli 60-80-vuotiaat, muistivat vielä varmasti hyvin aiemman katastrofin.
Nythän meillä
ollaan tilanteessa, jossa edes vuoden 1942 tilannetta muistaa omakohtaisesti
tuskin kukaan. Toki se oli syntynyt ennalta arvaamattomista syistä, joihin
kuuluivat ennen muuta Karjalan menetys ja ulkomaankaupan katkeaminen. 1860-luvun
lopulla ratkaiseva rooli oli sääsuhteiden poikkeuksellisuudella ja heikoilla
kulkuyhteyksillä.
Modernisaation riemumarssi
teki Suomesta aikanaan vauraan maan. Kuitenkaan mikään historiallinen uutuus ei
vapauta ihmisiä perustarpeistaan. Elintarvikkeiden tuottaminen, hankkiminen ja
jakelu ovat valtavia prosesseja, jotka ovat kehittyneet yhä mutkikkaammiksi.
1870-luvun
modernisaatiossa oli jo lupaus tulevasta vauraudesta, mutta edes riittävä
ravitsemus ei vielä tullut jokaisen osaksi. Tänä päivänä ei Suomessa tarvitse
kenenkään nääntyä nälkään, mutta saattaisi olla liian optimistista ajatella, ettei
sekin ongelma vielä koettelisi ihmiskuntaa, myös täällä pohjoisessa, jossa tuotetaan
vain osa tarvittavasta ravinnosta.
"Nythän meillä ollaan tilanteessa, jossa edes vuoden 1942 tilannetta muistaa omakohtaisesti tuskin kukaan."
VastaaPoistaEi omakohtaisesti, mutta historiaa harrastavat muuten kyllä. He haluaisivat, että ne, jotka maan asioista vastaavat eivät myöskään unohtaisi, että logistisesti Suomi on saari ja että pahan paikan tullen jokainen maa ruokkii ensi sijassa oman väestön.
Sinänsä blogin kuvaama aikakausi oli mielenkiintoinen kun raha alkoi viimeinkin virrata käyhään Itä-Suomeen.
"Sinänsä blogin kuvaama aikakausi oli mielenkiintoinen kun raha alkoi viimeinkin virrata käyhään Itä-Suomeen."
PoistaRahaa on kyllä Suomeen virrannut ennen tuotakin, niin idästä kuin lännestäkin, mutta oletettavasti vain isompiin kaupunkeihin, missä määrin niin ei kyllä ole tietoa. Ja hallinnollisesti Suomea on sitten verotettu pienen osansa ja maantieteellisen sijaintinsa johdosta epäreilusti. Ongelmansa sitten eri valuutoissa kun arvot heilahtelee ja niiden arvo perustunee vaihdantaan. Minkä vuoksi olisi järkevää teoriassa olla se valtiollinen rahayksikkö, se kun linkittyy valtion talouden hallinnointiin konkreettisesti.
Sitten taas kun käydään keskustelua arvoyhteiskunnasta, niin kulttuurilliset arvot taas ole jotain millä voisi käydä kauppaa, ne omaksuttaan kulttuurista. Ihan kaikkea kun ei voi taloudella tai mittayksiköillä mitata, vaikka ne kyllä käteviä ovatkin monessa asiassa.
"kun raha alkoi viimeinkin virrata käyhään Itä-Suomeen."
PoistaTäsmennys: raha virtasi köyhän Itä-Suomen tavallisille ihmisille. Viittasin lähinnä siihen, että ennen blogissa kuvattuja aikoja ei ollut viennissä kysyttyjä tuotteita tai kuljetusvälineitä niiden kuljettamiseen (vrt Pohjanmaan tervakauppa jokireittejä pitkin). Siksi Itä-Suomi oli perinnteisesti köyhä.
Jälleen hieno valaiseva katsaus Suomen historiasta, kiitos siitä.
VastaaPoistaBlogissa kuvatut nousevat alat, metsäteollisuuden nousu ja voin vienti olivat selittäviä tekijöitä vilja-omavaraisuuden alhaisuuteen. Venäjältä saatiin halpaa viljaa, silloin kun saatiin, ja toissalta rajalliset voimavarat kohdistuivat viennin avulla saatavaan vaihtovaluuttaan. Mutta sanasa oli sanottavana tietysti perustekijöillä: kiviset pellot ja hallaa hönkivät suot. Viimemainittujen perkaamisen välttämättömyyttä ja merkitystä elämän jatkumisen kannalta eivät monet "ennallistajat" tunne tai eivät piittaa perehtyä.
VastaaPoistaToivo Pekkanen oli FES:n ohella minun nuoruuteni kiihdyttäviä kirjailijoita, tärkeimmästä päästä. Rauni Mollbergin Lapsuuteni ja Tehtaan varjossa -televisiofilmejä kokoonnuttiin joukolla katsomaan naapuriin, jossa oli alueen toinen televisio.