lauantai 24. joulukuuta 2022

Hyvää kautta! Season's Greetings!

 

Hyvää joulua

 

Joulu, monissa kielissä sama kuin (Kristuksen) syntymä (Natale, Noël, Рождество) on pyhä asia ja sen muistoksi vietetty päiväkin on yhäkin aivan erityisen vankasti pyhitetty. Mammonismi ei näköjään ole asiaa kokenut lainkaan ongelmallisena.

Toki keskitalven juhlaa on vietetty iät ja ajat kaikkialla lajitoveriemme piirissä. Roomalaisten saturnalia huomioi Saturnuksen eli Kronoksen synkän vallan päättymisen ja lupauksen voittamattoman auringon, Sol invictus, paluusta. Saturnalia-juhla oli juopottelun ja lahjojen jakelun aikaa. Viinkinkien blot-juhla oli kenties ihmisuhreineen juuri niin kaamea, kuin Tukholman Nationalmuseetin skandaalimainen fresko sen esittää.

Barbaarinen joulu (vrt.  Yuletide) on saanut antaa tilaa armorikkaalle Kristuksen syntymäjuhlalle, joka on koko kristinuskon nurkkakivi: Jumala tuli ihmiseksi.

Koko ideahan on puhtainta mystiikkaa eikä se ole järjellä ymmärrettävissä eikä näin ole tarkoituskaan. Pyhä Tertullianus kiteytti asian sanomalla Credo quia absurdum, uskon koska se on mieletöntä. Kyseessä on pyhä mysteeri, jollaisista venäjän kielessä käytetään sanaa tainstvo, salaisuus.

Väitetään, ettei Tertullianus oikeastaan tarkoittanut sitä, että mielettömyys olisi argumentti asian oikeellisuuden puolesta, vaan tokaisi tuon vain vihapäissään, mutta tämä on nyt sivuseikka.

Myös kaikki joulun henkilöt ovat saaneet pyhityksen lumipalloefektin tavoin: neitsyt Mariasta on tullut pyhä, samoin pyhän perheen päästä eli kirvesmies Josefista ja jopa Marian äidistä eli Jeesuksen mummosta Annasta. Tämäkään ei ole vielä riittänyt, vaan myös kolmea itämaan tietäjää on kunnioitettu pyhinä ja mikäli Jeesuksen hyödyntämästä seimestä on löytynyt palasia, ne ovat taatusti olleet myös pyhiä.

Ihmisten pyhä yksinkertaisuus on levittänyt ajatuksen pyhyydestä myös sinne, minne se ei oikeastaan millään logiikalla kuulu. Kun Jumala tuli ihmiseksi, hän tuli tämän lajin yleisesti edustamaan hahmoon, muuten asiassa ei ole mieltä.

 Mitä tulee perheenjäseniin, on syytä olettaa, että hekin olivat tavallisia ihmisiä, hyvässä ja huonossa. Jooseppi saattoi olla hyvinkin pätevä kirvesmies ja Maria ehtoisa emäntä, mutta Jeesuksen syntymän jälkeen he elivät normaalia avioelämää päätellen siitä, että Jeesus sai ainakin veljen ja kai parikin.

Marian neitseellinen viattomuus oli, kuten ihmisille yleensäkin on ominaista, ikäkausikysymys. Jeesuksen synnyttäminen lienee tapahtunut kolmetoistavuotiaana, on joku päätellyt. Koska Mariaa ei ollut seksuaalisesti herätetty, hänelle oli vieras se hekuma, joka saattaa hyvinkin päästä rengistä isännäksi, kun se aika tulee.

Neitseellisyys tässä tapauksessa, kuten yleensäkin viittaa nimenomaan tiettyyn lapsellisuuteen, kokemattomuuteen. Se on valloittavaa omalla tavallaan. Vain lapset pääsevät myös Narniaan, kuten C.S. Lewis on huomauttanut. Sen jälkeen alkaa eräänlaisen tylsyyden lisääntyminen. Siksi jolulu on nimenomaan lasten juhla, heitä me silloin kunnioitamme, kun muulloin ryydymme vain rakastamaan.

Minusta Maria pyhyydessään muistuttaa antiikin jumalia siinä, että hän edustaa oman ikäkautensa verran ja tietyt hetkensä vain silloin täydellisyydessään mahdollista yhtä inhimillisyyden ulottuvuutta. Parhaimmillaan se on yhtä kaunis kuin katoavakin: lapsuuden maailma.

Feministit ovat jauhaneet kaikenlaista roskaa neitsyydestä ja patriarkaatista, mutta Marian tapauksessa kyse oli nimenomaan Jumalan tulosta ihmiseksi, lapsen syntymän ihmeestä. Sen muistoksi ja kunniaksi me joulua vietämme, tai ainakin muun muassa siksi.

Tietysti jouluun kuuluu myös kilpaileva sankari, eräänlainen satyyrihahmo: joulupukki. Suomen kielen sana liittyy vanhoihin talonpoikaisiin leikkeihin, mutta nykyään pukki on itse asiassa ukko niin Suomessa kuin monessa muussakin maassa. Italiassa hänen nimensä on Babbo Natale ja hän on aivan saman näköinen kuin Coca-Cola Companyn luoma hahmo muuallakin maailmassa. Sehän syntyi 1930-luvulla ahvenanmaalaista syntyperää olleen piirtäjän toimesta (ks. Vihavainen: Haun santa claus tulokset (timo-vihavainen.blogspot.com) ).

Joulupukki, josta välillä on haluttu käyttää sanaa joulu-ukko, on itse asiassa myös aivan sukupuoleton olento, lihava ja joviaali äijä, joka on seksuaalielämänsä päättänyt jo ajat sitten. Sen sijaan hän rakastaa molempia sukupuolia edustavia lapsia aivan pyyteettömästi.

Toki myös Myrnan piispa, Pyhä Nikolaus on sotkettu jouluun ja tuo lahjoja jakeleva prelaatti ja ihmeidentekijä on nyt kaikkialla Jeesuksen kova kilpailija, ei suinkaan pelkkä kumppani saati apulainen. Asian voi havaita vaikkapa Kiinassa. Muhamettilaisissa maissa, varsinkaan änkyrävaltioissa kuten Saudi-Arabiassa Jeesus onkin ruma sana ja tämähän pätee myös uuspakanallisissa typeristöpiireissä: älkää edes mainitko tuota sanaa, sanojen magia voi loukata…

No, tästä kulttuurin rappion ilmenemästä tekee mieli käyttää nimikettä traaginen tyhjänpäiväisyys. Ihmisellä on kuitenkin kyky paljon enempään kuin omaan fiksuuteensa rakastuneet änkyrät edes osaavat anoa tai ymmärtävää. Sääli.

David Strauss, joka 1800-luvun puolivälissä tarkasteli kriittisesti Jeesuksen elämää ja uskontoa yleensäkin, ymmärsi, että kyseessä on ihmisen omien tuntojen ja tarpeiden luomus, jonka arvo riippuu sen luojista itsestään.

Straussin oma yritys luoda luonnollista uskontoa, jossa hartaus kohdistuisi arkipäivän ja yleensä elämän ymmärtämiseen ihmeelliseksi kaikessa konkreettisuudessaan, ei ottanut tulta. Se on aivan liian vaativaa massoille, jotka mieluummin palvovat puunpalasia ja luunkappaleita ja löytävät sitä kautta pyhyyden kosketuksen, kukapa tietää.

Canterburyn tarinoissa pyhiinvaeltajien mukana kulkee pyhäinjäännösten kauppias, jolla on mukanaan säkillinen sianluita. Sellaisten kautta lienee monikin saavuttanut kosketuksen pyhyyteen, toivomme.

Nykyinen joulumme on synkretistinen juhla, jossa pyhyys ilmenee lähes vain siinä, että kaupat on kerrankin suljettu. Lienee odotettavissa, että ne ennen pitkää pidetään auki myös jouluisin, sillä muuhan voisi loukata joitakin tomppeleita. Tämä taas on hölmöjen mielestä ainoa mahdollinen pyhyyden loukkaamisen muoto nykyään. Asia on ymmärrettävä.

Mutta eipä mennä asioiden edelle. Hyviä pyhiä vain nyt itse kullekin! Joulu on ainakin vielä pyhä, eli erilainen ja sellaiseksi rajattu. Yölläkin saa syödä ja joidenkin tulkintojen mukaan saa aamullakin olla hutikassa. Tämä lienee kuitenkin pakanallinen tapa ja ennen uutta joulua (ajanlaskumme alkaa Jeesuksen syntymästä) saamme ehkä taas valitettavasti lukea lehdistä ns. berserk-tapauksista.

Luoja niiltä meitä kaikkia varjelkoon! Rauhallista joulua!

26 kommenttia:

  1. Onpa taas niin herkullista tekstiä että jätän suosiolla siipaleen kinkkua pois käkättimeni nautinnosta ja nautin kiikkustoolissa tekstin vielä uudestaan Kuukle-sedän lukemana - läskipalat näkimillä samalla kun yritän kuulimillani tavoittaa taustalla kuuluvien tolvanoiden paheksuntaa.

    VastaaPoista
  2. Yhden teorian mukaan Islam syntyi beduiinien sitä edeltäneestä Kuun palvonnasta. Kuu valaisee yöllä ja tuo viileyden sekä edes vähäisen yökasteen. Beduiinille aurinko on tappaja mutta pohjoisessa taas elämän mahdollistaja. Kun taas talvi merkitsee pohjoisessa kuolemaa. Talvinen luonto voi olla kaunis mutta samalla se on elinkelvoton jäinen aavikko. Niin ihmiselle kuin eläimille. Ei ihme että auringon paluuta on juhlittu. Muistan yläasteen uskonnon opettajan kertoneen teoriasta jonka mukaan Jeesuksen veljet. Koska Maria on ikuinen neitsyt. Olisivat syntyneet Joosefin aiemmasta avioliitosta. Eli Joosef olisi ollut leski.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Voisihan se näinkin olla. Mutta ei kai se nuori leskimies ruvennut vaimoaankaan seksuaalisesti vieromaan. Se olisi ollut perverssiä.

      Poista
    2. Ja täysin vastoin juutalaisia tapoja. Oppi Marian ikuisesta neitseydestä ja synnittömästä sikiämisestä - johon tämän äidin Annan pyhyys liittyy - on niitä papistisia harhoja.

      Poista
    3. Monet täällä pohjoisessa asuvat lajit tarvitsevat nimenomaan kylmää talvea ja lunta. Esimerkiksi Saimaan norppa tarvitsee onnistuneeseen lisääntymiseensä jäätä ja lunta. Mm mustikka tarvitsee talvisen kylmäkäsittelyn kukkiakseen ja tuottaakseen marjoja.

      Poista
    4. Toivottavasti kaikki nyt lopultakin tajuavat , mitä tuo oppi synnittömästa tai saastattomasta sikiämisestä tarkoittaa. Perisynti siirtyy normaalisti ihmiseen sikiämisen hetkellä, mutta Mariaan se ei siirtynyt. Oppi on hyväksytty katolisessa kirkossa 1800 -luvulla, ja on muissa kirkkokunnissa ihan tuntematon.

      Poista
    5. Ellen väärin muista niin apokryyfisten evankeliumien mukaan Joosef oli jo vanha äijä jolla oli aiempia vaimoja ja heidän kanssaan tehtynä aikuisia lapsia siinä vaiheessa kun Maria tuli kuvioihin. Maria taas oli taas nykymittapuun mukaan vielä lapsi kun hänet annettiin Joosefille vaimoksi. Kerettiläisesti ajatellen joku Joosefin jo aikuisista pojista on voinut saattaa Marian raskaaksi ja jos Joosef ei vielä ehtinyt kajota Mariaan niin tästä olisi syntynyt käsitys pyhästä hengestä sikiämisestä. Mutta eipä olleet silloin dna-analyysit käytössä isyyden selvittämiseksi.

      Poista
  3. Hyviä rastavan pruazniekkua!

    Rastavajevanheli varzinkarjalakse, kiännös: Paavo Harakka:
    Rastavajevanheli
    1. Sih aigah keizari Augusta andoi kässyn, sto kaikkien rištikanzoin nimet pidäy
    kirjuttua bumuagoih.
    2. Netäin hengikirjutus oli enzimäne
    da luajittih Kyreniuksen ollessa Sirian
    piämužikkana.
    3. Dai lähtiettih kaikin nimenkirjutandah
    ičekengi omah linnah.
    4. Muga i Jouseppi šuoriudui matkah
    Galileista, Nazaretin linnasta da mäni
    yläh Juudeah, Davizen linnah, min
    nimi oli Betlehem, hiän kuin näit oli
    Davizen heimuo da suguo,
    5. bumuagoih kirjutettavaksi Muarien,
    kihlatun kera, kumbane vuotti lasta.
    6. Hiän siellä ollessa tuli Muarialla
    lapsensuanda-aiga.
    7. Da hiän sai poijan, enzimäzen lapsen,
    kabaloičči hänet da pani soimeh, heillä
    ku ei näit ollun tilua harččounassa.
    8. Sillä agjalla oldih paimoit pellolla
    vardoiččemassa yöllä lambahie.
    9. Yhenäkin Hosbodan ańheli seizoi
    hiän eissä da Hosbodan valgevus lošni
    hiän piällä, da hyö varevuttih ylen äijäl.
    10. Ańheli pagizi heillä: ”Elgiä
    varakkua! Kačo, mie ilmoitan teillä
    suuren ihassuksen, mi tulou kaikella
    rahvahalla.
    11. Teillä on tänäpiän roinnun Davizen linnassa
    Spuassa, kumbane on Hristos Hospoda.
    12. Netäin on teillä ozuttajana: Työ löyvättä
    lapsozen kabaloissa soimessa maguamassa.”
    13. Samassa oli ańhelin ymbärillä arťťeli
    taivahallista voinavägie da hyö ylissettih
    Hospodua sanomalla:
    14. ”Kunnivo Jumalalla korgevuksissa, da
    muassa rauhus ińehmizien kessen, kumbazie
    Hiän suvaiččou!”
    15. Ańhelit ku ollottih järilleh taivahah,
    paimoit paistih toine toizella: ”Läkkä,
    proijimma nygöin Betlehemih kaččomah,
    midä Hospoda meillä saneli.”
    16. Dai lähtiettih kiirehellä matkah da
    löyvettih Muarien da Jousepin lapsukane
    soimessa maguamassa.
    17. Lapsut ku nähtih, hyö luajittih pagina
    niistä sanoista, midä oli kuuldu.
    18. Kaikin, ket kuuldih paimoin paginat,
    kummeksuttih niidä.
    19. Vai Muarie pani syväimeh, midä oli
    kuullun da duumaičči niidä ičekseh.
    20. Paimoit mändih järilleh da kiiteldih
    da ylissettih Jumalua siidä, midä oli nähty
    da kuuldu. Kai mäni silleh, kulleh heillä oli
    paistu.

    Lykkyö nouzeval vuuvel!

    VastaaPoista
  4. "Joulumaasta kuvitellaan paljon kaikenlaista
    Kuinka toiveet toteutuu ja on niin satumaista
    Voi, jos jostain saada voisin suuren puurokauhan
    Sillä antaa tahtoisin mä maailmalle rauhan!
    Joulumaa on muutakin kuin pelkkää toiveunta
    Joulumaa on ihmismielen rauhan valtakunta
    Eikä sinne matka silloin kovin kauan kestä
    Joulumaa jos jokaiselta löytyy sydämestä!
    Joulumaasta uskoo moni onnen löytävänsä
    Mutta sepä kätkeytyy tai narraa etsijänsä
    Onnea kun mikään mylly valmiiksi ei jauha
    Itsestään on löydettävä ihmisen vain rauha
    Joulumaa on muutakin kuin tunturi ja lunta
    Joulumaa on ihmismielen rauhan valtakunta
    Eikä sinne matka silloin kovin kauan kestä
    Joulumaa jos jokaiselta löytyy sydämestä!"

    Hyvää joulua itsekullekkin.
    Laulun sanathan on Joulumaa, hyvin kauniit.

    VastaaPoista
  5. Hyvää ja rauhallista joulua itse kullekin säädylle! Ja toivottavasti hieman rauhallisempaa vuotta 2023!

    -J.Edgar-

    VastaaPoista
  6. Me ollaan menetetty tää peli, koska Suomen valtionkirkon* edustajana eräs pappi on möläyttänyt että "Jeesus ei edes syntynyt jouluna".




    * lätinä, että Suomessa ei ole valtionkirkkoa voidaan lopettaa saman tien, koska meillä on Perustuslaissa mainittu evankelis-luterilainen kirkko ja meillä on eduskunnan säätämä kirkkolaki ja kirkollisevero. Vaikka en voi sietää vapaa-ajattelijoiden kiukuttelua, niin nuo maininnat voisi poistaa laista ja asettaa kaikki uskonnolliset yhdyskunnat samaan asemaan ja niiden tulisi rahoittaa itsensä muulla kuin verorahoituksella.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Komppaan! Tv: yx uskis.

      Poista
    2. Usko itsessään on henkilökohtaista, uskonto taas kollektiivia. Verovaroja tupataan laittamaan milloin minkäkinlaisiin toimiin ja se itsessään on välillä hyvinkin mielenkiintoista. Mutta kirjanpitäjät kyllä on huolehtineet muidenkin uskontokuntien veroituksesta joten se ainakaan ole ongelmallista, hekin osallistuu valtiokirkonkin rahoitukseen. Uskonnollisesti taas en itse välittäne historian kautta tulevaa hallintoa mikä kytkeytyy päihdeaineisiin. Lähinnä alkoholipolitiikka mitä Suomessa harjoitettu. Tänä päivänä sitä kumminkin on tarjolla hyvinkin eri tavoin ja ruuan valmistuksessa viini on vallan mainio antamaan makua. Jotkut kun tupannee ajattelemaan että alkoholi on vain päihtymystarkoitukseen.
      Haasteensa sitten kun sotkee sen päihteenä taas huumepolitiikkaan mikä taas kytkeytyy globaaliin politiikkaan. Sitten on erikseen avioliittokäytäntö sekä seksuaalipolitiikka ja arvovalta kysymykset sukupuoleen katsoen. Lähtökohdin nämä taas usein miten kiinnostane muita kuin joitain pieniä piirejä. Jos toisen sukupuoli kiinnostaa enempi kuin mitä hän kertoo, niin tienne sitten missä vika.
      Vapaa-ajattelu osannee olla välillä kaunistakin, eikä siinä välillä ole mitään historian tuomaa painolastia. Sellainen vapaamieli ja suhde muihin on osaa olla kaunis. Antaa muiden olla sellaisia kuin he on, vaikka uskovainen. Ja vapaa-ajattelijoiden hautuumaalta löytyy se sama tunnelma kuin kirkonkin hautausmaalta. Ilman symboliikkaa. Ikävämpi puoli siinä kyllä löytyy että se historiallinen pohja katoaa välillä helposti.

      Poista
    3. Jeesus ei ole syntynyt ( sikäli kun on edes joskus syntynyt ) Jouluna. Kyse on taas vaan yhdestä kristittyjen juhlapäivä "varkadesta".

      Poista
    4. On se hirveää porukkaa teihin (?) verrattuna.

      Poista
    5. Kannattaisi miettiä kenen intressejä tällaiset ajatukset palvelevat. Minusta ne ovat henkistä immunikatoa islamin ja Venäjän propakandan edessä.

      Poista
    6. Voi tätä henkistä pimeyttä, Venäjälläkin taidetaan olla vapaamielisempiä.

      Poista
    7. No sinne sitten kiireesti!

      Poista
  7. "Pyhä Tertullianus kiteytti asian sanomalla Credo quia absurdum, uskon koska se on mieletöntä. ..Väitetään, ettei Tertullianus oikeastaan tarkoittanut sitä, että mielettömyys olisi argumentti asian oikeellisuuden puolesta, vaan tokaisi tuon vain vihapäissään, "

    Luulen, että hän sanonut tai ainakin tarkoittanut 'Uskon huolimatta siitä se on (ihmisten mielestä) mieletöntä', mikä on uskon mysteerin olemus.

    VastaaPoista
  8. "Kun Jumala tuli ihmiseksi, hän tuli tämän lajin yleisesti edustamaan hahmoon"

    Leino kuvasi inkarnation ajatuksen kauniisti:

    Ja hän mietti ihmismielen,
    mietti myös eläinten mielen
    jätti kaikkehen jälelle oman sähkönsä säkenen
    kuolemattoman kipinän
    Kaikkivallan kartanoista.

    VastaaPoista
  9. Blogin hallinnoija on poistanut tämän kommentin.

    VastaaPoista
  10. Tämän kirjoittaja ei tunne Kristinuskoa (johtunee protestanttisesta kasvatuksesta/koulutuksesta). En lähde oikomaan vääriä väittämiä Kristuksen syntymästä ja Hänen perheenjäsenistään. Pyhyydestä haluan tuoda esille muutaman raamatun kohdan;
    3Moos. 11:44 "Sillä minä olen Herra, teidän Jumalanne; pyhittäkää siis itsenne ja olkaa pyhät, sillä minä olen pyhä..."
    1Piet. 1:16 Sillä kirjoitettu on: "Olkaa pyhät, sillä minä olen pyhä."
    Jumala on kaikkialla läsnä oleva ja kaikki täyttävä. Mikään ei ole Jumalalle mahdotonta. Jumala pyhittää kenet tahtoo ja mitä tahtoo.

    VastaaPoista
  11. Pari yksinkertaista sanaa puun takaa.

    /
    Tämän kirjoittaja ei tunne Kristinuskoa (johtunee protestanttisesta kasvatuksesta/koulutuksesta).
    /

    Kristillisen kirkon laadun ja hengellisyyden asteen näkee selvimmin sen musiikista. Se on ollut korkein ja hengellisin protestanteilla, tarkemmin vielä luterilaisilla. Helluntailaisuus taas ei ole synnyttänyt laadukasta musiikkia.

    Nykyluterilaisilla ei ole kuitenkaan enää jäljellä muuta kuin sen entisten kristittyjensä jäljelle jättämä musiikki. Se on hengellisesti kuollut nyt.

    /
    En lähde oikomaan vääriä väittämiä Kristuksen syntymästä ja Hänen perheenjäsenistään.
    /

    Me emme tiedä (näin on turvallista sanoa) Jeesuksen maallisesta isästä ja hänen maallisesta perheestään kovin paljoa. Niistä ei ole kirjoitettu montaa sanaa Raamattuun, koska niissä ei ole ollut Jeesuksen elämän kohokohta.

    /
    Pyhyydestä haluan tuoda esille muutaman raamatun kohdan;
    3Moos. 11:44 "Sillä minä olen Herra, teidän Jumalanne; pyhittäkää siis itsenne ja olkaa pyhät, sillä minä olen pyhä..."
    1Piet. 1:16 Sillä kirjoitettu on: "Olkaa pyhät, sillä minä olen pyhä."
    /

    Raamatun Vanha testamentti on hengellisessä merkityksessä kristityille. Mikä on lainaamasi Mooseksen kirjan kohdan merkitys?

    Miten Uuden testamentin kohta pitää ymmärtää?

    Molemmat kohdat pitää selittää, lainaaminen ei riitä.

    /
    Jumala on kaikkialla läsnä oleva ja kaikki täyttävä. Mikään ei ole Jumalalle mahdotonta. Jumala pyhittää kenet tahtoo ja mitä tahtoo.
    /

    Kuitenkin on niin, että maapallo on tavallaan maailmankaikkeuden (jota ihminen ei voi oikein hahmottaa) keskipiste, koska Jumala lähetti Poikansa sen asukkaita pelastamaan. Se on ainoa maailmankaikkeuden paikka, jossa on tapahtunut syntiinlankeemus.

    Jumala ei koskaan pyhitä kääntymätöntä ihmistä. Eikä Jumala pakota ihmistä kääntymään, sillä Jumala haluaa vapaaehtoisuutta.

    M

    VastaaPoista

Kirjoita nimellä.