Hyvää joulua
Joulu, monissa
kielissä sama kuin (Kristuksen) syntymä (Natale, Noël,
Рождество) on pyhä
asia ja sen muistoksi vietetty päiväkin on yhäkin aivan erityisen vankasti
pyhitetty. Mammonismi ei näköjään ole asiaa kokenut lainkaan ongelmallisena.
Toki keskitalven
juhlaa on vietetty iät ja ajat kaikkialla lajitoveriemme piirissä. Roomalaisten
saturnalia huomioi Saturnuksen eli Kronoksen synkän vallan päättymisen
ja lupauksen voittamattoman auringon, Sol invictus, paluusta. Saturnalia-juhla
oli juopottelun ja lahjojen jakelun aikaa. Viinkinkien blot-juhla oli
kenties ihmisuhreineen juuri niin kaamea, kuin Tukholman Nationalmuseetin
skandaalimainen fresko sen esittää.
Barbaarinen joulu
(vrt. Yuletide) on saanut antaa
tilaa armorikkaalle Kristuksen syntymäjuhlalle, joka on koko kristinuskon
nurkkakivi: Jumala tuli ihmiseksi.
Koko ideahan on
puhtainta mystiikkaa eikä se ole järjellä ymmärrettävissä eikä näin ole
tarkoituskaan. Pyhä Tertullianus kiteytti asian sanomalla Credo quia
absurdum, uskon koska se on mieletöntä. Kyseessä on pyhä mysteeri,
jollaisista venäjän kielessä käytetään sanaa tainstvo, salaisuus.
Väitetään, ettei
Tertullianus oikeastaan tarkoittanut sitä, että mielettömyys olisi argumentti
asian oikeellisuuden puolesta, vaan tokaisi tuon vain vihapäissään, mutta tämä
on nyt sivuseikka.
Myös kaikki joulun
henkilöt ovat saaneet pyhityksen lumipalloefektin tavoin: neitsyt Mariasta on
tullut pyhä, samoin pyhän perheen päästä eli kirvesmies Josefista ja jopa
Marian äidistä eli Jeesuksen mummosta Annasta. Tämäkään ei ole vielä riittänyt,
vaan myös kolmea itämaan tietäjää on kunnioitettu pyhinä ja mikäli Jeesuksen
hyödyntämästä seimestä on löytynyt palasia, ne ovat taatusti olleet myös pyhiä.
Ihmisten pyhä
yksinkertaisuus on levittänyt ajatuksen pyhyydestä myös sinne, minne se ei oikeastaan
millään logiikalla kuulu. Kun Jumala tuli ihmiseksi, hän tuli tämän lajin yleisesti
edustamaan hahmoon, muuten asiassa ei ole mieltä.
Mitä tulee perheenjäseniin, on syytä olettaa,
että hekin olivat tavallisia ihmisiä, hyvässä ja huonossa. Jooseppi saattoi
olla hyvinkin pätevä kirvesmies ja Maria ehtoisa emäntä, mutta Jeesuksen
syntymän jälkeen he elivät normaalia avioelämää päätellen siitä, että Jeesus sai
ainakin veljen ja kai parikin.
Marian
neitseellinen viattomuus oli, kuten ihmisille yleensäkin on ominaista,
ikäkausikysymys. Jeesuksen synnyttäminen lienee tapahtunut kolmetoistavuotiaana,
on joku päätellyt. Koska Mariaa ei ollut seksuaalisesti herätetty, hänelle oli
vieras se hekuma, joka saattaa hyvinkin päästä rengistä isännäksi, kun se aika
tulee.
Neitseellisyys
tässä tapauksessa, kuten yleensäkin viittaa nimenomaan tiettyyn lapsellisuuteen,
kokemattomuuteen. Se on valloittavaa omalla tavallaan. Vain lapset pääsevät
myös Narniaan, kuten C.S. Lewis on huomauttanut. Sen jälkeen alkaa eräänlaisen tylsyyden
lisääntyminen. Siksi jolulu on nimenomaan lasten juhla, heitä me silloin kunnioitamme,
kun muulloin ryydymme vain rakastamaan.
Minusta Maria
pyhyydessään muistuttaa antiikin jumalia siinä, että hän edustaa oman
ikäkautensa verran ja tietyt hetkensä vain silloin täydellisyydessään
mahdollista yhtä inhimillisyyden ulottuvuutta. Parhaimmillaan se on yhtä kaunis
kuin katoavakin: lapsuuden maailma.
Feministit ovat
jauhaneet kaikenlaista roskaa neitsyydestä ja patriarkaatista, mutta Marian
tapauksessa kyse oli nimenomaan Jumalan tulosta ihmiseksi, lapsen syntymän ihmeestä.
Sen muistoksi ja kunniaksi me joulua vietämme, tai ainakin muun muassa siksi.
Tietysti jouluun
kuuluu myös kilpaileva sankari, eräänlainen satyyrihahmo: joulupukki.
Suomen kielen sana liittyy vanhoihin talonpoikaisiin leikkeihin, mutta nykyään
pukki on itse asiassa ukko niin Suomessa kuin monessa muussakin maassa.
Italiassa hänen nimensä on Babbo Natale ja hän on aivan saman näköinen kuin
Coca-Cola Companyn luoma hahmo muuallakin maailmassa. Sehän syntyi 1930-luvulla
ahvenanmaalaista syntyperää olleen piirtäjän toimesta (ks. Vihavainen:
Haun santa claus tulokset (timo-vihavainen.blogspot.com) ).
Joulupukki,
josta välillä on haluttu käyttää sanaa joulu-ukko, on itse asiassa myös
aivan sukupuoleton olento, lihava ja joviaali äijä, joka on seksuaalielämänsä päättänyt
jo ajat sitten. Sen sijaan hän rakastaa molempia sukupuolia edustavia lapsia
aivan pyyteettömästi.
Toki myös Myrnan
piispa, Pyhä Nikolaus on sotkettu jouluun ja tuo lahjoja jakeleva
prelaatti ja ihmeidentekijä on nyt kaikkialla Jeesuksen kova kilpailija, ei
suinkaan pelkkä kumppani saati apulainen. Asian voi havaita vaikkapa Kiinassa. Muhamettilaisissa
maissa, varsinkaan änkyrävaltioissa kuten Saudi-Arabiassa Jeesus onkin
ruma sana ja tämähän pätee myös uuspakanallisissa typeristöpiireissä: älkää
edes mainitko tuota sanaa, sanojen magia voi loukata…
No, tästä
kulttuurin rappion ilmenemästä tekee mieli käyttää nimikettä traaginen tyhjänpäiväisyys.
Ihmisellä on kuitenkin kyky paljon enempään kuin omaan fiksuuteensa rakastuneet
änkyrät edes osaavat anoa tai ymmärtävää. Sääli.
David Strauss,
joka 1800-luvun puolivälissä tarkasteli kriittisesti Jeesuksen elämää ja
uskontoa yleensäkin, ymmärsi, että kyseessä on ihmisen omien tuntojen ja tarpeiden
luomus, jonka arvo riippuu sen luojista itsestään.
Straussin oma
yritys luoda luonnollista uskontoa, jossa hartaus kohdistuisi arkipäivän ja
yleensä elämän ymmärtämiseen ihmeelliseksi kaikessa konkreettisuudessaan, ei
ottanut tulta. Se on aivan liian vaativaa massoille, jotka mieluummin palvovat
puunpalasia ja luunkappaleita ja löytävät sitä kautta pyhyyden kosketuksen,
kukapa tietää.
Canterburyn
tarinoissa pyhiinvaeltajien mukana kulkee pyhäinjäännösten kauppias, jolla on mukanaan
säkillinen sianluita. Sellaisten kautta lienee monikin saavuttanut kosketuksen
pyhyyteen, toivomme.
Nykyinen
joulumme on synkretistinen juhla, jossa pyhyys ilmenee lähes vain siinä, että
kaupat on kerrankin suljettu. Lienee odotettavissa, että ne ennen pitkää
pidetään auki myös jouluisin, sillä muuhan voisi loukata joitakin tomppeleita.
Tämä taas on hölmöjen mielestä ainoa mahdollinen pyhyyden loukkaamisen muoto
nykyään. Asia on ymmärrettävä.
Mutta eipä mennä
asioiden edelle. Hyviä pyhiä vain nyt itse kullekin! Joulu on ainakin vielä
pyhä, eli erilainen ja sellaiseksi rajattu. Yölläkin saa syödä ja joidenkin
tulkintojen mukaan saa aamullakin olla hutikassa. Tämä lienee kuitenkin
pakanallinen tapa ja ennen uutta joulua (ajanlaskumme alkaa Jeesuksen
syntymästä) saamme ehkä taas valitettavasti lukea lehdistä ns. berserk-tapauksista.
Luoja niiltä meitä
kaikkia varjelkoon! Rauhallista joulua!
Onpa taas niin herkullista tekstiä että jätän suosiolla siipaleen kinkkua pois käkättimeni nautinnosta ja nautin kiikkustoolissa tekstin vielä uudestaan Kuukle-sedän lukemana - läskipalat näkimillä samalla kun yritän kuulimillani tavoittaa taustalla kuuluvien tolvanoiden paheksuntaa.
VastaaPoistaYhden teorian mukaan Islam syntyi beduiinien sitä edeltäneestä Kuun palvonnasta. Kuu valaisee yöllä ja tuo viileyden sekä edes vähäisen yökasteen. Beduiinille aurinko on tappaja mutta pohjoisessa taas elämän mahdollistaja. Kun taas talvi merkitsee pohjoisessa kuolemaa. Talvinen luonto voi olla kaunis mutta samalla se on elinkelvoton jäinen aavikko. Niin ihmiselle kuin eläimille. Ei ihme että auringon paluuta on juhlittu. Muistan yläasteen uskonnon opettajan kertoneen teoriasta jonka mukaan Jeesuksen veljet. Koska Maria on ikuinen neitsyt. Olisivat syntyneet Joosefin aiemmasta avioliitosta. Eli Joosef olisi ollut leski.
VastaaPoistaVoisihan se näinkin olla. Mutta ei kai se nuori leskimies ruvennut vaimoaankaan seksuaalisesti vieromaan. Se olisi ollut perverssiä.
PoistaJa täysin vastoin juutalaisia tapoja. Oppi Marian ikuisesta neitseydestä ja synnittömästä sikiämisestä - johon tämän äidin Annan pyhyys liittyy - on niitä papistisia harhoja.
PoistaMonet täällä pohjoisessa asuvat lajit tarvitsevat nimenomaan kylmää talvea ja lunta. Esimerkiksi Saimaan norppa tarvitsee onnistuneeseen lisääntymiseensä jäätä ja lunta. Mm mustikka tarvitsee talvisen kylmäkäsittelyn kukkiakseen ja tuottaakseen marjoja.
PoistaToivottavasti kaikki nyt lopultakin tajuavat , mitä tuo oppi synnittömästa tai saastattomasta sikiämisestä tarkoittaa. Perisynti siirtyy normaalisti ihmiseen sikiämisen hetkellä, mutta Mariaan se ei siirtynyt. Oppi on hyväksytty katolisessa kirkossa 1800 -luvulla, ja on muissa kirkkokunnissa ihan tuntematon.
PoistaEllen väärin muista niin apokryyfisten evankeliumien mukaan Joosef oli jo vanha äijä jolla oli aiempia vaimoja ja heidän kanssaan tehtynä aikuisia lapsia siinä vaiheessa kun Maria tuli kuvioihin. Maria taas oli taas nykymittapuun mukaan vielä lapsi kun hänet annettiin Joosefille vaimoksi. Kerettiläisesti ajatellen joku Joosefin jo aikuisista pojista on voinut saattaa Marian raskaaksi ja jos Joosef ei vielä ehtinyt kajota Mariaan niin tästä olisi syntynyt käsitys pyhästä hengestä sikiämisestä. Mutta eipä olleet silloin dna-analyysit käytössä isyyden selvittämiseksi.
PoistaHyviä rastavan pruazniekkua!
VastaaPoistaRastavajevanheli varzinkarjalakse, kiännös: Paavo Harakka:
Rastavajevanheli
1. Sih aigah keizari Augusta andoi kässyn, sto kaikkien rištikanzoin nimet pidäy
kirjuttua bumuagoih.
2. Netäin hengikirjutus oli enzimäne
da luajittih Kyreniuksen ollessa Sirian
piämužikkana.
3. Dai lähtiettih kaikin nimenkirjutandah
ičekengi omah linnah.
4. Muga i Jouseppi šuoriudui matkah
Galileista, Nazaretin linnasta da mäni
yläh Juudeah, Davizen linnah, min
nimi oli Betlehem, hiän kuin näit oli
Davizen heimuo da suguo,
5. bumuagoih kirjutettavaksi Muarien,
kihlatun kera, kumbane vuotti lasta.
6. Hiän siellä ollessa tuli Muarialla
lapsensuanda-aiga.
7. Da hiän sai poijan, enzimäzen lapsen,
kabaloičči hänet da pani soimeh, heillä
ku ei näit ollun tilua harččounassa.
8. Sillä agjalla oldih paimoit pellolla
vardoiččemassa yöllä lambahie.
9. Yhenäkin Hosbodan ańheli seizoi
hiän eissä da Hosbodan valgevus lošni
hiän piällä, da hyö varevuttih ylen äijäl.
10. Ańheli pagizi heillä: ”Elgiä
varakkua! Kačo, mie ilmoitan teillä
suuren ihassuksen, mi tulou kaikella
rahvahalla.
11. Teillä on tänäpiän roinnun Davizen linnassa
Spuassa, kumbane on Hristos Hospoda.
12. Netäin on teillä ozuttajana: Työ löyvättä
lapsozen kabaloissa soimessa maguamassa.”
13. Samassa oli ańhelin ymbärillä arťťeli
taivahallista voinavägie da hyö ylissettih
Hospodua sanomalla:
14. ”Kunnivo Jumalalla korgevuksissa, da
muassa rauhus ińehmizien kessen, kumbazie
Hiän suvaiččou!”
15. Ańhelit ku ollottih järilleh taivahah,
paimoit paistih toine toizella: ”Läkkä,
proijimma nygöin Betlehemih kaččomah,
midä Hospoda meillä saneli.”
16. Dai lähtiettih kiirehellä matkah da
löyvettih Muarien da Jousepin lapsukane
soimessa maguamassa.
17. Lapsut ku nähtih, hyö luajittih pagina
niistä sanoista, midä oli kuuldu.
18. Kaikin, ket kuuldih paimoin paginat,
kummeksuttih niidä.
19. Vai Muarie pani syväimeh, midä oli
kuullun da duumaičči niidä ičekseh.
20. Paimoit mändih järilleh da kiiteldih
da ylissettih Jumalua siidä, midä oli nähty
da kuuldu. Kai mäni silleh, kulleh heillä oli
paistu.
Lykkyö nouzeval vuuvel!
"Joulumaasta kuvitellaan paljon kaikenlaista
VastaaPoistaKuinka toiveet toteutuu ja on niin satumaista
Voi, jos jostain saada voisin suuren puurokauhan
Sillä antaa tahtoisin mä maailmalle rauhan!
Joulumaa on muutakin kuin pelkkää toiveunta
Joulumaa on ihmismielen rauhan valtakunta
Eikä sinne matka silloin kovin kauan kestä
Joulumaa jos jokaiselta löytyy sydämestä!
Joulumaasta uskoo moni onnen löytävänsä
Mutta sepä kätkeytyy tai narraa etsijänsä
Onnea kun mikään mylly valmiiksi ei jauha
Itsestään on löydettävä ihmisen vain rauha
Joulumaa on muutakin kuin tunturi ja lunta
Joulumaa on ihmismielen rauhan valtakunta
Eikä sinne matka silloin kovin kauan kestä
Joulumaa jos jokaiselta löytyy sydämestä!"
Hyvää joulua itsekullekkin.
Laulun sanathan on Joulumaa, hyvin kauniit.
Tähän on syytä yhtyä!
PoistaHyvää ja rauhallista joulua itse kullekin säädylle! Ja toivottavasti hieman rauhallisempaa vuotta 2023!
VastaaPoista-J.Edgar-
Me ollaan menetetty tää peli, koska Suomen valtionkirkon* edustajana eräs pappi on möläyttänyt että "Jeesus ei edes syntynyt jouluna".
VastaaPoista* lätinä, että Suomessa ei ole valtionkirkkoa voidaan lopettaa saman tien, koska meillä on Perustuslaissa mainittu evankelis-luterilainen kirkko ja meillä on eduskunnan säätämä kirkkolaki ja kirkollisevero. Vaikka en voi sietää vapaa-ajattelijoiden kiukuttelua, niin nuo maininnat voisi poistaa laista ja asettaa kaikki uskonnolliset yhdyskunnat samaan asemaan ja niiden tulisi rahoittaa itsensä muulla kuin verorahoituksella.
Komppaan! Tv: yx uskis.
PoistaUsko itsessään on henkilökohtaista, uskonto taas kollektiivia. Verovaroja tupataan laittamaan milloin minkäkinlaisiin toimiin ja se itsessään on välillä hyvinkin mielenkiintoista. Mutta kirjanpitäjät kyllä on huolehtineet muidenkin uskontokuntien veroituksesta joten se ainakaan ole ongelmallista, hekin osallistuu valtiokirkonkin rahoitukseen. Uskonnollisesti taas en itse välittäne historian kautta tulevaa hallintoa mikä kytkeytyy päihdeaineisiin. Lähinnä alkoholipolitiikka mitä Suomessa harjoitettu. Tänä päivänä sitä kumminkin on tarjolla hyvinkin eri tavoin ja ruuan valmistuksessa viini on vallan mainio antamaan makua. Jotkut kun tupannee ajattelemaan että alkoholi on vain päihtymystarkoitukseen.
PoistaHaasteensa sitten kun sotkee sen päihteenä taas huumepolitiikkaan mikä taas kytkeytyy globaaliin politiikkaan. Sitten on erikseen avioliittokäytäntö sekä seksuaalipolitiikka ja arvovalta kysymykset sukupuoleen katsoen. Lähtökohdin nämä taas usein miten kiinnostane muita kuin joitain pieniä piirejä. Jos toisen sukupuoli kiinnostaa enempi kuin mitä hän kertoo, niin tienne sitten missä vika.
Vapaa-ajattelu osannee olla välillä kaunistakin, eikä siinä välillä ole mitään historian tuomaa painolastia. Sellainen vapaamieli ja suhde muihin on osaa olla kaunis. Antaa muiden olla sellaisia kuin he on, vaikka uskovainen. Ja vapaa-ajattelijoiden hautuumaalta löytyy se sama tunnelma kuin kirkonkin hautausmaalta. Ilman symboliikkaa. Ikävämpi puoli siinä kyllä löytyy että se historiallinen pohja katoaa välillä helposti.
Jeesus ei ole syntynyt ( sikäli kun on edes joskus syntynyt ) Jouluna. Kyse on taas vaan yhdestä kristittyjen juhlapäivä "varkadesta".
PoistaOn se hirveää porukkaa teihin (?) verrattuna.
PoistaKannattaisi miettiä kenen intressejä tällaiset ajatukset palvelevat. Minusta ne ovat henkistä immunikatoa islamin ja Venäjän propakandan edessä.
PoistaVoi tätä henkistä pimeyttä, Venäjälläkin taidetaan olla vapaamielisempiä.
PoistaNo sinne sitten kiireesti!
PoistaHauskaa joulua!
VastaaPoista"Pyhä Tertullianus kiteytti asian sanomalla Credo quia absurdum, uskon koska se on mieletöntä. ..Väitetään, ettei Tertullianus oikeastaan tarkoittanut sitä, että mielettömyys olisi argumentti asian oikeellisuuden puolesta, vaan tokaisi tuon vain vihapäissään, "
VastaaPoistaLuulen, että hän sanonut tai ainakin tarkoittanut 'Uskon huolimatta siitä se on (ihmisten mielestä) mieletöntä', mikä on uskon mysteerin olemus.
Kyllä hän ainakin sanoi "koska". Siis ei "vaikka".
Poista"Kun Jumala tuli ihmiseksi, hän tuli tämän lajin yleisesti edustamaan hahmoon"
VastaaPoistaLeino kuvasi inkarnation ajatuksen kauniisti:
Ja hän mietti ihmismielen,
mietti myös eläinten mielen
jätti kaikkehen jälelle oman sähkönsä säkenen
kuolemattoman kipinän
Kaikkivallan kartanoista.
Blogin hallinnoija on poistanut tämän kommentin.
VastaaPoistaTämän kirjoittaja ei tunne Kristinuskoa (johtunee protestanttisesta kasvatuksesta/koulutuksesta). En lähde oikomaan vääriä väittämiä Kristuksen syntymästä ja Hänen perheenjäsenistään. Pyhyydestä haluan tuoda esille muutaman raamatun kohdan;
VastaaPoista3Moos. 11:44 "Sillä minä olen Herra, teidän Jumalanne; pyhittäkää siis itsenne ja olkaa pyhät, sillä minä olen pyhä..."
1Piet. 1:16 Sillä kirjoitettu on: "Olkaa pyhät, sillä minä olen pyhä."
Jumala on kaikkialla läsnä oleva ja kaikki täyttävä. Mikään ei ole Jumalalle mahdotonta. Jumala pyhittää kenet tahtoo ja mitä tahtoo.
Pari yksinkertaista sanaa puun takaa.
VastaaPoista/
Tämän kirjoittaja ei tunne Kristinuskoa (johtunee protestanttisesta kasvatuksesta/koulutuksesta).
/
Kristillisen kirkon laadun ja hengellisyyden asteen näkee selvimmin sen musiikista. Se on ollut korkein ja hengellisin protestanteilla, tarkemmin vielä luterilaisilla. Helluntailaisuus taas ei ole synnyttänyt laadukasta musiikkia.
Nykyluterilaisilla ei ole kuitenkaan enää jäljellä muuta kuin sen entisten kristittyjensä jäljelle jättämä musiikki. Se on hengellisesti kuollut nyt.
/
En lähde oikomaan vääriä väittämiä Kristuksen syntymästä ja Hänen perheenjäsenistään.
/
Me emme tiedä (näin on turvallista sanoa) Jeesuksen maallisesta isästä ja hänen maallisesta perheestään kovin paljoa. Niistä ei ole kirjoitettu montaa sanaa Raamattuun, koska niissä ei ole ollut Jeesuksen elämän kohokohta.
/
Pyhyydestä haluan tuoda esille muutaman raamatun kohdan;
3Moos. 11:44 "Sillä minä olen Herra, teidän Jumalanne; pyhittäkää siis itsenne ja olkaa pyhät, sillä minä olen pyhä..."
1Piet. 1:16 Sillä kirjoitettu on: "Olkaa pyhät, sillä minä olen pyhä."
/
Raamatun Vanha testamentti on hengellisessä merkityksessä kristityille. Mikä on lainaamasi Mooseksen kirjan kohdan merkitys?
Miten Uuden testamentin kohta pitää ymmärtää?
Molemmat kohdat pitää selittää, lainaaminen ei riitä.
/
Jumala on kaikkialla läsnä oleva ja kaikki täyttävä. Mikään ei ole Jumalalle mahdotonta. Jumala pyhittää kenet tahtoo ja mitä tahtoo.
/
Kuitenkin on niin, että maapallo on tavallaan maailmankaikkeuden (jota ihminen ei voi oikein hahmottaa) keskipiste, koska Jumala lähetti Poikansa sen asukkaita pelastamaan. Se on ainoa maailmankaikkeuden paikka, jossa on tapahtunut syntiinlankeemus.
Jumala ei koskaan pyhitä kääntymätöntä ihmistä. Eikä Jumala pakota ihmistä kääntymään, sillä Jumala haluaa vapaaehtoisuutta.
M