torstai 15. joulukuuta 2022

Huonon sanoman lähettiläs

 

Apostoli ja hänen epistolansa

 

Uusi testamentti koostuu pitkälti kirjeistä. Evankeliumi((kreikaksi εὐαγγέλιονeuangelion 'hyvä sanoma') on nimenomaan kirje, angelion (vrt. enkeli), jonka määreenä on hyvää ja onnellista merkitsevä eu (vrt. euforia).

Lisäksi sitten on erilaisten toimihenkilöiden kirjeitä eri tahoille, jotka usein käsittelevät tietenkin ajankohtaisia asioita ja tilanteita, mutta sopivasti tulkittuina voivat monen mielestä antaa osviittoja yleisemmälläkin tasolla. Nämä ovat epistoloita, jotka saattavat olla moittiviakin, eivät pelkkää riemusanoman julistamista.

Naapurivaltiomme päämiehellä on ollut tapana julkaista oma epistolansa (ven. poslanije, vrt. posylat, lähettää), jossa kansallista ja kansainvälistä tilannetta ja tehtäviä ruoditaan. Neuvostoaikana vastaavanlainen katsaus kuului aina pääsihteerin tehtäviin.

Silloisen käsityksen mukaan sillä oli aina myös tavattoman suuri tieteellinen merkitys, siinä kun analysoitiin  nykyhetkessä vaikuttavat voimat ja niiden väliset ristiriidat, joiden ymmärtämiselle tieteellinen politiikka perustui.

Nämä tilaisuudet olivat hyvin odotettuja ja niistä sitten erilaiset auguurit tekivät omia johtopäätöksiään (vrt. Vihavainen: Haun poslanije tulokset (timo-vihavainen.blogspot.com) ). Tänä vuonna Putin kuuluu jättävän epistolansa lähettämättä eli puheensa pitämättä. Syytä voi vain arvailla.

Sen puuttuessa voinemme palauttaa mieleen parin vuoden takaisen epistolan joka oli seuraavanlainen:

torstai 21. helmikuuta 2019

Eilisen päivän epistolateksti

 

Putinin epistola

 

Putinin jokavuotinen kirjelmä (poslanije) federaationeuvostolle eli liittokokoukselle (Federalnoje sobranije) eli parlamentille on sitten taas esitetty.

Siitä tehkööt analyysejään ja ennusteitaan ne, jotka tuntevat siihen kutsumusta. Itse haluaisin tehdä asiasta vain pari merkintää pitemmästä perspektiivistä katsoen.

Kieltämättä on huomionarvoista, että poliittiset auguurit ovat taas löytäneet työmaan Venäjän valtionpäämiehen sanojen tulkitsemisesta. Olihan vielä äsken sellainen aika, ettei niistä kukaan erityisemmin välittänyt.

Auguureilla on omat metodinsa. Rooman valtakunnan aikana he ennustivat pyhien kanojen lennosta, niiden ruokahalusta ja vastaavista seikoista. Nykyään voidaan käyttää apuna vaikkapa tietokonetta, mutta tulokset ovat useimmiten yhtä arvaamattomia kuin ennenkin. Inhimillinen tekijä ei ole hallittavissa.

Joka tapauksessa sille, joka on lukenut kommunistipuolueen pääsihteerin raportteja puoluekokouksista, tyyli on tuttu. Sen aloitti mitä ilmeisimmin Stalin, jonka retorisia keinoja, muun muassa katekismustyylisiä retorisia kysymyksiä ja selityksiä myös Putin käyttää.

En toki tarkoita, että Putin on yksi vuoronmukainen (otšerednyi) Stalin kaikessa siinä pahassa, mitä Josif Vissarionovitš sai aikaan. Yhtä kaikki, häntä näyttää hyvin samaan tapaan kiehtovan ajatus Venäjän modernisoimisesta ylhäältä käsin, joskin toisin metodein. Siinä suhteessa Stalin voi hyvinkin olla ihan oikeasti hänen esikuvansa.

Toki Putinin retoriikalla on yhtymäkohtia myös Hitleriin. Hitler sanoi aikoinaan, että Saksan on oltava suurvalta tai lakattava olemasta: Deutschland muß ein Großmacht, oder überhaupt nichts sein!

Putinhan puolestaan sanoi, että Venäjän on oltava suvereeni, tai oltava olematta. Ellei se ole suvereeni, ei se voi edes olla Venäjä.

Tämähän on ilmeisen tyhjä lause, jonka voi täyttää haluamallaan sisällöllä se, jolla on valta se tehdä. Jos suvereenisuus tarkoittaa sitä, ettei mikään valtio tai liittoutuma voi aseella uhatenkaan pakottaa toista valtiota mihinkään, on kyseessä aivan poikkeuksellinen suvereenisuus.

Se tuo mieleen Bismarckin julistuksen: Wir Deutsche fürchten Gott, aber sonst nichts in der Welt! Me saksalaiset emme toisin sanoen pelkää ketään emmekä mitään.

Bismarckin maininta Jumalasta oli kaiketi tarkoitettu pehmentämään sitä retostelua, joka oli aika sopimatonta Euroopan konsertissa, jossa ideana oli, että liittoutumat pitivät toisiaan kurissa, jotta mikään yksittäinen valtio ei pääsisi sooloilemaan ja tulemaan liian mahtavaksi.

Venäjän mahtavuus nykyään ja nähtävissä olevassa tulevaisuudessa on suhteellista. Se pystyy, kuten Bakuninin irvailema Preussi, kerskumaan sillä, että sillä on voimaa tappaa ja orjuuttaa ihmisiä. Tätä tietä ei kuitenkaan synny aitoa arvovaltaa ja kunnioitusta. Ne hankitaan vain kehittämällä valtiota sellaiseksi, että se pystyisi tekemään kansalaisensa onnelliseksi.

No, tokihan Putinin epistolassa tätäkin puolta käsiteltiin ja vieläpä sangen laajasti. Venäjällä on kiistämättä saatu erittäin paljon aikaan myös tällä alalla, mitä lienee lähes mahdoton uskoa, mikäli hankkii tietonsa meikäläisistä laatulehdistä.

Kuitenkin asiat ovat menneet jo jonkin aikaa huonompaan suuntaan, kuten lähes koko maailmassa. Onko tilanne kuitenkaan erityisen huono, lienee vaikea ratkaista. Putinin tulkinta oli rohkaiseva. Hätäkellojen soittaminen ei tunnu olevan ajankohtaista.

Tämä tuntuu uskottavalta myös sikäli, että valtiontalous on yhä velaton, mitä voi verrata muiden suurvaltojen (niiden joukkoonhan Venäjäkin on nyt taas luettava) tilanteeseen. Luonnonvarat huomioiden luottokelpoisuuttakin lienee vaikka muille jakaa.

Epistolan pääpaino oli asepullistelujen ohella nyt kansalaisten taloudellisessa tilanteessa. Väestönkasvu, joka oli jo alkanut, on taas lopahtanut, mutta tämä ei taida olla vain Venäjän ongelma. Sosiaali- ja terveyskysymyksissä (sote) on huolia, mutta missäpä niitä ei olisi.

Nämä asiat ovat kuitenkin hoidettavissa ja ne hoidetaan, vakuutti pääs…  anteeksi, presidentti. Optimismi oli aikoinaan Neuvostoliitossa jokaisen velvollisuus ja hieman samaa asennetta näkyy taas viljeltävän, mikä lieneekin tässä genressä väistämätöntä. Pessimistinen saarna luultavasti järkyttäisi koko seurakunnan suunniltaan.

Moni on ihmetellyt, miten valtio, jonka budjetti perustuu suurimmalta osin hiilivetyjen myyntiin, voi edes tulla toimeen ja ylläpitää normaalia elintasoa. Onhan olemassa riittävästi esimerkkejä sellaisista öljymaista, jotka eivät tähän pysty.

Avainasemassa ovat tietenkin laajat kotimarkkinat ja monipuolinen teollisuus, joka tuottaa hyödykkeitä, usein lisenssillä, kotimaiseen tuotantoon, vaikka ei vientiin.

Helppo raha öljystä ja kaasusta ja niiden varmat markkinat laiskistuttavat varmaankin bisnestä, jolla on taipumus suuntautua sellaisille aloille, jotka kannattavat.

Valtiojohtoinen hi-tech Skolkovon tapaan taas ei näytä tuottavan mitään ihmeitä enempää Venäjällä kuin muuallakaan.

Se, että sotakalujen tuotannossa on kuitenkin päästy maailman eturiviin, on kyllä huomionarvoista. Putin ei lainkaan peitellyt ylpeyttään tästä saavutuksesta, mikä lienee ymmärrettävää.

Ydinaseilla uhkaaminen on kuitenkin asia, joka erityisesti nykyisenä maailmanaikana olisi jo syytä leimata häpeäleimalla.

Onko kyseessä edes ase, jonka käyttäminen missään tilanteessa olisi muuta kuin rikollista? Voidaan sanoa, että mitäpäs rikollista siinä sitten on, jos joku toinen ensin aloittaa, mutta tämä on lievästikin sanoen ontuva puolustus.

Brittien suorittama Dresdenin pommitus leimaa yhä häpeällä suorittajansa, vaikka epäilemättä saksalaiset olivatkin aloittaneet kansainvälisen oikeuden vastaiset terroripommitukset. Jo vanha lakikirja toteaa, ettei rikos siitä parane, että sitä tekevät monet. Tuhansien ja taas tuhansien syyttömien siviilien käristäminen kuoliaaksi on kaikissa olosuhteissa rikos ja tulee aina olemaan sellainen.

Ydinaseilla tehtävän kostoiskun vertaaminen luonnollisen henkilön itsepuolustukseen ei yksinkertaisesti toimi.

Mikäli Suomessa joku ottaa ja sahaa laillisesti hankkimansa haulikon piipun poikki, hän syyllistyy rikokseen. Jos moisen astalon olemassaolo havaitaan, se takavarikoidaan ja tuhotaan.

Syynä on yksinkertaisesti se, ettei katkaistulle haulikolle ole olemassa hyväksyttävää käyttötarkoitusta. Se toimii vain rosvojen aseena.

Ex analogia ydinaseet ovat aivan samanlaisia aseita. Olisi jo aika saattaa kaikki sellaiset kansainvälisen valvonnan alaisiksi ja jokainen maa, joka niitä rakentaa ja kokeilee, ansaitsee kunniallisten ihmisten halveksunnan.

Tilanne on kuitenkin juuri nyt kummallinen. Kylmän sodan aikana rauha oli sana, joka kului jokaisen huulilla. Vilpittömästi ja vilpillisesti kaikki vannoivat sen nimeen ja kansat taputtivat kuka millekin vannojalle.

Nyt ei rauhasta ja takeista ydinsotaa vastaan ole kuulunut maailmalla lainkaan puhuttavan. Putin toki sanoo, ettei käyttäisi ydinasetta ensimmäisenä, mutta korostaa sitäkin mahtavammin, että jos sitä kerran jossakin muodossa käytetään, niin sitten pannaan koko orkesteri soimaan ja isku ulottuu myös Amerikkaan kaikkine seurauksineen.

Mitäpä ne sellaiset seuraukset ovat? Jokainen voi ne mielessään kuvitella ja pohtia, miten olisi arvosteltava henkilöä, joka kehtaa esittää ne joissakin olosuhteissa aiheuttavansa.

Voidaan toki sanoa, että kyse on vain retoriikasta, mutta tällä kertaa liikutaan alueella, jolla vitsit ovat huonoja. Mikäli asiasta vastuullinen taho todellakin avoimesti sanoo voivansa ottaa harteilleen vastuun tällaisesta teosta, on tässä jo aikoihin eletty.

Sitähän se merkitsee, että hän saman tein kertoo olevansa valmis tuhoamaan myös oman kansansa ja kaikki muut siinä kaupanpäällisiksi.

Venäjällä on piirejä, joiden mielestä Putin on saamaton nahjus, joka jättää kaiken puolitiehen. Hänet olisi sen vuoksi korvattava superputinilla, kuten Aleksandr Dugin on hiljattain sanonut.

Tällaisilla aineksilla ei, luojan kiitos, ole Venäjällä määräävää asemaa, mutta nekin ovat olemassa. Tietenkin Putinin on muistettava myös heidät, kun hän sovittelee sanojaan.

Ehkäpä mielipuoliset uhkailut onkin tarkoitettu juuri heidän lepyttelemisekseen?

Oli miten oli, nyt tässä maailmassa olisi kyllä jo aika puhua taas rauhasta ja sen asian takaamisesta, ettei ydinaseita käytetä missään tilanteessa. Sellaisesta vastuulliset henkilöt on syytä rangaista mahdollisimman vaikuttavalla tavalla ja leimata häpeämerkillä ikuisiksi ajoiksi.

Tiedän, että rauhan takaaminen ei toki ole helppo tehtävä, mutta onhan jo pelkkä sen yrittäminen sentään jotakin verrattuna siihen tilanteeseen, että puhutaan keskinäisen tuhon mahdollisuudesta, jollaiseen eivät edes villit elukat voisi koskaan alentua.

Taitaisipa tässä olla aika myös läntisen maailman miettiä sitä, mihin varustelukilvalla voidaan päästä ja mihin ei.

 

Hurskas parin vuoden takainen toiveeni siitä, että rauhasta tulisi taas suuri, kaikille yhteiseksi tunnustettu tavoite, ei toteutunut, kuten valitettavasti huomaamme. Kaikkein rikollisimmatkaan uhkailut eivät ole poistuneet Kremlin diktaattorin sanavarastosta.

Eiköhän tämän diskurssin jo olisi aika muuttua. Olemme tekemisissä sen luokan katastrofin mahdollisuuksien kanssa, että niiden toteutumista ei pidä jättää yhden ihmisen mielivallan alaisiksi.

60 kommenttia:

  1. Putin näyttää siirtyneen johtajankaarellaan ns. bunkkerivaiheeseen. Siihen kuuluu puheiden pitämättä jättäminen ja lopullinen eristäytyminen tosiasioiden maailmasta. On vaikea sanoa, tietääkö tämä hyvää vai pahaa.

    VastaaPoista
  2. >…Ydinaseilla uhkaaminen on kuitenkin asia…syytä leimata häpeäleimalla…

    Mitä eroa on taktisten ydinaseiden käyttämisellä ja massapommituksilla tai rajulla konekivääritulella? Taktisilla ydinaseilla homma käy hieman nopeammin, mutta onko ripeys tässä se synti?

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Oletan, että blogissa puhutaan strategisista ydinaseista, joilla voidaan tuhota ihmiskunta tai ainakin kulttuuri. Taksisten ydinaseiden käyttö varsin todennäköisesti johtaisi em käyttöön.

      Poista
    2. >… Taksisten ydinaseiden käyttö varsin todennäköisesti johtaisi em käyttöön…

      Niinhän sitä sanotaan, mutta miksi niin olisi. Pienten taktisten ydinaseiden voima on alle 1 kilotonni, mikä vastaa ihan tavanomaista ohjusta tai muuta räjähdettä. Jos joku sellaisen ampuu, niin sittenkö käy niin, että joku suurvata – jopa sotaan sekaantumaton – posauttaa strategisen ydinaseen. Mistä tällainen logiikka?

      Poista
    3. Politiikasta ja sodan logiikasta: sota on rajoittamatonta väkivallan käyttöä kunnes tavoite on saavutettu tai vastustaja antautunut. Ydinase - taktinenkin tehosta riippumatta - on poliittinen ase, jonka käyttäjä ylittää punaisen viivan.

      Poista
    4. 1 kilotonni TNTä on aika kasa, se ei ihan pienellä ohjuksella lennä.

      Poista
    5. >… jonka käyttäjä ylittää punaisen viivan…

      Vankkaa julistusta mutta perustelut uupuvat, eli tyhjää puhetta.

      Jos kuvittelet, että USA aloittaa sodan Venäjää vastaan, jos Venäjä ampuu Ukrainassa tavallisen ohjuksen voimaisen taktisen ydinaseen, niin mietipä uudestaan. Ettäkö Ukrainan vuoksi USA altistaisi itsensä Venäjän ydinaseille?

      Poista
    6. Entäpä Ranska tai Iso-Britannia?

      Yhdysvallat tuskin uhrautuu minkään muunkaan valtion, ei edes NATO-Suomen puolesta.

      Poista
  3. "Olemme tekemisissä sen luokan katastrofin mahdollisuuksien kanssa, että niiden toteutumista ei pidä jättää yhden ihmisen mielivallan alaisiksi."

    Juuri noin! On vain yksi ongelma: kuka panee kellon kissan kaulaan ?

    Taas kerran kauhistuttaa, miten viisas näki tilanteen jo vuosikausia aikaisemmin - eikä kukaan vastuullinen tehnyt mitään.

    VastaaPoista
  4. >… sahaa laillisesti hankkimansa haulikon piipun poikki, hän syyllistyy rikokseen…

    Mutta minkähän vuoksi?

    >…ettei katkaistulle haulikolle ole olemassa hyväksyttävää käyttötarkoitusta…

    Tämähän ei pidä paikkaansa. Se värkkihän on mitä mainion itsepuolustusase väärämielisiä roistoja vastaan. Sellaista kapinetta kun kantaa avoimesti lonkallaan, niin heikkoluonteisimmat roistot eivät tule kinaamaan laitakaupungilla.

    Ja sitä paitsi, eihän kansakunnankaan tarvitse kysellä muilta lupaa tuhoaseidensa hankintaan, ei varsinkaan suomalaisten. Kas kun eihän yksittäinen ihminen, sen enempää kuin Suomen valtiokaan käytä sellaisia aseita hyökkäykseen muita vastaan, vain ihan pelkästään itsepuolustuksekseen. Vai mitä?

    VastaaPoista
  5. Kannattaa lukea myös vanhan blogin kommentit, peilaavat mielenkiintoisesti aikaa blohgien välissä.

    VastaaPoista
  6. Venäjä on ristiriitainen valtio, joka puheissaan esiintyy rauhantahtoisena, mutta tekee sotilaallisia erikoisoperaatioita olettamiinsa natsivaltioihin.

    VastaaPoista
  7. ">… sahaa laillisesti hankkimansa haulikon piipun poikki, hän syyllistyy rikokseen…

    Mutta minkähän vuoksi?

    >…ettei katkaistulle haulikolle ole olemassa hyväksyttävää käyttötarkoitusta…"

    Tuo katkaistun haulikon hallussapidon kriminalisointi liittyy osaltaan v. 1985 tapahtuneeseen Tillanderin kultasepänliikkeen ryöstöön Helsingissä, jossa asialla olivat tuolloiset neuvostovirolaiset herrat Raivo Roosna ja Alex Lepajoe, joilla oli kaikitenkin oma tapansa hankkia ns. täydennystä matkakassaan...

    https://fi.wikipedia.org/wiki/Raivo_Roosna

    Lisäksi 80-luvun alkupuolella, jolloin käteisen käyttö oli vielä huomattavasti yleisempää mitä tätä nykyä, ja pankki- ja postikonttoreita löytyi vielä vähän joka puolelta, olivat erilaiset ryöstöt huomattavasti nykyistä yleisempiä ja ryöstösummat suurempia, kun yksittäisessä konttorissakin saattoi olla käteistä jopa kymppitonnien edestä.

    Mutta joo, enpä ainakaan itse tiedä ainoatakaan metsästys- tai ampumaurheilulajia, jossa katkaistua haulikkoa voisi edes jotenkin mielekkäästi käyttää. Eipä sillä jossakin skeetissä tms. haulikkolajissa ole ainakaan mitään tekoa, eikäpä sitä liioin miksikään loukkuaseeksikaan kelpuuteta... ;)

    -J.Edgar-

    VastaaPoista
  8. Uutisia Venäjän tantereelta.

    1. Venäläiset, jotka eivät halunneet/pystyneet/voineet ja jotka inhosivat/pelkäsivät Putinin sotamobilisaatiota pakenivat/karkasivat mobilisaatiokutsuja ties minne. Joten naapuriukkelit vain ihmettelivät: missä on rakas Ivan Ivanovitsh?, missä on rakas Ivan Nikiforovitsh?

    2. Tänään Venäjän televisiossa eräs ortodoksinen pappi paasasi, että naisten pitää synnyttää paljon enemmän lapsia kuin nykyään. Näin ollen, sodan sattuessa, kun osa pojista olisi tullut tapetuksi, niin äitien olisi helpompi kärsiä, koska elossa on yhä vielä poikia.

    VastaaPoista
  9. Onhan niitä asioita monia, joita minä en käsitä, mutta tulkoon tässä nyt mainituksi yksi sellainen. Elämäni aikana monta ns. rauhanmarssia nähneenä ja joskus niiden motiiveja ihmetelleenä, mietin, miksi juuri nyt, kun Euroopassa palaa, toisinsaoen käydään kohta jo vuoden kestänyttä avointa tuhoamissotaa, emme näe oikein missään kunnon rauhanmarsseja. Nyt jos koskaan olisi kohde ja motiivi marssia. Miljoonamarsseja kautta Euroopan! Mutta onko kohde liian reaalinen, liian lähellä ja liian mahdotona? Ihmettelen vain, että mikä voisi olla seuraava "rauhanmarssin" aihe, joskus tulevaisuudessa, jos/kun nyt ei kukaan marssi.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Tuo vain osoittaa, että "rauhanliike" oli vain kommunistien kätyreitä ja hyödyllisiä idiootteja.

      Poista
    2. Siksi, että uhriajattelun ehdot eivät tässä täyty. Jos eurooppalaisten vanhojen valtioiden kansalaiset suuremmassa mittakaavassa tajuaisivat, miten poliittisluonteiset identiteetit heitä ovat puhutelleet ja puhuttelevat, eläisimme ihan toisenlaisessa todellisuudessa.

      Ukrainalaisten joutuminen hyökkäyksen kohteeksi yhdisti toki maailman vastustamaan Putinin valtapolitiikkaa. Jos esimerkiksi suomalaisten äkkikääntymys Nato-kannattajiksi lasketaan "mielenosoitukseksi", sehän oli tosiasia. Mutta kaduille lähteminen -- kokoonatumisen ja tietynlaisen "omankädenoikeuden" manifestoiminen -- vaatisi sitä, että vastustettavan Pahan lisäksi täytyisi olla jokin syvässä ideologisessa identiteetissä uhriksi koettu taho, johon idealististen periaatteiden yleiskäsitteellisillä pinnoilla voitaisiin samaistua.

      Shaahin nauttima USA:n tuli ja itsevaltius olivat nimenomaan ideologinen täky, johon länsimaiden kapinoiva nuoriso saattoi samaistua. USA.n rooli maailmanpoliisina on kääntynyt vasemmistointellektualismin uhrisamaistumisissa kerta toisensa jälkeen. Jopa ydinvarustelun uhrisamaistusten kääntyminen ekologisen tuhon ja maailmanlopun eskatologioiksi on suoraa seurausta intellektuellin taipumusta omaksua uhrisamaistumisia. -- Mutta Ukrainaa kohdannut raakuus edellyttäisi että näkisimme venäläiset uudessa valossa -- että joutuisimme myöntämään miten hyvin hyvin hyvin pitkän historiallisen jatkumon tuote isovenäläinen valtajärjestelmä sisään rakennettuine autokraattisine ja totalitaristisine ominaisuuksineen on -- ja vasta tämä saattaisi herättää sellaisia uhrituntoja, jotka provosoisivat tavallisia kansalaisia lähtemään esimerkiksi mielenosoitusmarsseille.

      Tällaista historiallista valkenemista -- todellisen valistusajattelun läpimurtoa -- saamme aivan turhaan odottaa. Siksi länsi tulee vain seuraamaan sivusta venäläisen autokratian vääjäämätöntä taantumista terroristivaltiosta itsetuhoiseen terroristivaltioon.

      Poista
    3. Entäpä Ruandan kansanmurha 1994, jossa hutut tappoivat n. kolmessa kuukaudessa jopa 800 000 tutsia ja maltillista hutua? Eipä silloinkaan Afrikasta löytynyt voimia tai halua estämään hirmutekoja, eikä liioin euroopastakaan. Veriteot tehtiin kai pääosin vesureilla, eikä nykyaikaisilla aseilla juurikaan.

      Siltähän tuo näyttää, että ihmiset, varsinkin lännessä antavat vain julkilausumia, eikä muuta, vaikka naapurilta nirhataan päätä irti, tai naapurimaa on oikeudettoman hyökkäyksen kohteena. Taisi olla Macron ja Scholz, jotka toivoivat aiemmin syksyllä, että olisi parempi, että Ukraina kukuistuisi ja mitä äkimmin, sen parempi. Tarkoitus siis äkkiä päästä taas edullisille hiilivetykaupoille, ettei tule taantumaa...

      Marskin muistelmissaan kertoi, että Ranska on aina ollut venäjämielinen, huolimatta yhteiskuntajärjestyksestä mikä siellä vallitsee, no Napoleonin aika oli tietenkin toisin, mutta ajatuksia herättävä asia kuitenkin.

      Poista

    4. >…vaatisi sitä, että vastustettavan Pahan lisäksi..

      Voimmehan me tietysti manata tähän pahat ja perkeleet selittämään maailmanpolitiikkaa. Ja lukea Grimmin satuja, joissa noidat tapetaan käärmetynnyrissä.

      Toinen vaihtoehto on aikuismainen analyysi. Ja kannattaisiko miettiä, miksi meitä ei yhtään hätkähdyttänyt USA:n valheen pohjalta käymä Irakin sota, jossa sentään tapettiin yli puoli miljoonaa ihmistä.

      Poista
    5. Oikeistolaiset asehullut ovat hyödyllisiä idiootteja Yhdysvaltain aseteollisuudelle.

      Poista
    6. Itse asiassa joukkomittaiset konfliktit nimenomaan taannuttavat yksilöt kollektiivoimien ja tuntojen valtaan, eli juurikin lapsenasteelle. Niin paljon kuin väkivaltaa selitetäänkin eurooppalaisella uudella ajalla kehittyneen päämäärärationalismin raamituksissa, vain tajunnalliset taantumailmiöt voivat tarjota pohjaa ennustettavuudelle.

      Amerikkalaiset psykoanalyytikot laativat 1942 profiilin Hitleristä narsistinen, joka tulisi jatkamaan aloittamaansa sotaa hamaan katkeraan loppuun asti ja tekisi sen jälkeen itsemurhan. Ennustus piti sataprosenttisesti paikkansa.

      Putinissa toistuu sama narsistisen uhriajattelun kaava sillä erotuksella että hänellä on mahdollisuus laajennettuun itsetuhoon.

      Ja mitä G W Bushin Irak-hyökkäykseen tulee, Helsingissä noin 10 000 ihmistä osoitti mieltään sitä vastaan.


      Poista
    7. Pari yksinkertaista sanaa puun takaa.

      "Ja mitä G W Bushin Irak-hyökkäykseen tulee, Helsingissä noin 10 000 ihmistä osoitti mieltään sitä vastaan."

      Arvelen, että mainittu Bush ei oma-aloitteisesti määrännyt hyökkäystä vaan hänen (eräät nimeltä mainitsemattomat) neuvonantajansa kehottivat tai yllyttivät tekemään sen.

      Hän oli maltillisempi kuin monet hänen hallintonsa virkamiehet, ja toisenlainen (jätän ilman selitystä) kuin isänsä.

      Liittouman sota tuhosi Irakia.

      Minä en usko Yhdysvaltain virallisiin selityksiin niin sanotuista syyskuun 11. päivän terrori-iskusta vuonna 2001. Selitykset eivät ole uskottavia.

      M

      Poista
    8. Alkon kassalle:
      >… nimenomaan taannuttavat yksilöt kollektiivoimien ja tuntojen valtaan, eli juurikin lapsenasteelle…

      Ja juuri lapsenomainen ajattelu panee tavalliset ihmiset etsimään simppeleitä ratkaisuja. Kuten esimerkiksi sen, että sodan syy on yhden, sielultaan pahan ihmisen hulluus. Rationaaliset syyt sotaan unohdetaan eikä niitä edes pohdita.

      Ja lapsen iltasadun kertoo kirjan lukija. Ja meidän satumme kertovat meille meidän tiedotusvälineemme. He valitsevat sadut.

      Poista
    9. "Ja juuri lapsenomainen ajattelu panee tavalliset ihmiset etsimään simppeleitä ratkaisuja. Kuten esimerkiksi sen, että sodan syy on yhden, sielultaan pahan ihmisen hulluus. Rationaaliset syyt sotaan unohdetaan eikä niitä edes pohdita."

      Rationalinen syy, tainnee linkittyä ikään, lähinnä miesten. Naiset taas yleensä saanevat korjata jälkiseuraamuksia jos ovat tarpeeksi empaattisia sitä tekemään. Missä taas biologian kannalta sitä empatiaa käytetään väärin kohdehan naisella tulisi olla lapset, ei täysikasvuinen mies. Kun taas jos nainen sattune lisääntymään on tuo tunne suht turha.

      "Ja lapsen iltasadun kertoo kirjan lukija. Ja meidän satumme kertovat meille meidän tiedotusvälineemme. He valitsevat sadut."

      Epäilen ettei asia ole niin yksinkertainen. Jos ajattelee että 100 vuotta sitten satu tuli kirkosta ja väki uskoi sen mutisematta?
      Mielenkiintoisia ajattelu näkemyksiä kyllä löytänyt tuttava piiristä. Ystävältä kysyin lähteekö Kärkkäiselle kauppaan ja toinen toteaa ettei kun omistajan linja on mitä on. Tai kun työkaveri selitti alkoholigeenistä, että hällkin varmaan on kun suvussa alkoholismia.
      Mikään kun sitten lopulta kestäne rationaalista ajattelua, ei uskonto tai jokin tietty kulttuuri tiettyine tapoineen.
      Jos johonkin argumenttinsa haluaa pohjata niin tieto lähtökohdin on hyvä, mutta se ei kyllä poistane tunnepuolta mikä on varmaan sisään rakennettu ihmisillä, jotain mitä ei vain jotenkin osaa selittää, mutta kaikilla ne kyllä on.

      Poista
    10. Osa aikuistuu, lopuista tulee uskovaisia.

      Poista
    11. Pari sanaa puun takaa.

      Joku kirjoitti:

      "Osa aikuistuu, lopuista tulee uskovaisia."

      Mitä aikuista siinä on, että maamme ja muut eurooppalaiset maat pakanallistuvat uudestaan?

      Euroopassa on jo kymmeniä miljoonia muslimipakanoita. Oletko sitä mieltä, että he ovat jo kaiketi aikuistuneet ja loppujenkin pitäisi aikuistua, vai kuinka?

      Elämme pimeää aikaa.

      M

      Poista
    12. Olettaisin että Amerikka tästä fiaskosta hyötynee. Teoreettisesti he sai syyn 11/9 nojaten käyttää termiä terrorismi muslimeista. Väki taas ota huomioon toimia lähi-idässä ennen tuota, mikä linkittyy öljyyn ja sen hinnan kontrollointiin maailman markkinoissa ja miten se on vaikuttanut paikallisväestöön sielä.
      Olihan tuo yhden bändin laulun sanoissakin toista kymmentä vuotta sitten että koetat syyttää islamia ongelmasta.
      Löytänen vain hassuna kuinka tuota kristinuskoa on Suomeen tuota vuossatoja eikä tuo hölmö suomalainen vain käänny, niin miten tuo islam sitten eroaisi siitä. Toisen tapakulttuuria. Miksi ihmeessä tahtoisi jaksottaa elämäänsä 5 päivän rukouksiin yms. kun niitä tapakulttuurisääntöjä on välillä jo omasta takaa tarpeeksi jos niitä jaksaa noudattaa.
      Toisekseen jos muslimi ruokatauollaan tms. toteutanee rukouksiaan tms. niin keltä tuo on pois? Töissä käynee ja osallistuu suomalaiseen yhteiskuntaan siinä missä muutkin.

      Poista
    13. Eikä tuo islam vaikuttane olevan katolilaisille ongelma, niin miksi se olisi suomalaisille pakanoille? Ongelmansa kristinuskossa kun sitten tupannee olemaan tuo että samaistetaan kaikki yhteen kirkkokuntaan, mutta kun kaikki sitten ei usko samoin. Vähän sama kuin lähi-idässä missä sunni ja shia näkemykset kuin monet muut. Lakitulkinnan ja uskonnon kannalta taas siihen on syynsä miksi se homma heillä on päätynyt fiaskoon. Jos yrittää elää 600-luvun oppien mukaan, ei tuo välttämättä ole kovin järkevää.

      Poista
    14. "Isä Jumala", johon turvaudut, mitä aikuista siinä on?

      Poista
    15. 'M' elät itseaiheutetussa pimeydessä.
      Uskonnon uhreillekin löytyy apua, kunhan vain tunnustat avuntarpeesi.

      Poista
    16. Ruandan tribaalikonfliktista opin jotain brittihistorioitsija Jonathan Cloverin teoksesta "Ihmisyys -- 1900-luvun moraalihistoria", jossa joukkomittaisia väkivaltailmiöitä täysin luontevasti käsitellään niihin tyypillisesti ajautuvien ryhmien yleisinhimillisen kehitystason mukaan. On siis täysin oikeutettua hahmottaa erilleen esimerkiksi nämä tribaalikonfliktit ja kansallisvaltioiden sodat, ja kaikki mitä tietyntyyppiselle väkivallalle on ominaista, on nähtävä nimenomaan omassa kulttuurikehityksellisessä raamituksessaan.

      On mielestäni aika kammottavaa, että kulttuurirelativismista on tullut älyllinen väistöliike, joka julkilausumattomana pohjaoletuksena ja käsitteenmuodostusta jo lähtökohtaisesti karsivana tekijänä sallii meidän ummistaa silmämme ihmisyyden varsinaisilta ongelmilta -- kehityskysymyksiltä. Kun opimme sulkemaan silmämme ja puhumme vain "poliittisesti korrektilla" tavalla, ajattelumme ja koko oppisivistyksemme vääristyy ja lopulta taantuu tunnustuklsellisten "totuuksien" toisteluksi ja luotujen harhojen keskinäiseksi vahvistamiseksi.

      Aggressiot tuovat aina mukanaan regression, ja joukkomittaisissa konflikteissa aivan olennainen osa kaikesta mitä tapahtuu on selitettävä taantumailmiöillä. Mutta totuutta ei ole. vain täysin historiantajuttomat kirjanoppineet voivat kuvitella, että euroopplaisella uudella ajalla syntynyt ja kehittynyt päämäärärationaalinen järki jotenkin ratkaisevalla tavalla ohjailisi sitä mitä sotarintamilla tapahtuu. Se on täysin todellisuudentajuton kuvitelma.

      Poista
    17. Seppo Oikkosen käsitys Ruandan tribaalikonfliktista ja sen omasta kulttuurikehityksellisestä raamituksesta on varmasti totuudellinen. Siis tässä kontekstissa. Samoin kuin ilman selvää keskusjohtoa tapahtuvat nationalistiset yhteenotot esimerkiksi hajoavassa Jugoslaviassa.

      Ajatus siitä, että kehittynyt päämäärärationaalinen järki ei muka ohjailisi sitä, mitä länsimaisilla sotarintamilla tapahtuu, on kuitenkin perin outo. On absurdia ajatella, että Yhdysvaltain kenraalit eivät analysoisi tilannetta kylmästi ja johtaisi sotaa rationaalisesti Ukrainassa. Lukekaapa Yhdysvaltojen johtavien poliitikkojen, tutkijoiden ja sotilaiden kirjoituksia.

      Poista
    18. "Aggressiot tuovat aina mukanaan regression, ja joukkomittaisissa konflikteissa aivan olennainen osa kaikesta mitä tapahtuu on selitettävä taantumailmiöillä."

      Ellei sattune olemaan suomalainen ja kääntele poskea. Kun toteaa että ihmiset on idiootteja, mikä on asia mitä ei vain voi muuttaa. Heilläkin kun on oikeus mielipiteeseen.
      Kumminkin on aina niitä joilla menee yhteiskunnassa huonommin kuin toisilla ja heitä ketkä tarvitsee niitä yhteiskunnan tukia kipeimmin. Lähinnä viitannen vammaisiin tms. sitten on tietty naiset ja lapset, mutta lapset kasvaa aikuisiksi ja äiti muuttuu mummoksi jos hyvin käy.
      Teollistuneessa yhteiskunnassa agressio vain on hyvin fataalia, eikä palvele juuri kenenkään etuja, ainakaan valtion sisällä. Ulkovaltoja toiminta taas voi hyvin palvella.

      Poista
    19. Pari sanaa puun takaa.

      Joku anonyymi (19. joulukuuta 2022 klo 8.51) kysyi:
      //
      "Isä Jumala", johon turvaudut, mitä aikuista siinä on?
      //

      Jumala ei ole tullut kaikille isäksi. Heille, keille Hän on tullut isäksi, hän on antanut voiman (oikeus ei riitä vaan pitää olla voima) tulla lapsikseen.

      Joku anonyymi (19. joulukuuta 2022 klo 10.29) kirjoitti:

      //
      'M' elät itseaiheutetussa pimeydessä.
      Uskonnon uhreillekin löytyy apua, kunhan vain tunnustat avuntarpeesi.
      //

      Myönnän, että elin ennen kääntymystäni pimeydessä ja kävelin harhaan.

      Uhreja ovat ne, jotka eivät tunne olevansa pimeydessä.

      Kun katsomme kahta veljestä, Jaakobia ja Eesauta, niin keitä he edustavat?

      M

      Poista
    20. "Itse asiassa joukkomittaiset konfliktit nimenomaan taannuttavat yksilöt kollektiivoimien ja tuntojen valtaan, eli juurikin lapsenasteelle."

      Oikkonen, hetkin on vaikea pysyä perässäsi: mikä on syy, mikä seuraus?

      Konfliktit ihan vamaan taannuttavat massoja. Taantuminen on siis seuraus, ei konfliktin syy? Ja kyllä: tämä voi kiertyä kehäksi ja seurauksesta tulla syy jne. mutta jotakin tästä jää puuttumaan. Ei se taantuma voi viime kädessä olla sekä alkusyy että seuraus.

      Samalla tavalla yhteisön (kansakunnan/kulttuuripiirin) kriisiytymiselle täytyy olla jokin muu syy kuin kriisiytymisen seuraus eli taantuminen. Tällainen ajattelu kiertää kehää.

      Sitten kulttuurirelativismista: olet monesti, ihan oikein, korostanut, että kulttuurit ovat kovia tosiasioita. Voinee sanoa, että niitä erottavat ehkä ylikäymättömät rajat. Vaikuttaa minusta kulttuurirelativismilta.

      Samaan aikaan nostat uuden ajan läntisen kulttuurin ihmiskunnan ylimmäksi saavutukseksi. Kun olen tämän kulttuurin kasvatti, olen taipuvainen, luonnostaan, ajattelemaan noin mutta samalla epäilemään itseäni.

      Ongelma ei katoa. Jos hyväksymme jonkin asteisen kulttuurirelativismin, sinulla siis pitää olla jokin (länsimaisen ja kaikkien muidenkin) kulttuurien ulkopuolinen piste voidaksesi arvioida oman kulttuurimme ylivertaisuutta?

      Pinnallinenkin tutustuminen johonkin täysin vieraaseen kulttuuriin, vaikkapa ns. alkuperäiskulttuuriin (nykyisin: rippeisiin) osoittaa, että niiden arvottamiseen ei ole muuta kuin oman kulttuurimme sisäiset mittarit jotka taas tuon vieraan kulttuurin ihmisille ovat käsittämättömiä.

      Sikäli ei ole huolta (!), että perässä ne kaikki tulevat, kunhan saavat kännykät jamuuthäpäkkeet - ehkä lopulta jopa Isisin seuraavat sukupolvetkin. Loppuvatko konfliktit siihen vai vasta todella riehaantuvat?

      Yritän siis selventää, koska ajattelutapasi on kiinnostava. Saattaa silti olla, että sosiologia / psykohistoria ei ole ihan koko todellisuutta selittävä näkökulma - ajatuskin tuntuu totalitaristiselta.

      Yhdysvaltain kentsut varmasti ajattelevat rationaalisesti ja juuri heissä saattaa kulttuurimme rationaalisuus, ikävä kyllä, huipentua.

      Käyvätkö he myös ylivertaisuutemme todisteeksi?

      Yritän vain sanoa, että minkä tahansa käsitekehikon selitysvoima on rajallinen.

      Uskonto on selkeästi sosiologinen ilmiö, mutta silti on olemassa, vakavasti otettava, vuosituhantinen filosofis-teologinen perinne joka on sosiologisen käsitteistön tavoittamattomissa.

      Tämä ei ollut "uskonnollinen" kannanotto.

      - XYZ -


      Poista
    21. Voi sinua, itsehankitussa pimeydessä vaeltavaa ihmisparkaa, 'M' ja vielä kehtaat sanoa ettet ole fanaatikko.

      Poista
    22. Melko lapsellinen reaktio. Veljeksistä ja ankarasta isästä puhuminen vain vahvisti käsitystäni uskovaisista vähän sellaisina ei aikuisina, jotka tarvitsevat jatkuvasti kuvitteellisen isä hahmon ohjausta.

      Poista
    23. Ei siinä teoreettisesti mitään huvittavaa ole. Millaisen isämallin kulttuurisesti mies saa, sitä todennäköisesti toteuttaa. (Ja pojat nyt nujakoi ain, tiedä onko se jokin ohjelmakoodisto vai mikä kun ottavat toisistaan mittaa. Ja se on luontaista, ei meillä muuten olisi sitä määrää urheilua, hyvähän tuo on että toiset pääsee päästämään höyryjään. Asia sitten erikseen kun se höpsölihas valjastetaan jonkin tantereen sodaksi. Päin pyllyä vietyä politiikkaa se on.) Onhan siinä ympärillä muitakin miehenmalleja mutta ns. primitiivisesti katsottune vanhempien sidos jälkikasvuun on vahva. Eikä se ole jotain mitä järjellä kykenisi selittämään. Jos taas käy niin ettei sitä mallia ole, vaikka kuolema korjaa satoaan. Niin muut kulttuurin yksilöt opettanee niitä toimintamalleja, mutta siinä on aina muuttuvia tekijöitä (vanhempienkin kohdalla on) eikä ole yhtä oikeaa vastausta, mutta oletettavasti ne muuttuvat tekijät on helpompi hahmottaa ja kyseenalaistaa.
      Kristinuskon näkökannalta paavi pyhä isä taas linkittynee tuohon, mikä teknisesti naisena huvittanee. Mies kellä ole perhettä kertoo kuinka perhettä tulee kasvattaa ja ohjata yms. Mutta teknisesti kyse ei sitten ole siitä uskosta vaan olettettavasti kauppasuhteista sekä taloudesta ynnä muista siihen linkittyvistä toimista.
      Ongelmansa sitten aatamin aikaisessa ajattelussa on tuo kuinka naista katsotaan kauppatavarana. Kun naisen ajattelu sitten kumminkin eroaa miehen ajattelusta eikä sitä näin ollen arvota tiettyjä asioita samoin, eteenkään teollistuneessa yhteiskunnassa. Mutta teoreettisesti tähän taas linkittynee siirtolaisuus, millä on arvoa? Koulutuksella. Koulutettua henkilöä arvostetaan muissakin yhteiskunnissa. Miksi Suomi kouluttaa väkeä? Omaa yhteiskuntaa ajatellen, mutta eihän henkilöä taas voi väkisinkään pitää Suomessa (eikä me kyllä pelkällä rahalla ajateltuna saadakkaan väkeä pysymään kotikonnuillaan, Suomi kun ei ole sitten siinä mielessä rikas). Näin ollen ei tainne olla yhtä oikeaa vastausta. Mutta oletettavasti valtaosa jää kotimaahansa oli koulutusta tai ei, se kun on se kasvuympäristö missä kaikki tutut asiat. Ulkomailla sitä on siirtolainen kuten muutkin, sekä siinä on valtava määrä uuden opettelua.

      Poista
    24. ""...yhteisön (kansakunnan/kulttuuripiirin) kriisiytymiselle täytyy olla jokin muu syy kuin kriisiytymisen seuraus eli taantuminen...""

      Tietysti onkin, ja niin yhteisön sisäisiä kuin ulkoisia syitä voi olla paljon, mutta kriisiytyvä elementti on aina "valta", joka kriisiytymisen syvetessä taantuu aina sosiaalisesti sitovammalle asteelle ja lopulta totaaliseksi autokratiaksi. Pakoreaktio, joka on edelleen jossain korviemme välissä tallella ja elpyy panikoituessa, on mielestäni hyvin havainnollinen ja opettavainen esimerkki siitä millainen "valta" meitä yhteisöolentoina ohjailee.

      "Valta" on satojen tuhansien tai miljoonien vuosien lajinkehityksellisessä perspektiivissä jalostunut yksilön kokemukselliseksi "tahdoksi", mutta yhä edelleenkin voidaan erityistä regressoivaa metodia, hypnoosia, käyttäen taannuttaa yksilöllinen "tahto" alkuperäiseen kollektiiviseen olomuotoonsa, jolloin se hämmästykseksemme voikin siirtyä yksilöltä toiselle.

      Eurooppalaisen uuden ajan ajattelussa jatkuvasti vahvistunut individualismi on todellakin jotain ihmisen historiassa koskaan aiemmin esiintymätöntä. Vanhan- ja keskiajan tiedonalat perustuivat paljolti kuuloaistin kognitiivisten resurssien varaan, uusi aika taas rakentui visuaalisen mieltämisen pohjalle. "Kartesiolaisen silmän" -- kartesiolaisen Subjektin -- rooli oli ratkaiseva, ja Objektivointi siirtyi vähitellen ja empirismin myötä lopullisesti hallitsemaan "ihmisestä riippumatonta todellisuutta". Syysuhdeajattelun alkuvaiheessa esimerkiksi fatalismi oli vähän aikaa valttia.

      Meille olennaista on tajuta miten myöhäsyntyistä on se kaikki rationaalisuus, jonka nyt saamme ikään kuin jo äidinmaidossa valmiiksi annettuna. Sen ymmärryksen historialliset juuret eivät kovin syvällä ole, ja on syytä pelätä, ettei se edes kestä näitä nykyisiä "vallan" legitimaation haasteita, kuten monikulttuurisuuden mukanaan tuomaa kognitiivista romahdusta.

      "Syitä ja seurauksia" nykyisessä muodossa olemme hahmottaneet vasta muutaman vuosisadan ajan. Ne ovat esimerkiksi kvanttimekaniikassa katoamassa "selittävinä" tekijöinä -- siellä kaikki kuvaukset palautetaan pelkkiin lukusuhteisiin, ilman selittäviä "laatuja". Arkikokemuksemme tarvitsee ymmärrettävämpiä lähtökohtia, mutta siinäkin suhteessa "opillinen" ajattelulaatumme on pettämässä meidät, ja monet meille ymmärrettäväksi liian vaikeat asiat -- jollainen esimerkiksi oma lajityypillinen sosiaalisuutemme on -- yritetään nykyisin ratkaista yliyleistäviä yleiskäsitteitä kehittämällä. Niiden myötä keskiaikainen skolastiikka käsiterealismeineen palaa tajuntaamme -- ja taannuttaa sen taas taikavoimien valtaan.

      "Kulttuurirelativismi" -- sellaisena kuin se "opillisessa" tunnustuksellisuudessa naispari Benedictin ja Meadin jäljiltä jäi vaikuttamaan -- eli ideana siitä että yhteisöjen sisäiset kulttuuriset täydellistyisivät ja täyttäisivät kaikki tarpeet silloin kun yhteisössä vallitsee sisäinen tasapaino odotusten ja saavutusten välillä -- että siis kaikki kulttuurit olisivat sisäisten mittariensa mukaan suhteellisesti ottaen yhtä "täydellisiä" -- jättää tietysti yleisinhimillisen kehityksen kokonaan arviointiperusteiden ulkopuolelle. Käsittääkseni kulttuurirelativismi tässä mielessä on yksi niitä ensimmäisiä ihmistieteiden suurimittaisia älyllisiä väistöliikkeitä, joilla jonkinlaisen "yhdenvertaisuusajattelun" paineesta on jätetty tiedolliseen ajatteluun ammottavia valkoisia tabuaukkoja.

      Poista

    25. Oikkonen, kartesiolainen silmä on todella johtanut objektivointiin, jopa niin pitkälle että olemme objektivoineet itse itsemme. Sen seuraukset ovat oman oopperansa aihe.

      Fatalismi taas on muuttunut determinismiksi: luonnontieteiden ja teknologian liitto on jo luonut ns. näköpiirissä olevan tulevaisuuden, vallannut sen. Muuta tulevaisuutta ei ole.

      Otan osaa murheeseesi, että taju – tai kokemus – sosiaalisesta on täysin hävinnyt, ja se on hävinnyt peruuttamattomasi. Jo jatkuva hokeminen ”yhteisöllisyydestä” todistaa siitä. Poliittisesti tämä ohjelma julkiluotiin kai Thatcherin ja Reaganin kausilla.

      Jäljellä on "joukkojen individualismi” jonka luonteen markkinaväki on tajunnut parhaiten. Etkös sinäkin ole puhunut rahasta uutena jumalana?

      En ole fyysikko, mutta aika sitkeässä determinismi näyttää istuvan jopa joidenkin hiukkasfyysikkojen kaalissa. En tosin ole varma, mitä tarkoitat kirjoittaessasi, että ”siellä kaikki kuvaukset palautetaan pelkkiin lukusuhteisiin, ilman selittäviä "laatuja".”

      Minusta tuo kuulostaa nykykapitalismin kuvaukselta.

      Fyysikoiden näyttää olevan vaikea luopua klassisesta loogis-matemaattisesta pohjastaan. Tästä ei enempää: en ole omalla alallani.

      On vähän liikaa aikaa siitä kun olen M. Meadia lukenut, joten en hänestä viitsi muuta kuin: ”… että siis kaikki kulttuurit olisivat sisäisten mittariensa mukaan suhteellisesti ottaen yhtä "täydellisiä".

      Ei tuo nyt niin järjettömältä kuulosta, jos ajattelemme, että kulttuurien ULKOPUOLISTA kohtaa ja mittalaitetta ei ole vertaamaan erilaisia ”sisäisiä mittareita”.

      Ilmaus”yhtä täydellisiä”, jos se on Meadin, tosin jo vihjaa ulkopuolisen mittauspisteen löytymisestä. Ei kai aito kulttuurirelativisti puhuisi edes noin?

      Mutta me nyt satumme elämään kulttuurissa jonka olemme kokeneet ylivertaiseksi. Tuntuu se minustakin usein sellaiselta mutta tuntuu se myös läpiongelmalliselta. On aivan niin kuin kaalissamme olisi jokin mekanismi joka tulkitsee erot aina ja väistämättä hierarkisiksi.

      Ja menestys todistaa ainakin jostakin nyt, kun kohta koko maailma on yhtä ja suurta kartesiolaista perikuntaa. Joku voisi ennustaa, että vasta sitten tosiongelmat syntyvätkin.

      Jospa kriisiytymisen syy – meidän kulttuurissamme – onkin juuri erojen katoaminen, mihin tietoisesti, ja perustellusti, on pyritty vaikka ennakoimattomiin seurauksiin ei olekaan pyritty? Erot katoavat ja halut universalisoituvat, eikä kaikkea riitä kaikille.

      Juuri nyt Venäjä täyttää mainiosti syntipukin roolin. On toinen asia, että se, toisessa kontekstissa, roolinsa ansaitsee.

      Nykyisestä ”kulttuurirelativismista” ei taitaisi kannattaa vakavissaan puhua ellei sillä olisi ikäviä seurauksia. ”Kulttuurirelativismi” on vain lapsekas ja näennäisidealistinen ajattelutapa, kun nämä nuoremmat sukupolvet ovat maailmalla liikkuessaan tavaanneet vain ja ainoastaan kaltaisiaan.

      ”Kulttuurierot” syntyvät sitten siitä, syökö veitsellä ja haarukalla vai puikoilla ja onko rockin perusrytmiä muotoiltu länsiafrikkalaisittain.

      Pahoittelut: meni taas vähän pitkäksi.

      - XYZ-

      Poista
    26. "On aivan niin kuin kaalissamme olisi jokin mekanismi joka tulkitsee erot aina ja väistämättä hierarkisiksi."

      Aivot toimii stereotypiolla.
      Valtiomuodolla on siinä kohtaa oma merkityksensä. Demokratiassa kasvanut ei oikein ymmärtäne monarkiaa jne. Menee teoreettisesti samaan kategoriaan kuin uskontotieteet, erotuksella että kaikki valtiolait ei koskettane kuninkaallisia, kun taas demokratiassa teoreettisesti lakien tulisi olla yhtäläiset kaikille. Ellei niitä ole mystisesti suojattu jollain uskonnolla tai identiteetti höpöllä.
      Identiteetti kun sitten on yksilön, kun taas uskonto on joukko jotain. Käsitteisellisesti nämä pitäisi erotella, mutta hyvin haastavaa jos ole mitään pohjaa mille sitä erottelisi ja aivot menee siinä samalla kivasti hyvin umpisolmuun.

      Poista
  10. Viime päivien uutisten perusteella valmistaudutaan aivan toisenlaisiin marsseihin: ottamatta nyt sen kummemmin tässä kantaa, armeijan piikki totisesti on auki. Niukkuutta jaetaan aivan muualla.

    https://www.hs.fi/kotimaa/art-2000009242647.html?share=fc763a66efb00548dbb9f0dbf3b52fd2

    Sitten piti oikein tarkistaa, onko Sadankomitea yhä olemassa. Onhan se. Ääni ei kuulu tai sitä ei ole tai sille ei ole tilaa tai julkista tarvetta.

    VastaaPoista
  11. Joulu peruttu: Joosef tunnusti.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Ei hätää, Joulu on vanha "pakanallinen" remujuhla, joten vietämme sitä nyt aidommin kuin esim. sata vuotta sitten.

      Poista
    2. Pari sanaa puun takaa.

      Joku väitti:

      "Ei hätää, Joulu on vanha "pakanallinen" remujuhla, joten vietämme sitä nyt aidommin kuin esim. sata vuotta sitten."

      Minulle joulu on kristillinen juhla, vaikka sana "joulu" ei kerro sitä. Samoin sana "joulupukki" ei myöskään kerro kristillisyydestä.

      Mitä iloa joulusta on ilman kristillisyyttä ja ilman kristillisiä joululauluja? Ei paljon mitään.

      Suomi ja muut Euroopan maat ovat kovaa vauhtia maallistuneet, ja maallistumisen tuhoavista seurauksista (päättävät) ihmiset voivat syyttää vain itseään.

      M

      Poista
    3. Pakanallinen tai ei (riippunee katsantokannasta, sen voi nähdä toisinkin), sitä vietetään. Itse pitänen lastenjuhlana, mutta arvostan kirkon järjestämää joululaulu tilaisuuksia ja hyvä ruoka kelvannee ain.
      Toiset saa arjen tuoskinnasta hetken hengähdystauon, toiset miettii taas yksin jouluna, kun ystävät lähtevät sukuloimaan tms.
      Vuotta se kyllä rytmittää ajallisesti.
      Itse pitänen vain huvittavana kun itselle joulu ei tule ilman rieskan päällä olevaa poron leikettä (äitini oli Lapista kotoisin) minkä johdosta toteankin syöväni joulupukin poroja.
      Sitä kyllä vietetään eri variaatioina ympäri maailmaa kristillisyyteen nojaten, eikä ole yhtä oikeaa tapaa. Kuusipuu Havajilla voisi tulla kalliiksi ja ylipäätään miksi juuri kuusi? Joulurauhaa sitä toivoo kullekkin viettäjälle. Mutta ehkäpä tuo toivottaminen olisi suotavaa naapureille yms. lähiympyröiden ihmisille, sinne realielämään.

      Poista
    4. Voi sinua 'M' ja fanaattista väärässä oloasi

      Poista
  12. Pari sanaa puun takaa.

    "Mikäli Suomessa joku ottaa ja sahaa laillisesti hankkimansa haulikon piipun poikki, hän syyllistyy rikokseen. Jos moisen astalon olemassaolo havaitaan, se takavarikoidaan ja tuhotaan."

    Sitä (katkaisua) ei tietysti pidä tehdäkään yksi- tai kaksipiippuiselle haulikolle. Normaali metsästäjä ei tarvitse sahattua päällekkäispiippuista haulikkoa mihinkään.

    "Syynä on yksinkertaisesti se, ettei katkaistulle haulikolle ole olemassa hyväksyttävää käyttötarkoitusta. Se toimii vain rosvojen aseena."

    On olemassa laillisia lyhytpiippuisia haulikoita, joita voi luvalla hankkia vaikkapa Yhdysvalloissa. Niille on useita valmistajia. Lyhytpiippuinen pumppumekanismilla varustettu haulikko voi kuulua (yhdysvaltalaisen) poliisin varusteisiin, koska sitä on helppo kuljettaa autossa ja se on tarvittaessa nopea ottaa esille vaikkapa mellakan yhteydessä.

    Sen voi vielä sanoa, että luotiaseen tarkkuuteen noin yleensä ainakin vaikuttavat piipun pituus, hylsyn pituus ja sen muoto, luodin paino ja sen muoto, rihlat, ja tietysti ulkoiset olosuhteet, vaikkapa tuulisuus. Muitakin vaikuttavia tekijöitä on. Silloin on kyse aseballistiikasta, josta joku muu saa sanoa jotain lisää.

    M

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Fanaattinen uskovainen ja vieläpä asetuntija, onkohan Supo hereillä?

      Poista
    2. "Lyhytpiippuinen pumppumekanismilla varustettu haulikko voi kuulua (yhdysvaltalaisen) poliisin varusteisiin"

      Suomessa haulikoiden käytöstä poliisin ns tukiaseena luovuttiin niiden epätarkkuuden perusteella. USA:ssa poliisin voimankäytössä ei olla yhtä nokonuukia.

      Poista
    3. Pari sanaa puun takaa.

      Älä hyvä ihminen käytä liikasanoja kalliin joulujuhlan lähellä.

      En ole fanaattinen millään tavalla, en poliittisesti enkä muutenkaan.

      Otin pinnallisesti kantaa ballistiikkaan, joka on ammusten (ja kaikenlaisten liikkuvien kappaleiden) liikeratoja tutkiva tiede.

      Niillä, mitä kerroin, ei pääse vielä kovin pitkälle, sillä ne ovat alkeistietoa.

      Jos saa jatkaa, niin aseen (kiväärin) piippua voidaan mallintaa eräällä differentiaaliyhtälöllä, joka löytyy eräästä tunnetusta kirjasta.

      Kannattaa opiskella, se kannattaa aina. Opiskelulla on se hyvä puoli, että se usein (mutta ei aina) maltillistaa ihmistä, koska opiskelun kautta näkee heijastuman todellisuudesta ja siitä, miten monimutkaisia ihmisen, luonnon ja maailmankaikkeuden maailmat ovat.

      M

      Poista
  13. Nyt ei ole
    puheiden aika, nyt aseet puhuvat.

    VastaaPoista
  14. Haulikkoa käytetään esim. poliisioperaatioissa jonkin verran, johtuen lähinnä siitä, että se on tehokas lähietäisyydelle, mutta melko vaaraton (ainakin kevyillä hauleilla ladattuna) jo n. 50 m. kauempana oleville. (Olihan jossain muinoisessa Karpossa olla jopa joku skuuppi, missä Karpo ottaa, hupullisella päällystakilla varustautuneena, savikiekkopaukun selkäänsä n. 50 m. päästä ammuttuna, eikä yksikään hauleista edes lävistänyt selkään kiinnitettyä maalitaulua: https://www.youtube.com/watch?v=WJgzzrcSmNM ) Siinä missä jokin luoti saattaa lentää jopa parin kilometrin päähän. Haulikko (ainakin täyteisellä ladattuna) on myös tehokas esim. ovessa olevan lukon murtamiseen, jos käsillä on ns. nopea tilanne. Sen etuna on myös melkoisen hyvä toimintavarmuus myös ns. haastavissa tilanteissa.

    Ja eipä tuossa M:n kommentissa mitään fanaattisuutta ollut, nuo tuossa mainitut ballistiikan perusteet tuntenee pääpiirteissään jokainen metsästäjäkin. Aikanaan kenttätykistön aliupseerikoulussa tuosta ballistiikasta jauhettiin toki paljon enemmänkin, osa-alueena se on yllättävänkin vaativa aihe.

    -J.Edgar-

    VastaaPoista
  15. "mihin varustelukilvalla voidaan päästä ja mihin ei."

    Merkitseekö tämä sitä, että Ukrainan ei saa kerjätä aseita Länneltä ja että Iranin ei saa myydä Venäjälle drooneja ja raketteja? Montako Jumalaa tarvitaan mainitun aatteen toteuttamiseksi?

    VastaaPoista
  16. Jotain ratkaisevaa on tapahtumassa, kun Venäjän Keskuspankki uskaltaa avautua. Venäjän keskuspankin tuoreen katsauksen mukaan presidentti Vladimir Putinin syksyllä julistama liikekannallepano alkaa vaikuttaa Venäjän talouteen. Uutistoimisto Bloombergin siteeraaman katsauksen mukaan Venäjää uhkaa työvoimapula, joka voi vauhdittaa inflaatiota. Keskuspankin mukaan liikekannallepano sekä sitä seurannut ihmisten pakeneminen Venäjältä ovat pienentäneet käytettävissä olevaa työvoimaa niin paljon, että työmarkkinatilanne rajoittaa nyt maan tuotantokapasiteettia.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Eihän venäläisillä pitäis olla mitään huolta, koska Putin on kuulemma taloustieteiden tohtori.

      Poista
    2. Neuvostoliiton aikaiset kansantaloustieteen tutkinnot taitavat olla kaikki vanhentuneita täydellisesti. Opiskeluajoilta muistuu mieleeni kansantaloustieteen professori Lauri af Heurlin, joka toi kerran luennolle venäläisen kansantaloustieteen professorin selostamaan heidän silloista ylivoimaista järjestelmäänsä. Lopuksi professori sanoi, että kun sosialismi ja kommunismi on valloittanut koko maailman, niin he säilyttävät kuitenkin yhden kapitalistisen maan, jotta saavat sieltä hyödykkeiden hinnat. Huippulopetus venäläisen professorin esitykselle. Ilmeisesti ainakin osa porukasta luentosalissa ymmärsi, että professori viestitti meille, ettei hän nyt sentään tyhmä ole vaan pakko on puhua virallista totuutta.

      Poista
    3. Jahas, taasen näitä "satuja"....

      Poista
    4. Ryssän rikoksia vastaan ilmoitetut sanktiot alkavat toimia toden teolla vasta kuukausien kuluttua. Kuinka monta taloustieteiden tohtori-tohtori-tohtoria venäjä silloin tarvitsee?

      Poista

Kirjoita nimellä.