Joukkosielu ja tyrannian uhka
Eilistä kulkuetta katsellessa tuli
taas elävästi mieleen se, miten tavattomasti ihmiset pystyvät henkisesti taantumaan
kerääntyessään joukoksi.
Onhan tätä teemaa jo tullut
käsiteltyä monta kertaa (vrt. Vihavainen: Haun
kansa tulokset), joten jääköön nyt setvimättä. Joka tapauksessa
regressoitunut massa on elävä varoitusmerkki siitä tyrannian mahdollisuudesta,
jota sen ajatukseton mölinä edustaa.
Kyseessä on puhtaasti
emotionaalinen tapahtuma, jossa kriittisellä järjellä ei ole mitään sijaa.
Nykyaikainen demokraattisessa
yhteiskunnassa elävä massaihminen kärsii arkielämässään vapaudestaan ja
eristyneisyydestään ja riemuitsee saadessaan osoittaa hölmöyttään yhdessä
kaltaistensa kanssa (vrt. Vihavainen:
Haun idolien aikaan tulokset).
Vapaus on raskas taakka, joka on
useimmille äärimäisen vastenmielinen. Vasta sitten, kun voidaan heittäytyä
samanmielisten kanssa saman tunteen vietäviksi, syntyy suuri helpotuksen
kokemus (Vihavainen:
Haun aivot narikkaan tulokset).
Kaikki tyrannit ymmärtävät asian ja
käyttävät sitä hyväkseen. Naapurimaassa nähdään pian ennätyksellisen suuria
massatapahtumia, jotka tukeutuvat isänmaallisuuteen. Sehän on tunnetusti roistojen
viimeinen turvapaikka, mikä ei tietenkään tarkoita sitä, että patriootit olisivat
määritelmällisesti roistoja.
Timothy Snyder, mainittava
historioitsija, kirjoitti kymmenisen vuotta sitten kirjan tyranniasta. Huomaan
ostaneeni sen venäläisenä käännöksenä, mutta jostakin syystä kirjoittaneeni
aiheesta blogin suomalaisen laitoksen pohjata.
Hyvä näinkin. Joka tapauksessa
kannattaa panna merkille, että kirja käännettiin heti myös venäjäksi ja on
varmaan siellä tänäkin päivänä saatavilla.
Tyrannian metodit eivät enimmäkseen
ole niin karkeita, kuin luullaan. Kansa haluaa tulla petetyksi ja sitä myös
petetään. Näin naapurissa ja näin meilläkin.
Kun toivo ei ole ”kansassa”, kehen
voisimme tukeutua taistelussa tyranniaa vastaan? Perinteisesti tässä roolissa
on ollut älymystö, jonka rooli Venäjällä on aiemmin ollut hyvin suuri. Aina se
taisteli kaikin keinoin ”valtaa” vastaan. Nyt se kuitenkin näyttää olevan henkitoreissaan.
Toivottavasti toipuu pian.
Suomessakin älymystö halusi 1800-luvulta
lähtien olla kansan ystävä ja sen aivot, mutta samaan aikaan se oli myös
kansallisvaltion palvelija. Sotien jälkeen se sen sijaan palvoi ja palveli
parhaansa mukaan naapurin tyranniaa ja halveksi omaa kansaa ja valtiota aidossa
länsimaisen oikofobian hengessä (ks. Vihavainen: Haun
oikofobia tulokset).
Nyt näyttää meneillään olevan
jonkinlainen murroskausi. Suuri käännös idästä länteen on älymystön osalta sujunut
epävarmasti ja takkuillen, kun niin monet asiat ovatkin yllättäen kääntyneet päälaelleen.
Tuntuu siltä, että nyt tunnustetaan
arvoja sitä vähemmän, mitä enemmän niistä puhutaan. Sen sijaan kaikki kaikessa
on menestyminen politiikassa ja rahan kaataminen omille kannattajille.
Entäpä se tyrannia? Se on sisäistä
herruutta, jonka kannattajiksi tullaan sen käsitteet omaksumalla ja niitä
sokeasti kumartamalla. Yleisessä anomian tilassa etsitään edes joitakin
mahdollisia dogmeja, joiden nimeen voitaisiin vannoa.
Kas tässä Snyder-blogi tyrannia-kirjan
johdosta:
tiistai 17. tammikuuta 2023
Demokratian rappeutumisesta
Timothy Snyder, Tyranniasta.
20 opetusta 1900-luvulta. Suomentanut Matti Kinnunen. Siltala 2017, 130 s.
Timothy Snyder tunnetaan ennen
muuta kirjastaan The Bloodlands (suom. Tappotanner),
joka sai ristiriitaisen vastaanoton, mutta lienee ainakin vaikuttanut ihmisten
tapaan tarkastella Keski-Euroopan historiaa. Pieni, katekismusta
muistuttava Tyranniasta, joka liittyy tiiviisti Yhdysvaltojen
sisäiseen kehitykseen, on myös herättänyt huomiota etenkin kotimaassaan.
Snyder kuuluu niin sanottuihin
julkisiin intellektuelleihin, joita etenkin anglosaksisessa maailmassa yhä on
ja hänen esseistiset kiteytyksensä laajoista ilmiöistä ovat usein osuvia.
Venäjän putinilaista komentoa hän on nimittänyt skitsofreeniseksi
fasismiksi. Instituutiot Venäjällä ovat yhä selkeämmin fasistisia, mutta
sikäläisen historiallisen kokemuksen takia asiaa ei mitenkään kyetä siellä
ymmärtämään.
Käsillä oleva pikku kirja kuuluu
nimenomaan Trumpin vastaisen poliittisen taistelun kontekstiin ja siinä
mainitaankin usein ”presidentin” tekevän sitä tai tätä, kulkien nimenomaan
tyranniaan vievää polkua.
Katekismuksen esimerkit on joka
tapauksessa usein haettu Itä-Euroopan ja fasististen liikkeiden historiasta.
Kirjoittaja varoittaa liukkaasta tiestä, joka saattaa äkkiarvaamatta johtaa
tyranniaan, mikäli ensi oireita ei oteta vakavasti. Ohjeet ja varoitukset on
yleensä suunnattu yksilöille henkilökohtaisesti.
Joukossa on sellaisia lähinnä
itsestäänselvyyksiksi luettavia käskyjä kuin Varo yhden puolueen
valtiota, Varo puolisotilaallisia ryhmiä, Ole isänmaan ystävä ja niin
edelleen. Osittain käskyt ovat aivan yleisellä tasolla, kuten Aja hyviä
asioita, Usko totuuteen, Ole mahdollisimman rohkea ja niin edelleen.
Erityisesti totalitaarisilta
liikkeiltä suojautumista ajatellen joukossa on kyllä myös todellisia,
historiasta saatuja maksiimeja kuten Älä tottele ennakkoon, Puolusta
instituutioita ja Puolusta yksityiselämää.
Totalitaarinen valta on aina
halunnut tehdä ihmisten henkilökohtaisesta elämästä poliittista ja tyrannien
vaikutusvalta on paljolti pohjautunut siihen, että heidän tahtoaan on jo
ennakolta ja kenenkään käskemättä riennetty tottelemaan. Mikäli instituutiot
murretaan, murtuu myös kansa. Suomessa instituutioiden puolustamiseen
panostettiin paljon sekä sortokaudella että 1940-luvulla ja meillä ne myös
kestivät. Itä-Euroopan maissa ne eivät kestäneet.
Kirjoittaja vaatii yksilöä myös
erottautumaan (laumasta) ja säilyttämään malttinsa, kun tapahtuu mahdottomia.
Ne toki ovat hyvä periaatteita, vaikka tuskin kaikille mahdollisia.
Aivan järkevän sisällön kirjoittaja
antaa myös pykälälle Kuulostele vaarallisia sanoja. Tässä hän ei
tarkoita anti-intellektuaalista ”vihasanojen” tarkkailua ja niihin reagoimisen
opettelua. Sen sijaan hän viittaa ”älykkäimmän natsin”, Carl Schmittin
periaatteeseen, jonka mukaan kaikki säännöt voidaan tuhota viittaamalla poikkeus-ideaan.
Tämän poikkeus-, erikois-,
hätä- jne. instituutioiden käytönhän me tunnemme erinomaisesti Venäjän
historiasta, jossa erikoispalvelut ovat aina tehneet erikoisoperaatioitaan sangen
erikoisin tuloksin (ks. Vihavainen:
Haun erikoisoperaatioita tulokset (timo-vihavainen.blogspot.com) ).
Vaarallisen sanan esimerkkinä Snyder esittää ekstremismin, jota
Venäjällä alettiin jo varhain käyttää eräänlaisena yleisleimana kaikkea
oppositiota vastaan. Aivan vastaavaa käyttöä voimme monessa muussa maasssa
havaita sanalla rasismi.
Usko totuuteen, sen olemassaoloon,
ei näinä postmoderneina aikoina ole suinkaan itsestäänselvyys enempää kuin se
oli sitä Pontius Pilatuksellekaan. Totuuden hylänneitä ja kaiken propagandan
kakistelematta nieleviä ihmisiä Eugene Ionesco kutsui eräässä absurdissa
näytelmässään sarvikuonoiksi. No, minun sukupolveni osana oli
joutua omilla silmillään näkemään sarvikuonojen absurdi näytelmä. Se tuli kyllä
yllätyksenä.
Snyderin kirja sisältää enimmäkseen
normaaleja terveen järjen maksiimeja, mutta sellaisten noudattaminen on näinä
aikoina kaikkea muuta kuin itsesäänselvyys. Ikävä sanoa, mutta etenkin
akateemisen maailman liepeillä hurahdetaan yhä uudelleen kvasitieteelliseen
humpuukiin, joka peräti tieteen varjolla yrittää ajaa agendaansa ja todistaa,
että ihmisestä tulee intellektuelli vasta silloin, kun hän pystyy erottautumaan
muista ymmärtämällä, että kaksi kertaa kaksi on viisi.
Kun tämä uskon teko on suoritettu,
on tie auki sellaiselle maailmankuvan manipuloinnille, joka ilman estoja
pönkittää tyranniaa hävittämällä sananvapauden ja demonisoimalla normaalia
inhimillisyyttä. Niin sanottu avoin yhteiskunta ei suinkaan ole tyranniaa
vastaan haavoittumaton tai edes itseään korjaava, kuten jo Alexis de
Tocqueville joutui toteamaan.
Totalitarismin mahdollisuus ja
houkutus on olemassa myös demokratiassa. Jo antiikin aikana ymmärrettiin, että
kaikki valtiomuodot voivat rappeutua ja niillä on taipumus rappeutua aivan
tiettyyn suuntaan. Monarkia voi muuttua tyranniaksi, aristokratia oligarkiaksi
ja demokratia oklokratiaksi. Toki demokratiasta voidaan päästä suoraan myös
tyranniaan.
Demokratian sisällä sen suurimpia
vaaroja on demagogia tai pikemmin poliittisen taistelun rappeutuminen
häikäilemättömäksi jesuitismiksi, jossa osapuolet eivät enää ole lojaaleja edes
itse järjestelmän periaatteille, vaan sotivat toisiaan vastaan keinoista
piittaamatta ja totuuden ja oikeuden periaatteita tunnustamatta.
Epäilemättä elämme nyt monessakin
suhteessa vaarallisia aikoja. Se on erityinen syy pysytellä normaalin järjen ja
koettujen instituutioiden rajoissa. Aito liberalismi sulkee sisäänsä myös
konservatismin, radikalismi eli juurista irtautuminen on sen sijaan sille
vierasta ja siihen sisältyy aina myös vaara.
Snyderin katekismus on mitä
suurimmassa määrin konservatismin puolustus 1900-luvun ikävien kokemusten
valossa.
"tavattomasti ihmiset pystyvät henkisesti taantumaan kerääntyessään joukoksi...demokraattisessa yhteiskunnassa elävä massaihminen kärsii arkielämässään vapaudestaan ja eristyneisyydestään ja riemuitsee saadessaan osoittaa hölmöyttään yhdessä kaltaistensa kanssa"
VastaaPoistaVoisiko tuollaiset kulkueet ja muut massatapahtumat nähdä myös myönteisesti lajityypillisesti laumaeläinten pyrkimyksessä toteuttaa YHDESSÄ yhteisiä tavoitteita: jos pyrkimys tai tavoite on hyvä on yhdessä toimiminenkin hyvä, vain jos tavoite on vähemmän sellainen - esimerkiksi hankkia paperipalaan mahdollisimman monta leimaa nauttimalla mahdolisimman monta alkoholiannosta - on toimintakin pahaa.
Viime kädessä kun ihmiset eivät ole itsellisiä sarvikuonoja tai tiikereitä.
Se ongelma on, ettei asia ole kenenkään hallinnassa.
PoistaParven, lauman ja joukkueen käsitteet kannattaa pitää erillään.
PoistaMassatapahtumat muistuttavat lähinnä parvea, jossa tärkeää on kuulua parveen ja pitää sopiva etäisyys naapureihin. Parvi käyttäytyy kuin kala-tai lintuparvi joka syöksähetelee näennäisen satunnaisesti milloin mihinkin suuntaan.
Laumassa on laumahierarkia. Laumaan kuulumisen ohella tärkeää on asema laumahierarkiassa. Lauman tavoitteet ovat ne, mitkä ovat lauman johtajan kulloisetkin tavoitteet.
Joukkue on jotakin yhteistä tavoitetta vasten koottu yhteisö, jossa jäsenten roolit ovat erilaistuneet niin jäsenten kyvykkyyksien kuin joukkueen tarpeidenkin mukaisesti. Joukkueen jäsenen status riippuu siitä, kuinka hyvin hän edistää joukkueen yhteisiä tavoitteita.
Tässäkin asiassa joko-tai asetelmasta kannattaa kavnaa sekä-että asetelmaan. Ihmiset ovat sekä yhteisöllisiä olioita että yksilöitä. Laumakäyttäytymisen autuutta julistavat innokkaimmin ne, jotka haluavat nähdä itsensä lauman johtajina.
No jaa, kun karhua pelätään ei huomata suden juoksevan jo kotipihassa. Snyder haluaa suojella instituutioita, mutta eikö hän ole kuullutkaan uusmarksilaisesta sloganista, marssi yli instituutioiden. Musk ja Trump tietävät sen ja ovat nyt niitä perkaamassa. Kukahan meilläkin siivoaisi ensiksi vaikka Kouluhallituksen ja THL:n. Pienenä esimerkkinä Englannissa on nyt huomattavasti enemmän poliittisia vankeja kuin Venäjällä. Jos meillä ei olisi ryvettynyt media ja vallattu Yle se olisi jo melkoinen uutinen. Uusi Wibelius sanoisi, venäläisiä emme ole, EU:n kansalaisiksi emme halua tulla, olkaamme siis vapaasti ajattelevia suomalaisia.
VastaaPoistaKun järkeen vedotaan totalitaristisen jokkosuggestion vastavoimana, se on -- siitä huolimatta että aikalaisjärki on kaikkina aikoina yksilön ainoa mahdollisuus puhutella ja vaikuttaa laajempiin joukkoihin -- vain puoli totuutta, tai tuskin sitäkään.
VastaaPoistaTarvittaisiin ymmärrystä syvemmälle ajatushistoriaan, aina lajihistoriaan asti. Se, että ihminen on lajityypillisesti, lähtökohtaisesti ja olemuksellisesti sosiaalinen laumaeläin, ja että on olemassa yhteisövoimia, yhteisöominaisuuksia ja yhteisöilmiöitä, jotka eivät ole palautettavissa yksilöiden ominisuuksiin ja pyrkimyksiin, on niin kova tosiasia, ettei kouluissamme itse asiassa tarvitsisi juuri muuta opettakaan, jos oikeasti haluaisimme tehokkaat järjen aseet järjen taistelussa yhteisöjen taantumistaipumuksia vastaan.
Se päämäärärationaalinen -- "välineellinen" -- järki, jonka nykyinen, eurooppalaisella uudella ajalla syntynyt ja kehittynyt "tiedollinen" ajattelulaatu on meihin istuttanut, ei riitä kuvaamaan ja selittämään sitä mistä joukkomittaisissa taantumissa on kyse. Päämäärärationaalisen järjen keinoin emme pysty ymmärtämään millainen rakenteellinen raami ihmisen "minä" on, ja miten lajihistoriassa yhteisöolennon alkulaumoja organisoinut "valta" on vuosimiljoonien mittaan metamorfoitunut yksilön kokemukselliseksi "tahdoksi".
Yksilöllinen "tahto" voidaan edelleen erityistä regressoivaa metodia -- "hypnoosia" -- käyttäen palauttaa takaisin kollektiiviseen alkumuotoonsa, jolloin hämmästykseksemme huomaamme, että "tahto" voikin siirtyä yksilöltä toiselle.
Mutta me suhtaudumme "hypnoosiin" kuin se olisi jokin tajunnallinen taikatemppi, sirkushuvia. Se ei ole. Se on nimenomaan yhteisöilmiö, ja sillä on meistä jokaisen "psyykessä" paljon enemmän valtaa kuin kaikilla uuden ajan mittaan tietoteksia koonneilla mammuttikirjastoilla. Kaikki "tiedollinen" järki omaa vain murto osan siitä "vallasta" joka solmii ne näkymättömät yhteisölliset langat joilla yksilöt on toisiinsa lähtemättömästi aikalaisjärjen käsiraudoin ja ja massamedian magneettikentin kytketty.
Tietysti tarvitsisimme sosiologian perusteiden lisäksi ihan hirvittävän määrän nimenomaan yksilöpsykologista opetusta. Siis sellaista joka lähtisi liikkeelle ja keskittyisi siihen, millainen kokemuksellinen raami yksiön "minuus" on. Kaikki nykyisert käsityksemme siitä ovat pelkkää huuhaata ja käsitteellistä stiiknafuulaa. Suosittelen aiheesta vakavasti kiinnostuneille esimerkiksi perehtymistä niin sanottuihin "vihapuheisiin" sen kautta, mikä rooli "kielteisillä" vihantunnoilla on psyykemme yleisen rakenteen, terveyden ja toimintakyvyn kannalta.
Vain pahasti taantumassa oleva ja jo sairauden asteelle repressoitunut yhteiskunta julistaa "vihapuheet" rangaistaviksi rikoksiksi. Tai organisoi ja institutionalisoi ne pakollisiksi osiksi päiväjärjestystä, kuten Orwellin loistavassa totalitarismin oppikirjassa kuvataan.
Taidatpa olla oikeassa.
PoistaTämä Oikkonen on kyllä aika velho! Nuorena "taiteilijan alkuna" olin kovasti kiinnostunut hypnoosista. Näin useita ihmeen onnistuneita "näytöksiä". Minua ei, tahdostani huolimatta, onnistuttu hypnotisoimaan, vaan sivusta seurattuna se tuntui uskomattomalta, "ihmeeltä"! Miten järkevä kaveri teki mitä ihmeempiä "temppuja" ja jopa vielä "jälkihypnoosissa", määrätyllä kellonlyömällä? On meillä, ihmisinä, vielä itsemme "tuntemiseen" matkaa? pekka s-to.
Poista"Aito liberalismi sulkee sisäänsä myös konservatismin, radikalismi eli juurista irtautuminen on sen sijaan sille vierasta ja siihen sisältyy aina myös vaara."
VastaaPoistaOngelma on vain siinä, että joskus yhteiskunnan viat ja rappeutumat vaativat reippaita muutoksia, palaamista juurille (esim Martti Lutherin vaikutus Kirkossa tai 1960-luvun alun yleisdemokraattiset yhden asian liikkeet, jotka tomuttivat aika pölyttynyttä sotien jälkeistä Suomea.)
Rajan vetäisin siihen, halutaanko radikalismissa edistää yksinvaltaa tai käyttää väkivaltaa.
Terve yhteiskunta tarvitsee niin radikaalista intoilua kuin konservatimista sen hillitsemiseksi ja vanhan, mutta hyvän säilyttämiseksi.
Hesarissa juttu, otsikko juuri nyt, kuinkas sattuikin:
VastaaPoista"Saksan kotimaantiedustelu on luokitellut Vaihtoehto Saksalle -puolueen äärioikeistolaiseksi ryhmäksi
Tiedustelupalvelun mukaan AfD:ssä vallalla oleva etniseen syntyperään perustuva kansakäsitys ei ole yhteensopiva liberaalin demokratian perusperiaatteiden kanssa."
https://www.hs.fi/maailma/art-2000011206669.html
Että kun me EU:ssa tiedetään aina mikä on hyvä ja pahaa missäkin maassa (esim. USA:ssa nyt) niin taitaa juuri siihen olla kätketty oman tyranniamme siemen.
Liberaalidemokratia käy kyllä mulle kun parempaakaan ei ole tarjolla, mutta pitää muistaa että liberaalia maailmankuvaa se ei enää siinä mielessä edusta että luotettaisiin ihmisiin ja kansakuntiin omien valintojensa tekijöinä. Sellainen light-tyrannia näköjään...?
kr
Tai sitten pitäisi olla läpirehellinen. Ottaa esiin ja tuoda selvästi tietoisuuteen mitä demokratia tarkoittaa Euroopassa, tässä tapauksessa Saksassa. Ei mitään kielipeliä ja lain tulkinnan tulkintaa vaan selvät konkreettiset käsitteet esimerkkeinä, mitä liberaali demokratia hyväksyy ja mitä ei. Rajoitettu demokratia tms.
PoistaMolemmin puolin vasemmalla ja oikealla selvät punaiset viivat joita ei ylitetä. En tarkoita sananvapauden kontrollia mutta ehkä vaalijärjestelmän. Ja tämä rajoitettu demokratia avoimesti tietoisuuteen kaikille kuin kansalaistaitona. Kiina esim. on omassa järjestelmässään meitä rehellisempi. Siellä ei leikitäkään että kaikki on sallittua. Niin, ei ole meilläkään mutta se pitää myöntää eikä kuvitella muuta.
Tässä olisi tietysti ongelmana sekä oman hellimämme täydellisen demokratiakäsityksemme (vaikkei se sitä tällä menolla olekaan) hylkääminen että myös se miten ja mihin sitten kanavoivat protestinsa ne ihmiset jotka haluavat nämä punaiset viivat ylittää.
Itselleni tämä em. systeemi olisi helppo nakki, koska olen jo antanut kaiken mennä: tapelkoot vallasta ja sanoista ne jotka jaksavat. Minä juon nyt kahvia.
kr
Se siitä yhteiskuntasopimuksesta.
VastaaPoistaL´homme est ne´libre et partout il est dans les fers.
Ei rautoihin eikä lautoihin (vielä?).
Revitään silti (vielä?) huumoria.
Citoyen Carnifex Topor
Kansa kaduilla eli ukrainalaisten vallankumous, eli MAIDAN.
VastaaPoistaNikolai Vasiljevitsh Gogol nosti päivänvaloon superhistoriallisen kysymyksen Venäjästä teoksessaan "Kuolleet sielut" : "Ja kukapa venäläinen ei pitäsi nopeasta ajosta? Hänkö, joka pyrkii pyörähdyksiin ja temmellyksiin, ei sanoisi joskus: "Hitto vieköön kaikki"... Minne riennät sinä, Venäjä, vastaa! Ei vastausta. Kulkuset helisevät ihanasti, jyrähdellen repeilee kappaleiksi ilma muuttuen tuuleksi, ohi lentää kaikki, mitä vain on maan päällä, ja karsaasti väistäen antavat tietä muut kansat ja valtakunnat."
Gogolin kysymyksen todistukset ilmestyivät vasta myöhemmin. Kas kun jotkut Iivana Julman poliittiset jälkeläiset, Lännessä koulutuksen saaneet aristokraatit päättivät muuttaa maailmaa. Jumala antoi heille Karl Marxin, joka oli luonut kuuluisan teorian talouden kehityksen filosofiasta. Ei kestänyt kauan, kun mainitut venäläiset aristokraatit jo kantoivat Marxia käsillään peräti kaksi vuotta: Marxin sanojen mukaan vuosina 1843-1844. Näin yhteistyönä syntyikin ns. Kommunistisen puolueen manifesti, joka määräsi, että koko maailma kuuluu proletaareille. Ja venäläiset aristokraatit olivat jo valmiita olemaan peoletaarien apulaisina. Miten kävi, se tiedetään: Moskovasta tuli maailman verisin johtaja.
"ja karsaasti väistäen antavat tietä muut kansat ja valtakunnat."
PoistaKas kun ukrainalaisten kulttuuri ei antanutkaan mainittua tietä ja Pietari Ensimmäinen oli ensimmäisenä tuhoamaan ukrainalaisia.
Pietari Ensimmäinen kutsui Kaarle XII suorittamaan ratkaiseva taistelu Pultovassa ja voitti, koska paikallinen väki oli karkoitettu, ettei Kaarlen joukot saisi murkinaa ja lisäksi kaikki vesilähteet olivat myrkytetty.
Vladimir Iljitsh Lenin antoi ukrainalaisille, kuten joillekin muillekin, valtiollisuuden, mutta vain lyhyeksi ajaksi, koska väitti, että "me saamme ne kaikki takaisin". Stalin tuhosi hyvin monta miljoonaa ukrainalaista, eikä ole mikään ihme, että syntyy maidaneita.