Venäläisyyden naisellisuus
Näyttää siltä, että länsimaisen
kulttuurin nykyisessä vaiheessa naisellisuus näyttäytyy lähinnä jonkinlaisena
miehekkyyden vajavaisenа
ilmentymänä, jolle on ominaista ainainen nalkutus ja yritys todistella, että
kyllä minäkin miehestä käyn.
Tässä on selvä ero menneiden
sukupolvien ja muiden kulttuurien käsitykseen naisellisuudesta kosmisena
perusvoimana, joka on miehuuden vastakohta, mutta silti siitä erottamaton ja
kuisesti siihen kiinnittyvä.
Kiinalaisen filosofian Jin ja Jang symbolisoivat
juuri tätä vastakohtien ykseyttä: Jin edustaa kuivaa, valoisaa ja kylmää
prinsiippiä ja Jang taas kosteaa, lämmintä ja pimeää. Molemmat oat kietoutuneet
toisiinsa tunnetussa symbolissa, joka on muun muassa Korean lipussa.
Länsimaisessakaan ajattelussa vastaava
erottelu ei ollut vieras. Siihen viittaavat myös Goethen ehkä tunnetuimmat
säkeet, jotka kaiketi ovat saaneet vaikutteita idästä:
Alles Vergängliche
Ist nur ein Gleichnis;
Das Unzulängliche,
Hier wird's Ereignis;
Das Unbeschreibliche,
Hier ist's getan;
Das Ewig-Weibliche
Zieht uns hinan.]
Nuo kaksi viimeistä riviä nyt
ainakin jokainen perussivistyksensä saanut vielä viime vuosisadalla tunsi ja
helppohan ne on ymmärtääkin.
Kyseessä on miehen tunnustus siitä,
että ikinaisellinen vetää häntä ikuisesti puoleensa. Muutenhan jo maailmakin
loppuisi, vaikka prideily olisi miten kunnioitettavaa ja toisi suurta mielihyvää.
Toki tämä saattaa nyt jo olla ns. poliittisesti epäkorrektia ajattelua.
Olen aina silloin tällöin
kirjoittanut Nikolai Berdjajevista, jonka tunnettuihin ajatuksiin kuuluu, että
Venäjällä on naisellinen luonne ja sen ongelmana on miehisen prinsiipin
puuttuminen.
Mitä tämä tarkoittaa ankaran positivistisessa
mielessä, hän ei kerro. Mikä on tämän naisellisuuden ”empirical content” kysyisi
järjen aikakautta edustava sosiologi ja vaatisi asian operationalisointia, jotta
sen olemassaolo tai määrä voitaisiin tutkimuksella ja erityisesti vertailevalla
tutkimuksella todeta ja koko teesi verifioida tai falsifioida.
Sellaista tutkiusta en ole
huomannut, mutta olisipa hauska sekin nähdä. On tietenkin mahdollista, että Berdjajev
yksinkertaisesti jauhaa tyhjää, mutta en ottaisi asiaa niin kevyesti.
Jokaisella kansalla on joissakin rajoissa
vallitseva ja havaittava kansallisluonnekin, vaikka sellaisen kieltäminen on
tyhmimpien positivistien piirissä tullut maniaksi jo pari sukupolvea sitten. Asia ei kuitenkaan siitä muutu, että se on
monimutkainen ja vaikea tutkia.
Venäläisyyteen tuli tavaksi liittää
naisellisuuden ohella ja siihen liittyvinä monia muitakin asioita. Sillä oli taipumus
ja pyrkimys hakea johtajaa ja tulla johdettavaksi pikemminkin kuin seistä
itsenäisenä ja vapaana ja johtaa.
Toinen ominaisuus, joka nyt
kuulostaa oudolta on hyökkäävyyden puuttuminen. Mutta kaiketi se voidaan
ymmärtää myös kyvyttömyydeksi kieltäytyä hyökkäyksestä, mikäli johtaja
sellaisen määrää.
Oleellista kai on, että itse kansa
on passiivista, «narod besmolvsvujet”, kansa vaikenee, kuten Boris Godunovin lopussa.
Se on enintä, mitä e voi tehdä. Mutta ei se kauaa vaikene, vaan ennen pitkää
alkaa taputtaa ja suosionosoitukset yltyvät vielä korviahuumaaviksi.
Morsian-Venäjän onnettomuutena on
ollut saada nyt yljäkseen salaisen poliisin filuuri, joka narsistisessa
psykopatiassaan ei sääli sitä enempää kuin mitään muutakaan. Kansa katsoo
ylkäänsä typerän rakastunein silmin, kuten morsiamilla on aina ollut tapana.
Entäpä kulttuuri? Epäilemättä sitä
länsimaisessa, klassissessa muodossaan on katsottava miehisen prinsiipin
ilmentymäksi, vaikka tuo ikinaisellisuus kuuluikin siihen ehdottoman tärkeänä
osana, innoittajana.
Nykyinen länsimainen kulttuurihan
sen sijaan keskittyy maanisesti etsimään kuttuuriperintönsä naisellista puolta
sen vallitsevana prinsiippinä. Kuolleiden valkoisten miesten luoma kulttuuri on
ehdottoman passé.
Venäjä on tässäkin lännen vastakohta.
Mutta siis Berdjajeviin ja naisellisuuden
ja Venäjän kysymyksiin:
tiistai 30. kesäkuuta 2020
Kiehtova profeetta
Odi profanum…
Horatius
Nikolai Berdjajev, Sudba
Rossii. Eksmo-Press (Moskva), Folio (Harkov) 2000, 734 s.
Tässä on itse asiassa kyse kolme
Berdjajevin teosta sisältävästä niteestä. Vapauden filosofia (Filosofija
svobody) ilmestyi ennen maailmansotaa ja vallankumousta, vuonna 1911, Venäjän
kohtalo (Sudba Rossii) vielä maailmansodan aikana vuonna 1918 ja Eriarvoisuuden
filosofia (Filosofija neravenstva) vuonna 1923, kun kirjoittaja jo oli
karkotettu Venäjältä.
Yhdessä ne tarjoavat kiinnostavan
katsauksen siihen, miten suuri historiallinen ja yhteiskunnallinen mullistus
vaikutti ajattelijan ja profeetan näkemyksiin.
Berdjajevhan on ennen muuta
profeetta, joka katsoo niin menneisyyteen, nykyisyyteen kuin tulevaisuuteen.
Hän ei ole uskollinen millekään metodille eikä edes usko metodiin, joka hänestä
on vain ajatuksen orjuuttamisen väline. Berdjajev on moralisti ja mystikko,
mutta pysyttelee tervejärkisenä, hän on myös uskonnonfilosofi, mutta kauhistus
kaikille puhdasoppisille.
Berdjajevin henkilöhistoria johtaa
ns. legaalisesta marxismista kuuluisan ”Vehi”-kokoelman kautta yleiseen
kerettiläisyyteen ja luovuuden ja vapauden korostukseen. Neuvostoliiton voitto
toisessa maailmansodassa vaikutti myös hänen patrioottiseen sieluunsa, mutta
toisin kuin monet muut, hän ei koskaan palannut synnyinmaahansa.
Kuten lähes koko Venäjän johtava
intelligentsija, Berdjajev karkotettiin synnyimaastaan ns. filosofien laivassa
vuonna 1922. Paluu kiellettiin ampumisen uhalla, mikä hyvin kuvaa bolševikkien
älyllistä tasoa.
Berdjajevin teokset ovat mielestäni
aina olleet jollakin tavalla kiehtovia ja usein omalla tavallaan
vakuuttaviakin, vaikka yleensä onkin mahdotonta löytää häneltä mitään ns. kovia
argumentteja suggestiivisten visioiden perusteeksi. Hän nyt vain on briljantti,
vaikka varmasti usein myös erehtyy. Ei lukijan ole pakko hänen perässään
erehtyä.
Berdjajevin kirjoitukset Venäjän
sielusta ja sen nöyrästä naisellisuudesta ovat hyvin tunnettuja. Sen mukaisesti
Venäjällä (venäläisyydessä) ei ole läntisestä ritarilaitoksesta löytyvää
miehistä prinsiippiä. Venäjä osaa puolustautua, mutta sillä ei ole hyökkäävyyttä,
arvelee kirjoittaja vanhojen slavofiilien tapaan.
Venäjän olisi pitänyt ja pitäisi
löytää tuota naisellisuutta täydentävä sulhanen, mutta Pietari Suurikin oli
vain raiskaaja ja hänen jälkeensä ilmaantui ylkämieheksi saksalainen
byrokraatti…
Mitä tulee vapauteen Venäjällä, se
on kaikista ulkoisista rajoituksista huolimatta todellinen sisäisen vapauden
maa. Ranska, jota tuohon aikaan ihailtiin vapauden tyyssijana, oli sen sijaan
henkisen orjuuden ja orjailun luvattu maa. Tämänhän oli todennut aikaisemmin jo
Herzen ja myös Dostojevski.
Mutta ei näistä niin usein
jauhetuista pohdinnoista tässä sen enempää. Totean vain, että minusta ne ovat
kiinnostavia ja usein tuntuu siltä, etteivät ne ole sadassa vuodessa
menettäneet mitään tuoreudestaan.
Juuri nyt viime päivinä olen
nauttinut siitä, miten mestari kuvaa sellaisia ilmiöitä kuin kulttuuri,
anarkismi, sivilisaatio ja konservatismi.
Kulttuurissa sinänsä hän näkee
kunnioituksen ikuisuutta tavoittelevia arvoja ja ajan suurta jatkumoa kohtaan.
Kaikki kulttuuri on
konservatiivista ja vallankumouksellisuus ja anarkismi taas sille vihamielisiä.
Kulttuurin ytimessä on kultti, sellaisen palvominen, joka ymmärretään
korkeammaksi kuin palvoja itse.
Kulttuuri lähtee alhaalta ja pyrkii
korkeammalle, se taistelee kaaoksen eläimellisiä ja pimeitä voimia vastaan ja
korkeampien arvojen puolesta. Konservatismi pyrkii säilyttämään arvokkaan,
mutta ei sellaisenaan suinkaan estämään kehitystä, mikäli se on terveellä
pohjalla. Silloin se ei edusta vain voimaa, vaan myös totuutta (ja
oikeutta, pravda).
Onneton on se maa, jossa ei ole
sellaista tervettä konservatismia, jolla on juurensa kansassa. Sellainen
merkitsee myös uskollisuutta menneelle ja yhteyttä esi-isiin, mitä kulttuuri
juuri edustaa.
Anarkismin päämääränä on sen sijaan
vain kaaos, mikä ei suinkaan tarkoita vapautta. Sen lähteenä on kapinoiva
pahantahtoisuus ja viha sitä kohtaan, mikä on omaa itseä korkeammalla.
Anarkisti ei tunne korkeampia arvoja omikseen eikä mitään muutakaan. Ainoa,
mitä hän kykenee niille tekemään, on tuhoaminen.
Anarkismin päämääränä on tyhjyys,
inhimillinen ”minä” on todella olemassa vasta sitten, kun omaa itseä korkeampia
arvoja ymmärretään ja tunnustetaan. Anarkismi ei niitä tunnusta ja se on viime
kädessä myös ”minän” hävittämistä.
Kaikki vallankumoukselliset ovat
kulttuurin vihollisia (kulturobortsy) ja kuvainraastajia (ikonobortsy)
kun taas (todellinen) kulttuuri on aina olemukseltaan konservatiivista.
Kulttuuri on pohjimmiltaan kulttia, esi-isien kulttia, hautojen ja monumenttien
kunnioitusta, side vanhempien ja lasten välillä. Kulttuurissa ei ole
hävyttömyyttä (hamizm), eikä epäkunnioitusta isien hautoja kohtaan.
Toisin on sivilisaation laita.
Kulttuuri ylpeilee vanhuudellaan, mutta sivilisaatio ylpeilee uutuudellaan eikä
etsi juuriaan menneisyydestä. Kulttuuri taistelee kuolemaa vastaan, mutta
sivilisaatio ei sitä tee, se on futuristista ja edustaa nousukkaan hävyttömyyttä.
Päinvastoin kuin kulttuuri, sivilisaatio suuntautuu ylhäältä alaspäin. Kaiketi
se myös pyrkii niin matalalle kuin mahdollista.
Vallankumoukselliset tuhosivat
Venäjällä leikiten vanhoja muistomerkkejä ja väittivät rakentavansa uutta
kulttuuria, mutta sitä he eivät pystyisi tekemään, väitti Berdjajev ja oli
oikeassa.
Niin sanotun proletaarisen
kulttuurin kausi kesti Neuvostoliitossa vain 1930-luvun puoliväliin ja
sitten samaan aikaan tehtiin loppu monesta muustakin vallankumouksellisesta
suuntauksesta eri aloilla. Tutkijat ovat myöhemmin luonnehtineet niitä
yhteisnimellä hare-brained schemes.
Futurismiin taipuvaisen
uuskulttuurin ja sen johtavien edustajien tultua Venäjällä nopeasti tuhotuiksi,
oli kenttä taas vapaana klassiselle kulttuurille, joka Neuvostoliitossa
saavutti erittäin korkean tason ja suuren arvostuksen.
Klassisen kulttuurin arvomaailma
oli kyllä räikeässä ristiriidassa bolševismin kanssa ja voidaan todeta, että
siitä tuli yksi jälkimmäisen haudankaivajista. Virallinen taho saattoi kyllä
vapaasti julistaa, että sen edustamat arvot olivat kaiken sen parhaan –eli
klassisen kulttuurin- orgaanista jatkoa, mitä aiemmat aikakaudet
olivat kyenneet luomaan. Nyt soihtua vain kannettiin yhä eteenpäin NKP:n
soveltaman tieteellisen sosialismin myötä.
Tätä mielivaltaista julistusta ei
ajan mittaan ollut mahdollista puolustaa. Mutta kulttuuri sai joka tapauksessa
Neuvostoliitossa elää suorastaan etuoikeutettuna, eräänlaisessa ansarissa ja
tällä seikalla on tämänkin päivän maailmassa suuri merkitys. Yksi nykyisenkin
Venäjän erikoisuuksista on klassisen kulttuurin perinteen elävyys.
Mutta oli siis aika, kun kirkkoja
Venäjälläkin räjäyteltiin ja patsaita kaadettiin. Taistelu jaloa
kulttuuria ja sen symboleja vastaan alkoi ikonoklasmista
(ikonoborstva), kultin vastaisuudesta. - Siinä on kulttuurin vastaisen
taistelun henkinen alkulähde, toteaa Berdjajev Eriarvoisuuden
filosofiassaan.
Mitäpä tuohon lisäämään.
"Morsian-Venäjän onnettomuutena on ollut saada nyt yljäkseen salaisen poliisin filuuri, joka narsistisessa psykopatiassaan ei sääli sitä enempää kuin mitään muutakaan. Kansa katsoo ylkäänsä typerän rakastunein silmin, kuten morsiamilla on aina ollut tapana."
VastaaPoistaJos tuota vertauskuvaa jatketaan niin merkittävä syy siihen oli se, että morsion eksä oli vanha juoppo, jooka aiheutti morsiamessa myötähäpeää. Pakko se on myöntää, että Putin alussaaan oli perinteisen miehekäs joka anopin toivevävy, nyt vain on käynyt niinkuin vanhoilla pareilla tapaa käydä...
Parhaamme yritimme, mutta sitten kävi niinkuin aina.
Poista"Jokaisella kansalla on joissakin rajoissa vallitseva ja havaittava kansallisluonnekin, vaikka sellaisen kieltäminen on tyhmimpien positivistien piirissä tullut maniaksi jo pari sukupolvea sitten."
VastaaPoistaLienee nykyaikaisten arvotekijöiden summa, että niistä eroista ei saa puhua. Lähtökohtaisesti jopa Euroopassakin voidaan havaita kansallisuuksiin liittyviä eroavaisuuksia. Puhumattakaa afrikkalaisen tai intiaanin eroista vrt. eurooppalaiseen.
Aikakausien arvot - ja toki hillitön vallantahto - mahdollistivat mm. stalinin sortokulttuurin. Sama koskee hitleriä.
Ihminen on sikäli rajallinen, että ko. määrittelyt jäävät torsoiksi.
Älykkyys, ja sitä symboloiva dokumentti, esim. väitöskirja, ei takaa mitään: olihan göbbelskin tohtori....