Mitä oikein on?
Kun halutaan ymmärtää maailmaa pintaa
syvemmälti, ei riitä sen kuvaileminen eikä itse asiassa edes fysiikan ja kemian lakien tunteminen, vaikka se joskus muinoin tuntui avaavan tien kaikki käsittävään
oivallukseen: ”Let Newton be -and all was light!”
Itse asiassa saatamme tuntea
Newtonin ja lukemattomien muiden tutkijoiden tulokset kohtuullisen hyvin ja
silti olla niistä ja niiden merkityksestä mitään ymmärtämättä eli niitä
ihmettelemättä. Tämä voikin tuntua erityisen ansiokkaalta.
Asiat voi nähdä toisinkin. Zen-mestareilta
kuulemma saatetaan kysyä yksinkertainen ja samalla kaikkien vaikein ja laajin
kysymys: ”Mestari, kuinka oikein on?”
Kun mestari vastaa siihen vaikkapa,
että vesi kiehuu kattilassa, mutta puut ovat vähissä, saattaa oppilas saada
valaistuksen eli satorin. Yleensä sen saamiseksi kai tarvitaan mestarin
esittämä koan, lause, joka auttaa ylittämään diskursiivisen järjen rajat, mikä
taas voi tapahtua kaikkein yksinkertaisimman asian kautta.
Näin olen ainakin zen-buddhismin
ymmärtänyt. Ei kai tuota oppia ja sen merkitystä voikaan järkeilemällä
ymmärtää, kyse on muuri järjen ja sen rajoitusten voittamisesta, mikä ei kaiketi
merkitse sitä, että alettaisiin elää järjettömösti.
Joka tapauksessa koko zen-buddhismi
mielestäni on muuan osoitus siitä, miten sidoksissa ihminen on yleensä
käsitteisiinsä ja miten vähän looginen ajattelu auttaa hänen ymmärrystään
monissa asioissa, samaan aikaan kun se taas toisissa on välttämätön ja hämmästyttävän
tehokas väline.
Mutta välineet nyt ovat vain
välineitä.
Tässä ei nyt ollut lainkaan tarkoitus
ruveta pohtimaan maailman olemusta, ja lopetan sen tähän. Sen sijaan palautan
mieleen hieman niitä ajatuksellisia pinttymiä, joita ihmisillä on esimerkiksi
valtiollisissa asioissa.
Niitä tullaan puimaan Suomen ja
Savon osalta oikein joukolla 5.6. Savonlinnassa pidettävässä Olavinlinnan
550-vuotisjuhlaseminaarissa. Uskallan ennustaa, että uusia näkökulmia ja hämmästymisiäkin
tulee riittämään, vaikka uutta tietoa menneisyydestä on saatu vain kohtuullisessa
määrin ja lähinnä 1700-luvun lopun asioita koskien.
Joka tapauksessa, kun totunnaisia
ajatuskuvioita puretaan, saattaa syntyä näkymiä, jotka ovat enemmän tai
vähemmän yllättäviä.
Eihän tässä kyse mistään zen-budhismista
ole, mutta voisin ajatella, että paralleeli on olemassa: me katsomme emmekä
näe, kuuntelemme. emmekä kuule ja kaikki tämä johtuu siitä, että käytämme käsitteitä,
jotka ovat lakanneet sanomasta meille mitään olennaista ja peittävät sen sijaan
näkyvistä asioiden toisen puolen.
No, tässä joka tapauksessa muuan
tähän liittyvä vanhempi blogi, näin kesän merkeissä:
maanantai 10. huhtikuuta 2023
Anakronismeja
ja aivokummituksia
Olemassa olemisen kysymyksiä.
Suomi ja Savo
Kysymys siitä, mitä olemassa
oleminen on/tarkoittaa ja mitä ei, on aina ollut filosofeille läheinen.
Keskiajalla puhuttiin realisteista ja nominalisteista, joiden kiistat koskivat
yleiskäsitteiden olemassaoloa tai sen puuttumista. Eksistentialistit keksivät
vuorollaan tuon tuoreen aihepiirin ja onhan niitä sen kaivelijoita ollut
maailman sivu. Tärkeähän asia on.
Historian populaaritulkinnoissa ja
vähän muissakin törmää usein kysymykseen siitä, oliko Suomi jossakin tietyssä
historian vaiheessa olemassa vai eikö ollut. Kiivaimmat nominalistit (vai
realistit?) väittävät, ettei mitään Suomea ollut eikä voinut ollakaan ennen
kuin sen virallisten paperien maailmassa voidaan todeta saaneen poliittisen
olemassaolon.
Mainittakoon tässä yhteydessä, että
tunnettu venäläinen kirjallinen hahmo Kozma Prutkov (joka oli
ja on kirjallisena olemassa, vaikka hänen kerrotaan päättäneen maallisen
olemassaolonsa muuttumalla musteläiskäksi) on eräässä kuolemattomassa
mietelmässään sanonut, että todellisuuden ytimeen voi päästä vain valtion
palveluksessa.
Ehkäpä voimme siis viitata
kintaalla puheille sellaisesta Suomesta, joka olisi ollut olemassa ennen vuotta
1809? Vai voimmeko itse asiassa ottaa viralliseksi syntymävuodeksi 1917? Eikös
tässä hiljattain juuri kaikkialla kerrottu, että Suomi täytti sata vuotta? Vai
eikö muka täyttänytkään?
Toki jo 1500-luvulla tuli Ruotsin
kuninkaiden titulatuuriin Suomen suuriruhtinaskunta, joka ei rajoittunut
Juhana-herttuan aikaiseen Suomen herttuakuntaan, vaan ulottui idässä aina
Rajajoelle saakka ja pohjoisessakin kenties jopa Jäämerelle saakka.
Myös Suomen menneisyydestä kertovat
Suomen kronikat1600-luvulla (ks. https://timo-vihavainen.blogspot.com/search?q=suomen+kronikka )puhuivat
jo paljon suuremmasta Suomesta kuin varsinaisesti siitä läntisestä alueesta,
josta maa oli saanut nimensä. Vastaava kehityshän tapahtui kaikkialla: Viron
käsite tuli Virumaan pohjalta, Saksa Saksin ja niin edelleen. Britannian
(Grande-Bretagne) nimitys lähti Bretagnesta (Brittany) ja niin edelleen.
Ainakin jo 1600-luvulla
ymmärrettiin Suomella Ruotsin valtakunnan sitä aluekokonaisuutta, joka oli
Pohjanlahden itäpuolella ja 1700-luvulla osattiin jo huolestua sen pysymisestä
valtakunnan yhteydessä. Poliittinen heräily Suomessa oli tosiasia.
Uudenkaupungin rauhassa vuonna 1721
Ruotsin todettiin luovuttavan Venäjälle osan Suomen suuriruhtinaskunnasta.
Myöhemminhän Venäjällä -ja Suomessa- otettiin sitten käyttöön käsite Vanha
Suomi, johon tuokin alue kuului. Haminan rauhassa ei sen sijaan puhuttu
Suomesta, vaan tiettyjen läänien luovuttamisesta, mikä oli tietenkin tarkempi
juridinen ilmaus.
Sitä paitsi Suomi oli tuolloin jo
kahtia jaettu, joten ei ollut edes korrektia puhua sen pilkkomisesta. Ne
alueet, jotka vuosien 1721 ja 1743 rajanvedoissa jäivät Venäjän hallintaan,
eivät yhtäkkiä muuttuneet pelkäksi Venäjäksi enempää kuin Ruotsin puolelle
jäänyt osa Suomea olisi ollut pelkkää Ruotsia eikä Suomea lainkaan.
Toki ennen Haminan rauhaa Suomella
ei ollut edes autonomista valtiollista olemassaoloa, oma keskushallinto muutti
sitten tilannetta olennaisesti, mutta eihän se Suomen olemassaolon
kaikinpuolista alkua merkinnyt.
Kysymystä siitä, mitä käsite Suomi merkitsi
erityisesti 1700-luvulla, on aika paljon tutkittu, vaikka kysymys on viime
vuosikymmeninä jäänyt melko epämuodikkaaksi. Puhuminen Ruotsi-Suomesta on
toki anakronismi, sillä mitään valtioliittoa ei ollut.
Tanska-Norjakin on tässä suhteessa ilmeisesti asianmukaisempi käsite.
Mutta eihän se juridinen puoli
kaikkea tässä maailmassa merkitse muille kuin Kozma Prutkoville ja hänen
koulukunnalleen. Ei kaikki tässä maailmassa ole virallisiin papereihin
kirjoitettu ja asianmukaisesti vahvistettu ja silti se saattaa olla ihan tärkeää.
Ajatelkaamme Savoa. Historiallisen
pyrrhonismin edustaja voi todeta, että todella Savo ilmestyi aikoinaan
virallisiin papereihin ja vieläpä sitten jakaantui eri yhteyksissä Suur-Savoon
ja Vähä-Savoon eli Pien-Savoon. Sen jälkeen se niistä hävisi.
Onko meidän nyt mahdollisesti
sitten ajateltava, että vaikka Savo joskus oli, ei sitä enää ole? Ja kuin Savo
joskus oli, oliko sitäkään olemassa yhtenäisenä entiteettinä? Mikä, jos mikään,
nyt lopultakin yhdisti Pien-Savoa ja Suur-Savoa?
Tuskin voimme tänäkään päivänä
puhua yhtenäisestä Savosta. Kuopiolaisten kotkotukset eivät mikkeliläisiä
hetkauta millään tavalla, paitsi yrittäessään syrjäyttää eteläsavolaisten edut
vaikkapa soteasioissa. Puhuttu kielikin on molemmilla seuduilla kovin erilaista.
Missä sitä paitsi olisivat
Savon rajat? Sellaisia rajoja ei ole olemassa ja sikäli kuin on, ne ovat
keinotekoisia eivätkä merkitse juridisesti mitään. Etnologisestikin erilaiset
perinteet ja sanontatavat näyttävät vaihtelevan pitäjänrajoista riippumatta.
Ehkä meidän on siis otettava
lusikka ns. kauniiseen käteen ja todettava: mitään Savoa ei ole olemassa.
Mikäli pitäydymme kriittisessä asenteessa myös historiaan nähden, voimme lisätä
tähän: eikä ole koskaan ollutkaan.
Siitä huolimatta puhumme kyllä
Savosta aivan luontevasti jokapäiväisessä kielenkäytössämme ja näyttää siltä,
että moni kuvittelee ainakin asuvansa Savossa ja olevansa savolainen tai sitten
kieltäytyy ehdottomasti tästä kunniasta. Molemmissa tapauksissa hän olettaa
Savon ja savolaisuuden todelliseksi.
Sama se oli tuon Suomenkin kanssa:
sen rajat eivät olleet selkeät, saati ikuisesti samat, se ei ollut yhtenäinen
alue eikä poliittisesti toimivaltainen yksikkö, vaikka sillä kyllä oli Ruotsin
valtiopäivillä edustajansa, jotka vaalivat myös sen yhteisiä intressejä.
Silti kyseessä oli käsite, jonka
kaikki tunsivat ja jota kaikki käyttivät. Se oli hyödyllinen ja jopa
välttämätön ja siis olemassa, ei pelkkä aivokummitus, jota mikään
reaalimaailman entiteetti ei olisi vastannut.
Tämän asian kieltäminen, jota
nykyään näyttää paljonkin esiintyvän, kaipaa sen sijaan selitystä? Mistä tämä
ajattelutapa oikein tulee ja mitä se palvelee. Jotakin olennaista aikamme
suomalaisuudesta se ainakin näyttää kertovan.
Tähän lipsahti jatkoksi vielä toinenkin
blogi, jonka voi lukea tai jättää lukematta. Suomen muotutumista sekin liippaa.
maanantai 28. tammikuuta 2019
Venäjän rajat ja Suomen
valloitukset
Joskus maailmassa oli yleistä
kuulla jonkun sanovan tai nähdä kirjoittavan, että kun venäläiset kerran
jonnekin menevät, niin eivät he sieltä pois lähde, ilman sotaa ei nyt ainakaan.
Koska näin ei käynytkään toisen
maailmansodan jälkeen esimerkiksi Itävallassa, josta venäläiset lähtivät vasta
vuonna 1955 tai Lapissa ja Pohjois-Norjassa, täytyi todeta, ettei asia nyt ihan
varmasti ja jäännöksettömästi niinkään ollut.
Tosin piti paikkansa, että
venäläisiä tai siis neuvostoliittolaisia joukkoja jäi Itä-Euroopan maihin ja
niillä tietenkin oli ratkaiseva rooli siinä, että nuo maat omaksuivat ns.
sosialistisen järjestelmän. Eipä silti, olihan aatteella kannatustakin. Kommunistit
olivat aivan oikein ja vakain tuumin onnistuneet ottamaan johtoaseman
vastarintaliikkeissä.
Näinhän se olisi pitänyt tehdä
meilläkin, mutta ongelmana oli, ettei meillä ollut vastarintaliikettä kun ei
ollut saksalaismiehitystäkään.
Niinpä kommunistit eivät saaneet
vapaustaistelijan roolia, vaan ainoastaan maanpetturin. Taistolaisaikana
yrittivät jotkut onnettomat jälkijättöisesti keksiä ”vastarintaryhmälle”
vapaustaistelijan roolin, mutta se nyt oli vain surkea parodia.
Neuvostoliitto vei sitten meiltä
sen Karjalan. Asiaa on toisaalla selostettu, joten ei siitä sen enempää. Sen
menettämiseen oli omat syynsä, mutta korkeakaan hinta ei sittenkään ollut
mahdoton siitä hyvästä, että tässä maassa saattoi, Sillanpään marssilaulun
sanoin suorana seistä tai kaatua.
Totalitarismin pirullisuuteenhan
kuului, että ihminen riisuttiin kunniastaan ja mikäli haluttiin, tapettiin kuin
elukka. Sitäpä ei meille tultu tekemään. Ilman vastarintaa olisi tietenkin
tultu.
Neuvostoliiton taktiikkaan kuului,
että siihen tai sen vaikutuspiiriin liitettäville kansoille annettiin
jonkinlaisia lahjoja, joilla oli kansallinen merkitys. Liettua esimerkiksi sai
Vilnan alueen, jolla oli kansallisesti erittäin suuri symboliarvo. Se oli kuin
Suomelle olisi annettu Viipuri.
Itse asiassa toki Suomelta otettiin
Viipuri, mutta se tapahtui vasta verisen sodan jälkeen. Ennen sitä sille oli
lahjoitettu Itä-Karjala eli siis muodostettu tuo Suur-Suomi, jota Moskovassa
ilmeisesti pidettiin suomalaisten suurena kansallisena tavoitteena. Ei sitä
huolittu.
Arvo ”Poika” Tuominen kyllä arveli,
että se oli paha virhe, sillä Itä-Karjalaista olivat kiinnostuneet vain
harvalukuiset opiskelijanuoret. Kansan syville riveille se oli aivan vieras
ajatus ja herätti syviä epäluuloja.
Joka tapauksessa yritetty oli.
Se, ilmeisesti väliaikaiseksi
ajateltu raja, jonka Suomi sitten, vastoin aikeita sai Moskovan rauhassa vuonna
1940, ei ollut vailla perinteitä. Sehän oli jokseenkin sama kuin tuo niin
sanottu Pietari Suuren raja, joka vahvistettiin Uudenkaupungin rauhassa vuonna
1721.
Tehdäkseen uudesta rajasta sopuisan
ja molempien osapuolten aidosti hyväksymän, Venäjä itse asiassa silloin osti
nuo sodassa saamansa uudet alueet. Voittaja maksoi niistä hävinneelle kaksi
miljoonaa riikintaalaria.
Se oli molemmille sodan
raunioittamille osapuolille suuri summa, siis molemmille. Sotakorvauksia ei
tosiaan vaadittu, vaikka sellaisetkaan eivät tuohon aikaan olleet suinkaan
tuntemattomia.
Erona myöhempään, sinänsä
poikkeukselliseen rajajärjestelyyn oli, että alueet luovutettiin vuonna 1721
asukkaiden kera.
Myöhemmin sitten sama alue
luovutettiin vuonna 1940 ilman asukkaita. Itse asiassa tätä ei vaadittu, mutta
Neuvostoliitolla oli tietty, hyvin ansaittu maine, minkä takia vain parisataa
asukasta jäi rajan taakse. Arvattavasti joukossa oli yhteistoimintamiehiä,
jotka pelkäsivät paluuta.
Joka tapauksessa se niin
sanottu Vanha Suomi, joka aluksi käsitti suunnilleen nykyisen
luovutetun Karjalan ja myöhemmin, vuodesta 1743 lähtien lisäksi Kymijokeen ja
Savonlinnaan asti ulottuvan alueen, säilyi etnisesti suomalaisena.
Suomi oli väestön valtaosan kieli
eikä asia siitä muuksi muuttunut, että sivistyneistö puhui paitsi ruotsia,
kuten myös rajan länsipuolella, myös aika paljon saksaa. Sehän oli
hallintokielenä myös Baltiassa ja sen käyttö esimerkiksi koululaitoksessa levisi
aina Savonlinnaan asti.
Venäjä tuli alueelle pikkuhiljaa ja
yllättävän vähäisessä määrin. Talonpoikaisväestön keskuudessa venäläisiä oli
hyvin vähän ja he keskittyivät lähinnä Kyyrölään, jonne muuan kartanonherra oli
heitä tuottanut. Lisäksi venäläisiä oli kauppiaskunnassa ja virkamiehistössä,
etenkin Viipurissa.
Sotilaat tulivat sitten lisäksi,
mutta he olivat väliaikaisia asukkaita vailla kansalaisoikeuksia.
Seudun venäläistämisestä ei ollut
tietoakaan. Siinä suhteessa kaikki kävi toisin kuin esimerkiksi
keskieurooppalaisilla valloituksilla yleensä. Elsass-Lothringen
ranskalaistettiin aikoinaan tehokkaasti ja Skoone ruotsalaistettiin. Sleesia,
Pommeri ja Preussi saksalaistuivat. Vanhassa Suomessa etnisyyden muutokset
olivat sen sijaan hyvin vähäiset.
Toki Ruotsi oli menettänyt
huomattavan, strategisesti Venäjälle tärkeän alueen omistamastaan Suomesta -tuo
käsitehän oli olemassa toisin kuin joskus nykyään kuulee sanottavan.
Suurvaltapolitiikan ansiosta Ruotsi kuitenkin pystyi pitämään tynkä-Suomen siihen
saakka kunnes sen entinen suojelija Ranska käänsi kelkkansa.
Napoleonhan suorastaan kehotti
Aleksanteria valloittamaan Suomen. Nuori keisari teki tämän ja herätti siinä
samalla suurta paheksumista pietarilaisen ylimystön piirissä.
Vielä pahempaa kuitenkin seurasi,
kun keisari vuonna 1812 määräsi Vanhan Suomen yhdistettäväksi vuonna 1809
valloitettuun Uuteen Suomeen.
Tämä oli erittäin huono uutinen
Vanhassa Suomessa maatiloja omistavalle ylimystölle, mutta riemun päivä
suomalaisille. Lukemattomat sukulaissiteet ja muutkin yhdistivät ihmisiä rajan
molemmin puolin.
Siunatusta keisarista, Aleksanteri
I:stä tuli muun muassa tästä syystä suoranainen palvonnan kohde maassamme. sen
osoitti erinomaisesti hänen vuoden 1819 kiertomatkansa, joka ulottui aina
Oulujärven syrjäseuduille.
Jo vuonna 1809 Suomen alue oli
Aleksanterin ansiosta huomattavasti laajentunut myös länteen ja pohjoiseen,
siis Länsipohjaan ja Lappiin. Voi täydellä syylä sanoa, että Aleksanteri oli
myös alueellisesti luonut uudelleen Suomen, puhumattakaan siitä, että hän oli
antanut sille poliittisen olemassaolon eli korottanut sen kansakuntien
joukkoon, kuten hän itse asian ilmaisi.
Katkerat Venäjän kanssa käytyjen
sotien menetykset oli nyt korvattu ja jopa korkojen kanssa. Yleensähän
tällaista tapahtuu vain silloin, kun uusia alueita saava on sotilaallisesti
voittanut sen, joka alueita luovuttaa. Normaalisti asiaan liittyvät myös suuret
veriuhrit.
Nyt alueet oli saatu takaisin
sanamukaisesti lahjoituksena. Suomi ei toki ollut riippumaton, suvereeni
valtio, mutta kuitenkin autonominen eli omalakinen.
Siitä saattoi hyvinkin käyttää
venäläistä ilmaisua samostojatelnyi, ”omilla jaloillaan seisova”
joka suomeksi voidaan kääntää myös itsenäiseksi. Nezavisimyj eli
riippumaton se ei tietenkään ollut. Eipä tainnut olla siihen aikaan mikään
muukaan vastaava alue.
Idylli vai pitäisikö sanoa
symbioosi Venäjän kanssa, joka alkoi euforisissa tunnelmissa, jatkui aina
1800-luvun loppuun saakka, eli lähes sata vuotta. Valtioidenkin elämässä se on
pitkä aika.
Kuten tunnettua, Suomi irtautui
sitten emämaasta vuonna 1917, kuten niin monet muutkin imperiumin rajamaat
eli okrainat.
Tähän prosessiin liittyi sekä
Venäjän hallituksen antama itsenäisyyden tunnustus että sen yritys palauttaa
Suomi omaan valtioyhteyteensä. Jäähyväiset jättivät Suomessa jälkeensä vihan,
vaikka itse asiassa valtioaluetta onnistuttiin vuonna 1920 laajentamaan.
Petsamo oli sangen merkittävä saalis. Se oli erittäin hyvä hinta Siestarjoen
kivääritehtaan alueesta.
On selvästi asiakirjoista
havaittavissa, että Neuvostoliiton vallanpitäjät olivat sangen tyytymättömiä
uuteen geopoliittiseen asemaansa, joka jätti maalle vain kapean käytävän
Suomenlahdelle ja edelleen Itämerelle Suursaaren ja muiden Suomenlahden saarten
ja karikoiden välissä. Mutta rauhan solmiminen oli tärkeä lähiajan intressi.
Itse asiassa Neuvostoliiton
avomerilaivasto oli lähinnä hullunkurinen ilmiö siinä lätäkössä, jossa se
joutui toimimaan. Sitä paitsi Suomi ja Viro, uskollisina velvollisuuksilleen
itsenäisinä valtoina, varmistautuivat tarvittaessa yhteisvoimin sulkemaan Suomenlahden,
mikä ei ollut suinkaan mahdotonta niiden omistamien sukellusveneiden,
miina-alusten ja rannikkotykistön avulla.
Kyseessä oli tietenkin niiden oma
turvallisuus: selustan turvaaminen maihinnousulta. Neuvostoliiton näkökulmasta
siinä kuitenkin piili myös nöyryyttävä mahdollisuus pitää suurvallan
avomerilaivastoa vankina.
Tiedämme, miten Stalin halusi
muuttaa sotilasmaantiedettä ja muuttikin. Mitään hyötyä hän ei siitä saanut
vaan luultavasti suuren vahingon hankkiessaan puolueettomuuteen aiemmin
sitoutuneen Suomen aktiiviseksi vihollisekseen.
Kuitenkin hänen niin
sanotusti geopoliittista näkemystään voi ymmärtää, ellei halua heittäytyä
tyhmäksi. Moskovasta käsin asiat näyttivät toisenlaisilta kuin Helsingin
näkökulmasta. Se nyt vain oli niin ja saattaapa olla vieläkin.
Sotien jälkeen olivat meillä aika
suosittuja kartat, joista voi tarkastella Suomen alueen kehittymistä historian
saatossa. Sellainen kuvasto löytyy esimerkiksi Pikkujättiläisestä.
Niistä oli havaittavissa se
lohdullinen seikka, ettei Suomi nyt Pariisin rauhankaan jälkeen suinkaan ollut
pienimmillään, edes Karjalan menetyksen jälkeen, niin kipeä kuin se olikin.
Sitä paitsi voitiin todeta, ettei
Venäjä ollut edes saanut takaisin kaikkia niitä alueita, joita Ruotsin
yhteydessä olleeseen Suomeen oli vuosien varrella liitetty.
Tämähän pitää yhä paikkansa.
Stolbovan rauhassa vuonna 1617 Venäjältä vallitettu Käkisalmen lääni on
enimmäkseen palautettu samoin kuin Inkerinmaa kokonaisuudessaan. Muistakaamme
muuten, että Käkisalmi (venäjäksi Korela) ei ollut koskaan kuulunut
Suomeen, se oli tuota ortodoksista Karjalaa.
Mutta osaa siitä ei siis tosiaan
ole tänäkään päivänä palautettu. Joensuun seudun ja Ilomantsin asukkaat, siis
nuo suvut ovat 1600-luvun alun jälkeen osittain vaihtuneet, osittain
suomalaistuneet. Ortodoksinen uskonto on säilynyt, mutta melko heiveröisenä.
Olisi varmasti väärin kuvitella,
että alueen asukkaat haikailisivat vanhaan venäläiseen valtioyhteyteensä, niin
valloitetulla maalla kuin asuvatkin. Ruptuurisodan aikoihinhan kaikki oli aivan
toisin.
Tätä maamme Venäjältä
valloitettujen alueiden hallussa pitämistä voi halutessaan pitää eksoottisena
historian oikkuna, mutta totta se nyt vain on.
Venäjä hallitsee tiettyä
perinteisesti suomalaista aluetta: Kannasta ja Laatokan-Karjalaa, joiden väestö
tosin on vaihtunut, mutta niinpä hallitsee Suomikin erästä perinteisesti
venäläistä aluetta, joka asein irrotettiin tsaarin valtakunnasta.
Valloittajan rooli on yleensä
valloittajien mielestä ylpeä, mutta siihen sisältyy myös vastuu. Jos
katsotte Tuntemattoman sotilaan loppusivua, huomaatte, että
Linna toteaa helpottuneena, ettei Suomelle tullut vastuuta valloitettujen
alueiden hallinnasta.
Jonkin aikaahan meillä se vastuu
oli ja sen kantamisesta voi olla kahta mieltä. Mitä taas Pohjois-Karjalaan
tulee, olemme varmaankin hoitaneet leiviskämme.
Auttaisiko tässä Suomen olemassaolokeskustelussa se, että määritellään, mitä Suomella kulloinkin tarkoitetaan, esim:
VastaaPoista- tiettyä lähteissä määriteltyä poliittis-taloudellistä yksikköä
- maantieteellistä aluetta
- aluetta, jolla asuu tietty etninen tai kielellinen ryhmä
- aluetta, jonka asukkaat tuntevat erillisyyttä verrattuna naapurialueisiin...
Johtopäätös: käsitteet ovat käteviä ajattelun ja puheen apuvälineitä, kunhan muistetaan määritellä ne tarkasti ja muistetaan, että käsitteen määritelmään ei automaattisesti liity sen olemassaolo (esim.voimme määritellä yksisarvisen, mutta siitä ei automaattisesti seuraa, että niitä olisi realitodellisuudessa).
Ymmärtämisessähän se ongelma on. Käsitteet pääsevät helposti sen pimentämään, vaikka miten kuvittelisi niiden merkityksen hallitsevansa.
VastaaPoistaNiin, vaan minkäs teet kun olemme tietämykseltään vajavaisia ihmisiä emmekä kaikkitietäviä jumalia ja kun vieläpä ymmärryksen tasokin vaihtelee eri ihmisten tahoilta.
PoistaOlevaisuudesta saa hauskan ongelman, jota kyhnätä. Mutta välistä hylkää sanallisajattelukammion niin olevaisuus on olévaista (mitä kai zenitkin ohjeisti)
VastaaPoista